هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسالمی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (202 ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامههای ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (630 مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعهای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریلگذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیرپیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره 202778 مورخ 22/8/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه، به استناد مصوبه 503 مورخ 5/6/1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ 26/11/1390 ،2/2/1393 ،16/12/1394 و 11/4/1397 کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
1- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش
2- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیمگری و مدرسهمحوری
3 -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوریهای نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت
4- تقویت آموزشهای مهارتهای زندگی و شغلی برای دانشآموزان و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با آمایش سرزمین
5- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
6- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی
7- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان
8- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیتهای پرورشی دانشآموزان
9- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهرهوری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی
10- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی
11- ارتقاء جایگاه بینالمللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاریهای بینالمللی و مشارکت فعال، الهامبخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقهای حوزه تعلیم و تربیت
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجشپذیری و زمانبندی در برنامههای ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 36 درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و 54 درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 10 درصد از احکام اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیتهای پژوهشی بویژه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشتهاند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار میرفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهشهای مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیتهای ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیت الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.