پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4030219116 ۶۹ نظر، ۳ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

اظهارات اخیر سعید لیلاز در خصوص پشت‌پرده‌های فایل صوتی ظریف و عیان‌کردن انگیزه‌های افشاکنندگانش حاوی نکات قابل توجهی است.

۱- بر اساس گفته‌های لیلاز، این اقدام در جهت ارسال پالس مثبت به آمریکایی‌ها به‌منظور تلاش آنان برای احیای برجام در مدت‌زمان باقی‌مانده دولت روحانی و اثرگذاری روی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری بوده. لیلاز این‌گونه تعبیر کرده که افشاکنندگان فایل صوتی درنظر داشتند این پیام را به طرف آمریکایی برسانند که اگر قرار است اقدامی در جهت احیای برجام صورت پذیرد، در اندک‌زمان مانده به پایان دولت اعتدال باشد تا گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد شده و شرایط برای تداوم قدرت جریان و یا کاندیداهای همسوی دولت روحانی فراهم شود. فارغ از واکاوی کیفیت اثرگذاری برجام و افق‌گشایی آن در اقتصاد کشور، چنین اقداماتی گناهی نابخشودنی و مصداق نفی استقلال ملی است. ارسال پالس به طرف آمریکایی به‌منظور اثرگذاری در سیاست داخلی و انتخابات یعنی شراکت دولتی متخاصم برای دخالت در امری ملی. گروگانگیری سیاست داخلی و گره‌زدن آن به عاملی بیرونی تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست و خدشه به مبانی بدیهی سیاسی است.

۲- آن سمت ماجرا، واکنش منتقدین دولت روحانی به سخنان لیلاز عجیب و قابل توجه است. آنان معتقدند که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قبل با این اقدام خود در مسیر احیای برجام سنگ‌اندازی کرده و منافع ملی قربانی اهداف سیاسی آنان شده است؛ امری که با گفته‌ها و ادعاهای پیشین این منتقدین در تناقض است. اینکه برجام دارای نواقصی بوده و به‌ دلیل ضعف‌های ساختاری آن منافع ایران ذیل آن چندان قابل استیفا نیست مسئله‌ای واضح بوده اما نوع نگرش متفاوت به قضیه‌ای یکسان در مقاطع زمانی مختلف بسیار توی ذوق می‌زند. کسانی که در حال حاضر انگیزه افشاکنندگان فایل صوتی گفت‌وگوی لیلاز و ظریف را نکوهش کرده و آن را به مثابه ممانعت از تامین منافع ملی می‌دانند، باید به این سوال پاسخ دهند که چگونه توافقی که تا پیش از این در گذشته خسارت محض محسوب می‌شد، حالا اعتبار یافته است؟ آیا ممکن است با تغییر دولت‌ها امری ضدملی جلوه داده‌شده تا این حد به دگرگونی دچار شود؟ اگر برجام فی‌نفسه بد بوده و از نظر برخی خسارت محض تلقی می‌شده پس احیایش هم منفعتی نصیب کشور نمی‌کند. بنابراین سنگ‌اندازی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت وقت در مسیر احیای توافق هسته‌ای و بهره‌برداری ابزاری از آن هم نباید از زاویه منفعت‌طلبانه چندان مهم قلمداد شود زیرا از منظر مخالفین اعتدالیون، این توافق در کنه و باطنش برای کشور گره‌گشا نیست.

۳- این رویکردهای عجیب  و متناقض برخی بازیگران صحنه سیاست در ایران نشان می دهد سیاسی‌کاری چنان رواج یافته که گاه خارج از قواعد عقلانی به نفی تام و تمام آن‌چه می‌پردازند که طی سال‌ها برای کاشت و تعمیق اش تلاش صورت گرفته بود. به هر روی، به نظر می رسد راه درازی برای حذاقت و طی‌طریق درست سیاسی در پیش است. 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۲۸۸۶۰۹:۵۴:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۰
از دولت آقای رییسی درخواست میشود نسبت به دلالت دادن تمامی مسولان دولت قبل از حیث عملکرد های خلاف و تخلفات اقتصادی و رسیدن به ثروت های حرام و نامشروع به قوه قضاییه اقدام نمایند
ناشناس۳۴۸۳۱۵۱۱۵:۰۱:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
رئیسی قولهایی به مردم داد که هیچکدامشان قابل اجرا نبود.
ناشناس۳۴۸۳۲۴۸۱۶:۳۱:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
واقعاً از نظر کسانیکه اهل کار برای مردم نیستن قابل اجرا نبود اما اغلبشون اجرا شد کافیه نظر مردم رو بپرسی
ناشناس۳۴۸۳۳۸۸۱۹:۱۳:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۰
نظر کدوم مردم؟ اقلیتی که به رییسی رای دادن؟؟؟
ناشناس۳۴۸۳۵۳۰۲۱:۲۷:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۰
روحانی در سال 92 رئیس جمهور با رای حداقلی بود زیرا با نیم درصد تک ماده برنده شد.
ناشناس۳۴۸۳۵۱۱۲۱:۰۸:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
روحانی چرا هیچکدام از وعده های انتخاباتی خود را عملی نکرد ؟!
ناشناس۳۴۸۳۶۹۳۰۰:۴۳:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۱
اکثر کوتاه مدت آن اجرا شده بلند مدت در طول چندین سال
ناشناس۳۴۸۲۸۹۵۱۰:۱۵:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۰
جناب مشفق، این حرف شما بارها شنیده شده و نیازی به تکرار مجدد شما نبود، فقط عرض کنم اون وقتی به برجام گفتن خسارت محض که ایران به تعهداتش عمل کرد و طرف مقابل فقط نگاه کرد، البته اینکه یک طرف کامل به تعهدات عمل کنه و طرف دیگه نصفه عمل کنه یا کلا عمل نکنه هر قراردادی رو تبدیل به خسارت محض می‌کنه. الان هم همه داستان مذاکره اینه که آیا طرف مقابل حاضره به تهداتش عمل کنه یا نه، هرچند امتیازات برجام می‌تونست بیشتر باشه!
ناشناس۳۴۸۳۲۳۸۱۶:۲۲:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
تا حالا به این موضوع فکر کردید که چطوری می‌شه یکی از طرفین قرارداد بتونه به تعهداتش عمل نکنه؟ اصلأ به اون بخش از نوشته که عنوان می‌کنه به علت ساختار برجام طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد رو خوندید و بهش توجه کردید؟ والا هرجای حسابی دنیا اگه چنین تجربه‌ای اتفاق میوفتاد ازش درس دانشگاهی می‌ساختند و کلی عبرت می‌گرفتند که در موارد دیگه بیشترین نفع رو ببرند اما اینجا ما اسیر نگاه جناحی شدیم و کرکره عقل رو پایین کشیدیم. ای دریغ!!
ناشناس۳۴۸۲۹۲۴۱۱:۰۶:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
از اول هم واضح بود این فایل از اتاق فکر اعضای دولت قبل دراومده
ناشناس۳۴۸۳۰۵۱۱۳:۳۰:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
کاملا اشتباهه! چون در انتخابات قبلی اصلا دولت قبل نامزدی برای تایید نداشت! حتی از وزیری که نامزد شده بود هیچ حمایتی به عمل نیامد بقیه نامزد ها هم که اصولگرا بودند و مخالف روحانی.
ناشناس۳۴۸۳۱۲۸۱۴:۳۰:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
همتی هم انگار هیچ یا کنار کشیدن مهرعلیزاده!!!
ناشناس۳۴۸۲۹۲۸۱۱:۱۰:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
هر دو طرف خطاکارند مخصوصا ظریف. معلوم نیست وزیر خارجه ما بود یا عامل بیگانه. این دست عزت نفس فروشی ها رو قبلا هم از ظریف دیده بودیم. اونجا که در یک ویدئو به رئیس وقت آژانس هسته ای میگفت فلان چی رو قبول کن وگرنه حزب سیاسی من در داخل کشور دچار مشکل میشه. (یه همچین محتوایی)
ناشناس۳۴۸۲۹۶۷۱۱:۵۱:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲۰
ایکاش ظریف رسماً وزیر خارجه یانکی‌ها بود در اونصورت بُرد ایران قطعی و اَبَدی بود
ناشناس۳۴۸۲۹۳۰۱۱:۱۵:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برجام از فجیع‌ترین خیانت‌های تاریخ ایران بود دیگه بعد از اینهمه سال ساده ترین اشخاص به خیانت برجام پی بردن ظریف و فریدون و اونایی که طی ۲۰ دقیقه این فاجعه رو به کشور تحمیل کردن باید محاکمه بشن ( هرچه دیرتر ، بدتر ) چه اصولگرا و چه اصلاحاتچی ، هر شخص و طیفی از این ننگنامه دفاع کرده و دفاع کنه نفرت مردم رو عمیق‌تر کرده
ناشناس۳۴۸۳۵۷۵۲۲:۲۴:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برجام تو مجلس ایران تایید شد شورای عالی امنیت ملی ایران هم مهر تایید براون زد ثمرات اون هم خیلی زود عیان شد نرخ تورم تو دوراول دولت روحانی تک رقمی شد کارخانجات خودروسازی خودروهایی که الان باید دوسال تو صف باشی رو به قیمت کارخونه وقسطی به مردم بدون قرعه کشی فروش فوری میدادن .والبته نفت ایران توسط شرکت ملی نفت ایران بدون تخفیف ومنت کشی فروخته میشد وارزحاصل از فروش مستقیم به خزانه میرفت الان اما شمایی که میگین برجام خسارت محض بود برای مردم چی کردین ؟نفت رو به چین با تخفیف بالا میدین پولش هم آقازاده ها ونهاد های پشت پرده می گیرن تورم وحشتناک بالا هست ونرخ دلار وگوشت ومسکن وکلا زندگی مردم رو کلا داغون کردین .پس شعار ندین برجام تصمیم درستی برای نظام بود
ناشناس۳۴۸۳۸۴۹۰۷:۴۹:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۱
اینا رو از کجا در آوردی ؟ روحانی مجبور شد..
ناشناس۳۴۸۴۱۱۱۱۲:۴۸:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲۱
در زمان برجام رئیس جمهور امریکا باید هر 3 ماه یکبار مجوز فروش نفت ایران را امضاء می کرد در اون زمان نفت را بشکه ای 30 دلار میفروختن الان بشکه ای 90 دلار میفروشند فروش قسطی خودرو هم در اون زمان بدلیل رکود اقتصادی و نبود خریدار بود در زمان برجام بدلیل رکود بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل شد و نرخ بیکاری افزایش یافت.
ناشناس۳۴۸۴۱۲۸۱۲:۵۵:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۱
حتی در بهترین زمانیکه اوباما بود هیچکدام از تحریمهای پولی و مالی و بانکی لغو نشدند و سرمایه خارجی جذب نشد برجام اورده ای برای کشور نداشت و فقط سبب زیاده خواهی دشمن در مسائل موشکی و پهپادی و تشدید تحریمها و فشار حداکثری شد.
ناشناس۳۴۸۴۱۳۴۱۲:۵۹:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۱
بعد از خروج امریکا از برجام روحانی و ظریف برای اینستکس یا همان نفت در برابر غذا به اروپا التماس می کردند اما اروپایی ها حتی نفت در برابر غذا را نپذیرفتن و دولت روحانی 4 سال با چاپ پول بدون پشتوانه مملکت را مثلا اداره کرد که سبب تورم افسارگسیخته در 6 سال گذشته شد.
ناشناس۳۴۸۴۱۶۳۱۳:۳۰:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۱
برجام اگر خوب بود چرا تحریم ها بیش از دو برابر و قیمت دلار 10 برابر شد ؟!
ناشناس۳۴۸۴۱۸۶۱۳:۵۸:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۲۱
امریکا با برجام بدنبال اون بود تا مولفه های قدرت ایران ( هسته ای ؛ موشکی ؛ پهپادی) را یکی پس از دیگری فشل کند و در نهایت ساختار تحریمها را حفظ کند اوباما در زمان برجام بانک های خارجی را تهدید می کرد که اگر با ایران همکاری کنید با جریمه های نقدی سنگین مواجه می شوید.
ناشناس۳۴۸۴۱۹۰۱۴:۰۰:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۱
تورم وحشتناک 6 سال گذشته نتیجه 8 سال فرصت سوزی دولت قبل با برجام است اگر فقط کریدور شمال - جنوب را راه انداخته بودن سالیانه 100 میلیارد دلار درامد ارزی برای کشور داشت.
ناشناس۳۴۸۴۳۳۵۱۶:۵۸:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۱
دولت روحانی خسارت محض بود زیرا میانگین رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی در اون 8 سال صفر بود و قیمت خانه و ماشین و ارز و طلا بیش از 10 برابر و تحریمها از 700 عنوان به 1500 عنوان افزایش یافت و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۴۸۴۵۳۵۲۰:۴۹:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۲۱
اون رکود اقتصاد و صنعت بود که تو دوره اول روحانی فراگیر شد. یادتون رفته دولتش برای توجیه وضعیت بد اقتصادی می‌گفت حتی یک تراکنش بین بانکی نتوانستیم انجام دهیم و تقریبا هیچ نفعی از برجام حاصل نشد و ناچاریم چمدانی ارز وارد کنیم!
ناشناس۳۴۸۲۹۳۲۱۱:۱۹:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۰
مماشات قبا خیانتکارها و وطنفروشها باعث رونق خیانت و طلبکاری خائنان شده
فندک !۳۴۸۲۹۳۶۱۱:۲۱:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۲۰
توافق !!
علی۳۴۸۲۹۸۲۱۲:۲۵:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۲۰
چرا نظام تکلیفش را با امثال ظریف روشن نمی کند برجام را نخوانده امضا می کند هنگام ورود بشار اسد استعفا مید هد سردار سلیمانی را تحقیر می کند در مقابل شیخ کویت زانو می زند مشاورین اوامثال ترینا پارسی شعبانی وعلی واعظ عامل سیا وکارمند وزارت خارجه آمریکا بوده اند
ناشناس۳۴۸۲۹۸۶۱۲:۲۸:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۰
بیشتر کسانی که نظر می دهند از طرف کل ملت ایران صحبت می کنند در صورتی که کسی به آنها وکالت نداده. اگر میخواهید نظر واقعی مردم را بدانید، برجام را به همه پرسی بگذارید. خصوصا که برجام برخلاف حجاب، یک امر شرعی و مذهبی نیست و نمی توانید ادعا کنید که قابل همه پرسی نیست.
ناشناس۳۴۸۳۲۹۸۱۷:۰۹:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
خود ظریف هم نمیدونست چی رو داره امضا میکنه.فرق توقف و تعلیق و نمیدونست این یارو. اونوقت انتظار داری یک قرارداد امنیتی و سیاسی رو به رای عوام بذاری
ناشناس۳۴۸۳۴۷۵۲۰:۳۷:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۲۰
همه پرسی؟ ماذا فازا؟
کشاورز۳۴۸۲۹۹۰۱۲:۳۰:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۰
حالا کی به این حذاقت سیاسی دست میابید که پدر مردم درآمد از این سیاست بی حذاقت شما.
ناشناس۳۴۸۲۹۹۷۱۲:۳۷:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
دولت رئیسی محل شکست، درجازدن، عدم موفقیت و ناکامی است و با این‌حال همه نهاد‌ها دولت را تایید می‌کنند
ناشناس۳۴۸۳۰۸۱۱۳:۴۹:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
بستگی داره از کجا نگاه کنی اگه از ولنجک و باستی هیلز و جماران و نیاورون داری میبینی ، حق داری اینجوری ببینی میتونی ادعا کنی رئیسی در پیاده‌روها دیوااار میکشه! حتی میتونی مردم رو از خودت ندونی اما حرفهای خودتو مطالبات مردم بدونی!
ناشناس۳۴۸۳۱۰۳۱۴:۰۵:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۰
دولت رئیسی صادرات نفت را به 2/2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی را به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار سالیانه افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده و یک میلیارد دلار برای خرید واگن مترو و یک میلیارد دلار برای خرید اتوبوس و تاکسی برقی با انتقال تکنولوژی از چین تخصیص ارز داده کاری که روحانی در مدت 8 سال با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۴۸۳۱۹۹۱۵:۳۸:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
مردم که چیزی ندیدند اگه تو جیب تو رفته حسابش جداست
ناشناس۳۴۸۳۴۸۸۲۰:۴۶:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۰
اگر دولت قبل و صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت تداوم داشت الان قیمت دلار 300 تومان شده بود.
ناشناس۳۴۸۳۵۲۱۲۱:۱۵:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
در 2 سال گذشته 464 هزار میلیارد تومان از بدهی ها و تعهدات دولت قبل تسویه شد. 2- 300 هزار میلیارد تومان بدهی و اصل و سود اوراق دولت قبل تسویه شد. 3- 100 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق های بازنشستگی تسویه شد. 4- مبلغ 54 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی تسویه شد. 5- 40 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان تخصیص داده شد.
ناشناس۳۴۸۳۵۹۰۲۲:۴۱:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۰
با چاپ پول البته، نه با مدیریت اقتصادی..
ناشناس۳۴۸۴۱۱۷۱۲:۵۰:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲۱
دولت روحانی با چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی مملکت را به اصطلاح اداره می کرد اما رئیسی با صادرات نفت بدهی های معوقه را پرداخت و پروژه های عمرانی را تکمیل می کند.
ناشناس۳۴۸۳۶۴۰۲۳:۴۳:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
تو یه نفری.خواهشا از طرف خودت حرف بزن و نه از طرف مردم.
ناشناس۳۴۸۳۱۱۱۱۴:۱۴:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۰
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی و مملکت ورشکسته شد این نتیجه دیپلماسی التماسی دولت روحانی بود.
ناشناس۳۴۸۳۰۱۷۱۳:۰۲:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۰
علت اینکه منقدین برجام که در دولت فعلی هم حضوردارند بر پیگیری آن نه از جهت آنست که این توافقنامه با آن ابعادی که دولت روحانی و آقای ظریف پذیرفتند بنفع کشور بوده است بلکه بدلیل آنست که متاسفانه اجرای تعهدات بطور کامل از طرف ایران در دولت روحانی و بنفع طرف مقابل انجام شد لیکن در بخش انجام تعهدات طرف مقابل، سر دولت روحانی کلاه بزرگی گذاشته شد و بجز خسارت محض، هیچ بخشی از آن صورت نگرفت یا بسیار بسیار جزئی در حد آب نبات!!! صورت گرفت لذا برای متعهد کردن بخش اجرای تعهدات طرف مقابل ، منتقدان برجام خواهان ادامه آن در اجحرای تعهدات طرف مقابل بوده لذا خودتان را مانند طرفداران برجام بخواب نزنید که اگر برجام خسارت محض بوده شما می خواهید آنرا ادامه دهید.
ناشناس۳۴۸۳۰۱۸۱۳:۰۴:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برجام یک تکه کاغذ پاره بی ارزش بود زیرا ضمانت اجرایی نداشت احیای مجدد اون هم غلط بود.
ناشناس۳۴۸۳۰۳۵۱۳:۱۹:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
لعنت بر برجام و برجام پرستان و عشاق کدخدا
ناشناس۳۴۸۳۰۵۸۱۳:۳۱:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۰
به نظرم شورای نگهبان صلاحیت ظریف رو تایید کنه واسه ریاست جمهوری گزینه خوبیه ... میزان مشارکت بالا میره ایشون نسبت با مردم و رنظام بدتر از احمدی نژاد نیستن
ناشناس۳۴۸۳۰۶۴۱۳:۳۳:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲۰
درود بر دکتر ظریف
سعید۳۴۸۳۰۸۴۱۳:۵۲:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۰
یکی بیاید بگوید اصل حرف های ظریف چه ایرادی داشت و چه دروغی در آن بود؟! شما به عنوان رسانه یک روز باید پاسخگو باشید. انقدر حاشیه سازی می کنید که اصل مطلب گم شود. و خب چون عوام ایران از هوش رسانه ای پایینی برخوردارند جواب می گیرید ولی ما میدانیم شما از چه جنسی هستید تاریخ ایران همیشه از شما سید ضیاءالدین ها زیاد داشته...
ناشناس۳۴۸۳۲۵۱۱۶:۳۵:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برای اخذ پاسخ به کامنت‌های واقع بینانه‌ی مردمیِ بالا مراجعه کن البته با عینک و دقت
ناشناس۳۴۸۳۱۰۴۱۴:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۰
جناح تمامیت خواه اصلاح طلب با پالس به دشمن بدنبال تداوم دولت خود و تضعیف ایران بود.
عباس۳۴۸۳۱۸۴۱۵:۲۵:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۰
ترامپ پس از انتخاب گفت به نمایندگی از مردم برجام را پاره می کنم چرا رئیسی اینکار نمی کند
ناشناس۳۴۸۳۴۹۴۲۰:۵۱:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
روحانی و ظریف باید همزمان با خروج ترامپ از برجام اون را پاره می کردند تا روی ترامپ کم بشود.
ناشناس۳۴۸۳۱۹۲۱۵:۳۰:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۰
چرا انقدر جناح مقابل را تخریب میکنید؟
ناشناس۳۴۸۳۲۳۵۱۶:۱۷:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۰
صحبت جناح نیست اصلاً هر دو جناح و جناح سوم تمام قد از ظریف حمایت کردن و براش سینه زدن صحبت از عدم مقبولیت ظریف و حامیانش از سوی ملت ایرانه
ناشناس۳۴۸۳۲۵۴۱۶:۳۸:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۰
جمع نبندید...ظریف طرفدار کم ندارد...من هم یکی از طرف دارانش
ناشناس۳۴۸۳۳۴۱۱۸:۰۶:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
ببخشید شما چند نفر
شادمهر۳۴۸۳۱۹۵۱۵:۳۵:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
بیشتر به نظر میرسه این مقاله برای سرپوش گذاشتن مذاکرات محرمانه دولت فعلی با آمریکاست!
ناشناس۳۴۸۳۴۹۷۲۰:۵۲:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۰
در دولت قبل قراردادهای ایرباس و بوئینگ و پژو و رنو و قراردادهای نفتی و حتی امار طلاق محرمانه بود مذاکره محرمانه که ایرادی ندارد.
ناشناس۳۴۸۳۲۰۳۱۵:۴۴:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
این نشون میده اصلاح طلبان به رای مردم و گشایش اقتصادی نیاز دارن ولی اصوگراها نه گشایش اقتصادی و نه رای مردم براشون مهم نیست .....
ناشناس۳۴۸۳۴۹۱۲۰:۴۹:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۰
اصلاح طلبان نه تنها گشایش اقتصادی ایجاد نکردند بلکه تحریمها را بیش از دو برابر و قیمت دلار و سکه و خانه و ماشین را بیش از 10 برابر کردند.
ناشناس۳۴۸۳۵۰۰۲۰:۵۴:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۲۰
اصلاح طلبان برای مردم اهمیتی قائل نیستن اونها برای تامین منافع شخصی و جناحی شون حاضر به باج دادن به دشمن و برجام های 2 و 3 هستن.
ناشناس۳۴۸۳۵۲۵۲۱:۲۳:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۰
اصلاح طلبان فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند به گزارش بانک جهانی میانگین درامد سرانه ایرانیان در دهه 90 فقط شش دهم درصد بود یعنی هیچ !
ناشناس۳۴۸۳۲۳۱۱۶:۱۱:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۰
ظریف از کره مریخ نیامده که اون هم از شماست
ناشناس۳۴۸۳۳۴۲۱۸:۰۷:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
از شما ممکنه از ما و عموم مردم نه
ناشناس۳۴۸۳۴۳۹۲۰:۰۱:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۰
مگه شما تافته جدا بافته ای از جامعه هستید؟! لطفا مواظب باشید از این طرف پشت بام اینقدر دور نشوید که یک بار از آن طرف به پایین بیفتید؟
علی یاریک مشت نفوذی بودند۳۴۸۳۴۱۵۱۹:۴۴:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۰
شورای امنیت ملی چکاره بود آقای شمخانی باید جوابگو باشد آقای ابوترابی وپزشکیان باید جوابگو باشند آیا می شود در نماز جمعه بهایشان اقتداکرد روح مرحوم زارعی آزرده است آقایان موافق برجام باید جبران کنند مردم اسیر توهمات نفوذها بودند
ناشناس۳۴۸۴۵۰۹۲۰:۰۴:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۱
قطعا نام بزرگمردی بنام ظریف در تاریخ ایران در کنار نامهای بزرگی مانند امیرکبیر.کریم خان زند.وووتا ابد خواهد درخشید که هر کدام با توطیه گران منفعت طلب داخلی موجه بودند او وطن پرستی بینظیر است
پیراسته فر۳۴۸۴۵۱۸۲۰:۱۸:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۱
درآمریکاهم همین دعواهاهست،البته آنجا دعوا برروی رابرت مالی است واشنگتن پست نوشت که تعلیق رابرت ملی، نماینده ویژه سابق دولت بایدن در امور ایران و عضو اصلی تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و تعلیق مجوز فعالیتش در کاخ‌ سفید که چند ماه پیش صورت گرفت، به علت نگهداری اسناد محرمانه در تلفن شخصی و سرقت آنها از طریق حمله سایبری بوده است. دو عضو ارشد کنگره آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نوشته اند طبق تحقیقات، یک «عامل متخاصم سایبری» توانسته به گوشی یا ایمیل شخصی رابرت مالی دسترسی پیدا کند و از بلینکن خواسته شده است این یافته‌ها درباره نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را تایید کند. دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا می‌گویند : مجوز امنیتی رابرت مالی به این دلیل به حالت تعلیق در آمده است که او اسناد طبقه‌بندی‌شده را به حساب ایمیل شخصی خود ارسال و بعد آن را در موبایلش دانلود کرده است. بازم باید خداراشاکرباشیم که وضعیت ایران(درافشاگری های پشت پرده مذاکرات برجامی)بهترازآمریکااست،حداقلش این است که درایران(مخالفین برجامی)موبایل تیم مذاکره کننده را هک نکردند.
ناشناس۳۴۸۵۱۸۲۱۳:۱۸:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۲۲
همه چسبیدند به دولت روحانی و هیچکس حرفی از تداوم قیمت بشکه های 143 دلاری برای 8 سال احمدی نژاد نمیزنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ آثاری از زنده بودن سرنشینان وجود ندارد

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ آثاری از زنده بودن سرنشینان وجود ندارد

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ آثاری از زنده بودن سرنشینان وجود ندارد

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  13. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  14. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  15. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  16. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  17. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  18. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  19. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  20. حل يك ابرچالش نظام

  21. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  22. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  23. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  24. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

  25. اظهارات جدید فرمانده نیروهای قدس درباره عملیات وعده صادق

آخرین عناوین