ملغمه فکری، سرگیجه سیاسی

محمد رحمانی، پژوهشگر حوزه تاریخ، گروه سیاسی الف،   4020405079 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ملغمه فکری، سرگیجه سیاسی

ابتدا قصد دارم کمی درباره عبارت «التقاط» صحبت کنم. معمولاً این عبارت برای بیان یک موضع منفی به کار می‌رود، اما به نظرم این نوع برخورد با مقوله التقاط درست نیست. التقاط اگر این باشد که از تلاقی دو جریان فکری، اندیشه سومی خلق می‌شود؛ تقریباً همان چیزی است که از دیالکتیک مراد می‌کنیم. دیالکتیک به این معنی است که در برابر یک «تز»، «آنتی تزی» قرار می‌گیرد و از دل آن‌ها «سنتز» خلق می‌شود که اتفاقا همین فرایند درطول تاریخ موجب رشد و گسترش فکر و اندیشه شده است.

این را عرض می‌کنم تا هرموقعی که اسم التقاط آمد افراد به عنوان یک امر منفی به آن نگاه نکنند، چرا که شاید ذهنیت پرهیز از التقاط، افراد را در دام «دگماتیک» گرفتار کند. به نظر می‌رسد باید نقاط قوت و ضعف اندیشه‌ها بررسی شود و سپس از طریق یک روش منسجم دید که آیا این نقاط قابل جمع یا انطباق با یک اندیشه دیگر هست یا خیر؟ در اندیشه دینی، معمولاً تصور بر این محور است که دین تغییر ناپذیر است و علت هم اتصال آن به وحی است. اما با کنکاش دقیق خواهیم دید ادیان هم در برهه‌های مختلف قرائت‌های مختلفی را از خود داشتند. مثلاً ادوار مختلف فقهی، تأثر از فلسفه یونانی و... نمونه‌ای از این دیالکتیک اندیشه‌ها در دین است. 

 درمورد سازمان مجاهدین خلق باید اول شرایط زمانی را بررسی کرد و دید این گروه در چه برهه‌ای از تاریخ شکل گرفت. هنگام شکل‌گیری سازمان، چند جوان دانشجو قصد داشتند در بستر و فضایی که امکان فعالیت سیاسی نیست، دست به مبارزه و اقدامات سیاسی بزنند، در برهه‌ای از زمان که مبارزات چریکی و مسلحانه به نوعی «مُد» و « بُت» آن روزها بود و از قضا در برخی از جوامع مثل کوبا و الجزایر همین روش و استراتژی توانست موفق عمل کند و پیروزی‌هایی را به ارمغان بیاورد. لذا این جوانان هم به پیروی از آن جو حاکم در جامعه جهانی و مبارزان انقلابی دست به سلاح شدن را چاره کار دانستند. در این راستا گروه‌های مسلح معمولاً دست به تئوری‌پردازی‌هایی می‌زدند که غالباً الگوبرداری از اندیشه‌های خارجی بود و خود را آن روشنفکران عملگرا و آوانگاردی تلقی می‌کردند که قرار است با پاره کردن تور اختناق و پیشرو بودن در امر مبارزه مردم و توده‌های جامعه را با خود همراه سازند. 

در این فضا باید به صراحت گفت روش و جایگزین مشی مبارزه در اسلام برای این افراد وجود نداشت. ما از فضایی صحبت می‌کنیم که به گفته حضرت امام  در کتاب ولایت فقیه برخی طلاب در حوزه‌های علمیه سهم امام را در زمین چال می‌کردند تا امام زمان خودش بیاید و از آن استفاده کند! در چنین فضایی تحلیلی از سوی متفکران اسلامی درباره موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... وجود نداشت یا بسیار کم و نادر بود. عده‌ای در این مواجهه در برخورد با نظریات مبارزه مارکسیستی معمولاً بدون دخالت دادن اندیشه دیگری آن‌ها را اخذ کرده و در پی عملی کردن آن در سطح  جامعه و متن مبارزه برآمدند؛ که در بخش عملگرایی می‌توان به چریک‌های فدایی خلق اشاره کرد. آنان خود را در دوگانه اسلام و مارکسیسم نگه نداشتند و با عبور از اسلام اسّ و اساس مشی خود را مارکسیسم قرار دادند.

 اما در مقابل عده‌ای دیگر سختشان بود که به راحتی از دین عبور کنند. آنان وابسته به اندیشه‌های مذهبی بودند و ماهیت و هویت خود را از تفکر اسلامی می‌دیدند. اما آن‌ها وقتی قرار شد پا به عرصه مبارزه مسلحانه بگذارند طبیعتاً باید به سمت آثار مارکسیستی می‌رفتند،  چون همانطور که اشاره شد، در آن دوران مبارزه مسلحانه مد و روال جامعه انقلابی در جهان بود و نظریه‌پردازی‌اش در انحصار مارکسیست‌ها. اما نکته مهم در این بین این است که سنتز خلق شده از گرایش چپ با خوانش اسلامی چیز عجیب و غریب و البته جدیدی است که باید با احتیاط فراوان با آن مواجهه داشت. مثل یک گاز اشک‌آور تاریخ مصرف گذشته است که یا اثرگذاری‌اش را به کلی از دست داده یا انسان را کور می‌کند!

این موضوع مهم البته دامان مجاهدین را  هم پس از ضربه شهریور 50 گرفت و کم‌کم صدای گذار از پوسته که همان اسلام باشد به صدا در آمد؛ چرا که برخی از افراد ناکامی‌های به وجود آمده را ماندن در پوسته می‌دانستند. این دوگانه و تضاد در سال‌های 53 و 54 به شکل علنی خود را نشان داد و موضوع تغییر ایدئولوژی در سازمان به میان آمد. در این فضا آن بخش مارکسیست شده مثل تقی شهرام، بهرام آرام و وحید افراخته تقریبا با سرعت بیشتری اقدامات و فعالیت‌های سازمان را پیگیری کردند و به آن چیزی هم که می‌خواستند تا حدود زیادی رسیدند، اما سر آخر از سوی خود مردم جامعه پس زده شدند. 

تغییر ایدئولوژی سازمان موجب شد موج بدبینی‌ها به مجاهدین خلق دوچندان شود و حتی سوظن‌هایی هم به اعضای مسلمان به وجود بیاید و ذهنیت مردم این شد که سازمان بچه‌های مسلمان ما را جذب و سپس آنان را مارکسیست می‌کند. این نشان دهنده این است که سازمان دچار یک سنتز ابتر شده است، چون اگر سنتز آنان جدید بود دلیلی نداشت که بخواهد به مارکسیسم بازگردد. سازمان با عدم ایجاد یک  ایدئولوژی منسجم و دقیق رفته‌رفته اصالت را به قدرت داد. به عبارتی سازمان مجاهدین خلق در طول تاریخ برای کسب قدرت حاضر شد دست به هر کاری بزند. روزی با امام بیعت کردند، روزی زیر چتر بنی‌صدر رفتند، با صدام هم‌پیمان شدند و در آخر دست در دست آمریکا  گذاشتند، همان آمریکایی که روزی به عنوان نماد امپریالیسم دشمن اصلی سازمان بود و ژنرال‌هایش توسط اعضای سازمان در ایران ترور می‌شد. در حقیقت باید گفت پوسته ایدئولوژِی در سازمان نوعی استراتژی است تا از طریق آن بتواند اعضای خود را حفظ و آنان را توجیه کند و الا آنان هیچ اصالت تفکر و ایدئولوژیک در حال حاضر ندارند. 

سازمان در ملغمه فکری خود در جهت تقویت بخش‌هایی از تفکراتش به نظرات برخی افراد متوسل می‌شد. طبیعتاً برای تقویت رویکرد انقلابی و سیاسی به اسلام به سراغ شریعتی یا طالقانی می‌رفت، همچنین برای تأیید مشی مسلحانه به آثار مارکسیست‌های دنیا استناد می‌دهد. این موضوع از آن رو اهمیت دارد که بگوییم شخصیت معینی وجود ندارد که بخواهیم اندیشه او را بن‌مایه ایدئولوژی مجادین تلقی کنیم. سازمان از قرابت رویکرد استفاده می‌کرد و از حسینیه ارشاد عضو می‌گرفت، اما این به معنای تایید روش آنان توسط شریعتی نیست، چرا که سازمان مجاهدین همین برخورد را با مسجد هدایت که پایگاه آیت‌الله طالقانی بود داشت، آیا امروزه کسی می‌گوید از دلِ آیت‌الله طالقانی منافقین بیرون آمدند؟

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۴۹۹۹۱۱:۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۶
منافقین 17 هزار ایرانی را ترور کردند خیانت و جنایات این گروهک در حق مردم ایران قابل فراموش شدن و انکار کردن نیست.
عمران۳۱۱۵۰۹۸۱۱:۵۰:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
متن جالبی بود اما کمی کوتاه بود و جا داشت به تاریخچه ی سازمان در دهه های معاصر بپردازید. این سازمان از یک ایده ی آرمانگرایانه به سمت دگماتیسم رفته و در نهایت به یک «کالت» تبدیل شده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  13. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  14. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  15. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  16. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  17. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  18. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  19. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  20. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  21. حل يك ابرچالش نظام

  22. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  23. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  24. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  25. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

آخرین عناوین