جنبش «می تو» و گره ای که باز نمی کند 

مینو خانی،   4010310016 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
جنبش «می تو» و گره ای که باز نمی کند 

 

تجربه نشان داده هر چیزی که در جهان خصوصا جهان غرب مد می‌شود در ایران یک نسخه وطنی پیدا می‌کند که شباهتش به آن نمونه غربی شبیه یک مولود ناقص‌الخلقه‌ای است که فقط نامی از آن مولود دارد. نمونه بسیار معروفش گوشی‌های موبایل در دو دهه پیش است. قطعا می‌دانید کاربرد گوشی‌های موبایل در ایران چه تفاوت عمده‌ای با کاربرد آن در غرب داشت. نمونه دیگرش همین جنبش «می تو» است که در غرب راه افتاده و باعث شده هر اعتراضی مبنی بر آزار جنسی به دادگاه کشیده شود و راستی آزمایی شود و میزان تقصیر و میزان جرم طرفین نیز مشخص شود، دادگاه (حداقل به ظاهر) صالحه‌ای که ذی نفع یا متضرر از آن جنبش نیست و داورانش اندک صلاحیت داوری که حتما یکی از مولفه‌های آن پختگی است، دارند. 

از اولین روزهایی که بحث جنبش «می تو» در ایران راه افتاد مترصد نوشتن مطلبی درباره آن بودم، ولی احتیاط کردم. وقتی رویدادی هنوز شکل نگرفته، اظهارنظر درباره آن کمی نابخردانه است. وقتی اعضای هیات داوری متشکل از پنج زن سینماگر تشکیل شد، باز خواستم چیزی بنویسم و از الزامات و ضروریات داوری بگویم، باز احتیاط کردم. وقتی هنوز داوری صورت نگرفته اظهارنظر درباره آن کمی نابخردانه است. 

اما الان می‌نویسم چون اظهارنظرهای مثبت به یک آقای بازیگرایرانی حاضر در جشنواره جهانی کن، واکنش‌هایی از سوی برخی زنان سینماگر داشته و به قولی لب به سخن و باز کرده و اقرار کرده‌اند که از سوی این بازیگر مورد تعرض واقع شده‌اند. به اینکه این حرف چقدر صحیح است، کاری ندارم ولی نگاه من به شیوه شکل‌گیری این جنبش در ایران است. اینکه این جنبش تفاوت‌های عمده‌ای با مشابه آن در خارج از کشور دارد غیرقابل تردید است، این نه فقط به خاطر مواجه ما با هر امر غیرایرانی است، بلکه به دلیل تفاوت فرهنگی ماست. حضور اجتماعی ما در ایران طی دهه‌ها با حضور اجتماعی غربی‌ها خصوصا زنان متفاوت است. 

حتما وقتی از جنبش «می تو» حرف می‌زنیم، از جریان فمنیسم در غرب هم خبر داریم، حتما می‌دانیم که علیرغم برخی واکنش‌ها نسبت به عدم حضور زنان که از سده هفدهم میلادی شروع شد، جریان واقعی از اواخر 1960 شروع شد و حضور جدی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و خصوصا هنری در دهه 80 میلادی به ثمر نشست. 

حتما می‌دانیم که نگاه جنسیت‌زده در همه جای دنیا وجود دارد و می‌دانیم در غرب حقوق مادی یک مرد در شرایط مشابه و برابر با یک زن، بالاتر از حقوق زن است. 

حتما می‌دانیم وقتی فمنیسم آخرین گام‌های پیروزی‌اش را برمی‌داشت، شروع حضور زنان و واکنش به حضور او در عرصه‌های مختلف به جای ارتقای جایگاه زنانگی او، منجر به مردانه شدن روحیه و جایگاه او شد. بگذریم. 

برگردم به جنبش «می تو»ی وطنی و طرح این سوال که واقعا چقدر این جنبش به شکل فعلی به ارتقای جایگاه و ایجاد امنیت زنان در عرصه‌های مختلف کمک می‌کند؟ اینکه این واکنش‌ها چقدر به ارتقای رعایت اصول اخلاقی در یک جامعه ایرانی-اسلامی کمک می‌کند؟ 

از نمونه اخیرش شروع می‌کنم و از ذکر چگونگی این اعتراض به دلیل پرهیز از تکرار اشتباه آنها پرهیز می‌کنم. اما این را کتمان نمی‌کنم که وقتی چنین واکنشی را می‌بینم برای چندمین بار باور می‌کنم که مسیر جنبش «می تو» چقدر در ایران به انحراف کشیده شده است. احساس می‌کنم یک خانم بازیگر تقریبا فراموش شده (عمدا یا سهوا) از اینکه چند تا کامنت به افتخار حضور یک آقای بازیگر نوشته شد چقدر احساسات شخصی و حقیر آدمها را تحریک می‌کند، اینکه به او توجه نکنید، به من توجه کنید که قربانی‌ام. این را به ذهن من می‌آورد که کسب جایگاه قربانی در بزنگاه‌ها مساله است نه واکنشی مبنی بر احقاق حق و ایجاد امنیت روحی، روانی و جسمی برای زنان. 

واقعا تخریب افراد و اسم بردن از آنها و کسب این جایگاه قربانی چقدر به ارتقای اصول اخلاقی در یک جامعه ایرانی-اسلامی کمک می‌کند؟ هدف کسب این جایگاه است یا فراهم آوردن شرایط مساعدتر و امن‌تر برای زنان؟ آیا این شکل از مواجه با این جنبش باعث از بین رفتن قبح قضیه و وقیح‌تر شدن آن نمی‌شود؟ 

من هم یک زنم، زنی که نزدیک به سه دهه در اجتماع حضور دارد. من هم یک زنم و دل و ذهنم پر از خاطرات آزاردهنده این حضور اجتماعی است؛ از نگاه‌های نادرست و کلمات ریز و درشت لمپن‌ها در خیابان‌ها گرفته تا برخوردهای جنسیت‌زده افراد فرهنگی و علمی که می‌توانست حضورم را به چالش بکشد. مطمئنم فقط این وضعیت من نیست و معتقدم هر زنی که پایش را از حریم امن خانه بیرون گذاشت با این برخوردها و آزارها مواجه بوده است، چه زنی که صرفا با هدف حل مشکلات مالی زندگی خود و اطرافیانش پا به اجتماع گذاشت، چه زن بلندپروازی که دل در گرو کسب جایگاه اجتماعی بالاتر، فاخرتر و ارزشمندتر بود. باور دارم همه زنان در همه جای جهان ذهن و دلشان پر است از این آزارهای روحی و جسمی و حتما تجربه‌های تلخی که پس از سالها و دهه‌ها اشک به چشم‌شان می‌‌آورد. پس هم صدا با همه کسانی هستم که می‌خواهند برای حضور زنان، امنیت اجتماعی و روانی ایجاد کنند، اما چگونگی ایجاد این وضعیت مهم است. مطمئنم اسم بردن از افراد و تخریب آنها، قبح قضیه را بیش از پیش از بین می‌برد، مطمئنم این شیوه برخورد نه تنها امنیتی برای آن زنی که به ناچار پا از خانه بیرون می‌گذارد تا لقمه نانی داشته باشد، ایجاد نمی‌کند، که ترس از مواجه با آن را نیز از بین می‌برد. وقتی اسم کسی را می‌برید هم خودتان را مطرح کرده‌اید و هم آن مرد را. آیا به ایجاد این حس و نگاه فکر کرده‌اید: «به فلانی هم تعرض شد، دیگه چه برسه به من!» 

حتما هدف اصلی این جنبش باید ایجاد آگاهی در زنان باشد تا بهتر از خود مراقبت کنند، حتما باید ایجاد این تلنگر بزرگ و مهم به مردان باشد که حواس‌تان باشد، کسانی هستند که اگر دست از پا خطا کنید، از گناه و اشتباه‌تان نمی‌گذرند. اما ایجاد این آگاهی نیازمند اتخاذ شیوه درست است. ایجاد این تلنگر، نیازمند وجود داوران شایسته و بایسته و نهاد قانونی ملزم به اجرای قانون است. اما باور کنید وقتی می‌بینم و می‌شنوم که یکی از اعضای داوری، خودش نام کسی را به عنوان متجاور می‌برد و بعد عکس همان فرد را استوری می‌کند و به جای خالی او در جشنواره کن اشاره می‌کند، حتما حقانیت داوری آنها زیر سوال می‌رود. حتما وقتی می‌بینم زن آزاردیده‌ای خود را در جایگاه قربانی قرار می‌دهد، دلم نمی‌خواهد من این جایگاه را کسب کنم، پس لب می‌بندم.

پس اگر می‌خواهیم جنبش «می تو» اندک موفقیتی کسب کند، حتما شیوه برخورد با متجاوزان و آزاردیده‌ها باید مدون شود تا هر روز هر کسی روح و ذهن ما را خط نیندازد و ما را با سوال‌های بیشتر و احساس ناامنی بیشتر مواجه نکند. حتما شرایط و شیوه حضور هر کدام از اعضای داوری باید با دقت بیشتر بررسی شود تا اشتباه‌های ناشی از جوانی و کم‌تجربگی و احساساتی برخورد کردن از آنها در شرایط دیگر دیده نشود.

 حتما دولت، نهادهای قضایی و حقوقدانان متبحر باید برای تدوین قوانین لازم در جهت ایجاد آگاهی‌بخشی و ایجاد امنیت زنان به قضیه ورود کنند، شاید سینماگران و شبه فمنیست‌ها دست از این شکل قربانی‌پنداری‌های خود بردارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۲۳۰۹۷۰۹:۱۵:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
افشاگری در مورد فساد وظیف همه است.
ناشناس۲۵۲۳۳۰۴۱۱:۰۳:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
فساد باید به دادگاه مردم ارجاع شود.
ناشناس۲۵۲۳۳۱۲۱۱:۱۱:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
همانطور که مونیکا لوینسکی، بیل کلینتون را افشا کرد!
ناشناس۲۵۲۳۳۷۲۱۱:۴۹:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
همانطور که قربانیان کلیسا، افشا کردند!
ناشناس۲۵۲۳۳۹۸۱۲:۰۱:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۱۰
آن کس که حساب پاک است، از محاسبه جه باک است؟! دلیل مخالفت با افشاگری چیست؟؟؟؟
ناشناس۲۵۲۳۴۷۹۱۲:۴۷:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
یه سوال: رابطه خارج از خانواده زن و مرد کلا بده یا اگر به زور بود بده؟ نظر غربیها چیه، نظر ما چیه، نظر قرآن و دین چیه؟ باید به نظر کی عمل کنیم؟
ناشناس۲۵۲۴۲۵۵۲۱:۵۶:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
واقعا فرق تجاوز با خیانت رو متوجه نمی شی که همچین سوالی می پرسی؟ خیانت و تجاوز چیزی نیست که باهم بشه مقایسه کرد
ناشناس۲۵۲۳۳۱۴۱۱:۱۲:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
ولی اگر طرف اصلاح طلب باشه میشه بدون دادگاه و وکیل و هیات منصفه آبروش رو برد
ناشناس۲۵۲۳۳۲۵۱۱:۱۹:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
اگر فساد علناً و فوراً افشا نشود، ممکن است با «ساخت و پاخت» ماستمالی شود.
ناشناس۲۵۲۳۳۰۸۱۱:۰۹:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
از یک طرف از چرخاندن مجرمین آفتابه به گردن در انظار عمومی دفاع می کنند، از طرف دیگر در مقابل افشا نام دست درازان به نوامیس مردم (چه مرد، چه مرد) جبهه می گیرند!! این تناقض برای چه است؟؟؟
ناشناس۲۵۲۳۴۵۳۱۲:۳۹:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۱۰
همونطور که خود شما گفتی مجرمین رو آفتابه به گردن می‌چرخونن، یعنی جرمشون اثبات شده ولی آیا تا به حال هیچ متهمی رو با آفتابه چرخوندن!؟ این جنبش فقط اتهام می‌زنه بدون ارائه مدرک!!
ناشناس۲۵۲۳۳۱۰۱۱:۱۰:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
می تو، فقط مخصوص زنها نیست. می تو، مردها را هم شامل می شود.
جواد۲۵۲۳۵۰۳۱۳:۰۵:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۱۰
میتو یک جنبش فمنیستی و مرد ستیزه که بدون مدرک هر تهمتی علیه مردان رو قبول داره و جنبش حامی مردان که مقابل این جنبشه، اسمش هیم تو هست.
ناشناس۲۵۲۳۸۴۵۱۶:۳۸:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۱۰
این همه پسرانی که در کلیساهای کاتالویک مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند زن بوده اند؟ در غرب مواردی زیادی هستندکه پسران کم سن و سال توسط آموزگاران زن مورد آزار قرار گرفته اند.
ناشناس۲۵۲۳۵۳۳۱۳:۲۴:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۱۰
این جنبش چون ابزاری برای تشخیص حقیقت از تهمت نداره، خودش می‌تونه عاملی برای باجگیری از دیگران بشه!
ناشناس۲۵۲۳۸۵۵۱۶:۴۵:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
یک بیمار روانی و جنسی معمولاً تنها یک قربانی ندارد. وجود قربانی های متعدد خود بهترین گواه است. می تو، این جرات را به سایر قربانیان می دهد که پاپیش گذاشته و شهادت دهند.
ناشناس۲۵۲۳۰۹۹۰۹:۱۷:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۱۰
«می تو» مکمل «سوت زدن» است. چرا عده ای از آن وحشت دارند؟
ناشناس۲۵۲۳۲۰۵۱۰:۱۲:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
هر کس که هیچ هنر و کاری ندارد بازیگر و خواننده میشه پول مفت و گردش و خوشگذارانی
ناشناس۲۵۲۳۲۱۱۱۰:۱۶:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۱۰
سوت زنی توسط قربانی یا افرادی که شاهد هستند صورت می گیرد این افراد آیا خود خواسته انجام دادن یا با زور تا بعدا به وحشت شما برسیم!
ناشناس۲۵۲۳۲۲۷۱۰:۲۱:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
عده ای افشاگری را فقط در مورد آمریکا و اسراییل جایز می دانند!!!!
ناشناس۲۵۲۳۴۶۴۱۲:۴۴:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۱۰
حالا دیدی چقدر کدخدا پرست هستی
ناشناس۲۵۲۳۵۲۶۱۳:۲۰:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
آمریکا و اسرائیل که چیز پنهانی ندارن، تو روز روشن خبرنگار می‌کشن، هیچ ترسی هم از اینکه همه دنیا ببینن و اعتراض کنن ندارن!!
ناشناس۲۵۲۳۲۳۲۱۰:۲۵:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
افشاگری در مورد هر امر خطا، غیر قانونی و زیانباری وظیف هر انسان باشرفی است. آنانی که از روی ترس یا با حق الحساب دهانشان بسته می ماند، روزی خواهد رسید که اسیر همان ماجرا شوند. آسیاب در این جهان به نوبت است!
ناشناس۲۵۲۳۴۵۰۱۲:۳۸:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
فقط سوال اینه که افشاگری برای قانون یا افشاگری برای مردم؟
ناشناس۲۵۲۳۴۶۱۱۲:۴۲:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۱۰
البته وقتی کسی بتونه دیگران رو بدون مدرک متهم کنه، همین باعث باجگیری بعدی میشه و البته روزی هم نوبت خود فرد میشه که بدون مدرک متهم بشه!! آسیاب به نوبت است!!
ناشناس۲۵۲۳۲۴۱۱۰:۳۰:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۱۰
جماعتی علاقه ندارند که مردم نقشی در اجتماع داشته باشند. حتی محالف NGO ها هستند، چه برسد به سوت زنی یا کارهای دیگر.
ناشناس۲۵۲۳۲۴۲۱۰:۳۱:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۱۰
از چه چیزی وحشت ندارند؟!!!!
ناشناس۲۵۲۳۳۳۸۱۱:۲۸:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۱۰
این سوت زن های شما وقتی می خواستند معروف شوند با کمال میل این کارها می کردن یا با تهدید و چاقو ؟
عمران۲۵۲۴۱۲۹۱۹:۵۹:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۱۰
سوت زنی در مقابل نهادها یا افراد قدرتمند برای جلوگیری از فاسد شدن قدرت همیشه لازم است اما این جنبش «می_تو» مسیر اشتباهی را رفته و عملا در برخی موارد تبدیل شده به عامل فساد و دروغ.
ناشناس۲۵۲۳۱۰۰۰۹:۱۸:۴۳ ۱۴۰۱/۳/۱۰
می تو، اعتراض متمدنانه به آزار جنسی است. تا سیه روز شود آنکس که شیطان صفتی کرد!
ناشناس۲۵۲۳۳۸۸۱۱:۵۷:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۱۰
آزار جنسی تعریف مشخصی دارد و آن هم با زور و بدون رضایت شخص مقابل انجام گیرد ولی آیا این خانم ها این مورد هست؟
ناشناس۲۵۲۳۵۰۴۱۳:۰۸:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۱۰
چرا تهمت می زنی ؟ اگر با رضایت خودشان بود که افشا نمی کردند
ناشناس۲۵۲۳۱۰۱۰۹:۱۹:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
می تو، باز دارنده است، هشدار دهنده است، آگاهی دهنده است، افشا کننده است.
ناشناس۲۵۲۳۲۱۷۱۰:۱۷:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
بازدارنده؟ با دستکاری در طبیعت خدا هیچ بازدارندگی رخ نخواهد داد و بدتر هم خواهد شد
ناشناس۲۵۲۳۳۱۵۱۱:۱۳:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
چی واسه خودت می گی!!!
ناشناس۲۵۲۳۳۴۲۱۱:۳۱:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۱۰
داره می گه زنها بمونن خونه تا بهشون تجاوز نشه !
ناشناس۲۵۲۳۳۷۱۱۱:۴۸:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۱۰
طالبانی هستی؟ مردهایی هم که به آنها دست درازی شده، بشینن خونه؟!!!!
ناشناس۲۵۲۳۳۹۵۱۲:۰۰:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
قبل طالبان هزاران سال قبل خدا دستور داده!
ناشناس۲۵۲۳۱۰۷۰۹:۲۱:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۱۰
کی گفت حل نشد؟؟؟
ناشناس۲۵۲۳۱۱۱۰۹:۲۲:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
Me Too، امر به معروف و نهی از منکر است. هر چیزی که فساد را بر ملا کند، به نوعی نهی از منکر می کند.
ناشناس۲۵۲۳۲۰۷۱۰:۱۴:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
هنوز یاد نگرفتی یک فسادی که فقط اتهام هست را نباید عمومی کرد؟ یا حتی نمی دانی آبروی افراد هم نباید برد وقتی در خفا شکل گرفته؟ لطفا از دین سو استفاده نفرمایید
ناشناس۲۵۲۳۲۲۹۱۰:۲۲:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۱۰
آیا زنان واضح ترین حکم امر به معروف یعنی حجاب کامل اسلامی را عایت می کنند ؟ آیا حکم صریح قران یعنی دوری از نامحرم را مراعات می کنند ؟ یا انتظار دارند با هر شکلی در همه جا باشند و در امان هم باشند
ناشناس۲۵۲۳۴۰۰۱۲:۰۳:۰۳ ۱۴۰۱/۳/۱۰
یعنی اگر یک حکم خدا رعایت نشد بقیه را باید کنار گذاشت ؟
ناشناس۲۵۲۳۳۷۵۱۱:۵۲:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
جرم شخصی و پنهانی باید همان پنهانی در دادگاه بررسی شود و این در همان آموزه های دینی هم آمده
ناشناس۲۵۲۳۱۱۳۰۹:۲۳:۳۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
سکوت، جایزه به فاسد است.
ناشناس۲۵۲۳۱۱۶۰۹:۲۵:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
چون ریشه می تو از غرب است و عده ای آن را فمنیستی می پندارند، در مقابلش جبهه گیری می کنند.
ناشناس۲۵۲۳۳۰۵۱۱:۰۴:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
چون ریشه اش هم ادعای دروغین برابری زن و مرد هست و خواستید خودتان را مانند مردها کنید
ناشناس۲۵۲۳۳۷۷۱۱:۵۲:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
چرا مردها حق دارند رها باشند ؟
ناشناس۲۵۲۳۴۰۱۱۲:۰۵:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
پذیرفتن نقش مادری و همسری برای زنان جز ارث و دیه نصف انسان و شهادت دو زن برابر با یک مرد چه سودی داشته ؟ بهتره زنها مانند مردان نان اور باشند که اقلا انسان کامل محسوب بشوند
ناشناس۲۵۲۳۴۲۲۱۲:۲۳:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۱۰
این بوده که گذشته ها دچار فروپاشی اخلاقی و خانوادگی نبودین
ناشناس۲۵۲۳۳۱۹۱۱:۱۷:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
زن اگه به مرد رو نده هیچ مردی جرات تعرض نداره اینا بعد از ۲۰ ۳۰ سال تازه یادشون افتاده؟
ناشناس۲۵۲۳۱۲۱۰۹:۲۸:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
علتش این است که در کشور کار نیست و از زور بیکاری افراد خواننده و دلقک و مانکن میشوند
ناشناس۲۵۲۳۱۳۲۰۹:۳۰:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۱۰
علتش این است که این ملت را نباید آزاد گذاشت ملت را آزاد گذاشتید عفاف و حجاب از بین رفت هنرپیشه ها را آزاد گذاشتید کارگردانان و عوامل فیلم و سینما سوار آنها شدند
ناشناس۲۵۲۳۱۵۰۰۹:۴۱:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
به خاطر همین هست خدا از طریق پیامبرانش دستور داد امرار معاش بر عهده مردان باشد که زن ها کمتر در جامعه حضور یابند به خاطر همین مسائل بود ولی با دستکاری در آن الان در باتلاق هستید و بیشتر هم خواهد شد
ناشناس۲۵۲۳۱۵۳۰۹:۴۳:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
اون خانمی که میگی فراموش شده و دنبال توجه هست خودش شخصا بعد از یوسف پیامبر خودش رو بازنشسته کرد.
ناشناس۲۵۲۳۲۳۳۱۰:۲۵:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
آن کسی که به راحتی در رسانه می گوید به من تجاوز کردن نشان از بی حیایی و بی فرهنگی آنها هست
ناشناس۲۵۲۳۳۰۱۱۱:۰۲:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
اون که تجاوز کرده چیه ؟؟ چکار کنیم به نفر بعدی تجاور نکنه ؟ سکوت ؟
ناشناس۲۵۲۳۳۰۲۱۱:۰۲:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۱۰
اون نشانه شهامت است. اگر کسی جلو نیاید و مجرم را معرفی نکند، مجرم به کار خودش ادامه می دهد.
ناشناس۲۵۲۳۳۱۳۱۱:۱۱:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۱۰
مجرم را در دادگاه به بند می کشانند و نه رسانه! در ضمن آیا تجاوز بوده یا...؟!!!
ناشناس۲۵۲۳۳۴۵۱۱:۳۳:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
فرقش چیه ؟ اینطور قضاوت کردین که مردان ما چشم چرانی و متلک پرانی را تجاوز محسوب نمی کنن
ناشناس۲۵۲۳۳۶۹۱۱:۴۷:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۱۰
داریم می بینیم!
ناشناس۲۵۲۳۱۵۹۰۹:۴۸:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۱۰
اولا می تو نه و باید گفت من هم! دوم هم اینکه آزار و رابطه و تجاوز با هم فرق دارد و این افراد در کدام دسته قرار گرفته اند که الان مدعی شدن؟ سوم این که در ملا عام به راحتی می گویند بیشتر نشان از بی حیایی و بعضا... این جماعت دارد
ناشناس۲۵۲۳۱۶۴۰۹:۵۰:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۱۰
کدوم جنبش ومطالبه مردمی گره گشا بوده که این‌دومی باشه ؟
ناشناس۲۵۲۳۱۶۶۰۹:۵۱:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۱۰
چرا اینقدر جبهه مگیرین . جامعه ایران در حال پیشرفته در این زمینه ها . صبر کنین . این جنبشها و شبیه اینها با همه اشکالاتش گامی رو به جلو است .
ناشناس۲۵۲۳۸۹۸۱۷:۱۳:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۱۰
این پیشرفت قراره به ازدواج محارم و ازدواج مرد با مرد برسه؟
ناشناس۲۵۲۳۲۴۰۱۰:۲۹:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۱۰
اون خانم اصل جنبش براش مهم نیست چقدر میتونه پول در بیاره از دیده شدن صفحات اینستاگرام براش مهمه وگرنه با بازیگری که بدون مدرک آبروش رو در رسانه ها بردن نمی رفت همبازی بشه
ناشناس۲۵۲۳۲۴۴۱۰:۳۳:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۱۰
اینجا مشکل اینه اینجا اول شخص از ترس ابرو خیلی چیزهارو نمیتونه بیان کنه شرم داره مردان هم غیرتی میشن در حالی اگه همان مرد نسبت به خانمهای دیگه همون رفتارو داره
ناشناس۲۵۲۳۳۱۶۱۱:۱۴:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۱۰
یه جنبش بزارید اونایی که تو جوانی ولنگار بودن و بعد سر پیری یادشون افتاده پشیمان بشن و تحقیرها یادشون اومده بگن
ناشناس۲۵۲۳۳۹۰۱۱:۵۷:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۱۰
در زبان فارسی می تو نداریم لطفا زبان را خراب تر نکنید
ناشناس۲۵۲۳۸۴۷۱۶:۴۰:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۱۰
الان فرقش توایران وغرب چی شد ؟ کسی فهمید به من توضیح بده؟
ناشناس۲۵۲۵۷۹۸۲۳:۴۹:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۱۱
افشا کردند ولی هیچگونه اقدام قضایی نشد
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  2. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  3. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  4. واکاوی یک ادعا درباره بی‌بی/ آیا نتانیاهو ایرانی‌الاصل است؟!

  5. درخواست عجیب آلمان از حماس در پی ادعای شهادت السنوار  

  6. عکس / ماجرای تصویر تاریخی یحیی السنوار که حرص مقامات اسرائیل را در آورد

  7. سود حساب پس‌انداز چه حکمی دارد؟  

  8. ادعای خبرساز سخنگوی ارتش اسراییل / یحیی السنوار به شهادت رسید؟

  9. پاسخ تهران به اظهارات صدراعظم آلمان 

  10. چرا جوانان از ازدواج هراس دارند؟  

  11. دموکراسی به سبک آمریکایی!

  12. ده فرمان برای کاهش مصرف سوخت/ عزتی: رقم قاچاق سوخت تنها به این دو کشور ۱۵ میلیون لیتر است

  13. وقتی فلسطینی‌ را انسان نمی‌دانند!

  14. پاسخ یوسف پزشکیان به اظهاراتی که رسایی به رئیس‌جمهور نسبت داد

  15. بررسی ادعای رسانه‌های غربی درباره اقدام ضدایرانی احتمالی اسرائیل / پاسخ کوبنده تهران به خطای تل‌آویو

  16. غیبت «قاآنی» عملیات فریب‌ ایران بود/ معادله جنگی جدید در راه است  

  17. گمانه‌زنی‌ها درباره شهادت یحیی سنوار

  18. نتانیاهو خبر «ترور السنوار» را تأیید کرد/ جنگ هنوز تمام نشده است  

  19.   طباطبایی جواب امیر قلعه‌نویی را داد/ به شعور مردم توهین نکنید!  

  20. افزایش عرضه اوراق از چه مسیری به ریزش شاخص بورس منجر می‌شود؟            

  21. ارتش انگلیس در لبنان؛ پروژه ناتو برای آینده خاورمیانه چیست؟

  22. دعانویسی که مدعی طب سنتی هم بود، از دختران جوان کلاهبرداری می کرد  

  23. آمریکا با بمب‌افکن‌های بی ۲ یمن را بمباران کرد/ انصارالله: آمریکا بهای تجاوز خود را می‌پردازد  

  24. واکنش آمریکا به جنایت اخیر صهیونیست‌ها در غزه

  25. عراقچی: دوران «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها به سر رسیده است

پربحث‌های هفته

  1. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  2. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  3. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  4. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  5. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  6. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  7. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  8. سکانداری تورم

  9. خودروی خوب حق مردم است اما …

  10. شهرداری تهران شعر سعدی را وارونه نوشت

  11. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  12. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  13. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  14. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  15. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  16. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  17. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  18. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  19. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  20. پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

  21. لیلا بلوکات تبرئه شد/ ازسرگیری فعالیت‌های هنری و اجتماعی

  22. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  23. پشت پرده کاهش حملات هوایی صهیونیست ها به بیروت چیست؟

  24. سردار قاآنی و گیجیِ سعید الصحاف های مجازی!

  25. دشمن دیرینه ایرانیان

آخرین عناوین