این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

سعیده اسکندری، گروه جهان الف،   4030202129 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

 بازار مسکن در سال های گذشته شرایط پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. در این راستا، به طور خاص وقوع جهش های ارزی و البته افزایش نرخ تورم در سال های گذشته، در کنار برخی چالش های ساختاری نهادینه شده در اقتصاد ایران، همه و همه نقشی مهم و محوری در افزایش قیمت مسکن در ایران و سخت‌تر شدن خانه دار ‌شدنِ افراد بازی کرده اند. 

در این راستا، بانک مرکزی کشورمان در آخرین گزارش خود از وضعیت قیمتی بازار مسکن در تهران، میانگین قمیت هر متر مربع مسکن در پایتخت را چیزی بیش از 81 میلیون تومان اعلام کرد که این عدد در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته از افزایش 24 درصدی و در مقایسه با ماه گذشته، از افزایش بیش از 3 درصدی حکایت دارد. با این همه، هنوز بسیاری از افکار عمومی این سوال را مطرح می کنند که عمده محرک های افزایش قیمت مسکن در ایران چیست؟ 

اگر مولفه تحریم و فشارهای خارجی که کلیت اقتصادی ایران و بخش های مختلف آن نظیر بازار مسکن را نیز متاثر می کند کنار بگذاریم، اینطور به نظر می رسد که بازار مسکن با 2 چالش مهم و محوری دست به گریبان است که برای حل آن ها بایستی تدابیری جدی اندیشیده شود. 

اول اینکه معادله عرضه و تقاضا در بازار مسکن ایران به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران، حالتی متوازن ندارد. اکنون بخش تقاضا از عرضه پیشه گرفته و همین مساله خود سبب شده تا افزایش قیمت مسکن در پایتخت و متعاقبا دیگر شهرها و مناطق کشورمان(به عنوان مناطقی که از قیمت مسکن در تهران تاثیر می گیرند) را شاهد باشیم. به طور خاص در شهر تهران شاهد هستیم که بخش قابل توجهی از مسکن در حال ساخت نیز عمدتا مربوط به مناطقی است که نیازهای عمده و محوری پایتخت را تامین نمی کند. 

مثلا به جای اینکه در پایتخت شاهد ساخت مسکن باشیم، در مناطق پیرامونی آن این موضوع به نحو ملموس‌تری قابل مشاهده است. از این رو، همین عدم توازن در معادله عرضه و تقاضا در بازار مسکن، سبب شده تا افزایش قیمت ها در بازار مسکن به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران سرعت بگیرد. 

دوم اینکه دولت نیز همچنان از منظر قواعد دستوری به بازار مسکن می نگرد. معادله ای که ناکارآمدی آن در طی دولت های مختلف کشورمان در سال های گذشته به وضوح اثبات شده و اصرار بر تداوم آن، صرفا مشکلات را بیشتر می کند. در کنار این نوعِ نگاه نادرست، شاهد تشدید فعالیت های دلالی در بازار مسکن و در عین حال، تشدید رویکردهای هیجانی افکار عمومی به بازار مسکن و البته تقویت نگاه سرمایه ای به این بازار نیز هستیم. 

معادلاتی که همه و همه خود در ایجاد عدم توازن در بازار مسکن نقشی محوری بازی می کنند. البته که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، مسائلی که در بازار مسکن و افزایش قیمت ها در این بازار ایفای نقش می کنند، بیشتر و گسترده تر از این حرف ها هستند با این حال، مولفه هایی که در این گزارش به آن ها اشاره شد نیز به طور خاص از منظر داخلی، اثرگذاری منفی را بر بازار مسکن داشته و دارند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۶۵۱۲۷۰۶:۳۹:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۴
و البته بانک ها
ناشناس۳۴۶۵۲۲۴۰۸:۵۹:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۴
خوشبختانه با توجهات و دستورات ویژه جناب رییسی بزودی شاهد حل شدن مشکلات مسکن در کشور خواهیم بود
ناشناس۳۴۶۵۳۷۷۱۱:۳۱:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۴
مگر تورم کنترل شده که از جیب مالکان میخواهید بخشش کنید ؟ هزینه تعمیرات مسکن رو دولت میده ؟ قیمت گذاری دستوری فقط باعث نابودی اون بخش میشه ! جای این کارها راست میگید جلوی تورم رو بگیرید
ناشناس۳۴۶۵۷۰۹۱۵:۱۵:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۴
بیشتر از تورم مسکن بالا نبرند!!
ناشناس۳۴۶۵۲۴۳۰۹:۱۶:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۴
مبدأ همه گرانيها خود دولتها هستند مسكن در زمان خاتمي كه ٨سال رييس جمهورش بود در پايين ترين سطح قيمتي بود ودر طول هشت سال نه تنها افزايش قيمت وجود نداشت كه كاهش قيمت هم شد چون در دولت خاتمي انضباط مالي،عمل به قانون وافراد كاردان وعاقل بر امور مسلط بودند.
ناشناس۳۴۶۵۴۶۵۱۲:۴۳:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۴
عزیزم در همه دولت افزایش قیمت بوده آن زمان در شروع سال دولت تورم عمومی 20 درصد بوده و در سال 1400، 40 درصد بوده قدرت خرید در سال پایانی دولت هاشمی برای خرید یک متر خانه با کف حقوق درتهران 6 الی 7 ماه بوده در دولت خاتمی 5 الی 6 ماه و در زمان احمدی نژاد 6 الی 7 ماه و در دولت روحانی 15 الی 16 ماه و الان هم در همین حدود باقی مانده
ناشناس۳۴۶۵۲۴۴۰۹:۱۶:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۴
اگر مولفه تحریم و فشارهای خارجی که کلیت اقتصادی ایران و بخش های مختلف آن نظیر بازار مسکن را نیز متاثر می کند کنار بگذاریم.... مگر نگفتید اثر تحریم هم 20 درصد بیشتر نیست . بقیه اش بی عرضگی مدیران است!!!! البته شاید چون اون موقع روحانی بود شاملش می شد. الان تاثیر تحریم ها 80 درصد شده و مسئولان 20 درصد مقصر هستند
ناشناس۳۴۶۵۴۵۸۱۲:۳۴:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۴
الان کی چی گفت؟
ناشناس۳۴۶۵۳۰۸۱۰:۲۸:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۴
مالیات بر دلالی کاذب راه کار هست اگر کار دیگری انجام نمی دهید
ناشناس۳۴۶۵۳۹۳۱۱:۴۰:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۴
وقتی خونه رو اجاره میدی چند برابر هزینه اجاره باید هزینه تعمیرات بدی ! دولت جلوی تورم رو بگیره جای این کارها
ناشناس۳۴۶۵۵۱۶۱۳:۲۲:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۴
راه حل فقط این است: دو مسکنی و چند مسکنی ها لیست شوند. آنها که فقط یک مسکن دارند معاف از هر مالیات و عوارض به مدت 10 سال. آنها که دو واحد مسکن دارند مشمول عوارض مضاعف. آنها که بیش از دو واحد مسکن دارند مشمول عوارض سالانه به میزان 30 الی 50 درصد ارزش املاک خود شوند. و در نهایت آنان که فاقد مسکن هستند زمین و وام دریافت کنند.
ناشناس۳۴۶۵۵۹۸۱۳:۵۶:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۴
شهرداری ها با افزایش عوارض وجریمه ها جهت تامین بودجه افزایش دستمزد کارگران نیمه ماهر و افزایش قیمت زمین و ارز (مصالح) و مدت خواب طولانی سرمایه و رونق بازارهای موازی بلای جان ثولید است که دستکم سی در صد موارد با درایت قابل تعدیل است.
ناشناس۳۴۶۵۶۴۹۱۴:۳۴:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۴
کمبود کار و درامد برای عموم در شهرستانها و هجوم به تهران حضور بانکها . ارگانها و سازمانهای در ساخت و ساز کندی کار در شهرداریها و تحمیل خواب سرمایه بنگاهای املاک
ناشناس۳۴۶۵۷۵۴۱۵:۴۹:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۴
طرح شناسایی حانه های خالی چی شد؟؟؟
ناشناس۳۴۶۵۷۵۵۱۵:۵۰:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۴
راه حل چیه؟؟؟
ناشناس۳۴۶۵۹۲۰۱۸:۳۵:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۴
زمانی که بانک و شرکت‌ها بجای سرمایه گذاری در تولید در مسکن سرمایه گذاری می کنند نتیجه همین است
ناشناس۳۴۶۶۰۱۴۱۹:۵۸:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۴
اول رشد قیمت مسکن را نسبت به نرخ کاهش ارزش پول تعدیل کنید بعد با عدد و رقم اثر تقاضا را بررسی کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. تضادی عجیب و پر ابهام!

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین