۲ چالش پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان

گروه جهان الف،   4030203136

« تا زمانی که تهران و اسلام آباد به نحوی جدی و فعال تر از گذشته، برای مقابله با تروریسم با یکدیگر وارد تعامل نشوند، اینکه معادلات و پیوندهای اقتصادی میان دو طرف توسعه قابل توجه پیدا کند، گزاره‌ای است که تحقق آن با اما و اگرهای زیادی همراه است.  »

۲ چالش پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان

به گزارش الف؛ "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور کشورمان به تازگی در سفری رسمی عازم پاکستان شده است. سفری که به زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران عمدتا معطوف به مسائل اقتصادی و توسعه پیوندها میان تهران-اسلام آباد در این حوزه است. شخصِ رئیس جمهور کشورمان نیز در موضع گیری تاکید کرده که ایران به دنبال افزایش مراودات اقتصادی خود با پاکستان تا رقمِ 10 میلیارد دلار است. موضوعی که در صورت تحقق می تواند حامل دستاوردها و نتایج عینی و قابل توجهی برای مردم کشورمان و البته پاکستانی ها باشد. ایران و پاکستان از منظر تاریخی و فرهنگی، اشتراکات زیادی دارند که این مساله بنیان های بسیار مساعدی را برای توسعه پیوندهای اقتصادی میان دو طرف فراهم می کند. با این همه، باید توجه داشته باشیم که در مسیر تحقق گزاره 10 میلیارد دلاری شدنِ مراودات اقتصادی ایران و پاکستان، 2 چالش و مانع مهم و محوری قابل شناسایی است. 

اولا، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که به دلیل تحریم های تحمیلی و ظالمانه قدرت های غربی علیه کشورمان، تا حد زیادی ایران در حوزه مراودات بانکی با دیگر کشورها، دچار چالش و مشکل است. اکنون مراودات بانکی ایرانی و پاکستان چندان میسر نیست و همین مساله سبب می شود تا هدفگذاری های چندمیلیارد دلاری و سنگین در حوزه مراودات اقتصادی دو کشور، با یک مشکل بزرگ رو به رو شود. معادله ای که بسیاری از فعالان اقتصادی را از حضور فعال و موثر در معادله توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، دلسرد می کند و البته که گزینه های دیگری نیز با زحمت به مراتب کمتر پیش روی آن ها در حوزره تجارت خارجی وجود دارد که آن ها نمی توانند نسبت به گزینه های مذکور بی تفاوت باشند. از این منظر، شناسایی موانع جدی در حوزه توسعه روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان به ویژه در عرصه بانکی و چاره جویی برای آن ها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

دوم اینکه ایران و پاکستان در سال های گذشته دغدغه های امنیتی متقابلی را نسبت به یکدیگر دارند. به طور خاص در روزها و ماه های گذشته شاهد کنشگری های غیرسازنده و تروریستی گروهک تروریستی جیش الظلم علیه کشورمان و در استان سیستان و بلوچستان بوده ایم. گروهگی که قویا ذکر کرده یکی از دستورکارهای اساسی آن مقابله با ابتکارهای اقتصادی مثبت در سطح منطقه سیستان و بلوچستان در مواردی نظیر توسعه سواحل مکران است. 

از این رو، تا زمانی که تهران و اسلام آباد به نحوی جدی و فعال تر از گذشته، برای مقابله با تروریسم با یکدیگر وارد تعامل نشوند، اینکه معادلات و پیوندهای اقتصادی میان دو طرف توسعه قابل توجه پیدا کند، گزاره‌ای است که تحقق آن با اما و اگرهای زیادی همراه است. 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. تضادی عجیب و پر ابهام!

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین