طرح اخذ مالیات عایدی سرمایه قبل از تصویب  نیازمند بازنگری جدی است

گروه اقتصادی الف،   4010728054

در نشست علمی و تخصصی مطرح شد: باید به بستر های اجتماعی و اقتصادی افزایش پایه های مالیاتی جدید توجه ویژه شود و به گونه ای اقدام نکنیم که هزینه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه از عواید اقتصادی و اجتماعی حاصل از آن پیشی بگیرد. 

 طرح اخذ مالیات عایدی سرمایه قبل از تصویب  نیازمند بازنگری جدی است

 


به گزارش الف به نقل از روابط عمومي مركز، نود و پنجمين نشست علمي-تخصصي با مديريت علمي : دكتر علي درويشي؛ سرپرست گروه پژوهشي نظام هاي نوين برنامه ريزي، بودجه ريزي و مدل سازي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري و همچنين با سخرانی: دكتر پريسا مهاجري؛ عضو هئيت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي،  مصطفي جعفري پور؛ پژوهشگر حوزه اقتصادي سازمان امور مالياتي كشور و با مشاركت فعال جامعه علمي، پژوهشي، دانشگاهي، انديشگاهي، صاحبنظران، مديران و كارشناسان دستگاههاي اجرايي ملّي و استاني به صورت حضوری و مجازي برگزار شد.

 

دكتر علي درويشي، سرپرست گروه پژوهشي نظام هاي نوين برنامه ريزي، بودجه ريزي و مدل سازي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري به عنوان مدیر علمی نشست در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه درآمد حاصل از مالیات بر عایدی سرمایه باید در کجا هزینه شود گفت: کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای ناپایدار نفت از اهمیت زیادی برخوردار است و این در حالی است که ما باید با شفافیت تمام محل هزینه مالیات های اخذ شده را به شهروندان اطلاع رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه 561 همت از درآمد های  کشور در لایحه بودجه سال 1401  از محل اخذ مالیات است و 484 همت نیز از محل درآمد های حاصل از فروش نفت پیش بینی شده است، گفت: این پیش بینی در حالی است که دولت باید بالغ بر 900 همت تا پایان سال 1401 هزینه داشته باشد. وی در خصوص تحلیل درآمد 561 همتی دولت از محل مالیات ها گفت: عدد مالیات پرداختی کارمندان دولت 22 همت است و مالیات مشاغل نیز تقریبا همین عدد را  در بودجه 1401 پیش بینی کرده است و این در حالی است که باید به پیامد های اجتماعی اخذ مالیات توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان تاریخچه بحث مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تصویب این قانون در صحن علنی مجلس در سال آینده می توانیم پایه مالیاتی جدیدی را در درآمدهای کشور داشته باشیم. 

دکتر درویشی در پایان سخنان خود با بیان تلاش های مرکز در خصوص تبیین و کمک به دولت در خصوص یافتن راهکار های جدید در خصوص برنامه ریزی بهتر ابراز امیدواری کرد این مباحث بتواند به کارآمدتر کردن طرح موجود در مجلس کمک کند.

دكتر پريسا مهاجري، عضو هئيت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي به عنوان سخنران ابتدایی این نشست ضمن بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان درصدی از عایدی سرمایه‌ای که از تفاضل قیمت فروش دارایی از هزینه‌های اکتساب دارایی (مشتمل بر مجموع قیمت خرید که بعضاً نسبت به تورم شاخص‌بندی می‌شود و هزینه‌های بهسازی و تعمیر و نگهداری دارایی‌های حقیقی در طول دوره مالکیت) محاسبه می‌شود گفت: مالیات بر عایدی سرمایه‌ای با دو شیوه «تعهدی» و «تحقق‌یافته» قابل پیاده‌سازی است که رویکرد اول به دلیل مشکلات اجرایی جدی از جمله مسئله «نقدینگی» و «ارزش گذاری» توسط کشورها کنار گذاشته شده است و رویکرد دوم، مبنای مالیات‌ستانی از عایدی‌های سرمایه‌ای است.

وی افزود: از آنجایی که مالیات بر عایدی سرمایه به روش تحقق‌یافته، به‌هنگام فروش دارایی قابل اعمال است لذا ساده‌ترین راه برای اجتناب از پرداخت آن، عدم فروش دارایی است که اقتصاد دانان از آن به «اثر قفل شدگی» یاد می‌کنند. وقتی دارنده یک دارایی بر این باور است که دارایی دیگری، بازدهی بالاتری برایش فراهم می‌کند فروش دارایی نخست و خرید دارایی دوم، رفتاری عقلایی خواهد بود. اما اگر نرخ‌های مالیات بر عایدی سرمایه به‌اندازه‌ای بالا باشد که شخص با یک بدهی مالیاتی جدی روبرو گردد ممکن است از فروش دارایی اول منصرف گردد. بدین ترتیب اعمال مالیات بر عایدی سرمایه موجب اختلال در تصمیمات سبد دارایی اشخاص می‌شود و خصوصاً زمانی‌که نرخ‌های مالیاتی نیز بالاست، درآمدهای دولت از محل این نوع مالیات‌ها را احتمالاً طبق اثر لافر، کاهش خواهد داد.

دکتر مهاجری ادامه داد: در زمان تصمیم‌گیری درباره میزان مالیات‌ستانی از عایدی سرمایه، توجه به این موضوع که وضع این مالیات‌ها در راستای دستیابی به چه هدفی است، بسیار کمک‌کننده و راهگشا است. طبق نظر اقتصاددانان، طراحی یک نظام مالیاتی در راستای دستیابی به بهترین پیامدهای ممکن برای جامعه و افزایش منابع موردنیاز برای تأمین مالی فعالیت‌های دولتی است. همچنین به موازات با مباحث برابری، بار مالیاتی باید به نحوی انتخاب شود که اختلالات در رفتار اقتصادی را به حداقل برساند. یکی از مشهورترین نتایج نظریه مالیات‌ستانی بهینه آن است که درآمدهای حاصل از سرمایه در بلندمدت نباید مشمول مالیات شود. این جمله دلالت بر آن دارد که در بلندمدت، بار تأمین مالی مخارج دولتی چه برای خرید کالاهای عمومی و چه اهداف بازتوزیعی نباید بر دوش مالیات‌ستانی از سرمایه باشد و لازم است مالیات‌های مصرف و نیروی کار، جایگزین آن گردند. 

دکتر مهاجری  افزود: از جمله دلایل مهم مطرح شده در ارتباط با این موضوع، بحث در این باره است که مالیات‌های بر درآمد سرمایه‌گذاری از جمله CGT، هم در بازار نیروی کار و هم در تصمیمات پس‌انداز-سرمایه‌گذاری اختلال ایجاد می‌کند لذا در مقایسه با مالیات‌های بر مصرف یا درآمد نیروی کار که اثرات اختلالی بر بازار نیروی کار دارد، مضرات بیشتری روی رشد اقتصادی دارد. در مقابل، برخی پژوهشگران با ارائه شواهدی مبنی بر اینکه بخش عمده‌ای از عایدی سرمایه نصیب اقشار پر درآمد جامعه می‌شود که روز به روز شکاف درآمدی را تعمیق می‌کند، خواستار وضع مالیات‌های تصاعدی بر عایدی سرمایه هستند. 

در کنار موضوعات نظری فوق، مروری بر تجربیات کشورهای مجری نظام مالیات بر عایدی سرمایه حاکی از برخی استثنائات است که بر پیچیدگی‌های این مالیات می‌افزاید که از میان آن‌ها، شاخص‌بندی عایدی سرمایه‌ای نسبت به تورم شاید مهم‌ترین مورد باشد. هر چند هم از منظر کارایی و هم از منظر عدالت، کاملاً واضح است که بایستی صرفاً عایدی‌های حقیقی مشمول مالیات شوند اما مسئله‌ای که در این بین پدیدار می‌شود آن است که آیا منافع انجام این کار بیش از هزینه‌های مرتبط با پیچیده‌سازی سیستم مالیاتی است؟ پاسخ به این پرسش نیاز به انجام مطالعات تکمیلی‌تر دارد، لکن مثال‌های ارائه شده در این مطالعه به خوبی نشان می‌دهد در کشورهایی که با نرخ‌های بالای تورم دست و پنجه نرم می‌کنند عدم شاخص‌بندی عایدی‌های سرمایه‌ای نسبت به تورم چه بسا موجب منفی شدن نرخ بازده حقیقی سرمایه‌گذاری در هر نوع دارایی شود. 

مهاجری افزود: از این رو به نظر می‌رسد منافع شاخص‌بندی عایدی سرمایه در اقتصادهای با تورم بالا، بیشتر از اقتصادهایی است که تورم‌های اندک دارند. شواهد به دست آمده از قوانین مالیاتی بالغ بر 120 کشور نیز حکایت از آن دارد که اقدامات مستقیم (از طریق شاخص‌بندی عایدی سرمایه‌ای) و یا غیرمستقیمی (از طریق تعدیل پایه مالیاتی، نرخ مالیاتی، معافیت عایدی‌های بلندمدت)، حتی در کشورهایی با تورم بسیار اندک، در مواجهه با این مسئله صورت گرفته است.

تجربه دنیا حکایت از آن دارد که بیش از 83 درصد کشورها، عایدی سرمایه‌ای املاک و مستغلات را مشمول مالیات کرده‌اند و بعد از آن، بیشترین فراوانی با حدود 75 درصد به عایدی سرمایه‌ای سهام و سایر اوراق بهادار اختصاص دارد (هر چند از این 75 درصد نیز حدود 35 درصد، عایدی‌های میان‌مدت و بلندمدت سهام را معاف کرده‌اند). وسائط نقلیه صرفاً در 20 درصد کشورها، آن هم برای یک دوره کوتاه‌مدت مشمول مالیات است و صرفاً 7 درصد کشورها طلا، جواهر و ارز را مشمول مالیات کرده‌اند. 

عضو هئيت علمي دانشكده اقتصاد ادامه داد: به نظر می‌رسد هنگامی‌که کشورها در تلاش برای حفظ ارزش پول ملی خود و لذا ثبات نرخ ارز و عدم تغییر رابطه مبادله هستند عملاً عایدی سرمایه‌ای ارز، تا حد زیادی طلا و وسائط نقلیه، ارقام قابل ملاحظه‌ای نخواهد بود که کشور بخواهد مالیات‌ستانی از عواید سرمایه‌ای این قبیل دارایی‌ها را در پیش بگیرد. نکته قابل ملاحظه اینکه وقتی ارزش پول ملی با بروز تورم، کاهش می‌یابد عملاً قیمت اسمی طلا، دلار و وسائط نقلیه افزایش می‌یابد و چه بسا وقتی قیمت حقیقی این دارایی‌ها را محاسبه کنیم، عایدی سرمایه‌ای واقعی (که تعدیل شده با تورم باشد) اندک باشد و در کشورهایی که تورم‌های بالا را تجربه می‌کنند افراد صرفاً برای حفظ قدرت خرید (و نه سفته‌بازی و سوداگری) اقدام به نگهداری دارایی‌هایی که تورم را پوشش می‌دهد می نمایند.

وی خاطر نشان کرد: لذا مادامی‌که فکر جدی برای تورم‌های دو رقمی و بالا نکنیم (که البته خودش یک مالیات از قدرت خرید محسوب می‌شود) و بعد، عایدی‌های سرمایه‌ای اسمی که بخش عمده آن منبعث از تورم است را مشمول مالیات کنیم، به مثابه مالیات‌ستانی مضاعف و مالیات بر ثروت است. علی‌القاعده، با مدیریت و کنترل تورم، عایدی سرمایه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای هم ایجاد نخواهد شد که بخواهیم چالش‌های جدیدی برای مردم و سازمان مالیاتی ایجاد نماییم و هزینه تمکین و اجرایی بالایی را به سیستم اقتصادی کشور تحمیل کنیم.

در ادامه این نشست  دكتر مصطفي جعفري پرور؛ پژوهشگر حوزه اقتصادي سازمان امور مالياتي كشور به عنوان سخنران دوم نشست در تحلیل طرح محتوایی قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر درآمد مهمترین بخش اخذ مالیات می باشد که از دو بخش دیگر مالیات  ستانی که مالیات بر کالا و خدمات و مالیات بر ارث باشد مهمتر است.

وی در تبیین این طرح گفت: جمله "مازاد درآمد فروش از زمان قیمت خرید" دچار مشکل حقوقی است چراکه ما باید به ارزش سرمایه توجه کنیم نه به بحث فروش و خرید که می تواند یک بحث حقوقی جداگانه ای داشته باشد.

وی ضمن بیان تاریخچه بحث مالیات بر دارایی در ایران به سال 67  اشاره کرد و گفت: این مدل اخذ مالیات در سال 67 در مدل مالیات ستانی مستقیم مورد توجه قرار گرفت.

دکتر جعفری پرور ضمن بیان نقطه نظر خود در خصوص چالش های این طرح گفت: در قانون جدید مالیات بر عایدی موضوع سهام مورد توجه قرار نگرفته است و در این خصوص باید تجدید نظر شود. 

وی ضمن دفاع از کلیات این طرح گفت: این طرح می تواند از سفته بازی های متنوع جلوگیری کند. با این وجود معمولا افراد مشمول مالیات در قوانین مختلف تصریح می شود و کاملا ذکر می شود اما در این قانون جدید به صورت مشخص افراد مشخص نشده است.

این پژوهشگر حوزه مالیات با بیان فلسفه وجودی این قانون خاطر نشان کرد: با وجود نواقص موجود در طرح، معتقدم باید توجه کرد این قانون با اهداف درآمدی نوشته نشده است بلکه اهدافی مثل عدالت و توزیع درآمد را پیگیری می کند. وی ضمن بررسی چالش های نظام مالیاتی موجود با ذکر مثالی گفت: مالیات بر درآمد های اتفاقی که در قانون وجود دارد مشمول موارد معدودی می شود در واقع استفاده از این بخش مدل مالیات ستانی استثنایی است که در سال های اخیر به یک رویه در اخذ مالیات تبدیل شده است این در حالی است که نظام مالیاتی باید منشا درآمدها را به صورت شفاف کشف کند و مالیات همان بخش را بر مبنای قانون اخذ کند.

وی در سخنان پایانی در خصوص اهمیت این طرح خاطر نشان کرد: مباحث مربوط به عدالت اجتماعی و اخذ مالیات از جامعه کارگری و کارمندی، در حالی که از سرمایه و سفته بازی "مالیت اخذ نمی شود" عدم اخذ می تواند از موارد ذکر شده محل اختلافات باشد. 

 

لازم به ذكر است نود و پنجمين نشست علمي-تخصصي با عنوان ماليات بر عايدي سرمايه که روز چهارشنبه ۲۷ مهر ماه سال ۱۴۰۱، به همت دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با حضور صاحب نظران ملي و استاني برگزار شد.

 

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    2. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    3. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    4. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

    5. کشوری که بازیچه رقابت های حزبی آمریکا شد

    6. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

    7. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

    8. شیطان بزرگ باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

    9. ادعای گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را پذیرفت

    10. متن کامل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام؛ به ایران تا بهار ۱۴۰۴ مهلت داده شد  

    11. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

    12. رسایی: یک جریانی که ۸ سال کشور را به قهقرا برد امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است

    13. قتل شوهر با همدستی پسرعمه

    14. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

    15. حزب‌الله: اگر قدرت مقاومت نبود، آمریکا به دنبال راه حل نمی‌آمد

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

    2. باز هم در باغ سبز !

    3. جابجایی مرزهای وقاحت!

    4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

    6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

    7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

    8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

    9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

    10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

    12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

    13. چطور ترازش کنیم؟!

    14. درد بیمار و ناز طبیبان !

    15. فرزندان ظریف کجا هستند؟

    16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

    18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

    19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

    20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

    21.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

    22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

    23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

    24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

    25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

      2. چطور ترازش کنیم؟!

      3. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

      4. هجوم تهرانی ها به این منطقه برای خرید مسکن/ واحدهای کوچک هم نایاب شد  

      5. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

      6. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

      7. افزایش نرخ عوارض ۵ آزاد راه کشور از اول آذر+ نرخ جدید 

      8. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

      9. رونمایی از یک نامه جنجالی/ قیمت خودرو را ۸۰ درصد گران کنید  

      10. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

      11. آقای همتی! بالاخره نقدینگی کم است یا زیاد؟

      12. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

      13. قالیباف: همه در کشور برای خلق ثروت جدید تلاش کنیم

      14. فرزین: ۱۲۰۰ همت خلق پول جدید داشتیم

      15. نرخ ارز نیما و توافقی بهم نزدیک می‌شود/۱۷۰۰همت رانت توزیع شد

      16. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

      17. موافقت کمیسیون تلفیق با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد

      18. حمایت وزیر اقتصاد از رفع فیلتر

      19. توضیحات حضرتی درباره افزایش قیمت خودرو

      20. کارخانه سایپا در سوریه تعطیل شد

      آخرین عناوین