انتقاد شریعتمداری از پزشکیان/ چرا جلیلی هنوز در فضای انتخابات است؟/ چند توصیه به قالیباف برای تعامل بهتر با دولت

  4030528080 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد شریعتمداری از پزشکیان/ چرا جلیلی هنوز در فضای انتخابات است؟/ چند توصیه به قالیباف برای تعامل بهتر با دولت

چرا سعید جلیلی هنوز در فضای انتخابات است؟

صبح نو نوشت: «در آستانه جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی  دولت پزشکیان در مجلس شورای اسلامی، سعید جلیلی که سعی دارد در قالب «دولت در سایه» و به پشتوانه آرا خود در انتخابات ریاست‌جمهوری در قواره اپوزیسیون دولت جدید نقش ایفا کند، جلسه‌ای تحت عنوان «بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم» به مجلس برگزار کرده است....

بسیاری معتقدند آقای سعید جلیلی برای ادامه فعالیت سیاسی خود در قالب حزب یا جبهه سیاسی فعالیت کند تا زمانی که موضع سیاسی می‌گیرد و یا جلسات سیاسی برگزار می‌کند، تحت عنوان همان حزب باشد. جلیلی اما با تشکیل حزب مخالف است و به صورت علنی آن را بیان کرده است.
اخیرا هم جلیلی برای تبری از موضع سخنگوی انتخاباتی خود و رئیس کارگروه بهداشت دولت سایه که از وزیر پیشنهادی پزشکیان برای وزارت بهداشت و درمان حمایت کرده بود، نامه‌ای با سربرگ شورای عالی امنیت ملی منتشر کرده. موضع‌گیری  ای که سنخیتی با جایگاه نمایندگی رهبری در شعام ندارد...

برخی منتقدان معتقدند فارغ از اینکه این فعالیت سیاسی چه تعریفی دارد، آقای جلیلی می‌تواند مانند هر شهروندی به عملکرد دولت نقد داشته باشد و آن را در توئیتر و یا دیگر اکانت‌های شخصی خود در فضای مجازی منتشر کند؛ اما جلسه گذاشتن با عده‌ای از نمایندگان مجلس برای بررسی برنامه وزرای پیشنهادی، امری غیرمتعارف است و نیاز به قرار گرفتن در قالب سیاسی از جمله حزب یا جبهه دارد. طبیعی است که اگر آقای جلیلی قصد دارد به‌عنوان اپوزیسیون دولت رفتار کند و شناخته شود باید در چارچوب‌های مشخص باشد...

برخی معتقدند که کمپین آقای جلیلی هنوز در فضای انتخابات ۱۵ تیر است که در مناظر‌ه‌ها برنامه‌های رقیب خود را نقد می‌کرد. امروز انتخابات برگزار شده و نفر پیروز هم مشخص شده است. منطقی است که جلیلی برنامه‌های خود برای اداره کشور را به صورت مکتوب در اختیار دولت جدید قرار دهد...

امروز برای نقد کردن دولت، خیلی زود به نظر می رسد. باید اجازه داد وزرای دولت در محل کار خود مستقر شوند و سپس نتایج تصمیمات و عملکرد آنان را به بوته نقد گذاشت. اگر این ملاحظات در نقدها رعایت نشود، پیام تداوم رقابت انتخاباتی را به جامعه مخابره خواهد کرد.»

***

چند توصیه به قالیباف برای تعامل بهتر با دولت

فرهیختگان نوشت: «مدیریت مجلس باید بتواند سهم‌خواهی مضر که ممکن است گروکشی از جنس مطالبات قومیتی، مذهبی، جنسیتی و... داشته باشد را مدیریت کند. این جنس سهم‌خواهی اتفاقا می‌تواند از سوی حامیان تشکیلاتی پزشکیان در مجلس هم طرح شود. چنین سهم‌خواهی‌هایی بعد از آن استعفای نابهنگام که حکم زخم کاری برای دولت داشت، کابینه جدید را در وضعیت مخاطره‌آمیزی قرار می‌دهد. قالیباف اگر بتواند این فضا را کنترل کند علاوه‌بر کمک واقعی به دولت، همچنان می‌تواند موضوع ایده‌ها را روی بورس نگه دارد. ..

سر جمع رای اعتماد به کابینه نباید به‌گونه‌ای باشد که دولت پزشکیان سلب هویت شده و به شکلی باژگونه در افکار عمومی معرفی شود. دولت پزشکیان خاستگاه و جایگاه سیاسی مشخصی دارد. خاستگاهی که بدنه اجتماعی اصلی دولت را شکل می‌دهد و درنهایت هم دولت باید پاسخگوی آن بدنه باشد و هم آن بدنه و جریان سیاسی پاسخگوی عملکرد دولت. ..

 قالیباف و تیم مدیریت مجلس در دوران پیچیدگی پرسش‌های حکمرانی و سخت بودن راه‌حل‌ها، باید جلوی ساده‌سازها را بگیرند. این ساده‌سازها، هم بخشی از مجلس فعلی هستند، هم ممکن است در کابینه پیشنهادی باشند. آنها معمولا راه‌حل‌های سطحی برای همه پرسش‌ها دارند. این جریان با دو یا سه کلیدواژه کل فضای سیاسی را فهم می‌کند و متناسب با آن نسخه‌های دم‌دستی می‌دهد. فضای مجلس در نطق‌ها و موافقت‌ها و مخالفت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که کار برای ساده‌سازها سخت شود. »

***

انتقاد شریعتمداری از پزشکیان

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «انتظار آن بود که برخی از مدعیان اصلاحات و مخصوصاً شورای راهبری، این نکته تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز را به رئیس‌جمهور محترم یاد‌آوری می‌کردند که تهیه و تدوین و ارائه برنامه رئیس‌جمهور برای دولت چهاردهم یک ضرورت اجتناب‌نا‌پذیر است و باید تاکید می‌کردند که «‌برنامه هفتم توسعه‌» یک سند «بالا‌دستی و چشم‌انداز» است که اهداف کلی را بیان کرده است و نمی‌تواند جایگزین برنامه‌ای باشد که جناب رئيس جمهور بایستی برای دولت خود تهیه و ارائه کند. اما، چنین نکردند، چرا؟ 

طیف یاد شده از مدعیان اصلاحات و جماعتی که در شورای موسوم به راهبری جای گرفته بودند، می‌دانستند و می‌دانند که رئیس‌جمهور باید برنامه اختصاصی خود را برای اداره قوه مجریه، تهیه و ارائه کند بنابراین سکوت آنها و خودداری از یادآوری این اقدام ضروری به جناب رئیس‌جمهور نمی‌تواند عادی تلقی شود! مدعیان اصلاحات نه فقط از یادآوری این نکته ضروری به جناب پزشکیان خودداری کردند، بلکه در اقدامی به شدت مشکوک و مرموز از «‌بی‌برنامگی‌» رئیس‌جمهور به عنوان یک خصوصیت برجسته! و قابل تقدیر ! یاد کرده و در یادداشت‌ها و توئیت‌ها و مصاحبه‌های خود برای آن کف و سوت هم زدند...

اکنون سخنی دوستانه و دلسوزانه با برادر عزیزمان جناب آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم کشورمان در میان است و آن، این که به سابقه و کارنامه طیف یادشده و جای خوش کرده در اطراف خود نگاهی بیندازید! دفاع و تقدیر آنها از این که برنامه‌ای ارائه نداده‌اید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟! آیا در پی آن نیستند که با لطایف‌الحیل، برنامه‌های بارها شکست خورده خود را به دولت شما تحمیل کنند؟! برنامه‌هایی که در برخی از فتنه‌ها به میدان آوردند و با حرکت حماسی مردم ناکام ماند!»

پاسخ روزنامه ایران به انتقاد از بی‌برنامه بودن پزشکیان

ایران نوشت: «یکی از مشکلات مزمن در جمهوری اسلامی، این مسأله بوده است که چرا دولت‌ها برنامه‌های توسعه را اجرا نکرده‌اند یا کامل اجرا نکرده‌اند. امروز که دولتی تأکید دارد صرفاً می‌خواهد برنامه هفتم توسعه را اجرا کند، برخی انتقاد می‌کنند که چرا دولت برنامه ندارد.

این انتقاد که دولت چرا برنامه ندارد، درست مانند این نقد روشنفکرمآبانه است که چرا دولت ایده ندارد. البته منتقدانی از این دست، چه آنان که از فقدان برنامه دولت می‌گویند و چه آنان که از فقدان ایده، مشخص نمی‌کنند که منظورشان چیست؟

این انتقادها به گونه‌ای است که گویی گویندگان فهم و تصویری از دولت در ساختار سیاسی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران ندارند. مطابق قانون اساسی، دولت قوه مجریه خوانده می‌شود و وظیفه او، اجرای قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی است.

حتی لوایح بودجه یا لوایح برنامه‌های توسعه، تنها پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان شکل قانون به خود خواهند گرفت. آنچه صرفاً در اختیار دولت است، تصویب آیین‌نامه‌ها و مقرره‌های درون دولت است که آن نیز به نوبه خود مورد نظارت و بررسی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

از این رو، به نظر می‌رسد این سخن که دولت یا رئیس‌جمهور باید برنامه یا ایده‌ای، ورای برنامه‌ها و ایده‌های موجود در ساختارهای موجود داشته باشد، اساساً با اصل و حقیقت ساختارهای حقوقی و قانونی در جمهوری اسلامی ایران ناسازگار است...

یکی از مشکلات موجود در کشور، انبوه برنامه‌ها، سیاستگذاری‌ها، قوانین، مصوبات، مقرره و آیین‌نامه است. هر یک از این اسناد، به نوبه خود هدفی را تبیین کرده و برای رسیدن به آن هدف، برنامه‌ای را تجویز می‌کنند. ب

ه همین دلیل است که اکنون کشور با حجم انبوهی از برنامه‌ها و سیاست‌ها مواجه است که نه تنها اجرا نشده، بلکه صرفاً روی هم تلنبار شده است. گویی سیاستگذاران، چه در مجلس یا در شوراهای عالی، نفس صدور این برنامه‌ها و ابلاغ آنها را یک کارنامه کاری برای خود تلقی کرده و اصلاً به این موضوع اهمیت نداده‌اند که تکلیف برنامه‌های اجرا نشده گذشته چیست و حالا چطور باید آن را اجرا کرد؟

در چنین شرایطی، دولتی روی کارآمده است که بر جایگاه خود به عنوان قوه اجرایی و نه قوه سیاستگذار یا ایده پرداز و برنامه‌نویس محض اذعان دارد. این دولت می‌داند که مشکل کشور از نداشتن برنامه نیست، آنچه مورد نیاز است، اجرای برنامه‌هاست، یا دست‌کم اجرای یکی از برنامه‌ها.

دولت به جای اینکه خود سند دیگری بنویسد، یا ایده جدیدی به ایده‌های قانونی و مصوب کشور بار کند، تأکید کرده که در همان مسیر و ریلی که قانونگذار تعیین کرده است، حرکت خواهد کرد. این مسیر و ریل، همان قانون برنامه هفتم توسعه است.»

***

روز دوم بررسی کابینه پیشنهادی در مجلس

امروز و در دومین روز بررسی وزرای پیشنهادی، صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات، اقتصاد، خارجه، بهداشت و رفاه در مجلس بررسی شد.

نطق یکی از نمایندگان در مخالفت با خطیب از نکات جالب توجه بود. 

به گزارش ایسنا، مجتبی زارعی، نماینده تهران در مخالفت با اسماعیل خطیب گفت: رئیس جمهور اصلاح طلب و صادق ما به اصلاح طلبان تشکیلاتی بدهکار نیست بلکه به امیرالمومنین بدهکار است؛ نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان تشکیلاتی بدهکار نیست. دکتر پزشکیان گفته من اصولگرا هستم اصولی که به حق و عدل ختم می‌شود؛ با این دلیل من بر لبان و دستان آقای پزشکیان بوسه می‌زنم که نه برای ساخت جامعه مدنی، به جامعه مدنی غربی بلکه به جامعه مدنی علوی ارجاع کرده است.

وی افزود: رئیس جمهور به حق و عدل ارجاع داده است؛ مقام و جناح در تفکر آقای پزشکیان اثر نداشته است. درود بر پزشکیان که به جای آقای جهانگیری دکتر عارف را معرفی کرد؛ مگر فراموش کردیم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان را؟ با توزیع رانت نمی‌شود جامعه علوی درست کرد.

وی با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است»، عنوان کرد: من اینجا نمی‌خواهم درباره مذمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.

در بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی، عمده انتقاد مخالفان حول محور عملکرد همتی در بانک مرکزی بود. حسین صمصامی، نماینده تهران در مخالفت با همتی گفت: آزموده را آزمودن خطاست؛ مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنها است منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه نیز در مخالفت با همتی گفت: تورم در سال ۹۶، ۹ درصد در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود و آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۰، تورم را با رقم ۴۶ درصد تحویل نفر بعدی دادند؛ این در حالیست که بر اساس قانون برنامه هفتم مسئولیت تورم بر عهده رئیس کل بانک مرکزی است.

اما عبدالناصر همتی در دفاع از عملکرد خود در بانک مرکزی گفت: در دوره بانک مرکزی فشار حداکثری بر کشور حاکم شد و شهید سلیمانی فرمودند که این ما هستیم که حریف ترامپ قلدر هستیم و ما حریف او شدیم و توانستیم جلوی فروپاشی اقتصاد کشور را بگیریم؛  به این نکته توجه شود در نیمه اول سال ۱۳۹۹ درآمد اصولی ارزی ناشی از نفت یک میلیارد دلار شد و این رقم را با ۳۵ میلیارد دلار سال ۱۴۰۲ مقایسه کنیم. در سال ۱۳۹۹  کرونا باعث شد که تمام فعالیت‌های اقتصادی بخوابد و در سال ۹۸ و ۹۹ جمعاً ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ جمعاً ۲۸۶ میلیارد دلار در بازار ارز تزریق کرد اما در دوره سه ساله فشار حداکثری نه تنها یک دلار ارز تزریق نکردم بلکه یک میلیارد دلار ارز نیز به ذخایر اضافه کردم. دوره بانک مرکزی برای من جزء پرافتخارترین ادوار زندگی‌ام است و من همیشه به آن افتخار خواهم کرد. یادتان نرفته است که ترامپ و پمپئو و سایرین می‌گفتند که چهلمین سالگرد انقلاب به تهران می‌آیند و جشن می‌گیرند؛ آیا توانستند؟ چه کسی در مقابل آنها ایستاد؟ آیا فکر می‌کنید که همینطوری مسائل حل شد؟

نطق امیرحسین ثابتی، نماینده تهران در مخالفت با عباس عراقچی حاوی سخنانی بود که توجه‌ها را به خود جلب کرد. نکته‌ای که با واکنش عراقچی نیز روبرو شد. ثابتی گفت: از برخی از عزیزانی که برای رای آوردن بعضی از وزرا از جمله آقای عراقچی بازی خطرناکی را آغاز کردند، گلایه مندم. مطرح می‌شود که یک نفری گفته که آقای عراقچی حتماً باید وزیر بشوند؛ این چه بازی خطرناکی است که شروع کردند و متوجه عوارض آن نیستند؟

وی افزود: رهبری بارها گفتند که مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند؛ دیروز پیش یک عزیزی رفتیم و می‌گویند که به کل این وزرا رای دهید؛ این چه استدلالی است و از کجا می‌آید؟ اگر متوجه عوارض این موضوع هستید که مجلس را تعطیل کنید؛ خود رهبری مخالف این نگاه است اما عده‌ای برای اینکه بخواهند به زور موافق بتراشند شروع می‌کنند به بیان اخبار در گوشی که ۱۰۰ بار نیز تکذیب شده است.

بقیه نطق ثابتی به نقد برجام و نقش عراقچی در برجام برمی‌گشت. عراقچی در نطق خود غیر از متنی که آماده کرده بود در بخش پایانی آن درباره برجام گفت: برجام هر چه که بود این نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت که وقتی رئیس جمهور فعلی آمریکا آقای بایدن سر کار آمد و درخواست کرد که آمریکا به برجام بازگردد و برجام احیا شود تصمیم نظام این بود که با حفظ مواضع قطعی نظام و در چارچوب اقدام راهبردی به این درخواست پاسخ داده شود؛ لذا در فروردین ۱۴۰۰ مذاکرات احیای برجام در چارچوب مواضع قطعی نظام که خود مقام معظم رهبری مشخص فرمودند آغاز شد.

عراقچی تاکید کرد: بنابراین سیاست ما همچنان همان خواهد بود؛ سیاست احیای برجام توسط دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و مذاکرات ناتمام من توسط برادر عزیزم دکتر علی باقری در دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و هنوز نیز به گفته وزارت امور خارجه در طول این سال‌ها همچنان ادامه داشته و دو مرتبه تا مرز توافق نهایی پیش رفته و به دلایلی که من مطلع نیستم انجام نشده است. 

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: مجموعه مذاکراتی که برای رفع تحریم‌ها بود الان نیز در فرمایش رهبری در دیدار نمایندگان مجلس وجود دارد؛ ایشان به صراحت فرمودند که اولویت ما خنثی‌سازی تحریم‌ها است ولی ما می‌توانیم تحریم‌ها را با استفاده از ابزارهای شرافتمندانه رفع کنیم؛ بنابراین این تکلیف وزارت امور خارجه دولت چهاردهم خواهد بود.

وی با بیان اینکه من به همه منتقدینی که سوالاتی را مطرح کردند احترام می‌گذارم و آماده هستم که با منتقدین محترم حتماً تعامل داشته باشیم، خطاب به امیرحسین ثابتی نماینده مجلس که در مخالفت با او سخن گفت، اظهار کرد: آقای ثابتی! من نمی‌گویم که مرگ بر وطنی که هم وطنم عراقچی است بلکه می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می‌دهد بدون لکنت صحبت کند و حتی ولایت پذیری مجلس را زیر سوال ببرند؛ من به همه منتقدان خود احترام می‌گذارم.

در بررسی صلاحیت محمدرضا ظفرقندی برای وزارت بهداشت، مالک شریعتی نماینده تهران در مخالفت با ایشان گفت: برخی از کارشناسان معتقدند که وزارت بهداشت لزوما توسط پزشکان خوب اداره نمی‌شود و امور مدیریتی است. سوابق جبهه و جهاد ایشان روشن است اما ملاک، حال فعلی افراد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخص‌های ۱۲ گانه اعلامی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: آقای ظفرقندی یک فرد سیاسی است که مواضعش از کوی دانشگاه ۷۸، فتنه ۸۸ و حتی اتفاقات سال گذشته روشن است او از سران فتنه حمایت می‌کند که خط قرمز رهبری است و اغتشاشات ۱۴۰۱ را جنبش پاک قلمداد کرده است و حتی معتقد است که این اغتشاشات ناشی از اعتراض مردم تحت ستم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد:آقای ظفرقندی می‌خواهد از مجلسی رای بگیرد که معتقد است انتخابات مجلس دوازدهم مهندسی شده و انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مفهوم خود را از دست داده است. این یعنی به باور ایشان ما نمایندگان مشروعیت سیاسی نداریم؛ آقای ظفرقندی در کمیسیون‌ها همچنان به مواضع خود پافشاری کرد ای کاش او برای رای اعتماد به مجلسی نمی‌آمد که برای آن مشروعیت سیاسی قائل نیست.

محمدرضا ظفرقندی در دفاع از برنامه‌های خود خطاب به مردم عنوان کرد: مردم عزیز ایران به صراحت اعلام  می‌کنم وزارت بهداشت یک بخش خدماتی تخصصی است که باید بر اساس مبانی خود اداره شود و سیاست بازی و تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد.  من از تمام نیروهای توانمند با هر گرایش فکری برای عملیاتی شدن برنامه وزارت بهداشت در دولت چهاردهم استفاده خواهم کرد.

ظفرقندی ادامه داد: عده ای فرمودند چرا ما افزایش دانشجو مخالفت کردیم؟ درحالی که هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردم .با هیچ قانونی هم مخالفت نکردم. فقط می‌گفتیم که افزایش دانشجو به پیوست دو تا مطلب اتفاق بیفتد. یکی اینکه بودجه‌ را بدهیم و  یکی اینکه استاد کافی داشته باشم و اگر نداشته باشیم این کار باعث کاهش کیفیت می‌شود. ما در حوزه سلامت کاهش کیفیت رو نمی‌توانیم بپذیریم وگرنه ما هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردیم. هم‌چنین گفتند ایشان هرجا رفته سیاست کاری کرده است. شما نگاه کنید من هشت سال رئیس دانشگاه بودم. تمام آن هایی که از گروه مقابل بودن، اسم نمی‌برم اما همه معاون من بودند. 

وی در پایان گفت:  آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس جمهور هستند در همون انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر دخالت بزرگان نبود امروز آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور این مملکت نبود. بالاخره ما نمی‌توانیم واقعیات را کتمان بکنیم. 

عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مخالفت با احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گفته شده که دستگاه‌های امنیتی همه وزرای پیشنهادی را تایید کردند. از دستگاه‌های امنیتی گلایه دارم که چرا باید چنین افرادی را تعیین کنند. البته که گزاره‌هایی دارم که چندین نفر مورد تایید قرار نگرفته‌اند. لازم است دستگاه‌ها درباره تمامی وزرای پیشنهادی اعلام نظرشان را رسماً بگویند؛ البته حتی اگر دستگاه‌ها تایید کرده باشند هم بحث بر سر آن است که رهبری به آنها نفرمودند که ببینید دستگاه‌ها چه نظری دارند و بعد شما سکوت کنید و رای دهید. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبر انقلاب و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۲ گفت: آقای میدری جزء نمایندگان مجلس ششم بودند. از ایشان پرسیدم که آیا قبول دارند اقدام مجلس ششم خلاف امنیت کشور بود که ایشان طفره رفتند اما بعد در سایر کمیسیون‌ها مورد سوال قرار گرفته و در جلسات بعدی پذیرفتند منتهی آیا باید درباره موضوعی به این مهمی تعللی کرد و بعد جواب داد؟

گودرزی بیان کرد: البته می‌گویند که او توبه کرده که خدا قبول کند اما چرا باید مسئولیت وزارتخانه را به او بدهند تا در صدر یک وزارتخانه باشد؟

احمد میدری در زمان طرح برنامه خود گفت: منازعات بین تحول خواهان از انقلاب مشروطه تاکنون در کشور وجود داشته است. در وفاق ملی مشکلات داشته ایم و بین برادران اختلافات وجود داشته است.

وی ادامه داد:  اصلاح‌طلبان فرزندان ایران هستند و برخاسته و وفاداران به انقلاب هستند.  سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌شود وفاق ملی انجام داد.

وزیر پیشنهادی کار ادامه داد: هفته پیش در کمیسیون‌های مختلف حضور یافتم؛ در آنجا مساله اصلی نه کارآمدی بنده و برنامه‌ها که حواشی مجلس ششم بود.

ی ادامه داد: تمام حرف‌های من حرف‌هایی است که من ۱۰ سال قبل در روزنامه‌ها، میزگردهای مختلف گفته بودم و آقای پزشکیان آمده دوره جدیدی را آغاز می‌کنیم. ما یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده نو می‌سازیم یا اسیر تاریخ می‌شویم و آینده را ویران می‌کنیم. امروز ما می‌توانیم کنار همدیگر یک دوره جدید را آغاز کنیم. در این دوره ما بر سر اینکه آن مسائلی که با همدیگه اختلاف داریم نه در تریبون مجلس نه در نشریات بلکه در میز مذاکره باید بنشینیم و با همدیگر گفت‌وگو کنیم. ما بر سر اهدافی که نظام تایید کرده است و مقام معظم رهبری بر آن ها مهر تایید زده است نمی‌توانیم اختلاف داشته باشیم.

میدری تأکید کرد: من چه در دولت باشم چه نباشم سرباز نظام خواهم بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۵۲۳۲۲۰:۵۴:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۲۸
برای آنکه جلوی بی قانونی در دولت آقای پزشکیان از همین ابتدای کار گرفته شود سازمان بازرسی باید به مسئله دوتابعیتی بودن اقارب آقایان عارف و دبیری و قائم پناه که طبق قانون نمی توانند پست های کلیدی داشته باشند باید به فوریت دولت را ترک کنند
ناشناس۳۵۸۵۵۵۴۰۸:۴۷:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
حتما با دو تابعیتیها در ادارات برخورد شود چون آنها هستند که آسیب اصلی را به مردم میزنند.
ناشناس۳۵۸۵۲۴۱۲۱:۰۷:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۲۸
جليلي وكيهان هنوز تو دعواي روحاني بهتره يا رئيسي موندن
ناشناس۳۵۸۵۷۲۵۱۲:۰۵:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار و سلطان قلم و بیان
ناشناس۳۵۸۵۲۸۷۲۱:۵۰:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۲۸
این شریعتمداری و جلیلی چرا دست از سر مردم برنمی دارند
ناشناس۳۵۸۵۵۷۸۰۹:۱۲:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
هر وقت اصلاح طلبان دست برداشتند آن ها هم دست بر می دارند
ناشناس۳۵۸۵۸۰۰۱۴:۰۴:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۲۹
فعلا که اصلاح طلبان هوادار دارند ،مقابسه شما کاملا مع الفارق و انتظار این است که با فهم معنی و مفهوم کلمات و عبارات صحبت کنید .
ناشناس۳۵۸۵۵۹۱۰۹:۲۳:۳۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
اشتباهی که در برجام هم شد همین طور بود.به امثال کیهان و جلیلی و ...بد می گفتند.در حالی که در کشورهای پیشرفته حزب رقیب دولت همیشه در صحنه حاضر است مثل انگلیس مثل فرانسه و... باید گوش به زنگ باشند و فعال... نمیشه فقط موقع انتخابات دم مردم را دید .باید همه مسئولان مثل جلیلی پای کار باشند...
ناشناس۳۵۸۵۶۵۹۱۰:۳۸:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
جلیلی هنوز زیر بار تاسیس حزب نمی‌رود و شما تلویحا از حزب ایشون و شریعتمداری حرف میزنی و با احزاب خارجی مقایسه میکنی!
ناشناس۳۵۸۵۶۷۱۱۰:۵۸:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
می گویید دیگران هم حرف نزنند این اوج دیکتاتوری است
ناشناس۳۵۸۵۷۸۵۱۳:۳۵:۴۴ ۱۴۰۳/۵/۲۹
دست از سر مردم یا جریان مرموز که حتی سلامتی مردم را به گروگان می گیرند به بهانه های سیاسی ؟!!
ناشناس۳۵۸۶۲۵۸۰۷:۵۲:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۳۰
چرا اصلاح طلبان که برای همیشه انتخابات رو تحریم کرده بودند دست از سر نظام برنداشتن.
ناشناس۳۵۸۵۳۰۱۲۲:۰۹:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۲۸
یکی باید به این محسن زنگنه حالی کند ، که علت افزایش نقدینگی بانک مرکزی نیست و نبوده ، بانکهای نهادها و بنیادها از دوستان خودتت بودند وهستند که اضافه برداشت دارند و سود های کلان میدهند ، و زورشان زیاد هست و به هیچ کس پاسخگو نبوده و نخواهند بود ،اگر دکتر همتی بانکهای آنها را تجمیع نکرده بود الان دلار 200 هزار تومان بود.
ناشناس۳۵۸۵۳۲۵۲۲:۵۶:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۸
چرا جلیلی هنوز در هوای انتخاباتی است دقیقاً چرا آیا هنوز شکست را قبول نکرده است قطعا همینطور است خوب تکلیف چیست
علی۳۵۸۵۳۳۳۲۳:۰۷:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۲۸
جلیلی هم گفت که انتخابات تمام شده و در دولت وفاق ملی که همگان مشارکت و مسولیت دارند، وظیفه همه کمک به دولت پزشکیان و رفع نواقص است که این به نفع همه است. بجای اظهارات هیجانی و مچ گیری های جناحی، با منطق سخن برانید؟ براستی چرا اصلاح طلبان اینقدر از دکتر جلیلی می ترسند؟ چرا اینقدر هراس افکنی می کنند؟ مگر نه این بود که در خلال کارزار انتخاباتی، اصلاح طلبان و اعتدالیون با هراس افکنی و حتی قلب واقعیت ها در مورد دکتر جلیلی بازی را با اندکی بیشتر بردند؟ ولی این آراء متفرق سلبی به چه کار کشور و دولت جدید می آید؟ ظاهرا ناقدین خودشان هنوز در فضای هراس افکنی انتخابات جامانده اند …
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۸۵۶۱۱۰۹:۳۵:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۲۹
فقط باید دعا کنیم مهر و شوق حضور در انتخابات در دل میلیونها نفر هموطنان بیفتد که هیچ اشتیاقی به انتخابات از خود نشان نمی دهند. متاسفانه یک گروه متحد و منسجم با خودشان سالهاست از این عدم حضور شایسته اکثریت واجدین حق رای توانسته اند با کسب آرای حداقلی در مصدر امور قرار بگیرند اما ضعف و عدم تدبیر و درایت شان کشور را در آستانه اقتصاد و سیاست و فرهنگ نابسامان قرار داده است که خروج از این وضعیت ناهنجار نیازمند قدرت و تدبیر و درایت بالای سکان‌داران دولت و مجلس می باشد. انسان حقیقتا متاثر می شود وقتی صرفا برخوردهای بسیار شدید سیاسی و بدون در نظر گرفتن توانمندی ها و کارآمدی ها در سطح مجلس با وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صورت می گیرد و واقع امر اینکه هنوز گروه با آرای حداقلی حاضر نیستند در مقابل آرای اکثریت هموطنان شان به خودشان کوتاه بیایند و لذا شاهد و ناظر مخالفت های عمدتا سیاسی با وزرای پیشنهادی هستیم که از تجربه و سابقه و توانمندی بالایی برای احراز مقام وزارت در دولت چهاردهم می باشند. مگرمکرر نمی گویید میزان حال فعلی افراد است خب وقتی اکثریتی به دکتر پزشکیان رای می دهند باید واضح باشد که حالا هم میبایست میزان حال فعلی این اکثریت هموطنان تان باشد که به چه برنامه ها و شعارها و قول ها و وعده هایی رای داده اند و هنوز اندر خم یک کوچه ماندن(مانند زنده کردن وقایع ۱۳۸۸) ما را به جایی نخواهد رساند. بگذارید. وزرای توانمند و کاربلد و کار آشنا و در یک کلام کارآمد در مصدر وزارتخانه ها قرار بگیرند و بیش از این زمان را از دست ندهیم. والله اعلم
ناشناس۳۵۸۵۶۸۰۱۱:۰۶:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۲۹
گذشته هر فرد نشانگر آینده است آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.این همه جوان متخصص در کشور هست چرا چسبیده اید به چند نفر که ۴۰سال هست از این صندلی به اون صندلی؟؟ واقعا اصلاح طلبان اینقدر فقر مدیریتی دارند ؟ یا به خاطر روحیه خاص قدرت طلبی شان جوان ها در قاموس آنها جایی ندارند؟؟
ناشناس۳۵۸۵۳۳۶۲۳:۱۳:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۲۸
اصولگراها اینترنت رو برای تفریح و بازی میخواهند نه کسب و کار صادرات !!!
ناشناس۳۵۸۶۲۶۰۰۷:۵۴:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۳۰
اصلاح طلبها هم برای عکسهای نودی و ....
ناشناس۳۵۸۵۳۴۳۲۳:۱۹:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۲۸
حزب یعنی قانون یعنی شفافیت یعنی سلسله مراتب و... که در ایران بسیار کمیاب است
ناشناس۳۵۸۵۳۶۲۲۳:۴۹:۵۵ ۱۴۰۳/۵/۲۸
آقای جلیلی و یا هر شهروندی حق دارد به هر نوعی به شکل مسالمت‌آميز از اشتباه مسؤلین انتقاد و ورود کند، مگر نظام جمهوری اسلامی بر اساس مردم سالاری تدوین نشده است؟؟
ناشناس۳۵۸۵۵۵۶۰۸:۴۸:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آقای جلیلی هر شهروندی نیست. ایشان مستقیم در کار دولتها دخالت میکند.
ناشناس۳۵۸۵۶۸۱۱۱:۰۸:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
شما هم نماینده در شورای امنیت ملی بودی به خودت اجازه می دادی در مشکلات ساکت بنشینی ؟
ناشناس۳۵۸۵۶۶۲۱۰:۴۵:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
وارونه نمایی ، شما را محق جلوه نمی‌دهد. زیرا جلیلی به انتقاد اکتفا نمی‌کند بلکه به عنوان مثال با نمایندگان اکثرا همسوی خود برای بررسی وزرای پیشنهادی جلسه می‌گذارد.
نادر۳۵۸۵۹۲۳۱۶:۳۴:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
انتقاد سازنده و منصفانه، بله ولی دخالت، کارشکنی و تخریب مغرضانه، خیر
ناشناس۳۵۸۵۳۷۰۲۳:۵۵:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۲۸
از همین الان خودتان را آماده کنید برای شنیدن من هیچ کاره ام و تدارکاتچی و قایم شدن پشت دیگران !!
ناشناس۳۵۸۵۴۴۳۰۳:۴۶:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آیا جناب شریعتمداری همیشه مدعی از آن ۷۰۰۰صفحه برنامه دولت قبل چیزی خوانده که حالا دنبال برنامه این دولت است ؟!امثال ایشان و جلیلی واقعا مصداق مرا به خیر تو امید نیست شر مرسانند ،میگویند تا فقط خودشان را مطرح کنند, مهم نیست چگونه ،برادر حاتم طایی نصب العینشان است!
ناشناس۳۵۸۵۴۹۰۰۷:۲۹:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
جلیلی نمی خواهد بپذیرد در انتخابات شکست خورده است. خدا کند از هوای نفس نباشد که هوای نفس انسان را به کجاها که نمی برد.
ناشناس۳۵۸۵۵۰۶۰۷:۵۹:۲۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
جلیلی هنوز فکر می کند می تواند تاثیر گذار باشد که متاسفانه دیروز با صحبتهای نسنجیده امیر حسین ثابتی و رسایی در مخالفت با کابینه دولت اثر خود را گذاشت و جبهه پایداری زهر خود را ریخت . امیر حسین ثابتی به کسی مثل دکتر عراقچی حمله کرد که زمانی که ایشان در دوران مقدس درجبهه بودند و از کشور دفاع می کردند آقای ثابتی شاید هنوز به دنیا نیامده بود که این شخص که در سایه عدم مشارکت مردم و با رای حداقلی وارد مجلس شد.
ناشناس۳۵۸۵۵۸۱۰۹:۱۵:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آن بزرگوارانی که در جبهه بودند و با دشمن می‌جنگیدند الان با هم در خیلی مسائل اختلاف نظر دارند و یقینا در هر مساله‌ای ممکن است یک طرف نظر درست داشته باشد یک طرف نادرست. درباره آقای عراقچی هم بسیاری از افرادی که خیلی بیشتر از آقای عراقچی در جنگ و جبهه بودند با ایشان مخالف هستند پس اینها دلیل نمی‌شود باید عملکرد او نقد و بررسی شود. اقای ثابتی درباره عملکرد اقای عراقچی نکته‌های کاملا درستی گفت. عملکرد این اقایان یک دهه زندگی همه ما مردم ایران را خراب کرد. اگر پاسخی دارید بفرمایید اگرنه با این حرفهای بی‌ربط به دنبال تخریب نباشید.
ناشناس۳۵۸۵۵۸۳۰۹:۱۷:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۲۹
چه ربطی داره؟ تقصیر ثابتی هست که موقع جنگ به دنیا نیامده؟ حالا هر کی تو جنگ بوده یعنی هر کار بکنه درسته و برای هر مسئولیتی صلاحیت داره؟
ناشناس۳۵۸۵۷۷۴۱۳:۱۴:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
باید قانونی در مجلس تصویب کنند تا هر نماینده متناسب با تعداد رای های خودش زمان حرف زدن داشته باشه.
ناشناس۳۵۸۵۵۴۴۰۸:۴۰:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آقا اکثریت مردم اصولگراها و دولت در سایه و حامیانشان را نمی خواهند .
علیجاین۳۵۸۵۵۴۹۰۸:۴۰:۵۵ ۱۴۰۳/۵/۲۹
فضای سیاسی ایران بدون شریعتمداری کیهان خیلی دلچسب است
ناشناس۳۵۸۵۶۸۵۱۱:۱۰:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
پس چرا منافقان اینقدر دشمن کیهان هستند؟؟
ناشناس۳۵۸۵۷۳۵۱۲:۲۸:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
تا مملکت به بیراهه بیشتر برده شود!!
ناشناس۳۵۸۵۶۵۴۱۰:۳۱:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آقای مالک شریعتی! کتمان حقیقت ، واقعیت را از بین نمی‌برد. تعارف راکنار بداریم .
ناشناس۳۵۸۵۶۹۰۱۱:۱۴:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
همه حق اظهار نظر دارند ، اما عده ای بعد از ابراز نظر باید پاسخگو باشند اما آقای شریعتمدار ی هرگز .
ناشناس۳۵۸۵۷۷۲۱۳:۱۳:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۲۹
من اصولگرام اما اصولگرایان کلماتی مانند مدعیان اصلاحات یا روزنامه های زنجیره ای نیازی ندارند آنها باید جوانان باسواد و با برنامه و دانشمند خود را به میدان آورند وبرای مشکلات کشور به مردم برنامه ارائه دهند تا دل مردم را بدست آورند اگر احیانا اصولگرا هستی مودبانه طیف مقابل را نقد کن و برنامه ارئه بده.
ناشناس۳۵۸۶۰۱۶۱۹:۰۷:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آقایان هنوز اینترنت را یک وسیله تفریح میدانند که نبودنش هم چندان مهم نیست. در حالی که وسیله کار و معاش ملت است
دلسوز۳۵۸۶۰۸۹۲۱:۳۲:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۲۹
عزیزم آقای جلیلی تو این کشور 85میلیون نفر زندگی می کنند توهم هستی برو به زندگیت برس هیچکس از تو نمی خواهد نقش دولت سایه تشکیل بدی
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  5. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  6. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  7. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  9. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  11. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  12. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

  13. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  14. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  15. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

  16. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  18. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  19. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

  20. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  21. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

  22. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  23. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

  24.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

  25. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

آخرین عناوین