چه مواردی سد معبر محسوب می‌شود؟ / برخورد پلیس با توقف در محل‌های غیرمجاز

  4030227052

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ضمن تشریح مصادیق سدمعبر در معابر از برخورد پلیس با این تخلف خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ فیروز کشیر در خصوص ایجاد سدمعبر در معابر و راه‌ها گفت: در گذشته ساختمان‌هایی داشتیم که به اصطلاح ویلایی و بزرگ بودند و یک سری افراد معدود در آن زندگی می‌کردند، اما امروز اکثر آن ویلاها تبدیل به مجتمع مسکونی و برج شده و چندین برابر جمعیت قبلی را در خود جای داده‌اند. برخی از این واحدها دو یا سه پارکینگ دارند و برخی نیز اصلا پارکینگ ندارند و مجبورند که در همان معابری که در سال های گذشته وجود داشته و تغییری در آن صورت نگرفته پارک کنند. موضوعی که سبب ایجاد سد معبر و ترافیک کاذب در برخی از نقاط شهر تهران شده است.

وی گفت: در برخی از این معابر مانند ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی که تجمع مسافران را شاهد هستیم، اگر خودرویی بخواهد در این محل پارک کند واقعا باعث سد معبر خواهد شد و عبور و مرور را مختل خواهد کرد. اگر در محلی کار داریم ولی جای پارک پیدا نمی‌شود، چقدر خوب است که خودروی خود  را چند متر آن‌طرف‌تر و در محلی مناسب پارک کرده و کمی هم پیاده روی داشته باشیم تا هم ورزش حساب شود و هم وسیله نقلیه را نیز در یک محل امن و ایمن پارک کرده و سد معبر نکنیم.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: باید به سمت و سویی برویم که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم. شاید در ظاهر برخی بگویند خب یک تخلف کوچک است یا یک سد معبر جزیی است اما این تخلف تخریب چهره و زیبایی شهر، سلامت و ایمنی تردد دیگر خودروها و از همه مهم‌تر زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی را درپی خواهد داشت و اینجاست که باید بپرسیم مسئولیت اجتماعی و فردی یک شهروند کجاست؟ هر یک از ما ساکن یک محدوده از شهر هستیم و مجبوریم و باید مسئولیت فردی و اجتماعی خود را در قبال ترافیک نیز رعایت کنیم.

کشیر درباره انواع سدمعبر نیز گفت: انواع سد معبر شامل دستفروشی، بساط گسترانی یا چیدمان لوازم و وسایل توسط برخی از مغازه‌داران در مقابل محل کسب خود در پیاده‌روها و ... است. همه این تخلفات و موارد مشابه برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری ها تخلف و سد معبر محسوب و شهرداری ملزم به برخورد با این نوع از تخلف در سطح شهر است. همچنین خودروها با سد معبر در معابر باعث بسته شدن راه دیگر شهروندان و خودروها می‌شوند و این اقدام نیز جزو تخلفات سد معبر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات ساکن در هسته مرکزی شهر، اطراف مراکز تجاری و محل های خرید و فروش رخ می‌دهد، گفت: متاسفانه برخی از شهروندان این مهم را رعایت نکرده و با تخلفات دوبله، سدمعبر و... و به دور از چشم پلیس باعث برهم زدن نظم عبور و مرور می‌شوند که البته توسط تیم‌های گشتی پلیس راهور تهران بزرگ یا از طریق دوربین‌های نظارتی سطح شهر با این تخلفات برخورد می‌شود.

کشیر افزود: برابر ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیاده‌روها و گذرگاه‌های پیاده، توقف در ورودی و خروجی در پارکیکنگ ساختمان‌ها، توقف در مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریت‌ها، توقف در ۱۵ متری شیرهای آب آتش‌نشانی و شیرهای منصوب به این موضوع و توقف در ۱۵ متری چراغ های راهنمایی و رانندگی ممنوع است. همچنین اگر وسیله خود را در جایی پارک کنید که با توجه به جثه آن باعث شود که تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود خود این موضوع باعث تخلف است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: در ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ... و در محل‌هایی که تابلوی مطلقا ممنوع نصب شده به هیچ عنوان نباید توقف داشت یا پارک کرد.  

به گفته وی در بند ۱۱ ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت آمده که که در خیابان‌هایی که پیاده‌روی آنها قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سطح سواره رو عبور کنند، حتی اگر آنجا و روی خط‌کشی عابر تابلوی  توقفمطلقا ممنوع نداشته باشد هیچ خودرویی حق توقف در آن محل را ندارد. یعنی آیین نامه راهنمایی و رانندگی محل را امن می‌کند که سد معبر نباید انجام شود تا عابر پیاده بتواند از آن بخش استفاده کند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ همچنین ادامه داد: همانطور که از معنای لغوی سد معبر مشخص است و به معنای مانع شدن از تردد عامه مردم است. در قانون شهرداری‌ها و آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی هر کدام به نوعی به این موضوع پرداخته شده است. انواع سد معبرهایی چون دستفروشی، بساط گسترانی و چیدمان لوازم برخی از مغازه داران در جلوی محل کاسبی خود در پیاده‌روها را داریم که به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری تخلف محسوب شده و سد معبر است و شهرداری ها ملزم به برخورد با این نوع از سد معبرند.

وی ادامه داد : پلیس در وحله اول به صورت اعمال قانون برخورد می کند ولی اگر سد معبر طوری باشد که باعث راهبندان شود و حق را به شهروندان داده و وسیله نقلیه ای را که سد معبر کرده است به توقفگاه و پارکینگ هدایت می‌کند و متصرف وسیله نقلیه برای ترخیص خودرو باید مراحلی را طی کند که به سد معبر نمی‌ارزد.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  3. باز هم در باغ سبز !

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  12. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  13. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  14. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  15. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  16. درد بیمار و ناز طبیبان !

  17. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  19. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  20. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  23. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  24. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  25. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

آخرین عناوین