مولد سازی دارایی های دولت؛ تکرار یک تجربه شکست خورده یا گشودن راهی جدید؟!

گروه اقتصادی الف،   4011108065 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مصوبه اخیر شورای هماهنگی سران قوا مبنی بر مولد‌سازی دارایی‌های دولت، با انتقادهای زیادی روبرو شده است مصوبه ای که دولتی ها آن را گره گشایی از قفل دارایی‌های دولت می خوانند اما منتقدان آن را چیزی بیش از تکرار تجربه شکست‌خورده خصوصی‌سازی نمی بینند؛ تجربه‌ای که در نهایت منجر به از دست رفتن دارایی‌های عمومی شد.

مولد سازی دارایی های دولت؛ تکرار یک تجربه شکست خورده یا گشودن راهی جدید؟!

به گزارش الف، مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر مولدسازی دارایی‌های دولت موجی از واکنش‌ها و انتقادها را به همراه داشته است. این شورا در جلسه شصت‌وهفتم خود مصوب کرد که دارایی‌ها و اموال مازاد دولت تحت‌نظر هیات عالی مولدسازی، مرکب از ۷ عضو واگذار گردد.

اعضای این هیات را معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه‌قضائیه تشکیل می‌دهند. دبیرخانه و مجری مصوبات این هیات، وزارت امور اقتصادی و دارایی است که با تفویض وزیر اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی مسئول تشکیل دبیرخانه شده است.

اما جزئیات این مصوبه چیست و به چه دلایلی انتقادات بسیاری به آن وارد می‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، متن مصوبه به شرح زیر است:

در راستای تحقق اصلاح ساختار بودجه به عنوان یکی از وظایف اصلی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و تاکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل هیات مورد اعتماد روسای سه قوه به منظور فروش و مولدسازی داراییهای دولت، در جلسه ۴/۹/۱۳۹۹با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی. بدین وسیله متن زیر به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید:

 ۱-  با هدف کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره وری اموال مازاد دولتی هیات عالی مولدسازی دارایی های دولت (کلیه دستگاهها، سازمانها، واحدها و سایر عناوین دولتی و وابسته و تابعه دولت از جمله: وزارتخانه ها، مؤسسات و دانشگاهها، شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکتهای بیمه دولتی و همچنین دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته باشند و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و دیگر شرکت هایی که کنترل و مدیریت آنها در اختیار دولت یا موارد فوق است که در این مصوبه هیات نامیده می شود، مرکب از هفت عضو شامل معاون اول رئیس جمهور (رئیس هیات)، وزیر امور اقتصادی و دارایی (دبیر هیات)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، یک نفر نماینده از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی و یک نفر نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه، به منظور انجام وظایف مندرج در بند ۲ تشکیل می گردد.

تبصره: دبیرخانه هیات در وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر خواهد بود.

۲- وظایف و اختیارات هیات به شرح ذیل است:

۲-۱. شناسایی کامل اموال غیر منقول دولت و تعیین تکلیف آنها ظرف مدت حداکثر یک سال با استفاده از روشهای مختلف از جمله؛ واگذاری و فروش اموال مازاد و مولدسازی با مشارکت بخش خصوصی

۲-۲. تصویب مازاد بودن اموال غیرمنقول دولتی به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی

۲-۳. تعیین تکلیف طرح های تملک دارائیهای سرمایه ای (عمرانی) نیمه تمام حداکثر ظرف مدت یک سال با استفاده از روشهای مختلف از جمله: واگذاری، استفاده از مشارکت عمومی-خصوصی در تکمیل و بهره برداری از طرحها و حذف طرحهای فاقد توجیه!

۲-۴. رفع موانع (حقوقی، اطاله فرآیندها، مستندسازی املاک فاقد سند، تغییر کاربری و ...) و ایجاد هماهنگی لازم میان دستگاههای اجرایی و نظارتی در زمینه واگذاری و مولدسازی دارایی های دولت به منظور تحقق منابع مندرج در قوانین بودجه سنواتی از این محل

۲-۵. تعیین قیمت پایه یا نهایی واگذاری داراییهای مشمول این مصوبه

۲-۶، تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با این مصوبه از جمله جزئیات شیوه های شناسایی، قیمت گذاری و واگذاری، فروش، مولدسازی اموال غیر منقول و پروژه های نیمه تمام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور.

تبصره ۱: وزارت امور اقتصادی و دارایی مجری شناسایی، واگذاری، فروش و مولدسازی اموال شناسایی شده و پروژه های نیمه تمام عمرانی و قراردادهای مشارکت و سرمایه گذاری می باشد.

 ۳- کمیسیون ماده (۵) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران هریک مکلف هستند ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به درخواست تغییر کاربری اموال (املاک) مازاد ارسالی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نظر قطعی نمایند. در صورت مخالفت یا عدم اظهارنظر شورای عالی، مرجع صدور پروانه ساخت، مکلف است با درخواست وزارت امور اقتصادی و دارایی، نسبت به صدور پروانه احداث بنا، مطابق با ضابطه عام ساخت (سطح اشتغال، تراکم، تعداد طبقات و کاربرد بنا) پهنه وقوع، با حفظ کاربری زمین اقدام نماید.

۴- عواید حاصل از واگذاری اموال غیرمنقول و پروژه های عمرانی نیمه تمام پس از کسر کارمزد مصوب هیات به حساب خزانه واریز خواهد شد. نیمی از مبالغ واریزی به خزانه، بلافاصله به حساب تملک دارایی های سرمایه ای دستگاه اجرایی مربوطه ستادی با استانی واریز خواهد شد تا در سقف بودجه مصوب هزینه شود.

تبصره ۱ : صد درصد مبالغ واریزی به خزانه از محل واگذاری دارایی های وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلافاصله به حساب تملک دارایی های سرمایه ای وزارتخانه مربوطه واریز و در محلات و مناطق محروم سرمایه گذاری گردد.

تبصره ۲ : در مورد منابع حاصل از فروش دارایی های شرکتهای دولتی تمامی مبالغ واریزی به خزانه بلافاصله به حساب شرکت مربوطه واریز خواهد شد.

۵-  تمامی دستگاههای متولی اموال فوق الذکر مکلف به اجرای مصوبات این هیات هستند. افرادی که از اجرای دقیق و کامل دستورات هیات سر باز زنند و یا در اجرای آن ممانعت به عمل آورند، با ارجاع هیأت به مراجع قضایی به مجازات مقرر در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی بدون تعویق و تعلیق و تخفیف محکوم خواهند شد رسیدگی به این جرایم خارج از نوبت و در شعبه ویژه خواهد بود. اعضای هیات نسبت به تصمیمات خود در موضوع این مصوبه از هر گونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون هستند و مجریان تصمیمات این هیات نیز در چارچوب مصوباتی که هیات تعیین کرده است، از همین مصونیت برخودارند.

۶- قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه به مدت دو سال موقوف الاجرا خواهد بود. .

۷- هیات مکلف است گزارش اقدامات خود را هر شش ماه یکبار به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه کند.

۸- اعتبار این مصوبه به مدت دو سال می باشد.

دفاع رئیس سازمان خصوصی‌سازی از مولدسازی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تشریح فرآیند تصویب و تأیید مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت، با رد ادعاهای مطرح شده مبنی بر محرمانه بودن مصوبه از انتشار آن در هفته گذشته خبر داد و تأکید کرد مصوبه در سایت سازمان خصوصی‌سازی نیز منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسین قربان‌زاده این مصوبه را فصل جدیدی از خارج کردن اموال راکد و منجمد دولتی خبر داد و با ردّ مطالبی از قبیل غیرشفاف بودن فرآیند مولدسازی گفت: همه امورات مولدسازی از مرحله شناسایی دارایی‌ها، تشخیص دارایی مازاد، ارزش افزایی دارایی‌ها، قیمت گذاری و روش واگذاری و مولدسازی آنها بصورت شفاف زیر ذره بین رسانه ها و مردم خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در بیان مصادیقی از گره‌‌گشایی واگذاری و مولدسازی دارایی‌ها به مواردی از این قبیل اشاره کرد: بانکهای دولتی که توان تسهیلات‌دهی ندارند اما املاک رفاهی و تفریحی زیادی در بهترین نقاط تهران و کشور دارند، پروژه‌های نیمه‌تمام که تأمین مالی آنها از طریق واگذاری املاک مازاد دولت ممکن است، شرکتهای دولتی که زیانهای انباشته دارند اما همزمان هکتارها زمین مازاد نیز دارند اما توان استفاده درست از آنها را ندارند.

قربان‌زاده معتقد است: این مصوبه گره گشایی از قفل دارایی‌های دولت است برای حکمرانی بر پایه دارایی‌ها. دولت ثروتمند ما نمی‌داند چه دارایی‌هایی دارد و این ثروت عظیم باید به نحو شایسته مولد شود.



اعطای مصونیت قضایی به هیات واگذاری

مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت حاوی بندهایی است که موجب سرازیر شدن انتقاد‌ها به آن شده است. یکی از این بندها، تفویض اختیارات بسیار زیاد به این هیات عالی واگذاری و مصونیت آن‌ها از هر گونه تعقیب و پیگرد قضایی است. در بند ۲ ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی مولد‌سازی دارایی‌های دولت آمده است: «اعضای هیأت نسبت به تصمیمات خود در موضوع مصوبه از هرگونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون هستند. همچنین مجریان تصمیمات هیأت که در مصوبات مورد خطاب قرار گرفته‌اند و یا انجام تصمیمات هیأت در فرآیند شناسایی، تشخیص مازاد، آماده‌سازی و مستندسازی، ارزش‌افزایی، ارزشیابی، فروش و مولدسازی، متوقف بر اقدامات آنهاست، در چارچوب مصوبات هیأت از همین مصونیت برخوردارند.» 

و یا در ماده ۱۸ این آیین‌نامه آمده است: «عدم اجرای تکالیف مقرر در این آیین‌نامه و ایجاد هرگونه ممانعت در اجرای تصمیمات هیأت جهت مولدسازی دارایی‌های دولت توسط اشخاص، تخلف تلقی شده و مرتکبین، حسب مورد به تنبیهات موضوع ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت توسط مرجع ذی‌صالح و مجازات مقرر در ماده۵۷۶ قانون مجازات اسلامی بدون تعویق و تعلیق و تخفیف محکوم خواهند شد.» این بند باعث خواهد شد افرادی که حتی به لحاظ قانونی مخالف رویه مولد‌سازی باشند و از اجرای آن استنکاف کنند، با مجازات روبرو شوند و همین امر مشخص می‌کند که تا چه اندازه این مصوبه برای شورای اقتصادی سران قوا، حیاتی و مهم است. 

در انتظار تکرار تجربه شکست‌خورده خصوصی‌سازی؟

اگرچه واگذاری دارایی‌های دولت قرار است این بار تحت لوای مولدسازی صورت گیرد اما به اعتقاد منتقدان این اقدام مشابه تجربه شکست‌خورده خصوصی‌سازی در سالیان گذشته است.  از اواسط دهه ۸۰ و با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون‌اساسی و خلع ید دولت از بسیاری از دارایی عمومی، بسیاری از دارایی‌های دولت و واحدهای تولیدی به سمت اضمحلال و نابودی حرکت کرد و بنابراین با این تجربه شکست‌خورده، باید انتظار تکرار این پروژه آزموده‌شده را داشت. از این منظر وقتی جهت‌گیری‌ها، اهداف و سمت و سو یکی است، نمی‌توان با ایجاد عناوین جدید و استفاده از اسامی متفاوت نتیجه‌ای غیر از آنچه که در گذشته تجربه شد را متصور بود؛ تجربه‌ای که به تاراج دارایی‌های ملی منجر شد.

مجلس کجای این قصه است؟

انتقاد دیگر منتقدان روندی است که از سال ۹۷ تا کنون طی شده و حاکی از تنزل شان مجلس و بی‌اثر کردن آن است. از نظر آنان شورای عالی هماهنگی اقتصادی به محلی تبدیل شده که تصمیمات ساختاری، کلان و مهم اقتصاد کشور در آن اتخاذ می‌شود و نهادی چون مجلس که بنا بر وظایف ذاتی خود باید به وضع قانون و نظارت بر آن بپردازد، از دایره این تصمیمات مهم کنار گذاشته شده و این آفتی است که ساختار سیاسی کشور را تهدید می‌کند.

فلسفه تشکیل شورای سران قوا، بحث و تصمیم‌گیری در خصوص معضلات کشور با توجه به جنگ اقتصادی تحمیل‌شده و تحریم‌های آمریکا بود نه چنین مسائلی که نیازمند واکاوی‌های تخصصی در کمیسیون‌های مختلف مجلس است.

منتقدان به این مهم اشاره می کنند که مجلس به نمایندگی از ملت وکالت دارد و باید در وضع قوانین دخالت کند اما وضعیت فعلی به گونه‌ای است که چندان در مسائل مهم کشور وارد نمی‌شود. از تصمیم در خصوص افزایش نرخ بنزین و ۳ برابر کردن در سال ۹۸ گرفته تا همین مصوبه مولد‌سازی این گزاره را به خوبی اثبات می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۰۴۲۴۱۴:۰۶:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۸
تکرار یک تجربه شکست خورده!!!!
ناشناس۲۸۸۰۴۲۷۱۴:۰۷:۰۷ ۱۴۰۱/۱۱/۸
قانون یعنی هیچ
ناشناس۲۸۸۰۴۲۹۱۴:۰۸:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۸
به هیچ وجه این طرح شکست نخواهد خورد ، همانطور که اجرای اصا 44 هم یک پیروزی بزرگ بود . در آن طرح ، شرکت های بزرگ دولتی ، خصولتی شده و هم از نظارت دولت خارج شدند و هم از دسترس مردم دور گشتند . فروش بلوکی سهام شرکت ها که خودشان به خودشان می فروختند هم از افتخارات آن دوره است که طبیعتا نسخه پیشرفته ترش را در این دوره شاهد خواهیم بود .
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۸۸۰۵۰۴۱۵:۳۱:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۸
خودرو باید از طریق قرعه کشی بین سرپرستان خانواده فاقد خودرو که نه خودشان و نه اعضا خانواده خودرو داشته باشند و متقاضی باشند قرعه کشی شود و حق فروش تا چند سال نداشته باشند تا دلالی هم صورت نگیرد .
ناشناس۲۸۸۰۵۲۲۱۵:۵۱:۵۸ ۱۴۰۱/۱۱/۸
بجای فروش دارایی های دولت که در حقیقت بیت المال هستند و بجای گرفتن مالیات مختصر از ثروت های کلان تنها کار زیر بنایی و اصولی ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یم زندگی خوب و مطلوب چاره کار است .
ناشناس۲۸۸۰۶۴۲۱۷:۳۲:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۸
یاد بچه بی عرضه ای افتادم .که بجای زیاد کردن اموال خانواده لوازم خانه را میفروشد
الاحقر شیخ حسنعلی سبد سبد گل یاس۲۸۸۰۸۲۱۲۱:۳۶:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۸
خصوصی سازی های قبلی اینطوری بوده اولا به قیمت خیلی نازل یا همان ثمن بخس فروخته شده ثانیا آن مختصر پولی هم که برای معامله تامین شده وام از شبکه بانکی بوده و ثالثا خریداران اهلیت نداشته و واحدها را بیشتر برای زمین مرغوب و یا ماشین آلات و یا برای گرفتن ارزهای ترجیحی بی حساب و کتاب خریده اند
ناشناس۲۸۸۰۵۴۳۱۶:۱۵:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۸
واقعاً اجرای اصل ۴۴ موفقیت آمیز بوده ؟ فروختن اموال دولتی ( که در حقیقت اموال تمام ملت ایران است ) به قیمتی که برای همه خریداران چند برابر مفت تر از مفت درآمده است نشانه موفقیت است !
ناشناس۲۸۸۰۵۴۷۱۶:۱۷:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۸
واقعاً اجرای اصل ۴۴ موفقیت آمیز بوده ؟ فروختن اموال دولتی ( که در حقیقت اموال تمام ملت ایران است ) به قیمتی که برای همه خریداران چند برابر مفت تر از مفت درآمده است نشانه موفقیت است !
ناشناس۲۸۸۰۵۵۳۱۶:۲۴:۳۳ ۱۴۰۱/۱۱/۸
در اجرای اصل ۴۴ که مصونیت قضایی برای مجریان وجود نداشت واگذاری هایی همچون ماشین سازی تبریز ، کشت و صنعت مغان ، کشت و صنعت هفت تپه ، هپکو اراک ، رشت الکتریک ، و و و انجام شد که فقط آقای پوری حسینی محکوم به ۱۵ سال حبس شده است و حالا تصور کنید که آقایان با مصونیت قضایی داشتن دست به چه کارهایی بزنند .
ناشناس۲۸۸۰۸۱۶۲۱:۲۹:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۸
جناب آقای سید میر علی اشرف عبداله پوری حسینی با پیگیری های سایت الف از ریاست خصوصی سازی برکنار و محاکمه شد
ناشناس۲۸۸۰۶۴۹۱۷:۳۸:۲۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
این اموال متعلق به مردم است و بیت المال است و نمیتوان ان را فروخت فقط میشود رایگان بین مردم تقسیم کرد پس فکر تاراج اموال دولت نباشید
ناشناس۲۸۸۱۰۶۳۰۷:۵۵:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۹
این موضوع خانواده ای را یاد می اندازد که برای گذران زندگی روزمره ناچار می شود فرش زیر پایش را به هر قیمتی بفروشد...
ناشناس۲۸۸۰۸۱۰۲۱:۲۲:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۸
مصونیت قضایی اعضای هیئت هفت نفره و دیگر مجریان این طرح تنها می تواند 《 تبعیض و بی عدالتی و ...... 》 باشد ،
ناشناس۲۸۸۱۴۳۷۱۳:۱۳:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۹
ظلم است !
ناشناس۲۸۸۰۴۳۷۱۴:۱۶:۰۱ ۱۴۰۱/۱۱/۸
یعنی مجلس و دیوان محاسبات و بقیه سازمان ها هیچ و هرچی صلاح بدونیم همون رو انجام‌میدیم به کسی هم جواب پس نمیدیم!
ناشناس۲۸۸۰۵۱۱۱۵:۳۶:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۸
سران محترم قوا الان چند سال است از تصویب قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها گذشته ولی کوچکترین اقدامی برای اجرای این قانون صورت نگرفته است در حالی که اجرای این قانون مادر تمامی مبارزات با فساد می باشد آقای رییس هم دوسال پیش به دادستان کل کشور دستور شناسایی اموال نامشروع را دادند که اقدامی صورت نگرفته است اگر واقعا قصد مبارزه با فساد مد نظر مسولان است اجرای این قانون مادر تمامی مبارزات با فساد است .بسم الله
ناشناس۲۸۸۰۵۷۲۱۶:۳۹:۲۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
خلاصه یعنی اینکه دستگاههای نظارتی،هیچ هستند. الان که نظارت صورت می گیرد اوضاع اینگونه است وای و صد وای به روزی که جلوی نظارتها را می گیرند.
ناشناس۲۸۸۰۴۷۱۱۴:۴۶:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۸
واقعا برای دولت و مجلس انقلابی متاسفم، که چنین مصوبه ای را تصویب کرده اند.
ناشناس۲۸۸۰۵۱۵۱۵:۴۱:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۸
از مسولان دولت قبلی و بانیان وضع موجود بسختی ملولیم و طی طوماری از کمیسیون اصل نود درخواست محاکمه آنها را کردیم ولی پشت گوش انداخته شده است
ناشناس۲۸۸۰۷۳۱۲۰:۰۰:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
دولت و مجلس انقلابی !
ناشناس۲۸۸۰۸۸۷۲۳:۲۹:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
این مصوبه در دولت و مجلس قبل تصویب شده بود.
ناشناس۲۸۸۰۴۹۰۱۵:۱۷:۵۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی می باشد که به قانون از کجا آورده ای شهرت یافته است
ناشناس۲۸۸۰۴۹۳۱۵:۱۹:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۸
اشتباه پشت اشتباه
ناشناس۲۸۸۰۴۹۵۱۵:۲۱:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۸
قابل توجه سران محترم قوا هدف نمایندگان محترم مجلس از تصویب واردات خودرو این بود که اقشار متوسط جامعه بتوانند صاحب خودروی با کیفیت و به قیمت اقتصادی شوند که این امر با فروش خودرو در بورس حاصل نمیشود لطفا به این مسله مهم که هم در مورد خودرو های تولید داخل و هم وارداتی است بطور حمایتی از اقشار آسیب پذیر ورود کنید
محمد۲۸۸۰۵۲۳۱۵:۵۲:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۸
همین که اعضای این مصوبه از یک مصونیت قضایی برخوردار شدند خود حدیث مفصل بخوانید زین مجمل
ناشناس۲۸۸۰۵۶۹۱۶:۳۷:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۸
آقا تو را بخدا کارشناسان و دلسوزان جلوی این مصوبه را بگیرند. این مصوبه درهای فساد را خواهد گشود. هیات مورد نظر در مصوبه هرکاری در مورد اموال بیت المال انجام داد و حتی فساد اتفاق افتاد کسی حق اعتراض و بررسی ندارد. اعضای هیات مصونیت قضایی دارند.
ناشناس۲۸۸۰۶۰۸۱۷:۱۴:۲۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
فقرا هر روز فقیر تر وثروتمندان صاحب گنج های قارونی شده‌اند ای خدا فقط امید مردم مستضعف به خداست اجناس هر روز گرانتر میشود آیا مسولین خودشان را به خواب زدند . سایت الف شما صدای محرومان هستید صدای مردم محروم را به گوش مسئولین برسانید.
ناشناس۲۸۸۰۶۲۴۱۷:۲۴:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۸
بجای زیاد کردن اموال دولت( بیت المال ) چرا چوب حراج به ان میزنید
ناشناس۲۸۸۰۶۴۵۱۷:۳۶:۵۸ ۱۴۰۱/۱۱/۸
سیستمی که شفافیت اقتصادی نداره، هر طرحی محکوم به شکسته
ناشناس۲۸۸۰۶۵۲۱۷:۴۰:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
آیا تصمیم سا زی های سران سه قوه تا کنون گره گشا بوده اند؟!
ناشناس۲۸۸۰۶۵۵۱۷:۴۳:۱۶ ۱۴۰۱/۱۱/۸
آقای توکلی کجای ؟میخواهند اموال مردم را بفروشن به خودشان
ناشناس۲۸۸۰۶۶۰۱۷:۴۸:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۸
اسمش تاراج است و بس
ناشناس۲۸۸۰۶۹۴۱۸:۲۱:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
اگر «ممانعت در اجرای تصمیمات هیأت» محسوب نمیشه! این مصونیت بدعت وحشتناک است. از فردا هر کی راه می افته برای تصمیماتش درخواست مصونیت قضایی میکنه. مگر میشه کسی بدون هیچ حساب و کتابی هر کاری خواست بکنه. قانون اساسی چی میشه؟ این اموال مردم است.
ناشناس۲۸۸۰۷۷۶۲۰:۴۳:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۸
این تصمیم دور زدن سازمان بازرسی است و آقایی که الان مسوول یکی از قوا است عدالت را در مورد واگذاری املاک تحت اختیارش رعایت نکرده و هنوز دستگاه قضا تصمیم فراجناح خودش در آن مورد را اعلام نکرده، چطور الان باید بدون نظارت و با مصونیت قضایی امید عدالت داشت.
ناشناس۲۸۸۰۷۷۷۲۰:۴۵:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۸
این سوال مطرح است چرا مصونیت قضایی؟ اگر به خودتون اطمینان دارید چرا بسته عمل می کنید و نمی گذارید دست دستگاههای نظارتی در این خصوص باز باشد. اگر می خواهید کسی متوجه آنچه می کنید نشود پس بر فساد سلام.
امیر۲۸۸۰۷۸۵۲۰:۵۷:۳۰ ۱۴۰۱/۱۱/۸
کافی بود یه همچین مصوبه ای خارج از دایره انقلابی باشه. الان تا پایه چوبه دار میبردن که بیت المال رو بردن و خوردن اما حالا در مورد تجربه شکست و موفقیت خصوصی سازی حرف میزنن. به سلامتی دارایی های مردم رو میخوان ببرن زیر مجموعه نهادهای اسمش رو نبر. دو زار هم اونها از مالیاتی که ندادن و نظارتی که نبوده و رانتی که بوده و چاق شدن یه پولی بزارن کف دست دولت که کسری بودجه یکی دو سالش رو سر کنه.
ناشناس۲۸۸۰۷۹۲۲۱:۰۵:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۸
عجب مملکتی!
ناشناس۲۸۸۰۸۱۳۲۱:۲۵:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۸
منازل سازمانی که در سال هزینه های هنگفتی دولت بابت تعمیر و‌نگداری پرداخت می کند و باعث فساد هم می شود به کسانی که ساکن هستند واگذار گردد قطعا به نفع مملکت است
ناشناس۲۸۸۱۲۲۷۱۰:۴۸:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۹
بستگی داره چطور تقسیم بشه اگر به کارکنان و بر اساس انصاف داده بشه حرف شما درسته ولی اگر ساختمانی خارج از عرف باشه و بین مسوولان تقسیم بشه خیر.
.‌۲۸۸۰۸۴۴۲۲:۰۳:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۸
چطور میتونن چوب حراج به بیت المال بزنن اونم بدون اجازه ملت .
فاطمه۲۸۸۰۸۹۷۲۳:۴۴:۲۲ ۱۴۰۱/۱۱/۸
از کی تا حالا اموال دولتی شده؟؟؟ تا بوده و هست هرچی که برای ایران هست ماله مردمه. این اموال ماله مردم ایران و آیندگان هستند نه برای فروش و تامین کسری بودجه. کمتر خرج اون کشور و فلان کشور کنید .
ناشناس۲۸۸۰۹۲۴۰۰:۳۳:۳۱ ۱۴۰۱/۱۱/۹
چوب حراج به بیت المال.افزایش بیشتر فاصله طبقاتی .به بازی گرفتن قانون و نهادینه کردن ولنگاری اقتصادی .ایجاد طبقه جدیدی از افرادی که خود را نه جزو دولت میدانند و نه جزو مردم .کوتاه کردن دست دولت در دراز مدت بر اموالش
ناشناس۲۸۸۱۰۶۹۰۸:۰۰:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۹
این بار هم فروش اموال دولت به ثمن بخس یاد اصل 44 تداعی شد مخابرات نساجی مازندران و....که به قیمت جنس انبار فروخته شدند ونابود یا در حال ورشکستگی هستند
ناشناس۲۸۸۱۱۲۵۰۸:۴۵:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۹
آتيش زدم به مالم بشتابيد حراج كرديم
ناشناس۲۸۸۱۱۴۱۰۸:۵۲:۴۰ ۱۴۰۱/۱۱/۹
چرا باید همیشه تجربه رو تجربه کنیم. تاریخ نشان داده که واگذاری این اموال به قیمت مفت با تنفس چند ساله و اقساط طولانی مدت خواهد بود که البته همان اقساط را نخواهند داد. در یه کلام فقط فاجعه است.
ناشناس۲۸۸۱۱۶۳۰۹:۲۲:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۹
اعضای هیات نسبت به تصمیمات خود در موضوع این مصوبه از هر گونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون هستند و مجریان تصمیمات این هیات نیز در چارچوب مصوباتی که هیات تعیین کرده است، از همین مصونیت برخودارند. ۶- قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه به مدت دو سال موقوف الاجرا خواهد بود. . خیلی باید انسان ساده لوح باشد تا نفهمد
ناشناس۲۸۸۱۱۸۰۰۹:۴۴:۱۸ ۱۴۰۱/۱۱/۹
اول با مصوبه هایی اموال عمومی را به نام ارگانهای دولتی سند می زنند بعد از مدتی که بهره برداری ها انجام شد اینچنین مصوب می شود که هیئت 7 نفره هرجور که صلاح دانست و به هر قیمت و به هر کسی که خواستند بفروشند و هر جوری هم که صلاح بود پولش را بگیرند و یا نگیرند! در مرحله ی بعدی کمیسیونهایی برای تشخیص فسادهای این 3 مرحله تشکیل داده و الی ماشالله زمان خواهد برد که کشف فساد شود. بعد در گزارشی مجلس و دولت و قوه ی قضائیه همه چیز را گل و بلبل تشخیص داده و در این بین 23 الی 30 سال سپری شده و روز از نو روزی از نو.
ناشناس۲۸۸۱۱۸۹۰۹:۵۲:۳۲ ۱۴۰۱/۱۱/۹
حراج اموال عمومی همراه با مصونیت قضایی و دست کوتاه مردم از همه چیز ..... از روز روشن واضح تر است که آینده مملکت چه خبره
مهدی۲۸۸۱۲۴۰۱۰:۵۷:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۹
مولدسازی حرف و ایده قشنگی است اما شما مرد ش نیستید
ناشناس۲۸۸۱۳۳۰۱۲:۰۱:۰۶ ۱۴۰۱/۱۱/۹
جای شورای هماهنگی سران قوا کجای قانون اساسی هست که برای خودش مصوب و ابلاغ میکنه؟ این شوراهای من درآوردی این وسط چکار میکنند؟ اصلا معلوم هست چه اتفاقی داره می افته؟ نمایندگان مجلس هم که خواب هستند!
ناشناس۲۸۸۱۴۹۵۱۳:۴۳:۱۹ ۱۴۰۱/۱۱/۹
اسمش همینه ام اصلش یه چیزه دیگه است !
ناشناس۲۸۸۱۵۳۲۱۴:۰۵:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۹
بجای فروش اموال برای پرداخت بدهی دولت و جبران کسر بودجه بفکر تعامل با جهان باشیم و از سرمایه هایمان که توسط همسایگان بخاطر تحریم به یغما می روند غافل نشویم. نفت و گازمان در میادین مشترک با قطر و نمونه های دیگر .... دولت متاسفانه مانند پدری شده که کلی اموال به او به ارث رسیده و کلی فرزند و نان خور دارد ولی هنوز انحصار وراثت نشده و این پدر با دیگر برادران خود مشکل دارد.
ناشناس۲۸۸۱۷۱۳۱۶:۰۹:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۹
طرح مولدسازی دارایی‌های دولتی... رانت و فساد و تاراج است....
امیر۲۸۸۱۷۹۲۱۷:۰۰:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۹
واقعا از شدت غصه نمی‌دونم چی بگم! از تجربه‌های قبلی و موارد مندرج در این طرح به نظر میرسه از قبل این طرح و اجرایش یک عده که به رانت یا سرمایه دسترسی دارند اموال را به تاراج ببرند و به سرمایه‌های آنچنانی برسند که نه خودشان به جایی پاسخ دهند نه اعضای هیئت که مصونیت هم دارند! حاصلش می‌شود شکل گرفتن یک طبقه دیگر از سرمایه داران رانت‌خوار شبیه الیگارشهای روسیه! اگر واقعا اعضای محترم ذی‌نفع این قضیه نیستند این طرح را ملغی و اگر خیلی بر اجرایش اصرار دارند به مجلس برده و با نظارت‌های قانونی انجام دهند. مجلس و قوه قضایی و دولت همه هم که انقلابی و هم نظر هستند. دیگر ترس از چیست!؟!
ناشناس۲۸۸۱۸۶۸۱۷:۵۴:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۹
این یعنی استبداد و تعطیل مجلس و بدبختی ملت
ناشناس۲۸۸۱۹۰۸۱۸:۳۳:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۹
۱. اگر فساد نیست چرا مصونیت قضایی؟ چرا مستثنی شدن؟ ۲. اگر چنین فاجعه ای در دولت قبل رخ داده بود این آقایان دولت فعلی ساکت می نشستند؟ ۳. به کجا باید شکایت برد؟
ناشناس۲۸۸۱۹۳۷۱۸:۵۵:۲۲ ۱۴۰۱/۱۱/۹
بله بفروشید بخورید وکسی خبر دار نشه!
ناشناس۲۸۸۲۱۵۲۲۱:۵۶:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۹
این احساس به شنونده این اخبار عجیب و غریب دست می دهد
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  23. قالیباف یا جلیلی؟

  24. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  25. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

آخرین عناوین