چرا این اسراییل، دیگر آن اسراییل سابق نیست!

گروه جهان الف،   4020902120 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«یکی از حوزه هایی که رژیم صهیونیستی و دستگاه های مرتبط با آن به نحو گسترده ای سعی در لاپوشانی واقعیت‌هایش دارند، فرار نظامیان صهیونیست از میدان های جنگ غزه و امتناع آن ها از جنگیدن است. موضوعی که به تازگی مورد اشاره"دورون کادوش"، روزنامه نگار اسرائیلی نیز بوده و وی از تحرکات جدی مقام های صهیونیست جهت برخورد با این موضوع خبر داده است.»

چرا این اسراییل، دیگر آن اسراییل سابق نیست!

به گزارش الف؛ بر کسی پوشیده نیست که عملیات "طوفان الاقصی" و متعاقبا حمله گسترده و همه‌جانبه رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه، حامل شکست ها و ناکامی های بزرگی برای صهیونیست ها بوده است. موضوعی که البته بسیاری از چهره های سیاسی و نظامی و همچنین تحلیلگران صهیونیست نیز به آن اذعان داشته اند و تاکید می کنند که اسرائیلِ پس از عملیات هفتم اکتبر و جنگ غزه، شبیه به اسرائیل دوره قبل از این رویدادها نخواهد بود. 

با این همه، هر چه جنگ غزه به پیش می رود و از عملیات طوفان الاقصی می گذرد، ابعاد و جلوه های عینی‌ترِ بحران ها برای رژیم اشغالگر قدس، آشکارتر و جدی‌تر می شوند.  

رژیم صهیونیستی و چالش کنترل روایت ها

رژیم اشغالگر قدس سال های سال با تکیه بر دستگاه های عریض و طویل تبلیغاتی و رسانه ای خود و البته حمایت‌های گسترده جریان های سیاسی و رسانه ای غربی از رویه ها و سیاست هایش، عملا هرگونه اِعمال جنایت از سوی خود علیه ملت فلسطین و دیگر ملت های منطقه را توجیه و مشروعیت بخشی کرده و با تحریف واقعیت‌ها، بر آن بوده تا جای ممکن، افکار عمومی بین المللی را با جنایات خود در حوزه های مختلف همراه سازد. 

با این حال، در بحبوحه اجرای موفقیت‌آمیز عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا در جریان اوج گیری جنگ غزه، این نکته بیش از هر زمان دیگری آشکار شده که صهیونیست ها و متحدان غربی آن ها، تا حد زیادی کنترل میدان رسانه‌ای و تولید روایت ها را از دست داده اند. موضوعی که تا حد زیادی ناشی از کنشگری فعال بخش رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و همچنین محور مقاومت در منطقه است. 

کنشگری که عملا مبنا و بنیان روایت های تولیدی صهیونیست ها از رویدادهای مرتبط با جنگ غزه را زیر سوال برده و آن ها را با چالش های جدی رو به رو کرده است. در این زمینه، به طور خاص شاهد آن بوده ایم که  دروغ بودن ادعاهای مختلف صهیونیست ها در مواردی نظیر اقدام رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین در سربریدن کودکان ساکن در اراضی اشغالی در جریان عملیات طوفان الاقصی و یا تجاوز به زنان صهیونیست و همچنین استقرار تاسیسات فرماندهی جنبش حماس در زیر بیمارستانِ شفای غزه، همه و همه خیلی زود افشا شده و خود به آبروریزی های بزرگی برای رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده‌اند. 

معادله ای که البته سیلی از انتقادات و اعتراضات بین‌المللی را نیز علیه صهیونیست ها به بار آورده است. 

بحران فرار سربازان صهیونیست از میدان های جنگ غزه

سانسور و لاپوشانی واقعیت ها، سیاست همیشگی و سنتی صهیونیست ها در مواجهه با رویدادهایی بوده که حامل ضربات و آسیب های جدی برای رژیمشان هستند. معادله ای که در بحبوحه جنگ غزه نیز نمودهای عینی خود را به نمایش گذاشته است. به عنوان مثال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل نظامی و امنیتی بر این باورند که رژیم اشغالگر قدس در مورد تلفات واقعی نظامیان خود در جریان حمله به نوار غزه، واقعیت ها را نمی گوید و تلفات صهیونیست ها در این رابطه، چندین برابر بیشتر هستند. 

با این حال، یکی دیگر از حوزه هایی که رژیم صهیونیستی و دستگاهه های مرتبط با آن به نحو گسترده ای سعی در لاپوشانی واقعیت ها دارند، فرار نظامیان صهیونیست از میدان های جنگ غزه و امتناع آن ها از جنگیدن است. در این راستا، اخیرا "دورون کادوش"، روزنامه نگار اسرائیلی در رابطه با پدیده فرار نظامیان اسرائیلی از خدمت نظامی گفته است که "دادستانی نظامی اسرائیل به دنبال تشدید سیاست تعقیب و پیگرد نظامیانی است که از خدمت نظامی و فعالیت در نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل فرار می کنند". 

وی تاکید کرده که دادستانی نظامی اسرائیل سعی دارد تا جای ممکن مجازات ها برای این دسته از افراد را افزایش دهد تا نوعی بازدارندگی را ایجاد کند. در این زمینه به طور خاص به تعیین حبس های طولانی مدت برای این افراد و یا کاهش درجه نظامی آن ها نیز به عنوان بخشی از مجازات های تعیین شده، اشاره شده است.

اوج گیری بحران اقتصادی برای رژیم صهیونیستی

در نهایت باید گفت که جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی، سیلی از فشارها و بحران های اقتصادی را برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد کرده است. بر اساس آمارهای محافل صهیونیست، هر روز ادامه جنگ غزه، چیزی بین 250 تا 300 میلیون دلار هزینه برای اقتصاد اسرائیل به همراه دارد. در عین حال، برخی ارزیابی ها حاکی از این مساله هستند که اسرائیل تاکنون قریب به 30 میلیارد دلار، در نتیجه عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه، متحمل خسارت شده و بر اساس ارزیابی های خبرگزاری رویترز، این خسارت ها در صورت فرسایشی شدن جنگ غزه به مدت چندین ماه، تا 50 میلیارد دلار نیز افزایش پیدا می کنند. 

در عین حال، چیزی قریب به 20 درصد از نیروی فعال اقتصادی رژیم اشغالگر قدس نیز عازم میدان های جنگ غزه شده و از فعالیت مفید اقتصادی دور مانده اند. این جدای از آن دسته از افرادی است که به دلیل شرایط جنگی، دیگر به کسب و کار و محیط فعالیت اقتصادی خود بازنگشته اند. معادله ای که سبب شده تا مثلا بخش فناوری رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی درآمد‌زا برای این رژیم(این بخش سالانه چیزی قریب به 25 میلیارد دلار درآمد برای اقتصاد صهیونیست ها ایجاد می کند) متحمل خسارت های قابل توجهی شود. 

در کنار این مسائل، فرار شمار قابل توجهی از ساکنان اراضی اشغالی از بخش های شمالی و جنوبی این اراضی(به دلیل حملات موشکی حزب الله لبنان و حماس) و تشدید روند مهاجرت و فرار سرمایه گذاری ها از اراضی اشغالی نیز همه و همه وضعیتی را برای اقتصاد صهیونیست ها رقم زده‌اند که بسیاری از چهره های اقتصادی این رژیم را واداشته اند تا نسبت به سناریوی درگیری اسرائیل برای مدت زمان طولانی در نوار غزه هشدار دهند و تاکید کنند که این موضوع می تواند ضربات سنگینی را به اقتصاد اسرائیل وارد سازد و خود موجب شوک های بزرگتر و قابل توجه‌تری برای این رژیم شود. 

نکته قابل تامل اینکه اخیرا شاهد عملیات انصار الله یمن علیه یک کشتی تجاری اسرائیلی در آب های دریای سرخ نیز بودیم. اقدامی که عملا شریان حیاتی اقتصاد اسرائیل(صنعت کشتیرانی) را هدف قرار داده و با توجه به وابستگی بالایِ اقتصاد اسرائیل به دریا(بیش از 80 درصد اقتصاد اسرائیل به مراودات دریایی وابسته است)، تداوم جنگ غزه می تواند شرایط بسیار نامطلوبی را برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد کند. موضوعی که به معنای واقعی کلمه یک بحران بزرگ برای صهیونیست ها به شمار می رود.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۰۲۰۹۰۰۶:۵۰:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۴
علت ورود نکردن چند جنگنده وبمباران نکردن تل‌آویو چیست ؟
ناشناس۳۳۰۲۳۴۳۱۲:۴۷:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۴
وقتی اسرائیل می گوید موقعیت جنگی، یک شهر را ویران میکند، میلیون ها شهروند را آواره می کند، اعلامیه می دهد یک ساعت فرصت تخلیه دارید، سر یک ساعت می کشد، مهم نیست 5 هزار یا 10 هزار یا 15 هزار. دنیا برایش ناو می فرستد اگه لازم شد، دنیا هم شریک جرمش شود!
مهدی۳۳۰۲۱۱۶۰۸:۰۲:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۴
مگر نمی دانید که نتانیاهو تلاش دارد اسرائیل را از درون نابود کند.
ناشناس۳۳۰۲۱۲۳۰۸:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۴
خب اگر اسرائیل این همه مشکل داره پس چرا مسلمانان فقط دارن شعار میدن؟ چرا حمله زمین نمی کنن به اسرائیل و فلسطین رو آزاد نمی کنن؟ منتظر چی هستید؟
ناشناس۳۳۰۲۲۶۱۱۱:۲۸:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۴
وقتی اینهمه مشکل داره نیازی به حمله نیست خودش از بین می‌ره!
ناشناس۳۳۰۲۳۴۷۱۲:۴۸:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۴
پس چه لزومي داره هزينه كردن در اين مسير؟
ناشناس۳۳۰۲۳۶۵۱۳:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۴
اگه با مشکلات قراره کشوری از بین بره که خیلی کشور ها هستن مشکلات خیلی بیشتری دارن
ناشناس۳۳۰۲۳۴۸۱۲:۴۸:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۴
چون حماس و سرنوشت غزه، تنها هیمنه اسرائیل را خدشه دار نکرد، یه کارای دگر هم کرد!
مهرزاد.۳۳۰۲۱۲۸۰۸:۱۷:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۴
طوفان الاقصی باعث شخم زدن غزه شد.
ناشناس۳۳۰۲۱۹۴۰۹:۴۴:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۴
باعث همگرایی مردم جهان در حمایت از غزه و آبروریزی غرب گداها و بزرگتر از همه سقوط غده را سریع تر کرد
ناشناس۳۳۰۲۳۶۷۱۳:۰۳:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۴
اگر فکر می کنید نظر مردم دنیا مهمه در امر سیاست پس منتظر باشید
ناشناس۳۳۰۲۲۶۵۱۱:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۴
این اولین بار نبود، اسرائیل چندسال یه بار غزه رو شخم می‌زد اما هربار فقط باعث رشد بیشتر ریشه‌های مقاومت می‌شد.
ناشناس۳۳۰۲۲۶۹۱۱:۳۴:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۴
ضربه ای که اسرائیل از طوفان الاقصی خورد ترمیم ناپذیر است.
ناشناس۳۳۰۲۱۳۲۰۸:۲۴:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۴
درودبرعیرت یمنی های مردان مرد.
ناشناس۳۳۰۲۱۷۹۰۹:۳۱:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۴
کشور یمن جزو صدر جدول سوء تغذیه و مرگ کودکان از گرسنگی است. و مسئولان این کشور به جای حل مشکل مردم به دنبال جنگ هستند.
ناشناس۳۳۰۲۲۷۱۱۱:۳۵:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۴
بالاخره یمن سالها در محاصره بوده، بهتر از همه شرایط غزه رو درک می‌کنه!
ناشناس۳۳۰۲۳۲۷۱۲:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۴
اتفاقا دنبال حل ریشه‌ای گرسنگی مردمشون هستن!
ناشناس۳۳۰۲۱۵۷۰۸:۵۸:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۴
واقعیت کشتار مردم و خرابی کامل شهر است . به زور تلاش نکنید مسائل را توجیه کنید.
ناشناس۳۳۰۲۲۶۸۱۱:۳۳:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۴
واقعیت این است که رژیم صهیونیستی رو به زوال است.
ناشناس۳۳۰۲۲۷۴۱۱:۳۸:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۴
یعنی خسارت‌های سنگین اسرائیل دروغه!؟ فقط یمن خسارت دیده!؟
ناشناس۳۳۰۲۱۶۹۰۹:۲۰:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۴
یعنی حماس به اسرابیل حمله کرد تا جهان خوی پلید اسرائیل را بشناسند ؟!! آیا اصولا حماس اجازه دارد با جان ومال مردم غزه برای اثبات قساوت اسراییل بازی کند ؟!
ناشناس۳۳۰۲۱۹۶۰۹:۴۵:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۴
به شما برخورد که برای حق جنگیدن؟!!
ناشناس۳۳۰۲۲۴۰۱۰:۵۹:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۴
احسنت
ناشناس۳۳۰۲۲۷۶۱۱:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۴
برای این حمله نکرد، ولی در کنار همه دستاوردهای این حمله جهان هم متوجه خوی وحشیگری اسرائیل شد!
ناشناس۳۳۰۲۱۷۱۰۹:۲۴:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۴
غزه هم دیگر آن غزه ی قبل نمیشود و شاید اکثریت مردم خواهان صلحی پایدار باشند تا جنگی پایدار...
ناشناس۳۳۰۲۱۹۸۰۹:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۴
چی شد قرار بود حماس نابود شود و زیاد آنجا می گفتید دیگر حماسی وجود ندارد؟!!
ناشناس۳۳۰۲۲۷۲۱۱:۳۷:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۴
تازه راه ضربه به اسرائیل رو پیدا کردن!
ناشناس۳۳۰۲۱۸۵۰۹:۳۷:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۴
طوفان الاقصی یعنی مرگ باعزت بهتر از زندگی باذلت درود بر شیر مردان مقاومت
ناشناس۳۳۰۲۲۷۳۱۱:۳۷:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۴
شما از بیرون تشک امر میفرمایید لنگش کن؟!
ناشناس۳۳۰۲۳۱۶۱۲:۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۴
اسرائیل ضربه فنی شد.
ناشناس۳۳۰۲۳۷۳۱۳:۰۵:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۴
پس لطفا بگید رهبران حماس و خانواده هاشون هم از هتل های قطر تشریف ببرن غزه
ناشناس۳۳۰۳۵۳۹۰۹:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۵
تا ترور کنند؟ حتی به اطرافیان آن هم رحم نمی کنند
ناشناس۳۳۰۲۲۲۷۱۰:۲۸:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۴
فقط دودولت مشکل را حل می کند نه اسرائیل نابود می‌شود ونه فلسطین پیروز
ناشناس۳۳۰۲۲۷۷۱۱:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۴
مردم فلسطین باید تصصمیم بگیرن!
ناشناس۳۳۰۲۳۰۶۱۲:۱۰:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۴
در آینده اسرائیلی وجود ندارد
مصطفی۳۳۰۳۳۹۲۰۴:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۵
اسراییلیها مردمی هستند که از سراسر دنیا جمع شده اند. فرهنگهای مختلف دارند. طیف خیلی مذهبی دارند. اختلافات آنها خیلی بیشتر از مسلمانان است و در یک منطقه ی کوچک گرد هم آمدند. اگر فلسطینیان کنار آنها نباشند و جنگ و درگیری با یک دشمن غیر خودی نباشد آنها به جان هم می افتند. بنابر این فکر نمی کنم اسراییل به راه حل دو کشور بدون درگیری جواب مثبت بدهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین