دولت نمی‌خواهد یا نمی‌تواند؟!

گروه تعاملی الف،   4021123024 ۱۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت نمی‌خواهد یا نمی‌تواند؟!

گروه تعاملی الف - حسین تاج احمدی:

آيا كسانى كه مى‌دانند و كسانى كه نمى‌دانند يكسانند؟ تنها خردمندانند كه پندپذيرند؟ آیه 9 سوره زمر

عدم درک صحیح از وضعیت فعلی اقتصاد ایران موجب عرضه نسخه‌های بدلی شده است که به جای درمان بر شدت وخامت اوضاع منجر خواهند شد. دولت و مجلس نمی‌دانند که وارث یک دولت ورشکسته هستند. دولت نه تنها قادر به تامین هزینه یک ساله در قالب بودجه نیست بلکه با انبوهی از بدهی‌های گذشته هم روبرو است. وقتی بودجه و حقوقی برای یک شخص و یا یک اداره تعیین می‌کنید در وسط سال به اندازه نصف اول سال ارزش دارد، مفهومش چیست؟ اول اینکه با ریالی روبرو هستیم که ارزشش مرتب سقوط می‌کند. اصلا مشکل ارز نیست. اصلا ارزش دلار مطرح نیست. اینجا خود ریال مرتب در حال فرو ریزی است. این سقوط ارزش ریال به خاطر مشکلات انباشته شده است که حل نشده‌اند و حل هر کدام یک شجاعت و تصمیم‌گیری سخت جانفرسا و عاقلانه می‌طلبد.

اول از همه: کسری بودجه سالانه ( تازه مجلس مبلغ بودجه را به شدت در کمسیون اقتصادی و تلفیق افزایش داده و به قول رئیس برنامه بودجه، دکتر منظور، از 300 همت کسری به نزدیک 500 همت کسری تراز بودجه نسبت به درآمد رسیدیم.)
دوم: بدهی های پرداخت نشده دولت
سوم: ناترازی بانک‌ها
چهارم: ناترازی واردات و صادرات( افزایش 15 میلیاردی کسر تراز پرداختی ارز به صادرات )
پنجم: نقدینگی کلان 7000 میلیارد تومانی
ششم: اقدامات ناپخته و نابخردانه دولت سیزدهم و دلایل دیگر.

اما وزن این اقدامات ناپخته بسیار بیشتر از پنج فاجعه قبلی است؛ چرا چون یک دولت معقول می تواند چهارتای اولی را درمان کند؛ اما اقدامات دولت تمام اثر چهار فاجعه اول را دوبله یا حتی به توان دو خواهد نمود. درست مانند اقدام دولت در اتخاذ سیاست انقباضی برای کنترل تورم که نتیجه ای بسیار ضعیف در تورم داشت؛ اما باعث ورشکستگی بسیاری خواهد شد. اصلا این اقتباس از اقتصادانان غربی و توصیه های لیبرالی کشور را بدبخت کرده است. دولت روحانی بین سال 1392 تا سال 1397 همین سیاست انقباضی پیش گرفت. نتیجه چه شد؟ فقر عمومی، ناتوانی کامل بخش تولید و بهره سنگین بانکی؛ در حالی که قیمت دلار ثابت بود، زمینه را برای تهاجم تحریم ها آماده کرد. متاسفانه این تجربه شکست برای دولت حاضر درس عبرت نشد. اصلا اقتصاددانان بی‌تجربه دولت برای درمان، چشمشان به سطور کتاب‌های خارجی و تحصیلی است تا راه درمان پیدا کنند. نتیجه فاجعه بار خواهد بود آن هم برای اقتصاد کشوری که 12 سال است رکود اقتصادی همراه تورم را دارد تحمل می‌کند.

همین کشور ترکیه 20 سال پیش تجربه لیر صبح یک قیمت ظهر یک قیمت را پشت سر می‌گذراند. تورگوت اوزال فرمان بدست گرفت و بر خلاف کتاب‌های اقتصادی گفت: نباید از تورم بترسیم؛ حالا که کار هست؛ شغل هست؛ پول هست؛ شما یک کمی اقلام را بالاتر بخرید. اشکالی ندارد. او توانست کشور ترکیه را نجات دهد. اما امروز سیاست گذار ایران کاری کرده که نه شغل هست نه پول هست و نه مواد غذایی به اندازه کافی. فردا هم نه مالیات خواهد بود و نه بخش خصوصی.

در اقتصاد کلاسیک ( برای درمان کسری بودجه و درآمد زایی دولتی )، دولت‌ها در چنین مواقعی به سمت افزایش قیمت‌های انرژی (نفت گاز بنزین گازوئیل ) حرکت می‌کنند و راه بعدی افزایش مالیات‌ها است. اما هر دو این راه حل‌ها در ایران با محدودیت و مشکلات امنیتی روبرو هست؛ اولی که ناممکن و سخت دومی هم ناپخته و زیان آور است. در غرب مصرف انرژی بیشتر محدود به بخش خصوصی است؛ در عین حال که ساختار حمل و نقل عمومی پیشرفته هست تا جایی که افزایش نرخ بنزین تا دو برابر گاهی موجب تنزل قیمت مترو و اتوبوس هم می شود.

مالیات هم در یک سیستم جا افتاده صحیح اقتصادی، از فقرا گرفته نمی‌شود. بندرت افزایش مالیات بر افزایش مواد غذایی عمومی منجر می‌شود. بیشتر مالیات‌ها بر اقلام مصرفی مانند سیگار، رستوران‌های شیک، لباس‌های گران قیمت و لاکچری وضع می‌شود. حتی گران کردن برق آب گاز خانگی با یک جدول حداقل نرخ برای مصارف زیر الگوی مصرف و حداکثر قیمت برای پر مصرف ها منجر خواهد شد. 

ارزش ریال بطور روزانه در حال سقوط است. در این وضعیت ثابت نگه داشتن قیمت ارز به فاجعه ختم خواهد شد؛ درست مانند جمع کردن آب در پشت یک سد خاکی. یک روز این سد شکسته خواهد شد. با همه عدم تزریق پول به اقتصاد؛ با همه تنزل دادن حقوق ماهیانه کارگران و کارمندان؛ این سد شکسته خواهد. نمی‌شود که اول سال با 400 هزار تومان یک کیلو گوشت خرید کرد و در پایان سال برای همان یک کیلو گوشت 700 هزار تومان پرداخت کرد. وجه کالا از دولت تبعیت نمی‌کند؛ مگر حقوق کارمند یا کارگر است که دولت جلوی افزایش آن را بگیرد؟ تازه همین عدم پرداخت حقوق مناسب با افزایش تورم آثار جانکاه به دنبال دارد که قابل پیش‌بینی است.

اما دولت نمی‌خواهد یا نمی‌تواند زیر بار آن برود. با این حساب دولت قادر به جلوگیری از وقایع اقتصادی در پیش نیست؛ لذا فقط وقتی متوجه عظمت شکست خواهد شد که سد شکسته شود و آب همه چیز را با خود ببرد. در واقع شکست دولت سبب خواهد شد تمام اقتصاد ایران به گل بنشیند همه مردم خاکستر نشین شوند. آنوقت بسیاری از شغل‌ها از بین خواهد رفت. نه تنها دولت که بخش خصوصی هم در بن بست گرفتار خواهد شد. خرید و فروش بطور کامل متوقف خواهد شد. و با یورش مردم برای خروج و مهاجرت از کشور روبرو خواهیم شد. ( آثاری که از هم اکنون قابل مشاهده است)

اکنون آخر سال است اما بازار در رکود بسر می‌برد. درک وضعیت بسیار اهمیت دارد. در حالی که نرخ ریال مرتب سقوط می‌کند، ثابت نگه داشتن نرخ ارز خود باعث خروج ارز افزایش واردات افزایش کسری سرمایه تولید و شکست واحدهای تولیدی خواهد شد. همینطور افزایش شدید تقاضا را برای ارز تجربه خواهیم کرد. در سمت عرضه ارز هم با کاهش ذخیره ارزی و نابود کردن منابع برای پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ روبرو خواهیم بود. فجایعی که هر روز نا دیده گرفته می‌شوند یا انکار می‌شوند.

اما چاره کار چیست ؟
1- دولت باید بودجه را بر مبنای درآمد تنظیم کند ( افزایش بودجه مجلس را نپذیرد )
2-اتخاذ سیاست مالیاتی همگانی و ناچیز یک درصد ( پایان تمام بخشودگی‌های مالیاتی)
3- تغییر سیاست‌های پولی از انقباضی عمومی به انبساطی محدود برای وام‌های خرد و بخش تولید)
4-تغییرات وسیع در بانک مرکزی و انحلال بانک‌های ناتراز
5-تبدیل نرخ گذاری دلاری مواد کانی و معدنی از دلار به ریال
6- دادن امتیازات وسیع و سریع به بخش خصوصی
7- ایجاد شرکت‌های بزرگ سهامی عام برای تولید اتومبیل اتوبوس کامیون هواپیمای داخلی
8-واگذاری کلان زمین برای تولید در مناطق وسیع جنوب و جنوب شرقی و شمال شرقی و شرق برای شرکت های سهامی بوجود آمده در بالا
9- اعلام سیاست‌های کلان تولید در داخل همه چیز ( نهاده‌های دامی و محصولات صنعتی )
10- ایجاد محدودیت شدید برای واردات کالاهای ساخت خارج بتدریج بگونه‌ای که بعد از پنج سال واردات صفر روی میز باشد یا در حد بسیار ناچیز
11-ایجاد مسیر ترانزیت کالا از مرز واخان افغانستان تا مرز‌های شمالی غربی و بنادر ( اصلی ترین پروژه کشور باید باشد)
12- اعلام نرخ آزاد برای بنزین مصرفی بالاتر از 60 لیتر در ماه برای هر ماشین
13-افزایش حقوق کارمندان و کارگران به شکل موثر ( برای افزایش تقاضا در بازار داخلی سیاست تقویت بازار ورشکسته بخش خصوصی)
14-تشکیل بانک توسعه اسلامی برای وام دهی تا 20 میلیون تومان بدون بهره تا وام‌های توسعه ای برای ساخت و تولید فقط از طریق صندوق ذخیره ارزی کشور
15-تشکیل یک گروه هفت نفره ( اقتصاد دان ملی ) برای هدایت سیاست‌های پولی مالی اقتصادی کلان

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۷۲۴۶۱۲:۵۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
سوال مهمتر؛ اصلا دولت بخصوص ...آن؛ موضوع را می فهمد؟
ناشناس۳۳۸۷۲۹۰۱۳:۲۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
چیزهایی که نوشتید زمانی محقق میشود که در کشوری باشیم که با دنیا کار کند سرمایه خارجی بتواند جذب کند برای مثال در بندی نوشتید 7- ایجاد شرکت‌های بزرگ سهامی عام برای تولید اتومبیل اتوبوس کامیون هواپیمای داخلی اصلا چطور ممکنه در کشوری که عملا بالای 90 درصد اقتصاد دست دولته و نگاهش هم سیاسیه بتونه فضایی ایجاد کنه که کشورهای دیگه با ما کار کنند کل داستان اینه که ما در جهان خودمون رو منزوی کردیم.
ناشناس۳۳۸۷۳۵۴۱۴:۱۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
افغانستان چرا تورم منفی دارد و ارزش افغانی نسبت به دلار بیشتر می شود نکند سرمایه گذار خارجی دارد وارد می شود انجا؟ اما برعکس ترکیه چرا تورم بالا دارد و بی ارزش شدن پولشان؟
ناشناس۳۳۸۷۴۲۱۱۴:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما نگاه به شاخصهای اقتصادی افغانستان بندازین متوجه میشین وضعیت مردم افغانستان رو با ترکیه مقایسه میکنید که افغانها برای رسیدن به ترکیه جانشون رو از دست میدن
ناشناس۳۳۸۷۴۳۳۱۵:۰۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
فعلا حرف از تورم و قدرت پول و سرمایه گذاری بود
ناشناس۳۳۸۷۴۸۵۱۶:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مردم افغانستان به راحتی می توانند به ترکیه یا حتی ژاپن مهاجرت کنند اما ایران را ترجیح می دهند.
ناشناس۳۳۸۷۵۰۶۱۶:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما چرا نگاهتان به افغانستان است.
ناشناس۳۳۸۷۵۸۳۱۷:۳۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بله مشکل دوستان هم همینه که فقط تک متغییره نگاه می کنند مثلا تورم رو مقایسه میکنند وقتی کلان نگاه کنید می بینید شاخصهایی مثل تنش زدایی ایجاد فضای باز تجاری ایجاد بستر مناسب برای حضور افکار ادیان و ایده های مختلف میتونه در تجارت و سرمایه گذاری تاثیر بزاره
ناشناس۳۳۸۷۵۸۱۱۷:۳۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
افغانستان با دزدها و اختلاس گران قاطعانه برخورد می‌کند .....
ناشناس۳۳۸۷۵۸۸۱۷:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
افغانستان تورم نداره چون نهادها وسازمانهاي بودجه خوار رانتي هم نداره!
ناشناس۳۳۸۸۲۴۷۱۲:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
عزیزم چون گردش پول کم هست و چاپ پول نمی شود(سرمایه گذاری در تولید هم نمی شود) و در نتیجه اشتغال و درامد کم و تورم منفی می شود
افغانستان۳۳۸۷۶۲۳۱۸:۱۶:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
افغانستان اولا دولت بزرگی در حد ایران نداره و هزینه های زیادی نداره . دوما طبق همان اماری که اعلام کرده تورم منفی شده در افغانستان باز اعلام میکنه دو سوم مردم افغانستان توان تهیه مواد غذایی ندارن این را هم ببینید سوما دلیل تورم منفی افغانستان این نیست که رشد اقتصادی داشته نه در افغانستان قدرت خرید مردم خیلی کم هست و فروشندگان مجبور شدن با سود بسیار کمتری جنس بفروشن و مدام سود فروش را پایین بیارن تا بتوانن مشتری جذب کنن و همین باعث میشه قیمت کالا پایین بیاد چهارما افغانستان بانک درست حسابی نداره یکی از غده های سرطانی کشور ما بانکها و بنگاهداری اونهاهست بانکها مادامی که از رشد نرخ مسکن و فروش ارز سود میبرن هیچ وقت تورم پایین نمیاد بانک میاد سپرده مردم رو میگیره سی درصد نهایتش سود میده اما تو همان یک سال با بنگاهداری دویست درصد سود میکنه ضمنا افغانستان مثل ما تحریم کامل نیست ونزوئلا کره شمالی ایران و یمن رو ببین و الان حال روسیه که خود بانک مرکزی روسیه اعلام کرده صادراتش نسبت به پارسال یک چهارم شده اقا تحریم کمر مملکت رو میشکنه اگر تحریم مشکل ایجاد نمیکرد چین که با غرب ذاتا بده اولین کشور بود که قطع رابطه صد در صدی با غرب میکرد .
ناشناس۳۳۸۷۳۶۷۱۴:۲۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در دولت قبل از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم و حتی با امارات و عربستان هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم حالا با پیوستن به شانگهای اوراسیا و بریکس و تعامل با 15 کشور همسایه از انزوا خارج شدیم در 2 سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار از چین و روسیه و امارات و غیره سرمایه جذب شده است کاری که دولت روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۳۸۷۵۲۰۱۶:۲۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اگر می توانید حتی یک مورد از مزایا شانگهای و بریکس رو نام ببرید یا آدرس حتی یک کارخانه که چینی ها و روس ها در ایران تاسیس کردن رو بدید تا ما هم بدانیم
ناشناس۳۳۸۷۸۲۲۲۲:۰۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مهم ترین مزایای شانگهای و بریکس افزایش تبادلات تجاری کشور با دنیاست.
رضا۳۳۸۷۶۰۶۱۸:۰۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
پس بسم الله چرا نگرانید
ناشناس۳۳۸۸۰۵۳۰۸:۱۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
چه تاثیری در اقتصاد و زندگی مردم داشته ؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۸۷۵۸۵۱۷:۳۹:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ببینید خود مردم به رئیسی عزیز رای داده اند و انتخاب مردم بوده و جای شکایت و گله و ناراحتی هم نداره کسی که رای داده است باید از دولت حمایت کند نمی شود رای داد غر هم زد این صحبتهای مختلف که رای اشتباه دادیم را من قبول ندارم رای درستی هم بوده انتخاب خود مردم بوده باید پذیرفت
محمد۳۳۸۸۳۶۸۱۵:۳۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
همین دیدگاه رو چرا برای روحانی نداشتی دوست گرامی؟چرا اون موقع زمین و زمان رو بسیج کردید که به روحانی توهین کنن و غر بزنن؟چی شد که اون موقع مردم انتخابشون از نظر امثال شما اشتباه بود ولی الان درسته؟
ناشناس۳۳۸۷۹۲۷۰۰:۳۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
شرایط مانند شعب ابی طالب است نمیتوان دولت را به خاطر شرایط اقتصادی مقصر دانست نه این دولت و نه دولت قبل مقصر نیستند .
ناشناس۳۳۸۸۱۳۱۱۰:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
مسلمانان شعب ابوطالب خودشان خواستند و وارد شعب شدند ! چند درصد مردم ایران میخواهند درون شعب باشند ؟
ناشناس۳۳۸۷۲۹۱۱۳:۳۰:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
چرا اصل مشکل را ننوشتید کشور ما ارتباط اقتصادیش با دنیا قطع شده و اصلا وضعیت نرمالی نداره تا موقعی که این کشور ما سیاست تنش زدایی رودر پیش نگیره و با کل دنیا وارد تجارت نشه هیچ اتفاقی نمیوفته ترکیه فرقش با ما اینه که با همه جای دنیا کار میکنه .
ناشناس۳۳۸۷۳۶۱۱۴:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
سال گذشته 60 میلیارد دلار صادرات نفت و رکورد صادرات غیرنفتی با رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار شکسته شد و ارز حاصله به کشور اومد ترکیه 2 برابر فروش نفت ایران از گردشگری درامد ارزی دارد اما تورم لجام گسیخته دارد.
ناشناس۳۳۸۷۴۰۵۱۴:۴۵:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه هر چقدر که تورم دارد افزایش درآمد دارد. سال 2023 فقط در یک مرحله حقوق ها 75 درصد اضافه شد. در ایران چندین سال است که تورم بالای 50 درصد است و حقوق ما هر سال 20 درصد اضافه میشه
ناشناس۳۳۸۷۴۳۵۱۵:۰۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اون ارز حاصله ادعایی شما چه گشایشی در زندگی من بازنشسته ایجاد کرد؟ جز اینکه با افزایش متوسط ۲۰ درصد به حقوقم، با توجه به تورم، بیشتر از ۲۰ درصد در دو سال گذشته همه ساله از قدرت خریدم کم شده و میشود؟ کاهش قدرت خرید در دولتهای گذشته هم سرجای خود. لذا کاهش قدرت خرید انباشته اکثریت حقوق و دستمزد بگیران علی الخصوص بازنشستگان را به زیر خط فقر کشانده.
ناشناس۳۳۸۷۵۳۷۱۶:۳۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در حقوق ها ارز رانتی 28500 و یارانه هاست
ناشناس۳۳۹۱۶۲۸۲۲:۱۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
حاصل اون ارزها پرداخت کلان بدهی‌‌های دولت قبل و کنترل خلق پول بود که با ادامه آن کنترل تورم و افزایش قدرت پول ملی هم حاصل می‌شود. وقتی ما میگوییم این دولت قطار در حال سقوط در دره را فعلا نگه‌داشته و دارد بالا می‌کشد عده‌ای گمان می‌کنند افسانه است اما واقعیت کشور همین است
ناشناس۳۳۸۷۷۲۴۲۰:۰۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
پول نفت رو با وجود تحریم ها نمی توانید دریافت کنید فقط برای خرید کالای چینی بی کیفیت هزینه میشه جدیدا هم ساخت مسکن چینی
محمد قاسمی۳۳۸۷۸۴۵۲۲:۳۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما حتی زحمت نکشیدی متنو بخونی ۱۵میلیارد دلار تراز منفی
ناشناس۳۳۸۸۲۵۷۱۳:۰۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
سال گذشته تراز تجاری کشور 15 میلیارد دلار مثبت شد.
ناشناس۳۳۸۷۲۹۵۱۳:۳۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه یک کشوره مسلمانه ولی یه آلمانی میتونه با همون لباس و مدلی که در آلمان هست در ترکیه رفت و آمد کنه درآمد گردشگری ترکیه از فروش نفت ایران هم بیشتره و بخش خصوصی در صنعت گردشگری ترکیه بسیار قدرتمند است ....
ناشناس۳۳۸۷۳۵۲۱۴:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه چرا تورم افسارگسیخته دارد ؟!
ناشناس۳۳۸۷۴۳۹۱۵:۱۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه با خرید گاز و نفت(هزینه)، تورم دارد ولی ما با وجود فروش گاز و نفت(درآمد) تورم داریم!
ناشناس۳۳۸۷۴۸۹۱۶:۰۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه 2/5 برابر درامد نفت و گاز ایران از توریست درامد دارد چرا تورم دارد ؟!
ترکیه۳۳۸۷۴۸۴۱۵:۵۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه اولا یکی از علت های کاهش ارزش لیر بخاطر کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزیش بوده دوما تنش در سیاست های خارجی اردوغان بوده هر مدتی یکبار برای غرب شاخ شونه تو خالی میکشه و بازار ارز را ملتهب میکنه سوما زلزله قبلی که اومد حدود صد میلیارد دلار خسارت وارد کرد . چهارمین دلیل سیاست های لجوجانه اردوغان هست در اقتصاد یک تفکری داره که صدها اقتصاد دادن دارن بهش میگن ادامه این راه چاه هست میگه نه روش و کار من درسته شما دروغ میگین
ناشناس۳۳۸۷۵۳۹۱۶:۳۹:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اقتصاد ترکیه بیماری زمینه ای آن هم چندین دهه دارد
ناشناس۳۳۸۷۶۸۶۱۹:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
چون ترکیه نفت مفت برای صادرات نداشته و بدهی خارجی بالایی دارد ولی این را نگفتید که هیچ وقت ترکيه ارز ترجیهی یا اعمال محدودیتی روی جریان نرمال خرید و فروش‌ ارز ندارد و بلافاصله حداقل حقوق و سایر دستمزدها هم‌زمان با تورم افزایش دارد، الان حداقل حقوق در ترکیه بالای ۵۰۰ دلار شده، این عدد در ايران حدوده ۱۸۰ دلاره
ناشناس۳۳۸۸۱۴۴۱۰:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
در ترکیه متوسط 600 تا و در ایران 300 تا است اما قدرت خرید هر دو تقریبا یکی هست
ناشناس۳۳۸۸۰۰۹۰۵:۵۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
اون تورم نیست،،،سیاست پنهان ترکیه ست...
ناشناس۳۳۸۷۳۵۹۱۴:۱۵:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ولی قدرت خرید مردم آنان به طور کلی هم‌تراز با ایران هست وشما به جای نگاه میزان فروش به میزان قدرت خرید نگاه کنید
ناشناس۳۳۸۷۴۱۹۱۴:۵۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
قدرت خرید مردم ترکیه با ایران برابره؟! توی رویا زندگی می کنی!
ناشناس۳۳۸۷۴۳۶۱۵:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
رویا این هست که لیر را تقسیم بردلار می کنی و ریال را تقسیم بر دلار و از میزان اختلاف آن فکر می کنی قدرت خرید آنان بیشتر هست!
ناشناس۳۳۸۷۵۲۲۱۶:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
فقط مقایسه ماشین هایی که ترکیه ای ها سوار میشن با ماشین هایی که ایرانی ها سوار میشن اختلاف سطح زندگی مشخصه. لازم به مقایسه دیگری نیست
ناشناس۳۳۸۷۴۲۶۱۴:۵۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه اصلا منابعی که ایران داره رو نداره فقط داره از طریق گردشگری کشورش رو اداره میکنه .
ناشناس۳۳۸۷۴۹۷۱۶:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه از صنایع گردشگری و پوشاک و خودرو و قطعات خودرو و چرم درامد ارزی بسیار بالایی دارد.
ناشناس۳۳۸۸۱۴۳۱۰:۲۰:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
تراز تجاری منفی دارد
ناشناس۳۳۸۷۵۲۵۱۶:۲۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترکیه اساسش بر تبلیغه و جاهای خوبش رو تو رسانه ها نشون میده وگرنه اونجا هم بدبختی زیاد هست بر عکس ایران که همه از درون و بیرون نسبت بهش سیاه نمائی می کنن از مردم عادی گرفته تا کارگردانانی که فیلم بدبخت، بیچارگی از ایران میسازن می برن خارج جایزه می گیرن و اپوزوسیون خارج نشین و ... انتظار داری گردشگر هم بیاد؟؟؟
حمید۳۳۸۷۹۴۵۰۰:۵۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
یک سوال دارم اقتصاد ترکیه بر چه مبنایی هست اگر بگیم بر مبنای فروش محصولات و گردشگری پس باز هم باید به اون ها تبریک گفت ما پنجاه سال که هنوز نتونستیم محصولی غیر از محصولات پتروشیمی به کشورهای جهان صادر کنیم و این جای بسی تأسف هست؟
ناشناس۳۳۹۱۶۳۱۲۲:۱۷:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
چجور کشور مسلمانی است که در حال تامین رژیم کودک‌کش صهیونیستی است؟
ناشناس۳۳۸۷۲۹۶۱۳:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
پیشنهادات عملا احساسی است و بعضا نشدنی و بدون بررسی دقیق.
ناشناس۳۳۸۷۳۰۶۱۳:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
سوال مهم تر اینکه کدام یک از مسئولان در منطقه غیر از 1 و 2 زندگی می کند؟ کدامیک مستاجر است؟ کدامیک فرزند بیکار دارد؟ کدام مسئول از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کند؟ کدام مسئول به مغازه یا قصابی می رود؟
ناشناس۳۳۸۷۳۸۱۱۴:۳۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
امیدوارم خدای‌ناکرده دولت‌مردان این نوشته را نخوانند یا حداقل در صدد اجرای توصیه‌های این چنینی بر نیایند چرا که نتیجه‌ای جز یک سونامی از تورم و فساد و رانت نخواهد داشت‌. اما چرا؟؟؟ ۱- اصولا ایشان درک درستی از مکانیسم تولید ندارند. با ایجاد شرکت سهامی یا دادن امتیازاتی مانند زمین به بخش خصوصی کامیون و هواپیما تولید نمی‌شود. ۲- ایشان با تجارت بین‌الملل هم آشنا نیستند اصولا نمی‌شود از مسیر ترانزیت صادرات انجام داد. محال است واردات صفر باشد و همه چیز را در داخل تولید کرد!!!
ناشناس۳۳۸۸۳۶۱۱۵:۳۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
واقعا عجیب ترین راه کار هایی بود که تا به حال شنیدم دیگه الان مردم عادی هم می دونن این راه کار های پوپولیستی جواب نمیده
ناشناس۳۳۸۷۴۰۰۱۴:۴۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
عزیزان و برادران و خواهران نباید این دولت را تخریب کنیم بالاخره قرار نیست همه در رفاه زندگی کنند هر جامعه ای فقیر دارد و غنی هم دارد . تلاش خود را دارند می کنند اینکه روغن و تخم مرغ و مرغ و گوشت و ماکارونی و لبنیات و دلار و.. چند برابر شده همه را من می پذیرم ولی کالا برگ هم داده به مردم و حواسش به مردم هست تخریب خوب نیست حالا برخی می گویند دور اولش اینطوری است وای به حال دور دومش من می گویم اتفاقا دور دومش مشکلات را حل خواهد کرد باید صبر داشت . البته انداختن مشکلات به گردن دولت قبل را هم نمی پذیرم و دولت همانطور که قول داده که مشکلات ربطی به تحریم ندارد باید مشکلات را از ظرفیت داخل حل کند مردم هم البته حق دارند واقعا گرانی زیاده.
ناشناس۳۳۸۷۲۴۹۱۲:۵۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
هیچکدام از راه حل های ذکر شده بدون همراهی مردم قابل انجام نیست ، تا ذهنیت و گرایش به استفاده از فرصتها برای مال اندوزی از تحولات اقتصادی و اجتماعی بر جامعه ای حاکم باشد و بی اعتمادی و بدبینی به زمامداران اقتصادی ، هیچ سیاست درست اقتصادی نتیجه ای در بر نخواهد داشت
ناشناس۳۳۸۷۷۶۵۲۰:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مطالبی که به عنوان راه حل گفته شده به شدت متناقضه و عملا اوضاع را بدتر میکنه. مشکل اصلی اینه که اصلا به اقتصاد علمی نگاه نمیشه بلکه نگاه سلیقه ای و حزبی و پوپولیستی میشه که در عمل ره به جایی نمی بره
ناشناس۳۳۸۷۲۵۴۱۳:۰۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
زمانی که دولت فعلی آمد دلار 23 تومان بود .
ناشناس۳۳۸۷۲۷۵۱۳:۲۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بهتر از کسانی هست که دلار را دوبرابر نرخ واقعی خودش کنند و تخریب قدرت معیشت هم برای خود و دولت بعد رقم بزنند در ضمن نرخ دلار فعلی هم پایین نگه داشته شده با توجه به تورم ایران و آمریکا
ناشناس۳۳۸۷۲۷۷۱۳:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
فراموش کار نشدیم در مرداد ماه 1400 که دولت تحویل شد قیمت دلار 28 هزار تومان بود.
ناشناس۳۳۸۷۳۰۴۱۳:۳۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
زمانی که دولت فعلی آمد مرغ 33 هزار تومن بود. نکنه تولید مرغ هم نیاز به زیرساخت اقتصادی دارد؟ جوجه یک روزه تا مرغ آماده کشتار فقط 45 روز زمان لازم دارد
ناشناس۳۳۸۷۳۵۰۱۴:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
با ارز رانتی و تورم زا 4200تومانی قیمت مرغ 33هزار تومان بود الان چرا نرخ ارز آن تقریبا 8 برابر شده ولی 85 تومن؟ تازه 70 درصد قیمت آن هم به نرخ ارز ربط دارد با این حال موافق ارز28500 هم نیستم و ارزهای رانتی درست نمی شد این نرخ ها هم نمی دیدی
ناشناس۳۳۸۷۵۱۳۱۶:۱۹:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
افرین. دقیقا مشکل ما از دخالت بیش از حددولت در اقتصاد نرخ گذاری و ایجاد شرایط انحصاریه اینا درست بشه اقتصاد درست میشه
ناشناس۳۳۸۷۳۵۵۱۴:۱۴:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در ماههای پایانی دولت قبل مرغ تازه کیلویی 65 هزار یافت نمی شد مرغ یخ زده با صف های طویل در شرایط کرونا کیلویی 35 هزار تومان بصورت محدود توزیع می شد.
ناشناس۳۳۸۸۰۴۸۰۸:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
به آمار دولت رئیسی در آبان و آذر سال 1400 رجوع کنید می فهمید که حرفهایتان راست نیست !
ناشناس۳۳۸۸۲۹۴۱۴:۰۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
دان مرغ و خوراک دام از خارج وارد میشه .
ناشناس۳۳۸۷۳۷۱۱۴:۲۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در دولت قبل قیمت دلار 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
ارز۳۳۸۷۶۰۹۱۸:۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کاهش پول ملی از یک حدی بگذره دیگه نمیگن چند برابر میان بر مبنای واحد پول حساب میکنن دولت قبل ارز را تا حدود ۲۶۰۰۰۰ ریال تحویل داد و دولت فعلی ۳۰۰۰۰۰ واحد پولی ارزش ریال را اورد پایین و الان ۵۶۰۰۰ تومانه .
ناشناس۳۳۸۷۶۲۷۱۸:۲۰:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دردولت قبلي درمدت ٨سال دلار ٧برابرشد.دردولت فعلي درعرض ٢.٥سال دلار ٣برابرشد
ناشناس۳۳۸۸۲۵۸۱۳:۰۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
در دولت روحانی دلار 3 هزار تومانی 27 هزار تومان شد یعنی 9 برابر .
ناشناس۳۳۸۸۱۴۶۱۰:۲۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
این میگه چرا 26 بود شده 56!!! شما اول بیماری زمینه ای اقتصاد ایران که چندین دهه هست تورم دارد و ارزش پول کم می شود را نمی بیند بعد تورم بالای دولت قبل که به ارث گذاشت هم باز نمی بینید درکنار ارز4200....
ناشناس۳۳۹۱۶۳۲۲۲:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
زمانی که این دولت آمد دلار حدود ۲۸تومان بود و وزیران دولت قبل معتقد بودند با توجه به خلق پول وحشتناک دولت قبل و بدهی‌های نجومی که ایجاد کرده تا پایان سال به ۱۰۰ تومان می‌رسد اما این دولت توانست آن وضعیت فاجعه‌بار را کنترل کند
ناشناس۳۳۸۷۲۵۵۱۳:۰۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
وقتی بودجه و حقوقی برای یک شخص و یا یک اداره تعیین می‌کنید در وسط سال به اندازه نصف اول سال ارزش دارد اینها را میدانید و فقط افزایش حقوق 20 درصد؟
mehdi۳۳۸۷۲۵۸۱۳:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ترجمه آیه سوره زمر نیازی به علامت سوال ندارد بلکه خبری است
ناشناس۳۳۸۷۲۶۳۱۳:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دولت مگر در اقتصاد ایران نقشی هم دارد؟
مانا۳۳۸۷۲۶۵۱۳:۱۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این توصیه‌هایی که کرده اید ،لازمه اش دانش و تخصص ،دلسوزی ،درایت و هوش بالا ،تکنولوژی و سرمایه مکفی ،مدیریت و کارآمدی است که در حال حاضر موجود نمی باشد.
ناشناس۳۳۸۷۲۶۶۱۳:۱۶:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
راه کنترل تورم رشد نقدینگی هست و دولت مجبور هست سیاست انقباضی اجرا کنه کما اینکه دولت امریکا این کار را کرد و دو تا بانکش هم ورشکسته شدن ولی کنترل تورم باعث پیش بینی پذیری اقتصاد میشه و بعد از اون نمیشه به رشد اقتصادی فکر کرد
ناشناس۳۳۸۷۲۶۷۱۳:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ایجاد محدودیت شدید برای واردات کالاهای ساخت خارج بتدریج بگونه‌ای که بعد از پنج سال واردات صفر روی میز باشد یا در حد بسیار ناچیز!! در صنعت خودرو و لوازم خانگی چنین انحصاری باعث شد که اجناس مونتاژ با قیمت بالا تر از اجناس استاندارد خارجی به مردم تحمیل شود
ناشناس۳۳۸۷۲۶۸۱۳:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دولت نتوانست یا نخواست هیچ اهمیت دارد. اصلا طرح چنین مسئله‌ای نادرست است.
ناشناس۳۳۸۷۲۷۰۱۳:۱۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
حجاب خانم در عکس خیلی مشکل داره این عکس تبلیغ بی حجابی است
ناشناس۳۳۸۷۳۷۳۱۴:۲۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
احسنت نکته بسیار مهم و ظریفی بود
ناشناس۳۳۸۷۴۳۷۱۵:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کجای کاری تبلیغ مو بازیگر هم می کنند
ناشناس۳۳۸۷۲۷۱۱۳:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دولتی که سرمایه اجتماعی ندارد توان اجرای هیچ کدام از این توصیه ها را ندارد به عنوان مثال راهکار تغییرات وسیع در بانک مرکزی و انحلال بانک‌های ناتراز، به معنای چاپ پول به اندازه پول حال حاضر کشور است و انحلال این بانکها به شیوه ادغام بانکهای نظامی در بانک سپه، حداقل نرخ ارز را دو برابر وضع موجود می نماید.
ناشناس۳۳۸۷۲۷۲۱۳:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مالیات بر دلالی کاذب که همان مالیات بر عادیدی سرمایه هم هست اجرا کنید.به همراه میزان مناسب سود بانکی نسبت به تورم، کسری بودجه ناترازی عدم توازن صادرات و واردات همگی یکجا داشته باشید، تورم تک رقمی خواهد بود!!!
ناشناس۳۳۸۷۲۷۸۱۳:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این دولت نه می‌داند ونه می‌تواند،لطفا مدارک تحصیلی تیم اقتصادی دولت را بر رسی کنید تاقضیه برایتان روشن شود .
ناشناس۳۳۸۷۳۷۶۱۴:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در دولت قبل که با سواد !!! بودند چرا قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت ؟!
ناشناس۳۳۸۷۴۴۰۱۵:۱۱:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
همه تخصص ها در دولت ها هستند ولی سیاسی کاری که بخواهد بشود تخصص نمی تواند قد بکشد
ناشناس۳۳۸۷۲۸۲۱۳:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ممنون از مقاله خوبتان ولی انگار سطح کلان اقتصاد را نادیده گرفته اید ترکیه را مثال زدید ترکیه مشکلات ما را ندارد ترکیه با تمام دنیا کار می کند تحریم نیست اقتصاد ما یک اقتصاد بسته و دولتی هست عملا تا موقعی که نتوانیم با دنیا کار کنیم که خود این شامل تنش زدایی و ایجاد فضایی برای اینکه سرمایه گذاران خارجی حاضر باشند به این کشور بیایند ره به جایی نخواهیم برد امکان تولید ثروت جهت بالا بردن سطح درآمدعموم مردم تنها راهه ولی عملا این امکان با نوع نگاه سیاسی ما در تضاده .
ناشناس۳۳۸۷۲۸۹۱۳:۲۸:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
راه حل ها سطحی ست و همین الان هم بعضا اجرا میشود
t s۳۳۸۷۲۹۲۱۳:۳۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
نه می خواهد و نه می تواند
سید۳۳۸۷۳۰۲۱۳:۳۶:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما یکطرفه به قاصی می روید؟!!!! وبا این بی پروایی دولت را مورد شماتت و هجمه قرار می دهید؟!!! کنار گود نشسته اید عمو جان
علی۳۳۸۷۳۰۸۱۳:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
تنهاراه حل واقعی واگذاری ثروت کشوربه مردم که صاحب اصلی آن هستندواداره کشور به وسیله اخذمالیات. خودمردم تصمیم میگیرند(باراهنمایی اهالی اقتصاد)درچه بخش وشرکتهایی ازطریق خریدسهام سرمایه گذاری کنند.
ناشناس۳۳۸۷۵۲۴۱۶:۲۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کشوری که عظیم ترین منابع نفت و گاز رو داره چرا باید مالیات بگیره؟ مردم باید کشور رو با مالیات بگردونن و درآمد نفت رو بدیم کی بخوره؟
ناشناس۳۳۸۸۱۵۰۱۰:۲۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
برای اینکه با چاپ پول ریال بابت فروش نفت تورم درست نشود مانند 60 سال قبل تا الان
ناشناس۳۳۸۷۳۲۹۱۳:۵۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این دولت نمی تواند.
ناشناس۳۳۸۷۳۷۸۱۴:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اون دولت چرا نتوانست ؟!
ناشناس۳۳۸۸۰۹۷۰۹:۲۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
دولت عوض میشه میگین مشکل از دولت قبلیه . بابا این قبلی ها گذشتن و رفتن و این شمایین که با وعده اصلاح اومدید و دیگه نمی تونید همه چیز رو به گردن قبلی ها بیندازید چون با اطلاع کامل از اوضاع و شرایط سکان رو به دست گرفتید . بنابراین ناتوانی این دولت رو نمی تونید با بیان ناتوانی اون دولت تطهیر یا توجیه کنید
ناشناس۳۳۸۹۹۱۱۱۱:۲۲:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
آقاشما راست ميگي!شما بگو دلارچند؟مرغ چند؟گوشت چند؟ دارو چند؟ماکاروني چند؟
ناشناس۳۳۸۷۳۵۱۱۴:۱۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
نویسنده یک جوری نوشته وارث یک دولت ورشکسته که انگار میراث این دولت میتونه خیلی متفاوت از قبلی باشه! نویسنده گرامی تا در بحث تعامل با دنیا، در بر این پاشنه می‌چرخه، داستان همینه
ناشناس۳۳۸۷۳۹۷۱۴:۴۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دولت قبل که با دنیا تعامل کرد چرا 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی تحویل داد ؟!
ناشناس۳۳۸۷۵۹۵۱۷:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دولت احمدي نژاد دولتش رو وقتي دلار ٣٥٠٠بود با ٦٥٠همت يعني به قيمت امروز با ١٣هزار همت بدهي تحويل داد.ولي تازماني كه ترامپ ازبرجام خارج نشده بود تورم تك رقمي ودلار حتي تا٢٩٠٠هم پايين اومد وپرايد تا ٤-٥سال همون ١٨-٢٠ميليون بود
ناشناس۳۳۸۸۲۵۹۱۳:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
در دوران احمدی نژاد 7 سال نرخ تورم تک رقمی و نرخ دلار ثابت بود.
ناشناس۳۳۸۸۲۵۱۱۲:۳۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
دستکاری در اقتصادی که کردید را بپذیرید همان طوری که در مورد احمدی نژاد می گفتید! و مقایسه قدرت خرید آن دوران کجا و دوران روحانی کجا.....
ناشناس۳۳۸۷۴۱۴۱۴:۵۲:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
منظورت از تعامل این است که ما نوکر باشیم و غرب ارباب، این تعامل بده .
علی۳۳۸۷۷۰۴۱۹:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
همه دنیا نوکر غرب هستند . فقط شما مستقلید .
ناشناس۳۳۸۸۲۴۹۱۲:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
همه دنیا منافع ملی را واگذار می کنند تا دیگر کشورها در امور داخلی آنان دخالت کنند؟
ناشناس۳۳۸۸۱۲۰۰۹:۵۲:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
چه ربطی داره باید سیاست مداران ما این توان رو داشته باشن بدون نوکر بودن با دنیا تعامل داشته باشن مگه سایرکشورها که با هم تعاملات اقتصادی دارن یکی نوکر یکی ارباب . تجارت یک مسئله دوطرفه است و کشورها سعی میکنن سیاست خارجی خودشون رو به نحوی بچینن که به اقتصاد و سایر مسائل کشورشون کمک کنه نه ضربه بزنه. تا زمانی که ما در چرخه اقتصاد دنیا نقشی نداشته باشیم وضعیت همینه و روز به روز منزوی تر و فقیر تر می شیم
علی۳۳۸۷۳۹۲۱۴:۳۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این پیشنهاداتی که دادید یعنی به تمام معنا بشیم کره شمالی. یعنی اتوبوس بسازیم، بنزین رو سهمیه بندی کنیم، بجای تعامل با دنیا با خودمون تعامل کنیم و... بابا جون راه حل کاملاً معلومه، و اون اینه که، دولتی که اقتصادش کلا دولتیه و همه چیز رو پای مردم دلاری حساب میکنه بیاد واحد پولمونم دلار کنه، اونوقت همه چی حل میشه. و حسن این کار اینه که دیگه نمیتونه اسکناس بی محل چاپ کنه و قیمت ها ثابت میشن و مردم نفس راحت میکشند. به همین سادگی
ناشناس۳۳۸۷۵۱۷۱۶:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کلا یک عده دنبال کره شمالی شدن هستن. اقتصاد باید آزاد و رقابتی باشه بقیه نسخه ها یعنی نابودی. دولت هم نقش ناظر و حمایت کننده داره
ناشناس۳۳۸۷۵۲۷۱۶:۳۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
عمده مشکلات اقتصاد کشور نتیجه اجرای سیاست نئولیبرالی در 45 سال گذشته است.
ناشناس۳۳۸۷۶۲۹۱۸:۲۲:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ليبرال ترين دولت دولت ريسي كه قيمت كالاها رو به قيمت ازاد وبعضا مثل خودرو وگوشت بالاتر از دلار ازاد براي مردم حساب ميكنه ولي حقوق ودستمزد كارمندان وكارگران رو همطراز شوروي كمونيستي سابق ميده
ناشناس۳۳۸۸۲۷۱۱۳:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
50 درصد افزایش قیمت ها بابت ارز4200 هست که دولت دوستانت درست کردن و به ارث گذاشتند! اما هنوز بدتر از قیلی نکرده
ناشناس۳۳۸۷۴۰۸۱۴:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مشکلات انباشت شده ناشی ازسیاستگذاریهای غلط درطول سالهای قبل وبکارگیری افرادناکارآمدوبدون دانش مدیریت است . مادامی که سیاستهاوروشهای مدیریتی تغییرنکندوانتخاب مدیران براساس توانائی،دانایی ودانش مدیریتی نباشد هیچ چیزتغییرنمی کند.
علی۳۳۸۷۴۴۸۱۵:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
لازمه اصلاح قیمت ها دموکراسی و شفافیت است،ادارت عریض و طویل و ارگان های موازی اینجا کار نمی کنند باید مو به موی بودجه و درامد شفاف شود
ناشناس۳۳۸۷۴۸۷۱۶:۰۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ما به جهاد گران ومبارزان از جان گذشته نظیر سلیمانی ها وتهرانی مقدمها،باکری ها،کاظمی ها وهمتها و....در عرصه اقتصاد وفرهنگ نیاز داریم .
علی کریمی۳۳۸۷۵۳۳۱۶:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مشکلات اقتصادی کشور ارتباطی به دولت ها ندارد.
farhad m۳۳۸۷۵۳۶۱۶:۳۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
از خود این پانزده مثلاً راه حل داده شده!میتوان چرایی بدبختی و نرخ فلاکت بالا را متوجه شد!!!
معلم۳۳۸۷۵۹۸۱۷:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
راه حل. کاری که ونزوئلا می کند نکنید و کاری که سوئیس می کند انجام دهید.
صمصام۳۳۸۷۵۹۹۱۷:۵۲:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
1- دولت باید بودجه را بر مبنای درآمد تنظیم کند ( افزایش بودجه مجلس را نپذیرد ) در دانشگاه ترم اول یک اصل بسیار مهم از اصول مدیریت بودجه بود بودجه آنقدر مهم هست که از ان به عنوان یکی از راههای بسیار کارامد کنترل سازمان نام برده شده است این نکته که آقای تاج احمدی گفته اند همان مصداق مثل قدیمی چون دخلت نیست خرج اهسته تر کن است. دقیقا بودجه باید بر اساس میزان درامد بسته شود نکته بسیار مهم دیگر مالیات است ...در کشور های موفق که میزان اعتماد به دولت بسیار بالاست این مردمند که با اشتیاق مالیات میدهند چون مطمئنند که مالیات پرداختی به خودشان بر میگردد .
علی۳۳۸۷۶۲۴۱۸:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
باسلام نویسنده متن متاسفانه برای قبولاندن پیشنهاداتی سیاه نمایی هم کرده واین که درایران کار نیست تولید نیست و... نیست و فلک زده هستیم درست نیست. درباره مقایسه با ترکیه بنده در آنجا زندگی کردم وباید بگویم تقریبا تمام تولیداتش وابسته به اسرائیل است و عملا زندگی عموم مردم از ایران هم ضعیف تر است ولی مشکل ایران هراسی را بخاطر اسرائیل ندارد و اصلا توان مقابله با یک دهم مشکلاتی که برای ایران درست می‌کنند آمریکایی ها بخصوص را ندارد ارزش پولش هم بسیار سقوط کرده است ۴سال پیش که دلار در ایران ۱۲۰۰۰تومان بود لیر ۲۳۰۰تومن والان که دلار ۵۵۰۰۰تومن است لیر ۱۴۰۰تومن و افزایش حقوق هم در آنجا زیر ۶۰درصد در ۳سال اخیر بوده
ناشناس۳۳۸۷۶۴۶۱۸:۴۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
یک متن صرفا احساسی و غیرکارشناسی.
ناشناس۳۳۸۷۸۹۴۲۳:۴۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بالاتر از دولت توانمند، ما به مردمی آگاه، قانونمند و منطقی نیاز داریم.
امیر۳۳۸۷۹۰۳۲۳:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
سلام ممنون از مقاله جالب توجه‌تان ولی به نظرم بعضی جاهای مقاله با هم نمی‌خواند: در بخش آخر یکی از راه حل ها «دادن امتیازات وسیع و سریع به بخش خصوصی» است اما این امر نیازمند ایجاد اعتماد در مردم و بخش خصوصی و ثبات در سیاست‌گذاری است،‌چیزی که متاسفانه کاملا خلافش را در دولتها و مجلسهای اخیر شاهد هستیم (نمونه اش همین بحث اینترنت که زیرساخت مهمی در خیلی از خدماتی است که الان بخش خصوصی می‌دهد). بعد یکی دیگر از راهکارها «ایجاد شرکت‌های بزرگ سهامی عام برای تولید اتومبیل اتوبوس کامیون هواپیمای داخلی» است که مشخص نشده قرار است دولت ایجاد کند (که متناقض با راهکار قبلی است) یا مردم بیایند مشارکت کنند. اگر دومی است باز دستوری و از بالا به پایین نمی‌شود! راه حلش سیاستگذاری‌ای است که بخش خصوص ترغیب شود بیاید اگر برایش بصرفد مثلا ماشین تولید کند. اگر نصرفد هم یک کاری کند که به صرفه و اقتصادی باشد. و گرنه ثمره دستور دادن که خودرو تولید کنید هواپیما تولید کنید و ... میشود همینی که الان داریم نتیجه اش را می‌بینیم!
ناشناس۳۳۸۸۰۵۶۰۸:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
فقط یک کلام و خلاص . تا با دنیا تعامل نداشته باشن تغییری ایجاد نخواهد شد .
ناشناس۳۳۸۸۰۶۹۰۸:۳۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
همین امروز با امریکا مذاکره مستقیم کنید مسائل را با مذاکره حل کنید تا تحریم های امریکا برداشته شود. دروازه های کشور را به روی سرمایه گذاران خارجی باز کنید در این صورت اقتصاد کشور شکوفا می ش.د.
امید یاوری دارانی۳۳۸۸۲۱۷۱۱:۵۴:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
مکرر اعلام نموده ام که تا سیاست خارجی کشور تغییر نکند و حاکمیت نتواند ارتباط خود با دنیا را اصلاح کند این روند تغییر نخواهد کرد. اصل مترقی قانون اساسی صریحا ذکر کرده که در موارد مهم می توان از طریق همه پرسی نظر مردم را جویا شد . اگر با همه پرسی مردم این سیاست خارجی را قبول داشته باشند پس از پذیرش سختیهای ان ابایی ندارند ولی اگر تمایل به تغییر سیاست خارجی باشد انگاه توپ در زمین حاکمیت خواهد بود و طبعا باید به خواسته اکثریت مردم تمکین نماید.
سینا۳۳۸۸۳۸۹۱۶:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
گام اصلی اصلاحیه سیاست خارجی و دشمن تراشی است .
ناشناس۳۳۸۸۴۳۱۱۷:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
هم نمی خواهند هم نمی توانند.
ناشناس۳۳۸۸۴۳۶۱۷:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
دولت اگر در تامین بودجه مشکل دارد چرا بودجه صدا و سیمای را اینقدر افزایش می دهد؟!
تهرانی۳۳۸۸۷۶۰۰۹:۱۴:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
مقاله جالبی بود کاش آقای رئیس جمهور و نمایندگان مجلس هم آن را بخوانند تا بعضی چیزها را متوجه شوند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین