راه گرم‌شدن تنور انتخابات، این نیست!

عبدالله ارجمند، گروه سیاسی الف،   4021013083 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
راه گرم‌شدن تنور انتخابات، این نیست!

۱- تلاش برای بالا بردن میزان مشارکت مردم ضروری و لازم است اما باید بدانیم  درصد مشارکت انتخاباتی و اعداد و ارقام ثبت‌شده، هدف غایی نیست. مراقبت لازم است تابه انتظاراتی دامن زده نشود که به دلایلی ممکن است موفق به تحقق آن نشویم. 


 باز تاکید می کنم  ثبت آمار مشارکت بالا همواره غرور‌آفرین و موجب خلق وجهه مناسب برای کشور است و میتواند امنیت آفرین باشد. 
اما باید به‌صورت ریشه‌ای ازدستیابی به مشارکت انتخاباتی بالا اسطوره‌زدایی کرد. 

بدیهی است باید به این موضوع نیز فکر کرد که  به‌دست‌گرفتن قدرت توسط کدام  افراد یا جریان‌هاست که میتواند موجب تحولی شگرف در وضعیت زندگی مردم و بهبود شرایط کشور شود و همین مسئله گویای نیاز مبرم به کارآمدی است.


۲- دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ که به‌ترتیب مشارکت‌های ۴۳ و ۴۹ درصدی رقم خورد،‌ برخی را در تکاپوی برگزاری پرشورتر انتخابات نسبت به دو دوره گذشته انداخته و به همین جهت است که در هفته‌های منتهی به انتخابات، آغوش برخی جریان‌های سیاسی بازتر از گذشته شده و از حضور رقبا در این آوردگاه سیاسی استقبال می‌کنند. حتی عملکرد رسانه‌ ملی و خود دولت هم موید این نکته است که تمایل به برگزاری انتخابات فراگیر و حضور اکثر چهره‌ها و جریان‌ها در گود رقابت دارند و به همین جهت است که رئیس‌جمهوری در نشستی انتخاباتی از چهره‌های سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب میزبانی کرده و طرفین راهکارهای برگزاری انتخاباتی پرشور را مطرح می‌کنند.

در این باره باید گفت هر چند حضورجریانهای مختلف سیاسی میتواند به رقابت بیشتر انجامیده و در نتیجه مشارکت را افزایش دهد اما باید دقت کرد دادن ضریب غیر واقعی به این امر میتواند مساله مشارکت را با گمراهی مواجه کند. 
مساله کار آمدی  که پیشتر بر آن تاکید شد امری مهم است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. 
باید در جهت تبیین این موضوع حرکت کنیم که مجلس و نمایندگان چه نقش مهمی در گره گشایی های بویژه اقتصادی و معیشتی  دارند تا پاسخ بسیاری از شبهات و بی تفاوتی ها داده شود. 
  

۳- واقعیت آن است که راه حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، صرفا تمسک به سیاسیون و جریان‌هایی نیست که چندین قدم از مطالبات اصلی جامعه عقب بوده و برداشت‌شان از نیازهای امروز مردم، برخاسته از نگرشی سیاسی و حزبی است. 

بلکه آن چیزی که  میتواند به عاملی مهم برای مشارکت فراگیر و گسترده در انتخابات تبدیل شود ، عملکرد نهادهای قدرت، اعم از دولت، قوه قضاییه ومجلس است. بویژه تلاشهایی که برای ارتقای وضعیت اقتصادی مردم است. 

بنابر این  راه‌حل گسترده‌تر‌شدن مشارکت در هفته‌های منتهی به انتخابات، ایجاد حس تغییر و امیدآفرینی است. جامعه باید لمس کند که ریل‌گذاری‌های گذشته – خصوصاً جهت‌گیری‌های اقتصادی – در آینده متفاوت خواهد بود و افقی جدید را می‌گشاید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۵۵۰۴۱۲:۳۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
ریلی که در دوماه گذاشته شود تا مردم حرکتش را حس کنند بیش از یک روز بعد از انتخابات نیز اثرش را از دست خواهد داد.
ناشناس۳۳۴۵۵۰۹۱۲:۴۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
احساس میکنم نظر شما این است که بجای فکر کردن به بالا بردن مشارکت ، یک انتخابات مدیریت شده برگزار شود تا کسانی روی کاربیایند که بتوانند در مردم احساس امید ایجاد کنند.
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۴۵۵۱۸۱۳:۰۵:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
گذشت بیش از سه سال و نیم از عمر مجلس یازدهم عملکرد و رویکرد این دوره را نسبت به حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در معرض قضاوت مردم قرار داده است و لذا چنانچه با این عملکرد و رویکردها موافقتی داشته باشند می توانند در انتخابات دوره دوازدهم مجلس نیز به کاندیداهای نزدیک یه طیف سیاسی فعلی مجلس یازدهم رای بدهند و رسما و عملا هم مانعی بر سر راه شان نخواهد بود اما بحث اصلی وقتی است که مردم به هر دلیل با عملکرد و رویکرد مجلس کنونی موافقتی نداشته باشند و بخواهند با ایجاد تغییر در طیف فعلی مجلس یازدهم امیدوار به تشکیل مجلس دوازدهمی با تغییر ترکیب اساسی نسبت به مجلس کنونی باشند و لذا این جاست که وجود و حضور کاندیداهایی به غیر از کاندیداهای متمایل به طیف اکثریت مجلس یازدهم مورد درخواست جدی مردم می باشد و در این راستا و پاسخگویی به این درخواست که رسیدن به وضعیت بهتری نسبت به وضعیت حال را طالب هستند میبایست مورد توجه و پذیرش قرار بگیرد که یقینا با تکثر طیف های کاندیداهای تایید صلاحیت شده می توان به هم رقابت بیشتر و بهتر و هم مشارکت بیشتر و بهتر فراتر از انتظار نویسنده محترم این مطلب در انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از پیش امیدوار شویم. «آمین یا رب العالمین»
ناشناس۳۳۴۵۸۴۶۲۰:۰۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
جناب نوبخت میگفت نجومی بگیران ذخائر نظام هستن !!! حالا ایشان تایید صلاحیت شده وقتی همچنین افرادی احراز صلاحیت می شوند انتظار مشارکت بالا را نداشته باشید.
ناشناس۳۳۴۶۲۱۶۱۰:۴۷:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
امام خمینی: نگذارید انقلاب بدست نا اهلان و نامحرمان بیافتد الان وقت آزمون است
ناشناس۳۳۴۵۵۲۵۱۳:۱۰:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
مردم اگر بدانند انتخاب در سرنوشت آنها موثر است شركت مي كنند
ناشناس۳۳۴۵۵۳۳۱۳:۲۵:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
انشاالله که ریل به سمت دیگه حرکت کنه
علی۳۳۴۵۵۳۶۱۳:۲۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
برخی نمایندگان مجلس پتانسیلی برای تغییر در سیاست های اقتصادی و خارجی و فرهنگی ندارن و بیشتر در حال مباحثه در خصوص نظر های شخصی خودشون هستن
ناشناس۳۳۴۵۵۴۵۱۳:۳۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
به هیچ وجه نباید بخاطر مشارکت بیشتر افراد ناصالح را تایید کنید
ناشناس۳۳۴۵۷۸۰۱۸:۵۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
اینقدر به مردم توهین نکنید. مردم خودشان عقل و شعور دارند و می دانند به چه کسانی رای دهند
عمران۳۳۴۵۸۴۵۲۰:۰۱:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
بله حق حاکمیت بر کشور مال مردم نیست مال شخص شماست.
ناشناس۳۳۴۶۰۰۹۲۳:۲۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
گرم شدن تنور انتخاباتی به چه قیمتی
ناشناس۳۳۴۵۵۴۶۱۳:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
اگر شورای نگهبان کسانی را که در مرحله اول رد صلاحیت شده اند تایید کند با اینکار تبلیغات بزرگی برای آنها کرده زیرا شرایط جامعه طوریست که افراد زیادی دنبال انتخاب همین افراد ناصالح هستند پس به این سادگی رد صلاحیت شده ها را تایید نکنید والا بالاترین تبلیغ را خود شورای نکهبان برای آنان کرده است
ناشناس۳۳۴۵۷۸۳۱۸:۵۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
چقدر از آرای مردم می ترسی! به همین خاطر می خواهی حق انتخاب را ازشان سلب کنی آنها هم انتخابات را تحریم می کنند‌.
ناشناس۳۳۴۶۹۳۹۱۰:۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
انتخاب افراد نادرست وضع کشور به اینجا رسانده
ناشناس۳۳۴۷۰۲۶۱۱:۳۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
جالب است که شما چون خودت معتقد به ناصالح بودن افرادی هستی، مردم را از رای دادن به آنها محروم کنی!
ناشناس۳۳۴۵۵۴۷۱۳:۴۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
با تشکر از اخوی عزیز مشارکت بالا بسیار اهمیت دارد چون خود ما سالها تاکید کرده ایم که "هر انتخابات یک رفراندوم است" و بارها بعد انتخابات گفته ایم که مردم با مشارکت بالا جمهوری اسلامی را تایید کرده اند اکنون نمی توانیم بگوییم مشارکت پایین بی اهمیت است. هدف ما باید این باشد که مردم راضی باشند درصد مشارکت اتفاقا نشان دهنده رضایت مردم است و بسیار مهم است
ناشناس۳۳۴۵۵۴۹۱۳:۴۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
واقعا این راهش نیست بالاخره یکروز همه متوجه میشن
ناشناس۳۳۴۵۵۷۲۱۴:۰۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
به نظر بنده ریل گذاری سالهای 76 تا 84 بسیار هم عالی بود، و تنها دوره شکوفایی اقتصاد ایران علی الرقم متوسط پایین قیمت نفت بود.
ناشناس۳۳۴۵۸۴۲۱۹:۵۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
در دولت اصلاحات سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و منافع ملی ما برباد رفت.
ناشناس۳۳۴۶۰۲۵۲۳:۳۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
همچین میگه شکوفایی اقتصادی که مشخص هست از چیزی خبر ندارد
ناشناس۳۳۴۵۵۷۸۱۴:۱۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
هدف از انتخابات این است که مردم سرنوشتشان را تعیین کنند. هرچند اشتباه انتخاب کنند. وگرنه انتخابات معنی و مفهومی ندارد ...
ناشناس۳۳۴۶۰۲۶۲۳:۴۰:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
شما کلا قوانینی مانند انتخابات نه تنها در ایران بلکه تمام دنیا را به سخره گرفتی
ناشناس۳۳۴۵۵۸۴۱۴:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
من رای می دهم این‌ یک نظر سنجی است
ناشناس۳۳۴۶۶۲۱۲۱:۳۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
موفق باشید
ناشناس۳۳۴۵۵۹۲۱۴:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
افراد نامحرم و ناکارآمد نباید تایید صلاحیت شوند وگرنه راه کج به منزل نمی رسد
ناشناس۳۳۴۵۷۸۶۱۸:۵۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
حالا که اعتقادی به حق انتخاب مردم ندارید بفرمایید انتخابات را کنسل کنید.
ناشناس۳۳۴۶۷۵۰۰۰:۳۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
حرف بی ربط نزن
عمران۳۳۴۵۵۹۹۱۴:۴۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
مشارکت بالا به دلیل حضور حداکثری مردم و رقابت ذاتی باعث کارآمدی بعد از انتخاب دقیقتر میشود
ناشناس۳۳۴۵۶۰۵۱۴:۵۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
اما عدم مشارکت مردم دلیل بر نارضایتی از عملکرد مجلس است. اگر در انتخابات پیش رو میزان آراء پایین تر یا حتی برابر با دور قبل باشد نشان می دهد مردم از عملکرد و تفکر حاکم بر مجلس فعلی راضی نیستند!
ناشناس۳۳۴۵۶۱۴۱۵:۰۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
در دو دهه اخیر جریان مرموز غرب گرا در ایران به همراه بازوهای رسانه ای داخل و خارج دو قطبی سازی شدیدی درست کردن علیه انتخابات و شورای نگهبان، این جریان را حذف نکنید در انتخابات دوقطبی سازی شدید تر علیه منافع ملی ایران را هم خواهید دید
ناشناس۳۳۴۵۶۲۸۱۵:۲۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
فقط در زمان انتخابات باید حس کنند؟! تا زمانی که جریان‌هایی سیاسی فکر می‌کنند صرفا در زمان انتخابات باید کاری کنند و بعد ازانتخابات برنامه های فردی و گروهی خود را پیگیری کنند و مطالبات مردمی جایگاهی نداشته باشد هیچ بهبودی در این کشور رخ نمی‌دهد
ناشناس۳۳۴۵۷۰۲۱۷:۱۶:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
الان اين مجلس خالص خيلي كارامد بود؟
ناشناس۳۳۴۵۸۴۴۱۹:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
از مجلس سلفی بگیر با موگرینی بهتر بود.
ناشناس۳۳۴۵۷۰۶۱۷:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
حضور در انتخابات بنظرم یعتی تایید وضعیت اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و سیاسی فعلی
ناشناس۳۳۴۵۷۲۸۱۷:۴۶:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
مطلب درستی است اما ...
ناشناس۳۳۴۶۲۲۷۱۱:۰۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
ولی...
ناشناس۳۳۴۵۸۵۲۲۰:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
شما یک گزارش از عملکرد مجلس کنونی برای ما تهیه کنید که واقعا در زندگی مردم تاثیر داشته ،ممنون
ناشناس۳۳۴۶۹۸۴۱۰:۵۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
مجلس فعلی تاثیر منفی داشته
ناشناس۳۳۴۶۰۹۳۰۱:۱۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
انتخابات در هر كشوري براي ايجاد تغيير است ! نه كه منظور تغيير حكومت و يا نظام ، بلكه به اين معني كه فلان حزب بر سر كار آمده و نتوانسته به وظايف خود عمل كند و يا عملكردهايش بسيار ضعيف بود ه و يا بد قولي كرده و هزار وعده خوبش ده تاي آن وفا نكرده و يا مسئولين آن افراد غير متخصص و نا آشنا به وظا يف بوده اند ، پس بايد موعود انتخابات كه رسيد تغيير ايجاد كرد ، دولت ضعيف را بر كنار و دولت قوي را جانشين او كرد تا امور مملكتي به خوبي و خوشي پيش رود ! بديهي است كه چنانچه دولت در انجام وظايفش موفق بوده، ناراحت نباشند ، چون مردم مجدداً بهشان رأي خواهند داد ! ... هيچ شكي نكنند !! بله برادر ، انتخابات البته براي ايجاد تغيير دولت است و يا در صورت موفقيت ، ابقاي آن !
ناشناس۳۳۴۶۴۷۷۱۸:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
شما ناراحت مشارکت حداکثری نباش . نتبجه برا شما حاصل شده هست .
ناشناس۳۳۴۶۹۵۰۱۰:۲۱:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
به نظر میرسد نویسنده محترم به اینکه رای مردم باید تعیین کننده شرایط آتی (چه خوب و چه بد )کشور باشد اعتقادی ندارد.
ناشناس۳۳۴۷۱۰۰۱۳:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
وقتی که نهادها مانند الآن کاملا یکدست باشند، بود یا نبود مجلس هم زیاد فرقی نمی کند. فقط یکی از قوا برای اداره مملکت کافی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  17. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. مأمور خاطی بازداشت شد

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  11. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  12. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  13. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  14. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  15. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  16. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  17. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  18. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  19. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  20. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  21. حل يك ابرچالش نظام

  22. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  23. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  24. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  25. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

آخرین عناوین