لازمه پیشرفت صنعت خودروسازی، وجود استراتژی مدون و رقابت پذیری دراین صنعت است

  4020930049 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در نشست علمی-تخصصی مطرح شد: باید بین عرضه و تقاضای خودرو تعادل وجود داشته باشد، رقابت در خودروسازی باعث ایجاد پیشرفت این صنعت می‌شود، سایه مافیای خودرو باید از این صنعت برداشته شود، ما زیرساخت لازم برای واردکردن و تولید خودروهای برقی در کشور را نداریم، هزینه‌های قیمت خودرو خارجی برای مردم به‌صرفه نیست، ۷۰ درصد از آلودگی هوای تهران و بسیاری از شهرها به دلیل تردد خودروهاست.

لازمه پیشرفت صنعت خودروسازی، وجود استراتژی مدون و رقابت پذیری دراین صنعت است

به گزارش روابط‌عمومی مرکز، یک‌صد و پنجاهمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، با عنوان "موانع و راهکارهای عملیاتی تولید باکیفیت در صنعت خودروسازی" روز چهار‌شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴٠۲، با حضــور مهندس مرتضی خالصی؛ رئیس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مدیر علمی، دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و مهندس جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سخنران برگزار شد.

در ابتدای نشست مهندس مرتضی خالصی؛ رئیس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه‌وبودجه کشور به‌عنوان مدیر علمی نشست، ضمن اشاره به کیفیت صنعت خودروسازی به‌عنوان چالش در دولت و بخصوص در بخش صنعت که باعث بروز نارضایتی‌هایی از جانب مردم شده است، گفت: صنعت خودروسازی از ابتدای انقلاب فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. بعد از سال 1360 در سال 1377 اولین قانون خودرو کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، که یک نقطه عطفی در صنعت ایجاد کرد ولی به دلیل فضایی که در این صنعت در آن زمان ایجاد شده بود و اختیار تنظیم بازار در یک سازمان با ارکان مختلف شکل می­گرفت، صنعت خودرو به سمت خودروسازی باکیفیت حرکت نکرد. تا اینکه در سال 1378 بر اساس مصوبه شورای اقتصاد کلیه اختیارات به عهده وزیر صنعت و معدن آن زمان قرار داده شد تا به صورت مستمر با یک ساختار نظارتی، هم کنترل قیمت و هم کنترل تولید را بر عهده داشته باشد. از آن زمان به بعد جهش تولید آغاز شد که موجبات بهبود وضعیت خودروسازی و ایجاد مراکز تحقیقاتی و توسعه­ای و قطعه­سازی را مهیا کرد. پس از آن در سال 1390 آغاز تحریم های همه جانبه علیه ایران، موجب افت سنگینی در صنعت خودروسازی شد و پس از آن در سال 1397 مستقیما صنعت خودروسازی مورد هدف تحریم ها قرار گرفت. صنعت خودروسازی، قطعه سازی و مشارکت­های خارجی در این صنعت با سایر کشورها کاملا قطع شد و که همین موضوع منجر به رکود سنگین در صنعت خودروسازی شد.  

مهندس مرتضی خالصی در ادامه افزود: انتظار من در این جلسه این است که ضمن بررسی وضع موجود در صنعت خودروسازی به بررسی وضع مطلوب نیز پرداخته شود و برنامه‌های راهبردی و سیاست‌های کلی برای پیشرفت صنعت خودرو ارائه شود. 

در ادامه نشست دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن بیان تاریخچه­ای از صنعت خودروسازی در کشور گفت: ما هیچ تعریف و استراتژی مشخصی در صنعت خودرو نداریم و هنوز هم مردم با قرعه‌کشی و قیمت چندبرابر خودرو تهیه می‌کنند و در این قضیه عواملی چون نبود ثبات مدیریتی، نبود استراتژی مدون، تحمیل قوانین اجباری، دخالت 37 مرکز در صنعت خودرو و.... مؤثر هستند. 

رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: از همان سال های اولیه برخی از افراد به دنبال ایجاد رانت و مافیا در صنعت خودرو بودند، که در صدد تبدیل صنعت خودروسازی از یک بنگاه صنعتی به یک بنگاه اقتصادی بودند و به جای ارائه طرح های توسعه محصول برای صنعت خودروسازی به دنبال خرید و سرمایه گذاری در بخش هایی بودند که هیچ ارتباطی به صنعت خودرو نداشت. بنابراین مافیای خودرو بحث کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

دکتر شجاعی فرد در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که ما زیرساخت لازم برای واردکردن و تولید خودروهای برقی در کشور را نداریم و باید طوری در این زمینه حرکت کنیم که ابتدا خودروهای برقی جایگزین خودروهای قدیمی و فرسوده شود، در وهله دوم قیمت خودرو برای مردم به‌صرفه و قابل‌خرید شود و همچنین زیرساخت‌های لازم برای ورود این‌گونه خودروها به کشور مهیا گردد.

در ادامه این نشست جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی، سخنرانی خود را با این سؤال آغاز کرد که خروجی صنعت خودرو برای مردم پس از 50 سال چه چیزی میتواند باشد؟ باید به این موضوع از دو بعد نگاه کرد که یک خروجی آن همین آلودگی هوای تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشورمان است که بین 60 الی 70 درصد از عامل این آلودگی به دلیل تردد خودروهای عمومی و خصوصی است که در درون شهرها تردد می کنند و این درحالی است که هر سال در سطح کشور چیزی بین 7 الی 8 میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا هزینه می شود. مساله بعدی این است که ما برای تولید و تامین برق کشور مجبور هستیم که مازوت بسوزانیم تا برق کشور را تامین کنیم، این در حالی است که برای خودروهای برقی که وارد کشور می کنیم نیز باید برق تولید کنیم و در این صورت نیز چاره ای بجز استفاده از مازوت برای تامین برق نداریم و همین موضوع نیز باعث آلودگی هوا می شود. اینها تناقضاتی است که در حوزه اجرا به وجود می آید و دلیل این که صنعت خودرو به این روز افتاده این است که در صنعت خودرو انحصار ایجاد شد و رقابت پذیر نبود و دخالت های دولت در آن زیاد بود و بازاری را برای برخی از افراد ایجاد کرد که دارای سود و منفعت برای آن افراد بود. 

مهندس رشیدی کوچی ادامه داد: برخی بر این عقیده هستند که واردات خودرو باعث ایجاد آسیب به صنعت خودروسازی می‌شود؛ اما حقیقت ماجرا این نیست و تجربه نشان داده است که در طول سال‌های 1389 تا 1397 چیزی بین  160 هزار  الی 170 هزار خودرو به داخل کشور وارد شد که منجر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در داخل کشور شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید مازاد تقاضای خودرو در کشور را با افزایش واردات خودرو تأمین کنیم؛ اما مسئله‌ای که در مورد واردات خودرو مطرح می‌شود مالیات‌ها و سودهای بالایی است که از جانب دولت بر روی قیمت خودروهای وارداتی افزوده می‌شود و باعث می‌گردد که یک خودرو با قیمت 15 هزار دلار، با قیمت 40 هزار دلار به مردم فروخته شود. نکته دوم این است که ما زیرساخت واردات خودرو به داخل کشور را نداریم یعنی کشتی و کامیون حمل خودرو برای پخش کردن خودرو های وارداتی به سطح کشور را در اختیار نداریم. 

وی ادامه داد: باید اجازه بدهیم که تولیدکنندگان باهم در تولید خودرو رقابت داشته باشند؛ یعنی یک بازار رقابتی آزاد بین خودروسازان داخلی ایجاد شود و همچنین مالیاتی که برای واردات خودرو به داخل کشور دریافت می‌شود نهایتاً 30 درصد باشد تا امکان رقابت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی نیز وجود داشته باشد. با ایجاد رقابت درست و منطقی است که صنعت خودروسازی به شکوفایی و پیشرفت خواهد رسید.

در انتهای نشست سایر کارشناسان و صاحب‌نظران حاضر در نشست به بیان نقطه‌نظرات و سؤالات خود پرداختند.

شایان‌ذکر است این نشست روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه سال ۱۴٠۲، به‌صورت حضوری و مجازی و با مشارکت دستگاه های اجرایی ملی و استانی، دانشگاه­ها، اندیشکده­ها و مراکز پژوهشی کشور در سالن دکتر حسین عظیمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری برگزار شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۹۰۱۹۱۶:۱۹:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
همچین میگه لازمه پیشرفت که انگار اگر پیشرفت نکنن مردم چاره دیگه ای دارن .. همینه دیگه یا سایپا یا ایران خودرو یا چینی
ناشناس۳۳۲۹۱۱۳۲۰:۵۷:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
اولین لازمه موفقیت در هر صنعتی، وجود آدمهای دانا و توانا و کاردان و متخصص و متعهد در همان صنعت میباشد.
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. بدل کردن امر مقدس به امر مبتذل!

  2. مجوز برای بی‌مجوزها / دست پزشکیان را بگیرید/ مذاکره برای منافع ایران نه اروپا

  3. مخالفت آیت الله جوادی آملی با قانون عفاف و حجاب ؛ مساله حجاب با بگیر و ببند حل نمی شود

  4. دومین گفت‌وگوی تلویزیونی پزشکیان با مردم/ باید مردم را مطمئن کنیم که از نظر معیشتی مشکل پیدا نمی کنند

  5. جنگ در سوریه و معمای شانتاژ رسانه ای

  6. ظریف: ترامپ اقدامات عملی انجام دهد، ایران آماده گفت‌وگو است

  7. مجوز برای بی‌مجوزها/ ماجرای تذکر اتباع به زنان ایرانی در قانون چیست؟

  8. قانون حجاب چه می‌گوید؟

  9. جلیلی: حرف از توافق جدید اشتباه است  

  10. قالیباف: فیلترینگ فعلی غلط و با آن مخالفم

  11. مسائل اصلی کشور را نباید زمین بگذاریم و به مسائل فرعی و دست چندم بپردازیم

  12. نمی گوییم قانون حجاب وحی منزل است؛ واکنش اژه ای به قانون حجاب

  13. پزشکیان: یکی از مشکلات امروز برخورد سلیقه‌ای با قانون است

  14. مصرف علنی الکل در سریال ایرانی

  15. اظهار نظر عباس عبدی درباره قانون عفاف و حجاب

  16. نیرو‌های حشد الشعبی در راه سوریه

  17. ‌بازداشت متهمان ‌آزار دختر یاسوجی

  18. انتقاد معاون رئیس‌جمهور از قانون حجاب : چه عجله‌ای است که این قانون با این شتابزدگی اجرا شود؟

پربحث‌های هفته

  1. انتخاب دشوار غرب؛ ایران هسته ای با سلاح یا بدون سلاح؟!

  2. بدل کردن امر مقدس به امر مبتذل!

  3. مکالمه خيالي «جک» و «آرش»، فرداي تحقق بازدارندگي هسته ای!

  4. قانون عفاف و حجاب/ ۱۵ میلیون تومان جریمه برای دو بار پیامک «بی حجابی» در فضای حقیقی و مجازی/ جریمه ۱۶۵ میلیون تومانی در چه شرایطی اعمال می‌شود؟

  5. وزیر کشور:‌ دیگر توان پذیرایی از اتباع خارجی را نداریم‌

  6. توهین به قالیباف فقط به‌خاطر یادآوری قانون/ جنجال پسر پزشکیان/ دعوت مدام به چالش با رهبری نظام

  7. جنگ در سوریه شعله‌ور شد / کنترل مناطق درگیر در سوریه با چه کسانی است؟

  8. پاسخ محکم ایران به اقدام اروپایی ها

  9. سخنان علی جنتی علیه بشار اسد/ وفاق، اسم رمز باج‌گیری نیست/ فعال شدن گروه فشار رسانه‌ای برای تحمیل سازش

  10. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

  11. وقتی نقاب از چهره می افتد...

  12. واکنش پزشکیان به قانون حجاب

  13. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

  14. چند درصد دانشجویان علوم پزشکی‌ شاهد و ایثارگر هستند؟

  15. مذاکره؛ نه تابو نه هدف / سالاد جلایی‌پور برای دولت/ هنوز ماه عسل شماست آقای عارف!

  16. دروغی که خود صهیونیست ها هم باور ندارند

  17. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

  18. مجوز برای بی‌مجوزها / دست پزشکیان را بگیرید/ مذاکره برای منافع ایران نه اروپا

  19. ظریف: به کسی که فرزندش خارج از کشور است، به چشم تهدید نگاه نکنیم

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: برجام نشان داد که منافع ملی ما با مذاکره تامین نمی‌شود/ اگر فردوسی‌پور استاد موقعیت‌شناسی است، صدا و سیما هم استاد موقعیت‌سوزی است

  21. چرا صحبت‌های قالیباف بر مذاق اصلاح‌طلبان رادیکال خوش نیامد؟

  22. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

  23. وقتی فردوسی پور هم مجوز دارد، هم ندارد !

  24. مخالفت آیت الله جوادی آملی با قانون عفاف و حجاب ؛ مساله حجاب با بگیر و ببند حل نمی شود

  25. دومین گفت‌وگوی تلویزیونی پزشکیان با مردم/ باید مردم را مطمئن کنیم که از نظر معیشتی مشکل پیدا نمی کنند

آخرین عناوین