نظر منتشر شده
۱۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 215064
گداپروری یا کشف فاجعه
بخش تعاملی الف - سهراب زند
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۰
توزیع سبد کالا از سوی دولت یازدهم برای فرار از تزریق نقدینگی فاجعه ای را برای مسئولین به نمایش درآورد.

محتوای سبد کالا چیست؟ دو بطری روغن دو عدد مرغ بسته بندی شده حدودا چهار کیلو گرم، دو بسته پنیر و یک شانۀ بیست و چهار عددی تخم مرغ.

صف های طولانی ازدحام سنگین مردم در سردترین هوای سال و حتی دادن کشته و زخمی برای همین چهار قلم جنس؟! آن ماهی گیران از آب گل آلود، که منتظر حمله به مسئولین تازه از راه رسیدۀ دولت یازدهم هستند، اصلا به این فکر می کنند که چرا مردم اینگونه به فروشگاه ها هجوم می برند؟ اگر دولت کرامت مردم را حفظ نکرده چرا خود مردم اینگونه کرامت خود را زیر پا می گذارند؟


چه بلایی بر سر سفرۀ مردم آورده ایم که اینگونه برای دریافت دو بطری روغن و دوبسته مرغ و تخم مرغ حاظرند در سرما ساعت ها زیر برف و باران صبر کنند؟

این صف های شلوغ و پر مدت بعد از انقلاب و باتوجه به مشکلات جنگ و کشور شدت گرفت و بعد از دولت سازندگی به مرور کم رنگ شد تا جایی که در دولت اصلاحات دیگر کمتر شاهد آن بودیم، اما امروز چه شده بجای آنکه مردم برای خود کسر شأن بدانند که ساعت ها ازدحام و سرما را بخاطر یک سبد کوچک کالایی تحمل کنند و بگویند برای ما این چیزی نمی شود، نگیریم تا دیگرانی که محتاج ترند بگیرند، چیز دیگری می بینیم.

فاجعه ای که بجای متهم کردن دولت نوظهور باید یقیۀ مدیرانی را گرفت که طی هشت سال با بالاترین درآمد تاریخ انقلاب، مردم را به این روز انداخته اند. این نتیجۀ مدیریت غلط و غیر زیرساختی و اصولی است که امروز اینگونه واقعیت سفره های مردم را نشان می دهد.
۱۳۹۴/۰۷/۰۴ ۱۱:۲۴
 
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۴:۴۷
 
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۲:۰۷
 
۱۳۹۳/۱۰/۰۴ ۰۶:۲۷
 
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۷:۰۷
 
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۴:۵۱
 
۱۳۹۳/۰۹/۱۵ ۱۱:۵۹
 
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۷:۳۱
 
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۰۷:۵۹
 
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ۰۸:۰۲
 
 
کلمات کلیدی : سهراب زند
 
امیرحسین نهبندانی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۰۷:۳۰
کاملا موافقم برادر
اقایان به جای این که بگن چرا مردم اینگونه صف میبندند میگن دولت کرامت مردم رو زیر سوال برد
وقاحت تا چه حد؟؟
البته جاب است که همین طیف مخالف دولت در مقابل صف های مرغ سکوت کرده بود و صدایش در نمیامد حالا دلسوز کرامت مردم شده اند! (1964157) (alef-10)
 
تدبير
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۹:۱۲:۳۶
اين طرح دولت از ابتدا معلوم بود نشدني هست . ولي بدون مشاوره لازم صورت گرفت .اميدواريم در اينده اين طرحها كمي با تدبير باشد . (1964244) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۴۳:۵۳
حیف از الف که هر مطلب ضعیفی رو در سایتش دج می کنه ...سطح الف پایین اومد...
چند سوال ساده دارم ؟ قول 100 روزه ریاست جمهوری چی می شود ؟
مگر دولت علم به این شرایط نداشت ؟ چرا اینگونه توضیع شد ؟
شما که تا دیروز می گفتید مردم بی فرهنگ هستند ، در صدد توجیه توهین مطهری بودید !
تا زمانی که این بی تدبیری ها را گردن دولت قبل بیندازید ، باید منتظر دولت 4 ساله باشید .. (1966247) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۱:۱۹:۱۰
تصحیح می کنم توزیع ... (1966351) (alef-10)
 
majid
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۹:۴۶:۲۱
فقط موندم چهار سال دیگاه کیو میخوای متهم کنید
میدونم بازم میگید احمدی نژاد
ولی یه روزی قیامت میشه و پرده ها کنار میره (1964311) (alef-10)
 
امیرحسین نهبندانی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۱۲:۰۱
اولا که دولت عزیز شما اقا مجید گل گلاب چنان کاری کرده که تا نسل ها اثرش هست
در این شک نکن
حداقل چیزی که هست اینه که بدهی به بار اورد که تا ۱۶ سال دیگه دولت های مختلف باید بپردازن
اما چهار سال دیگه اگه بی کفایتی از این دولت دیده بشه ما قطعا انتقاد میکنیم
همونطور که در بحث سبد کالا در شیوه اجراش انتقاد منصفانه شد و راس دولت هم عذرخواهی کرد و گفت ما به این عذر خواهی افتخار میکنیم
البته همونطور که ما ایرادات دولت رو میبینیم قطعا خوبی هاش هم میبنیم
از نظر شما اگه مشکلی در کشور باشه زیر سر دولت فعلیه ولی افتتاح پروژه ها ارث دولت قبلی!!!‌یعنی شما جاهای خوبشو به نام خودتون میزنید جاهایی که ضرر داشته باشه میندازین گردن ما
و این یعنی مسوولیت نپذیری اصولگرایان
ولی ما همونطور که به دولت سید اصلاحات با تمام نکات مثبت و منفیش افتخار میکنیم به همین دولت هم همینطور وحمایت کامل از دولت رو فقط در این نمیبینیم که ازش تعریف کنیم که این ابتره
کامل بودن حمایت ما از دولت به همراه انتقاد منصفانه خواهد بود
یا علی الف منتشر کن (1964642) (alef-10)
 
دانشجو
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۴۹:۲۶
16 سال هاشمی و خاتمی چی ؟
قول 100 روزه چی ؟
اتفاقا این شما هستید که موفقیت های قبلی رو از آن خود می کنید نمونه اش همین ماهواره تدبیر !!!
شما کجا از سبد کالا انتقاد کردید ؟ یه سر به مطلب آقای مطهری بزن ببین همین شما در تایید مطهری می گفتی مردم مقصرن و فرهنگ ندارن !!
عبدی از تئوریسن های اصلاح طلب : خاتمی به اقتصاد خیانت کرد ، اقتصاد را به حاشیه برد ! (1966255) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۳۸:۰۹
پس به گمون شما این کوچک شدن سفره ها تقصیر کیه؟ نکنه دولتی که هنوز به ده ماه نرسیده مسولیتها رو به عهده گرفته این همه فضاحت به بار اورده؟ این خرابی ها کار یه سال دوسال نیست برادر حداقل 8 سال زمان لازم داشته (1964706) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۷:۰۹:۱۶
آره منم منتظرم ببینم قیامت بشه تلکیف اون 16میلیاردی که دولت پاک ازحساب برداشته بود واسه دانشگاه شخصی چی شده؟؟؟ (1965427) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۱:۱۳:۰۹
ما منتظر ظهوریم (1966344) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۱۶:۱۶
چرا حرفهای بدون فکر میزنید. اکثر این افرادی که در صف هستند اتفاقا وضعشون از من و شما خیلی بهتره. پس مشکل این نیست که مردم ندارند. مردم حرص میزنند. مشکل همین حرص میباشد. خیلی از افرادی که میشناسم سبد کالا گرفتند چندین خانه دارند و خیلی از انها هم اصلا احتیاجی به ااین سبد ندارند. پس الکی دوباره قضیه را معکوس نکنید که مقصر احمدی نژاد است. خودتون میدونید که مشکل اصلی و مقصر اصلی اول دولت روحانی با بی تدبیری درباره توزیع سبد کالا و شاید هم عمد، و دوم خود مردم هستند که مانند قحطی زده ها هجوم برده اند در حالیکه یخچاله هرکدومشون رو که باز کنی پر گوشت و مرغه. (1964652) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۳۱:۴۶
کارگر و بازنشسته با حقوق زیر 500 هزار تومن چند تا خونه داره؟

شرمت باد
نمیدونم تو محله نارمک یخچالا پر گوشت و مرغ هست یا نه ولی مشخصه که خیلی مرفه بی دردی (1966212) (alef-13)
 
سید مجید
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۳:۳۸:۵۳
عزیزم میشه بگی طبق قانون ،حداقل حقوق در حال حاضر چنده؟ اون وقت می فهمی که دولت چه جامعه آماری را هدف گرفته؟از طرف دیگه خود دولت هم که گفت ما آمار نداریم ! پس چطور می خواهند توزیع سبد را مدیریت کنند؟ حالا اگر بگوییم دولت با تدبیر این کار را کرده چی؟ اگر معلوم بشود قضیه یک بازی بوده و اهداف از پیش تعیین شده ای داشته بازهم سینه سپر می کنی و از دولت حمایت می کنی؟ (1970937) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۱۶:۲۹
کاملا مخالفتم خواهر (1964814) (alef-10)
 
mohsen
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۳۸:۱۹
چرا کار ملت به جایی رسیده که برای چندکیلو مرغ،چندتا تخم مرغ،روغن نباتی و ...حاضرند در دمای 20درجه زیر صفر مدتهای زیادی را در صف سر کنند؟؟این ملت همان ملتی است که در جنگ تحمیلی برای کمک به هموطنان خود صف میکشیدندو از هیچ کمکی دریغ نمی کردند و کسانی هم که احتیاج به کمک داشتن هیچگاه چنین عزت خود را پایمال نمی کردند پس ملت ما دنبال مفت خوری نیست .آیا دولتی که هنوز چند ماه از روی کار آمدنش میگذرد آن هم در بدترین شرایط اقتصادی کشور مقصر است یا دولتی که درآمد 8 ساله اش نزدیک به 800 میلیارد دلار بود؟مطمئنا این کار دولت جدید نه تنها بد نیست که بسیار عالی میباشد منتها یک عیب بزرگ دارد!!!! و آن هم نمایان کردن عمق فاجعه اقتصادی مردم حتی در قشر متوسط جامعه که در نتیجه سوء مدیریت دولت قبل ایجاد شده است. (1965085) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۴۳:۰۵
هرچیزی رو سرجای خودش ببینین لطفا
کاره مردم اشتباه بود ،درسته
بعضی کارهای دولت قبل درمورداقتصاد اشتباه بود هم درسته
ولی کاره این دولت و بی تدبیریش ونحوه توزیعش واقلام سبدکالاییش وبی عدالتی هاش درنحوه توزیع هم اشتباه هست ونمیشه ازش دفاع کرد
خواهشا توپونندازین تو زمین دولت قبلی ومردم !
برین تو خیابون و تومترو واتوبوس وتاکسی و...تا بفهمین مردم درباره دولت کنونی چی میگن!
همون مردمی که به همین دولت رای دادن ! (1965098) (alef-10)
 
بهنام
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۶:۰۱:۰۱
اگه حق رو بگیم سفره ما ایرانیان اینقدر بی رزق و روزی هم نیست، این صفها حاکی از بی برنامه ای دولت و هم از بی فرهنگی و طبع نفس نداشتن ماست

لا اقل اگه دولت می آمد پرداخت یارانه ها و یا سبد کالا را بر اساس اینکه حساب یارانه در نزد چه بانکیست ومثلا از یکم تا دهم این ماه، یارانه بگیران بانکهای ملی و ملت و صادرات، از یازدهم تا بیستم یارانه بگیران بانکهای تجارت و سپه و رفاه و دهه سوم ماه هم یارانه بگیران بقیه بانکها مراجعه کنند، دیگه شاهد این صفها چه در موقع پرداخت یارانه و چه در موقع سبد کالا و یا دیگر برنامه های پرداختی دولت نیستیم و حداقل شان و منزلت ما ایرانیان هم کمی کمتر پایین میاد

این روش به نظر بنده حقیر آسانترین راه برای جلوگیری از این همه ازدحام جمعیت در جلوی خودپردازها و یا مراکز پرداخت سبد کالا شاید باشه... (1965289) (alef-10)
 
ریحانه
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۷:۳۰:۴۴
سلام به همه این یعنی مردم مفت باشد حتی اگر کوفت باشد برایش صف میکشند... راستی شماکه این مطالب رانوشته اید اگر به شما تعلق میگرفت نمیرفتید... (1965479) (alef-10)
 
عباس
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۰:۲۲:۴۸
شما معلومه کدوم وری صحبت می فرمایین . یکی به نعل و یکی به میخ. مواظب باش دستت زخمی نشه!!!!!! (1965798) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۲:۱۲:۰۴
به نظر شما دولت هایی که با روانشناسی بالا از افکار و رفتار مردم سر کار می آیند در مورد این مسائل نمیتوانند بازخورد ملّت را پیش بینی کنند دولتی که دنبال اقتدار وعزت ملی است در برابر تصاویر منتشر شده از صفوف پر ازدحام برای چند قلم جنس که کیفیت آن هم اثبات نشده در جهان چه توضیحی دارد آنها یا ذلّت مردم را میخواستند یا میخواستند سرگرمی برای مردم فراهم کنند که خود به امور مهم تری رسیدگی کنند ویا اینکه خودشان هم از این تصمیم عجولانه پشیمانند .واقعا چه کسانی این صف ها را شلوغ کرده اند ارزش پولی این سبد چه مبلغی است آیا ارزش ساعت ها انتظار و حمل دشوار رادارد.جای تاسف بسیار است مردم با آبرو داری صورت سرخ میکردندوزندگی اما این سبد بی ارزش آبرو ها برد عکس های صف های طولانی سبد کالا کنار راهپیمایی بیست و دو بهمن از ملتی فهیم چه بازتاب جهانی خواهد داشت. (1966017) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۲:۵۵:۱۲
آقا بی زحمت به این نویسنده خوبتون بگید برای ظلمهایی هم که تناردیه ها علیه کزت داشتن یه رمان بنویسه،بعد از این رمان هم لطفا متهم کردن مخالفان به کم سوادی رو هم مورد عنایتی قرار دهند،با تشکر از نویسنده خوبتون!/نهضت سواد آموزی/ (1966123) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۲۶:۵۷
این چوب خداست که به این دولت خورد تا به آنها بفهماند کار اجرایی سخت است . همین هاییکه مرتبا بر علیه دولت قبل به حق و یا به ناحق ایراد میگرفتند و واژه گدا پروری را همین جماعت برای کارهای احمدی نژاد خلق کردند حالا باید پاسخ بدهند که با این همه ادعای تدبیر نتوانستند مشکلات توزیع چهار قلم کالا را پیش بینی کنند. نتوانستند تدبیری کنند که به یک خانوار مثلا شش نفره بیشتر از یک خانوار دو نفر کالا بدهند و .....مقایسه کنید این کار به این کوچکی را با کاری بزرگ مثل سهمیه بندی بنزین در دولت احمدی نژاد تا منبعد صدای تدبیرشان گوش مارا کر نکند . (1966200) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۱۰:۲۶
دقیقا حرف شما راسته سونامی اقتصادی که چند سال پیش اقتصاددانان پیش بینی کردند و آن مرد بینوا در مناظره نیز گفت سفره مردم هر روز تنگ تر می شود ( خواش میکنم منتشرکن ) (1964162) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۱۸:۲۵
خجالت بکششید از این حرفها. سونامی اقتصادی. فعلا که ایران مقصد اول واردات پوروشه در دنیاست و همه هم وضعشون خوبه همینایی که میبینی تو صف وایسادن یخچاله خونشونو باز کنی پر مواذ غذاییه. همین امثال شماهان که مملکت پیشرفت نمیکنه و دائم در جا میزنه. (1964658) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۳۴:۲۳
از سفره مردم گفت نه سفره اقلیت افراطی که حرف از مستضعفین میزننند و مخالف رفع تحریم ها هستند و 3000 میلیاردتا میلیاردتا خوردن و بردن (1966220) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۳۸:۴۷
صد در صد موافقم
این بلایی هست که طی ۸ سال برسر این مردم آمده است
اونوقت از کار دولت انتقاد میکنند. میگن دولت گدا پروری کرده است (1964711) (alef-10)
 
نادعلی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۲۱:۱۹
چرا هر کار اشتباه و غلط و بی تدبیری یک دولت را به گردن دولت قبل می اندازید . مردم در هر حال هجوم می آورند چون اعتقاد دارند موی از خرس کندن غنیمت است این دولت است که باید تصمیم درست بگیرد و درست هم عمل نماید متاسفانه نویسنده طرفدار سه آتشه است که دوست ندارد بی تدبیری دولت امید و تدبیر را ببیند و گناه را به گردن دیگران می اندازد . به این اقدام دولت انتقاد شدید وجود دارد و باید انتقاد را بپذیرد همانگونه که کارهای خوب مورد حمایت بوده است و همه کف زدند . (1964179) (alef-10)
 
زهرا
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۹:۵۳:۲۱
شما بی تدبیریه این دولت رو به تدبیروذکاوت و پاکدستی وادب و تواضع و مردمداری و قانونمندیه دولت قبل ببخش (1964326) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۰۰:۴۰
بیچاره ملتی که دولت خود را خرس بداند وبخواهد از کیسه خود بدزدد وآن را غنیمت بشمارد براستی چرا بعضی از ما ایرانیان اینچنینیم ؟ آیا این نشان از عدم سلامت روح وروان ما نیست؟ (1964338) (alef-10)
 
سید مجید
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۳:۴۲:۲۱
محمد جان دولتی که دستش تو جیب مردمه میشه بگی مردم از کی موی خرس را می کنند؟ (1970953) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۱۱:۰۲
بنده خدا دکتر روحانی که عذر خواهی شو کرد. کسانی که با داعیه عدالت و آوردن پول نفت سر سفره ها آمدند یک عذر خواهی خشک و خالی هم نکردند که لا اقل فکر کنیم نیتشان خیر بوده و نتوانستند اونطور که باید عمل کنند! (1964356) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۱۷:۳۹
"مردم در هر حال هجوم می آورند چون اعتقاد دارند موی از خرس کندن غنیمت است"
برادر من این جمله یعنی همان مشکل فرهنگی که آقای مطهری نماینده مجلس هم به آن اشاره داشت ولی سایر همکاران ایشان گفتند به ملت توهین کردند. این جمله یعنی اینکه در 8 سال اخیر چه شده است که مردم همچنین برداشتی دارند. (1964366) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۲۰:۰۷
یعنی قبل از این هشت سال مردم اینطوری نبودند. شما مثل اینکه یادت نمیاد سر همین کوپنها در زمان جنگ چه بازار سیاهی راه انداختند و چه احتکارهایی کردند همین مردمی که میبینی. پس بیخودی فرافکنی نکن چون حمایت بدون فکر از دولت فقط به ضرر دولت تمام میشود. (1964664) (alef-10)
 
جواب نادعلی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۴۸:۳۱
شما حاضری برای مو از خرس کندن 12 ساعت توی سرمای زیر صفر وایسی؟؟؟

نخیر داستان اینه که تورم به مردم فشار آورده (1964586) (alef-10)
 
محمدجواد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۳۶:۴۲
ببخشید ولی خیلی بی ربط بود
کلا ادمی طبعش اینه هرچی رایگان بدن براش صف میبندن حالا سبد کالا باشه یا یک پاکت شیر!! (1964194) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۳۷:۵۰
یاد سفره های نفتی به خیر!!!!!!!! (1964197) (alef-10)
 
اصغر
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۳۸:۰۳
خب قرار بود که این گداپروری های دولت قبل ادامه پیدا نکنه! و گرنه قبلا خیلی شیک میرفتیم دم عابربانک بدون صف و کشته و زخمی دادن!! (1964198) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۴۶:۰۶
خوش به حالتون که تاثیر منفی پول نقد را نمی فهمید... (1964577) (alef-10)
 
داااود
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۴۶:۱۵
خیر این دولت هم میخواهد و دوست دارد که آبرومندانه به حساب ملت یارانه واریز کند ولی چون کشف کرده است که نیمی از مردم بیسوادند از یارنه ها کم میکنند و به بودجه نهضت سواد آموزی اضافه میکنندتا خیل عظیم مردم بیسواد یه وقت حرفی نزنند که رییس جمهور مودب آمریکا ناراحت شوند (1966253) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۲۶:۱۰
بدون صف ؟
بند خدا تا دو روز سیستم مالی و عابر بانک و ... همه قطع بود از هجوم مردم (1964853) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۷:۳۷:۲۰
اصلا موضوع این نیست که این وضعیت نتیجه عملکرد چه کسیه...
موضوع اصلی اینه که پرداخت یارانه نقدی در دولت احمدی نژاد،‌گدا پروری و اقتصاد صدقه ای بود،‌اما توزیع سبد کالا اون هم با این شیوه ناقص و مسخره که کرامت و عزت همه مردم رو زیر سوال برد، میشه تدبیر...!!!! (1965499) (alef-10)
 
جواد سالارزاده
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۳۸:۰۸
چیه؟
باید از سر تقصیر دولت فعلی گذشت و اونو نادیده گرفت، چقدر باید گفت دولت تازه کاره و باید مراعات کرد.
من دانشجو با دیدن مردمی که برای گرفتن پول رایانه به صف عابر بانک هجوم میارن، میتونم پیش بینی کنم برای گرفتن سبد کالا (اونم با توجه به تعداد کم مراکز توزیع در برابر عابر بانک ها) چه مبکنن.
اون وقت این دولت با این همه کارشناس و ادعای کاربلدی نتونست پیش بینی این موضوع رو بکنه.
حتی به اخطار نمایندگان مجلس و عقلای خارج از مجلس توجه نمیکنه.
ببخشید شما یاد یه دولت دیگه نمی افتین؟

آخرشم آبروریزی در برابر چشمهای دنیا. و گفته های تحقیرآمیز کشورهای قلدر با اون رسانه های قوی و بین المللی.
شما مقایسه کنید تحقیر امروز رو با خون شهدای تمامی تاریخ این مملکت که برای غرور و افتخار و سربلندی ریخته شده. (1964199) (alef-10)
 
سلمان شکیبا
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۲۷:۴۲
پرفسور! سؤال اینه که چرا مردم حاضرند با این همه سرما و فشار و ازدحام و اتلاف وقت برای دو تا روغن و تخم مرغ اینجوری سختی بکشن؟ علت چیه؟ چرا من نرفتم صف بایستم با اینکه حتی یه ماشین قراضه هم ندارم؟ (1965196) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۵۳:۵۲
فکرمکنی فقط کشورهابادیدن این صف فهمیدن توایران چه خبره ....کبکه (1965267) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۵۰:۵۰
دولت قبل در هشت سال گذشته با قدرت، تمام حوزه های(اقتصاد،فرهنگ،سیاست و..) کشور را شخم زده است.
این واقعا نبوغ میخواست (1964216) (alef-10)
 
هموطن
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۵۵:۴۰
دولت بهتر بود که به آنها که شاملشان می شد اطلاع می داد که به بانکی که یارانه آنها به آن واریز میشود مراجعه کنند و یک کارت هدیه که فقط می توانست برای خرید این کالاها صرف شود بگیرند و حال هر دریافت کننده در طول زمان مطمئن بود کارت را دریافت کرده سر فرصت می توانست برای دریافت کالا مراجعه کند. برای توزیع هم مکان های بیشتری در نطر گرفته می شد. (1964221) (alef-10)
 
سارا
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۰:۵۰:۲۵
بازم میرفتند به اون بانک حمله میکردند..... (1965847) (alef-10)
 
امیرحسن
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۵۶:۴۰
این هیچ ربطی به گرسنگی مردم نداره کلا ما ایرانی ها ( ثروتمند و فقیر) عزت نفس نداریم و متاسفانه باید بگم که فقط دنبال چیزهای مجانی هستیم .همین اتفاق سر سینمای رایگان هم افتاد. مگه بلیط یه فیلم اون هم در شهرستانها چقدره که تو بعضی شهرها داشتن خودشونو می کشتن ؟ همونایی که هر 10 سال حاظر نیستن 3000 تومن بدن برای فیلم ولی حداقل روزی 2 پاکت سیگار 4000 تومانی رو دود میکنن ،این حرفا چیه ؟ این مردم عادت دارن به کوچک کردن خودشون ... با اینکه خود من هم از سیاستهای دولت های نهم ودهم خیلی راضی نیستم ولی این مطلب شما هم متاسفانه بوی تسویه حساب و بی انصافی می دهد...
در نهایت هم باز باید به بی تدبیری در اجرای توزیع سبد کالا اقرار کنیم و با این حرفها هیچ چیزی تطهیر نمی شود. (1964224) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۲۱:۱۲
احسنت بر شما (1964666) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۹:۰۳:۱۶
موافقم دولت قبلی همه راکمیته امداد فرض کرده بود ضمنا نهادهای فرهنگ سازبسیار مقصرند چراانهایی که نیازندارند کمهکان یارانه می گیرند (1964232) (alef-10)
 
jalal
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۹:۱۲:۵۲
با سلام

واقعا متاسفا به تمام مردمی که اینگونه و به وضع و حال و روز افتادند . چند وقت پیش من رفتم ببینم به من تعلق میگیره یا نه من یک کارمندم شرکت خصوصیم که 480 پایمه گفتن تعلق نمیگیره بعد از چند روز گفتن همه میتونن بگیرن و رفتم تو سایت دیدم تعلق میگیره هنوزم نرفتم بگیرم بخاطر همین عکس که مسخره عالم نشم .

هیچ قومی اصلاح نمی شود مگر به دست مردمش (1964245) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۹:۵۷:۵۱
اول يه چيز مثبتي از اين دولت ببينيد بعد اينطور ازش طرفداري كنيد و روتون بشه سال‌هاي بعد هم طرفشو بگيريد. والله ما كه فعلاً چيز اميدواركننده‌اي فعلاً از دولت اميد نديديم. راستش هر چيز مثبتي هم كه قبلا بود الان گند زده شده توش. نمونش بورسي كه تو دولت قبلي بهترين جهان شناخته شد (2012) الان چنان اين دولت سهامدارارو بيچاره كرده كه منتظرن فقط پول خودشون برگرده و الفرار. البته شايد ممكنه بگيد چرا دولت سهامدارارو بيچاره كرده؟ با لغو تحريم‌ها سهام‌ها بايد افزايش پيدا كنه خوب دولت قبلي هم خيلي از سهام‌هاي دولتي رو به مردم واگذار كرده بود اين دولت هم براي اينكه نقدينگي و سود بالايي داشته باشه با منفي كردن شاخص اون هم در حد بي سابقه سهام‌ها رو داره به دولت برمي‌گردونه تا سر يه فرصت با صعود شارپي شاخص پول خوبي گيرش بياد و هزينه‌هاي سبد كالا و ... رو جبران كنه.
البته ما دعا مي‌كنيم كه وضع كشور بهتر بشه دولتش هم فرقي نمي‌كنه. (1964331) (alef-10)
 
حميد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۰۰:۳۴
عزيزم شما که از نوسانات و پايه بورس سر در نمياري تو هر دولتي سرمايه بذاري اگه اصل پولت برگرده شانس آوردي و بايد بگي الفرار!دولت چطور ميتونه سهام بخره؟اگه منظورت اينه که افرادي در دولت از رانت اسفاده ميکنند اين يه بحث ديگه است.در ضمن شما که ميفرماييد قيمتها عمدي پايين آورده شده معنيش اينه که الان وقت خريده خب پس چرا غر ميزني ؟برو بخر تو هم سود کن! (1964973) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۲۹:۰۳
شما احتمالا از دوستان پایداری نیستی؟ (1965197) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۳۸:۳۲
یادمه سال 84 که بورس به یمن ورود اون اقا سقوط ازاد کرده بود همین احمدی نژآد گفته بود مگه چند درصد اقتصاد بورسه.... (1966231) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۰۰:۲۸
فاین تذهبون (1964336) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۱۸:۱۸
بهتربود دولت بجای کلا پول واریز میکرد مثل دولت قبل عیدانه (1964370) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۲۹:۴۲
باز میشه همون تزریق نقدینگی و مکافات دوباره برای افزایش قیمت ها (1965198) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۱۸:۵۱
من با نظر شما موافقم .اگر مسئولین قبل اینقدر مردم را گرسنه نگه نمی داشتند مردم برای سبد کالا هجوم نمی اوردند و همدیگر را کتک نمی زدند . متاسفانه وقتی رئیس مملکت با بی توجهی به مردم مغازه سر کوچه خودشان را مثال میزد عاقبت باید اینجور صف های را ببینیم . همه الان کاسه داغتر از آش شدند و غیرت و عزت مردم را زیر سوال می برند در حالی است این گرسنگی تازه بوجود نیامده که مسبب آن این د.ولت باشد . (1964372) (alef-10)
 
عدالت
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۲۱:۲۷
اگر دولت فتح الفتوح کرده است چرا باید عذر خواهی کند کسی برای فتح الفتوح عذر خواهی نمی کند اصولا زمانی عذر خواهی می کند که بی تدبیری در کار باشد (1964380) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۵۵:۲۹
واقعاً (1965274) (alef-10)
 
بوالفضول
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۴۰:۰۶
وقتي جناب رئيس جمهور باسواد مي آيد و از نحوه بد توزيع كالا . عذر خواهي مي كند . دفاع اين نويسنده از آن كار نادرست . مصداق كامل چاپلوسي و پاچه خواري است !!!

اگر همين سبد كالا را براي توزيع به يك بقال مي دادند . اين كار را بهتر از اين دولت انجام مي داد !
اين امر نشان دهنده اينست كه اين دولت با همه هارت و پورتش . اصلا" و ابدا" عرضه هيچ كار مثبتي براي اين ملت را ندارد.
بنابر اين . گناه ناتواني او را بر دوش ديگران انداختن . نشانه كامل نامردي و ناجوانمردي است و بس !!! (1964416) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۳۳:۴۶
مطلب می گوید چرا مردم این گونه شده اند یعنی بین این همه سر و صدا و انتقاد یکی نیست بگوید چرا مردم اینگونه تحقیر را تحمل می کنند و ببینید به چه روزی افتاده اند (1965214) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۵۶:۵۷
خيلي خوب اومدي فقط هارت و پورت داره. مگه اين دولت قول 100 روزه نداده بود. پس چي شد گروني كه بيشتر هم شده ما جايي رو سراغ نداريم كه وضع بهتر شده باشه (1965278) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۴۶:۲۴
باسلام آیا صف این مردم پای صندوق رای به شما خوب ولی برای دریافت کالا بداست !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آیااین نشانه ی عدم اعتماد به دولت راستگویان نیست!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا این یکی از هزاران نشانه بی تدبیری دولت تدبیر وامید نیست!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
آیااین یکی ازده هاتوافق پشت پرده با 5+1برای دریافت صدقه نیست!!؟
.
.
.
.
.
.
.وآیا!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1964433) (alef-10)
 
جلیل
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۴۸:۱۳
داداش گل گفتی اینا که خودشون رو کارشناس میدونن که نباید همچین افتضاحاتی رو به بار بیارن ؛مردمشون رو بی سواد میدونن اون وقت خودشون گند میزنن توکارها (1964929) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۵۹:۳۳
اصلا فهمیدی چی گفتی؟ (1964970) (alef-10)
 
شاهرخ
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۴۹:۲۲
به نظرم نگارنده محترم کاملا بجا و کوتاه حقه مطلب را بیان کرد و البته شاید در پسه این رفتار و نمایشه سراسریه فلاکته مردم که به همته اقای روحانی به روی صحنه رفته ودنیا نیز این صحنه و نمایش بسیجه فلاکت در سراسره ایران رو رصد کرده شایدکسانی که همیشه سخت و سفت بر مسند حکومت و با غرور در مقابل مردم و حتی نماینده گان کشور های دیگر نشسته وبا این حال و روزه مردم باز رجز جنگ با همه دنیا را دارند ذره ای غرور خود رابشکنند و ذره ای فقط و فقط و فقط ببینند وبه این فکر کنند که به کدام گناه مردم خود را به این حال کشانده ایم و تا کی باید خود را شهرونده درجه یک و آحاده مردم را شهرونده درجه 5 و فقط جهته پر کردن و نمایشه آمار در نظر بگیریم ......

ولی واقعا مردمه نجیبی داریم که صورت خود را باسیلی پیشه دنیا سرخ نگه داشته تا مبادا از بزرگی بیافتیم و این موضوع را همه دنیا میدونه جز اکثریته مسئولینه خواب زده خودمون (1964440) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۱:۰۹:۵۰
شاید دولت چنین قصدی نداشته است. اما شما به نکته ظریفی اشاره کرده اید. متاسفانه واقعیت این است که اینان در پاک کردن صورت مسئله تبحر خاصی دارند و غرور بالا ایشان اجازه درک عمق فاجعه را نخواهد داد. به هر حال افسوس و صد افسوس از فرصت های بیشماری که از من و شما و ما و اینان از دست رفت و دست می رود. تکبر صفتی است که فقط و فقط شایسته ذات حق تعالی است و لا غیر. (1965885) (alef-13)
 
یا علی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۵۴:۰۳
شما به هجوم مردم به فروشگاههای توزیع سبد کالا نگاه می کنید و ناراحت می شوید بهتر است نگاه کارشناسانه به تبعیضی که بین مردمی که با درآمد کم می بایستی همین سبد کالای کوچک را دریافت می کردنند اما به آنها تعلق نگرفت توجه کنید (1964451) (alef-10)
 
جلیل
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۰:۵۶:۴۶
شما هم هر جا فرصت گیر میاری به احمدی نژاد گیر میدی این اتفاق در دولت روحانی افتاده دیگه چه ربطی به احمدی نژاد داره ایشون در زمان خودشون به هر فرد 75 هزار تومان در نهایت کرامت و احترام داد اما این رو حانی و دوستش هاشمی شروع کردند به اینکه صدقه میدند گدا پروری هست (1964458) (alef-10)
 
آزاده
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۴۹:۵۹
میشه بگید دقیقاً چه سالی؟!! واقعاً فکر نمیکنید عیدانه ی یال پیش ماجرای همون سهام عدالت 4 سال قبلترش بود؟!!! (1964742) (alef-10)
 
جلیل
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۵۲:۴۲
آق جلیل گل گفتی
هنوز چند ما از دولتشون بیشتر نگذشته هر پروژه ای رو که دولت احمدی نژاد براش چند سال زحمت کشیده رو افتتاح میکنن و میگن ما کردیم و گندی که خودشون زدن رو میندازن گردن دولت قبل (1964942) (alef-10)
 
سعيد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۰۰:۰۱
با اين حرف شما اگه يكي الان دزدي كنه دقيقا از ديشب دزد شده. به نظر شما نتايج ، هيچ ربطي به مقدمات نداره! (1964463) (alef-10)
 
بهلول
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۱۱:۳۲
چند روز پيش تلويزيون صحنه هايي از اول انقلاب و جنگ نشان ميداد . شايد خيلي ها سنشان قد ندهد اما من آن زمان نوجوان بودم . يادم هست كه اوايل جنگ خيلي جاها گاز لوله كشي نبود و مردم از كپسول استفاده مي كردند .گاز نبود ، نفت نبود ، بنزين بسختي پيدا ميشد .بسياري از ارزاق عمومي كمياب شده بود . اما مردم به هم كمك ميكردند . خودم بارها در صف نفت مي ايستادم و پس از ساعت ها چند بشكه نفت ميگرفتم و بين همسايه ها هم تقسيم مي كردم . آن يكي چند ساعت توي صف بنزين مي ايستاد و باكش را پر مي كرد اما از باكش مي كشيد و به ديگر همسايه ها هم ميداد و خيلي موارد ديگر كه مردم به هم كمك مي كردند .
چند روز قبل برف عجيب غريب شمال را يادتان مي ايد ؟‌ از شاهد عيني شنيدم نان را مي فروشند 3 هزار تومان ، بطري آب 5000 تومان . گوشت 55000 تومان !!!!
واقعا جاي شرمندگي دارد . فكر كردم اين ادمها همان مردم اوايل انقلاب و جنگ هستند ؟‌ آيا اين هم قصور دولت و نظام است ؟ ميگويند شرايط برخي ها را اينطوري كرده . اما اين برخي ها خيلي زياد شده اند . آيا اين برخي ها حداقل براي خودشان نمي خواهند ارزش قابل باشند ؟ نميخواهند قدري فكر كنند ؟ گيريم شرايط سخت است . گيريم بعضي ها ثروت باد آورده بدست آورده اند . اما من بايد تلافي اينها را سر همشهري خودم كه او هم مثل من است در بياورم ؟ راستي وقتي با يك برف اين برخي ها كه الان اكثريت شده اند اينطور با ديگران رفتار ميكنند اگر در تهران زلزله بيايد چه خواهند كرد ؟باور كنيد ما با زلزله و برف و سيلاب مشكل اساسي نداريم . بلاخره اينها هميشه بوده اند و هستند . اما اگر انفاق بيافتند بيشتر از اين برخي ها بايد ترسيد . (1964488) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۱۲:۳۹
چه بلایی بر سر سفرۀ مردم آورده ایم که اینگونه برای دریافت دو بطری روغن و دوبسته مرغ و تخم مرغ حاظرند در سرما ساعت ها زیر برف و باران صبر کنند؟
جواب اين سئوال را نبايد آقاي احمدي نژاد بدهد؟ نرخ ارز، قيمت اجناس، مسكن، نرخ تورم در ابتداي دولت نهم چقدر بود و در پايان دولت دهم چقدر!!!!!! نمايندگاني كه دم از مردم و دلسوزي براي قشر آسيب پذير مي زنند، به جاي انتقام گيري سياسي بيايند و براي رضاي خدا اين آمار و ارقام را جلوي خودشان بگذارند و ببينند چه بلايي به سر اين مردم آورده اند. جوابگوي اين تورم كمر شكن كيست؟ چرا نبايد دولتي كه به دليل مديريت بسيار ضعيف اين معضلات را بوجود آورده پاسخگو باشد. (1964492) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۲۰:۰۰
ماست مالی نکن طرفدار دولت راستگویان!!!!!!!!! (1965030) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۵۹:۲۹
اين دولت وضع رو ديد و اومد قول 100 روزه داد. حالا هم حق نداره بهونه بياره.
از اولش هم كه ناليده. تحريم‌ها هم لغو شد بازم همه كاسه، كوزه‌ها رو سر دولت قبلي مي شكنن. (1965284) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۲۰:۴۶
سلام اگرکارخوبی انجام شودمیگویم ازدولت قبل است چراچون سنگ بنای ان دردولت قبل بوده معمولاخوبی ازمااست وبدی ازدیگری چرا التماس دعا (1964513) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۳۰:۲۰
با سلام.همگی قبول داریم وقبول دارند ؟که کل مردم دچار نوعی ازگرسنگی-فقر(اقتصادی.فرهنگی.عقلی.عاطفی)شده ایم وتمام اختلاف ها وجنجالها درباره نحوه کمک رسانی می باشد.خواهشمندم فکر کنید چه هستیم؟چه شده ایم؟به کجام می رویم؟به کجامی برند ما را؟ (1964532) (alef-10)
 
عباس
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۳۳:۱۰
با سلام: بی تدبیری در هیچ دولتی تا کنون اینچنین نبوده است (1964544) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۱:۵۶:۴۹
بابا بازخداپدرریس جمهورقبلی بیاموزه.انون نفری 80دادوبه هم داد.این دفعه یک نفرشش نفرفرقی نمیکردودرضمن به هم ندادن (1964604) (alef-10)
 
ا ح م
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۰۷:۰۸
اين نويسنده محترم انگار كه در ايران زندگي نميكند. هر جنسي كه اسم سهميه اي روي آن گذاشته شود مردم هجوم مي آورند و صف هاي طولاني تشكيل مي دهند و ربطي به دولت قبل و بعد ندارد. (1964634) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۵۶:۰۸
آن آقاییی که می فرمایند : "بهتر بود محترمانه75هزار تومان به حسا بها واریز می شد." فکر کرده اند که در آنصورت حجم نقدینگی بالا رفته و این یعنی تورم بیشتر در آستانه سال نو؟؟ (1964764) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۵۸:۲۹
موافق نظر نویسنده هستم . آثار مخرب سیاستهای غلط 8سال گذشته ، حالا حالاها دست از سر ملت بر نمی دارد. چه در حوزه اخلاق ، فرهنگ ،اقتصاد وسیاست. (1964772) (alef-10)
 
عبدالله
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۰۲:۴۵
نویسنده مقاله هم فرا فکنی کرده، دولت می توانست شیوه توزیع را بهبود دهد (1964783) (alef-10)
 
آروند
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۲۰:۰۵
ما مي گوئيم هر دو گروه سر و ته يك كرباسند وگرنه با يك شيوه به تحقيرمردم نمي پرداختند ، در خوشبين ترين احتمال اين را ميشود گفت كه آقاي روحاني هم به همان دليل به اين بليه گرفتار شد كه آقاي احمدي نژاد دچارش بود يعني دل و گو ش سپردن به مشاروان و اطرافياني كه فقط اهداف خودشان را دنبال مي كنند و دولت و رئيس جمهور محملي براي آنان شده اند (1964832) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۳۲:۱۰
حیف اجمدی نژاد که قدرشو ندونستید (1964882) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۳:۳۷:۲۵
واقعااینجاایران است یااینهاگرسنگان افریقاهستند (1964899) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۰۲:۰۳
1- درک و توضیح واقعیات اجتماعی برای کشف و بکارگیری راهکارهای اجرایی مناسب ضرورتی غیر قابل انکار می باشد بنابر این با تأکید بر فاجعه بار بودن کم و کیف تعریغ و توزیع سبد کالا باید به عمق فقر ملموس جامعه حتی در سطح تأمین اقتصاد معیشتی تأکید گردد که ریشه در تصمیمات غلط و جبران ناپذیری باشد که طی سالهای گذشته و در دولتهای مختلف اجرایی شده است.
2- فراموش نکنیم در زمانه آغاز توزیع وجه نقد بین آحاد مردم صدا و سیما و بسیاری از مراکز دارای تریبون عمومی بسیار شنیده شد که زندگی آقشاری از مردم با دریافت یارانه با چه تحولاتی همراه بوده است مرور برنامه های متعدد تولدیدی و پخش شده از صدا و سیما در این خصوص را می توان مورد کنکاش قرار داد با این ملاحظه که مردم ما در چه شرایطی زندگی می کردند که با دریافت ماهانه 42 هزار تومان برای هر نفر از احساس رفاه ، ارتقاء سطح زندگی و حتی دستیابی به فرضت و امکان سرمایه گذاری برخوردار می شدند؟
3- اطلاع از معادل ارزی درآمد سرانه کشور به تنهایی می تواند عمق فاجعه معیشتی گذشته و حال را توضیح دهد همچنین آشنایی با ضریب شاخص فلاکت که تبین کننده سقوط قدرت خرید و گسترش بیکاری است به حد کفایت روشن کننده وضعیت معیشتی و رفاهی مردم می باشد.
4- برخی از عزیزان مکرر در برخورد با سوالاتی از این دست به سابقه و مقاومت توأم با متانت هموطنان در دوران دفاع مقدس ارجاع می دهند غافل از این اینکه در زمانه حضور ما در جبهه های دفاع از میهن و مقابله با جنود شیطان بالغ بر دو میلیون نفر از جوان ترین اقشار کشور از تمامی مشاغل و مشغولیات اقتصادی و غیر منفک و در تمامی ساعات شبانه روز هشت ساله در مقابل جنود شیطان صف آرایی کرده بودند و بخشی از کشور نیز با تمام توان داشته های ملی و فردی را بسیج کرده و تدارک چنین لشکر عظیمی را تهیه می کردند بنابر این تطبیق شرایط در دو مقطع مذکور قیاس صحیحی نخواهد بود.
5- حمله جنایتبار جنود شیطان فاقد هیچ ارتباط و اثرپذیری از اراده ما نبود اما شرایط فعلی در تقابل خود خواسته کشورمان و جنود شیطان در لباس جدید بو.ده است. یعنی علی رغم اراده و جدیت جنود شیطان بر آتش افروزی و ایجاد زمینه زمینگیری ایران در بخشهایی قابل توجه در گرو تصمیمات و اقدامات متقابل ما نیز بوده است که قطعا فارغ از اینکه امروز در چه شرایطی قرار دارم می توانست متاثر از اراده و تصمیمات ما مسیری متفاوت را طی نماید یادآوری لحظات حضور پیامبر و اصحاب در محل شجره شاید مناسب باشد لشکر مشرکین با اراده و نییت به قتل عام مسلمانان به محل مذکور آمدند و تلاش قابل توجهی نیز برای آغاز آتش جنگی نابرابر داشتند اما با لطف حضرت باریتعالی و درایت نبی مکرم(ص) و همراهی مسلمین نتیجه این رویارویی منجر به انعقاد تفاهم نامه ده ساله فی مابین گردید بنابراین می توانستیم مسیر دیگری را انتخاب کنیم.
6- ضروری است با درک ظرفتهای موجود در فرامین رهبر معظم بدون گرفتاری در مباحث بی انتها و فاقد کمترین فایده ، همگان در هر سطحی تمرکز و تفکر به شیوه های خروج از دام پراکنی جنود شیطان با حفظ مصالح بلند مدت و رفع نیازمندیهای توأم با کرامت هموطنان داشته تا به نتایج کاربردی دستیابیم. (1964978) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۰۲:۵۱
ای تدبیرگران ای باسوادها فکرکردیداگه نقدی حساب میکردید این فضل و کرم شما به چشم نمیاد! (1964980) (alef-10)
 
مسیر
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۰۷:۴۶
کلا هر اشتباهی اکنون و در آینده از این دولت سر بزند تقصیر دولت قبل است ! (1964999) (alef-10)
 
فاطمه
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۲۰:۴۲
به نظر من هم فقر مالي هم فقر فرهنگي باعث اين صف ها مي شه و اين كه مردم اين چيزها رو حق خودشون مي دونند و به هر شكلي نمي خوان از دستش بدن!
جالبه يكي از اشناهاي من كه دانشجوي پزشكي هست و خيلي
نسبت به حرف هاي رئيس جمهور و سبد كالا اعتراض داشت هم خودش و هم همسرش هردو براي دريافت سبد كالا ثبت نام كردن!!!!!
حالا دولت تازه پا با اين همه مشكلاتي كه داره و اين هم وطن هاي منطقي چه بايد بكنه!!!!! (1965032) (alef-10)
 
محمد علي
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۴:۴۷:۴۳
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآِييييييييييي ملت ...
شما همونايي هستين كه دولت قبل رو با تصويب واريز يارانه ي نقدي به حسابها، متهم به گداپروري ميكردين...
حالا ببينين اين دولت بهتر عمل ميكنه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

حداقل دولت قبل وقتي ميخواست با مردم حرف بزنه براش مهم نبود مجريه مقابلش كي باشه؟؟!!
ولي اين يكي كسايي رو ميخواد بياره تلويزيون كه واسه توجيه اشتباهاش همراهيش كنن (1965104) (alef-10)
 
قائمی
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۵:۳۲:۰۷
دوست محترم در کشف فاجعه اشتباه کردی به قول شما پارسال در اوج افتضاح اقتصادی با اضافه شدن پول سبد کالا به یارانه ها هیچ اتفاقی نیافتاد این بی تدبیری دولت تدبیر و امید بود که این فاجعه را بوجود آورد (1965209) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۶:۰۵:۰۳
مشخصه اكه اين صف چي را تنشون ميده اون هم در اين هواي سرد نتيجه ي چندين سال تورم بالا وپنهان كردن حقيقت كه امروز آشكار ميشه ؛باعث تاسف هست كه به خاطر تورم بيش از حد وعدم هماهنگي حقوق كارمندان حالا ديگه اونها هم با وجود عزت نفس در اين صف ها مي ايستند . جامعه را دريابيد ديگه وقت اتحاد واز بين بردن مشكللات مردم هست نه اينكه مسئولان مملكت ونمايندگان به جان هم بيفتند. (1965296) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۶:۲۰:۴۷
دوستان ريشه همه اين بي اعتمادي هاعدم صداقت مسيولين دولتي هست ديديدكه درمورد مذاكرات ٥+١بامردم ،نمايندگان ونخبگان چطوربرخورد كردن درمورد بورس سرمايه گذاران بر بورس به چه روز افتادن ،وزيري كه معرفي كردن براي وزارت آپ كه با تيز بيني نمايندگان راي نياورد بعدشم گذاشتن معاون ريس جمهور بعدشم استعفا حالاقضاوتكنيداگه خداي ناكرده شده بودوزيرآموزش وپرورش ،فوج فوج از بازنشستگان درپستهاي مديريتي استفاده ميكنن ولي اين مردم نامحرمند ميگن فقطچهار پنج نفر بازنشسته استفاده كرده دراستان فارس پس يكي از مديران پس ازگذشت ٤ سالاز بازنشستگيش آورده اند مديركل أموزش وپرورش كردن آيا واقعا در فارس قطع الرجال است همه اين گرفتاريها از بي اعتمادي به دولت يازدهم است (1965319) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۷:۱۶:۲۶
روش ارايه سبد كالا اصلا درست نيست بايد مانند همان روش كوپن در همه بقالي هاي محل قابل ارايه بود (1965448) (alef-10)
 
نرگس
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۷:۴۸:۲۹
اين مردم به هرچيزرايگان هجوم ميارن،نمونه اش سينماى رايگان،چقدرابروريزى كردند، (1965524) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۷:۵۶:۱۳
به نظر من هر کاری می کردند باز همین جوری میشد بعد یه مدتی عادی می شه دیگه سر یه سبد دعوا نمی کنند مثل صف های مرغی که تموم شد (1965539) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۸:۰۷:۱۸
اينا خوراك دولت روحانيه گزارش صدروزاولش بند كردبه دولت دهم مطمىن باشيد كه صدروزبعديش مجلسه وصد روز سومش هم قوه قضاىيه وصدروز بعدش هم ساير نهادهاي انقلابي و٠٠٠٠٠ (1965567) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۸:۳۷:۴۸
طرفذاران پراپاقرص دولت آقای روحانی که البته چندروز پیش بیسوادتون خوندن!معلومه شماهم مثل رییس جمهورمحبوبتون طاقت نقدرو ندارید کسی که دولت قبل رو نقد میکنه و مدام از زمانی که زمام امورروبدست گرفته به سمت رییس جمهورسابق وعملکردس حمله میکنه.ومعتقده که کارهای اون گداپروریه همچین سوتی بزرگی رو بااون همه منم منم میده تامشخص کنه که اون حرفافقط حرفه.که اگه حرف نبود همچین بلایی رو سر مردم نمیاورد. یه روز به یه سری تعلق میگیره بعد میبینن گندبی برنامگیشون درومده ومردم معترضن فرداش میگن اشتباه شده عذرمیخوایم این شجاعت نیست متاسفم براتون... (1965613) (alef-10)
 
محمذ
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۹:۳۶:۱۳
به قول شاعر ای قوم به حج رفته کجایید کجایید
مقصود همین جاست بیایید بیایید
ترا به خدا اینقدر این دولت و ان دولت را مسئول این گرفتاری ها ندانید همه این فتنه ها از گور دشمن بلند میشود میخواهند سر مسائل جزئی به سر و کله هم بکوبیم تا انها با خیال آسوده از آبی که گل آلود کرده اند ماهی بگیرند دارند استقلالمان را به غارت میبرند دارند عزتمان را به یغما میبرند دارند فرهنگمان را تاراج میکنند وگرنه ما همان ملتی هستیم که آن پیرزن روستایی آن چند تا تخم مرغی که داشت را برای رزمندگان دفاع مقدس میفرستاد (1965723) (alef-10)
 
محمد رضا
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۱:۲۵:۵۰
ببخشید خانوما و آقایونی که با این نظر موافقن و هی به نظرات موافق امتیاز میدن ، چند نفرشون از شدت فقر توی این صفها وایسادن؟؟؟
اگر خودتون این طور هستید خواهشا نظر موافق بدید و گرنه نه نویسنده ی مطلب نه بسیاری از شما پژوهش گر اجتماعی که تازه تحقیق کرده باشه نیستین...
بنده خودم شاید به این سبد احتیاج داشته باشم ولی وقتی میبینم این طور براش صف بستن و حالتش را میبینم سراغش نمیرم...
تازه خیلی از دوستانم را که احتیاجاتشون از من کمتره توی این صف ها میبینم...

و صد البته بهتره برای این که اشتباهات دیگران را بپوشونیم سراغ اشتباهات دیگران نریم... (1965913) (alef-13)
 
hassan
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۱:۵۰:۰۱
اگر مردم نیز پاداش های میلیونی می گرفتند و حقوق های چند میلیونی از بیت المال برمی داشتند و مخارج انها با درامد انها هم خوانی داشت مشقت سر را با پوست خود حس نمی کردند و فقط به تماشای فیلم گرسنگان از خود بدتر ها .... می نشستند (1965965) (alef-13)
 
اریا
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۲:۳۷:۰۸
شما که قلم در دست داری جانب عدالت و مردانگی را رعایت کن.با فرض اینکه در 8 سال گذشته این اتفاق افتاده باشه، که اینگونه نیست.
1-آیا توزیع سبد کالا در این فصل سرما کار درستی بود و دولت نمیتوانست از روش دیگری به مردم کمک کند؟
2-آیا توزیع کردن سبد کالا در بهبوحه ی جشن انقلاب که نگاه همه ی دنیا معطوف به ایران است، کار درستی بود؟
3- آیا دولتی که از اول دوره ی مدیریتش همه ی کاسه کوزه ها را سر دولتمردان قبلی شکسته است ، نمیتوانست پیش بینی کند مردم به فروشگاهها هجوم خواهند اورد؟
اگر پیش بینی این امر برای دولت امکانپذبر نبوده ، باید گفت متاسفانه مدیریت دولت دچار اشتباه شده است. (1966085) (alef-13)
 
منصف
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۳:۱۱:۵۱
این همه نظرهای متفاوت.بابا اونیکه که کارشناسه و اون بالا برنامه ریزی می کنه فرق نقدینگی وتورم را می فهمه. اگه نقد الذین به حسابتون می ریختند. با اجازه الان باید تخم مرغ 450تومنی می خریدی . اینهمه فرافکنی نکینید . آثار 8 ساله باید به تدریج با چنین سیاستی حل بشه .فکر نکن بازاری وبغالی دم عید برات فرش پهن کرده .جیبتو خالی می کنن خودت خبر نداری. دوست ودوستان عزیزچند آتشه دولت قبلی . موضوع کنترله، نه گدا پروری. الان همه بازاری وخرده فروشان نارحتند ومیگن دولت بازار فروش مارا دم عیدی کساد کرده .اگه قبول نداری این گوی واین میدان .میخای به تارج بری بسم الله. (1966166) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۰:۰۲:۲۳
باید از زاویه ای دیگر نگاه کرد
سالهاست گفته می شود مردم گرسنه اند کسی باور نمی کرد
هیچ تدبیری بزرگتر از این تدبیر دولت نبود که بتواند اینقدر واضح نشان دهد عمق گرسنگی مردم را
خوب به تدبیر شما دولت اعتقاد پیدا کردیم
حالا به چه امید داشته باشیم؟ (1966274) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۰:۴۳:۲۴
چه بلایی بر سر سفرۀ مردم آورده ایم که اینگونه برای دریافت دو بطری روغن و دوبسته مرغ و تخم مرغ حاظرند در سرما ساعت ها زیر برف و باران صبر کنند؟

حاضر درسته نه حاظر
آبروی سایت الف را نبرید (1966315) (alef-10)
 
ایوب
۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۱:۰۵:۱۹
سلام - خدای متعال عاقبت همه مارا ختم به خیر کند انشالله (1966336) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۴ ۰۹:۱۴:۵۹
این نشانه ایست از اینکه عموم مردم هنوز در سطح ارضای نیازهای اولیه قرار دارند واین یعنی فاجعه؟ (1972081) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.