رویابینی در سیاست خارجی !

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4030702108 ۲۰ نظر، ۳ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
رویابینی در سیاست خارجی !

سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای حضور در نشست سازمان ملل بهانه‌ای برای بازشدن باب جدیدی از ساده‌سازی‌های برخی اصلاح‌طلبانی شده که برداشتشان از واقعیات حاکم بر نظام بین‌الملل بسیار سطحی بوده و پیچیدگی‌های آن را در نظر نمی‌گیرند.

چند رسانه اصلاح‌طلب طی گفت‌وگو با تحلیلگران منتسب به این جریان پیرامون سفر پزشکیان به ایالات‌متحده، آن را فرصتی برای گفت‌وگوهای ایران و آمریکا تلقی کرده و حتی خواستار مذاکرات مستقیم میان رئیس‌جمهور و دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده‌اند که همین مسئله نشان از عدم‌ احاطه آنان به واقعیاتی دارد که فارغ از این فانتزی‌های زیبا بر نظام بین‌الملل حاکمیت دارد.

این دسته از اصلاح طلبان که این روزها سعی دارند پیرامون مناقشه‌ای ریشه‌دار، عمیق و چندجانبه میان ایران و آمریکا تفاسیری سطحی ارائه داده و کاستن از سطح تنش را با اقداماتی ظاهری ممکن تلقی کنند دارای فهمی قبیله‌ محور از مناسبات حاکم از روابط بین‌المللند. آنان روابط بین‌الملل را به شکل عشیره‌ای و قبیله‌ای دیده و از همین روست که کنار‌گذاشتن اختلافات را راهی به‌سوی همکاری و پیشرفت می‌دانند. در این چارچوب، زعمای قبیله اگر چشم بر روی اختلافات بسته و تخاصم‌ها را کنار بگذارند فرصت حل و فصل مناقشات فراهم گشته که این نگاه فروکاست مولفه‌های کلیدی و مهم این حوزه به مسائلی ساده و پیش‌پا افتاده است.

این نگاه از عدم توجه به مسئله توازن قوا و عنصر کلیدی منافع کشورها رنج برده و بدون درنظرگرفتن این عوامل، صرفاً اراده بازیگران جهانی برای درانداختن طرحی نو را در حل و فصل مناقشات موثر می‌داند. در موضوع مشاجره ایران و آمریکا که برخی تحلیل‌گران اصلاح‌طلب سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را دارای ظرفیت برای کلید‌زدن حل اختلافات قلمداد می‌کنند نه‌تنها توجهی به عقبه مناقشات ریشه‌دار گذشته نشده بلکه تجربه متاخری که پیرامون روابط دو کشور در یک دهه گذشته به‌ ثبت رسید و سطح جدیدی از اختلافات را رقم زد هم مغفول مانده است.

برجام که آغازگر فصل جدیدی از روابط فی‌مابین ایران و آمریکا بود، نشان داد عدم توازن نسبی میان دو کشور نه تنها فرصتی را برای حل چالش‌ها و کاستن از اختلافات فراهم نخواهد کرد بلکه توافق در هر سطحی موجب خواهد شد تا ایالات‌متحده این مسئله را به‌عنوان اهرم فشار در نظر گرفته و به‌سوی زیاده‌خواهی میل کند. این راهبرد آمریکا بر اساس منافع ملی تعریف‌شده آن و مبتنی بر ستاندن امتیاز با بهره‌گیری از اهرم فشارهای وارده به ایران بود که مشاهده شد استراتژی‌های یکسانی پیرامون این مسئله در دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه وجود داشت و صرفاً تفاوت در تاکتیک‌های نرم و سخت اتخاذشده بود.

بنابراین در مواجهه با قدرت‌های تمامیت‌خواه، نه حسن‌نیت ایران محلی از اعراب دارد و نه نشان‌دادن صلح‌طلبی و رساندن پیام آشتی به جهان. آنچه که واجد اعتبار است برقراری توازن نسبی و ایجاد هزینه برای دیگر بازیگرانی است که جز تقابل و ایجاد فشار و ستاندن مولفه‌های قدرت ایران راهبرد دیگری ندارند و هر سطحی از تعامل را نوعی ضعف تلقی می‌کنند.

اگرچه ایران به‌جز رژیم‌صهیونیستی همواره آماده گفت‌وگو با دیگر کشورها بوده و تجربه‌های متعدد طی‌شده در دهه‌های گذشته موید این نکته است که گفت‌وگو در شرایط برابر و با احترام به حقوق مسلم خود مورد پذیرش جمهوری‌اسلامی است و برخلاف تعابیر مطروحه برخی تحلیل‌گران اصلاح‌طلب، ایران نه ستیزه‌جوست و نه با دنیا سر جنگ دارد که به مخابره پیام صلح‌طلبی و آشتی‌جویی از سوی رئیس‌جمهور نیاز باشد.

این قسم ساده‌سازی‌ها پیرامون کلان‌مسئله‌ای ریشه‌دار و تقلیل مناقشه‌ ایران و آمریکا به اختلافاتی که امکان رفع و رجوع آن با گفت‌وگو فراهم است، هیچ نسبتی با واقعیات حاکم بر نظام بین‌الملل ندارد و صرفاً بذر ناآگاهی را در افکار عمومی خواهد کاشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۱۲۷۳۰۱۴:۱۹:۵۰ ۱۴۰۳/۷/۳
جناب رئیس جمهور باز شیرین کاری کردن!!
ناشناس۳۶۱۲۸۴۹۱۵:۴۲:۴۹ ۱۴۰۳/۷/۳
بابت رای به دولت سوم تدبیر و امید (با نام مستعار وفاق) رسماً از مردم ایران معذرت میخوام شرمنده‌ام قول میدم دفعه‌ی بعد دیگه به این طیف رای ندم
ناشناس۳۶۱۲۸۷۴۱۶:۱۶:۰۳ ۱۴۰۳/۷/۳
با همین رویابینی وبرجام مردم ۵ سال از ۹۲-۹۷ رنگ آرامش اقتصادی وبهبود زندگیشان را کاملا با تثبیت نرخ دلار حس کردند. تعریف سیاست همین است گشودن پنجره برای پیشرفت وبهبودشرایط ، حالا اگر سر ترامپ روهم با مذاکرات دیپلماتیک طولانی گرم کرده بودید الان زیر بار فشار تحریم استخوان ملت را خرد نکرده بودید
ناشناس۳۶۱۲۷۳۲۱۴:۲۱:۳۹ ۱۴۰۳/۷/۳
امام خمینی انقلاب را به دست نامحرمان و نااهلان نسپارید
ناشناس۳۶۱۲۷۳۴۱۴:۲۴:۰۰ ۱۴۰۳/۷/۳
مسئله این ها هضم شدن در معادله جهانی است که غرب تعریف کردن ولو با واگذاری منافع ملی حتی دنیا دیگر مانند سابق هم نیست و کمتر روی غرب حساب خاص باز می کنند
ناشناس۳۶۱۲۸۶۹۱۶:۱۲:۱۶ ۱۴۰۳/۷/۳
عده‌ای‌ بخاطر تابعیت‌ و اقامت‌ بچه‌هاشون‌ مردم‌ و کشورشونو‌ فروختن
ناشناس۳۶۱۲۷۳۵۱۴:۲۵:۳۱ ۱۴۰۳/۷/۳
اقای ونکی کدوم اصلاح طلب ؟؟؟
ناشناس۳۶۱۲۷۴۲۱۴:۲۸:۵۷ ۱۴۰۳/۷/۳
«ساده‌سازی‌های برخی اصلاح‌طلبانی شده که برداشتشان از واقعیات حاکم بر نظام بین‌الملل بسیار سطحی بوده و پیچیدگی‌های آن را در نظر نمی‌گیرند !! » حالا شماها این چند سال آویزون چین و روسیه شدید به کجا رسیدید !؟
ناشناس۳۶۱۲۷۴۴۱۴:۲۹:۵۰ ۱۴۰۳/۷/۳
تا وقتی مشکل تحریم ها حل نشه اقتصاد ایران و مشکلات مردم حل نخواهد شد بقیه حرفا شعار تو خالی هست
ناشناس۳۶۱۲۸۳۰۱۵:۳۶:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۳
تحریم را به اندازه خودش ببینید!! همانند برجام fatf اخراجی های دانشگاه و....!!
ناشناس۳۶۱۲۷۴۸۱۴:۳۳:۴۸ ۱۴۰۳/۷/۳
صدا و سیما و کیهان کم بود حالا وقتش رسیده الف هم به دولت حمله کنه .
ناشناس۳۶۱۲۷۵۳۱۴:۳۵:۲۶ ۱۴۰۳/۷/۳
اصولگرایان از این دولت ناراحت هستن .
ناشناس۳۶۱۲۷۵۶۱۴:۴۱:۲۵ ۱۴۰۳/۷/۳
تحلیلگران اصلاح طلب ساده لوحند و شما صاحب نظر و کارشناس!!!!!!
1۳۶۱۲۷۶۴۱۴:۵۳:۰۲ ۱۴۰۳/۷/۳
تجربه نشان داده سود مذاکرات ایران با آمریکا در جیب آمریکا و اصلاح طلبان ( سکه های برجامی) و ضرر آن از جیب ملت است
ناشناس۳۶۱۲۷۶۵۱۴:۵۴:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۳
با همین سخت گرفتن و ایجاد و نگهداشت شرایط فوق العاده در کشور ، وضعمان این است . حالا بیایید ۴ سال هم ساده بگیریم ! چه چیزی از ما کم میشود که به ما زیاد نشود ؟؟؟
رضا۳۶۱۲۷۸۴۱۵:۰۶:۰۹ ۱۴۰۳/۷/۳
روزی چین و امریکا نرد عشق می باختند و کل بازار امریکا را بعد از پیشرفت جهانی سازی چینی ها احاطه کردند ولی وقتی امریکایی فهمیدند جهانی سازی در حال اره کردن ریشه تولید انهاست زدند زیر میز بازی و جهانی سازی جایش را به تحریم کالاهای چینی و مناقشه تایوان داد.روسیه هم در عصر همین برادر پوتین به طمع ملحق شدن به کلوپ برندگان غربی با غرب نرد عشق باخت عضو گروه 7 شد و حتی درخواستن عضویت در ناتو را داد ولی بزودی فهمید که غربی ها دنبال یک روسیه تحت سلطه و مطیع هستند نه یک رقیب در سفره پس امروز او هم به جنگ اوکراین و درگیری با غرب رسیده است.این سرنوشت اینده کشور هندوستان هم که ارزوی چین شدن را دارد خواهد بود اگرچه امروز به ظاهر متحد استراتژیک امریکاست.چرچیل میگفت ما دوست و دشمن دائمی نداریم بلکه انچه برای ما دائمی است منافع ماست.اگر کسانی شعور فهم این مطلب را داشته باشند چراغ پیش پایشان روشن است.تعالی ما هم درون زا و تابع مدیریت برتر،نخبه گزینی ،فساد ستیزی و سخت کوشی است نه در دامن غرب یا شرق
ناشناس۳۶۱۲۸۲۲۱۵:۲۹:۴۹ ۱۴۰۳/۷/۳
عراقچي مگر هماهنگ با رييس جمهور نيست او بايد حكم ترمز باشد
معلم تاریخ۳۶۱۲۸۴۲۱۵:۴۰:۰۴ ۱۴۰۳/۷/۳
تحت شرایط موجود جنگ نهایی و سرنوشت ساز بین ایران و جبهه اسراییل-امریکا اجتناب ناپذیر است. تاریخ در این مورد قضاوت خواهد کرد.
محمد۳۶۱۲۸۴۵۱۵:۴۱:۱۰ ۱۴۰۳/۷/۳
مشکل اینجاست که همه این صحنه ها دوباره در حال تکرار شدن است و این بازی ، تکراری است . اینکه آغاز دوباره مذاکره با غرب (و البته دوری حدودی از شرق) را تقصیر اصلاح طلبان بدانید یک بازی کهنه است . به شما توصیه می کنم که با تحولات سیاسی کشور همراه باشید و سعی نکنید بر خلاف جهت آب شنا کنید.
ناشناس۳۶۱۲۸۷۸۱۶:۱۹:۳۹ ۱۴۰۳/۷/۳
بعد شما آن پیچیدگی ها را درک کردی؟ سفره نان بازنشستگان پیچیدگی ندارد؟ کرایه خانه سر به فلک کشیده / گوشت کیلویی یک میلیون تومان / شکر کیلویی 50 هزار تومان / پنیر و شیر و کره رو به گران شدن / سرویس مدرسه بیست میلیون تومانی / هزینه دانشگاه ترمی ده میلیون تومان/ و هزار مورد مصیبت اقتصادی پیچیدگی ندارد؟ شما که نفس تان از جای گرم بلند می شود حق دارید سرنا را از سر گشادش بدمید و به زندگی مردم کاری نداشته باشید و یک سری شعار های توخالی را داد بزنید

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. کشوری که درس عبرت شد!

  2. متولی و حرمت امامزاده!

  3. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  4. شمارش معکوس آغاز شد!

  5. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  6. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  7. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  8. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  9. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  12. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  13. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

  14. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

  15. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  16. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

  17. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

  18. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  19. حزب الله از نفس نمی افتد

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

  21. عددسازی چرا؟ 

  22. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

  23. هنوز وقتش نرسیده؟!

  24. رویابینی در سیاست خارجی !

  25. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

پربحث‌های هفته

  1. متولی و حرمت امامزاده!

  2. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  3. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  4. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  5. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  6. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

  8. عددسازی چرا؟ 

  9. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

  10. رویابینی در سیاست خارجی !

  11. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  12. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  13. پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

  14. جنگ برده را نبازیم

  15. تلویزیون دستخوش تغییرات مدیریتی جدید شد

  16. هشدار محسن رضایی درباره تبعات گسترش ترورهای صنعتی برای آمریکا و اروپا

  17. روایت ظریف پیرامون صوتی که از پزشکیان منتشر شد

  18. ظریف: ایران حق دارد ترور شهید هنیه را تلافی کند/ دولت ترامپ با خروج از برجام اشتباه محاسباتی کرد

  19. افسران صهیونیست از مهارت‌های شیطانی موساد می‌گویند

  20. قمپوزسيون!

  21. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

  22. تذکر دو نماینده مجلس در مورد «حادثه تروریستی لبنان»: تجهیزات«موتورولا» را وارد نکنید

  23. استاندار جوان و اهل تسنن کردستان را بشناسید

  24. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

  25. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

آخرین عناوین