روایت عباس عبدی از شکست راهبردی اسرائیل/ سه واکنش متفاوت درباره ماجرای قرارداد شهرداری و شرکت چینی

  4030210073

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت عباس عبدی از شکست راهبردی اسرائیل/ سه واکنش متفاوت درباره ماجرای قرارداد شهرداری و شرکت چینی

روایت عباس عبدی از شکست راهبردی اسرائیل

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «آثار و نتايج راهبردي جنگ غزه و در آخرين مرحله آن يعني رودررويي با ايران براي اسراييل چيست؟ نظريه راهبردي اسراييل در حوزه نظامي به‌طور طبيعي متاثر از توان اقتصادي، محدوديت نيروي انساني براي جنگ و ملاحظات جغرافيايي است. از اين نظر اسراييل فاقد عمق استراتژيك در هر سه زمينه مزبور است.

بنابراين براي جبران اين ضعف‌ها، رويكرد نظامي خود را براساس «برتري فناوري و تسليحاتي»، «برتري اطلاعاتي»، «جنگ‌ كوتاه‌مدت و پيشدستانه با تلفات كم»، «بازدارندگي كامل» و «جلب حمايت‌هاي سخاوتمندانه غرب» به همراه «حمايت‌هاي افكار عمومي جوامع غربي» گذاشته است.

جنگ غزه اغلب اين ويژگي‌ها را به چالش كشيد. شكست اطلاعاتي نقطه آغاز بود، سپس جنگ پيشدستانه محقق نشد و عكس آن رخ داد، جنگ كوتاه‌مدت نشد و اكنون ۷ ماه از اين جنگ گذشته و چشم‌اندازي هم براي پايان آن وجود ندارد. در اين ميان بيشترين ضربه به دو ركن امنيت ملي و نظريه نظامي آنان يعني حمايت‌هاي غرب و افكار عمومي جوامع آن وارد شده است.

به عبارت ديگر عمق استراتژيك اسراييل كه عاريه‌اي بود دچار اختلال جدي شده است. رفتار غربي‌ها با اسراييل در ماجراي پاسخ ايران به اسراييل و پس از آن، عدم موافقت با تشديد بحران از جانب اسراييل و نيز فشار ملموس به اسراييل براي توقف جنايات آن در غزه و از همه مهم‌تر اوج‌گيري مخالفت با اسراييل در افكار عمومي غرب به ويژه نزد جوانان و دانشگاهيان و نخبگان بهترين نمونه‌هاي اين تحول است...

شكست راهبردي اسراييل در جنگ غزه و نيز در تقابل با ايران به وضوح روشن است. شكست‌هاي راهبردي را نمي‌توان با موفقيت‌هاي مقطعي و تاكتيكي جبران كرد. شكست راهبردي را بايد از طريق اصلاحات راهبردي جبران كرد. به‌طور طبيعي اين اصلاحات راهبردي در دولت نتانياهو انجام نخواهد شد و نيازمند تغييرات بنيادي‌تري در تل‌آويو است. بنابراين به نظر مي‌رسد كه مساله اصلي اسراييل شكست نظامي يا نرسيدن به يك موفقيت نظامي ملموس نيست.

مهم‌ترين مساله اسراييل در اين جنگ شكست اخلاقي و سياسي است كه تاكنون رخ داده و اگر فلسطيني‌ها و ديگر كشورهاي منطقه به ويژه ايران درست رفتار كنند، اين شكست عميق‌تر هم خواهد شد. اين شكست ناشي از جنايات گسترده اسراييل در جنگ اخير است كه آخرين آن پيدا شدن يك گور دسته‌جمعي در نزديكي بيمارستان ناصر در غزه با بيش از ۲۸۰ جسد است كه دست تعدادي از اجساد از پشت بسته شده بود.»

***

جزئیات جدید از عملیات موشکی و پهپادی سپاه علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش تسنیم،‌ سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آیین گرامیداشت هفته عقیدتی ـ سیاسی در سپاه و بسیج گفت: در عملیات تنبیهی وعده صادق 10 کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشور‌های مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بودند، هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم، همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد.

سردار شریف گفت: بعد از گذشت بیش از 50 سال، کشور شیعیان و اهل‌بیت(ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

سخنگوی سپاه تأکید کرد: عملیات وعده صادق با سلاح‌های تولید داخل صورت گرفت.

وی افزود: عملیات وعده صادق، رزمایش نبود بلکه صحنه عملیات واقعی بود. عظمت این اقدام به‌صورتی بود که آن‌ها باید مدت‌ها عطش داشته باشند که این حمله چگونه بوده است.

سخنگوی سپاه گفت: این عملیات نظامی، اقدامی غافلگیرکننده نبود و زمانی که اولین پهپاد پرتاب شد آن‌ها منتظر بودند.

سردار شریف عنوان کرد: عملیات وعده صادق بار‌ دیگر به شیعیان و ملت ایران ابهت و برتری بخشید و دل تمام شیعیان و آزادی‌خواهان دنیا را شاد کرد. امروز دست ما پر است و دشمن هم این نکته را می‌داند؛ خداوند را برای عظمتی که برای ملت ایران آفرید شاکریم.

***

سه واکنش متفاوت درباره ماجرای قرارداد شهرداری و شرکت چینی

هم‌میهن نوشت: «دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران شاهد یکی از عجیب‌ترین و منحصربه‌فردترین جلسات پارلمان شهری بودیم. موضوع به قرارداد سنگین دو میلیارد یورویی با چین برای ورود اتوبوس و واگن مترو برمی‌گردد؛ قراردادی که از سوی اعضای شورای شهر با پرسش‌ها و ابهامات همراه شد و در عین حال گروهی از اعضای شورا در روز شوراها سعی در آبستراکسیون داشتند.

یکی از موارد اعتراضی، به ترک تشریفات برای انعقاد قراردادی به این حجم برمی‌گردد. اسفندماه پارسال، شورای شهر تهران به شهرداری اجازه داد تا خریدهای لازم را در حوزه حمل و نقل عمومی به ارزش دو میلیارد یورو انجام دهد. البته قرار نبود اعضای شورای شهر تهران غافلگیر شوند، اما این اتفاق رخ داد.

اعضای شورا گلایه کردند که قرارداد در اختیارشان قرار نگرفته است اما دیروز علیرضا زاکانی در صحن شورا گفت قرارداد دو میلیارد یورویی در اختیار تشکری‌هاشمی و نرجس سلیمانی قرار گرفته است. تشکری‌هاشمی با تکذیب حرف شهردار، صحن شورا را در اعتراض ترک کرد. نرجس سلیمانی هم گفت از پاسخ‌های شهردار تهران قانع نشده است.

اما چرا هنوز درباره جزئیات این قرارداد، حتی پس از جلسه دیروز شورای شهر تهران شفاف‌سازی نشده است؟ ترک تشریفات به دلیل آغاز سریع عملیات اجرایی و جلوگیری از ازدست‌رفتن زمان در مدت اجرای فرایند مناقصه هنگامی صورت می‌گیرد که شناخت کاملی از پیمانکار وجود داشته باشد. چرا از میان تعداد زیادی تأمین‌کننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسئولیتی محدود در جایگاه تأمین‌کننده مالی در نظر گرفته می‌شود؟

شهرداری و شورای شهر تهران باید گزارشی دقیق و کامل از جزئیات این قرارداد در اختیار رسانه‌ها قرار دهند...

یکی از مهمترین مسائل درباره پروژه‌های شهری و از قضا همین ماجرای اتوبوس‌های برقی، این است که حتماً و لزوماً از طرح مطالعاتی برخوردار باشند. طبق روال مرسوم نمی‌توان همان ابتدا یک قرارداد را بدون اینکه پیوست مطالعاتی داشته باشد به سرعت به مرحله امضا رساند. قرار است این اتوبوس‌های برقی کدام مناطق تهران را پوشش بدهند؟ به لحاظ فنی و اقتصادی در کدام مناطق تهران از این اتوبوس‌ها می‌توان استفاده کرد؟»

همشهری، روزنامه شهرداری تهران نوشت: «بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ بلدیه را به اسم عدالت‌خواهی افشا کردند. احتمال برهم‌خوردن قرارداد وجود دارد. طرف چینی این قرارداد، به جهت شرایط تحریم بر رازداری مصر بوده است و البته حق هم دارد گلایه قهرآمیز کند...

 افشاکننده قرارداد مدعی است که این قرارداد پشت درهای بسته نوشته شده و به ضرر کشور است. به همین سادگی و با همین بهانه‌جویی ساده‌انگارانه یک تصمیم سازنده را به چالش کشیده‌اند. اجمالا چه کسانی از این قرارداد اطلاع داشته‌اند؟ شخص رئیس‌جمهور، 4وزارتخانه صمت، امورخارجه، کشور و نفت و در نهایت بانک مرکزی.

قرارداد نیز سراسر به‌نفع مردم است؛ هم در عدد و رقم که به‌جای هزار دستگاه در قرارداد اولیه، 2500دستگاه وارد خواهد شد و هم در زمان تحویل که 6ماه بعد از واریز پیش‌پرداخت اولیه انجام می‌شود و اگر سنگ‌اندازی نشود می‌توان تا پایان سال اتوبوس‌های برقی را در تهران دید...

اگر این قرار تجاری به‌هم‌بخورد که بیم آن می‌رود و موجب نگرانی شده، آنگاه چه ‌کسی پاسخگو است؟ به‌طور حتم دستگاه قضایی.

سؤال کاملا شفافي وجود دارد که آیا افشای یک قرارداد در شرایط تحریم، تخریب آشکار امنیت روانی و حقیقی مردم نیست؟‌ آيا مواجهه مستقیم با منافع شهر و مردم نیست؟ آیا شبهه ضدامنیتی‌بودن آن وجود ندارد؟ چه‌کسی یا کسانی از برهم‌خوردن این قرارداد نفع می‌برند؟ آیا پای یک مافیای ناسالم و پرمسئله و البته دامنه‌دار در میان نیست؟

در نهایت اینکه دقیقا عدلیه چه‌وقت خود را مسئول می‌داند با این جریان سراسر موهن و دکاندار افشاگری، برخورد جدی و بهنگام داشته باشد؟ چرا برخورد‌ها بازدارنده  نیست؟»

فرهیختگان نوشت: «چند روز گذشته ‌یاشار سلطانی، فعال رسانه‌ای در سایت شخصی خود درباره قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری برای خرید اتوبوس‌های برقی مطلبی منتشر کرد. سلطانی در این مطلب، به اشکالات قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی توسط شهرداری تهران از طرف چینی با نگاه خود پرداخته است.

سلطانی در ابتدا با استناد به «بدون تشریفات بودن» این قرارداد توسط شهرداری و تایید این موضوع براساس اظهارات اعضای شورای شهر، وارد جزئیات و تحلیل باگ‌های قرارداد از منظر خود می‌شود.

سلطانی با استناد بر قرارداد منتشر‌شده، عنوان کرده است که شهرداری تهران برای واردات خودروی برقی با یک شرکت چینی در حوزه ساختمان و زیرساختی وارد معامله شده و تاکید اصلی یاشار سلطانی بر این موضوع است که شهرداری تهران چرا برای واردات خودروی برقی، باید با یک شرکت ساختمانی وارد معامله شده و با شرح وظایف و پیشینه فعالیت این شرکت، در مطلب آورده است که شرکت چینی مذکور مرتبط با حوزه حمل‌ونقل عمومی نیست و شهرداری تهران 2 میلیارد یورو از بیت‌المال به یک شرکت نامرتبط با حوزه حمل‌ونقل سپرده است...

بسیار واضح است، آنکه در این فرآیند افشاگری متضرر خواهد شد، مردم تهران خواهند بود و در وهله بعدی شهرداری تهران، یعنی سوای از اینکه مدیریت شهری به دست کدام یک از جبهه‌های سیاسی است، چنین افشاگری به ضرر مردم خواهد بود و این مردم تهران هستند که باز هم باید ماشین‌ها و اتوبوس‌های ازرده‌خارج‌شده را چندسال دیگر تحمل کنند؛ چرا که چاره پیش‌روی آنها تحت عنوان افشاگری از قرارداد خرید وسایل حمل‌ونقل عمومی، به طور کل از بین رفت.

همچنین جنس این افشاگری با افشاگری‌هایی از قبیل زمین‌خواری متفاوت است و پای منفعت ملی وسط است. اولا اینکه تشکیلات و گروه‌های اقتصادی ایرانی و خارجی که در زمینه دور زدن تحریم‌ها علیه ملت ایران فعال هستند، افشا و شناسایی و شاید حتی در زمینه فعالیت‌شان نیز ناکارآمد خواهند شد...

 آنچه ظاهرا در این افشاگری فراموش شده، نقش نهادهای نظارتی و قوه قضائیه است. به فرض تایید این ابهامات و اشکالات در متن و جنس قرارداد، بهتر نبود که متولی امر رسیدگی به این پرونده قوه قضائیه باشد و با توجه به حساسیت‌برانگیز بودن موضوع و حضور چندین نهاد در پیش بردن چنین قراردادی، به جای افشاگری؛ از طریق مجرای قانونی موضوع رسیدگی شود؟ شاید بتوان گفت که این ابهامات، پیوست ابهامات و اشکالات افشاگری منتشرشده علیه قرارداد شهرداری است.»

***

حمایت جلایی‌پور از سرمایه‌گذاری در گسترش تجهیزات موشکی و پهپادی

حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح طلب در هم‌میهن نوشت: «برای عموم ایرانیان (حتی ناراضیان شدید) روشنگر است که بخش بزرگی از اپوزیسیون غیرملی نه‌تنها آشکارا در طرف اسرائیل نسل‌کش و کودک‌کش ایستادند و در برابر قتل عام ۴۰ هزار فلسطینی (اکثراً کودک یا زن) و انواع جنایت جنگی هولناک و فریب و دروغ مستمر اسرائیل سکوت کردند، بلکه رسانه‌ها و رهبران این اپوزیسیون وابسته مالی و سیاسی نتانیاهو شده‌اند. اپوزیسیون وابسته به اسرائیل طرف اشتباه این شاغول مرزگذار ایستاد و از جمله به همین دلیل افول کرد و ضربه‌ای کاری و بلندمدت خورد...

وعده صادق نشان داد که سرمایه‌گذاری همه دولت‌های پس از جنگ بر بازدارندگی موشکی و سرمایه‌گذاری دهه اخیر ایران بر پهپادها در دفاع ملی کارساز بوده است. وعده صادق مصداق روشنی از دفاع مشروع مطابق قوانین بین‌المللی، با اهداف نظامی، بدون تلفات انسانی و به قصد پیشگیری از جنگ بود و به‌خاطر عقلانیت قابل توجهی که در اجرای آن بارز بود به جنگ نیانجامید، بر قدرت ملی افزود و ایران را به نسبت چند ماه پیش در برابر جنگ پرشدت، حمله نظامی و پیشروی‌های اسرائیل مصون‌تر کرد. بااین‌حال، پایدارسازی دستاوردهای صبح صادق نیازمند تقویت دیگر مؤلفه‌های قدرت ملی، از جمله دیپلماسی تواناتر، اقتصاد توانمندتر و افزایش انسجام داخلی و رضایت عمومی شهروندان است.»

***

هشدا مرکز پژوهشهای مجلس درباره سبد غذایی خانوار

دنیای اقتصاد نوشت: «مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش جامع ابعاد فقر در سال۱۴۰۱ را با جزئیات ارائه کرد. برخی از نکات این گزارش قابل تامل است. این گزارش می‌گوید که میزان مصرف کالری نیمی از جمعیت ایرانی‌ها در سال۱۴۰۱ کمتر از حد استاندارد (یعنی ۲۱۰۰کالری در روز) است. از سوی دیگر، همه دهک‌ها از میزان کالری خود نسبت به سال۱۴۰۰ کم کرده‌اند.

این کاهش کالری در دهک‌های متوسط شدیدتر بوده است. از نگاه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دو عامل در این روند، نقش اصلی را ایفا کرده‌اند؛ نخست اینکه خانوارها به‌دلیل تورم بالای مواد غذایی و افزایش سایر هزینه‌ها نظیر مسکن، سعی کرده‌اند که مصرف غذایی خود را کاهش دهند.

نکته دیگر اینکه خانوارها به‌دلیل چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد، سعی کرده‌ا‌ند که از میزان کالای خوراکی خود بکاهند تا بتوانند کالاهای بادوام بیشتری خریداری کنند. این گزارش برآورد کرده است که در سال۱۴۰۲، خط فقر خانوار سه‌نفره در تهران ۱۵.۳ میلیون تومان و برای کل کشور ۸.۲میلیون تومان بوده است.»

***

حمایت آیت‌الله نوری همدانی از طرح نور فراجا

به گزارش ایلنا آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید در پاسخ به سوالی، طرح نیروی انتظامی را با در نظر گرفتن رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر لازم وضروری دانسته و خاطرنشان کردند: نیروی انتظامی برنامه ای را در این زمینه آغاز کرده بنام طرح نور که امری مبارک و مورد حمایت دانستند.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: اگر جایی هم یک مامور ناخواسته اشتباه کرد نباید اصل این طرح زیر سؤال برود و نیروی انتظامی که وقف ایجاد امنیت در کشور است و هنوز در حال شهید دادن است را تضعیف کنیم و از جلوگیری منکر بزرگ بی حجابی دست برداشت.

آیت الله نوری همدانی در ادامه گفت: عده‌ای از فضلای محترم در حرم تجمع داشتند و بعضی ها هم به دفتر ما مراجعه کردند و از باب وظیفه شرعی نامه ای دادند و نگران موضوع حجاب بودند، ولی بعضی ها زیر سؤال می بردند که چرا درباره‌ مسائل دیگر حوزه حساس نیست و گاهی هم می‌گویند تا وضعیت اقتصادی حل نشود، تا اختلاس حل نشود، تا فلان موضوع حل نشود به حجاب پرداخته نشود، بله مکرر درباره اقتصاد و معیشت مردم داد زدیم و نگران زندگی مردم هستیم، برای برطرف شدن ربای خانمان سوز در بانک ها فریاد زدیم، درباره‌ جلوگیری از فساد تذکر دادیم و ادامه‌ می‌دهیم و به همان ترتیب درباره حجاب به شدت‌ حساس هستیم و تذکر درباره بی حجابی طبق قانون و شرع وظیفه است و از قرار اطلاع مجلس مشغول بررسی لایحه عفاف و حجاب است‌ که باید با متخصصین امر و دلسوزان مشورت‌ و مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام باشد. من به بعضی ها که درباره جلوگیری از این منکر بی حجابی حرف دارند عرض می کنم وصیت نامه شهدا را بخوانید چقدر این عزیزان درباره حجاب سفارش می‌کنند اینان جان دادند، تا ارزش‌ها از بین نرود و بدانیم کوتاهی در این موضوع گناه است.

لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد

حجت الاسلام غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم اکنون منتظر اظهار نظر شورای نگهبان هستیم. 

وی افزود: عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد 47 تا 49 این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازاتها پرداخته است. 

رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته شده برای تخلفات ذکر شده در مواد 47 تا 49 لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم. 

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه در جلسه علنی 29 شهریور 1402 مجلس، نمایندگان به اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف برای مدت 3 سال رای دادند، در صورتی که شورای نگهبان، این لایحه را تایید کند، لایحه مذکور بلافاصله برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  21. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  25. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  13. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  14. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  15. سفیدشویی جنایت!

  16. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  17. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  18. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  19. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  20. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  21. ترکیه ای که من دیدم! 

  22. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  23. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  24. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  25. حل يك ابرچالش نظام

آخرین عناوین