دفاع معاون پزشکیان از مومنی/ دو نگاه متفاوت به واکنش پزشکیان به انتقادات/ نظر عراقچی درباره احیای برجام

  4030524068 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

دفاع معاون پزشکیان از مومنی/ دو نگاه متفاوت به واکنش پزشکیان به انتقادات/ نظر عراقچی درباره احیای برجام

دفاع معاون پزشکیان از مومنی

به گزارش ایسنا، محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس جمهور  در بخشی از سخنانش در همایش روز داروساز گفت: در بند سوم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده که گزینش‌ها باید به روز و کارآمد باشد و از تنگ نظری خودداری شود؛ ببینید اگر همین یک جمله اجرایی شود چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد. عزیزانی که در کابینه هستند همه معتقد به رویکرد تغییر هستند؛ تغییر برای رضایتمندی مردم؛ تغییر برای عزتمندی مردم. اگر کسی عزت ایران را می‌خواهد باید اکثریت مردم را راضی کند. بنابراین باید در رویکردهایمان  اساس را بر این بگذاریم که مردم ارباب ما هستند و در مقابل ارباب باید کرنش کرد و تسلیم شد و خواست مردم را اجرا کرد.

قائم پناه تاکید کرد: باید به زنان این کشور سر تعظیم فرود آورد و احترام گذاشت. باید عزت را پاس بداریم و به جوانان احترام بگذاریم. مردم کرامت را بیش از هر چیز دیگری می‌خواهند. بنابراین تلاش کنیم که متعهد شویم که عزت مردم و جوانان و زنان را در سراسر ایران حفظ کنیم و با زبان تکریم با زنان صحبت کنیم.  

وی ادامه داد: بنابراین اگر وزیر کشوری معرفی می کنیم، بدانید وزیری است که رویکردها و قول های دکتر پزشکیان را می خواهد اجرا کند؛ اگر وزیر بهداشتی انتخاب می کنیم این فرد درد مردم دارد و مجروح جنگ است و برای تمامیت ارضی و عزت ایران جنگیده است.

قائم پناه گفت: اگر وزیر کشوری معرفی می کنیم، بدانید وزیری است که رویکردها و قول های دکتر پزشکیان را می‌خواهد اجرا کند؛ اگر وزیر بهداشتی انتخاب می کنیم این فرد درد مردم دارد و مجروح جنگ است و برای تمامیت ارضی و عزت ایران جنگیده است؛ وزیر پیشنهادی بهداشت وزیری خواهد بود که در خدمت مردم است. بنابراین آنچه در فضای مجازی صحبت می‌شود، واقعیت نیست. آقای مؤمنی (وزیر پیشنهادی کشور) از نیروهای مخلص است و همیشه در کنار مردم بوده؛هرچند که وی اصولگراست اما رویکردش رویکرد تغییر و اصلاح طلبانه است و وفاق یعنی همین که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان هم معتدلان حول محور ایجاد ایرانی با عزت و احترام دور هم بنشینیم و برای ایران کار کنیم.

***

واکنش خاتمی به انتقادات از کابینه پزشکیان

به گزارش جماران؛ سید محمد خاتمى در واکنش به فضاى سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شده نسبت به فهرست پیشنهادى دکتر پزشکیان به مجلس، خواستار درک موقعیت پیچیده و خطیر کنونی و برخورد واقع‌بینانه و مبتنی بر اطلاعات درست و انصاف در قبال آنچه که رخ داده و رخ خواهد داد، شد. وی خواست که همه به رئیس جمهور محترم در انجام وظایف سنگینی که دارد و عمل کردن به خواست ملت و قول‌هایی که داده است یاری رسانیم.

رئیس دولت اصلاحات که روز دوشنبه در جمع مشاوران خود سخن مى‌گفت، تأکید کرد: انتخاب اعضاء هیئت دولت در مجموع روند قابل فهم و طبیعى داشته است. طبعاً هر کار تازه‌ای ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این امر نباید موجب ارزیابی‌های شتابزده و نومیدى شود و نباید از موضع حمایت رئیس جمهوری که هنوز کار خود را شروع نکرده است به وادی انتقاد سخت و مخالفت افتاد.

سیدمحمد خاتمى واکنش‌های تند را بعضاً متأثر از نارضایتی‌های انباشته شده جامعه و توقعات برآمده از انتخابات و بعضاً ناشی از برخی پیش‌داوری‌ها و ذهنیت‌هاى نادرست و بى‌اطلاعی از فرایند انتخاب دانست و افزود: «ما هم ضمن تأیید انتخاب‌های خوبی که شده است بر این باوریم که در بعضی موارد می شد خیلی بهتر عمل کرد ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم و ایشان را صاحب حق در انتخاب همکارانشان می‌دانیم و از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم. طبعاً علاقه‌مند و خواستار آن هستیم که به وعده‌هایى که داده‌اند پای‌بند باشند و ان‌شاءالله چنین خواهد شد. 

***

ظریف: هرجا که باشم از پزشکیان و دولتش پشتیبانی خواهم کرد

محمدجواد ظریف صبح امروز در توییتی نوشت: «سلام.

دقایقی پیش ریاست محترم جمهوری بزرگوارانه تماس گرفتند و بسیار لطف فرمودند و‌ گفتگوی صمیمانه‌ای داشتیم.

همان پزشكیانی بود که با افتخار برای ایران به او رای دادیم و همان عزیز صادق، مردمی و شجاعی که هر جا که باشم از او و دولتش پشتیبانی خواهم کرد.»

***

پزشکیان به وعده کابینه فراجناحی عمل کرد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره واکنش ها به فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان کابینه‌ای فراجناحی بست به این معنا که هیچ کدام از جناح ها در آن پررنگ نیستند. از این جهت آقای رئیس جمهور به وعده خود تا حد زیادی عمل کرد.

وی با بیان اینکه ماه عسل رابطه اصلاحات با پزشکیان به یک ماه نرسید، افزود: این اتفاق خیلی جای تعجب و تأسف دارد. اگر اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیدند که حمایت شان از آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری اشتباه بود، خیلی صریح و روشن آن را اعلام کنند. آنها نمی توانند بگویند ما رئیس جمهور را حمایت می کنیم اما کابینه اش را تأیید نمی کنیم.

وی ادامه داد: جریان اصلاحات باید امروز رسما اعلام کند که از رئیس جمهور و دولتش حمایت می کند یا از حمایت انتخاباتی آقای پزشکیان پشیمان است، این رویکرد قطعا به لحاظ سیاسی شرافتمندانه تر است. به عبارت دیگر اصلاح طلبان باید از الان تکلیف را روشن کنند تا 4 سال دیگر که دوباره فصل انتخابات ریاست جمهوری می رسد مشخص شود مسئولیت سیاسی این دولت با چه جریانی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: مردم می خواهند بدانند در سال 1407 عملکرد مثبت یا منفی دولت چهاردهم برعهده کدام جریان سیاسی است، همان طور که امروز مسئولیت عملکرد دولت مرحوم آقای رئیسی با اصولگرایان است، چه آنها بخواهند و چه نخواهند چون همه اصولگرایان در انتخابات 1400 از آقای رئیسی حمایت کردند.

وی درباره میزان کارشناسی بودن انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم افزود: این کابینه را به لحاظ کارشناسی از کابینه دولت مرحوم شهید رئیسی بهتر، کارشناسی تر و کارآمدتر می دانم. اکثر قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان از وزرای سیاسی گرفته تا ارشاد، علوم، راه و آموزش و پرورش سابقه کار در آن وزارتخانه ها را در کارنامه دارند یعنی از بیرون کسی وارد نشده است اما وقتی از اعضای دولت آقای رئیسی رونمایی شد خیلی از وزرای پیشنهادی بی ربط به آن حوزه مسئولیت بودند.

***

استعلام امنیتی همه وزرای پیشنهادی مثبت بوده است

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس اظهار کرد: استعلام همه وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان توسط نهادهای امنیتی مثبت اعلام شده است.

وی افزود: برخی شبهات و خطاهای سیاسی که درباره تعداد معدودی از وزرای پیشنهادی نیز مطرح بود با ابراز پشیمانی و توضیحات آن‌ها برطرف شده است.

این منبع آگاه تصریح کرد: استعلام افرادی که در  کارنامه آنها برخی مفاسد اقتصادی مطرح بود نیز منفی اعلام شده و  اساساً این افراد به فهرست نهایی وزرای پیشنهادی نرسیده و در همان مراحل اول ارزیابی‌ها در فرآیند معرفی به رئیس‌جمهور، حضورشان در کابینه دولت منتفی شده است.

***

قانون ممنوعیت بکارگیری مسئولان با زن وفرزند تابعیت مضاعف باید اصلاح شود

تابناک نوشت: در بند الف ماده ی 2 قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس آمده است  کسانی که انتصاب اشخاصی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند در مشاغل و پست های حساس ممنوع است و در ماده 4  هم تاکید شده که: ‌معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و قائم مقام آنها،...در زمره مشاغل حساس محسوب شده و مشمول مقررات این قانون می‌باشند.

این طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی  یکشنبه دهم مهرماه  1401 توسط نمایندگان مجلس تصویب و جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شد...

شاهدیم که نه‌تنها فرزندان اصلاح‌طلبانی که از طرف اصولگرایان، غرب‌گرا و غرب‌زده خوانده می‌شدند به خارج از کشور رفته و دیگر برنگشته‌اند بلکه فرزندان این مقامات اصولگرا و انقلابی هم سال‌هاست دور از چشم دیگران به فرنگ رفته و قصد بازگشت ندارند...

موضوع قابل تامل دیگر این است که در بسیاری از اوقات، تابیعت دوگانه فرزندان مسئولین به صورت قهری صورت می گیرد، به این صورت که وقتی مسئول دولتی در ماموریت خارجی به سر می برد یا جزو کادر دیپلماتیک است، فرزند متولد شده اش، طبق قوانین کشور میزبان، تابعیت آن کشور را اخذ می کند، به نظر می رسد  پیچیدگی هایی از این دست به هنگام تصویب این قانون، چندان مورد عنایت نبوده است و این قانون، به اصطلاح استثناء زیاد دارد.

***

دو نگاه متفاوت به واکنش پزشکیان به انتقادات

هم‌میهن نوشت: «در پی انتقاداتی که درباره فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور مطرح شد، آقای پزشکیان واکنش خوب و کوتاهی نشان داد و گفت: «مردم عزیز! سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید.»

این پاسخ را باید تاریخی دانست. برای اولین بار یک رئیس‌جمهور در برابر هجمه‌ها و حتی تمسخرهای برخی افراد علیه فهرست وزرای پیشنهادی او، به‌جای آنکه دربست طرف مقابل را تخطئه کند و یا انگیزه‌شناسی نماید و اقدام آنان را به تبلیغات فراسوی مرزها ربط دهد؛ خیلی متمدنانه و با احترام ابتدا به منتقدان احترام گذاشت، سپس نه‌تنها نقد و حساسیت آنها را توطئه ندانست، بلکه از آن به‌عنوان یک سرمایه ارزشمند یاد کرد و انتقاد آنان را به‌جای بی‌تفاوتی نسبت به رفتار سیاستمداران یک گام به پیش دانست. سپس خیلی کوتاه توضیح داد که یکم؛ در انتخاب کابینه مشورت کرده است. دوم؛ سعی کرده با رویکرد وفاق بهترین ظرفیت ممکن را رقم بزند. سوم و بالاخره؛ ارجاع روشنی به عملکرد خود در آینده داده است. موضوعی که بسیار روشن و قابل سنجش است.

این یعنی وارد یک فضای پاسخگویی جدید دولت به جامعه و مردم شده‌ایم. این یعنی در مقابل منتقدین، یک بر صفر به سود پزشکیان شد. اکنون باید منتقدین هم به‌جای حرف‌هایی که ناشی از بی‌اطلاعی است، روشن و با ادبیات محترمانه نقد کنند و پاسخ دهند. گرچه پاسخ آقای پزشکیان خوب و متین و سازنده است، ولی همچنان این پرسش مطرح است که چرا همزمان با معرفی کابینه پیوست رسانه‌ای مناسبی برای آن طراحی نکردند که همین حرف‌ها و بیش از آن را همزمان با انتشار فهرست بزنند، تا فضای موجود شکل نگیرد؟ شاید آقای پزشکیان هنوز به اهمیت جریان‌سازی‌های رسانه‌ای به‌ویژه در ایران واقف نشده‌اند.»

فرهیختگان نوشت: « اشاره به اینکه سرمایه دولت، مردم هستند، پیامی واضح برای فضای سیاسی کشور دارد. درست در روزهایی که برخی از اصلا‌ح‌طلبان به خاطر چینش کابینه به رئیس‌جمهور فشار می‌آوردند و او را محکوم می‌کردند که به نظر آنها -که به تعبیر خود پشتوانه دولت به شمار می‌روند- توجه نکرده و این فشارها بعد از استعفای جواد ظریف بیشتر شد، رئیس‌جمهور به‌وضوح به این موضوع اشاره کرد که سرمایه اصلی دولت «مردم» هستند.

تاکید رئیس‌جمهور روی این گزاره که سرمایه دولت مردم هستند، یک تیر با چند نشان بود. در وهله اول پاسخی به انتقاد برخی اصلاح‌طلبان بود که به بهانه اینکه تنها بخشی از گزینه‌های مورد نظر آنها در کابینه حضور دارند و همه نظرات آنها اعمال نشده، رئیس‌جمهور را تحت فشار قرار می‌دادند که با او فاصله‌گذاری خواهند کرد.

پزشکیان نیز در واکنش به این اظهارات این‌طور موضع گرفت که سرمایه دولت نه سیاستمداران که اتفاقا مردم هستند. از طرفی بخشی از این پیام می‌تواند واکنش رئیس‌جمهور به استعفای محمدجواد ظریف باشد. استعفای ظریف آن‌هم درحالی‌که او تقریبا دست راست رئیس‌جمهور به حساب می‌آمد، این‌طور تحلیل می‌شد که بهتر است رئیس‌جمهور برای حفظ یکی از پشتوانه‌های مهم دولت، مانع از استعفای او شود و در چینش کابینه تجدیدنظر کند.

علاوه‌براین گفته می‌شد استعفای ظریف می‌تواند ضربه زیادی به دولت وارد کند اما پزشکیان در پیام خود و با تاکید براینکه سرمایه دولت نه سیاستمداران بلکه مردم هستند، این‌طور پاسخ داد که دولت با رفتن سیاستمداران یا استعفای آنها آسیب نخواهد دید. نکته دیگر آنکه موضع رئیس‌جمهور در شرایطی که اصلاح‌طلبان درگیر اختلاف و دعوا برای سهم‌خواهی هستند، پالس مثبتی هم به افکار عمومی داد و نشان داد رئیس‌جمهور قصد ندارد در دام این اختلافات بیفتد و با تمرکز و اصل قرار دادن رضایت مردم، مسیر دولت را به پیش خواهد برد.»

***

نظر عراقچی درباره احیای برجام

محسن فتحی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم،  در تشریح جلسات بعداز ظهر دومین روز از بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در این کمیسیون اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی مجلس در نوبت عصر میزبان عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه بود، که در این جلسه برنامه‌ها و رویکردهای وی برای اداره این وزارتخانه تشریح شد.

وی ادامه داد: اهم سؤالات نمایندگان از عراقچی در این نشست درخصوص مذاکرات، برجام، تحریم‌ها، قانون اقدام راهبردی، دیپلماسی اقتصادی و نحوه ارتباط با سایر کشورها بود و برنامه‌های وی درباره چگونگی عبور دادن کشور از زنجیره فشارهای تحریمی، ارتقاء جایگاه گذرنامه و بهبود تصویر ایران در دنیا مورد سؤال قرار گرفت.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به پاسخ وزیر پیشنهادی امور خارجه به این سؤالات نمایندگان، گفت: عراقچی رویکرد اصلی خود در وزارت امور خارجه را سیاست خارجی فعال، فراگیر و اثرگذار با برداشت از سخنان مقام معظم رهبری معرفی کرد و اصول راهنمای وزارت امور خارجه را قانون اساسی، تدابیر و ارشادات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلان نظام و اسناد بالادستی مانند قانون برنامه هفتم توسعه دانست.

فتحی ادامه سیاست همسایگی با قدرت بیشتر از قبل را از جمله برنامه‌های بیان‌شده وزیر امور خارجه در کمیسیون اجتماعی مجلس خواند و گفت: عراقچی در پاسخ به نمایندگان کمیسیون درخصوص نگاه وی به آمریکا هم صراحتاً اعلام کرد؛ "ما هیچ‌گاه با آمریکا نمی‌توانیم رفع تخاصم کنیم، اما می‌توانیم این تخاصم را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم آسیب کم‌تری ببینند، راه آن بی‌اثر‌سازی و دور زدن تحریم‌ها و دیگری رفع تحریم‌ها است که وظیفه ذاتی است که مقام معظم رهبری برای وزارت امور خارجه تعیین کرده‌اند".

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال نمایندگان در خصوص برجام گفت؛ "برجام دیگر قابل احیا نیست، در دولت چهاردهم هدف ما برجام نیست بلکه رفع تحریم‌ها است و در این مسیر به وحدت دیپلماسی و میدان معتقد هستیم".

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۱۵۹۸۱۲:۴۳:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۲۵
متاسفانه کابینه های آزمون و خطا موجب فرصت سوزی و از دست رفتن منابع کشور را در سال های گذشته و با این کابینه در آینده در پی خواهد داشت
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. قدردان پلیس هستیم اما...

  5. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  6. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  7. چماق بنزین !

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  17. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  18. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  19. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  20. فکرش را هم نمی کردند!

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  23. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

آخرین عناوین