نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 177090
جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در خلیج فارس غرق شد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۴
جکت یک هزار و ۸۵۰ تنی فاز ۱۳ پارس جنوبی شب گذشته به دلیل شکسته شدن بوم جرثقیل شرکت صدرا در آب های خلیج فارس غرق شد.

به گزارش مهر، شب گذشته به دلیل شکسته شدن دوباره بوم کشتی جرثقیل دار اچ ال ۵۰۰۰ متعلق به شرکت صدرا جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس غرق شد. جرثقیل اچ ال ۵۰۰۰ متعلق به شرکت صنعتی دریایی ایرا ( صدرا) یکی از بزرگترین جرثقیل های لوله گذار و نصب سازه های دریایی صنایع نفت و گاز ایران و خاورمیانه در آبهای نیمه عمیق بوده که در اسفندماه سال ۱۳۸۹ هم دچار حادثه شده بود.

بر اساس حادثه دو سال قبل بوم ۴۰۰ تنی این جرثقیل شکسته شد و در ۲ سال گذشته عملیات تعمیر این جرثقیل پیشرفته توسط سازندگان داخلی انجام شد. بر این اساس دو سال پس از تعمیر و بازسازی مجدد این جرثقیل عملیات نصب جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی به این جرثقیل واگذار شد که شب گذشته به دلیل شکسته شدن مجدد بوم جرثقیل جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در عمق ۸۰ متری آبهای خلیج فارس غرق شده است. جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی دارای ۷۲ متر ارتفاع و بیش از یک هزار و ۸۵۰ تن وزن بوده و قرار بود به مدت ۷ تا ۱۰ روز عملیات نصب و راه اندازی آن در آبهای خلیج فارس انجام شود.

برای ساخت این سازه غول پیکر دریایی ۵ تا ۶ عملیات اجرایی توسط متخصصان داخلی انجام شده بود که هم اکنون عملیات بیرون کشیدن آن در خلیج فارس در حال انجام بوده اما تاکنون پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است. تماس  با مدیران و مسئولان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صدرا برای دریافت اطلاعات بیشتر تاکنون نتیجه ای نداشته است و مسئولان این شرکت ها از هرگونه پاسخگویی درباره جزئیات این حادثه خودداری می کنند.

هدف از طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز، ۴۰۰ تن گوگرد، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و سالانه ۱.۱ میلیون تن گاز مایع و ۱ میلیون تن گاز اتان است.
 
کلمات کلیدی : پارس جنوبی+غرق جکت
 
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۶:۴۷:۱۳
تولیذ ملی؟؟؟؟ (1108318) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۸:۴۸:۳۵
واقعا که! شک داری؟!!!!!!!!!!! (1108438) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۹:۱۱:۰۳
عزیز من از این اتفاقها همه جای دنیا میافته، ولی هیچ وقت مسخره نمیکنند. (1108478) (alef-10)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۸:۲۶:۵۱
چه کسی جواب این خسارت هنگفت را می دهد ؟ اینکه توسط ایرانیان ساخته شده خوب است ولی بدون مشاور خارجی و کسانیکه تجربه قبلی داشتند باید انجام می گرفت که این اشتباه 2 بار تکرار نشود. میلیاردها تومان که مشخص نیست دقیقا مبلغ چقدر است به باد رفته! (1108419) (alef-10)
 
دوست
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۹:۱۷:۴۳
هزاران بار شکست در فعالیت های مهندسی همین خارجی ها را نادیده گرفتن خیلی ساده انگاری است. باید به مهندسین خودمان اعتماد کنیم. اشتباهان را منطقی تحلیل کنیم. (1108486) (alef-10)
 
تولیدگر
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۹:۲۸:۰۳
تولید ملی و کار و سرمایه ایرانیییییییییییییی (1108501) (alef-10)
 
امید
Russian Federation
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۹:۳۰:۵۵
سازندگی بدون پرداخت هزینه نیست. (1108506) (alef-10)
 
United Kingdom
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۱۹:۵۲:۴۰
باید بیشتر دقت کنند و استانداردهای طراحی و ساخت رو جدی بیرند اما این حوادث هم در جهت پیشرفت دانش مهندسی کشوره به شرطی که از تجربشون استفاده بشه (1108533) (alef-10)
 
مرتضی عطایی نژاد
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۲۰:۵۶:۳۸
به نظر من استفاده از متخصصان داخلی و خود کفا شدن هزینه هایی دارد که باید پرداخت

شاید
فقط شاید این مورد نیز یکی از این هزینه ها باشد که اگرپرداخت نشود روند توسعه تولید ملی را تحت تاثیر قرار می دهد


هر چند من به مسببین دست مریزاد نمی گویم

اما نباید تنگ نظر بود

و باید از متخصصان داخلی حمایت کرد. (1108627) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۲۲:۰۰:۱۹
چگونه با بوم 400 تنی می خواستند جکت 1850 تنی را نصب کنند؟ (1108698) (alef-10)