ظریف یا امیرعبداللهیان؟ کدام یک منافع ملی را تامین کردند!؟

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4021107046 ۱۸۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
ظریف یا امیرعبداللهیان؟ کدام یک منافع ملی را تامین کردند!؟

فضای سیاست در ایران،‌ به‌غایت با سانتی‌مانتالیسم آمیخته شده و به‌جای در اولویت قرار گرفتن منافع ملی آن‌چیزی که ارجحیت پیدا می‌کند، مباحثی است ظاهری و بی‌مبنا.

ویدیوی منتشره اخیر از حسین امیرعبداللهیان در سازمان ملل که به زبان انگلیسی و البته به‌شکل نامطلوبی سخنرانی می‌کند و واکنش‌های متعاقبه آن، مؤید گزاره فوق است که نشان‌دهنده تعمیق و رسوخ سانتی‌ماتالیسم در تار و پود ذهن ایرانیان است. هر چند که نمی‌توان بر خطای وزیر امور خارجه چشم‌بست اما باید پرسید آن طیفی که حسین امیرعبداللهیان را آماج حملات خود قرار داده و یک اقدام نه‌چندان مهم را برجسته می‌کند، چگونه و با چه منطق و مبنایی دست‌وپا شکسته انگلیسی صحبت‌کردن وزیر خارجه را آبروریزی در سطح بین‌المللی قلمداد می‌کند؟ نسبت سلیس انگلیسی صحبت‌کردن و بهبود یا تنزل وجهه ایران در مجامع بین‌المللی چیست؟

این هجمه‌های صورت‌گرفته به امیرعبداللهیان، از سوی مدافعین وزیر خارجه پیشین و به‌عبارتی برجامیونی است که چیزی جز منافع سیاسی و حزبی مدنظرشان نیست و حاضرند هر واقعه‌ای را با خط‌کشی‌های سیاسی خود منطبق کرده و موجی از حملات را ایجاد کنند. باید از برجامیون این سؤال کلیدی را پرسید که آیا دکتر محمدجواد ظریف که زبان انگلیسی را در سطح اعلایی صحبت می‌کرد و از تسلط بالایی هم برخوردار بود، توانست با اتکا به این توانایی خود منافع ایران را تأمین یا اعتبار و آبرویی برای کشور کسب کند؟ آیا توانایی صحبت با جان کری و وزرای اروپایی و عدم نیاز به مترجم در جلسات دوجانبه، سدی در مقابل تحمیل خسارت شگرفی چون برجام ایجاد کرد؟

همین ویژگی ممتاز دکتر ظریف که هواداران برجام آن را دستمایه انتقادات و حمله به حسین امیرعبداللهیان قرار داده‌اند، تا چه اندازه در تنظیم مفاد برجام و منفعت ایران مؤثر واقع شد؟ حافظه تاریخی ایرانیان از یاد نبرده که حتی تسط محمدجواد ظریف به زبان انگلیسی و احاطه معاونین و مشاوران او، از وجود، افتراق و معانی متفاوت کلمات Lift وSuspend عاجز و موجب بی‌اعتباری توافقی شد که قرار بود حل‌المسائل مشکلات ایران باشد. هر چند که نباید با نگاه تقلیل‌گرایانه‌ به این مسئله صرفا وجود چنین کلماتی در متن برجام را موجب بی‌اعتباری آن قلمداد کرد بلکه باید در سطحی کلان‌تر به ماجرا نگریست و ماهیت برجام را خسارتی دانست که برگرفته از رویکرد ساده‌پندارانه دستگاه خارجی وقت کشور و تمامیت‌خواهی و یک‌جانبه‌گرایی غرب بود.

نکته مهم مناقشه اخیر این است که شاید تسلط راهبر سیاست‌خارجی کشور به زبان انگلیسی یک ویژگی قابل اعتنا به‌شمار رود اما به‌هیچ عنوان شرط کافی برای نیل به منافع کلان و ملی نیست. می‌توان دکتر محمدجواد ظریف بود، انگلیسی را سلیس‌تر از زبان فارسی صحبت کرد، صرفاً به کلان‌ایده‌ای چون توافق با غرب اندیشید و آورده‌ای جز خسارت و فشار بیشتر به کشور به همراه نیاورد و یا می‌توان حسین امیرعبداللهیان بود و به راهی جز برجام و توافق با غرب هم نظر داشت. می‌توان انگلیسی را دست و پا شکسته صحبت اما در تحولات بین‌الملل و روابط خارجی به‌گونه‌ای سیاست‌ورزی کرد که تسلیم غرب نشد و با گشودن جبهه‌های جدید، به غرب پاتک زد. بنابراین این‌گونه تعابیر و انتقادات و اظهار تاسف‌هایی که بخشی از آن‌ها ریشه در غرض‌ورزی‌های سیاسی داشته و بخش دیگری هم ناشی از سانتی‌مانتالیسم‌های ذاتی ایرانیان است، محلی از اعراب نداشته، با واقعیت‌های حاکم بر عرصه روابط بین‌الملل سازگار نیست و برای تامین منافع ملی ما راهگشا نخواهد بود. 

 


.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۰۴۹۹۱۵:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جواب :ظریف
ناشناس۳۳۷۰۶۱۷۱۷:۰۶:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هیچکدام چون ، کلیه منافعی که از عملکردهای این آقایان حاصل شده مانند تمامی سیاسیون وطنی صرفاً به 《 طیف و گروه و جناح و تفکر و دسته و ...... 》 که از آن برخواسته اند می رسد .
ناشناس۳۳۷۰۶۳۷۱۷:۲۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با برجام تحریم ها دو برابر شد زیرا برجامیون نیاز خیلی زیادی از خود به طرف مقابل نشان دادند و آقای روحانی گفت برجام باید حل شود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود و ... یک شخص معمولی هم باید بداند وقتی می خواهد معامله ای کند اگر نشان دهد به کالای طرف مقابل نیاز شدید دارد طرف قیمت را بالا می برد
ناشناس۳۳۷۰۷۹۰۲۰:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما مناسبات بین المللی را با معامله افراد در بازار تهران مقایسه نکن ! خیلی فرق داره شما قبول نداری که چون تحریم هستیم و منابع مالی کافی برای پیشگیری از بحران ها در اختیار نداریم فجایع زیست محیطی و اقتصادی بسیاری در راه داریم مثلا کاهش رشد جمعیت به دلیل مشکلات اقتصادی و ازدواج یا عدم مدیریت منابع آب و خشک سالی به دلایل مشابه ؟
ناشناس۳۳۷۰۹۶۰۲۳:۱۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
عجب! در مناظرات همین اشکال رو رئیسی به روحانی وارد کرد روحانی پذیرفت. اون وقت شما میگی فرق داره؟ بفرمائید چه فرقی داره؟
ناشناس۳۳۷۰۹۷۶۲۳:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برجام خسارت محض شد زیرا تضامین اجرایی لازم را نداشت حتی یک بنگاهی هم حق فسخ و ضرر و زیان برای طرفین معامله در نظر می گیرد.
ناشناس۳۳۷۱۰۰۵۲۳:۵۷:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما پول های چاپ شده را ببر به تولید 10 سال آینده اقتصاد نوظهور با تورم تک رقمی خواهید بود و اگر به همان روش قبلی باشید دنبال نخود سیاه
ناشناس۳۳۷۱۱۲۱۰۷:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اتفاقا درست گفته مگه کشورها از پول بیشتر یا امتیازات بیشتر بدشون میاد؟؟؟
ناشناس۳۳۷۰۶۷۱۱۷:۵۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
منتشر بفرمایید چرا ظریف؟ چون غرب دوست بود و من هم غرب دوست هستم
ناشناس۳۳۷۰۷۹۳۲۰:۱۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با این شرایط ظریف محاکمه نخواهد شد اما روزگار مجازاتش خواهد کرد
ناشناس۳۳۷۰۶۷۶۱۷:۵۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
سوال مردم این است که وزیر خارجه ای که هنوز زبان انگلیسی بلد نیست چگونه می توان به تخصصش در دیگر امور اعتماد کرد.
ناشناس۳۳۷۰۷۷۹۱۹:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد اما حالا بدون برجام و بتن ریزی هسته ای 30 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده کشور ازاد شد.
علی۳۳۷۰۸۰۳۲۰:۲۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کجاس برادر واردات مبل و ماشین و کفش،و لباس و همه چیز که بستس دلار دولتی هم که از ۴۲۰۰ شد ۴۴۰۰۰ هزلر تومن دلار آزاد هم که شده ۵۶۰۰۰ این پول های آزاده شده کجان که به این روز افتادیم بعد
ناشناس۳۳۷۰۹۵۳۲۳:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اگر اموال بلوکه شده کشور ازاد نشده بودند الان حداقل قیمت دلار 200 هزار تومان بود.
ناشناس۳۳۷۱۱۲۳۰۷:۳۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
بدهی های انبوه دوران روحانی پرداخت شده
ناشناس۳۳۷۰۸۵۷۲۱:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف 8 سال در سراب و توهم رابطه با غرب پول و وقت و زندگی میلیون ها ایرانی را به تباهی کشاند حالا طی یکسال گذشته 112 میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم که در تاریخ کشور بی سابقه است و تراز تجاری کشور 20 میلیارد دلار مثبت شد.
ناشناس۳۳۷۰۹۱۰۲۱:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
لطفا بگو بدون دور زدن تحریم، چند دلار از این دلارها وارد کشور شده؟
ناشناس۳۳۷۰۹۵۴۲۳:۱۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
سال گذشته 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و 30 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده هم ازاد شد و ارز حاصله به کشور اومد.
برجام۳۳۷۱۰۶۷۰۲:۰۲:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
با برجام یک و هفتصد میلیارد دلار نقدی دستمون اومد تا قبل از بهم خوردن برجام هم نقدی پول نفت گرفته میشد اما الان بدون برجام فقط پول کره ازاد شد .
ناشناس۳۳۷۱۳۶۳۱۱:۴۷:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
بعد از خروج امریکا از برجام صادرات نفت صفر شده بود حالا بدون برجام روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر می کنیم و ارز حاصله به کشور می اید.
ناشناس۳۳۷۱۰۷۹۰۳:۰۳:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
پایه های این اقدامات هم زمان روحانی ریخته شد
ناشناس۳۳۷۰۸۱۷۲۰:۳۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
سوال مردم این است چرا منافع ملی ما با برجام تامین نشد چرا هیچکدام از تحریمهای پولی و مالی و بانکی با برجام لغو نشدند چرا با برجام سرمایه گذاری خارجی در کشور صورت نگرفت ؟!
ناشناس۳۳۷۱۹۱۵۲۱:۲۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
تو به تنهایی مردمی؟!
ناشناس۳۳۷۰۶۷۸۱۷:۵۸:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
زبان انگلیسی یکی از شروط مهم برای وزیر خارجه است نه تنها برای صحبت کردن بلکه برای فهم اخبار و تبادلات و دانش سیاسی جهانی...
ناشناس۳۳۷۰۷۷۶۱۹:۵۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف حتی تفاوت SUSPEND (تعلیق) و TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه برجامش به خسارت محض تبدیل شد.
ناشناس۳۳۷۰۸۵۱۲۱:۰۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
خیلی بهتر از امیرعبداللهیان بود
ناشناس۳۳۷۰۹۵۷۲۳:۱۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
خیلی ضعیف تر از امیر عبداللهیان بود.
ناشناس۳۳۷۰۹۹۲۲۳:۴۶:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دولت روحانی با غرب یک میلیارد دلار تجارت داشت اکنون فقط با کشورهای همسایه 12 میلیارد دلار تجارت داریم تفاوت را احساس کنیم.
ناشناس۳۳۷۰۹۹۶۲۳:۵۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اگه با اونهمه ادعا معنیشو نمیدونست برای ندانستنش باید مجازات بشه اگر هم میدونست باید به جرم عمد مجازات بشه
ناشناس۳۳۷۰۸۴۹۲۱:۰۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم در مقایسه با مدت مشابه فعالیت دولت قبل 85 درصد رشد داشته یعنی تقریبا دو برابر دوران اوج برجام .
ناشناس۳۳۷۱۰۲۲۰۰:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
و با این وجود سفره ها هر روز خالیتر میشه.
ناشناس۳۳۷۰۷۴۹۱۹:۱۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
بدون شک دکتر ظریف.
ناشناس۳۳۷۰۸۰۱۲۰:۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۳۳۷۰۸۱۵۲۰:۳۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دهه 90 یک دهه از دست رفته بود طبق گزارش بانک جهانی میانگین درامد سرانه در دهه 90 فقط شش دهم درصد بود این نتیجه دیپلماسی دولت روحانی بود !
ناشناس۳۳۷۲۹۳۱۰۰:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
منظورت میانگین رشد اقتصادیه؟ امیر عبدالهیان هم همینه. روابط سیاسی را با روابط شخصی مدام اشتباه میکنه.
ناشناس۳۳۷۰۸۱۹۲۰:۳۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف پاسخگو باشد چرا کشورهای غربی از لغو تحریمهای موشکی و نظامی طبق برجام امتناع می کنند ؟!
ناشناس۳۳۷۰۹۰۶۲۱:۵۷:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
وزیر خارجه ای که حتی تفاوت کلمه تعلیق با کلمه لغو را نمیدانست واقعا نوبر بود.
ناشناس۳۳۷۱۱۲۸۰۷:۴۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
نمیخواست بدونه اگه میخواست بدونه قدم زدن با جان کری منتفی میشد
ناشناس۳۳۷۰۵۰۶۱۵:۵۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
به لطف جناب امیر عبداللهیان ، حالا حتی چین و روسیه هم برای تمامیت سرزمینی ما تعیین تکلیف می کنند. کجای حمایت های شما از ایشان نشانی از منافع ملی دارد؟
ناشناس۳۳۷۰۵۴۸۱۶:۲۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هر وقت یاد گرفتی هر کشوری مهمان آن اتحادیه اعراب شود این بیانیه هم هست بقیه اش هم متوجه می شوی
علی۳۳۷۰۵۹۰۱۶:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما که یاد گرفتی میخواستی قطعنامه صادر کنن
ناشناس۳۳۷۰۷۸۲۲۰:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف چرا در اذر ماه سال 92 در سفر به کویت در کنفرانس خبری اعلام کرد که ایران درباره مالکیت جزیره ابوموسی اماده مذاکره است ؟!!!
ناشناس۳۳۷۰۵۹۲۱۶:۵۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما با ایشون مخالف هستی با دلیل و برهان بیان کن
ناشناس۳۳۷۰۶۵۶۱۷:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با دلیل گفته شد شما دنبال چیز دیگری هستی و بارها هم به جناب عبداللهیان متذکر شده بوده که به خود امارات بپردازید تا این بیانیه ها ندهند ونه کشور مهمان خصوصا چین و روسیه اما مثلا ژاپن ساکت هستند آمریکا هم نمی گوییم که رابطه ندارید
ناشناس۳۳۷۰۸۶۶۲۱:۲۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
مگر انگلیس و فرانسه و المان و بسیاری از کشورهای اروپایی همسو با شورای همکاری خلیج فارس ادعای پوچ حاکمیت امارات بر جزایر 3 گانه را اعلام نکرده اند چرا غربگرایان سکوت کرده بودند ؟
ناشناس۳۳۷۰۵۱۱۱۵:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با اين ادبيات هجو اميز ، و دلايل مضحك نتوانستيد هيچ دفاع متقني از جناب وزير محترم خارجه بنماييد بلكه با زرنگي تمام ايشان را منكوب كرديد، و ظريف را هم كه سافل بود به اسفل السافلين فرستاديد، ديگر چه نيازي بود كه ايرانيان را تهي مغز و سانتي مانتال بناميد در حاليكه همين سانتي مانتليسم بهانه بدست نويسنده داد كه انش توپخانه را به همه طرف هدايت كند؟!
ناشناس۳۳۷۰۵۶۴۱۶:۳۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
زبان انگلیسی را هجی هجی بگو ولی برای منافع ایران کار کن رحمت دارد به زبان انگلیسی روان گفتن اما خودباخته باش !!
علی۳۳۷۰۵۹۵۱۶:۵۷:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کدام منافع ، بیانیه های اجلاس اعراب با شرکت و چین و روسیه عزیز یا دلار ۵۶۰۰۰ هزار تومانی ؟ نکنه منافع ملی شما با ملت تفاوت دارد ؟
ناشناس۳۳۷۰۶۵۸۱۷:۴۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
الان چه ربطی داشت به دلار یا بیانیه؟!! حرف از عمل کرد وزارت خارجه هست
ناشناس۳۳۷۰۸۰۷۲۰:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در زمان ظریف چرا با وجود برجام قیمت دلار و سکه و غیره بیش از 10 برابر شد؟!
ناشناس۳۳۷۰۵۹۷۱۶:۵۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف خود باخته نبود بلکه به تعامل با دنیا اعتقاد قلبی داشت اقای طریف بسیار باسواد و با تجربه هستند و هدفمند کار می کردند حیف که ترامپ های داخلی و خارجی نگذاشتند و دولت رئیسی هم نتوانست برجام را احیا کند چرا که زمان آن گذشته بود و تعاملات دنیا تغییر کرده بود
ناشناس۳۳۷۰۶۳۴۱۷:۲۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
داداش فرقی نکرده الان هم بایدن های داخلی و خارجی وجود دارن ولی دولت کنونی بهشون توجه نمیکنه و کار خودشو میکنه
ناشناس۳۳۷۰۶۴۷۱۷:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در زمان اوباما هم خیری از برجام ندیدیم
ناشناس۳۳۷۰۷۸۴۲۰:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برجام یک تکه کاغذ پاره بی ارزش بود زیرا ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۳۷۰۸۳۰۲۰:۴۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
بله بخاطر همین اعتقاد قلبی گفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و توافق بدون تضمین منعقد کردند !
ناشناس۳۳۷۰۸۹۲۲۱:۴۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف خود باخته امریکا و غرب بود در برجام منافع ملی را فدای منافع امریکا و غرب کرد.
ناشناس۳۳۷۱۲۵۲۱۰:۲۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۸
ظریف که به همراه روحانی نابودمان کردند...
ناشناس۳۳۷۰۶۱۹۱۷:۰۹:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
بفرمایید امیر عبدالهیان کدام اقدام مهم بین المللی را انجام داده که تمام و کمال درست بوده و در خواندن یک متن ساده انگلیسی را پوشش داده است؟
ناشناس۳۳۷۰۷۸۶۲۰:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
پیوستن به شانگهای و اوراسیا و بریکس و رفع توقیف 30 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی و غیره نتیجه زحمات اقایان امیرعبداللهیان و باقری در 2 سال گذشته است کاری که ظریف با وجود برجام نتوانست بکند.
امیر۳۳۷۱۰۱۹۰۰:۲۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
پولهایی که می‌فرمایید کجا هستند؟ پولهای عراق که اگر اشتباه نکنم تهاتر شد و بابت بدهی لحاظ شد. پولهای کره هم که در قطر هستند و هنوز برداشتی نمی‌توان از آن داشت.
ناشناس۳۳۷۰۸۷۰۲۱:۲۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جناب ظریف کدام اقدام مهم بین المللی را انجام دادند ؟! حتی برجام شون هم بدون تضمین و امضاء بود .
ناشناس۳۳۷۰۶۶۰۱۷:۴۲:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تعامل مد نظر جناب ظریف که با کلید ما را نابود می کنند یا در آمریکا می گفت اگر ما نباشیم....یا بتن ریزی....
ناشناس۳۳۷۰۶۶۹۱۷:۴۹:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
آدم خوبی بودن متفاوت با مدیر خوبی بودن است کی میخواهند مسولان این را بفهمند
ناشناس۳۳۷۰۷۳۸۱۸:۵۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کسی که در کاری وارد می شود که در آن تخصص ندارد و به واسطه ضعف هایش به معیشت مردم صدمه وارد می شود انسان خوبی نیست
ناشناس۳۳۷۰۵۱۲۱۵:۵۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
وزیر تحصیل کرده که انگلیسی کامل بلد نیست چه نیاز به اینجور حرف زدنه مگه فارسی مشکل داره
ناشناس۳۳۷۰۵۱۳۱۵:۵۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هرچه که الان داریم از امکان خرید و فروش اسلحه تا خروج از بند هفت و لیست سیاه FATF خروجی های برجام هستند. لطفا بفرمایید دستاورد این چند وقته امیرعبداللهیان چی بوده؟
ناشناس۳۳۷۰۵۵۶۱۶:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چند سوال ساده اولا می گفتید بدون fatf تجارت دیگر امکان پذیر نیست ولی چرا شد؟ دوم اینکه الان مثلا fatf یا... هم حل شود آیا امکان معامله با روش های مرسوم مانند Swift امکان پذیر هست؟!! سوم هم اینکه با برجام که دشمن در امور داخلی ایران داخل داده شد که چی داشته باشیم و چی نداشته باشیم ولو اینکه خود آنان همه را یکجا دارند را چگونه توجیه می فرمایید و چرا باز به کم راضی نبودن و حتی ظریف را هم تحریم کردن؟!!!!
ناشناس۳۳۷۰۵۸۸۱۶:۵۱:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تجارت غیر شفاف همیشه امکان پذیر هست ولی با تحمیل هزینه بالا .
ناشناس۳۳۷۰۶۱۲۱۷:۰۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هزینه آن خیلی بالا نیست .
ناشناس۳۳۷۰۸۱۱۲۰:۲۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
فقط 447 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده که با برجام اکسید کردند 50 میلیارد دلار در بازار جهانی ارزش داشت هزینه برجام خیلی بیشتر بود.
ناشناس۳۳۷۰۵۹۸۱۷:۰۰:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کدام تجارت؟ اگر انجام می شد که اوضاع ارز این طوری نبود.
ناشناس۳۳۷۰۸۰۲۲۰:۱۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
سال گذشته 60 میلیارد دلار صادرات نفت و 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و ارز حاصله به کشور اومد و تراز تجاری کشور 20 میلیارد دلار مثبت شد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۳۷۰۶۰۱۱۷:۰۱:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تجارت کردن با تخفیف زیاد و هزینه های پنهان و آشکار فراوان ارزش ندارد
ناشناس۳۳۷۰۶۸۱۱۸:۰۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کلا به همه چیز ایران اعتراض نه بلکه نگاه بد دارید
ناشناس۳۳۷۰۶۲۳۱۷:۱۳:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دوسال از دولت جديد گذشته چرا مانند ترامپ از برجام خارج نشدند جواب منافع برجام بسيار ارزشمندتر از مضراتش هست و تاييد نظام رو داره ولي رقابت جناحي باعث اين بد و خوب گفتنا شده و انچه كه مسلمه در صورت عدم امكان ارتباط تجاري نرمال با ساير كشورها امكان تامين ضروريات كشور سخت و با هزينه گزاف ميشه كه شده
ناشناس۳۳۷۰۸۸۶۲۱:۴۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برجام هیچ منفعتی برای کشور نداشت مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است زیرا قطعنامه های تعلیق شده قبلی بطور خودکار بر می گردند.
ناشناس۳۳۷۰۶۶۵۱۷:۴۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
به جای فرار رو به جلو جواب سوال را بدهید حال برای خالی نبودن عریضه، کدام تجارت؟ تجارت گمرگی و ورود و خروج کالا کدام وضع ارزی؟ از تورم سوال کنید که مال این سال ها هم نبوده و فقط مقدار آن بیشتر شده و درنتیجه دلار هم بیشتر می شود که دلیل اصلی همه هم فروش نفت بوده که ریال چاپ کردن بابت ان! و یا فروش نفت هم نبوده باز چاپ پول، و دلالی در ایران هم آزاد می شود تورم
ناشناس۳۳۷۱۱۳۷۰۷:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
ما بصورت شفاف امکان صادرات نداریم نه خریدار معلوم است نه قیمت کالا نه نحوه دریافت پول و نه روش دریافت پول بفرمایید این تجارت است!!
ناشناس۳۳۷۰۵۱۸۱۵:۵۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
سوال اصلی اینه که دست آورد وزیر امور خارجه در این مدت نسبتا طولانی مسئولیتش چی بوده ؟ شما که برجام را خسارت بار می دانید بگویید دست آورد دولت مستقر برای جایگزینی آن چه بوده ؟
ناشناس۳۳۷۰۵۵۷۱۶:۳۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
عضویت در سازمان های مهم
ناشناس۳۳۷۰۶۰۲۱۷:۰۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
این موضوع از زمان جناب روحانی شروع شده بود و ارزش چندانی برای خارج کردن کشور از بن بست ندارد
ناشناس۳۳۷۰۶۶۷۱۷:۴۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چه دولت خوبی بود که گذاشت برای دولت بعد خودش تا افتخار برای خودش نباشد تا ریا نباشد!!
ناشناس۳۳۷۰۸۰۴۲۰:۲۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دولت قبل میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم عضو شانگهای و بریکس بشویم !!! نمی توانیم نفت بفروشیم !!! نمی توانیم پولهای بلوکه شده را ازاد کنیم !!! اما همه این اقدامات مثبت در این دولت صورت گرفت.
ناشناس۳۳۷۰۶۰۵۱۷:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کدام سازمان مهم است ؟
ناشناس۳۳۷۰۶۶۶۱۷:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
بریکس و شانگهای نوپا هستند و ارزشی ندارند که اگر داشتند اقتصاد ما باید بهتر میشد
ناشناس۳۳۷۰۷۴۶۱۹:۱۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
این عضویت در سازمان های مهم خروجی ش برا مردم چی بود؟ آها دلار 50 تومن شد 55 تومن ممنون
ناشناس۳۳۷۰۸۱۰۲۰:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
مگه این سازمان ها مسوول پولی و بانکی کشورها هستند؟!!
ناشناس۳۳۷۰۶۲۷۱۷:۱۶:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دستاورد دکتر ظریف را ذکر بفرمایید
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۷۰۵۲۱۱۶:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
پاسخ به پرسش فوق نیازمند آن است که چه تعریفی از منافع ملی ارائه داده شود و به نظر می رسد ریشه مشکلات ما در فهم دقیق از منافع ملی است. بسته به اینکه منافع ملی را چگونه تعریف کنیم پاسخ می تواند متغیر باشد یعنی هیچکدام این دو بزرگوار منافع ملی را تامین نکرده اند یا هر دوی اینها منافع ملی را تامین کرده اند و یا فقط و فقط یکی از این دو نفر تامین کننده منافع ملی بوده است که آنچه مد نظر نویسنده این مطلب است همانا فقط و فقط یکی است و نه دو نفر و خب مشخص هم هست که منظورشان کدام یکی است! بنابراین طرح این پرسش شاید از بنیان شبهه انگیز و خالی از فایده است! جناب نویسنده گرامی احاطه داشتن به یک زبان بیگانه(خارجی) یک بحثی است که می توان دقیقا و مشخصات راجع به آن نظر داد اما دغدغه منافع ملی داشتن و تلاش در جهت تامین منافع ملی هم یک بحث کامل دیگری است که در جای خود برای تبیین آن بسیار اهمیت پیدا می کند. بنابراین اینکه فرضا وزیر کنونی و وزیر سابق امورخارجه را بخواهیم با دو پارامتر تسلط به زبان انگلیسی و تامین منافع ملی و هر دو را با یک ترازو و وسیله سنجش مقایسه کنیم به نتیجه قابل قبولی نخواهیم رسید! متاسفانه طرح این پرسش هم بیش از هرگونه ثمربخشی و پیش از هر گمانه زنی همان شائبه سیاسی بودن پرسش را در اذهان تداعی خواهد کرد. والله اعلم
ناشناس۳۳۷۰۵۲۵۱۶:۰۶:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف ارجح می باشد .
ناشناس۳۳۷۰۸۲۶۲۰:۴۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با برجام بی فرجام تحریمها رفع نشدند و پولهای ایران ازاد نشدند دکتر امیر عبداللهیان ارجح می باشد زیرا موفق شد بدون برجام 30 میلیارد دلار از اموال ایران را رفع توقیف نماید.
ناشناس۳۳۷۰۵۲۶۱۶:۰۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
منافع ملی در ایران تعریف نشده است ما مشتی باید و نباید داریم که خودمان هم اسیر شده ایم، نمونه بارز آن، شکایت افریقای جنوبی در لاهه و بلاتکلیفی ما در این موضوع است.
ناشناس۳۳۷۰۸۹۸۲۱:۵۱:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
نتانیاهو بعد از برجام گفت خیال ما تا 25 سال از بابت ایران راحت شد مقام معظم رهبری هم در پاسخ فرمودند رژیم صهیونیستی 25 سال اینده را نخواهد دید.
ناشناس۳۳۷۰۵۳۲۱۶:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
انگلیسی حرف زدن وزیر امور خارجه شرط لازم می باشد جناب.
علی۳۳۷۰۵۴۱۱۶:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اکثر انتقاد ها در مقام مقایسه نبود و نگارنده با وررود به بحث مقایسه در حال کتمان عدم تسلط وزیر خارجه به زبان انگلیسی است زبانی که اکثر قرارد ها به آن نگارش میشود در مقام قیاس هم در زمان برجام زندگی خیلی بهتری داشتم با حقوق یکسالم ماشین تحویل فوری میخردم الان هرینه تعمیر ماشینم رو هم ندارم
ناشناس۳۳۷۰۵۶۸۱۶:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
امان از حافظه از قبل برجام سرکوب شدید اقتصادی شروع شد تا سال 96 و شهریور و از آن سال فنر رها شد به همراه ایحاد ارز 4200 که این دو شد در نابودی 50 درصدی معیشت مردم که سابقه نداشت در بین دولت ها
علی۳۳۷۰۶۲۵۱۷:۱۴:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برادر جان در مباحث آکدامیک اقتصادی چیزی بنام سرکوب نداریم حدث میزنم شما از طرفدارن واژه نئو و نئولیبرال هستید حالا بنده دلیل علمی خدمتتون عرض میکنم تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۷ به رقم ۴۸۷ میلیون دلار رسید رقم بی سابقه برای تولید بغیر از خام فروشی و منابع خدادای و در ادمه افزایش سرانه درامد، بنده با حقوق خوب در ایران در یک شرکت اروپایی کار میکردم شل اریکسون و ... سرمایه وارد ایران کردند پالیشگاه ها بروز شد. همین محصولات بنجل فعلی ایران خودرو با کمک فرانسوی ها کمی بروز شد ، ۲۵۰۰ سال پیش کانال سوئز فقط برای تجارت ساخته شد شما چطور با این شرایط میخوای به اقتصاد سالم برسی مروادت و رقابت قطعا در زمان برجام خیلی کیفت بهتری نسبت به الانی که معلوم نیست نفتمون به چه قیمتی توسط چه کسی فروش رفته قرار داشت یکی از بدترین نکات تحریم عدم شفافیت است
ناشناس۳۳۷۰۷۰۸۱۸:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چه ربطی داشت به نئو لیبرال و....؟ حرفا از علم اقتصاد هست که تورم ایران بیشتر از آمریکا هست خودکار دلار هم بالا می رود مگر به ارز پاشی و جلوگیری آن برای مدتی ولی آخر نمی شود ادامه داد و مجبوری بالا ببری و به جای این حرف ها از دولت بخواهید هر ساله با توجه به تورم دلار بالا ببرد و چاپ ریال هم بابت دستکاری ها در اقتصاد مانند ارز 28500 نکند اقتصاد به حالت نرمال برمی گردد البته شاید اول آن یک تکانی بخورید چگونه از دولت خاتمی تعریف می کنید ولی اصل کاری که سرکوب اقتصاد نکرد را نمی گویید اما صرفا تعامل می گویید؟!!
علی۳۳۷۰۸۰۹۲۰:۲۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دوست عزیز در خصوص دستکاری در بازار کامل حق با شما هست ولی در در زمان برجام ناخواسته بخطار بازار رقابتی و سرمایه گذاری خارجی دستکاری کمتر شد
ناشناس۳۳۷۱۰۰۹۰۰:۰۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
در 4 سال اول روحانی شدیدترین سرکوب اقتصادی رقم خورد و ربطی به رقابت ندارد
ناشناس۳۳۷۰۵۷۳۱۶:۴۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در ضمن انتقادهای طیف اصلاحات که بیشتر برای سیاسی کاری هست و نه صرفا انگلیسی حرف زدن
ناشناس۳۳۷۰۶۱۳۱۷:۰۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما انگلیسی حرف زدن جناب امیر عبداللهیان را دیدی ؟ نیاز به توضیح بیشتر نداره !
ناشناس۳۳۷۰۸۲۲۲۰:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دکتر امیر عبداللهیان به انگلیسی مسلط تر است انگلیسی دکتر ظریف به قدری ضعیف بود که امریکایی ها کلمه LIFT بجای TERMINATE تو برجام گذاشتن اما ظریف متوجه نشد.
علی۳۳۷۰۵۴۶۱۶:۲۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
آیا دلار ۵۶۰۰۰ هزرتومانی اونم زمان بایدن دست آورد بزرگی بود؟
ناشناس۳۳۷۰۶۷۰۱۷:۴۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هروقت از 8 برابر عبور شد می‌گوییم ناکارآمد تر البته به همراه نابود کردن معیشت و نه صرفا بالا رفتن ارز!!
علی۳۳۷۰۷۴۰۱۸:۵۸:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
زمان آقای رئیسی ارز ترجیهی ۴۲۰۰ ده برابر شد به مبلغ ۴۲۰۰۰ هزار تومن
ناشناس۳۳۷۰۹۹۷۲۳:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
روحانی دلار ، 2 یا 3 هزار تومانی را ده برابر کرد و 23 هزار تومان تحویل داد
ناشناس۳۳۷۰۸۱۴۲۰:۲۹:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
عزیزم ارز 4200 را خود دولت وقت باید بر می داشت که 30 درصد آن برداشته را به ارث گذاشت به دولت فعلی، دیگر اینقدر ساده نویسی نکنید
ناشناس۳۳۷۰۵۵۰۱۶:۲۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جناب نویسنده چه لزومی دارد جهت اثبات آقای امیرعبداللهیان به نفی دکتر ظریف اقدام نمایید گذشته از آن مگر نمی دانید پیشبرد امور خارجه کشور صرفا بدست وزیر امور خارجه نیست وسیاستگزاری آن توسط نهادهای عالی تری در نظام صورت می پذیرد ضمنا دانستن وتسلط بر زبان انگلیسی یکی ازمحاسن وملزومات یک وزیر خارجه است که دکتر ظریف بدرستی دارای آن بود.
ناشناس۳۳۷۰۷۹۲۲۰:۱۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با برجام منافع ملی ما تامین نشد زیرا تحریمها بیش از 2 برابر و قیمت دلار 10 برابر شد برجامیون چرا منتقد امیرعبداللهیان شده اند ؟!
ناشناس۳۳۷۰۵۵۱۱۶:۲۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف و دوستانش منافع ملی همچون برجام و سعد اباد واگذار می کردن اما این وزیر خارجه فعلی منافع ملی را حداقل واگذار نمی کند اما نفرت پراکنان رو ادبیات و حرف های ایشان بند کردن که نشان دارد چقدر این ها دنبال حاشیه سازی و دوقطبی سازی کاذب هستند.
ناشناس۳۳۷۰۵۵۹۱۶:۳۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ویتنام 10 سال با آمریکا جنگید و میلیون ها کشته داد ولی اکنون از لحاظ اقتصادی بسیار جلوتر از ماست بزرگترین کارخانه اینتل در شرق آسیا در ویتنام قرار دارد
ناشناس۳۳۷۰۶۰۴۱۷:۰۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چون آمریکا شکست خورد و دست از دشمنی با آنان برداشت
ناشناس۳۳۷۰۶۴۳۱۷:۳۰:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما تاریخ بخون ! هر چیز گفتن درست نیست خودت تحقیق کن
ناشناس۳۳۷۰۶۹۳۱۸:۲۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ببخشید که آمریکا شکست خورد!
ناشناس۳۳۷۰۶۸۵۱۸:۰۹:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
مهم این نیست که کی برد و کی باخت.مهم اینه که الان در تعامل با هم منافع دوطرفه میبرند.
رضا۳۳۷۰۵۶۵۱۶:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تسلط به زبان انگلیسی جزء ارکان اولیه و پایه ای پست وزرات خارجه است. تطهیر ایشان و کوبیدن طرف مقابل درست نیست. امیدوارم نویسنده این مقاله بین شرط لازم و شرط لازم و کافی تفاوت قائل بشن و بجای تلبس الباطل بالحق و تلبس الحق بالباطل اشتباهات این دولت در واگذاری پست های کلیدی رو بپذیرند.
سینا۳۳۷۰۵۶۷۱۶:۳۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جناب مشفق عزیز، آنطور که شما از منافع ملی حرف زدید، به نظرم هنوز ریشه مسئله را متوجه نشده اید و دارید از وسط ماجرا دعوا را تعریف میکنید. البته اکثر طرفهای درگیر مسائل ایران مانند شما هستند. ببینید دوست عزیز، هر انسانی بنا به فهم و درک و تجربه زندگی و جهان بینی و مطالعات و منافع شخصی یا گروهی خود، که ممکن است به خیلی از اینها خود نیز آگاه نباشد، ایده ها و برداشتها و نظرات خاص خود را درباره مسائل و محیط پیرامون خود شکل میدهد. نکته دیگر اینکه انسانها با نظرات مخالف هم، در نهایت بوسیله گفتگو نخواهند توانست به فهم مشترک و راهکار مشترک برسند. خاصیت انسان همین است. انسانی به یک دین میگراید و انسانی به دین دیگر و انسانی به هیچکدام. تا ما این ابتدایی ترین پدیده انسانی را درک نکنیم و نپذیریم، اصلا و ابدا شروع به حل مسائل هم نخواهیم کرد. می‌فرمایید منافع ملی. هنوز متوجه نشدید که منافع ملی و راه تامین آن، در نظر شما با نظر دیگری و باز با نظر فرد ثالث، ممکن است زمین تا آسمان متفاوت باشد؟؟؟؟ یکی تلاش برای کاهش تنش با آمریکا را منافع ملی میداند و یکی تلاش برای بی اثر کردن تحریم از روش دیگر و یک بیچاره دیگری هم حمله نظامی قدرت خارجی یا تجزیه کشور را در نهایت منفعت ملی میداند. مهم نیست من یا شما چقدر نظرات یکدیگر را غلط یا حتی احمقانه یا خیانت آمیز میدانیم، چاره ای جز این نیست که بپذیریم یک انسان ایرانی برای خود نظری درباره این مسائل دارد. برای همین است که میگویم ما حتی هنوز شروع به فهم مشکلاتمان نکرده ایم. در جامعه ای که افراد با عقاید و سلیقه های متفاوت قرار است در کنار هم زندگی کنند، اولا بپذیریم که قرار نیست همه بر سر موضوعات به توافق نظر برسند، دوما برای اینکه جامعه عادلانه اداره شود، باید ساز و کاری بوجود آورد که بتوان با آن به شکل عادلانه این نظرات و عقاید و راهکارها را کاوش کرد و یکی را انتخاب کرد و آزمود. اینکه این ساز و کار چه میتواند باشد، تازه شروع حل مشکلات ماست. اگر بازی به شکل درست و عادلانه تعریف شد و آدمها برای بازی دادن نظر خود، راه و روش منطقی در این بازی پیدا کردند، قطعا در کلیت کار چ، این بازی سالمتر پیش خواهد رفت، وگرنه سطح بحث ها و نوع مقابله و رقابت ما با هم همینقدر سخیف و بی ارزش میشود که می‌فرمایید و در فضای تقابل سیاسی کشور شاهد هستیم.
میم ف۳۳۷۰۵۷۰۱۶:۳۹:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هر کس در مسندی باشد که لیاقت و تخصص آن را ندارد مصداق یک حرام خوار واقعی است .
ناشناس۳۳۷۰۶۷۲۱۷:۵۲:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
حتی اگه ظریف یا روحانی باشه
ناشناس۳۳۷۰۷۴۱۱۹:۰۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
از روحانی دل خوشی ندارم ولی هزار بار از رئیسی بهتر بود قیمت مسکن و خودرو و گوشت و دلار را ببین ! دلار ۵۶۰۰۰ تومان می دونی امروز توی بازار هیچ کس قیمت نمی داد ؟ اینطور نمی شه کار و زندگی کرد آخه چه خبر شده که دلار داره بالا می ره ؟
ناشناس۳۳۷۱۰۱۲۰۰:۰۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
50 درصد قیمت ها که بالا رفته در دولت فعلی مربوط به ارز4200 هست که دولت قبلی ایحاد کرد در ضمن قیمت مسکن الان نسبت به سال 1400 تفاوتی نکرده ولی دولت روحانی دوبرابر کرد در تضعیف آن که قبلا 5 الی 7 ماهه بوده با کف حقوق در تهران در دولت روحانی شد 14 ماهه الان هم همین رقم ها هست
ناشناس۳۳۷۱۹۲۴۲۱:۴۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
منصفانه این بود که بعد حتی بهغیر دو نفر فوق، لااقل یه نفر هم از اینوریها نام میبردی.
سعید۳۳۷۰۵۷۷۱۶:۴۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
این حرفا مثل اینه که بگیم درسته فلانی جدول ضربم بلد نیست ولی اقتصاد دان خوبیه!!
محسن۳۳۷۰۵۸۱۱۶:۴۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جناب مشفق لطفا در خصوص منافع ملی توضیح دقیق تری بفرمایید
ناشناس۳۳۷۰۵۸۲۱۶:۴۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اگر برجام خسارت بوده، چرا دولت مسلط آقای رییسی و وزیر خارجه برتر ایشان، از برجام خارج نمی شوند و آن را آتش نمی زنند؟
ناشناس۳۳۷۰۶۱۶۱۷:۰۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ماشه گذاشتید در آن در ضمن حالا چرا امضا نمی کنند و زیر بار آن نمی روند؟!!!
ناشناس۳۳۷۰۶۲۰۱۷:۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برای اینکه عقل کلهای زبان بلد راه بازگشت برای ما نگذاشته اند برجام خاری است که نه توانستیم قورتش دهیم ونه این دولت بیچاره می تواند تفش کند.
ناشناس۳۳۷۰۷۳۹۱۸:۵۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تلاش کردند ولی نشد ظهور ترامپ برای روحانی و ظریف بد شانسی بزرگ بود
ناشناس۳۳۷۰۷۹۷۲۰:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ترامپ از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد تا به برجام های موشکی و منطقه ای برسد گویا بتن ریزی هسته ای زیر زبان شون مزه کرده بود !
ناشناس۳۳۷۰۸۳۱۲۰:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اولا منتقدین گفتند این توافق با دولت فعلی آمریکاست و دولت بعدی ممکن است از آن خارج شود ولی برجامیون قبول نکردند دوما در زمان اوباما هم برجام فایده ای نداشت و آقایان سر کار بودن
معلم تاریخ۳۳۷۰۵۸۳۱۶:۴۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دولت ها مجری سیاست های نظام هستند،دیپلماسی در خدمت میدان است این میدان است که تصمیم می کیرد.
ناشناس۳۳۷۰۷۱۵۱۸:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
مجری هم قانون می نویسد و هم قانون دیگران را می تواند دور بزند چون قدرت اجرایی هست یکی از تصمیم گیران میدان هم دولت هست که نقش اصلی آن را دارد
ناشناس۳۳۷۰۷۵۲۱۹:۲۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ما در برجام به تمام تعهداتمان عمل کردیم و در مورد میدان قولی نداده بودیم پس چرا طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد؟ شما که معلم تاریخ هستید باید ماهیت غیر قابل اعتماد آمریکا، انگلیس و ... بدانید
علیرضا۳۳۷۰۵۸۷۱۶:۵۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
این تعاریفی که از عملکرد آقای عبداالهیان داشتید احتمالا خودشون هم باور نمی کنند !
ناشناس۳۳۷۰۶۰۰۱۷:۰۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
نگاهی به تعریف کلمه lift در سه فرهنگ آکسفورد، کمبریج و وبستر، معنی کلمه را به روشنی مشخص می کند: Oxford Formally remove or end (a legal restriction, decision, or ban) Merriam-Webster: to put an end to (a blockade or siege) by withdrawing or causing the withdrawal of investing forces revoke, rescind lift an embargo Cambridge GOVERNMENT, POLITICS to end a rule or law: Federal officials will lift an order grounding all small planes. lift a ban/an embargo/sanctions دقت در جایگاه استفاده این واژه و واژه های مشابه آن در متن 159 صفحه ای برجام، چه متن اصلی توافق و چه 5 ضمیمه و یک پیوست آن، نشان می دهد که طرفین از تفاوت های ظریف معنایی آگاه بوده اند. در سند کامل برجام، 30 بار از کلمه lift (15 بار در متن اصلی، 15 بار در ضمائم)، 4 بار از suspend، و 39 بار از terminate و مشتقات آن استفاده شده است.
ناشناس۳۳۷۰۷۹۴۲۰:۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
این کامنت طولانی و بی ربطه
ناشناس۳۳۷۱۰۴۳۰۰:۵۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
پاسخ بسیار بالایی دادید اتفاقا چون نشان می‌دهد ک ظریف با توجه به توانایی انگلیسی حرف زدن بسیار مغرورانه برخورد کرده و یک واژه چند معنایی را نتوانسته یا بدتر نخواسته درک کند و این حرف شما در کامنت فوق کاملا بجاست .. چون همین کلمه خسارات سنگینی به ما وارد کرده است و در صورت تکرار تداوم خواهد داشت .. همانطور همه دیدیم بعد از ۱۰ سال خسارت محض معنیش در زندگی چطور است و چه بلایی بر سر مردم واقعی و مظلوم می‌آورد.. بعضی فکر می‌کنند اگر بنایی را با دور زدن قوانین و مصالح غیر متعارف بسازیم همانجا باید فرو بریزد ولی تاریخ نشان داده است بنا بر سر افرادی می‌ریزد ک هیچ دخلی در ساختش نداشتند و فقط آنرا از متخلفین گرفته اند .‌
ناشناس۳۳۷۰۶۰۶۱۷:۰۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
پرسش درست اینه: کدوم بیشتر منافع نظام را تامین کردند.
احمد۳۳۷۰۶۰۹۱۷:۰۳:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
نویسنده کاملا سوگیری داره و هر تحلیلی که سوگیری داره ارزش علمی نداره، متاسفانه نویسنده بصورت سیاه و سفید صحبت کرده و یکی را سفید و دیگری را سیاه یکدست نشان داده، دریغ از اینکه ظرفیت آقای ظریف یک ظرفیت ملی هست و تسلط افتضاح گونه وزیر خارجه به انگلیسی نشانه ضعف شدید دیپلماسی است چرا که ابزار دیپلماسی زبان است.
ناشناس۳۳۷۰۶۲۲۱۷:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هر دو
ناشناس۳۳۷۰۶۳۶۱۷:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کدام ملت و کدام منافع؟
ناشناس۳۳۷۰۶۴۸۱۷:۳۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
نویسنده جانب انصاف را رعایت نکرده.
ناشناس۳۳۷۰۶۴۹۱۷:۳۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
آخه چطوری یک نفر فارغ التحصیل دانشکده میشه ولی زبان انگلیسی رو حتی از رو نمیتونه بخونه و سالها معاون وزارت خارجه هم بوده
ناشناس۳۳۷۱۲۰۱۰۹:۱۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
این چیزها که تازگی ندارد درصد زیادی از مسئولین اینجوری هستن
ناشناس۳۳۷۰۶۵۲۱۷:۳۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اقای ظریف ،همه چی رو میدونست ومیدونست کجا چطور صحبت کنه .
یک ایرانی۳۳۷۰۶۵۹۱۷:۴۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
۱ نکته : ترامپ دیوانه داره بر میگرده، اونوقت متوجه میشید که با زور از یک توافق خوب مثل برجام خارج شدن چقدر هزینه براتون ایجاد میکنه!!! اگر ترامپ رئیسی جمهور آمریکا نشده بود قطعا دوران دکتر روحانی دوران اوج شکوفایی اقتصادی ایران میشد، همانطور که آمارهای سال ۹۴، ۹۵ چنین می‌نماید... و اگر در دوران ترامپ کسی مثل روحانی و ظریف بر مسند نبودند کشوری جنگ زده در انتظارمان بود... والسلام...
معلم تاریخ۳۳۷۰۸۶۴۲۱:۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
احسنت!
اکبر۳۳۷۰۶۸۴۱۸:۰۸:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
یعنی وزرای روحانی بلد بودن یک حفظ ظاهر کنن این وزرای جناب رئیسی کلا این طور نیستند الف چاپ کن از روحانی هم خوشم نمیاد
ناشناس۳۳۷۰۶۹۵۱۸:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
مانند سر خم کردن!!
ناشناس۳۳۷۰۶۹۲۱۸:۱۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
معلومه ظریف...
امید یاوری دارانی۳۳۷۰۶۹۷۱۸:۲۲:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
مقایسه ظریف و امیر عبدالهیان ... از نظر جایگاه ملی و بین المللی اصلا قابل مقایسه نیست. لطفا دستاوردهای امیر عبدالهیان را برشمارید تا بدانیم
ناشناس۳۳۷۰۷۱۲۱۸:۳۳:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
.. وزیر امورخارجه مجری سیاست های کلان دولت و حکومت است و قرار نیست با نگاه شخصی منافع ملی را تأمین کند.
ناشناس۳۳۷۰۷۲۸۱۸:۴۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تنها فرقشان در این است که امیرعبدالهیان قدبلندتراست.
ناشناس۳۳۷۰۷۴۴۱۹:۰۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
فعلا وزیر هست و عوض نمیشه پس انتقاد مورد قبول نیست
ناشناس۳۳۷۰۷۴۷۱۹:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
هر دو مهم هست اگر انگلیسی خوب نمی داند نیاز به صحبت کردن به انگلیسی نیست چون کم تلفظ اشتباه شاید معنی کلمه تغییر دهد بعد دو خط بیشتر نبود اگر می خواست انگلیسی صحبت کند چند نوبت دقیق تلفظ می خواند ایشون شخص معمولی نیست وزیر امور خارجه یک کشور بزرگ هست ونماینده ملت ایران
ناشناس۳۳۷۰۷۵۰۱۹:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
توقع اینکه وزیر امور خارجه کشور بتونه به زبان بین المللی صحبت کنه سانتی مانتالیسمه؟
ناشناس۳۳۷۰۷۵۶۱۹:۲۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
منطق طرفداران دولت فعلی در تمام زمینه ها همین است چه کار قبل دارید
ناشناس۳۳۷۰۷۶۳۱۹:۳۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
راست می گویید همه مخالفان برجام رادرمناظره ای دعوت کنید رودرروی آقای ظریف بعدقضاوت رابه مردم بسپارید
ناشناس۳۳۷۰۸۴۴۲۰:۵۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شما انگار اطلاع ندارین که آقای ظریف بارها به مناظره دعوت شدن ولی قبول نکردن و فقط سخنرانی یک طرفه می کنن
ناشناس۳۳۷۰۸۷۲۲۱:۲۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف و عراقچی طی 10 سال گذشته همواره از مناظره با منتقدین برجام طفره رفته و می روند و جرئت مناظره ندارند.
ناشناس۳۳۷۰۷۶۸۱۹:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کسی که به زبان انگلیسی تسلط نداره چطور می تونه از منافع ملی توی پست وزیر امور خارجه دفاع کنه؟کاشکی جزو شرایط تصدی پست وزیر امور خارجه تسلط به زبان انگلیسی هم بود. حداقل یک مدرک آیلتس ارائه می کرد بعد وزیر می شد.
ناشناس۳۳۷۰۷۹۶۲۰:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
آقای ظریف همچین هم انگلیسی را خوب صحبت نمی کرد. اصلا انگلیسی را با لهجه فارسی صحبت می کرد.
مسعود.۳۳۷۰۸۱۲۲۰:۲۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
قیاس مع الفارق است الف جان .
ناشناس۳۳۷۰۸۶۱۲۱:۱۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اصلا چرا فراموش کرده‌اید که کارهای ظریف و مذاکراتش تحت نظر نظام و شورای امنیت کشور انجام شده ؟
ناشناس۳۳۷۰۸۶۲۲۱:۱۶:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
احیای رابطه با عربستان و امارات توافق غریب الوقوع با مصر حل اختلاف گازی با ترکمنستان عمیق تر شدن روابط با کشورهای همسایه و اسیای میانه و حتی تلاش در جهت بهبود رابطه با شرق اسیا از جمله اندونزی بخشی از کارنامه امیرعبدالهیان در سیاست خارجی است که از تغییر رویکردهای غلط گذشته و قدم برداشتن در مسیر صحیح حکایت دارد.
ناشناس۳۳۷۱۰۲۰۰۰:۲۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
رابطه با عربستان را ظریف به هم زد یا شما ها؟
ناشناس۳۳۷۱۷۲۱۱۷:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
آقا امیر عبداللهیان نتونست وزیر عربستان رو در سالنی که عکس سردار سلیمانی بود نگه داره آنوقت شما احیای روابط با عربستان رو جزو دستاوردهای ایشون بحساب میاری؟؟
ناشناس۳۳۷۰۸۷۳۲۱:۳۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد این نتیجه دیپلماسی التماسی ظریف بود.
ناشناس۳۳۷۰۸۷۷۲۱:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در دولت قبل رتبه پاسپورت ایرانی 15 پله سقوط کرد و تحریمها بیش از دو برابر و قیمت دلار و طلا و خانه و ماشین و غیره بیش از 10 برابر شد این ثمره التماسی ظریف بود.
ناشناس۳۳۷۰۸۸۸۲۱:۴۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
متاسفانه دستاورد ظریف در 8 سال گذشته تقریبا هیچ بود.
ناشناس۳۳۷۰۸۹۱۲۱:۴۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ظریف در زمان جنگ تحمیلی تو امریکا بود از 70 کیلومتری خرمشهر هم رد نشده بود حالا میگه ما نباید بجای فلسطین بجنگیم !
ناشناس۳۳۷۰۹۰۳۲۱:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
عمده مشکلات کشور در 45 سال گذشته زیر سر تکنوکرات های غربگراست.
ناشناس۳۳۷۰۹۶۳۲۳:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در دولت روحانی قیمت دلار 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
ناشناس۳۳۷۱۴۶۳۱۳:۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۸
صبور باش بزار 8 سال بگذره و بعد قیاس کنید
ناشناس۳۳۷۰۹۶۷۲۳:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برایم سوال است شما ها که از برجام به عنوان اشکال کار ظریف نام می برید ؟ بیایید واقع بین باشیم و شرایط آنروز را در نظر بگیریم.
احمد۳۳۷۰۹۷۷۲۳:۳۱:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
راقم سطور مساله را در حد برجام پایین اورده اصلا بحث این نیست مخلص کلام اینست که این قبا به تن امیر خان گشاد است .
نام اشنا۳۳۷۰۹۹۸۲۳:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
یک برداشت آزاد از اقدامات جناب ظریف : این جناب ظریف حدود دو سوم عمرش یعنی حدود 40 سال در امریکا بوده و در وزارت خارجه و سازمان ملل بوده و از طرف دیگر تمام مقاطع تحصیلی خودش را هم در امریکا سپری کرده وبیشتر به امریکائیها نزدیک است تا ایرانی ها. آمریکائی ها وقتی دیدند ایشان در وزارت خارجه ایران و در سازمان ملل میباشد شاخک هایشان به کار افتاد و به شکلی به او نزدیک شدند و او با افرادی نظیر جان کری و همین کدخدا جوبایدن اشنا شد.انها جوری برای او نقش بازی کردند که ظریف فکر کرد که انها میتوانند دوستان خوبی برای او باشند. اینکه در مجلس شورای اسلامی گفته شد که امضای جان کری تضمین است گویای همین واقعیت است که آمریکائی ها خوب روی مخ ظریف کار کردند.
ناشناس۳۳۷۱۰۶۳۰۱:۵۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
پاسخ: دکتر ظریف!
ناشناس۳۳۷۱۰۸۸۰۴:۴۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
قطعا ظريف خيلي بهتر توانست منافع ملي واقعي مردم ايران را تامين كند . هر كس بيشتر براي ايران واعتلاء فقط ايران تلاش كند او قابل احترام وقابل اعتماد است.
ناشناس۳۳۷۱۱۶۵۰۸:۴۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
نویسنده نامحترم! وضع کشور و مردم را نمی بینید؟ این چه وضع مدیریت و کشور داری است؟ دیگر باید چه بر سر مردم بیاید؟ یک نکته مثبت را مثال بزنید.
hossein۳۳۷۱۱۷۸۰۸:۵۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۸
چرا هنوز کسی در اختلاس چای دبش اعدام نشده؟ چرا دادگاهش علنی برگزار نمیشه؟ چرا مردم نامحرم هستند؟
ناشناس۳۳۷۱۳۷۳۱۱:۵۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
پرونده اختلاس های بزرگ پتروشیمی و فولاد مبارکه چرا رسیدگی نشدند ؟!
ناشناس۳۳۷۱۴۰۷۱۲:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
امیر عبدالهیان را با ظریف نمیتوان مقایسه کرد .
علیرضا صمیمی۳۳۷۱۴۵۳۱۳:۰۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
واقعا عجیبه هنوز بر علیه برجامی مینویسید که کلی برای کشور عایدی داشت. این دولت از خداشه برگرده به برجام ولی نمیتونه یا نمیذارن!
ناشناس۳۳۷۱۴۶۲۱۳:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
ظریف کسینجر ایران است اما باید تیمی حرفه ای تر انتخاب می کرد.ای کاش برجام به صورت مشترک بین اعتدالیون و اصولگرایان کارشناسی و تایید می شد.ای کاش عده ای برای منافع شخصی و جناحی مقدمات از بین رفتن برجام را فراهم نمیکردند.کاش بعد از برجام عاقلانه تر تصمیم گیری می شد.
ناشناس۳۳۷۱۴۹۸۱۳:۴۰:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
حمایتهای بی دریغ شما از دولت کاملا مشهود هست نه خبری از دلار می زاری نه از گرانی و نه تورم انصاف هم خوب چیزی هست . می خواهم این رو بگم خدمتتان ترازویی که شما برای سنجش این دو نفر بکار بردید کلا ایراد داره وزیر خارجه ای که به یک زبان بین المللی تسلط نداره عین این می مونه دبیر زبان انگلیسی خودش زبان انگلیسی بلد نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین