حماس چگونه می جنگد؟!

گروه جهان الف،   4020829111 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اسرائیل از نخستین روزهای آغاز جنگ غزه، جریان برق و اینترنتِ نوار غزه را به کل قطع کرده است. با این حال، جنبش حماس به صورت مداوم، فعالیت های رسانه ای خود را ادامه داده و به طور مرتب، ویدئوهایی از درگیری های مبارزان گردان های قسام با نظامیان صهیونیست، در شبکه های اجتماعی و کانال های رسانه ای مرتبط با این جنبش منتشر می کند.»

 حماس چگونه می جنگد؟!

به گزارش الف؛ بیش از یک و نیم ماه از اجرای موفقیت آمیز عملیات هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) و متعاقبا آغاز حملات سنگین و همه جانبه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه می گذرد. رژیم اسرائیل که ضربات جدی و سختی را از مقاومت فلسطین در جریان عملیات طوفان الاقصی دریافت کرده، فتح نوار غزه و آنچه نابودی حماس ادعا می کند را از جمله اصلی ترین اولویت ها و اهداف خود در چهارچوب حمله به منطقه مذکور عنوان کرده است. 

در شرایط کنونی، ارتش اسرائیل مناطق شمالی نوار غزه را در محاصره کامل قرار داده و پیشروی در این مناطق را در دستورکار دارد. البته که حملات سنگین هوایی، توپخانه ای و موشکی نیز از پیشروی زمینی نظامیان صهیونیست در نوار غزه حمایت می کنند. با این همه، در جبهه مقابل، مبارزان جریان مقاومت فلسطین نیز عملکرد قابل توجهی را از خود نشان داده و می دهند. در واقع، بیراه نیست اگر بگوییم عملکرد آن ها در برخی جهات، تعجب و شگفتی کارشناسان و تحلیلگران مسائل راهبردی و نظامی را به دنبال داشته است. 

در این راستا، به طور خاص در رابطه با مدل جنگاوری حماس علیه ارتش اسرائیل، 2 نکته خودنمایی می کند. 

اولا، توجه داشته باشیم که اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه، جریان برق و اینترنتِ نوار غزه را به کل قطع کرده است. با این حال، جنبش حماس به صورت مداوم، فعالیت های رسانه‌ای خود را ادامه داده و به طور مرتب، ویدئوهایی از درگیری های مبارزان گردان های قسام با نظامیان صهیونیست را در شبکه های اجتماعی و کانال‌های رسانه ای مرتبط با این جنبش، منتشر می کند. 

این مساله، سبب شده تا برخی تحلیلگران اسرائیلی نیز ابراز تعجب کنند که حماس توانسته چه زیرساخت هایی را برای خود ایجاد کند که اکنون شاهدیم بخش رسانه ای آن علی رغم تحمیل سیلی از فشارها علیه آن، همچنان فعال و پویا است و گویی دنباله فعالیت های میدانی رزمندگان مقاومت است. 

 این جنس از کنشگری حماس حاکی از این است که این جنبش به خوبی با ظرفیت‌های قابل توجه رسانه‌ای و ضرورت ارائه روایت های فلسطینی از جنگ و تبعات و پیامدهای راهبردی این مساله آشنا است و سعی دارد جدای از تقابلات میدانی خود با دشمنِ صهیونیست، امکان مرجعیت صِرف خبری و رسانه ای را نیز از صهیونیست‌ها بگیرد و مانع از روایت سازی ها و تحریف های آن ها در مورد تحولات جنگی شود. این مساله در نوع خود حامل پیام ها و هزینه های معناداری برای رژیم اشغالگر قدس است. 

دوم اینکه در شرایطی که ارتش اسرائیل مدعی تسلط کامل بر مناطق شمالی نوار غزه است، با این حال، هنوز هم از این مناطق شاهد شلیک موشک و راکت به اراضی اشغالی و وقوع درگیری های سنگین میان رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین و نظامیان صهیونیست هستیم. به طور خاص، برخی منابع صهیونیستی اذعان کرده اند که رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین، در مناطقی نظیر بیت حانون و جبالیا، به هیچ عنوان عقب نشینی نمی کنند و درگیری های سخت و سنگینی را علیه ارتش اسرائیل مدیریت می کنند. 

نکته قابل تامل اینکه شماری از منابع نظامی نزدیک به حماس اعلام کرده اند که حماس به نحوی حساب شده نیروهای خود را وارد میدان های نبرد می کند و بر اساس ارزیابی های آن ها، این جنبش تاکنون فقط 30 درصد از نیروهای خود را وارد میدان جنگ با ارتش اسرائیل کرده است. از این رو، اینکه هسته های متعدد نیروهای نظامی حماس به نحوی فعال با ارتش اسرائیل درگیر می شوند و قادر به وارد کردن تلفات قابل توجه به این ارتش هستند، خود گواهی روشن بر این مساله است که حماس در مدل جنگاوری خود علیه یکی از مجهزترین ارتش‌های دنیا، به پختگی قابل توجهی دست یافته است. 

نکته جالب اینکه پیشتر برخی نشریات غربی نظیر وال استریت ژورنال، به نقل از بعضی منابع اطلاعاتی اذعان کرده‌اند که شاخه نظامی حماس: غذا، سوخت و دارو به اندازه کافی جهت مدیریت یک جنگ فرسایشی علیه اسرائیل ذخیره کرده و از ظرفیت های فراوانی برای وارد کردن ضربات کاری به ارتش اسرائیل در صورت تداوم جنگ غزه برخوردار است. مهمتر از همه اینکه حتی در شرایطی که جنگ غزه در اوج خود قرار دارد، گاه و بیگاه از نفوذ رزمندگان مقاومت از طریق دریا به بخش هایی از اراضی اشغالی نظیر ساحل عسقلان صحبت شده است. 

در واقع، مقاومت فلسطین حتی در شرایط کنونی نیز سعی دارد این نکته را به دشمن صهیونیست القا کند که صرفا به دفاع نمی اندیشد و اگر لازم باشد، اقدامات آفندی را نیز در برنامه دارد. معادلاتی که همه و همه در کنار یکدیگر، نوید بخش روزهای بسیار سختی برای صهیونیست ها در ادامه راه هستند و این گزاره که آن ها ادعا کنند بر یک منطقه در نوار غزه به صورت صد در صد مسلط شده اند را به گزاره ای بی اعتبار و کاملا سُست تبدیل می‌کند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۹۷۸۱۰۱:۰۴:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱
حماس کاری کرد که رژیم نحس با بحران اقتصادی نظامی و سیاسی روبرو شد و برای نجات خودش مجبور هست بی بی را حذف کند چون تمام دنیا دارد می‌گوید بزرگترین چالش خود بی بی است .. پیروزی بزرگیست ک دنیا آنها را قهرمان می‌دانند و توانستند خانه عنکبوت را به نمایش بگذارند و ویرایش کنند .. حماس ثابت کرد نباید منتظر ماند تا چون همیشه مستکبر و زورگو حمله کند و ما دفاع کنیم چون عراق چون افغانستان چون سوریه .
ناشناس۳۳۰۰۳۰۸۱۴:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱
بحران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی که حماس به اسرائیل تحمیل کرد در مقابل بحران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی که برای مردم غزه رقم زد مانند قطره در مقابل دریاست! یک شهر را به ویرانی کشاند، 15 هزار نفر را به کشتن داد، 1.5 میلیون نفر را آواره کرد، تا 150 نفر را از زندان بیرون آورد اینکه این 150 نفر چقدر شانس دارند تا کشته یا مجروح یا آواره یا دستگیر نشوند کاملا بازمی گردد به اینکه در غزه ای که حماس ساخت بمانند یا نه!
ناشناس۳۳۰۰۹۲۵۰۹:۱۶:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲
زود هست بفهمی چه بلایی سر اسرائیل آمده
ناشناس۳۳۰۱۶۱۳۱۱:۲۲:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۳
همانطوریکه ویتنام جنگید و کلی کشته داد همانطوریکه جنگ جهانی دوم شهرها کلی ویران شدند تا آلمان نازی را شکست بدهند اینجا هم چاره ای نیست.
ناشناس۳۲۹۹۸۱۸۰۳:۴۴:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱
ای کاش برای مردم غزه هم غذا و آب و سوخت به اندازه کافی ذخیره می‌کردند این جنگاوران سلحشور!
ناشناس۳۲۹۹۸۴۴۰۷:۱۲:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۱
اي كاش امثال شما يك پست براي محكوميت رژيم كودك كش اسراييل مي گذاشتيد.
ناشناس۳۳۰۰۱۲۲۱۱:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱
شما برای مردم اوکراین و مسلمانان چین گذاشتی بسه
ناشناس۳۳۰۰۲۵۵۱۳:۳۳:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱
ما نفهمیدیم بالاخره کشورهای دیگه به ما ربط داره یا نه!؟
ناشناس۳۳۰۰۳۲۲۱۴:۱۸:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱
اوکراین که زیر سر غرب هست مسلمانان چین هم اطلاعات خود را از رسانه های دشمن خودت نگیر فقط!
ناشناس۳۳۰۰۳۴۳۱۴:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱
میلیون ها نفر از مردم دنیا جنایات صهیونیست ها در غزه را محکوم کردند چرا کشتار !!! مردم اوکراین و چین را در دنیا کسی محکوم نکرد ؟!
ناشناس۳۳۰۰۳۱۴۱۴:۰۹:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۱
اینکه از مردم غزه حمایت کنم هیچ ربطی به اینکه حماس را سرزنش کنم ندارد! آنها که جنگ را ستایش می کنند و نشان غیرت می دانند اول باید توان دفاع از غیر نظامیانی که با خود به آتش جنگ می کشانند داشته باشند!
ناشناس۳۳۰۰۹۲۸۰۹:۱۸:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲
چه بی ربط مگر اسرائیل حمله نمی کرد؟
ناشناس۳۳۰۲۰۶۵۰۴:۲۰:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۴
دوست عزیز هیچ انسانی نیست با دیدن کشتار مردم غزه گریه نکنه و دلش بدرد نیاد مسله این است کشوری که اماده جنگ میشود اول فکر مردمش را میکنید بی سرپناه نمانن فکر زنان و کودکانش را میکتید بی اب و غذا نمانند .
ناشناس۳۲۹۹۸۸۵۰۸:۰۵:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱
بعضی تفکرات هستند که جان مردم ارزش چندانی برایشان ندارد.
ناشناس۳۳۰۰۳۲۵۱۴:۲۰:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱
منظورت آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و ... هستن که مانع آتش‌بس بودن!؟
ناشناس۳۳۰۰۶۰۷۱۹:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱
اگه آتش بس خوبه پس چرا جنگ را شروع کردند؟؟؟
ناشناس۳۲۹۹۹۶۳۰۹:۳۳:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱
۷۵ درصد مردم غزه آوارگان هستند که مسئولیت حفاظت از آنها بر عهده حماس نیست و بر عهده سازمان ملل است . استفاده از تونل ها و دارو و مواد غذایی دخیره شده باید توسط رزمندگان انجام بشود تا بتوانند از مردم دفاع کنند .
ناشناس۳۳۰۰۱۰۹۱۱:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱
ای کاش شما هم جنایت کاران صهیونیستی رو محکوم میکردید - حماس از حقوق مردم فلسطین دفاع میکنه و کلی هم شهید داده
ناشناس۳۳۰۰۲۷۹۱۳:۴۵:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱
مگه شما از چند صد هزار مردم اکراین که توسط روسیه کشته شدن پست گذاشتید؟
ایرانی۳۳۰۰۵۶۵۱۸:۴۷:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱
اوکراین داره تاوان حماقت‌های دلقکی به نام زلنسکی رو پس میده که برای خوش خدمتی به آمریکا و ناتو، علی رغم اخطارهای روسیه، سپر دفاع موشکی ناتو رو پشت مرزهای روسیه مستقر کرد.
معصومه۳۲۹۹۸۲۰۰۴:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱
سلام بماصبرتم فنعم عقبی الدار.سلام برراد مردان غیور وشجاع غزه که خالق اصیل ترین مقاومت وتجلی نور بر ظلمت محض شدندحدیث قدسی کسی که طالب خداشد اورا می یابدوکسی که اورا یافت دوستدارش میشودوکسی که دوستدارش شد پس عاشقش میشود وکسی که عاشق خدا شد خدا هم عاشقش میشود وکسی که خداوند عاشقش شود .خوشا به حال شما مردمان غزه وگروه های مبارز این حدیث قدسی از اقا امام علی مولای مردان جهان اگر خواستید عربی این حدیث را سرچ کنید اینگونه شروع میشود من طلبنی وجدنی ومن وجدنی احبنی و و و
ناشناس۳۲۹۹۹۱۰۰۸:۳۴:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱
۱۴۰۰۰ نفر کشته شدن و دلیلش اشتباه محاسباتی حماس بوده ‌ .
ناشناس۳۳۰۰۱۱۲۱۱:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۱
محاسبه نکردی و جواب دادی!
ناشناس۳۳۰۰۱۴۱۱۱:۴۲:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۱
احيانا جنايتكار بودن اسراييل و آمريكا اينجا هيچ نقشي ندارد
حسام۳۳۰۲۰۲۳۰۰:۱۹:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۴
سلام‌ ودرود برحماس و برشما ، آن کس خداراشناخت جان راچه کند، فرزند و عیال و خانمان را چه ، دیوانه کنی هردوجهانش بخشی ، دیوانه تو هردو جهان را چه کند، همهٔ ما مأمور به تکلیف الهی هستیم ،اگر دردل و قلبمان خداوند حضور داشته باشد نگاه به دنیا بگونه ای دیگر میشود و ارتش های دنیا یقینا ناتوانتراز آنندکه فکرمیکنیم
سعید۳۲۹۹۸۶۴۰۷:۴۴:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱
این نحوه جنگیدن فقط به ضرر مردم غزه است .....این همه بی گناه کشته شدند و این همه ویرانی نتیجه این نوع جنگه
ناشناس۳۳۰۰۲۶۲۱۳:۳۸:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱
البته نظر خودشون با شما فرق داره، اونا سالهاست که در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنن و الان هم از حماس حمایت می‌کنن!
ناشناس۳۲۹۹۸۹۴۰۸:۱۴:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱
یکی از اهداف اصلی اسرائیل تخریب کامل غزه است. هر چه جنگ بیشتر طول بکشد تانک ها و مهندسی نظامی اسرائیل ساختمان ها و زیرساخت های بیشتری رو تو غزه نابود می کنن.
ناشناس۳۳۰۰۱۱۵۱۱:۲۳:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱
خب بعدش؟!! مقاومت تمام می شود؟!!! یا اسرائیل با ضربات بیشتری روبرو است؟!!
ناشناس۳۳۰۰۲۸۲۱۳:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱
وقتی غزه ای وجود نداشته باشه حملاتی هم وجود نخواهد داشت
ناشناس۳۳۰۰۳۸۱۱۵:۰۱:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۱
فعلا که هست
o t۳۳۰۰۱۵۰۱۱:۵۰:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱
اسراییل برای تحقق این هدف دنبال بهانه بود که حماس بهانه خوبی دست اسراییل داد .
ناشناس۳۳۰۰۳۴۶۱۴:۴۲:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱
هر روز حدود 20 تانک اسرائیل منهدم می شود هرچه جنگ طولانی تر شود اسرائیل تلفات و خسارات بیشتری متحمل می شود.
ناشناس۳۳۰۰۴۵۳۱۶:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱
اسرائیل کمتر از 20 روز است که زمینی وارد غزه شده، فرض کنیم 20 روز، می شود 400 تانک که خوب تانک را با پول مالیات آمریکایی ها می خرد و جایگزین می کند. فرض کنیم بدون چشم داشت ویرانه های غزه را نیز عرب ها خرج می کنند و می سازند، آیا می توان گفت به دنیا آمدن 15 هزار کودک، آن 15 هزار کشته غزه را جایگزین می کند؟!
ناشناس۳۲۹۹۹۰۰۰۸:۲۶:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱
من نمی‌گم اسرائیل حماس رو نابود کنه، نمی‌گم کل غزه رو اشغال کنه، نمی‌گم محل فرماندهی حماس رو نابود کنه، نمی‌گم اسیرانش رو آزاد کنه، حتی نمی‌گم چندتا فرمانده حماس رو پیدا کنه، اگه فقط .... فقط کاری کنه که از غزه دیگه موشک شلیک نشه من قبول می‌کنم که پیروز شده!
مانی۳۳۰۰۷۲۲۲۲:۵۰:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱
مردم و ساز مان های فلسطینی باید طرح 2 کشور را بطور مثبت و فعال بپذیرند تا اجرایی شود؛وگرنه صدها سال دیگر باید این مصائب را تحمل کنند.
ناشناس۳۲۹۹۹۵۶۰۹:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱
اگر همین 30 درصد را در همان روزهای اولیه به داخل اسرائیل می فرستادند اسرائیل الان به شدن ضعیف شده بود و جنگ ادامه دار می شد سقوط می کرد
ناشناس۳۳۰۰۱۱۸۱۱:۲۴:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱
جنگ هنر نیست ، بدبختی است.
ناشناس۳۳۰۰۱۹۶۱۲:۳۴:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱
البته بستگی داره، مثلا حمله عربستان به یمن هنره، اما موشک و پهپاد زدن یمنی‌ها هنر نیست، حمله روسیه اشتباهه اما حمله اوکراینی‌ها هنره، اکنون هم اگه اسرائیل دست برتر رو داشت داشتی از هنرهاش می‌گفتی!!
ناشناس۳۳۰۰۴۵۸۱۶:۳۳:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱
ما به آغاز و ادامه جنگ های سوریه و یمن و اوکراین و غزه معترض بوده ایم. ولی انتظار شما این است که آغاز جنگ ستایش شود و برخی جاها ادامه اش با اعتراض سایرین متوقف گردد (مانند غزه) برخی جاها با تسلیم طرف مقابل تمام شود (مانند اوکراین) برخی جاها هم با ادامه فلاکت مردم مقاومت ادامه یابد مانند یمن!!
ناشناس۳۳۰۰۳۴۷۱۴:۴۳:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱
اگر صلح می خواهید اماده جنگ شوید.
ناشناس۳۳۰۰۲۲۵۱۲:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱
15000 نفر را به کشتن داد و غزه را نابود با چه جوری جنگیدن
ناشناس۳۳۰۰۲۵۹۱۳:۳۶:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱
تا دیروز می‌گفتن آمار کشته‌هایی که وزارت بهداشت غزه اعلام می‌کنه دروغه، از امروز آمارشون از خود اونا هم بیشتر شده!!
ناشناس۳۳۰۰۲۳۱۱۳:۰۴:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱
الان هم قدرت تهاجم اسرائیل توسط نیرو هوایی پیشرفته و تکنولژی نوین امریکا واروپا مجهز است ، از اوج اسمان بمب های سنگین و فسفری بر سرزن بچه مردم پرتاب میکند گرو ه حماس با ارتشی مجهز منظم دست پنجه نرم میکند این جنگ نا برابر جای شگفتی حامیان نامرد اسرائیل که برای کشتن یک مورچه در جهان سوم رگ گردن پاره میکنند حقوق بشر و سازمان ملل و شورا امنیت دست پاچه میکنند اما از کشتن کودکان و زنان وپیران ناتوان حمایت میکنند و برایش کف و هورا میکشن ای ننگ بر حقوق بشر و سازمانها بین مللی که ضعیف کشن
ایرانی۳۳۰۰۵۷۱۱۸:۵۴:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱
درود بر مقاومت. مرگ بر اسرائیل و طرفداراش!!!
ناشناس۳۳۰۰۶۲۷۲۰:۰۵:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱
اسرائیل توسط حماس ضربه فني شد .
علی باصفا۳۳۰۰۷۱۶۲۲:۴۰:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱
باسلام وادب یکی ازمهمترین موارددرخصوص مردم غزه و جنگ حماس علیه اسرائیل مربوط به اشغالگری 70 ساله این سرزمین توسط صهیونیستها است ومهمترین عامل درعدم شناخت وضعیت مردم ومنطقه سوق الجیشی بودن آن است مساحت غزه رادرنطربگیریدازهمه طرف محاصره هستندیعنی نه می‌توانند به مناطق شمال ویاجنوب وحتی به دریا وهمچنین به منطقه خودگردان مسافرت کننداین مردم ازهمه طرف درمحاصره هستند ازهمین مردم از زن ویا مردشان برای کار ویابازدید اقوامشان از ایست وبازرسی رد شدند ولی موقع برگشت دیگرنتوانستندبه خانه برگردند. یعنی ملتی ازهمه طرف محاصره وبه نوعی زندانی در قفسی که روبازاست حال این مردم همگی به این نتیجه رسیده اند یا همگی کشته می‌شوند ویاحماسه ای ایجاد وجهانیان رامتوجه وضعیت خود کنند ومشاهده میکنیم که زن ومرد وبچه را اززیراوار بیرون می آورند وآنها دادمیزنندکه زنده باد مقاومت. پس ملتی برای نجات از اشغالگری ونجات از محاصره ونجات ازقفس باید مبارزه ومقاومت کند واینکار بدون هزینه نخواهد بود. ملت عزه به ستوه آمده انددیگر مرگ را به سخره گرفته اند این دشمن کودک کش است که با آن هیمنه وابهت پوشالی ازدرون فروریخت دشمن درمقابل گروهی کوچک ودرمحاصره کامل به زانو درآمد وهیمنه اش فروریخت واین حرکت سرآمد مبارزات غرورآفرین آینده هست وفروپاشی این رژیم جعلی را در پی خواهد داشت.
جواد۳۳۰۰۷۷۳۰۰:۳۲:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲
در کامنتها دیدم بعضی‌ها می‌گویند کاش در حمایت مردم مظلوم فلسطین پست می‌گذاشتند و برخی دیگر جواب می‌دهند مگر شما چقدر برای مردم اوکراین پست گذاشتید ؟ واقعا چه استدلال بیخود و بیخدایی و غیر عقلانی که در مورد جان مردم دارید هم تبعیض قائل میشوید مردم غیر نظامی( کودک زن کهن سال ) واقعا اینها مظلوم نیستند ؟!! اصلا به سابقه اسرائیل نگاه کنید ، جنايتکار و متجاوز و کودک کش ، پس چرا بعضی‌ از مردم عادی بخوان ازشون دفاع کنن اون رسانه های فارسی زبان در خارج که همش از این حیوانات دفاع میکنن خب این شبکه ها کارگر و مزدور اسرائیل وحشی هستن پس اون مردم در ایران که حرف این شبکه های بی سر و پا را بخوان گوش بدن اونها هم دوست اسرائیل جانی هستن
ناشناس۳۳۰۰۹۴۱۰۹:۲۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲
این که خودتو بندازی جلو چند تا سگ هار ووحشی این اسمش هنر نیست این همه زن و بچه رو به گشتن بدی که چیو ثابت کنی اول خودتو آماده کن بعد برو جلو جنگ مال زن و بچه نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  12. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  13. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  14. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  15. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  16. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  17. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. مأمور خاطی بازداشت شد

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  25. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

آخرین عناوین