تاریخچه چاپ بنر در جهان و ایران

  4030430094

کلمه بنر از کلمه فرانسوی bannière  و کلمه لاتین bandum گرفته شده است که به معنای پارچه‌ای است که از آن پرچم ساخته شده است.

تاریخچه چاپ بنر در جهان و ایران

کلمه بنر از کلمه فرانسوی bannière  و کلمه لاتین bandum گرفته شده است که به معنای پارچه‌ای است که از آن پرچم ساخته شده است.

 

تاریخچه استفاده از بنر در جهان

بنرها در طول قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. رومی‌ها از نشان خود روی بنرهای بیرون از خانه‌ها استفاده می‌کردند تا به مردم اجازه دهند محل خود را شناسایی نمایند.

شوالیه‌ها در میدان نبرد بنرهایی حمل می‌کردند تا به‌راحتی شناسایی شوند. استفاده از بنرها در میان مردم جامعه به اوایل دهه 1800 باز می‌گردد، زمانی‌که اتحادیه‌های کارگری برای اولین بار شروع به کار کردند. اینها را می‌توان به‌راحتی به‌عنوان یک پرچم یا پارچه حاوی نماد، آرم، شعار یا نوعی پیام توصیف کرد. از بنرها برای نمایش پیام در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود. همچنین از بنرها برای نشان دادن مطالبات کارگران استفاده می‌شده است.

 

چاپ بنر چیست؟

چاپ بنر یک روش چاپ گرافیکی است که برای ایجاد پوسترها، بنرها و تابلوهای بزرگ با اندازه‌های متنوع استفاده می‌شود. در این فرایند، تصاویر و متون بر روی مواد بنری چاپ می‌شوند که معمولاً از مواد پلاستیکی یا پارچه‌ای مانند وینیل یا پلی‌استر ساخته می‌شوند. چاپ بنر می‌تواند به‌راحتی بر روی دیوارهای ساختمان‌ها، در نمایشگاه‌ها، در محیط‌های تبلیغاتی و در هر مکان دیگری که نیاز به تبلیغات بزرگ و چشم‌گیر باشد، نصب شود.

یکی از ویژگی‌های مهم چاپ بنر، هزینه نسبتاً پایین آن است، به علاوه می‌تواند به سرعت و به روشی انعطاف‌پذیر اجرا شود. این روش چاپ، امکان انتخاب طرح‌ها و رنگ‌های متنوع را فراهم می‌کند و به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا پیام‌ها و تبلیغات خود را با جذابیت بیشتر به مخاطبان منتقل کنند. همچنین، بنرهای چاپی به دلیل سبکی و قابل حمل بودن، از ابزارهای موثری در رویدادها، نمایشگاه‌ها و تبلیغات محلی به شمار می‌آیند.

 

ماشین چاپ بنر

ماشین چاپی که برای چاپ بنر مورد استفاده قرار می‌گیرد مشابه پرینترهای جوهرافشان عمل می‌کند به‌گونه‌ای که الگوها و نوشته‌های روی بنر را چاپ می‌کند.
یک ماشین چاپ بنر شامل بخش‌های متفاوتی است که هر کدام از بخش‌ها دارای مسئولیت خاصی هستند.

دستگاه چاپ بنر دارای کاربرد متفاوتی مانند چاپ فلکس نیز اشاره نمود. فلکسی دارای عملکرد مشابه بنر است؛ اما دارای یک نوع تفاوت با بنر است و آن اینکه فلکسی شفاف است و قابلیت عبور نور را دارد اما بنر شفاف نیست و قابلیت عبور نور را ندارد.
فلکسی مانند تابلوهای پلاستیکی قدیمی است که در پشت آن برای اینکه تصویر دارای جلوه و زیبایی بیشتری گردد، لامپ فلوئورسنت و یا مهتابی قرار می‌گیرد.
از دیگر موارد تفاوت چاپ بنر و چاپ فلکسی اینست که چاپ روی فلکسی پررنگ‌تر از چاپ بنر صورت می‌پذیرد؛ و همچنین چاپ فلکسی مصرف جوهر بالاتری از چاپ بنر دارد زیرا باید بتواند در شب و در هنگام تابش نور مهتابی‌های Led، تصویر با کیفیتی داشته باشد.

ماشین چاپ بنر

 

تاریخچه چاپ بنر در ایران

سال 75 و 76 دستگاه چاپ بنر وارد بازار ایران شد. قبل از این که دستگاه چاپ وارد ایران شود، کارهای چاپی و تابلو و فلکسی‌ها به دبی و امارات ارسال می‌شد. این کار 21 روز طول می‌کشید تا آماده شود و به دست مشتریان برسد. دستگاه چاپ بنر ابتدا وارد تهران و شیراز و مشهد شد. از جمله دستگاهی که در ابتدا وارد شد دستگاه سالسا بود که حجم کاری زیاد داشت.

به علت جدید بودن تکنولوژی سرعت دستگاه چاپ پایین بود ولی حجم کار بالا بود و سفارشات زیادی ارسال می‌شد. به علت کم بودن تعداد چاپخانه‌ها، حجم زیادی از کارها انجام نمی شد.

 

اولین دستگاه چاپ بنر در ایران

پس از این که دستگاه چاپ بنر دی جی آی کره وارد بازار ایران شد، قیمت آن بسیار پایین‌تر و وزن آن نیز پایین‌تر بود. پس از آن دستگاه‌های مختلف چینی مثل آیکون وارد بازار شد که قیمت آن کاهش یافت. در سال 82 تا 87 قیمت مواد مصرفی این دستگاه‌ها پایین آمد و سود آن بسیار بیشتر شد. بنرهای مناسبتی باعث بالارفتن حجم کار و تحول بازار شد. بعد از آن با ورود بنرهای مناسبتی در سال های 84-85 میزان سفارشات چاپ به 100-150 هزار متر رسید. بعد از سال 90 نیز قیمتها افت یافت و مواد مصرفی و درصد سود نیز کاهش پیدا کرد.

 

انواع بنر

بنرها دارای انواع متنوع هستند که در اینجا برخی از آنها را بررسی می نمائیم:

بنرهای با چسب

این نوع بنر، از انواع بنرهایی است که پشت آنها به چسب آغشته است تا بتوان آنها را در جاهای مورد نظر چسباند.

بنرهای بدون چسب

برای نصب بنرهای بدون چسب در جای مورد نظر از چسب استفاده نمی‌شود و می‌توان آن را به‌وسیله طناب نصب نمود.

 

انواع دستگاه چاپ بنر

در دنیا برندهایی هستند که دستگاه چاپ بنر تولید می‌کنند در ادامه برخی از این برندها را عنوان می‌کنیم و همچنین معروف‌ترین نوع برند ماشین چاپ بنر در ایران، برند کونیکا است.

  • کونیکا
  • استارفایر
  • اپسون
  • سیکو
  • اسپکترا
  • و ...

البته برای تهیه ماشین چاپ بنر باید به موارد زیر نیز توجه نمود:

  • قیمت ماشین چاپ
  • اندازه ماشین چاپ
  • گارانتی و خدمات پس از فروش

 

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

  8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  9. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  10. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

  11.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  12. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ملت اوکراین بازنده بزرگ جنگ اوکراین‌اند/ در مذاکرات جدید هسته‌ای باید به توافق متوازن برسیم

  14. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  15. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  16. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

  17. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  18. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  19. نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

  20. اطلاعیه شماره ۳ پلیس درمورد حادثه لاهیجان/ فرمانده انتظامی لاهیجان عزل شد  

  21. از باب قدرشناسی

  22. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  23. ابوترابی‌فرد: حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما سازنده برای آینده کشور بود  

  24. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  25. واکنش پلیس پایتخت به انتشار تصویرِ معتاد متجاهر

آخرین عناوین