به گزارش ایسنا، اخیرا بیمه مرکزی، آمار شکایات ۹ ماهه سال ۱۴۰۳ صنعت بیمه را که توسط بیمه گذاران و ذینفعان بیمه نامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمه گذاران از شرکتهای بیمه، منتشر کرده که براساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است.
با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغییر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتهای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود.
۵۷ درصد از شکایات وارد است
براساس آمار کل شکایات به شرکتهای بیمهای در ۹ ماهه سال جاری در مجموع تعداد کل شکایات ثبت شده به ۵۸۰۴ فقره میرسد که از این میان به ۵۲۵۹ فقره رسیدگی شده و ۵۴۵ فقره در حال رسیدگی است. از میان شکایات رسیدگی شده ۳۳۳۱ فقره شکایت به شرکتهای بیمهای وارد بود و تعداد ۱۹۲۸ فقره شکایت وارد نبوده است که نشان دهنده سهم ۵۷.۳ درصدی شکایات وارده به شرکتها از میزان کل شکایات ثبت شده است.
در این میان از تعداد ۳۱ شرکت بیمه ای و همچنین صندوق تامین خسارتهای بدنی و به عبارتی از مجموع اطلاعات موجود از ۳۲ شرکت بیمهای، سه شرکت بیمه دانا، بیمه ایران و بیمه آرمان در صدر بیشترین شکایات ثبت شده به شرکتهای بیمهای قرار دارند.
بالاترین میزان شکایات بیمهای متعلق به کدام شرکتها است؟
مطابق این آمار، تعداد شکایات به بیمه دانا در مجموع ۱۰۹۱ فقره بوده و ۱۰۶۴ فقره از آن رسیدگی شده که ۹۳۷ شکایت وارد و ۱۲۷ شکایت ناوارد بوده و همچنین ۲۷ شکایت دیگر در حال رسیدگی است.
در جایگاه دوم بیمه ایران قرار دارد که ۶۶۴ فقره شکایت به این شرکت ثبت شده است. از این میان به ۶۴۱ فقره شکایت رسیدگی شده که ۳۰۱ فقره وارد و ۳۴۰ فقره ناوارد است و همچنین ۲۳ فقره شکایت دیگر در حال رسیدگی است.
در جایگاه سوم شکایات بیه شرکتها، بیمه آرمان قرار دارد که ۶۰۸ فقره شکایت به آن ثبت شده و از این تعداد ۵۹۴ فقره رسیدگی شده که ۴۴۷ فقره از آن وارد و ۱۴۷ فقره دیگر ناوارد است. همچنین ۱۴ فقره شکایت دیگر طی این مدت در حال رسیدگی است.
کدام شرکت ها کمترین شکایات بیمه را داشتند؟
براساس این آمار، سه شرکت بیمه فردا، بیمه امید و بیمه توسعه، کمترین میزان شکایات را به خود اختصاص دادهاند. تعداد شکایات ثبت شده به بیمه فردا تنها یک مورد بوده که هنوز به آن رسیدگی نشده و در دست رسیدگی است. ۱۲ شکایت در رابطه با بیمه امید ثبت شده و به ۹ مورد آن رسیدگی شده است که چهار شکایت وارد و پنج شکایت ناوارد است و سه شکایت دیگر در دست رسیدگی قرار دارد.
در جایگاه سوم نیز، بیمه توسعه قرار دارد که ۱۷شکایت به آن ثبت شده و ۱۶ مورد شکایت آن مورد بررسی قرار گرفته که ۹ مورد آن وارد و هفت مورد آن ناوارد بوده و به یک مورد هنوز رسیدگی نشده است.
کدام رشته بیمهها بیشترین شکایات را دارد؟
در رابطه با درصد شکایات از رشتههای بیمهای نیز، شکایات مرتبط با رشته شخص ثالث، با ۴۳.۱۹ درصد در صدر جدول قرار دارد و دو رشته درمان و بدنه به ترتیب با ۲۱.۳۱ درصد و ۱۸.۶ درصد بیشترین سهم شکایات در بین رشتههای بیمه را به خود اختصاص دادهاند.
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.