خروج بازار مسکن از رکود کلید خورد؟

  4020911003 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تجارت نیوز نوشت: بررسی جزئیات گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان‌ ۱۴۰۲ نشان از آن دارد که منطقه ۱ در بین باقی مناطق تهران بیشترین کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است. البته در مجموع روند قیمت در این بازه روندی کاهشی را پیموده و این درحالی‌ است که معاملات نسبت به تابستان امسال روند متعادل‌تری دارد.

 

گزارش اخیر بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان‌ ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، قیمت واحد مسکونی در تهران بر خلاف ماه گذشته روندی نسبتا کاهشی را پیموده است. متوسط قیمت مسکن از ابتدای تابستان امسال نیز بر مداری کاهشی قرار گرفته بود.

روند قیمت متوسط مسکن در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد تمام مناطق مسیر یکسانی را در یک ماه اخیر تجربه نکرده‌اند.. در این بین منطقه ۱ پرچمدار کاهش متوسط قیمت در بین مناطق ۲۲گانه تهران بوده و مناطق ۱۱، ۲۰ و ۳ به ترتیب با ۷.۸ و ۶.۶ و ۶.۲ درصد کاهش قیمت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مقابل، منطقه ۱۳ با ۲.۷ درصد روند کاهشی در مسیر قیمت‌ها، کمترین کاهش قیمت را تجربه کرده است.

ضمن اینکه، باقی مناطق بر مداری افزایشی قرار دارند و منطقه ۲۱ با ۱۰.۸ درصد در بین مناطق دیگر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. پس از آن نیز منطقه ۱۸ با ۸.۴ درصد قرار دارد.

523

وضعیت معاملات در آبان‌ ۱۴۰۲

در مقابل، معاملات در منطقه ۲۰ و ۱۳ همسو با روند کاهشی قیمت مسکن، مسیری نزولی داشته و احتمالا کاهش قیمت این مناطق به دلیل افزایش عرضه در این نواحی بوده است.

همچنین بیشترین افزایش قیمت نیز مربوط به منطقه ۲۱ و ۱۸ بوده که در این مناطق معاملات هم به نسبت ماه گذشته مسیری افزایشی را پیموده است.

البته، با وجود افزایش آمار معاملات، میانگین قیمت هر منطقه نشان از رکود شدید در بازار مسکن دارد. تعداد کل معاملات آبان به ۳.۶ هزار مورد رسیده و افزایش حدودا ۱۴ درصدی نسبت به ماه قبل داشته است. افزایش تعداد معاملات در عین کاهش قیمت، نشان از وضعیت رکودی در بازار مسکن دارد، اما افزایش تعداد معاملات نشان می‌دهد که جامعه کمی به خروج بازار مسکن از رکود در میان‌مدت امیدوار است.

تعداد معاملات

معاملات مسکن در آبان رشد کرد

در مجموع آمارهای موجود در گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به سه هزار و ۵۹۳ واحد مسکونی رسیده است.

تعداد معاملات واحدهای مسکونی در آبان‌ امسال نسبت به ماه قبل ۱۴.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۱ درصد کاهش داشته است. این آمار نشان‌دهنده افزایش تقاضا در بازار پس از یک دوره رکود عمیق معاملاتی است اما نمی‌توان آن را نشانه‌ای مبنی بر خروج کامل بازار مسکن از محدوده رکودی دانست چرا که مقایسه آماری تعداد معاملات مسکن در آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حاکی از تداوم رکود سنگین معاملاتی در بازار است.

کارشناسان حوزه مسکن این کاهش قیمت مسکن از ابتدای تابستان امسال را ناشی از همین کاهش میزان معاملات می‌دانند، عاملی که با در هم پیچیدن گرانی مسکن، تورم عمومی و کاهش قدرت خرید مردم حالا پس از سال‌ها به اوج خود رسیده است.

اما حالا کاهش نسبی قیمت مسکن باعث شده است خریداران از مهر امسال سیگنال خرید را شناسایی کنند و وارد بازار مسکن شوند. حالا باید دید این تغییر در الگوی خرید در چند ماه آینده باعث بروز چه حرکات و روندی در بازار مسکن می‌شود.

کارشناسان حوزه مسکن اواخر تابستان هشدار داده بودند در صورتی‌که بازار معاملات تا پایان سال ۱۴۰۲ از وضعیت رکودی که در آن گرفتار است بیرون نیاید، رکود تورمی بر این عرصه سایه خواهد افکند.

لازم به توضیح است که تعداد معاملات از ابتدای امسال افت شدیدی را نسبت به ماه‌های مشابه سال‌های قبل تجربه کرده و به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت پیش آمده نیز برگرفته از همین رکودی بوده که بازار مسکن در موارد کمی با آن روبه‌رو بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۰۶۸۹۱۰:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۱۱
قیمتها تا نصف این مقادیر کاهش پیدا کنه شاید امیدی باشه.
احسان۳۳۱۰۹۱۱۱۵:۰۶:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۱
کاش اینطور که میفرمایید بود ولی داره نم نم میره بالا اونم خونه های بنجل قناس
مصطفی۳۳۱۰۷۳۰۱۱:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۱
[ . افزایش تعداد معاملات در عین کاهش قیمت، نشان از وضعیت رکودی در بازار مسکن دارد، ] خب شما خودت فهمیدی که چطور خروج از رکود در حوزه مسکن کلید خورده تازه آنهم با تکیه به آمار سفارشی دولت به بانک مرکزی اگر برایتان سخت نیست بیرون آمدن از پشت میز سری به چند بنگاه معاملاتی مناطق مختلف تهران بزن و رکود که چه بگویم تامرگ صنعت مسکن را نسبت به سال‌های نه چندان دور ببینید
ناشناس۳۳۱۰۷۴۹۱۱:۳۷:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۱۱
یک آپارتمان 60 متری در کوی نصر 9 میلیارد تومان.می فهمید یا دوباره بنویسم 9 میلیارد تومان . چند نفر با چند سال کار می تونند یک واحد 60 متری بخرند؟؟؟؟
ناشناس۳۳۱۰۷۶۸۱۲:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۱
نه مسکن کاهشی شده و نه خروج از رکود رخ داده لطفا کاهش قیمت یک خانه مثلا 100متری در منطقه یک که بوده 14،800،000،000تومن و شده 13،400،000،000 تومن به درد کسی نمیخوره اگر منظورتون از این خبر خورک خبری برای تغییر ذهن مردم هستش که این هم درست نیست نکنید لطفا مسئولین خیلی اگر قصد دلسوزی دارند قیمت زمین رو از قیمت خانه حذف کنند تنها در این صورت بیش از 80 درصد مستاجران خانه دار خواهند شد
ناشناس۳۳۱۰۸۰۷۱۳:۰۱:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۱۱
با 3000 معامله؟؟؟؟
ناشناس۳۳۱۰۸۱۳۱۳:۰۷:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۱
آمدید قیمت مسکن را 20 برابر کردید . حالا شق القمر نکردید که 10 در صد کم کاهش اعلام میکنید.
ناشناس۳۳۱۰۸۲۸۱۳:۲۱:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۱
خروج مسکن به خاطر بی پولی مردم . نه تنها کلید نخورد بلکه زمبن خورد .
ناشناس۳۳۱۰۸۳۵۱۳:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۱
هنوزم باید رکورد کامل باشه. قیمت های مسکن در تهران 3 برابر شد چرا باید معامله باشه و مردم مظلوم ایران ، خانه های فوق العاده گران بخرند کارشناس های مسکن هم اشتباه گفتن .بذارید رکود باشه تا خونه ها ارزون بشه
عجایب شهر۳۳۱۰۹۰۰۱۴:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۱۱
این گوری که بالا سرش گریه می کنید خالیه... دیگه آبی از مسکن گرم نمیشه. این رکود حالا حالاها هست و بساط دلالی روی مسکن باید جمع بشه. در چند سال آینده اگر دولت عرضه مناسبی داشته باشه مشکل مسکن تا مقدار زیادی حل خواهد شد.
ناشناس۳۳۱۰۹۰۴۱۴:۵۵:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۱
این معاملات بیشتر برای تبدیل از خانه به خانه دیگری و یا خریدار واقعی نبوده بانک ها و سایر دست اندر کاران است
محمود۳۳۱۰۹۴۷۱۶:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۱۱
شهرک مخابرات سعادت اباد سال ساخت ۷۶ و۱۱۳مترمربع باز سازی شده ۱۷ میلیارد تومن رکود ویا رونق کدامیک ؟ اقای دولت ووزیر مسکن ۳میلیارد زیر قیمت ؟ خریداری که از رکود در بیایید بفرمایید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  12. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین