یک پیشنهاد به شهرداری برای روزهای برفی

گروه تعاملی الف،   4021217011 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک پیشنهاد به شهرداری برای روزهای برفی

گروه تعاملی الف - نقی عبدالجوادی دستجردی:

امسال برف کمی در تهران بارید. این برف علاوه بر زیبا کردن شهر تهران باعث شد بخشی از کمبود آب تهران و حومه آن جبران شود. البته دقیقا معلوم نشد چند درصد از کمبود آب تهران جبران شده است. شهرداری هم به وظیفه قدیمی خود عمل کرد و با شن پاشی و نمک پاشی به کمک مردم و خودروها آمد. کاری که سال‌ها است در بسیاری از کشورها منسوخ شده و کشورهای مختلف به روش‌های بهتری مانند ماشین‌های جمع آوری برف و غیره روی آورده‌اند. کاری که با توجه به خشکسالی‌های اخیر می‌تواند بخشی از کمبودها را جبران نماید.

در این میان من در این فکر بودم که چگونه می‌توان از این نعمت خدادادی استفاده بهتری کرد تا هم مشکلات مردم کمتر شود و هم منابع آب تهران غنی‌تر گردد. تا این که در اخبار سیما فیلم برف روبی و حمل برف‌های شهر مسکو را توسط شهرداری آن شهر دیدم. در این فیلم شهرداری مسکو به وسیله کامیون‌هایی، برف را به بیرون شهر حمل می کرد. احتمال دادم این کار هم به خاطر آسانی رفت و آمد مردم و هم برای ذخیره کردن این منبع عظیم آبی می‌باشد. در این فکر بودم که چرا شهرداری تهران این کار را نمی‌کند؟ چند سال پیش یک یادداشت از آقای مسجد جامعی نماینده محترم شورای شهر وقت تهران با عنوان "شهرداری که برف می خرید" در یکی از پایگاه های اینترنتی خواندم و پاسخ سوال خود را گرفتم.  شاید بد نباشد در این جا خوانندگان محترم هم عین نوشته آقای مسجد جامعی را در زیر بخوانند:

چهل و پنج سال پیش در بهمن ماه سال ١٣۵٧ و در چنین روزهایی، «سید جواد شهرستانی»، شهردار تهران وارد مدرسه علوی شد و به دیدار امام خمینی (ره) رفت. او نخستین مدیر بلند پایه‌ای بود که پس از ورود امام به ایران استعفای خود را تقدیم کرد و به انقلاب پیوست.

در مدتی که شهردار بود، خلاقیت‌های فراوانی به خرج داد. به عنوان نمونه گفته‌اند در یکی از روزهای سرد زمستان که برف زیادی باریده بود، او برای برف‌روبی و تمیز کردن معابر شهری، از نمک و شن و ماسه استفاده نکرد بلکه در تصمیمی خلاقانه اعلام کرد که شهرداری، برف را از مردم می‌خرد. به این ترتیب بسیاری از مردم، با شور و شوق، با انواع و اقسام وسایل، برف را از منزل‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها جمع کرده و برای فروش به پارک ملت (که آن زمان بزرگترین پارک خاورمیانه بود) بردند. برف‌ها در آن جا تبدیل به کوهی شد که علاوه بر از بین بردن انواع و اقسام آفات نباتی و جانوران مضر، زمینه‌ساز آب فراوان و سرسبزی در بهاران شد. زمستان آن سال هم برای شهروندان علاقه‌مند شرایطی فراهم آمد که انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های زمستانی را تجربه کنند.

بعد از خواندن نوشته آقای مسجد جامعی با خود فکر کردم چرا شهرداری‌های تهران و شهرستان‌ها حالا که هم امکانات و هم درآمدشان از چهل و پنج سال پیش بیش‌تر شده این کار را نمی‌کنند؟ بعد با خود فکر کردم علاوه بر این کار، کارهای دیگری را هم شهرداری‌ها برای ذخیره منابع آبی باید انجام دهند. اولا سامانه فاضلاب شهری را از سامانه روان آب و سیلاب که در مواقع بارندگی ایجاد می‌شود جدا کنند. هم اکنون بسیاری از پشت بام‌های تهران و شهرستان‌ها به سامانه فاضلاب شهری وصل می‌باشد و آب تولیدی ناشی از باران در پشت بام‌ها در اثر بارندگی وارد فاضلاب شهری می‌شود. شهرداری‌ها می‌توانند به کمک شرکت‌های آب و فاضلاب شهری این رواناب‌ها را جدای از فاضلاب شهری به بیرون شهر هدایت کرده و در آن جا حوضچه‌های تغذیه مصنوعی ایجاد و این آب را از طریق چاه‌های جذبی ایجاد شده در داخل حوضچه‌های تغذیه وارد سفره‌ها و آبخوان های زیرزمینی نمایند.

در کوتاه مدت هم شهرداری ها می توانند به مردم آموزش بدهد برف جلوی منازل و مغازه‌های خود را به جای ریختن داخل جوی‌های آب، به  باغچه‌های کنار پیاده روها یا حتی بوستان‌ها هدایت کنند تا این برف در فرصت ایجاد شده به مرور آب و داخل زمین نفوذ نماید.

به هر حال خشکسالی و کم آبی روز به روز بیشتر می‌شود و این می‌طلبد تا علاوه بر تشویق مردم به صرفه جویی برای افزایش بهره‌وری از آب راه‌های جدیدی پیدا کنیم.

دیدگاه کاربران

کوروش فرهودیان۳۴۱۱۰۴۸۱۵:۱۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
سال پیش به شهر دار تهران گفتیم نمک‌آبهای زیر زمینی را شور میکند
ناشناس۳۴۱۱۰۷۰۱۵:۳۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
يك پيشنهاد به شهر داري براي روزهاي برفي ! ---------------------- ببخشيد برادر ! مگه در شهرداري ، آنهم شهرداري پايتخت با آن عظمت ، نيروهاي متخصص ووارد وجود نداره كه ديگران بايد پيشنهاد بهشان بدهند بله ؟!!
باهر۳۴۱۱۰۸۹۱۵:۵۳:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
با توجه به فرو نشست گسترده زمین در شهرها و روستاها و دشتهای بزرگ کشور بایستی هرچه بیشتر و با روش های گوناگون از هدر رفت و تبخیر این نعمتهای عظمای الهی جلوگیری کرد و در سفره های ابی زیر زمینی تغذیه کرد تا حداقل مقداری جلو فرو نشست زمین گرفته شود و اب لازم برای مصارف گوناگون هم فراهم گردد.
قنبری۳۴۱۱۲۰۲۱۷:۴۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
در مسکو تو زمستان تقریبا هر روز و هفته برف میبارد و انتقال این برفها به بیرون شهر منطقی به نظر میرسد نه اینکه تو تهران در کل زمستان شاید بارش به تعداد انگشتان دست هم نرسد یه کمی عمیق تر به قضایا نگاه کنید
حسین رسان نژاد۳۴۱۱۳۸۹۲۰:۳۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
درود بر شما. پیشنهاد بسیار ارزنده ای است. ولی کو مدیران خلاق و مبتکری که خریدار این ایده های عالی باشند. با تشکر از اطلاع رسانی سایت خوب الف. حسین رسان نژاد
سید علی۳۴۱۲۱۱۳۱۰:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
قبل از اینکه تهران به فاضلاب محهز بشه،آب چاهای جذبی بالادست ،در پایین دست میومد بالا و شهرداری چاه میزد که این آبهای سطحی رو کنترل کنه. این آب به درد هیچی که نمیخورد ،به درد فضای سبز و شست و شوی معابر و کارگاههایی که نیاز به چاه آب داشتند مثل قالی شویی ها و کارواشها و کارکاههای صنعتی پایین دست تهران که به آب نیاز داشتند میخورد.اما با درایت آقایون الان همه آب میره تو فاضلاب و میره جنوب تهران و کلا بلااستفاده به هدر میره.ضمنا بحث حوضچه‌های ذخیره آب در تهران در زمان رضا خان در بعضی از نقاط تهران اجرا شد.مثل محله منیریه.الان مردم فکر میکنن که اینها زیرزمین بوده ،در صورتیکه حوضچه ذخیره اب برف و بارون بوده.الان وند تا مسیل از داخل شهر تهران رد میشه،همشون در انتها با کلی آشغال به فاضلاب تهران سرازیر میشن،اگر یه مدیریت قوی باشه از همین آب کلی استفاده میشه کرد.اما حیف.......
رضا۳۴۱۲۲۴۴۱۲:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
شما که پیشنهاد میدید. لطف کنید محل تامین اعتبار هم بگید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین