انتقاد حسین شریعتمداری؛ لایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی؟!

  4020301002 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
انتقاد حسین شریعتمداری؛ لایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی؟!

 حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «لایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی؟!» نوشت:

۱- می‌گویند؛ در یکی از روزهای زمستان، شخصی از همسایه خود شکایت کرده بود که برف پشت‌ بامش را جلوی در خانه ما ریخته و تردد ما را با دشواری رو‌به‌رو کرده است. دادگاه بعد از بررسی ماجرا‌، شکایت را وارد دانسته و طی حکمی همسایه را ملزم کرد که برف‌ها را از جلوی خانه شاکی پاک کند. حکم دادگاه اما، در اواسط مرداد ماه و در اوج گرمای هوا صادر و ابلاغ شده بود!... شاکی ضمن تشکر از سرعت عمل‌(!) دادگاه، اعلام کرد که شکایت خود را پس گرفته است و اصلاً شتر دیدی؟! ندیدی!

۲- اخیراً لایحه‌ای با عنوان «‌لایحه عفاف و حجاب‌» از سوی دستگاه قضایی تهیه شده و توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. نگاهی به مفاد این لایحه و مقایسه مواد پیشنهادی آن با قوانین موجود، این تلقی را به دنبال دارد که انگار لایحه یاد شده نه برای مقابله با بی‌حجابی، بلکه با هدف (ولو ناخواسته‌) حذف موانع قانونی موجود و زمینه‌سازی برای گسترش این پدیده زشت و پلشت تهیه شده است!

۳- به عنوان نمونه -‌و فقط یک نمونه از ده‌ها نمونه دیگر- در ماده یک لایحه آمده است: 
«‌فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) مکلف است به زنانی که مرتکب رفتار موضوع ماده‌(۲) این قانون می‌شوند در مرتبه اول از طریق مقتضی با استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند مانند ارسال پیامک تذکر دهد. در صورت تکرار این رفتار در مرتبه دوم از طریق سامانه‌های مذکور معادل یک‌دهم جزای نقدی درجه هشت و در مرتبه سوم معادل یک پنجم جزای نقدی درجه هشت جریمه نماید و در مرتبه چهارم مرتکب را جهت تعقیب کیفری و اعمال مجازات موضوع ماده(۲) به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی کند. اعلام تذکر، جریمه و معرفی به مراجع قضایی باید مستند به ادله با قراین کافی باشد‌»!
لطفاً دقت کنید. بر اساس قوانین موجود، کشف حجاب در اماکن عمومی «جرم مشهود» است و مقابله با آن وظیفه قانونی و تعریف شده ضابطان قضایی (اعم از نیروی انتظامی و بسیج و...) است. توضیح آن که جرم مشهود به جرایمی گفته می‌شود که در آن عمل مجرمانه (در این‌جا کشف حجاب‌) در مکان عمومی رخ بدهد یا به‌گونه‌ای باشد که وقوع جرم توسط نیروی انتظامی یا مردم دیده شود و یا وقوع جرم و متهم آن، محرز و آشکار باشد. مطابق قوانین موجود (که بدیهی نیز هست‌) مأمورین انتظامی به محض اطلاع از وقوع یک جرم مشهود باید به مقابله با آن برخیزند و از وقوع آن جلوگیری کرده و در صورت لزوم، مجرم را همراه با مستندات جرم به مراجع قضایی تحویل بدهند. 
حالا به مفاد ماده یک لایحه عفاف و حجاب توجه کنید. در آن آمده است که ماموران نیروی انتظامی در صورت مشاهده کسانی که کشف حجاب (جرم مشهود) کرده‌اند «‌در مرتبه اول از طریق مقتضی با استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند مانند ارسال پیامک تذکر دهد. در صورت تکرار این رفتار در مرتبه دوم از طریق سامانه‌های مذکور معادل یک دهم جزای نقدی درجه هشت و در مرتبه سوم معادل یک پنجم جزای نقدی درجه هشت جریمه نماید و در مرتبه چهارم مرتکب را جهت تعقیب کیفری و اعمال مجازات موضوع ماده(۲) به مراجع قضایی ذی‌صلاح معرفی کند‌»! به بیان دیگر، اولاً؛ وظیفه تصریح شده مقابله با جرم مشهود از ماموران سلب شده است! ثانیاً؛ مجازات کشف حجاب، از دایره جرایم کیفری حذف شده و به جرایمی از نوع «تخلف‌»! آن‌هم با مجازات نقدی تقریباً ناچیز تبدیل شده است! ثالثاً؛ امکان برخورد با این پدیده عفت‌سوز از سایر نهادهای ضابط قضایی مانند بسیج و سپاه گرفته شده و حال آنکه برخورد آنان با جرایم مشهود یک ماموریت قانونی و مصوب مجلس و فرماندهی کل قواست! رابعاً مردم از انجام تکلیف دینی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر نه فقط منع شده‌اند، بلکه اقدام آنها در این زمینه به‌گونه‌ای یک اقدام مجرمانه نیز تلقی شده است! و مثلاً حق ندارند از تردد کشف‌حجاب‌کنندگان در معابر عمومی و انظار عامه جلوگیری کنند!

۴- و اما، حالا به شاه بیت! ماده یک این لایحه نظری بیندازید! چه می‌بینید؟! مطابق این ماده، نیروی انتظامی در صورت مشاهده جرم مشهود کشف حجاب، حق کمترین برخورد و ممانعتی ندارد! خُب، باید چه کند؟‌ باید برای کشف‌حجاب‌کننده پیامک بفرستد و به او تذکر بدهد! اگر مراعات نکرد چه؟ پیامک دوم! اگر بازهم... پیامک سوم! و‌... خودتان قضاوت کنید. آیا این فرمول پیشنهادی در لایحه یاد‌شده غیر از رها کردن پدیده خانمان‌برانداز و عفت‌سوز کشف حجاب و تشویق دشمن به بهره‌گیری از زنان فریب‌خورده برای ادامه این راه پلشت، مفهوم و معنای دیگری دارد؟! آیا این ماده خنده‌دار نیست؟! البته که خنده‌دار نیست، بلکه بر احوال ملت و خون شهدا و شهید و شهادت و مجاهدت‌های ۴۴ ساله ملت و... باید‌ گریست!

۵- در تبصره یک از ماده یک آمده است «چنانچه رفتار موضوع ماده ۲ در وسیله نقلیه توسط راننده ارتکاب یابد در مرتبه سوم علاوه‌بر اعمال مقررات مذکور در این ماده وسیله نقلیه به مدت یک هفته توقیف الکترونیکی می‌شود و در مرتبه چهارم به موجب حکم دادگاه تا مدت یک ماه توقیف می‌شود‌». سؤال این است که آیا راننده خودرو نسبت به کشف‌حجاب سرنشینان خودرو مسئولیتی ندارد؟! اگر سرنشینان کشف‌حجاب کرده نیز مورد بازخواست قرار خواهند گرفت، چرا در تبصره مزبور به آن ‌اشاره‌ای نشده است؟ و اگر پاسخ منفی باشد! به مفهوم آن است که خانم‌های بی‌حجاب در صورتی که راننده خودرو نباشند، می‌توانند به کشف حجاب خود ادامه دهند! در این حالت تبصره یاد شده چه فایده و کاربردی دارد؟!... هیچ!

۶- در جای جای این لایحه، مجازات‌هایی که برای کشف حجاب در قوانین جاری کشور پیش‌بینی شده، تخفیف یافته و به جزای نقدی تبدیل شده است. جزای نقدی پیش‌بینی شده در لایحه نیز اگرچه بسیار ‌اندک و ناچیز است ولی حتی اگر مبالغ کلانی هم باشد، بازهم بی‌اثر است و بازدارنده نیست‌! چرا؟! ظاهراً تهیه‌کنندگان محترم این لایحه نمی‌دانند که دشمن از پدیده بی‌حجابی به عنوان یک اهرم موثر برای مقابله با عفت عمومی، فروپاشی نهاد خانواده و نهایتاً مقابله با اساس نظام و هویت اسلامی مردم این مرز و بوم استفاده می‌کند. به بیان دیگر، بی‌حجابی زنان و پوشش‌های زننده مردان بخشی از یک جنگ ترکیبی است و بدیهی است که دشمن برای پرداخت هزینه آن، حتی در مقیاس کلان نیز کمترین تردیدی به خود راه نمی‌دهد. چند تن از زنان بی‌حجاب دستگیر شده که از اجیر‌شدگان دست‌چندم و بی‌اهمیت بوده‌اند، اعتراف کرده‌اند که برای هر یک ساعت حضور در خیابان مبلغ سه دلار دستمزد می‌گرفته‌اند و یکی از آنها میزان درآمد یک ماه خود را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. حالا حساب کنید که عوامل اصلی و سرنخ‌ها چه میزان کلانی دریافت می‌کنند؟! اگر تهیه‌کنندگان محترم لایحه تصور می‌کنند که با جریمه نقدی می‌توانند از ادامه بی‌حجابی جلوگیری کنند، به جرأت می‌توان گفت که از الفبای ترفندهای دشمن نیز چیزی نمی‌دانند!

۷- همین جا باید اذعان کرد که بیشتر زنان و دختران کشف حجاب‌کننده افراد پاکدلی هستند که از عمق ماجرا بی‌خبرند. به قول حکیمانه حضرت آقا: «‌کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف‌حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند؛ من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، 
اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل‌گریه و دعایند، [منتها] توجّه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه‌ با حجاب است. جاسوس‌های دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیّه هستند. اگر بدانند، حتماً نمی‌کنند‌». 
نجات این طیف از زنان و دختران که بازهم به قول رهبر معظم انقلاب «‌دختران خود ما هستند‌» وظیفه قطعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. بنابراین لایحه‌ای که به جای پیشگیری از کشف‌حجاب، انجام این اقدام ناپسند و زیانبار را تسهیل کرده و آسان می‌سازد، جفایی بزرگ و نابخشودنی در حق این طیف از فرزندان فریب‌خورده خودمان است. وقتی دشمن از آنها سوءاستفاده می‌کند بدیهی است که پیشگیری از سوءاستفاده دشمن وظیفه بی‌چون و چرای نظام و همه مردم است.  

۸- درباره خسارت‌بار بودن لایحه یاد شده، گفتنی‌های دیگری نیز هست، که برای پیشگیری از اطاله کلام، می‌گذاریم و به فرصت دیگری موکول می‌کنیم. اما در این میان دو نکته حائز اهمیت و سرنوشت‌ساز را نمی‌توان و نباید نا‌گفته گذاشت؛ 
اول: این لایحه از سوی قوه قضائیه ارائه شده است و با شناختی که از شخصیت برجسته، متقی، انقلابی و هوشمند جناب آقای اژه‌ای، ریاست محترم و فداکار قوه قضائیه در دست است و کارنامه سراسر افتخار ایشان نیز بهترین گواه آن است، بسیار بعید می‌دانیم که از متن لایحه مورد ‌اشاره با خبر باشند. از این روی استدعا داریم لایحه را به دقت مطالعه فرمایند و -با عرض پوزش- به نظر مشاوران بسنده نکنند.
دوم: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از هر سلیقه سیاسی که برخوردار باشند، به یقین در پایبندی به اسلام عزیز و حفظ عفت و سلامت جامعه و خانواده ‌اشتراک نظر دارند. مطالعه لایحه یاد‌شده به وضوح و بدون کمترین تردیدی می‌تواند طرد قطعی آن از سوی نمایندگان ملت را به دنبال داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۶۵۸۹۰۰:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱
کجای کاری همین را هم کامل اجرا نمی کنند
ناشناس۳۰۵۶۶۰۲۰۰:۵۷:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۱
از قوه قضاییه بابت آن سال هایی که قانون حجاب را اجرا نکرد و سبب گسترش بی حجابی و در نهایت آشوب شد به کجا باید شکایت کرد؟
ناشناس۳۰۵۷۰۸۶۱۰:۲۱:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۱
پلیس و قوه قضاییه با فوج فوج دزد و مواد فروش و منحرف و مزاحم ناموس و زورگیر و باندهای مخوف مواد مخدر و اختلاسگر و ... درگیر هستند خود من بارها در پارک محل مواد فروش دیده ام و با پلیس تمام گرفته ام و الحق سریعا اقدام کرده اند اینکه پلیس و قوه قضاییه را درگیر نگهداشتن روسری بر سر زنان کنیم در حالی که سه برابر ظرفیت خود کار فوری و اضطراری دارند ظلم است
سینا۳۰۵۶۶۶۶۰۲:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۱
خیلی دوست داشتم آقای شریعتمداری به جای این همه زحمت به خود و خوانندگان، همان فرمول گشت ارشاد را تبلیغ میکرد و خواستار تجهیز هر چه بیشتر نیروی انتظامی برای برخورد با این مجرمین میشد.ایشان حق دارند نقد کنند، اما بد نیست راه حل جایگزین هم ارائه کنند. آنچه من برداشت میکنم این است که به نظر ایشان فرد بی حجاب یا بد حجاب را باید درجا بازداشت کرد و به اشد مجازات رساند...آیا آقای شریعتمداری از نتایج برخوردهای اینچنینی که تا کنون در حوزه حجاب انجام شده راضی هستند؟ آیا از دید ایشان، این سیاست ها منجر به تقویت دین در جامعه شده است یا نقش بازدارندگی خود را به خوبی ایفا کرده؟
ناشناس۳۰۵۶۷۵۴۰۶:۳۴:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱
آقای شریعتمداری چرا این همه حرص رو سر طالبان که اونجور تمسخر کرد خالی نمیکنی؟ دست از سر مردم بر دارید یکم خودتون پشتوانه مردمی که سال های قبل داشتید رو دستی خراب کردید...
تبریزی۳۰۵۶۷۶۴۰۶:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۱
وقتی مردم دنیا می شنون توی یه کشور دنیا زن ها رو به جرم اینکه یه تیکه پارچه روی سرشون نیست می گیرن و تحت تعقیب قضایی و ... قرار می دن چه تصوری از اون کشور پیدا می کنن؟
ناشناس۳۰۵۷۰۵۱۱۰:۰۹:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۱
هیچی به آنها تجاوزات و خشونت های حنسی و خیانت ها در کشورشان را نشان می دهیم
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۵۶۷۷۵۰۷:۱۰:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۱
جناب شریعتمداری به فرض هم که فرمایشات شما تماما صحیح باشند اما باید بدانیم اصول اخلاق و اعتقادات هم با زور مستقر نمی شوند و لذا تاکید بر اینکه نهادهای فرهنگی میبایست در موضوع حجاب ورود کنند برای همین خاطر است. ضمنا هر چیز را هم به فرامرزها ارتباط ندهید چرا که در واقع کمکی به حل مساله نخواهد کرد. مساله سیاسی را هم باید از راه سیاست حل و فصل کرد. والله اعلم
ناشناس۳۰۵۶۸۲۲۰۷:۴۸:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۱
چرا امثال شریعتمداری در خصوص فقر و تبعیض و بی عدالتی و رانت و ارزش پول ملی و جوانان یقه پاره نمیکنند؟؟؟
ناشناس۳۰۵۶۸۹۱۰۸:۴۰:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۱
شما نمیتوانید با این مسئله برخورد قهری نمایید. تنها راه ان برنامه فرهنگی است.
ناشناس۳۰۵۷۱۸۵۱۱:۱۰:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۱
مثل آب خوردن می توانند جمع کنند
ناشناس۳۰۵۶۹۳۲۰۸:۵۶:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۱
حاج حسین سلام تشریف بیارید بیرون یه سر بزنید به مستضعفان سابق ( قشر آسیب پذیر امروز ) اینقدر سوژه پیدا میکنید برای گریه کردن که حجاب توش گم میشه
ناشناس۳۰۵۷۲۶۴۱۲:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱
چه ربطی داشت به بی حیایی و این خبر؟
ناشناس۳۰۵۶۹۷۱۰۹:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۱
کاش این روزنامه و آقای شریعتمداری در همه مواردی که می خواهد قوانین تصویب شود این چنین مو شکافانه به بند ها و تبصره ها نگاه می کردند.
ناشناس۳۰۵۷۲۹۸۱۲:۲۹:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۱
کرده شما دنبال جناح بازی می بودید
ناشناس۳۰۵۷۱۰۷۱۰:۳۰:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱
این هیاهوی غیر ضروری فقط باعث دیده نشدن مشکلات اساسی جامعه میشه. بابا مردم دارن زیر بار مشکلات اقتصادی ومعیشتی وبهداشت ودرمان و..... له میشن شما گیر دادین به حجاب.اجازه بدین فعلا اصل حیاتشون حفظ بشه بعد برین سراغ مسائل دیگه!
Abdi۳۰۵۷۱۳۵۱۰:۴۱:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱
جناب شریعتمداری کاش کمی هم نگران معیشت مردم میبودند و چند قلم در باب آن قلم فرسایی میکردند
ناشناس۳۰۵۷۱۸۹۱۱:۱۳:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱
اگر بحث اجرای قانون باشه که تعریف حجاب کاملا مشخص هست و بر این اساس بیشتر زنان رو باید بازداشت کرد چون یه روسری نصفه روی سر گذاشتن در حالی همه موهای سر معلوم است به معنی حجاب نمیباشد. اگر هم بحث عرف باشد که عرف رو جامعه تعیین میکند نه قانون و نه آقای شریعتمداری. اگر عرف در جامعه امروز پذیرش حجاب بود این حجم از افراد بی حجاب را نمیدیدید پس عرف امروز جامعه را بپذیرید
ناشناس۳۰۵۷۲۳۲۱۱:۴۷:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱
پدیده پلشت این است که سالهاست خود را حق و دیگران را باطل میدانید.
حسام۳۰۵۷۴۲۱۱۳:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱
آقای شریعتمداری آقا مگه خودت نمیگی این زنان کاشف حجاب ، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل‌گریه و دعایند خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، ؟؟؟ پس بی خیال شو آقا مردم خودشون میدونن چکار کنند
ناشناس۳۰۵۷۴۳۹۱۳:۴۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱
جناب شریعتمداری خودتان بیایید تو خیابان وارد شوید.و به دحترها و خانمها تذکر بده تا از نظرات ما مردم مطلع شوی .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  13. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  14. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  15. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  16. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  17. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  18. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  19. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  20. حل يك ابرچالش نظام

  21. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  22. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  23. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  24. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

  25. اظهارات جدید فرمانده نیروهای قدس درباره عملیات وعده صادق

آخرین عناوین