چرا رژیم‌ صهیونیستی بر آتش جنگ می دمد؟!

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030601063 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا رژیم‌ صهیونیستی بر آتش جنگ می دمد؟!

به تازگی شاهد برگزاری مذاکرات آتش بس جنگ غزه در دوحه و قاهره بوده ایم. مذاکراتی که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقام های ارشد صهیونیست، آن را آخرین شانس برای حصول یک توافق ارزیابی کرد با این حال، رژیم اشغالگر قدس بار دیگر در روند مذاکرات کارشکنی کرد و با طرح درخواست های زیاده خواهانه و در عین حال تاکید بر باقی ماندن نظامیان اشغالگر اسرائیلی در نوار غزه و عدم پذیرش گزاره پایان جنگ، مذاکرات آتش‌بس را به نقطه شکست و بن‌بست رساند.

پیشتر نیز مقام های ارشد حماس در موضع گیری های مختلف خود تاکید کرده بودند که نَه رژیم اشغالگر قدس در پی آتش بس است و نه اساسا دولت آمریکا یک میانجی‌گرِ بی طرف است. در این راستا، صهیونیست ها همچنان به کارزار جنگ و خونریزی و ترور خود در نوار غزه و منطقه ادامه می دهند. در این نقطه این سوال مطرح می شود که دلیل اصرار مقام های ارشد اسرائیلی بر تداوم فضای جنگ و تنش چیست؟ 

در وهله نخست بسیاری از صاحب نظران در پاسخ به این پرسش می گویند که نتانیاهو می داند که پایان جنگ غزه به معنای شکست رژیم اشغالگر قدس و البته حذف وی از قدرت است. از این رو، وی به هیچ عنوان مایل نیست که این جنگ در نقطه کنونی پایان یابد. این تحلیل و استدلال اگرچه درست است با این حال، کل واقعیت ها را هم انعکاس نمی دهد. از این رو، توجه به دو مولفه دیگر نیز در رابطه با دلایل و محرک های اصلی اسرائیل که آن را به تاکید بر تداوم کارزار جنگ و خونریزی اش در منطقه وا می‌دارند، مهم است. 

اول اینکه صهیونیست ها عملیات طوفان الاقصی را همچنان یک شوک مهلک علیه خود ارزیابی می کنند و از فضای آن خارج نشده اند. یک شکست همه جانبه برای رژیم اشغالگر قدس که به گفته بنی‌گانتس وزیر جنگ اسبق صهیونیست ها، تاریخِ رژیم جعلی اسرائیل را به قبل و بعد از خود تقسیم کرده است. در عین حال، این رژیم پس از عملیات مذکور نیز شوک های عدیده و جدی دیگری را از جانب جریان مقاومت و البته واقعیت های سیاه موجود در عمق اراضی اشغالی نظیر مهاجرت معکوسِ بیش از یک میلیون صهیونیست تجربه کرده است. 

حال در این فضا، رژیم اشغالگر قدس سعی دارد تا جای ممکن در قالب تحولات جاری، دستورکارهای مطلوب خود را به پیش برد. در این میان، یکی از اصلی ترین اهداف اسرائیل، ترور رهبران و فرماندهان مهم و موثر جبهه مقاومت در سطح منطقه است. 

در حقیقت، صهیونیست ها سعی دارند به زعم خود تا می توانند، سایه تهدیدات را از ناحیه چهره های موثر جبهه مقاومت علیه رژیمشان دور کنند. از این رو، از هر فرصتی در این رابطه استفاده می کنند و برای آن برنامه ای ویژه دارند. درست به همین دلیل است که هنوز پایان کارزار جنگ و خونریزی را به نفع خودشان ارزیابی نمی‌کنند. 

نکته دوم اینکه تئوریسین های اسرائیلی به خوبی به این نکته پی برده اند که جدای از نوار غزه و شمال اراضی اشغالی و البته مناطق مجاور با بلندهای جولان اشغالی، یک حوزه بحران‌خیز امنیتی جدید دیگر یعنی کرانه‌باختری نیز علیه رژیمشان شکل گرفته و آن ها در شرایط کنونی در بجبوحه تنش و درگیری های خود در سطح منطقه، بایستی به آن هم معطوف باشند و به هر نحو ممکن میزان تهدیدات در این منطقه علیه خودشان را کاهش دهند. 

این مساله به نحوی جدی از سوی تحلیلگران مسائل غرب آسیا نیز مورد اشاره بوده و ارتش اسرائیل هم بر شدت کارزار ترور و عملیات های خود در کرانه باختری علیه چهره ها و گروه های مقاومت در این منطقه افزوده است. نکته مهم اینکه عملیات اخیر حماس و جهاد اسلامی فلسطین در تل آویو که یک عملیات بمبگذاری موفق بود نیز توسط یک نیروی فلسطینی که از کرانه باختری وارد تل آویو شده بود اجرایی شده است. 

از این رو، رژیم صهیونیستی سعی دارد تا اهداف چندگانه خود را در بحبوحه حضور فریبکارانه اش در قالب مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه، به پیش برد. با این همه، باید توجه داشت که این رژیم بهای کمی را نیز نمی پردازد و هر آن امکان دارد که جریان مقاومت، فضای بازی را تغییر دهد و اسرائیل را وادار به توقف ماجراجویی هایش کند. موضوعی که محور مقاومت در ماه های اخیر با فرسایش تدریجی اسرائیل، به خوبی نشان داده توانمندی های قابل توجهی را جهت تحقق آن دارد.

دیدگاه کاربران

محمد۳۵۸۹۸۰۳۰۰:۲۵:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۳
طی چند سال گذشته بسیاری از تحلیل گران تاکید کرده اند که نظم جهانی قبلی فروپاشیده و در دوران گذار بسر می بریم مانند دوران قبل از جنگ جهانی اول . در نتیجه تمام گسل های سیاسی دنیا شروع به لرزیدن کرده و هر بازیگری فراخور قدرتش سعی در تغییر نقشه دنیا به نفع خود دارد و جنگ اوکراین و غزه و افزایش تنش در دریای چین بر این اساس شکل گرفته است .صهیونیست ها هم این وضعیت را برای گسترش مرزهای خود مطلوب دیده و منتظر بهانه ای بودند تا باقی مانده سرزمین فلسطین را هم اشغال کنند و متاسفانه کشورهای غربی هم کماکان پشت سر این رژیم قرار دارند و سعی دارند با هر هزینه ای که شده این موضوع را عملی کنند. در حال حاضر مشکل اصلی نه جنگ طلبی صهیونیست ها بلکه خواب زمستانی کشورهای خاورمیانه است که بی خبر از این تحولات بزرگ فکر می کنند می توان مانند سابق از گزند حوادث دور ماند در حالی که امروز همه کشورها باید محیای درگیری های بزرگ امنیتی باشند .
ناشناس۳۵۹۰۰۲۳۰۸:۴۶:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۳
مرگ یکبار شیون یکبار اسراییل دیگر چکار باید بکند تا کشورهای اسلامی وارد جنگ مستقیم با او شوند.
ناشناس۳۵۹۰۱۱۸۱۰:۲۶:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۳
شما چرا از دیگران مایه میزارید؟ چرا وارد جنگ نمی شید؟
ناشناس۳۵۹۰۱۵۷۱۱:۰۰:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۳
کشور های اسلامی قبلا هم چند بار با اسرائیل جنگیده‌اند.
ناشناس۳۵۹۰۲۲۰۱۲:۰۸:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۳
مردم قطر و عربستان و امارات در بالاترین سطح رفاه هستن چرا درگیر جنگ بشن؟ دلیل طوفان الاقصی چی بود که امروز هزاران مردم بی گناه اواره شدن و دنبال اتش بس هستین؟
ناشناس۳۵۹۰۸۰۵۱۱:۵۳:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۴
آز یاشا آزاد یاشا
ناشناس۳۵۸۹۸۱۱۰۰:۳۳:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۳
چرا کار این رژیم را یکسره نمی کنیم..
ناشناس۳۵۹۰۲۲۱۱۲:۰۹:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۳
چون نمیتونیم. مطمئن باش اگه در توانمون بود میکردیم منتها نیست
ناشناس۳۵۸۹۸۱۴۰۰:۳۸:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۳
به نظرم رژیم صهیونیستی بعد اینکه غزه را با خاک یکسان کرده و از بین برده احتمالا سراغ لبنان برود که آنجا را هم صاف کند و در مرحله سوم سراغ کرانه باختری خواهد رفت به نظر میاد این رژیم غاصب تصمیم خودش را گرفته که کار را با به جای گذاشتن زمین سوخته تمام کند
ناشناس۳۵۹۰۰۶۳۰۹:۱۹:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۳
عزیزم لبنان غزه نیست و می زند اسرائیل را با خاک یکسان می کند و همان حماس را هم نتوانست نابود کند
ناشناس۳۵۹۰۱۱۵۱۰:۲۰:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۳
حماس نوعی تفکر است هرگز نابود نمی شود
ناشناس۳۵۹۰۱۲۱۱۰:۲۷:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۳
از ترور نفر دوم حزب الله فواد شکر یک ماه می گذرد. حزب الله چرا در مقابل ترور این مقام عالی خودش و ترور روزانه نیروهاش هیچ کاری نمی کنه؟
ناشناس۳۵۹۰۲۴۸۱۲:۲۸:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۳
هرروز بمباران می کنند و حمله اصلی مانده
احمد۳۵۸۹۸۵۴۰۲:۰۰:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۳
یک فرض دیگر را فراموش کردی و ان اینستکه بی بی خود را در موقعیت برد میداند بنابراین دلیلی برای اتش بس وجود ندارد؟
ناشناس۳۵۹۰۰۶۶۰۹:۲۰:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۳
هرچی جنگ طولانی شود فروپاشی اسرائیل بیشتر می شود چه در صحنه داخلی خودش و چه بین المللی
ناشناس۳۵۸۹۹۲۶۰۶:۳۵:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۳
معلومه وقتی صهیونیستها با یک بهانه خوب وارد غزه شده اند هرگز نمی خواهند آنجا را تر ک کنند. امروز را بخاطر بسارید که در صورت ادامه تهاجم از کرانه باختری دوباره این دستاویز را به اسرائیلی ها می دهد که آنجا را هم مثل غزه ویران کنند. روزی ادعا می کردید اسرائیل توان ادامه جنگ را ندارد و خواهان صلح است و حماس پیروز شده اما حالا می گویید صهیونیست ها خواهان صلح نیستند و بر ادامه جنگ اصرار دارند. مردم فلسطین دوست دارند کشور فلسطین در کنار اسرائیل تشکیل شود. پس اگر همه کشورهای مسلمان متحدا این درخواست را پیگیری کنند قابل انجام هست.
ناشناس۳۵۸۹۹۸۱۰۷:۵۳:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۳
مردم اکراین با بیش از صد هزار کشته انسان نیستند؟ چرا فقط از غزه می نویسین؟
ناشناس۳۵۹۰۰۶۹۰۹:۲۲:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۳
آن جنگ نظامیان هست دوم هم از اوکراین و آمریکا سوال کن رفتند دم مرز روسیه بازیگوشی کرده بودن
ناشناس۳۵۹۰۱۲۵۱۰:۳۰:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۳
بمباران شهر ها و بیمارستان ها و کشتار غیر نظامی ها تو اکراین میشه جنگ نظامی و اشکال نداره؟
جواد۳۵۹۰۱۲۹۱۰:۳۶:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۳
اخوی تجاوز به هر کشوری توسط کشوری دیگر جنایت است .
ناشناس۳۵۹۰۲۵۱۱۲:۲۹:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۳
هدف جنگ روسیه با اوکراین نظامبان هست هدف جنگ اسرائیل با فلسطین نسل کشی
ناشناس۳۵۸۹۹۸۶۰۸:۰۰:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۳
دنیای امروز دنیای بی رحم قدرت هست.
ناشناس۳۵۹۰۰۳۲۰۸:۵۸:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۳
پس کی اسرائیل را نابود می کنید
ناشناس۳۵۹۰۲۶۳۱۲:۵۰:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۳
به نظر من به همان دلیل اسراییل بر اتش جنگ می دمد که صلح و آرامش بین الملل را بر نمی تابند وبقای خودش به اتش جنگ و کشتار است .
ناشناس۳۵۹۰۳۰۱۱۳:۴۰:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۳
نتانیاهو رسما وعلنا می گوید بدنبال جنگ با ایران است وتمام هدفش تهاجم همه جانبه امریکا وغرب به ایران است ومنتظر امدن ترامپ است اما موضوع به این سادگیها یی که این جنایتکار فکر می کند نیست وهمه دست او را خوانده اند
ناشناس۳۵۹۰۳۳۵۱۴:۲۱:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۳
بهترین راه مقابله با اسرائیل در این شرایط همین جنگ فرسایشی هستش اسرائیل برای هر مدل جنگی تجهیز شده الا جنگ بلند مدت الاالذین امنوا وعملوالصالحات وتواصوبالحق وتواصو بالصبر
ناشناس۳۵۹۰۴۸۶۱۸:۴۱:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۳
نتانیاهو در جنگ روایت‌ها، جنگ مشروعیت و جنگ نظامی باخته است/وی پس از ده ماه بمباران غزه، در شکست دادن حماس شکست خورده/اسرائیل در برابر یک جنگ منطقه‌ای آسیب پذیر است و این جنگ اساسا با تمام منافع غرب در تضاد است/ترور هنیه نشانگر حماقت نتانیاهو بود و نشان داد که بزرگترین مخالف صلح، اسرائیل است/حال ایران با وعده خونخواهی خود اسرائیل را در بد مخمصه‌ای گیر انداخته است..
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  22. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  23. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

آخرین عناوین