خدمت یا خیانت ما به امام علی(ع)!

  4021107001 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیایید یک بار برای همیشه با خودمان رو راست باشیم! حرف ها را کنار بگذاریم و با خودمان رو در رو شویم و خودمان را با اخلاق علی(ع) بسنجیم!

خدمت یا خیانت ما به امام علی(ع)!

گروه تعاملی الف - محسن دیناروند:

برای ما که مدعی پیروی از امام علی(ع) هستیم، قاعده بر این است که وفاداری نسبت به او باید در درجه اول باشد. سوال این است که ما مدعیان پیروی از مولا علی(ع) چقدر در مقام عمل به او وفاداریم؟ دوست داشتن مولا علی(ع) آنچنان هم ساده نیست که در زبان، سخن به مدح او می پردازیم. شوخی نیست علوی شدن، بنشینی در خانه استراحت کنی و فکرت و تمام کار و بارت بشود جمع آوری مال و رشد دنیوی بعد با چند تا حرف، ارادت را به علی(ع) ثابت کنی. نه! از این خبرها نیست! خودت را بفریبی خدا را که نمی‌توانی.

همه چیز روشن است! زندگی علی(ع)  در ابعاد گوناگونش روشن است و رفتار ما و کردار ما هم مشخص! در این میان نمی‌توان هیچ کس را فریب داد و بدبخت کسی است که خودش را بفریبد. علی(ع) همان است که برای برادرش هم حتی حق را ناحق نمی‌کند، برای همسرش اوج کرامت را می‌خواهد، برای فرزندانش تربیت صحیح را، برای مردم جامعه اش احترام به نظراتشان حتی آنجا که حق را نمی‌خواهند و برای خودش از دنیا حدوداً هیچ! و برای آخرتش دنیایی پربار.

بیایید یک بار برای همیشه با خودمان رو راست باشیم! حرف ها را کنار بگذاریم و با خودمان رو در رو شویم و خودمان را با اخلاق علی(ع) بسنجیم! ببینیم ما کجاییم و علی(ع) کجاست؟ آیا ما نمایندگان و معرفان خوبی برای او در عصر حاضر هستیم یا برعکس؟ معرفانی هستیم دفع کننده دیگران. دشمن که مشخص است دشمن است! از او انتظاری نیست برای دوستی. اما آدم‌ها را با دوست‌هایشان می‌شناسند! من را می‌توانید از دوستانم بشناسید! آیا ما برای علی(ع) همانیم که دیگران او را به واسطه ما مدعیانش بشناسند؟ به خدا قسم مسئولیت شیعه بودن بسیار سنگین است که نه با حرف این مسئولیت از بین می‌رود نه با اشک‌ها و مدح‌ها. و اگر لحظه‌ای فکر کنیم که مسئولیت ما به عنوان پیروان علی(ع) همین‌ها است و یا با این چیزها می‌توانیم به علی(ع) عشقمان را ثابت کنیم جز حماقت و خود را فریفتن دچار چیز دیگری نشده‌ایم.

تاکید می‌کنم اگر کسی مدعی عشق به علی(ع) و پیروی از علی(ع) نباشد سوالی از او نیست ولی قطعا در برابر مدعیان عشق و پیروی از علی(ع) این سوال حیاتی مطرح است که در مقام عمل چقدر زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... را بر اساس شناخت صحیح از زندگانی علی(ع) بنا نهادید؟ و چقدر معرف درستِ او برای جهانیان بودید؟ پاسخ ما به این پرسش می تواند موجب سربلندی ما، عزت و شکوه ما بشود اگر یا عملمان خوب باشد یا پس از اعتراف به اشتباه آن را اصلاح کنیم. و گرنه موجب سرافکندی و خجالت ما در برابر حق است اگر که حرفمان با عملمان یکی نباشد و یا اصرار کنیم به همین اشتباه!

چنین نیست که با حرف از عشق و پیروی از علی زدن می توانم یک راست بروم آن ور سرم را بالا بگیرم و بفریبم! نه! اگر چنین فکری کنیم باختیم. ما راهی نداریم جز اینکه علی(ع) را در همه ابعادش در عمل زندگی کنیم یا اذعان کنیم که ما علی(ع) نیستیم و دست از سر حق برداریم! راه دوم را که دوست نداریم پس با همه توان باید برای راه اول خودمان را آماده کنیم و راهی نیست جز آن.

سخن حقی است اینکه اگر علی را درست شناختیم و پس از مقام حرف، در عمل او را زندگی کنیم.  خدمت ما به علی(ع) همین است و غیر از این اگر باشیم و عمل ما با حرف ما نخوانَد و سرانجام معرف خوبی برای مرام و اندیشه علی(ع) نباشیم جز خیانت به او کاری نکرده ایم.

دیدگاه کاربران

t s۳۳۷۰۰۷۹۰۹:۱۱:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برای تفاوت منش اظهار کنندگان پیروی از امام با منش واقعی ایشان باید کتابها نوشت . به این چند سطر بسنده نکنید .
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۳۷۰۲۰۶۱۱:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
امام علی ع:ثروت های حرام را اگر مهر زنانشان کرده باشند به بیت المال باز می گردانم در شرایط فعلی و به پیروی از این سیره امام علی ع باید قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها که به قانون از کجا آورده ای شهرت یافته است برای تمامی آحاد جامعه اجرایی شود
ناشناس۳۳۷۰۷۷۰۱۹:۴۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
امام علی ع زمانی که در جایگاه خلافت قرار داشتند بر مردان برخی زنان کوفه که حجاب را رعایت نمی کردند خرده گرفتند و آنها را سرزنش کردند(بر بی غیرتی آنها خرده گرفتند)
ناشناس۳۳۷۰۴۷۵۱۵:۱۹:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
نویسنده محترم تاکید می‌کنند که اگر کسی مدعی عشق به علی(ع) و پیروی از علی(ع) نباشد سوالی از او نیست. اتفاقا از ایشان می‌خوام برعکس سوال از مدعیان عشق به علی را واگذارند و از آن‌هایی که مدعی نیستند سوال کنند که دقیقا عشق چه کسی را در دل دارند و از چه کسی پیروی می‌کنند.
ناشناس۳۳۷۰۱۱۱۰۹:۳۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
یکبار با خودمان رو راست باشیم رفتار معاویه ای را تحت نام و پرچم علی ع انجام ندهیم
ناشناس۳۳۷۰۱۹۰۱۰:۴۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
وقتی رفتار برخی مسئولان هیچ سنخیتی با رفتار امام علی ندارد از مردم انتظار شیعه واقعی و رهروی راه علی بودن خطا است.
ناشناس۳۳۷۰۲۵۱۱۲:۰۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اکثر مردم امام علی را در حکومتداری، پذیرش مقبولیت در جامعه، حراست از بیت المال و نامه های ایشان به حاکمین می شناسند.
ناشناس۳۳۷۰۱۲۲۰۹:۴۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
این حرفها را به کی دارید می گویید.اگر اینها علی را خوب میشناختند. آیا اختلاس، ایجاد نگرانی، تورم، گرانی، بدبختی، دلال بازی و ........................................میکردند؟
ناشناس۳۳۷۰۲۲۸۱۱:۴۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
این ها؟ یعنی شما و ما همه چیزمون درسته؟ یعنی ما مردم عادی گرون فروشی نمی کنیم؟ دروغ نمی گیم؟ فحش نمی دیم؟ با خانواده بد اخلاقی نمی کنیم؟ مغازه و خونمون رو تا می تونیم با قیمت بالاتر اجاره نمی دیم؟ بد رانندگی نمی کنیم؟ و ...
ناشناس۳۳۷۰۷۷۴۱۹:۵۱:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
.. همه تقصیرات افتاد گردن مردم
ناشناس۳۳۷۰۱۸۷۱۰:۴۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
بعضی ها دم از علی می‌زنند ولی از معاویه هم بدتر هستند.
ناشناس۳۳۷۰۴۸۵۱۵:۳۵:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
كار به بعضي ها نداشته باش من و شما در چه موقعيتي هستيم؟ معاويه وار، يا ، شبيه علي كه نه، شباهتي به ابوذر يا مقداد داريم؟
ناشناس۳۳۷۰۱۹۹۱۰:۵۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برخی حرف از سیره علی میزنن بعد میگن شیعه علی باید پولدار باشه و اشرافی باشه !
ناشناس۳۳۷۰۵۴۲۱۶:۱۹:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
یکی هم از علی میگه ولی جای دیگر بی حجابی رها باشد!
ناشناس۳۳۷۰۵۶۹۱۶:۳۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تازه کجاش رو دیدی اینا هرجایی رو گیر کنند یا مسئله ای داشته باشند که پشتوانه دینی براش میسازند متاسفانه
ناشناس۳۳۷۰۲۳۲۱۱:۴۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
نویسنده در عبارت « برای مردمش احترام به نظراتشان را حتی اگر حق را نخواهند » کاش توضیح بیشتری می داد و حد آن را مشخص می کرد تا کسی دچار اشتباه نشود مثلا در مورد جنگ صفین، خوارج با زور شمشیر حضرت را مجبور به قبول حکمیت کردند یا در مورد کوتاهی کوفیان در جنگ با شامیان حضرت به کوفیان فرمودند کاش با شما آشنا نشده بودم و ...
حسین روحانی۳۳۷۰۲۶۲۱۲:۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
رفتار علی وار خیلی خوبه همه موافقیم و ایمان داریم.
ناشناس۳۳۷۰۳۷۹۱۳:۴۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
امام علي وقتي با بيعت مردم روبرو شد گفت : هر كس كه از بيت المال به ناحق برده باشد ، حتي اگر در كابين زوجه اش هم رفته باشد ، از او پس مي گيرم ! و برادر نابينا و فقيرش كه از بيت المال سهمي اضافه مي خواست سكه داغ در دستش گذاشت !!
علی۳۳۷۰۳۸۸۱۳:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اگر مخاطب این سخنان مردم هستند، که به طور معمول معیشت مردم مانند مولا علی بوده و از سفره ی رنگارنگ و حداقل ها هم خبری نبوده و هرجا لازم بوده مردم پای کار و در دفاع از اسلام حاضر بوده اند. اما اگر مسولان هستند که حتماً هم هست، متاسفانه هنوز با سیره ی علوی فاصله نجومی داشته که این از اختلاس، و حقوق های نجومی، و طی کردن پله های ترقی آقازاده هایشان معلوم بوده و نیاز به این همه طول و تفسیر ندارد؟
ناشناس۳۳۷۰۴۵۹۱۵:۰۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هر کسی در حد خودش باید رعایت کنه؛ یه نفر باید میلیارد گولش نزنه یه نفر باید 2000 تومن، 2000 تومن از مردم زیادتر نگیره
ناشناس۳۳۷۰۴۶۳۱۵:۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما در این مقاله زیبا، مردم را مخاطب قرار دادید منهم اضافه میکنم: قابل توجه خود حق پنداران و مسئولین در هر رده و مقامی.
ناشناس۳۳۷۰۴۹۸۱۵:۴۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در جواب علی۳۳۷۰۳۸۸ نه ،مخاطب مسئولان و سخنرانان نيستند، كه ديگر اميدي به اصلاحشان نيست. مخاطب دقيقا بنده و جنابعالي هستيم، با هزارتوي ناپيدا، با هزار كلك و فريب، با هزار بهانه، و دليل. ما كجا پاي كار اسلام ايستاده ايم برادر؟ مگر ميشود در سفره امان لقمه حلال باشد و امورات اداريمان هرروز خبري از ناپاكي بدهد؟ مگر ميشود نماز خواند اما به همسايه تعدي كرد؟ مگر ميشود براي حسين گريه كود اما اشك كودك كار، را نديد و چاره اي نينديشيد؟ مگر ميشود اعتكاف رجب را انجام داد اما بر سر بانكها فرياد نزد؟ مگر ميشود در ميلاد اقا امام زمان شيريني پخش كرد اما تلخي رانتخواري جامعه و فاميل بازي و سخن ناحق و تمام لاپوشاني هاي بدكرداران را كه دل امام را بدرد اورده، احساس نكرد!!! اري ، روي سخن دقيقا با ما است كه همه در خوابيم و چون مرگ ما را فراگيرد، انوقت هشيار ميشويم.
محمد۳۳۷۰۶۸۰۱۸:۰۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هیچ وقت نمیتونیم مثل حضرت علی بشیم
ناشناس۳۳۷۰۷۶۲۱۹:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کسی هم چنین انتظاری ندارد ولی باید در حد امکان از ایشان الگو بگیریم و مثل ایشان عمل کنیم
ناشناس۳۳۷۰۸۴۳۲۰:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
خداوند اهل بیت و امیرالمومنین را الگوی همه مردم و مسئولان در همه ادوار قرار داد...الحق مع العلی و علی مع الحق .... در آخرت میزان علی است ..همه با امیرالمومنین سنجیده میشویم ...حساب همه اعمال و گفتار و افکار و نیات مان را با ایشان می‌سنجند ..... خدایا ما را به امیرالمومنین ببخش!!
ناشناس۳۳۷۰۹۶۹۲۳:۲۱:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هیچ انسانی نباید عهده دار امری شود که تحصیلات لازم و کافی برای انجام آن ندارد. هیچ انسانی نباید برای کسب منافع غیر قانونی و غیر شرعی برای خود، دیگران را به زحمت و یا بخطر بیاندازد. هیچ انسانی نباید ...... . دقیقا برخی مسئولین دارند همین کارهای خلاف را انجام میدهند.
ناشناس۳۳۷۱۰۹۶۰۵:۲۵:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
نويسنده درست گفته همه ما در سخن علي را دوست داريم ايا اگر نا مسئولي بوديم كه دستش در بيت امال باز است حاضر يم مانند حضرت علي ان را به عدالت بين همه مردم تقسيم كنيم واگر برادرمان پول بيشتري از بيت المال خواست مانند عقيل با او برخورد كنيم .
ناشناس۳۳۷۱۳۲۱۱۱:۱۴:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۸
امام علی خود کارگری میکرد وبه اهل بیتش نان حلال میدادنه ازاموال بیت المال استفاده می کرد با فساد و ربا هم به شدت برخورد میکرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین