آژانس راهبر توسعه، کلید توسعة بسامان کشور است

  4021216029

کشورهایی که هم اکنون به عنوان کشور توسعه‌یافته قلمداد می‌شوند از ابزارها و روش‌های مناسبی برای توسعه کشور خود استفاده کرده اند، در ایران ما دو تجربه تشکیل آژانس راهبر داشتیم، ما باید به سمتی برویم که یک سازمان جدید به عنوان آژانس راهبر تشکیل دهیم و ابزارهایی را در اختیار این سازمان قرار دهیم.

آژانس راهبر توسعه، کلید توسعة بسامان کشور است

 به گزارش روابط‌عمومی مرکز، یک‌صد و شصت و یکمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با همکاری دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران تحت عنوان "آژانس راهبر در ایران؛ تأملی بر نهاد متولی توسعه" برگزار شد. در این نشست حمید پورمحمّدی؛ عضو هیئت‌علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و معاون پیشین امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه کشور به عنوان مدیر علمی و همچنین علی دینی ترکمانی؛ عضو هیئت ‌علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و محسن محمّدی؛ پژوهشگر اقتصاد توسعه به‌‌عنوان سخنرانان به ایراد نقطه‌نظرات خود پرداختند.

در ابتدای نشست، دکتر حمید پورمحمّدی؛ عضو هیئت‌علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و معاون پیشین امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه کشور به عنوان مدیر علمی نشست، گفت: کشورها یا توانستند خود را به مرحله توسعه‌یافتگی رسانند و یا درحال‌توسعه هستند. کشورهایی که به عنوان کشور توسعه‌یافته قلمداد می‌شوند از ابزارها و روش‌های مناسبی برای توسعه کشور خود استفاده کرده­اند که بعدها این ابزارها و روش‌ها مورد استفاده سایر کشورها قرار گرفت.

وی ادامه داد: در کشور ما هم در دوره‌های مختلف تلاش شد که از تجارب سایر کشورهای توسعه‌یافته استفاده شود. به‌عنوان ‌مثال زمانی بخش سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصاد و دارایی این وظیفه را به عهده داشت که به عنوان آژانس راهبر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایفای نقش کند و در دوره بعد نیز سعی داشت چنین آژانسی برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها در داخل وجود داشته باشد که تجربه موفقی از این موارد به یاد نداریم.

پورمحمّدی  افزود: دولت سیزدهم نیز با روش‌ها و شیوه‌های خود تلاش‌هایی برای ایجاد چنین آژانس‌هایی صورت داده است که به‌عنوان‌مثال هم اکنون در حوزه معاونت اول ریاست‌جمهوری چنین فعالیت‌هایی در حال انجام است که دولت بتواند امور توسعه کشور را سامان­دهی کند. 

در ادامه نشست، محسن محمّدی؛ پژوهشگر اقتصاد توسعه، در مورد شکل‌گیری واژه آژانس راهبر گفت: واژه آژانس راهبر ترجمه کلمه pilot agency است که ذیل ادبیات دولت توسعه‌گرا برجسته شده است و آغاز این موضوع به شکل‌گیری دولت توسعه‌گرا بازمی‌گردد. 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در نخستين نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تاریخ 1  آذر ۱۳۸۹ درمورد آژانس‌های راهبری فرمودند: "بدون نقشه‌ی جامع، دچار سردرگمی خواهیم شد؛ همچنان‌که در طول این سی سال، به حرکتهای هفت و هشتی، بی‌هدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در و آن در زدیم. گاهی یک حرکتی را انجام دادیم، بعد گاهی ضدّ آن حرکت و متناقض با آن را -هم در زمینه‌ی فرهنگ، هم در زمینه‌ی اقتصاد و در زمینه‌های گوناگون- انجام دادیم! این به‌خاطر این است که یک نقشة جامع وجود نداشته است."

محمّدی  افزود: در مقایسه تفاوت‌های توسعه کشور ما با سایر کشورهای توسعه‌یافته باید اشاره کنم که موضوع زمان در توسعه‌یافتگی بسیار مهم است و ما فرصت آزمون‌وخطا نداریم و باید از اکتشافات ذهنی فاصله بگیریم؛ بنابراین اگر ما به دنبال راه‌حلی برای توسعه هستیم باید این راه‌حل در مرحله اول پیشینه دانشی داشته باشد و دوم اینکه این راه‌حل باید با یک نمونه از کشورهای توسعه‌یافته همخوانی داشته باشد و سوم اینکه ما باید در اجرای طرح‌های توسعه‌ای ساختارهای نهادی و فرهنگی را نیز در اجرای طرح‌های توسعه لحاظ کنیم. 

این پژوهشگر اقتصاد توسعه در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 1960 کشور ژاپن که ثروتمندترین کشور شرق آسیا بوده از نظر درآمد سرانه در ردیف شیلی و آفریقای جنوبی بود و کره جنوبی که فقیرترین کشور آسیای شرقی بود در ردیف هندوراس و غنا قرار داشت. این دو کشور در فاصله حدود سه دهه سیاست­هایی را اجرا کردند که دولت توسعه­گرا را راهبری کرد و به طور خاص سیاست صنعتی را اجرا کردند. اولویت اصلی دولت­های شرق آسیا توسعه اقتصادی بود که از طرق مختلف بازار را برای اهداف توسعه­‌ای هدایت می کردند. 

محسن محمّدی در ادامه در مورد وظایف آژانس‌ راهبر گفت: مواردی همچون اجرای سیاست صنعتی، مسئولیت دائمی هماهنگی سیاست‌ها، لابی غیررسمی برای همراه شدن وزارتخانه‌ها در امور توسعه، ترسیم مسیر توسعه اقتصادی، هدایت و حکمرانی بازار، حل تعارضات درون دولت، طراحی سیاست‌ها و تعامل با بخش خصوصی و اقناع‌سازی برای همراهی در مسیر توسعه از جمله وظایف آژانس‌ راهبر است. 

محمدی ادامه داد: آژانس‌ راهبر باید ویژگی‌هایی نیز داشته باشند که مواردی همچون قدرت دست بالاتر داشتن نسبت به سایر نهادهای دولتی، سازماندهی استراتژیک، داشتن اختیار لازم برای حل اختلافات، قراردادن مسئولیت آژانس بر عهده رئیس‌جمهور یا معاون اول او، انتخاب بهترین بروکرات‌ها و استعدادهای کشور و خودگردانی نهادینه شده از جمله ویژگی‌هایی است که یک آژانس راهبر باید داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: به نظر من کشور ایران در دو برهة زمانی از ویژگی­های یک آژانس راهبر بهره­مند شد؛ نخست، در دهه 1330 بود که آقای ابتهاج با حضور در سازمان برنامه و بودجه تحولاتی را در توسعة کشور به وجود آورد. لازم به توضیح است که در ایران تا قبل از سال 1333 وضعیت اقتصادی چندان خوب نبود و عمر کابینه­ها کمتر از شش ماه بود و به دلیل همین آشفتگی­ها سازمان برنامه و بودجه نتوانسته بود عملکرد مناسبی داشته باشد. پس از کودتای سال 1332 بود که آقای ابتهاج به سِمت ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد و سازمان برنامه مجری و طراح طرح­های توسعه کشور شد. در این دوره دولت به سمت اجرای سیاست­های انقباضی حرکت کرد.  در سال 1339 آقای ابتهاج از ریاست سازمان برنامه کنار رفت و پس از آن بانک مرکزی شکل گرفت. برهه زمانی دوم، در دهه 1340 بود که بواسطة خلاقیتی که وجود داشت، وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی باهم ترکیب شدند تا بتوانند سیاست­های صنعتی را اجرا کنند.  پس از آن از سال 1352 تا به امروز مسئولیت اجرای طرح­های توسعه به عهده سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت. 

وی در خاتمه ضمن مطرح نمودن سه سناریو برای توسعة بسامان کشور با محوریت آژانس راهبر، ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که یک سازمان جدید به عنوان آژانس راهبر تشکیل دهیم و ابزارهایی را در اختیار این سازمان قرار دهیم که بتواند به سمت سیاست صنعتی و در نهایت به سمت توسعه حرکت کند. این سیاست صنعتی در سال 1400 نیز در دیدار مقام معظم رهبری با صنعتگران مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه این نشست، علی دینی ترکمانی؛ عضو هیئت‌علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، ضمن اشاره به اهمیت توسعه اقتصادی گفت: منظور از توسعه اقتصادی ارتقای شاخص‌هایی چون رشد و تولید سرانه، کنترل تورم و کاهش بیکاری و فقر، تغییر ترکیب تولید و صادرات و ارتقای زنجیره جهانی تأمین و ارزش کالاها و خدمات است. بر اساس این شاخص‌ها متوسط عملکرد اقتصاد ایران طی چند دهه گذشته در مجموع ضعیف‌تر از اقتصاد کشورهایی چون کره جنوبی، چین، ترکیه و مکزیک بوده است. 

وی ادامه داد: در چارچوب نهادی و چیدمان سیاسی توسعه مواردی چون باورها و کدهای ذهنی برآمده از قوانین اساسی و فرهنگ جامعه، قواعد بازی، نظام انگیزشی، هویت سازمان‌ها، جهت‌گیری سیاست‌ها و در نهایت عملکرد توسعه‌ای قابل تبیین است. این چارچوب‌های نهادی ریزترین علت تحولات اقتصادی توسعه‌گرایانه در بلندمدت هستند. 

عضو هیئت‌ علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی افزود در ادامه گفت: تودرتوی نهادی در ساختار اقتصاد سیاسی ایران موجب می‌شود که تنش‌های سازمانی و موازی‌کاری بسیار بالا باشد، عامل اتلاف شدید منابع گردد و موجب می‌شود که مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی بسیار ضعیف شود، دور زدن قوانین شدت بگیرد و بی ثباتی سازمانی تشدید شود. در نهایت همه موارد بالا منجر به شکست نهادی در هماهنگ‌سازی سیستمی و حکمرانی ضعیف و در نتیجه شکست برنامه‌ها می‌شود. 

در انتهای نشست، کارشناسان و صاحب‌نظرانی که به صورت حضوری و مجازی در نشست شرکت داشتند به بیان نقطه‌نظرات و طرح سؤالات خود پرداختند.

شایان‌ذکر است این نشست با همکاری مشترک مرکز پژوهش­های توسعه و آینده­نگری و دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران روز سه‌شنبه 15 اسفند ماه ۱۴۰۲، به‌صورت حضوری و مجازی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی، دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی کشور در سالن دکتر عظیمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    2. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    3. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    4. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

    5. کشوری که بازیچه رقابت های حزبی آمریکا شد

    6. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

    7. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

    8. شیطان بزرگ باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

    9. ادعای گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را پذیرفت

    10. متن کامل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام؛ به ایران تا بهار ۱۴۰۴ مهلت داده شد  

    11. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

    12. رسایی: یک جریانی که ۸ سال کشور را به قهقرا برد امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است

    13. قتل شوهر با همدستی پسرعمه

    14. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

    15. حزب‌الله: اگر قدرت مقاومت نبود، آمریکا به دنبال راه حل نمی‌آمد

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

    2. باز هم در باغ سبز !

    3. جابجایی مرزهای وقاحت!

    4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

    6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

    7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

    8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

    9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

    10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

    12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

    13. چطور ترازش کنیم؟!

    14. درد بیمار و ناز طبیبان !

    15. فرزندان ظریف کجا هستند؟

    16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

    18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

    19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

    20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

    21.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

    22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

    23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

    24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

    25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

      2. چطور ترازش کنیم؟!

      3. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

      4. هجوم تهرانی ها به این منطقه برای خرید مسکن/ واحدهای کوچک هم نایاب شد  

      5. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

      6. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

      7. افزایش نرخ عوارض ۵ آزاد راه کشور از اول آذر+ نرخ جدید 

      8. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

      9. رونمایی از یک نامه جنجالی/ قیمت خودرو را ۸۰ درصد گران کنید  

      10. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

      11. آقای همتی! بالاخره نقدینگی کم است یا زیاد؟

      12. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

      13. قالیباف: همه در کشور برای خلق ثروت جدید تلاش کنیم

      14. فرزین: ۱۲۰۰ همت خلق پول جدید داشتیم

      15. نرخ ارز نیما و توافقی بهم نزدیک می‌شود/۱۷۰۰همت رانت توزیع شد

      16. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

      17. موافقت کمیسیون تلفیق با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد

      18. حمایت وزیر اقتصاد از رفع فیلتر

      19. توضیحات حضرتی درباره افزایش قیمت خودرو

      20. کارخانه سایپا در سوریه تعطیل شد

      آخرین عناوین