سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم دو برابر شد

  4030406083 ۶ نظر، ۱ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رکورد سرمایه‌گذاری خارجی با رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم شکسته شد که به دو برابر رقم دهه ۹۰ رسیده است.

سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم دو برابر شد

به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری مشترک با داوود منظور - رئیس سازمان برنامه و بودجه - اظهار کرد: امروز ۱۲.۵ میلیون نفر مالیات پرداخت می‌کنند که بیش از دو برابر سال ۱۴۰۰ رسیده است. دولت در دو سال اخیر نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی را از ۲۵ به ۱۸ درصد کاهش داده است.

وی افزود: یکی از نقاط زرین دولت سیزدهم تسهیل صدور مجوزها بود. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۶۴ هزار مجوز صادر شد که ۲.۸ میلیون مجوز کاغذی به مجوز الکترونیکی تبدیل شده و تا پایان سال یک میلیون مجوز دیگر اضافه می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: رکورد سرمایه‌گذاری خارجی با رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم شکسته شد که به دو برابر رقم دهه ۹۰ رسیده است.

به گفته خاندوزی، در دولت شهید رئیسی متوسط رقم صادرات نفت از ۴۲ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تامین مالی بازار سرمایه در این دولت گفت: تامین مالی بازار بورس از ۲۴۵ همت در دوره‌های گذشته به ۴۱۳ همت در این دولت افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: وام‌های قرض‌الحسنه نسبت به قبل چهار برابر شده و میزان مطالبات معوق به کمترین میزان به ۰.۳ درصد رسیده است. تعداد بانک‌های زیان‌ده نیز از پنج بانک به یک بانک کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه پیش از دولت سیزدهم تقریبا با شرایط بی‌دولتی در بخش مدیریت دارایی‌ها مواجه بودیم، گفت: در حوزه انضباط مالی خزانه، تا پیش از دولت سیزدهم کنترل موثری بر عملکرد مالی وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی نداشتیم. ابزارهایی که طراحی شده بود نصفه و نیمه اجرا می‌شدند و پروژه‌های نظارت مالی به درجه تکمیل نرسیده بود.

وی اظهار کرد: پول‌ها در حساب وزارتخانه رسوب می کرد و علیرغم اولویت‌های دولت، خرج بخش‌های دیگر می‌شد.

وزیر اقتصاد گفت: علاوه بر این شرکت‌هایی در زیرمجموعه برخی وزارتخانه‌ها وجود داشت که حتی وزیر آن دستگاه از وجود این شرکت‌ها بی‌خبر بود چه برسد که هیات‌مدیره و نظارت مالی برای آن تعریف کند! ضمن اینکه در بخش املاک و مستغلات دولت، نیمی از دارایی‌ها در سامانه های رسمی شناخته شده نبود!

وی یادآور شد: اگر شاخص‌های سه سال فعالیت دولت سیزدهم را با وضعیت دهه ۹۰ مقایسه کنیم به مثابه بیماری خواهد بود که در دهه ۹۰ در بخش مراقبت‌های ویژه با شاخص‌های نگران‌کننده حاد و در معرض خطرهای بزرگ قرار داشت اما با تلاش‌هایی که در سه سال گذشته صورت گرفته، این بیمار اکنون به بخش عمومی منتقل شده و می‌توان با احیا و ثبات ایجاد شده در اکثر شاخص‌های اقتصادی کشور امیدوار بود که برنامه بهبود و علاج بلندمدت اقتصاد ایران را  دنبال کرد.

خاندوزی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که یکی از اولویت های کشور انضباط بخشی فوری به حوزه مالیه و خزانه داری بود.

به گفته وی، اقتصاد سیاسی این بخش برای منضبط کردن خود دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دولتی که نفوذ و روابط دیرینه داشتند، پیچیده و دشوار بود.

وی با بیان اینکه ما به پشتوانه آقای رئیس جمهور، ابتدا صورت‌های مالی بانک‌های دولت و شرکت‌های دولتی را شفاف کردیم، گفت: این اقدام به نحوی رقم خورد که رفته رفته از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ صورت مالی شرکت‌های تحت مدیریت دولت، کاملا شفاف در پیش روی صاحب نظران و مردم قرار گرفت.امروز می‌توانیم بگوییم که تقریبا اطلاعات مالی و عملکردی تمام شرکت‌های تحت مدیریت دولت و بخش های عمومی به صورت کامل جمع آوری و شفاف شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: همچنین از ۷۶ هزار حساب بانکی دستگاه‌های دولتی نزد کل شبکه بانکی به ۱۴ هزار حساب تجمیع شده تحت کنترل خزانه و نزد بانک مرکزی رسیدیم و از رسوب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول در حساب دستگاه‌ها جلوگیری شد. 

وی ادامه داد: این اقدام استقراض دولت از بانک مرکزی را به صفر رساند. علاوه بر این با حساب واحد خزانه، امکان فساد و زد و بند کاهش یافته است.

 به گفته خاندوزی، در نهایت ساختمان‌ها و زمین‌های شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی که ابتدای دولت فقط اطلاعات ۵۳۵ هزار فقره املاک وجود داشت، پس از شناسایی‌ها به یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره افزایش یافت. بخشی از این اطلاعات را مردم از طریق سوت‌زنی به دولت ارائه کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۳۷۵۴۱۵:۳۴:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۶
عملکرد وزیر اقتصاد باعث بروز ناهنجاری در کشور خواهد شد هر چه سریعتر در دولت آینده باید برود هر کس رییس جمهور شد
ناشناس۳۵۳۳۷۷۳۱۵:۴۴:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۶
پول فروش نفت که گفته شده چند برابر شده کحا رفته است
ناشناس۳۵۳۳۸۱۸۱۶:۱۰:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۶
راس میگی
ناشناس۳۵۳۴۱۸۴۱۹:۱۲:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۶
لطفا در مورد وسعت سفره بازنشستگان هم حرفی بزن.
بازنشسته ۷۳ ساله۳۵۳۴۱۹۲۱۹:۱۹:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۶
نتیجه این افزایش و افزایشهایی که قبلا اعلام کرده اید را من در سفره ام هر چه جستجو کردم جیزی نیافتم
ناشناس۳۵۳۴۵۸۲۲۲:۲۶:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۶
دولتی موفق

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  20. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  21. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  22. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  23. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

آخرین عناوین