این در حالیست که در بسیاری از مناطقی که از لوله کشی گاز طبیعی محروم هستند، تهیه گازمایع به خصوص در فصول سرد سال یکی از بزرگترین مشکلات هر خانواده محسوب میشود. بسیاری از صاحبان خودروها نیز پس از گرانی بنزین در آبان ماه سال 99، به دلیل به صرفه بودن LPG خودروهای خود را به دوگانه سوز از LPG تبدیل کردند، غافل از اینکه وزارت نفت LPG مازاد تولیدی کشور را در خط لوله تزریق کرده یا در فلرها میسوزاند اما به بهانه ممنوع بودن استفاده این سوخت در خودرو آن را در اختیار صاحبین این خودروها قرار نمیدهد.
با گسترش گاز رسانی به مناطق مختلف کشور، آمار مصرف خانگی LPG نیز کاهش یافته و بنابراین مصرف داخلی نیز کاهش مییابد. شکل 1 سهم موارد مختلف مصرف گازمایع در کشور را که ترازنامه هیدروکربوری سال 95 منتشر کرده است، نشان میدهد.
بیش از 1 میلیون خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد
با بررسی آمار جدول 1 و با توجه به نیاز مصرف خانگی در کشور میتوان فهمید که مقدار بیش از 1 میلیون تن از گازمایعی که به عنوان آمار بخش خانگی آورده شده است، در محلی غیر از مصرف خانگی استفاده شده است. با بررسی مشتریهای مراکز پخش و خرده فروشیهای گازمایع میتوان متوجه شد که این مقدار بیش از 1 میلیون تن، به عنوان اتوگاز در خودروها به مصرف رسیده است. با مقایسه این آمار، با آمار سایر کشورها، تعداد خودرو LPG سوز کشور بیش از 1 میلیون دستگاه برآورد میشود.
اکنون نیز طرحی با عنوان سهمیه بندی گاز مایع در مناطق مختلف در حال اجراست، در حالی که بسیاری از کسانی که در روستاهای دور دست دسترسی به گاز طبیعی ندارند و نیاز به کپسولهای گازمایع دارند، به دلیل عدم وجود امکانات طبق گفته رییس مجلس امکان ثبت نام در سایت و دریافت سهمیه را نیز ندارند. بنابر این بسیاری از این افراد در تهیه این سوخت با مشکل مواجه هستند. پیرو این طرح با ایجاد محدودیت در توزیع گازمایع، صاحبین یک میلیون خودرو LPG سوز نیز در تهیه سوخت مورد نیاز خود با چالش جدی مواجه میشوند.
صادرات روزانه 21 میلیون لیتر بنزین، حاصل مصرف روزانه 13 هزار تن اتوگاز در کشور
حال سوال این است که چرا با وجود نیاز به مصرف LPG در کشور، وزارت نفت اهتمام به رفع این مشکلات نمیکند و همچنان LPG را در فلرها میسوزاند. در حالی که میتواند با اختصاص آن به ناوگان حمل و نقل، هم نابسامانیهای سوختگیری 1 میلیون خودرو LPG سوز را برطرف کند و هم از بینظمیهای موجود در توزیع گازمایع در سراسر کشور جلوگیری کند. اکنون سالانه 27 میلیون تن گازمایع به عنوان سوخت خودروها با نام اتوگاز در دنیا به مصرف میرسد که بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ترکیه، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی و ... نیز از این سوخت به طور عمده در خودروهای خود استفاده میکنند.
با مصرف روزانه 13 هزار تن از 8 میلیون تن LPG تولیدی سالانه مازاد کشور، به عنوان اتوگاز، 21 میلیون لیتر بنزین برای صادرات آزاد خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ میدهد که سهمیه بندی بنزین در آبان ماه با تمام حواشی که با خود به همراه داشت، تنها توانست 20 میلیون لیتر از مصرف روزانه بنزین کشور را کم کند.
لازم به یادآوریست که برای استفاده از این سوخت در خودروهای کشور، نیاز به هیچ گونه تجهیزات خارجی نیست و امکان ساخت تمام تجهیزات مورد استفاده، از جمله کیت، مخازن ذخیره سوخت خودروها، تجهیزات جایگاهها (مانند پمپ و دیسپنسر و ...) در کشور وجود دارد.