نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 214933
نعل وارونه ی حمایت از خودروسازان داخلی
بخش تعاملی الف - مزبان حبیبی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹
همه ی ما گذارمان به خوروسازان داخلی افتاده و پی آنها حتما به تنمان خورده، جواب های سربالا و گاهی توهین آمیز و غالبا نا امید کننده آنها هر انسانی را نگران کرده و به فکر فرو می برد، یک تجربه ی ساده خودم:

"وقتی با کلی حس وطن پرستانه برای خرید خودروی داخلی اقدام نمودم، با خود می اندیشیدم که با این خرید من هم چرخ کارخانه های کشور بهتر خواهد چرخید و اقتصاد بیمارمان از کمای خود خواسته خارج خواهد شد، لیک وقتی خودرو را از نمایندگی تحویل گرفته و به خانه برگشتم، شیشه ی جلوی ماشین بالا نمی رفت و گیر کرد، با نمایندگی تماس گرفتم با این امید که الان کلی از من عذرخواهی نموده و به سرعت عیب خودرو را برطرف خواهند کرد، با پاسخ زیر مواجه شدم : آقا اصلا معلوم هست شما با ماشین چیکار کردی که شیشه بالا نمیره؟ یه مشت بزن تو بغل در ماشین شاید درست بشه"

تجربه های این گونه بسیارند که با جمع آوری آن مثنوی ها می شود نوشت، اما هدف پرداختن به کیفیت خودرو نیست که البته موضوع بسیار مهمی است.

موضوعی که دلیل نگارش این متن شده است، حمایت بی چون و چرای دولت و مجلس از خودروسازان داخلی کشور به بهانه های مختلف است، دلایلی که تا کنون هرگز برای من قانع کننده نبوده است.

هرسال به بهانه های مختلف از ورود خودروهای با کیفیت و قیمت پایین جلوگیری می کنند، مگر قرار است دولت و مجلس تا ابد از خودروسازان داخل حمایت کنند؟ چرا یک بار برای همیشه این مساله را حل نمی کنند؟ آیا هزینه های این حمایت نامحدود به فایده های آن ارجحیت دارد؟ هزینه های مترتب بر تولید خودرو در ایران بسیارند، از آن جمله اند:

۱- کشته های جاده ای
۲- مصرف بسیار بالای سوخت
۳- قیمت های غیر قابل مقایسه با قیمت های جهانی
۴- خدمات پس از فروش بسیار ضعیف
۵- بی اعتمادی عمومی نسبت به تولیدات داخلی

از زمانی که به یاد دارم در هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر کشته در جاده های کشور از هزینه هایی که خانواده ها بابت تولیدات بی کیفیت و ایمنی پایین می پردازند و دروازه های کشور هم برای ورود رقیب بسته و قفل های آن هم در دست دولت و مجلس است که ظاهرا قرار نیست به این زودی ها برداشته شود.

در حالی که در تمام دنیا خودرو سازان به دنبال برآورد سه هدف، قیمت پایین، ایمنی بالا و سوخت کم، هستند در ایران این هرسه مغفول مانده است و به طرفه الحیل باید قیمت خودرو بالا و کیفیت پایین و سوخت هم که شما بهتر از من می دانید.

با یک تغییر ساده در سیاست های حمایتی از خودروسازان و مصرف کنندگان می توان هزینه های گمرگی را بجای ظرفیت خودرو، بر میزان مصرف آنها تنظیم نمود، اکثرخودروسازان بین المللی در حال تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر از ۵ و ایمنی بسیار بالا با قیمت های مناسب هستند.

خودروهای هیبریدی (دوکاره) که محصول تحقیقات جدید در سطح دنیاست، حدود ۱۵ سال است که در اروپا و آمریکا در حال تردد هستند، این خودروها می توانند مصرف سوخت های فسیلی را به صفر برسانند، اگر بتوان برای این خودروها از برق آبی یا هسته ای استفاده نمود.

پیشنهاد نویسنده مطلب برای دست اندرکاران دولتی و مجلسی در بحث خودرو به شرح زیر است:

۱- عوارض گمرکی و مالیاتی را برای خودرو های با مصرف سوخت کمتر از ۵ درصد و هیبریدی حذف نمایند.
۲- مدت زمانی خاص(مثلا۲سال) برای خودروسازان داخلی مشخص نمایند و از آن تاریخ به بعد چتر حمایتی دولت را حذف نمایند.
۳- ارائه ی طرح های حمایتی برای خرید خودروهای با مصرف پایین تر از ۵ لیتر
۴- حمایت از حمل و نقل عمومی به معنای واقعی، مانند دادن یارانه ی درخور توجه به شهرداری ها برای تجهیز ناوگان های بخش عمومی مانند اتوبوس و مترو و ...
 
کلمات کلیدی : مزبان حبیبی
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۲:۲۰:۲۵
آقا شما خيلي دلتون خوشه, دولتمردان همان خودروسازان هستند, مگه ميشه دولت از خودش حمايت نکنه؟
ملت ميميرن؟ به جهنم
سرمايه هاي زير زميني هدر ميره؟ اونم به جهنم
فقط جيب خودروسازان, شما بخوانيد حاميان آنها, پر شود کفايت ميکند (1962205) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۱:۴۲:۱۱
محمود کار را یکسره کرد، دیگه نه این خودرو سازان خودرو ساز میشن نه ما صاحب خودرو، باز بر میگردیم به همون پیکان. مثل شوروی سابق و کره ی شمالی. (1965953) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۲:۰۵:۰۵
اگه خودروسازان خودروساز نشدن اما فرغون سازان قهاری شدن
فرغون رو رنگ میکنن و بجای ماشین میندازن به ملت (1970643) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۲:۰۴:۰۸
دلخوشی هم عالمی داره که ما ازش محرومیم، حتی نمی تونیم به بهبود شرایط امیدوار هم باشیم (1970639) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۲:۵۹:۵۶
خودرو سازی در ایران بیش از این که یک پدیده اقتصادی و صنعتی باشد پدیده ای مطلقا سیاسی است که مبتنی بر رانت های بی شمار وباند بازی ها ی لابی های قدرتی است که از ان منتفع میشوند و چیزی که در فعالیت و نحوه مدیریت ان اصلا به حساب نمی اید مردم و منافع و مصالح ایشان است (1962302) (alef-10)
 
سید
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۳:۱۴:۳۵
واقعا متاسفم برای دولت و مجلس فقط شعار می دیم (1962336) (alef-10)
 
ایرانیت
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۳:۳۹:۴۸
جان برادر همه مردم ایران میدانند که آقایان نگران تولید ومنافع ملی وکشت کشتارمردم بیگناه نیستند اینها آقازاده هایی هستند که فقط وفقط نگران درآمد میلیلردی به دلار جیب مبارکشانندواقدامات کورکورانه جلوگیری مجلس ودولت ازورود خودرو وصفرکردن تعرفه گمرکی خودشان راهم متحیرکرده (1962407) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۴:۱۷:۳۹
مهم نيست سر خودرو ساز سلامت!!!!!!!!!!!! (1962489) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۴:۲۷:۵۸
به نظرتون با این همه هزینه سرسام آور و... این خودرها داخلی و کشته هایی که تحویل داده می شود آیا هزینه کردن به انرژی هسته ای فایده ای دارد (1962522) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۵:۲۳:۲۵
جون مادرتون بسه! دیگه این همه سال از خودرو ساز داخلی حمایت کردید نتیجه اش چه شد؟کیفیت پایینتر خودروها قیمت گزاف تر و آلایندگی بیشتر هوا............به خدا این همه پول که در صنعت خودروسازی خرج شده و میشود اگر در صنعت کشاورزی و دام طیور خرج میشد حداقل نتیجه اش خودکفایی گندم و جو و ذرت و و...نهاده ها و تامین گوشت و مرغ کشور و صادرات مرغ به خارج بود و در مورد میوه هم هم چنین..................... (1962692) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۵:۳۱:۵۷
خیلی دلت خوشه (1962716) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۱۹:۰۰:۳۹
فارغ از موضوع لابی و رانت خودروسازان،
افراد متخصص و صاحبنظر و دارای سلامت و استقلال فکری در دولتها نیز به دلایلی زیر سراغ آزاد سازی یکباره واردات خودرو نخواهند رفت:

1- در این ولبشو و عدم دسترسی به منابع ارزی جهت مصارف متفاوت، اگر واردات خودرو آزاد شود دلار مورد نیاز واردات از کجا تامین شود؟ و این یعنی دامن زدن به تقاضای ارز و بی ثباتی بازار ارز در کشور.

2- عوارض و تعرفه‌های گمرگی برای دولت منبع درآمد است اگر دولت بخواهد آنها را حذف کند باید به فکر نظام درآمدی جانشین قانونی باشد و این یعنی یک کار کارشناسی قوی که تصویب مجلس را هم بدنبال داشته باشد، که معمولاً دولتها رغبتی به اینجور جابجایی ها در بودجه و کل کل کردن با مجلس و جایگزینی ندارند.

3- صنعت خودرو بخشی از اشتغال صنایع ما را تشکیل می دهد پاسخگویی مثبت به واردات خودرو یعنی به چالش کشیدن اشتغال کارگران این صنعت(حداقل برای کوتاه مدت و تا نظام کاری جایگزینی برای این کارگران تعریف کند) و این یعنی نارضایتی عیان مردمی، که دولتها در زمان بحرانهای سیاسی کمتر به چنین جرح و تعدیل‌هایی تن می دهند.

به نظر من باید بازار خودرو کشور پس از یک پایش مناسب و طبقه بندی بر اساس ظرفیت نوع خودروها،
در خصوص خودروهایی که کمترین امکان ساخت در داخل را دارد تعرفه را افزایش دهد(مثلاً خودروهای 2500 سی سی به بالا) و از طرفی تعرفه خودروهای قابل رقابت با خودروهای داخلی را طی یک کاهش پلکانی سالیانه و مداوم و مصوب( مثلاً طی چهار سال، سالی 10 درصد کاهش در تعرفه واردات) را با جدیت دنبال کند.
تا خودروسازان داخلی دیگر تکلیف خود را بدانند و ساز خود را برای این چهار سال کوک کنند و تکلیف خود را روشن نمایند. (1963212) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۰:۰۰:۱۸
این حمایت بی دریغ بی اعتمادی به مسئولین ونظام را هم درپی داشته تا کجا باید حمایت کنیم وبه مصرف کننده ظلم کنیم (1963341) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۲:۰۶:۵۱
کاملا عادی است جان برادر
همه با هم نشتسیم، اونا می خورن و ما تاوان می دیم
هم زیستی بهتر از این؟ (1970649) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۰:۱۶:۰۶
به نظر شما کسی هست که اینها رو ندونه؟
کسی هست که ندونه که خودروسازها برای دولت تعیین تکلیف میکنن؟
کسی هست که از زد و بند دولت و مجلس و خودروسازها خبر نداشته باشه؟
با جمع کنید این بساط رو (1963374) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۰:۴۸:۲۲
شما ایران زندگی میکنی؟
اگه زندگی میکنی که تعجب می کنم از این استدلال ها
اخه برادر من منطق اینجا تنها کالای بی خریدار است (1963433) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۲:۵۱:۰۹
به هر حال از یه جایی باید شروع کرد به اصلاح امور، هر چند خودم امیدی به بهبود ندارم (1963732) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۲:۱۱:۵۸
از سایپا یا ایران خودرو؟ (1970670) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۱:۱۲:۱۹
اگه ما نخواهيم از خودروسازها حمايت شود, کاري مي توان انجام داد؟ (1963490) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۱:۳۴:۴۴
خودرو سازان داخلی وقیحانه به مصرف کنندگان اجحاف می کنند ......... بس کنید این انحصار ضالمانه را ! (1963541) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۱:۴۷:۰۳
نتايج مافياي خودرو
1-آلودگي هوا
2-مقام اول گشته هاي جاده اي
3-عقب ماندگي صنعت خودرو
4-ثروتمند تر شدن مافياي محترم خودرو
5-مصرف سوخت بيشتر
6-گو گوشه شنوا
7-خودتانو خسته نكنيد
8-ملت قدر نشناس حقشه
9-برده افكار حقشه (1963559) (alef-10)
 
بهنام
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۲۳:۲۶:۴۰
اگر باید مردم قیمت بنزین را بر اساس قیمت فوب خلیج فارس بپردازند, حق دارند خودروهای روز دنیا را هم با قیمت فوب خلیج فارس خریداری کنند. (1963817) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۲:۱۰:۱۱
ماشین در حاشیه خلیج فارس کمتر از یک سوم ایران است.
به نظر من بنزین بشه 3500 تومن و قیمت ماشین بشه قیمت جهانی
خودروساز می خواهیم چیکار، یه مشت کلاه بردار و خون مردم خوار (1970662) (alef-6)
 
فرهاد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۹:۳۱:۴۸
تندر 90 فول تولید ایران صادر شده به عراق 9000 دلار 24میلیون تومان است اما در ایران 40 میلیون تومان (1965720) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۲:۰۸:۴۹
اخوی اگه کسی 9000 دلار بابت ال90 ایرانی بده باید در شعورش شک کرد، وقتی تویوتا یاریس رو میدن 8000 دلار، کمری رو میدن 11000 تا، ماشین های آمریکایی رو میدن 10000تا (1970656) (alef-6)
 
ايراني
۱۳۹۲-۱۱-۲۶ ۰۹:۳۲:۰۶
نخريد آقا نخريد وقتي همه نخرن خودروساز كلاه بردار يا ورشكست مي شه يا مجبور مي شه به فكر مشتري باشه !!!!!!!!!!!!!!!!! (1973951) (alef-10)
 
محق
۱۳۹۲-۱۲-۰۳ ۲۲:۳۱:۳۸
باید مردم نظر بدن اگه دولت میخواد کاری انجام بده باید نظر حداکثری ملت رو لحاظ کنه و فکر میکنم اگه بخواد به حمایت ندانسته خودش ادامه بده خیلی از مشکلات رو خودشون دامن میزنند وموجب بی اعتمادی ملت به دولت میشنو یه سوال از دولتیها چرا همیشه مصرف سوخت و قیمت بنزین با همه جا مقایسه میشه ولی قیمت خودرو نه!!!!!!!!!! آقایان وزرا جواب بدین؟ (1989041) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.