نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 198054
آغاز سال تحصیلی بدون وزیر
بخش تعاملی الف - مزبان حبیبی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۶
بيست و سومين مهر را در کسوت معلمي با افتخار و اشتیاق فراوان، در حالي آغاز مي کنم که وزارت آموزش و پرورش از داشتن وزيري توانا محروم شد آن هم به دليل برخورد جناحي و حزبي و غير کارشناسي وکلاي ملت که خود جای بحث فراوان دارد و در این نوشتار قصد پرداختن به آن را ندارم فقط پیشنهاد می کنم با توجه به آغاز سال تحصیلی بدون وزیر دیگر رئیس مجهور محترم در انتخاب شخص پیشنهادی تعجیل ننمایند زیرا یک سال برای این کار فرصت دارند حداقل تا خرداد سال آینده انتخاب یا عدم انتخاب وزیر تاثیر چندانی در فرایند آموزش ندارد, اما دغدغه ای که فکر مرا مشغول نموده است اسن مورد است که کاش همکاران عزيز می تونستند سال را بدون دغدغه آغاز کنند, آرزويي که با شرايط پيش آمده در شانزده سال گذشته توسط وزراي جنابان خاتمي و احمدي نژاد که قبای وزارت بر تنشان گشاد می نمود, به نظر چندان نزديک به برآورده شدن نباشد.

به باور من, در شرايط اسف بار حاکم بر محيط هاي آموزشي اولياي گرامي نبايد انتظار معجزه از همکاران فرهنگي داشته باشند, منظورم کم کاري يا اهمال در انجام وظيفه نيست, چرا که اعتقاد راسخ دارم اکثريت قريب به اتفاق اين قشر فهيم و متخصص تمام توان خود را در انجام خدمت به نحو احسن به کار خواهند گرفت.

انتظار ارائه کليه خدمات آموزشي در سيستم مدارس به گونه اي که فرهنگیان گرامی و خانواده های عزیز دغدغه اي از اين بابت نداشته باشند نقطه اشتراک اهداف و خواسته هاي بخش آموزش مدارس و اولياي گرامي دانش آموزان است, از اين ديدگاه است که چند نکته مفيد را خدمت ايشان ارائه مي دهم:

توصیه ها به همکاران فرهنگی که خود نیز عضوی از آن هستم

١ - انتظار انجام وظيفه آموزشي و اخلاقي دانش آموزان توسط بخش آموزش و بخصوص کساني که مستقيم در کلاس هاي درس با دانش آموزان در ارتباط هستند, انتظاري کاملا منطقي بوده و بايد تمام توان خود را مصروف به استفاده حداکثري از زمان کرده و از هدر دادن آن به شدت پرهيز کنيم.

٢ - از آنجا همکاران فرهنگي شاغل در کلاس هاس درس که به امر تدريس و آموزش مشغول هستند در واقع آن قسمت از بدنه دولت است که بيشترين تاثير را در نحوه ساختن ديدگاه دانش آموز در نوع نگاه آنها به شغل, تعهد, اخلاق و بسياري موارد ديگر دارند، بنابراين در انجام وظيفه و استفاده از تمام زمان هايي که در اختيار داريم بسيار اهميت دارد، چرا که می توان از لحظه لحظه های آن برای تاثیر مثبت بر رفتار دانش آموزان استفاده کرد، رفتارهای مطلوب اجتماعی و آموزش علمی آنان.

٣- از پرداختن به مسائل حاشيه و غير مرتبط با موضوع مورد تدريس جدا خودداري کنيم البته تشخيص ارتباط يا عدم ارتباط به عهده همکاران گرامي است.

۴- تعهد و پايبندي ما به شغل و رشته تخصصي صرف نظر از اينکه چه کسي مسوليت پست هاي اداري را بر عهده دارد.

۵- امتناع از اختلاط رشته تخصصي همکاران با مسائل معيشتي و مالي به گونه اي که خط قرمز مشخص و از قبل تعيين شده اي داشته باشيم, با علم و آگاهي از تمام يا حداقل بخشي از مشکلات همکاران فرهنگي اين پيشنهاد را مي دهم چون علني شدن اين مسائل در کلاس درس به جاي کمک به تدريس باعث بي انگيزه شدن و ياس در بين فراگيران علم و دانش خواهد شد و يکي از آفت هاي کلاس هاي درس همين اشکال به ظاهر ساده است.

توصيه هایی به اوليا که باز هم خود عضوی از آنها هستم
١- به هيچ عنوان ارتباط خود را با کادر آموزشي مدرسه فرزند خود و نیز ارتباط با اولیای مدرسه و ادارات اموزش و پرورش قطع نکنند حتي در حد يک تماس ماهانه يا هفتگي.، چرا که گاهی با یک پیشنهاد اولیا می توان تغییرات مطلوب بسیاری در مسیر آموزش ایجاد نمود که به صورت مستقیم در امر آموزش و تربیت اجتماعی فرزندانمان تاثیر دارد.

٢- با توجه به مشکلات بسيار زياد و متنوع دانش آموزان از نظر بهداشتي، رواني و اجتماعي, از آن دسته از اوليا که مشاغلي خاص دارند مانند پزشکان، متخصصین، فرهنگیان، نيروي نظامی و انتظامي و ... مي توانند بطور خودجوش به ياري دانش آموزان بيايند, منظور به هیچ عنوان کمک مالي نیست، هرچند در نهایت به نوعی همیاری اقتصادی نیز خواهد بود، زيرا از ديدگاه من بدترين نوع کمک ها همين مالي آن است لذا يک چشم پزشک مي تواند در هفته يا ماه يک جلسه ٢ ساعته را به معاينه دانش آموزان بپردازد که مي دانم برخي از آنان سال هاي قبل هم اين کار را کرده اند به همين ترتيب يک وکيل مي تواند با جلسات ماهيانه, اطلاعات مغيدي به آنان بدهد و ...

٣- کنترل شديد دانش آموزان ضرورتي ندارد اما حداقل از دوستان آنان و تنوع اخلاقي اين دوستان اطلاع کامل داشته باشيد در انتخاب دوست و آگاهي دادن به آنان براي جهت گيري تحصيلي و شغلي به ايشان کمک کنيد که البته در اين مورد همکاري کادر آموزشي و اداري مدرسه هم الزامي است

به امید داشتن جامعه بدون تبعیض آموزشی
 
کلمات کلیدی : مزبان حبیبی
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۰۸:۰۷:۲۳
آقای فانی واقعا به دردآموزش و ÷رورش نمی خورد!!!! ضعف ایشان در ابلاغیه عدم تغییر روسا و مدیران مشهود است !!!! یانوزارتخانه آدمی در حد و بالتر از توانایی نجفی نیاز دارد (1624025) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۰۸:۴۴:۳۴
سلام وتشکر از چاپ این یادداشت
من از همکاران ستادی هستم واقعا درست می گویند وضعیتی قایل دفاعی وجود ندارد سال 85 فرشیدی از یک غیر انتفاعی به وزارت آموزش وپرورش منصوب شد که شهریه مدرسه اش دومیلیون تومان بود وامروز فانی از یک مدرسه غیر انتفاعی می ایید که شهریه اش 5 میلیون تومان است این موضوع یک شاخص است وحداقل نشان می دهد که خانوادهای که ساکن تهران هستند ودر مدارس دولتی درس می خوانند هیچ امیدی به بهبود آموزشی فرزندان خود نداشته باشند
وزرای که برای آموزش وپرورش انتخاب می شوند تامین کننده منافع گروهها هستند اقای فانی هم تامین کننده منافع اصول گراها است ایشان تاکنون 5 انتصاب داشته همه فرماندها بسیج حوزه ستادی بودند (1624109) (alef-10)
 
فرهنگي
۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۰۸:۵۳:۲۴
با سلام و تبريك دهه ي كرامت ، من اميد واثق دارم رييس جمهور محترم ، با درايت و بينش و تدبير ، فردي را انتخاب نمايد تا اين منزل ناآرام و آشفته را به مقصد نهايي رهنمون سازد . در انتخاب وزير آموزش و پرورش واقعا بايد تفكر و تدبير خيلي بيشتري داشته باشند و از ورود افراد رياكار و شبه ناك در اين بدنه مقدس ، جلوگيري كنند . (1624143) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۱۰:۰۲:۱۰
یکی از مشکلات عدیده آموزش وپرورش در زمان فعلی تغییر کتب درسی در پایه های ابتدایی و اول دبیرستان است .کسی مخالف تغییر کتب نیست اما مسئله مهم عدم آموزش کافی معلمین در خصوص تدریس محتوای کتب است برای نمونه امسال برای معلمین پایه سوم که تمام کتابهایش شامل تغییر شده است کلاس های ضمن خدمتی برگزار کردند که به دلیل نبود بودجه وعدم انتخاب وقت مناسب وکافی برای ارائه روش های تدریس این مخصوصا ریاضی که کلا روش تدریس آن با قبل تغییر کرد متااسفانه بسیاری معلمین از آمادگی تدریس این کتابها برخوردار نیستند وظاهرا باید آن قدر کلنجار بروند تا بهترین راه را برای ارائه دروس بیابند. اما نکته مهمتر در این زمینه این است که چرا به روال سالهای قبل اجازه ندادند این دروس در چند منطقه تدریس شود وبعد از دادن نظر موافق یا رفع عیوب آن را در سطح کشور به اجرا در آورند جالب است بدانید در همین چند جلسه محدود آموزشی در 15 صفحه اول کتاب ریاضی حد اقل 4 اشتباه سوالی وتصویری توسط معلمین شناسایی شد اما چه فایده چون این کتابها زیر چاپ است وبعید است در این مدت کم نسبت به رفع آنها اقدام شود !!!! (1624506) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۶-۱۸ ۱۹:۱۵:۲۸
من کاملا با حرف شما موافقم خودم معلم هستم و با اشکالات کار کاملا آشنایی دارم . عیب از معلمین نیست ، عیب از مؤلفین است که تک بعدی فکر می کنند آن ها اگر بییایند از چندین معلم که سال ها تجربه در کلاس درس و پایه ی تحصیلی داشته کمک بگیرند مطمئن باشید کتاب های تحصیلی هم پر بار تر و هم بدون غلط تر خواهد بود . (1630378) (alef-15)
 
بهمن
۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۱۳:۲۶:۰۹
با کدام روحیه به استقبال سال جدید تحصیلی برویم هنوز حق التدریس سه ماهه اول 92 را نداده اند در مدت 30 سال خدمت تا به حال سابقه نداشته که با آغاز سال تحصیلی جدید حق التدریس داده نشده باشد این هم از ثمرات بی وزیر بودن این وزارت خانه است آن زمانی که وزیر داشتیم چه گلی به سر فرهنگیان زده شد حال که این وزارت خانه بی صاحب و بلبشو شده است و ................. (1625634) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۱۳:۵۱:۳۹
اغاز سال تحصیلی جدید بدون پول و وزیر داریم چه بر سر اموزش میاریم (1625782) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۱۴:۱۷:۰۲
جای تاسف است که مجلس آموزش و پرورش را از داشتن وزیری توانمند محرم کرد (1625930) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.