این بار فرق می کند؟!

سعیده اسکندری، گروه اقتصادی الف،   4030511068 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
این بار فرق می کند؟!

به تازگی و با تعیین سقف برای افزایش نرخ اجاره بها در استان های مختلف کشورمان، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی هشدار داده که موجرانی که این سقف ها را رعایت نکنند، با جریمه های سنگینی رو به رو خواهند شد. در حقیقت، در یک تحول معنادار، برخلاف سال های گذشته شاهد تعیین ضمانت اجرا برای قوانینِ تازه در حوزه رعایت سقف اجاره‌بها نیز هستیم.

در سال های گذشته و با توجه به وقوع چند جهش ارزی و افزایش نرخ تورم در کشورمان، بازار مسکن به نحو قابل توجهی از این موضوع متاثر شده است. در این راستا، شاهد افزایش قابل توجه میانگین قیمت مسکن در کشورمان و البته سخت تر شدن وضعیت برای مستاجران بوده ایم. آمارهای رسمی حاکی از این هستند که بیش از شش و نیم میلیون خانوار ایرانی مستاجر هستند و بخش قابل توجهی از درآمد آن ها صرف پرداحت هزینه های اجاره‌نشینی می شود. 

از این رو، در سال های گذشته، دولت های کشورمان با توجه به سخت شدن اجاره نشینی و افزایش قیمت ها در این حوزه، سعی داشته اند با در پیش گرفتن سیاست های مختلف از مستاجران حمایت کنند. به عنوان مثال، شاهد تعیین سقف افزایش اجاره بها برای کلانشهرها و شهرستان ها و همچنین تخصیص وام ودیعه مسکن برای آن ها(مستاجران) بوده ایم. 

با این حال، به تازگی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشورمان در موضع گیری اعلام کرده که اگر موجران سقف افزایش اجاره بها را در استان های مختلف کشورمان با توجه به جدول تعیین شده در زمینه سقف اجاره بها رعایت نکنند، مستاجران می توانند از آن ها شکایت کنند و زمینه را برای اِعمال قانون علیه آن دسته از موجرانی که به قانون متعهد نیستند، فراهم کنند. بر اساس قانون سقف اجاره بها و ساماندهی بازار زمین و مسکن، اگر موجران به مواد قانونی در مورد سقف اجاره بها توجه نکنند، مستاجران تا 5 سال می توانند ازآن ها شکایت کنند و زمینه را برای دریافت اجاره بهای پرداختیِ اضافی و همچنین جریمه شدن موجر تا سه برابر مبلغ اضافه ای که وی از مستاجر دریافت کرده، فراهم کنند. 

"احمد اصانلو" رئیس سازمان تعزیرات حکومتی به این مساله نیز اشاره کرده که مستاجران می توانند با مشاهده عدم رعایت سقف اجاره بهای مجاز، آن را با سامانه 135 مطرح کنند و از موجران شکایت کنند. در این راستا، یکی از نکاتی که برخی از افکار عمومی و به طور خاص مستاجران به آن اشاره داشته اند این بوده که در سال‌های گذشته نیز با قوانین مشابهی رو به رو بوده ایم با این حال، در عرصه عمل، ضمانت اجرای چندانی بر آن ها مترتب نبوده و قوانین را صرفا به نوشته هایی روی کاغذ تبدیل کرده اند که عاری از ارزش عملی هستند. با این حال، اینطور به نظر می رسد که در رابطه با قانون جدید، با شرایط متفاوتی رو به رو هستیم. 

در این رابطه، احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز با دست گذاشتن روی این مساله گفته است که "مصوبات قبلی در حوزه بازار اجاره مسکن و تعیین سقف برای اجاره، از ضمانت اجرای لازم برخوردار نبوده اند اما با تصویب قانون نرخ اجاره بها و ابلاغ آن، قانونگذار برای عدم رعایت سقف مشخص شده، تخلف انگاری کرده و ضمانت اجرای تعزیراتی در نظر گرفته است". 

از این رو، موجر در صورت عدم رعایت قانون، با جریمه های جدی رو به رو خواهد شد. در این میان، هماهنگی‌های لازم با وزارت راه و شهرسازی و قوه قضائیه نیز به عمل آمده است. در این چهارچوب، تحولات مذکور در حوزه بازار اجاره مسکن را باید به فال نیک گرفت و در عین حال، مسوولانِ امر نیز بایستی جدیت خود را در اجرای قانون نشان دهند. موضوعی که در نوع خود می تواند هم بازار اجاره را تا حدی ساماندهی کند و هم با چالش های جدی دیگری که افزایش افسارگسیخته مبالغ اجاره بها برای مستاجران ایجاد می کند، مقابله کند. 

دیدگاه کاربران

علی۳۵۷۱۴۶۷۱۰:۲۱:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۳
سر منشاء افزایش اجاره بها تورم افسار گسیخته ناشی از افزایش نقدینگی است دولت چرا از جیب موجرین بذل و بخشش می کند.
ناشناس۳۵۷۱۵۴۵۱۱:۵۷:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱۳
رئیس تعزیرات حکومتی با این سخنان بی نهایت شعاری .... تنها توانسته کارایی خود و سازمانش را بیشتر از قبل زیر سوال ببرد .
ناشناس۳۵۷۱۶۵۴۱۴:۲۳:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳
متاسفانه دخالت دولت باعث میشود دود بیشتری به چشم قشر ضعیف برود هر جا دولت ورود کرده وضع بدتر شده که بهتر نشده است
ناشناس۳۵۷۱۵۴۶۱۲:۰۰:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۱۳
تجربه نشون داده هیچ چیزی با بگیر و ببند و جریمه درست نشده اینو بعد از چند دهه هنوز متوجه نشده اید که باید از پایه و بنیان اقتصاد درست بشه شما به صاحبخانه ها فشار بیاورید در نهایت یک راهی پیدا می کنند شما باید محیط اقتصاد کشور را درست کنید جلوی تورم را بگیرید.شمابه صاحبخانه ای که از طریق اجاره منزلش اموراتش را سپری می کند میخواهید بگویید به اندازه تورم نگیر کمتر بگیر اونوقت اون نمیتونه بگه اگه زورتون میرسه جلوی بانکها و تورم رو بگیرید
ناشناس۳۵۷۱۵۹۶۱۲:۵۷:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱۳
تورم مسکن 24 درصد هست و کسی نگفته کمتر این باشد!
ناشناس۳۵۷۱۸۱۸۱۷:۵۶:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳
وقتی اکثریت مقامات و مسئولان ، مسکن های بسیار مناسب و متعدد در بهترین نقاط شهرهای کشور در تملک و یا در اختیار دارند کاملاً با مشکلات و معضلات و ..... مسکن بیگانه هستند و در تاریکی مطلق قانون می نویسند .
ناشناس۳۵۷۱۴۶۹۱۰:۲۲:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱۳
چه رعایتی؟!!! به راحتی با دلایل مختلف مستاجر رو جواب میکنن و به نفر بعدی چند برابر اجاره میدن!
ناشناس۳۵۷۱۴۸۴۱۰:۵۱:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۱۳
قیمت خودرو داره سر به فلک میکشه هیچ کسی صداش در میاد. خودرو تجملیه؟ من که مستاجر رو میندازم بیرون خالی نگه میدارم. ملت پولش رو از سر راه نیاورده میلیاردها تومان بخوابونه اجاره ماهی مثلا ده میلیون همون خانه کابینت هاش خراب شده کابینت ساز میگه 150 میلیون.
ناشناس۳۵۷۱۴۹۷۱۰:۵۹:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۱۳
ان شالله خیر هست و دولت رئیسی رفت و کارهای بنیادی اش و ایجاد ثبات ناتمام ماند و بانیان وضع موجود آمدن...
ناشناس۳۵۷۱۴۹۸۱۱:۰۰:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱۳
باز هم نسخه اقتصادی برای مقابله با گرانی و تورم آنهم دستوری، اگر دستوری جواب می داد چرا قیمت خرید خانه و آپارتمان را دستور ندادید که بالا نرود؟ با این نسخه های نخ نما شده، اقتصاد سرو سامان نمی گیرد بجای این کارها با فساد رشوه ،رانت قاچاق، دلالی و کاهش ارزش ریال مبارزه کنید
ناشناس۳۵۷۱۵۱۲۱۱:۱۳:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱۳
یک درصد فکر کن مستاجر راپرت بده صاحب خونه جریمه بشه !!! از اون روز به بعد ماندن در آن خانه براش سخت تر میشه .
ناشناس۳۵۷۲۱۴۱۲۳:۳۰:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۱۳
گفت تا ۵سال وقت شکایت داره
ناشناس۳۵۷۱۵۱۸۱۱:۲۲:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۱۳
امسال همراه اول و ایرانسل نرخ پیامک را 40 درصد گران کردند. شما زورتان به مردم میرسد؟!!! دولت مسکن تهیه کند و مجانی به جوانان و مستاجران بدهد آنوقت ببینیم که چه کسی اعتراض می کند؟ مگر می شود به اموال دیگران نرخ گذاشت. موجر می تواند هر سال مستاجر را بیرون کند و با نرخ جدید یک مستاجر دیگر بیاورد. آن مستاجری که خانه را خالی می کند نیز می بایست با افزایش عرف جامعه برود و خانه جدید پیدا کند با هزینه جابجایی و از بین رفتن لوازم زندگی در جابجایی متعدد.
امیر۳۵۷۱۵۲۵۱۱:۲۹:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۱۳
همانقدر که قیمت دلار با قیمتهای دستوری کنترل شد قیمت اجاره مسکن هم کنترل می شود.
ناشناس۳۵۷۱۵۵۰۱۲:۰۶:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳
شما که این مطالب را می‌نویسید ، عقلانی فکر کنید نه بر اساس احساس و تمایل خودتان.!
علیرضا۳۵۷۱۵۶۷۱۲:۳۲:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳
و باز هم طبق معمول با طرحهای دستوری و غیر قابل اجرا مردم رو روبروی مردم قرار میدین . من مستاجر اگه برم از مالک شکایت کنم و بر فرض مثال جریمه سه برابری هم بشه دیگه میتونم تو اون ملک زندگی کنم ؟ جز اینه که دشمن هم میشیم و ممکنه کلی نزاع و درگیری درست بشه؟ تازه راحت پرتم میکنه بیرون و با قیمتی که جریمشو جبران کنه مجددا خونشو اجاره میده . ریشه مشکل جای دیگر است . اگر با دستور حل میشد تا حالا حل شده بود .
م فلاح۳۵۷۱۵۷۰۱۲:۳۷:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳
با زور چیزی درست نمی شه اقتصاد هر کشوری تابعی از تمام فاکتورهای ان است دولت خودش هر سال تورم ایجاد نکند قیمت اجاره خونه و مسکن هم بالا نمی رود فکر کنید پراید 500ملیونی باشه و اجاره مسکن ماهی ده ملیون خوب طرف ملکش اجاره نمی ده دولت خودش با اقتصاد بیمارش عامل اصلی مشکلات است
ناشناس۳۵۷۱۵۹۸۱۲:۵۹:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۱۳
ایشان اگر راست می گویند بروند نرخ های دولتی را کنترل کنند. دولت شرعا و قانونا نمی تواند موجب ضرر کسی بشود . ضمنا راه علاج این موضوع کاهش تورم و افزایش دستمزدهاست و گرنه با توجه به افزایش هزینه های ساختمان ، اجاره ملک دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود.
ناشناس۳۵۷۱۶۴۹۱۴:۲۰:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۱۳
راه حل دولت بخشش از جیب صاحبخانه هست به جای کنترل تورم !
ناشناس۳۵۷۱۶۶۳۱۴:۳۹:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۱۳
مگه هزینه تعمیرات خونه رو دولت میده که روی اموال شخصی مردم قیمت گذاری می‌کنه ؟
دلسوز ایران۳۵۷۱۶۷۹۱۴:۵۳:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱۳
من شغلم املاکی هست هیچ ضمانتی وجود ندارد مالکین رعایت کنند و هرچی دلشون میخواد اعلام میکنند مستاجر تا بره شکایت کند و تشکیل پرونده بده آواره باید بمونه، باید قانون شفاف و مشخص باشد و دوطرف ضرر نکنند و اگر مستاجر سرسالش رسید و مبلغ قانونیشو پرداخت نکرد مالک بره حکم تخلیه و درخواست ضرر زیان کند و اگر هم تواناییشو داشت در سایت خودنویس تمدید با درصد قانونی کنند
ناشناس۳۵۷۱۶۹۷۱۵:۱۶:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۱۳
تورم را مهار کنید اجاره خونه و صدتا گرانی دیگه مهار میشه
ناشناس۳۵۷۱۷۵۸۱۶:۲۵:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱۳
چه خوب بود اینگونه برنامه ها در جای خودش با کار کارشناسی بهبود می یافت فی المثال در طول چند دهه مسکن را ازکالایی بودن مانند دیگر کشورها در می آوردید تا هرکسی بالخصوص دلالان گرامی به این مسیُله ورود پیدا نمیکردند و به جای دمیدن از سرگشاد شیپور آنرا همانند درگاه مجوزات که چند سال است این مشکل حل شده برنامه ونرخ اجاره مسکن برای مستاجر جوری در سامانه ثبت معامله و املاک کشور برنامه ریزی و تعبیه می شد که طبق قیمت دستوری دولت بنا به نوع و متراژ خانه خارج ازنرخ مصوب دولت دیگر اراده صاحبخانه بر تغییر آن بی تاثیر باشد امید است نتیجه این قانون اصطکاک مابین صاحبخانه و مستاجر به خاطر قانون قبلی که منجر به شکایت و شکایت کشی میشد حل میشود. با تشکر .
ناشناس۳۵۷۱۷۷۸۱۶:۵۳:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۱۳
مگر تورم بیست وپنج درصد است که افزایش اجاره را در این حدود اعلام می کنید ومگر مملکت سوسیالیستی شده که دولت برای مال شخصی مردم تعیین وتکلیف می کند ومردم را موظف می کند هزینه ناکارامدی دولت را بپردازند
بهروز۳۵۷۱۸۴۳۱۸:۲۷:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۱۳
این دستور کلا باز به ضرر مستاجر شد. موجر سال دیگه با مستاجرش تمدید نمیکنه و یک مستاحر جدید با اجاره جدید میاره . کارش بیشتر شد اما ارزششو داره حتی اگه خونه یک ماه خالی بمونه چون اینجوری قیمت پایه رو با توجه به افزایش ۲۵ درصدی سالانه اجاره بها بالا برده و سود بیشتری میبره و هر ۲ سال میتونه اینکارو بکنه . مگه اینکه دولت روی قیمت اجاره بها هم دست بزاره که به لحاظ قانونی فعلا اینکار میسر نیست.
ناشناس۳۵۷۱۸۸۰۱۸:۵۹:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۱۳
در سال های گذشته و با توجه به وقوع چند جهش ارزی و افزایش نرخ تورم در کشورمان، بازار مسکن به نحو قابل توجهی از این موضوع متاثر شده است. میشه بفرمائید در کدام یک از عوامل ذکر شده مردم نقش داشته اند که شما با اِعمال زور و فشار بر مردم می‌خواهید تبعات این عوامل را کاهش دهید؟ مطمئن باشید که این کار شما درمان ریشه ای و از بین بردن عامل بیماری که نیست، هیچ، حتی علامت درمانی هم نیست. کما فی السابق دولت با مقصر جلوه دادن مردم، بی کفایتی خود را در امور مختلف بالاخص اقتصاد می پوشاند.
باهر۳۵۷۲۰۰۴۲۰:۵۴:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۱۳
با همین روش طی چند سال مبلغ اجاره هزینه رنگ امیزی همان آپارتمان هم نمی شود و اگر کابینت و کولر و گرمکن و شیرالات و سایر تجهیزات اپارتمان خراب شود،موجران باید بروند از بانکها وام بگیرند و اپارتمانها را تعمیر بکنند و مفت و مجانی تحویل مستاجران بدهند. کسانی که این قانون را تصویب کردند فقط یک طرف قضیه را می بینند.خودشان با تولیدنرخ تورم سرسام اورشیره جان مردم را می مکند ولی موجرانی که از طریق اجاره آپارتمانهای خود امرا معاش می کنند را زیر فشار قرار می دهند.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    3. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

    4. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    5. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

    6. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

    7. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

    8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    9. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

    10. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

    11. صادق‌جان زندگی شما با طلای حضرت ام‌البنین (س) بیمه شد

    12. بابایی:مزد کارگران حداقل باید به میزان تورم رسمی افزایش یابد

    13. در اسراییل چه خبر است؟!

    14. مهلت ۷۲ ساعته دادستانی تهران برای اعلام اسامی ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس با مدرک جعلی

    15.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

    16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

    پربحث‌های هفته

    1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

    2. حالا چه می گویید؟!

    3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

    4. وقتی آمریکا جا می ماند

    5. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

    6. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

    7. قدردان پلیس هستیم اما...

    8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

    9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

    10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

    11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

    12. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

    13. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

    14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

    15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

    17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

    18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    19. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

    20. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

    21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

    22. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

    23. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    24. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

    25. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

    آخرین عناوین