واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

  4030709104 ۰ نظر، ۹ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

پاسخ سرلشگر موسوی به پرسشی درباره واکنش ایران به ترور نصرالله

به گزارش ایسنا، امیر سرلشگر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده ارتش در جمع خبرنگاران درباره اقدام به ترور دبیرکل حزب الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی و فضای سیاسی و رسانه‌ای پیرامون آن اظهار کرد: مقداری از حرف‌هایی که صهیونیست و اربابانش می‌زنند عملیات روانی است که می‌خواهند برای اربابان و مردم خود پیروزی‌شان را تصویر کنند تا این نتانیاهو جانی دستاوردهایی داشته باشد. مقداری دیگر از این حرف‌ها به خاطر شاخص‌های مادی است که آنها برای خودشان دارند و محاسباتی که می‌کنند و سالهاست این محاسبات اشتباه بوده است. اما هر روز صهیونیست‌ها بیشتر به سمت اضمحلال حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: سنت خداوند و آموزه های دینی ما غیر از این است؛ اگر درخت تنومندی قطع شد و جای آن هزاران نهال رویید کسی که این درخت را قطع کرده است سود کرده است.

این تجربه همه ماست که وقتی خون شهید به زمین ریخته می‌شود هزاران برایر بیشتر از خود شهید و توفنده‌تر عمل می کند. در دنیای امروز همه حق‌طلبان می‌گویند کار خود را در مکتب حسین بن علی یاد گرفته‌اند، آیا ریختن خون حسین بن علی برای یزید موفقیت بود؟ قطعا خون سید حسن نصرالله توفنده‌تر از خود سید حسن طومار رژیم صهیونیستی و اربابان آن را در هم می‌پیچد و شما جوان‌ترها این را قطعا به چشم می‌بینید.

وی‌ در پاسخ به اینکه صهیونیست‌ها چرا چنین هزینه‌ای کردند؟ گفت: با تفکر غلط مادی خودشان فکر می‌کنند با این کارها موفق می شوند اما گور خودشان را عمیق‌تر می‌کنند.

فرمانده کل ارتش درباره واکنش ایران و محور مقاومت به ترور سید حسن نصرالله؟ گفت: منتظر باشید.

**

پاسخ فرزند پزشکیان به ادعای ثابتی درباره پاسخ به اسرائیل

روز گذشته علی مطهری، نماینده سابق مجلس در توییتی نوشت: «تعلل ایران در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران در حالی كه دنیا منتظر پاسخ ایران بود، باعث شد رژیم صهیونی جرأت پیدا كند كه سید حسن نصرالله را هم ترور كند. ما فریب آمریكا را خوردیم كه پی در پی پیام فرستاد كه نزنید هفته دیگر آتش‌بس را برقرار می‌كنیم. «الامور مرهونة باوقاتها»

امیرحسین ثابتی نماینده تهران در مجلس و مجری سابق تلویزیون در واکنش به توییت مطهری نوشت: «ضمن تشکر از موضع خوب آقای مطهری، از ایشان میخواهم تا دقیقا اعلام کنند چه کسی فریب امریکا را خورد و با سرپیچی از دستور رهبر معظم انقلاب و متوقف کردن عملیات انتقام شهید هنیه، باعث ترور سید حسن نصرالله شد؟ چرا تاوان ساده لوحی عده ای خاص را باید ۸۰ میلیون ایرانی و جبهه مقاومت بدهد؟»

توییت ثابتی با واکنش یوسف پزشکیان، فرزند رئیس‌جمهور مواجه شد. یوسف پزشکیان نوشت: «سیاست‌های کلی نظام و امور جنگ و صلح با ولی فقیه است و پزشکیان دلبسته رهبری است و هرگز از دستورات فرمانده کل قوا سرپیچی نمی‌کند. القای سرپیچی رییس‌جمهور ادامه علمیات اسرائیلی‌ها است. به عنوان یک شهروند از دستگاه‌های نظارتی انتظار دارم ریشه اظهارات وفاق‌ستیز را جستجو کنند.»

***

پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نحوه پاسخ ایران به اسرائیل در اعتماد نوشت: «پیشنهاد من این است كه در این نوع مسائل، حتما به انتظار تصمیم‌گیری‌های رهبری انقلاب باشیم.  رهبر انقلاب هم رهبر مجاهدت‌های شهید نصر‌الله است و هم نگران و دلسوز تاریخ و تمدن ایران.

در این شرایط مهم‌ترین كاری كه همه احزاب و گروه‌ها باید به آن توجه كنند آن است كه به جای ایجاد فضاسازی‌های مختلف چه فضاسازی‌های انفعالی و  چه فضاسازی‌های انقلابی متوجه نقشه راهی شوند كه رهبری ترسیم می‌كنند.

با توجه به اینكه مجموعه اطلاعات در اختیار رهبر انقلاب است و با عنایت به اینكه طی 1سال اخیر راهبردهای ایشان در حفاظت از سرنوشت مردم ایران تعیین‌كننده بوده، همگی باید در انتظار تصمیمات ایشان باشیم. در واقع عقل حكم می‌كند نه جلوتر حركت كنیم و نه عقب‌تر از راهبردهای ترسیم شده توسط رهبری.»

***

کینه، چشم مخالفان نظام را کور کرده است

جواد کاشی، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی نوشت: «آنکه از مرگ انبوه فلسطینی‌ها و اینک شهادت حسن نصرالله مسرور شده، دلی مملو از کینه دارد. می‌توان کنارش نشست، با آنچه او را اینهمه کینه‌ورز کرده همدلی کرد. بی‌تردید تن و جانش از زخم ناشی از سرکوب و تحقیر آزرده است. 

از تعداد این دل‌های پرکینه و مسرور کسی خبر ندارد. اما هر چه بیشتر باشند، بیشتر باید از آینده ترسید. آنها با نظام جمهوری اسلامی مخالف‌اند، اما نه تنها به مخالفت‌هاشان نباید امیدی بست، بلکه هر کدام یک مین خطرناک بر سر راه تقویت زندگی مدنی، آزادی و نظم دمکراتیک‌اند. 

تنها دلی می‌تواند چراغی فراراه آینده برافروزد، که حقیقتاً ضد سلطه باشد. سلطه هر کجا که هست، روح و روانش را بیازارد. برای هر کس که علیه سلطه عمل می‌کند احترام قائل شود و برای مرگ‌شان سوگوار باشد. برای گشودن افق فردا کافی نیست با وضع موجود مخالف باشیم. باید اطمینان حاصل کنیم چاله عمیق‌تری فراراه مردم نکنده باشیم. 

مردم فلسطین و لبنان علیه سلطه بی‌مهار یک کشور یاغی به نام اسرائیل دست به مبارزه زده‌اند. می‌توان الگوهای رفتاری و شناختی آنها را موضوع بررسی و نقد قرار داد و با برخی از اقدامات مخالف بود. اما نفس وجود آنها و تداوم عمل و مبارزه‌شان، از بزرگی روح انسانی حکایت دارد. 
تنها دلی پایگاه امن برای عشق به آزادی است، که هر مبارز برای رهایی از سلطه را می‌ستاید. از کوچه و خیابان کشور خودمان تا هر کجا و هر کس در هر کجای دیگر جهان. 

سید حسن نصرالله در لبنان مظهر پایان بخشی به برتری‌جویی اسرائیل و تحقیر مدام مردمان لبنان طی دهه‌های متمادی بود. مردمان و رهبران فلسطینی در غزه و کرانه باختری امید مردمان تحقیر شده‌اند. برخی اشتباهات استراتژیک آنها در عمل قابل بحث و بررسی انتقادی است. اما وای به دلی که از مرگ آنها مسرور می‌شود. وای به مردمی که از مرگ انبوه و بی‌رحمانه آنها شادمان شوند. آنکه از مرگ فجیع مردم فلسطین و حسن نصرالله شادمان شده، خود یک برده تحقیر شده است که در جستجوی اربابی تازه‌ برای تداوم بردگی است. 

کینه یک ویروس خطرناک است. در فضای تهدید و سرکوب به نحو شگفتی تکثیر  می‌شود. خرد را کور می‌کند. ظرفیت‌های اخلاقی را می‌سوزاند. از کینه‌ورز ماشین تولید نفرت مدام می‌سازد. او برای همگان و پیش از همه برای خود یک بلای خانمان سوز است.»

***

فیلترینگ در دستور کار جلسه شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای عالی فضایی امروز نهم مهرماه با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. این نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت چهاردهم است که در کمتر از ۳ ماه از تشکیل دولت، برگزار می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ارتباطات، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور از جمله اعضای حقوقی این شورا به شمار می‌روند و سید محمد آقامیری دبیری این شورا را عهده دار است. همچنین حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، رضا تقی پور، رسول جلیلی، سید عزت الله انتظامی و محمدحسین انتظاری نیز از اعضای حقیقی این شورا هستند.

موضوع فیلترینگ از آغاز تشکیل دولت چهاردهم، مورد تاکید رئیس جمهور و متولیان این حوزه قرار گرفته است به طوری که ستار هاشمی وزیر ارتباطات در نخستین روز کاری‌اش در وزارت ارتباطات به سوالات خبرنگاران در مورد فیلترینگ پاسخ داد و گفت: سیاستگذاری محدودیت‌های اینترنت در وزارت ارتباطات اتفاق نمی‌افتد اما ما قطعاً در جریان مطالبات مردم هستیم. وضعیت موجود به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت قابل قبولی نیست و این روش قطعاً باید بازطراحی شود.

وزیر ارتباطات همچنین به تازگی درباره موضوع فیلترینگ تاکید کرد که محور این کار، شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است که در این رابطه سلسله جلساتی برگزار شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

مسعود پزشکیان نیز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که «مسأله فیلترینگ در دستور کار است و آن را در شورای امنیت هم مطرح خواهیم کرد.»

به نظر می‌رسد با توجه به مواضع دولت چهاردهم و اظهارات اخیر وزیر ارتباطات در حوزه فیلترینگ، این موضوع فردا در دستور کار اعضای شورای عالی فضای مجازی قرار بگیرد اما اینکه این موضوع صرفاً در یک جلسه رسیدگی شود و یا اینکه انتظار داشته باشیم اخبار مشخصی از حوزه فیلترینگ از جلسه فردا بیرون خواهد آمد، مشخص نیست.

***

واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت هفته فراجا، اظهار کرد: فراجا در زمره دستگاه‌هایی در کشور است که دارای مأموریت‌های خطیر و متنوع می‌باشد و جغرافیای این مأموریت‌های خطیر در سراسر ایران اسلامی از مرز‌ها تا مرکز کشور امتداد دارد؛ فراجا در راه حفظ و تحکیم امنیت مردم و شهروندان با تروریست‌ها، اشرار، مخلان امنیت، قاچاقچیان و قانون‌شکنان مواجه می‌شود و در این مسیر شهید و جانباز تقدیم کشور می‌کند؛ قطعاً قوه قضاییه در انجام مأموریت‌های خطیر فراجا، به این نهاد خدوم، مساعدت و کمک می‌کند؛ اعضا و نیرو‌های فراجا نیز که در کف خیابان و صحنه‌های دیگر با اشرار و مخلان امنیت و قانون‌شکنان مواجه می‌شوند باید آموزش‌های متنوع و روزآمد را دریافت کنند؛ این امری مهم است که فرماندهی فراجا نیز بدان اهتمام و عنایت دارد؛ امروز شاهدیم که چنانچه قصور یا تقصیری در مجموعه فراجا رخ دهد، فرماندهی فراجا در برخورد با مقصران و قاصران، پیشقدم است و این نکته‌ای بسیار مثبت و ارزنده است. از سویی دیگر ضروری است بخش‌های مربوطه در تأمین تجهیزات به‌روز و کارآمد برای نیرو‌های فراجا، اهتمام کامل داشته باشند.

***

مهاجرستیزی عواقب بدی برای جامعه ایران دارد

شیرین احمدنیا، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در اعتماد نوشت: «این روزها، شاهد دامن‌ زدن برخی افراد در رسانه‌ها و حتی از جایگاه‌های مسوولان، به شیوع آمارسازی‌های توهم‌آمیز، شایعات بی‌پایه و اساس هستیم كه درنتیجه دشمنی و سوء‌ظن ایرانیان را نسبت به حضور و همسایگی افغانستانی‌ها در محله‌ها و مراكز آموزشی، تفریحی و غیره تحریك می‌كند.

این شایعات و درواقع توطئه‌های مهاجرستیزانه، برخی رفتارهای ناپسند و شرم‌آور غیرانسانی و غیراخلاقی را در سطح خیابان، معابر، محله‌ها و در ارتباط با بهره‌مندی افغانستانی‌ها از امكانات شهری و آموزشی در عرصه شهر موجب شده كه در مواردی در رسانه‌های اجتماعی نیز انعكاس وسیعی یافته است و شأن انسانی شهروندان ایرانی را زیرسوال برده و می‌برد.

محروم‌ كردن مردان و زنان مهاجر-كه مسلما اگر امكانش را داشتند اسكان و اقامت در كشوری غیر از ایران را به شرایطی كه اینك در اینجا تجربه می‌كنند، ترجیح می‌دادند- از امكان كار شرافتمندانه و كسب معیشت و ایجاد محرومیت برای فرزندان‌شان، از امكانات آموزشی و مدارس، نهایتا چه سرنوشتی را برای ایشان و برای خود شهروندان ایرانی رقم خواهد زد، جز گسترش فقر، كار كودكان، انواع جرایم و انحرافات اجتماعی كه تبعاتش هر دو طرف را درگیر خواهد ساخت؟

معیشت و اشتغال مهاجران و پناهندگان كه شاهد هستیم همان هم، معمولا توام با بی‌عدالتی، تحقیر، تحمیل شرایط ناامنی شغلی، با حقوق و دستمزدهایی بسیار پایین و مشاغلی با جایگاه و منزلتی پایین بوده كه ایرانیان خود از انجام آن ابا دارند. ایرانیان خود به‌موقعش كم دم از انسانیت و حق‌خواهی نمی‌زنند.

می‌دانیم ایرانیانی كه خود ناگزیر از درخواست پناهندگی و مهاجرت به كشورهای دیگری شده‌اند، چگونه همواره از میزبانان كشور مقصد، رفتار توام با احترام، همدلی، پاسخگویی به نیازها و تخصیص حقوق شهروندی طلب كرده و معمولا هم از آن بهره‌مند شده‌اند. اینك چگونه است كه همان ایرانیان، هنگامی كه خود در مقام میزبان قرار می‌گیرند، تغییر نقش و منش می‌دهند و پذیرای مهاجرانی نمی‌شوند كه از بسیاری جهات بسیار هم به خود نزدیك و در واقع خویشی از خویشاوندان دور به شمار می‌روند!»

***

علت نداشتن دستورکار در مجلس چیست؟

 به گزارش تسنیم، حدود چهار ماه از آغاز به کار مجلس شورای اسلامی دوازدهم می‌گذرد و این مجلس با چالشی جدی به‌نام "عدم‌وجود دستورکار مشخص" مواجه است، این وضعیت به‌حدی بحرانی شده است که هیئت رئیسه مجلس به‌دلیل نبود دستورکار خاص، جلسات خود را لغو می‌کند تا کمیسیون‌ها بتوانند زمان بیشتری برای بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشند اما با وجود فراهم شدن بستر توسط هیئت رئیسه هنوز کمیسیونهای تخصصی مجلس اقدامی انجام نداده‌اند.

عدم‌وجود دستورکار مشخص در صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی می‌تواند به عدم‌تحقق اهداف کلیدی مجلس منجر شود. با گذشت چهار ماه از آغاز کار مجلس دوازدهم، نمایندگان و کمیسیون‌ها هنوز نتوانسته‌اند به یک برنامه منسجم دست یابند، این وضعیت به‌ویژه در شرایط کنونی کشور که نیاز به تصمیم‌گیری‌های سریع و مؤثر بیش از پیش احساس می‌شود، نگران‌کننده است. اگر روند فعلی ادامه یابد، ممکن است یک سال از چهار سال دوره نمایندگی بدون هیچ دستاورد ملموسی سپری شود.

یکی از دلایل اصلی این وضعیت، مشغولیت نمایندگان در فعالیت‌های انتخاباتی و رأی اعتماد به وزرا بوده است. نمایندگان حدود دو ماه از این چهار ماه را صرف این امور کردند، علاوه بر این، طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها که از مجلس یازدهم مطرح شده بود، به‌دلیل نزدیکی زمان انتخابات شوراها و اتمام دوره مجلس یازدهم، اکنون در دستورکار مجلس دوازدهم قرار گرفته است، اما این طرح نیز به‌کندی پیش می‌رود و انتظار می‌رود دولت لوایح موردنظر خود را هرچه سریع‌تر به مجلس ارسال کند.

 

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. بازداشت ۲ زن ضارب افغانستانی در شهریار

  2. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  3. ماکرون برای پزشکیان شرط گذاشت

  4. هم «هو» شد، هم منزوی!

  5. حزب‌الله از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد/ رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت

  6. جرم «کریمی» فراموش‌شدنی نیست

  7. رویابینی در سیاست خارجی !

  8. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  9. بازی تبلیغاتی اسرائیل

  10. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

  11. یک پیشنهاد مساله ساز !

  12. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

  13. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

  14. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اوکراین قربانی جاه‌طلبی اروپا و آمریکا شد/ توهین به رئیس‌جمهور از تریبون رسانه ملی، خلاف منافع ملی است

  16. اسرائیل از اجنه برای جاسوسی استفاده می‌کند!

  17. پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان/ مسلمانان در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

  18. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

  19. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

  20. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

  21. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  22. خوابی که تعبیر نشد

  23. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

  24. اگر سازمان های بین المللی جلوی نتانیاهو را نگیرند ما پاسخ مناسب را خواهیم داد

  25. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  2. ماکرون برای پزشکیان شرط گذاشت

  3. حزب‌الله از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد/ رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت

  4. رویابینی در سیاست خارجی !

  5. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  6. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اوکراین قربانی جاه‌طلبی اروپا و آمریکا شد/ توهین به رئیس‌جمهور از تریبون رسانه ملی، خلاف منافع ملی است

  8. پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان/ مسلمانان در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

  9. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

  10. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

  11. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  12. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

  13. نامه سیدحسن خمینی به سیدحسن نصرالله: مهیای آنم همراهتان باشم

  14. روایت ظریف پیرامون صوتی که از پزشکیان منتشر شد

  15. پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

  16. محسن رضایی: سوریه، عراق و ایران هرچه زودتر تصمیم بگیرند

  17. فریاد صریح انقلاب اسلامی

  18. در رثای شجاعت

  19. نماینده مجلس : مسببان حادثه معدن طبس باید شناسایی و با گیوتین اعدام شوند

  20. ادعای جنجالی ثابتی درباره عملیات انتقام شهید هنیه

  21. پزشکیان: به چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟

  22. رهبر انقلاب: جرات حمله به مرزهای ایران را ندارند /ما با نظام سلطه مخالف هستیم

  23. پزشکیان: آمریکا و اروپا دروغ گفتند

  24. تله جنگ!

  25. یاد شهیدان ضامن منحرف نشدن از جهت‌گیری‌های انقلاب است  

آخرین عناوین