درسی برای سرداران دیپلماسی !

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020905049 ۱۸۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
درسی برای سرداران دیپلماسی !

اجرای بخش‌های دیگری از توافق آتش‌بس موقت حماس و رژیم‌صهیونیستی برای تبادل اسرا با تصمیم مقاومت فلسطین به تعویق افتاد و علت این امر چیزی نیست جز نقض توافق از سوی اسرائیل. پس از تبادل گروه اول اسرا، صهیونیست‌ها که قرار بود اجازه کمک‌رسانی به فلسطینیان از شمال غزه را بدهند، در راه اجرای بندهای آتش‌بس سنگ‌اندازی کرده و همین مسئله موجب واکنش مقاومت فلسطین و تعلیق تبادل دومین گروه اسرا شد.

فارغ از اینکه فرجام این تاخیر و اجرا نکردن توافق به کجا برسد، این اقدام حماس حاوی نکاتی است که نشانه شناخت آن‌ها از ذات مذاکره، توافق و حتی مواجهه با دیگر کشورهاست. برای آنان مذاکره زمانی واجد معناست که به نتیجه موردنظر منتهی شود و به‌همین جهت است که به‌صورت گام به گام روند اجرای مفاد قرارداد را راستی‌آزمایی کرده و سپس برای برداشتن گام‌های آتی تصمیم‌گیری می‌کنند و این همان درایتی که می‌تواند موجب خالی‌نشدن دست آنان در مقابل اسرائیل شود.

این اقدام حماس را با روند طی‌شده در برجام و اقدامات یک‌سویه ایران و تصورات خوش‌بینانه تیم دیپلماتیک وقت مقایسه کنیم. ایران پیش از آنکه از کیفیت و چگونگی اقدامات متقابل طرفین توافق آگاهی یابد، گام‌های یک‌طرفه‌ای را برداشت و قبل از ارزیابی عملی طرف‌های غربی در جهت رفع تحریم‌های اقتصادی، تمامی مفاد برجام را اجرایی و حتی برای حسن نیت خود، تن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی داد. دولتمردان و دیپلمات‌های وقت این تصور را داشتند که حرکت به‌سوی تنش‌زدایی و اجرای اقداماتی فراتر از چهارچوب مدنظر طرفین، به نزاع موجود پایان خواهد داد اما بالعکس این روند به نقطه‌ای منتهی شد که طرف‌های غربی دست برتر را پیدا کرده و ایران به متضرری بی چون‌وچرا تبدیل شد.

در اثنای حیات برجام، غرب ساختار تحریم‌ها را حفظ و حتی حاضر به تبادل مالی با بانک‌های ایرانی هم نبود و تنها هر چندماه یک‌بار رئیس‌جمهور آمریکا فرمان تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کرد. این روند فرسایشی کار را به‌جایی رساند که گلایه افرادی چون عباس عراقچی و ولی‌الله سیف نسبت به عدم انتفاع ایران از برجام بلند شد اما این شکوه‌ها دیگر محلی از اعراب نداشت. کار از کار گذشته و ایران وارد گردابی شده بود که بیرون آمدن از آن امکان نداشت و زیرساخت‌های هسته‌ای نابود و دیگر ایران کارتی برای بازی و امتیازگیری از طرف مقابل نداشت.

تلاش وافر دولت برای امضای توافق با غرب به هر شکل ممکن که چیزی جز دستاویز قراردادن مسائل ملی برای مطامع سیاسی، کسب رای و نشستن بر کرسی قدرت نبود، کار را به‌جایی رساند که عملاً کشور را مقابل بدعهدی غرب خلع سلاح کرد. هر چند که این تلاش اعتدالیون و حتی خوشبینی آنان و گام‌های عملی برداشته‌شده پیش از آغاز اقدامات طرف مقابل، ریشه در اقتصاد سیاسی دولت وقت داشت که راه نیل به رفاه و توسعه را پذیرش هژمونی و نظم غربی می‌دانست.

این توافق خسارت‌بار که تا امروز هم گریبان کشور را گرفته، حاصل نگاه کسانی به مذاکره و توافق‌ است که با وجود شانتاژهای رسانه‌ای با واقعیت‌های موجود عرصه بین‌الملل بیگانه‌اند و حتی خوانشی نازل‌تر از گروهی چون حماس دارند. گذشت زمان ثابت کرد آن‌هایی که از سوی بلندگوهای رسانه‌ای، سردار دیپلماسی و امیرکبیر زمان ملقب می‌شدند، در حد متولیان یک گروه پیش‌پاافتاده نظامی هم از بدیهی‌ترین الزامات مذاکره آگاهی نداشته و خسارتی نامتناهی را به صنعت هسته‌ای کشور و حتی اقتصاد ایران تحمیل کردند و جالب اینکه همچنان هم مومن به اسلوب خویش‌ بوده و از خود دفاع می‌کنند و این تلخ‌ترین قسمت داستان گزنده و عبرت‌بار برجام است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۰۳۸۰۴۱۴:۱۰:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۵
حاصل دیپلماسی انقلابی و مقتدرانه دولت آقای رئیسی رو هم بعد دو سال و سه ماه داریم میبینیم. گشایش در اقتصاد و افزایش امید در میان مردم
ناشناس۳۳۰۳۸۳۹۱۴:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۵
ظریف سردار دیپلماسی التماسی بود - ایول به رئیسی
ناشناس۳۳۰۴۰۴۳۱۶:۵۰:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۵
اقتصاد کشور به هیچ وجه اصلاح پذیر نیست تنها راه نجات اقتصاد و به تبع آن نجات کشور و انقلاب این است که یکبار برای همیشه اقتصاد را زیر بنایی از نو ساخت مانند ساختمانی که ویران است و تعمیر آن دور ریز سرمایه است باید این ساختمان را کوبید و از نو ساخت اقتصاد کشور باید یکبار برای همیشه در همه ابعاد بطور کل ملی شود و همه مردم بتوانند از حد اقل های یک زندگی مطلوب برخوردار شوند و از آن به بعد هر فرد حقیقی و هر شخصیت حقوقی تنها از روش ها و اصول مبتنی بر شریعت و قوانین تابع شریت بتواند به ثروت بیشتر توام با کار آفرینی و ارزش آفرینی بپردازند . و ان لیس للانسان الا ماسعی و برای انسان بهره ای جز کار و تلاش نیست
مهدی۳۳۰۴۰۷۹۱۷:۱۶:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۵
همین ساده سازی‌ها و شعار دادن‌ها از دلایل به خاک سیاه نشستن اقتصاد ایران است. به همین سادگی! مسئله اقتصاد کشور ما حل شد!
ناشناس۳۳۰۴۴۵۶۲۲:۲۵:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۵
برجامیون اقتصاد ایران را به خاک سیاه نشاندن قبل از برجام دلار 3 هزار برنج 4 هزار مرغ 5 هزار و پراید 17 میلیون بود در فاصله سالهای 92 تا 96 بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل شدند و نرخ بیکاری افزایش یافت.
ناشناس۳۳۰۴۱۹۱۱۹:۱۸:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۵
ثروت های حرام و نامشروع افسانه ابرو گنج قارونی باید ملی شود و متصرفین به مجازات برسند
ناشناس۳۳۰۴۰۵۳۱۶:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۵
در دوران ظریف از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم و حتی با کشورهای همسایه هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم اکنون با دیپلماسی فعال دولت مردمی عضو شانگهای و بریکس و اوراسیا شدیم و با تعامل سازنده با کشورهای منطقه از انزوا خارج شدیم.
ایرانی۳۳۰۴۲۰۷۱۹:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۵
در ضعف مطلق دیپلماسی ظریف و عراقچی و فریدون و ... هیچ شکی ندارم و آنها را بنیانگذار دیپلماسی التماس و وادادگی در برابر استکبار در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می دانم، اما در موفقیت سیاست خارجی و اقتصاد سیاسی دولت رئیسی نیز اِن قُلت ها فراوان است. ما اگر بفرض محال مشکلمان با امریکا هم حل شود اداره کشور با راه و رسم کنونی هیچ تغییری در سرنوشت اقتصادی مردم نخواهد داشت و کماکان اقشار ضعیف و متوسط روز به روز ضعیف تر و ضعیف تر خواهند شد و یک اقلیت ثروتمند قدرت مدار نیز ساعت به ساعت بر قدرت و ثروت خود خواهند افزود. بعنوان نمونه عضویت ایران در پیمان های شانگهای و گروه بریکس و ... تا کنون هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است و از فشار اقتصادی بر مردم حتی اندکی نیز کم نکرده است. علت این نقیصه نگاه سیاسی به مسائل اقتصادی است که در دولت های پس از انقلاب همواره با شدت و ضعف وجود داشته است. یک مثال بارز این مسئله عدم تکمیل کریدور ریلی شمال جنوب و عدم تقویت موثر بنادر ایران در سواحل جنوب و شمال کشور اعم از دریای عمان و خلیج فارس و دریای کاسپین است. در 3 دولت پی در پی، یک راه آهن چابهار زاهدان به نتیجه نرسیده و اقدام موثری برای تقویت ظرفیت بنادر و کشتیرانی ایران بعنوان مزیت راهبردی کشور انجام نشده است. شاهد مثال دیگر وضعیت بانکهاست که بعنوان پشتیبان اقتصاد کشور تشکیل شده و با این مامورت فعالیت می کنند اما در واقع زالوهای اقتصادی هستند که بی وقفه و با حمایت دولتها بر ثروتهای غیرقانونیو شائبه دار خود می افزایند و مردم هستند که تورم و گرانی بی وقفه حاصل از اقدامات این بانکها را می پردازند. نمونه بارز آن بانک بی شرافت آینده که از 120 هزار میلیارد تومان تامین اعتبار کشوری توسط بانک مرکزی در نیمه اول امسال فقط 62000 میلیارد تومان آن به حساب این بانک ورشکسته واریز شده است مورد زیاد است از حکمرانی غلط در این کشور که سبب می شود مردم از هر گونه عضویت و معاهده و قرارداد و ... کشور با طرفهای داخلی و خارجی هیچ طرفی نبندند بقول حافظ: یاری اندر کس نمی بینیم یاران را چه شد؟!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۳۰۴۹۹۳۰۹:۱۶:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۶
روحانی و ظریف 8 سال با برجام فرصت سوزی کردند اگر فقط کریدور شمال - جنوب راه انداخته بودند سالیانه 100 میلیارد دلار برای کشور درامد زایی داشت.
ناشناس۳۳۰۳۸۴۸۱۴:۴۲:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۵
تصور کنید در نیوزلند یا ژاپن زندگی میکنید چه حسی دارید چه تصوری از کارآمدی دارید واقعا از این محیط شلم شوربا از اینهمه ناکارآمدی کی سود میبره کیا از وضعیت ملتهب استقبال میکنن کجا قراره توانایی نخبگی به ثمر برسه در کدام محیط خیلی راه دور نرین همین افغانستان جلو روی ماست و هدیه ای که تفکر واپسگرا به مردمش داره میده باعث شده مردم اون کشور وطنشون رو ول کنن به امید زندگی بهتر مسلما سران طالبان به شدت از کارخودشون راضی و خشنود هم هستند. التماس تعقل
ناشناس۳۳۰۳۹۸۷۱۶:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۵
حاصل دیپلماسی التماسی روحانی و ظریف این شد که ارزش پول ملی ایران از پول ملی افغانستان بی ارزش تر شد.
مهدی۳۳۰۴۰۸۱۱۷:۱۹:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۵
دلایل با ارزش بودن پول افغانستان رو شما میدونید؟ اصلا میدونید چرا ارزشش کم نمیشه؟ برای چی راجبش حرف میزنید؟
ناشناس۳۳۰۴۳۷۸۲۱:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۵
در دولت قبل جاده زمینی ایران به ارمنستان از دست رفت اما ظریف و روحانی منفعل بودند و هیچ واکنشی نشان ندادند.
ناشناس۳۳۰۴۰۸۴۱۷:۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۵
روحانی و ظریف پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
حسینی۳۳۰۴۷۱۸۰۱:۲۶:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۶
بارها گفته شد ولی الف عموما آنها را منتشر نکرده است.باید اوضاع زمان مذاکرات 5+1 با ایران و امضا برجام را به دقت مطالعه کنید: خیلی خلاصه برجام توسط خودی ها یا دلواپسان و با پرتاب موشکهای تهدید آمیز بسیار تضعیف شد که باعث تعجب، نگرانی و عدم اعتماد اعضا 5+1 به ایران گردید و سپس مخالفتهای زیاد تندروهای داخلی برجام را به تعطیلی کشاند.
ناشناس۳۳۰۴۹۱۵۰۸:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۶
آقای حسینی اولا ما طبق برجام به تمام تعهداتمون عمل کردیم دیگه تعهد نداده بودیم موشک آزمایش نکنیم دوما خود روحانی گفت تمام لعن و نفریناتون رو حواله آمریکا کنید یعنی تمامش تقصیر آمریکاس
ناشناس۳۳۰۴۹۷۸۰۸:۵۷:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۶
موشک هیچ ربطی به برجام نداشت اون کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! باعث نابودی برجام شدند زیرا تضامین لازم را از دشمن نگرفتن.
ناشناس۳۳۰۴۹۹۱۰۹:۱۵:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۶
بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجامو به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.
ناشناس۳۳۰۴۱۰۰۱۷:۳۴:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۵
گویا برجامیون برای نابودی اقتصاد کشور برنامه داشتند.
ناشناس۳۳۰۳۸۵۶۱۴:۴۸:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
عزیزم به بودجه نظامی آمریکا نگاه کن ببین چند برابر بودجه کل کشورمونه آخه قرار نیست تخیلی و رویایی فکر کنیم واقعیت اثرگذاری ایران رو باید در جهان در نظر بگیرین واقعیت نه تخیلات خودمون در مدیریت یه اصطلاحی هست به نام هزینه فایده اینکه یه کشور به خاطر یک دستاورد چند دهه عقب نگه داشته بشه آیا واقعا دستاورده یا هزینه ناشی از لج بازی ظاهرا دوستان لازمه دوباره سیاست را معنی کنن تا معناش رو متوجه شوند
ناشناس۳۳۰۴۰۶۰۱۷:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۵
هزینه و فایده برجام چی بود ؟!
ناشناس۳۳۰۴۳۵۶۲۱:۲۲:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۵
ایکاش فایده‌ش هیچ بود خسارت و فاجعه و خیانت بود
ناشناس۳۳۰۴۰۷۰۱۷:۰۸:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۵
بودجه آمریکا بیشتر هست چون حجم اقتصادش بزرگتر هست دوم هم این آمریکای شما چرا می‌گوید نداشته باشید و من داشته باشم؟ چرا دنبال برجام های بعدی بود که ربطی به هسته ای نداشت و زد زیر توافق برجام اول تا به آن موارد برسد به خیال خودش؟!!
ناشناس۳۳۰۴۳۲۴۲۱:۰۲:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۵
مشکل شما اینه به نصرت ویاری پروردگار ایمان ندارید همه چیزو با جیبتون می سنجید
ناشناس۳۳۰۴۴۱۶۲۲:۰۱:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۵
هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در 8 سال دولت قبل مشهود بود.
ناشناس۳۳۰۳۸۹۱۱۵:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۵
شرافت و کفایت و شجاعت و شهامت از ملزومات عقلانیت و درایت و بلاغت هستند همانگونه که خسارت و خیانت نشان دهنده‌ی عمق سفاحت و و بلاهت هستند _____ برجام و FATF و هر مصدری که در طول تاریخ از ناحیه‌ی انگلیسی‌ها و یانکی‌ها و صهیونیست‌ها صادر شده حاوی مشخصات دوّم و آزادگی و پیشرفت و اطمینان و آرامش و امنیت ، محصول و نتیجه‌ی عمل به واژه‌های اوّل است حماس این واقعیات را در عمل اثبات کرد چیزی که اینجماعت از آن محروم و عاجز بوده و هستند و خواهند بود آقای حسن‌فریدن و ظریف و لاریجانی و اسحاق و بیژن و..... نشان دادند سطح فکریشان تابع کدام واژه‌هاست
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۰۳۸۹۵۱۵:۲۱:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۵
تا اینجای کار دو و نیم سال تمام از زمان توافق مجدد و احیای برجام را از دست داده این و تبعات و آثار این عدم احیای برجام اظهر من الشمس است آن وقت نویسنده محترم شرایط برجام را با شرایط یک آتش بس میان حماس و اسرائیل یکسان فرض نموده مطابق معمول استدلال و منطق منتقدان و مخالفان برجام تنها به قاضی رفته و راضی هم برمی گردند! جناب نویسنده عزیز مطمئن باشید در تدبیر و درایت هیچگاه گروه های مورد نظر شما به پای سیاستمداران و دولتمردان خودمان از جمله جناب آقای دکتر ظریف نمی رسند و نخواهند هم رسید! امیدواریم توافق آتش بس اخیر بتواند نتیجه بخش باشد و مانع تداوم جنگ و خونریزی های بیشتری گردد اما لطفا هیچگاه در مقام مقایسه میان وضعیت خودمان با دیگران نسبت به حال دیگران این چنین غبطه نخورید و قدر ناشناسی نکنید. والله اعلم
ناشناس۳۳۰۴۰۴۲۱۶:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۵
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۳۳۰۴۰۸۸۱۷:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۵
حالا فرض کن داشت چه فرقی میکرد مگر ترکمنچای که داشت تاثیر داشت وخسارت بار نشد. برجام هم اگر به صد زبان ترجمه می شد باز یه عده مخالف و یه موافقش بودن و هیچ تاثیر در سود و زیان نداشت.
ناشناس۳۳۰۴۴۵۹۲۲:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۵
برجامیون از ترس اینکه مردم از فاجعه برجام با خبر نشوند متن فارسی را منتشر نکردند.
ناشناس۳۳۰۵۸۱۵۱۸:۵۸:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۶
فرقش این بود که ظریف نمی‌توانست بگوید در برجام امریکا تعهد داد تحریم‌ها را حذف کند چون در برجام تعلیق گفته شده بود متاسفانه
ناشناس۳۳۰۴۱۱۴۱۷:۵۶:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۵
قرارداد باچين نسخه فارسي نداره؟
ناشناس۳۳۰۴۱۹۴۱۹:۲۱:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۵
سرمایه گذاری را با چی مقایسه می کنی؟!!
ناشناس۳۳۰۴۲۶۴۲۰:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۵
الان چین زده زیر تعهداتش؟
ناشناس۳۳۰۴۱۴۵۱۸:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۵
قرارداد 25 ساله چين چي؟ شما ديديش؟
ناشناس۳۳۰۴۳۹۲۲۱:۴۲:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۵
حماس فهمید که امریکا و اسرائیل قابل اعتماد نیستن اما ظریف متوجه نشد.
ناشناس۳۳۰۴۳۹۶۲۱:۴۵:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۵
25سال تفاهم هست و نه قرارداد
ناشناس۳۳۰۴۵۴۲۲۳:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۵
توافق نامه با چین هم شامل این نظر شما میشه؟
ناشناس۳۳۰۷۲۰۵۰۰:۵۹:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۸
برجام نسخه فارسی هم داشت.
ناشناس۳۳۰۴۰۸۵۱۷:۲۲:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۵
درس عبرت سعداباد و ژنو و برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم .
حمید ک۳۳۰۷۵۷۱۱۱:۱۳:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۸
جناب اقای طرفدار ظریف؟ شما که وکالت اقایون زبان جهان بلد هستید.چرا جواب همین مغلطه رو ندادید؟ حرف زشتی که نگفتن..آیا این مطلب که; حضرات خالق برجام، بدون تحلیل و اطمینان از اجرای مواد مندرج برجامی دول غربی؛ ساده لوحانه اعتماد کردند.و نتیجه این اشتباه اشکار است. واقعی نیست؟ آیا مردم هم باید مانند شما، در خلع و اوهام، تصوراتی صرفا برمبنای القائات خیالی حضرات دولت روحانی داشته باشند؟؟ یا ناراحتی شما؛بابت مقایسه یک گروه بینوا اما شرافتمند شبه نظامی مسلمان،با اساتید معزز صاحب کرسی در اروپا و امریکاست؟((و،معروف است.هوس جلوس برهمین کرسی های ب ظاهر شیک وتمیز،بهایی کمتر از شرافت نداشته..کسر این اصل در جوهره انسان،حتی با اویختن ب حق یا ناحق همه مدالها؛ یعنی هیچ)).الف محترم داوری نماید
ناشناس۳۳۰۳۹۲۴۱۵:۴۶:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۵
دولت قبل میگفتن اگر کسی 200 هزار بشکه نفت بفروشد باید او را بعنوان وزیر منصوب کرد امروز بدون برجام و FATF روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر می کنیم و ارز حاصله به کشور می اید.
ناشناس۳۳۰۴۰۰۷۱۶:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۵
بله بفروشند نه اینکه با قیمت پایین به کشور چین بدن و اونم به جای پول جنس‌های بنجولش رو بهتون بندازه با چند برابر قیمت.
ناشناس۳۳۰۴۰۴۰۱۶:۴۹:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۵
بعد از برجام قیمت جهانی نفت 30 دلار شد یعنی مفت فروشی می کردند الان بشکه ای 80 الی 90 دلار می فروشند و ارز اون به کشور بر می گردد.
ناشناس۳۳۰۴۰۴۷۱۶:۵۲:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۵
در دولت قبل بیش از 100 میلیارد دلار 4200 تومانی را به جیب دلالان ریختن و سنگ قبر و سنگ پا و دسته بیل و غذای سگ و گربه وارد کردند وقتی کفگیرشون به ته دیگ خورد برای دریافت 5 میلیارد دلار وام از بانک جهانی التماس می کردند و حتی موفق به دریافت وام نشدند.
ناشناس۳۳۰۴۰۷۲۱۷:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۵
نه نشد دوستانت می گفتند این را هم نمی توان انجام داد در ضمن بنجل و.. هم از دوستان خود ایرانی سوال کن
ناشناس۳۳۰۴۰۸۲۱۷:۱۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۵
در سال 99 مقادیر زیادی بنزین را به قیمت لیتری 500 تومان صادر کرده بودند دولت قبل مفت فروشی می کرد.
ناشناس۳۳۰۴۰۹۲۱۷:۲۷:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۵
دولت روحانی نه تنها توان فروش نفت نداشت بلکه توان تامین برق مصرفی کشور را هم نداشت حتی توان تامین روغن خوراکی مردم را هم نداشت.
ناشناس۳۳۰۴۰۹۴۱۷:۲۹:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۵
دولت قبل نمی توانست نفت بفروشد و اگر نفت میفروخت نمی توانست پول اون را پس بگیرد حالا هم نفت می فروشند هم پول اون را دریافت می کنند و هرماه میلیاردها تومان حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان و یارانه ها از محل فروش نفت تامین می شود.
ناشناس۳۳۰۴۰۱۱۱۶:۳۴:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۵
بله کاملا شاهد هستیم .اگر ارز به کشور برمیگرده چرا کمبود در دارو و مواد اولیه داریم و صندوق ها بازنشستگی هم ورشکست می شوند، دولت هم به خاطر درآمد ارزی داره به منظور رونق اقتصادی مالیات ها رو همینطور افزایش میده
ناشناس۳۳۰۴۰۳۵۱۶:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۵
ناترازی صندوق های بازنشستگی و بانک ها و ناترازی گاز و برق و بنزین نتیجه اقدامات دولت قبل است روحانی دولت را با 300 هزار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی تحویل داد حتی قرارداد نجومی ویلموتس را اموال تامین اجتماعی پرداخت کرده بودند کمبود دارو و مواد اولیه در سالهای 97 تا 1400 هم مشهود بود.
ناشناس۳۳۰۴۰۴۹۱۶:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
به خاطر سرکوب قیمتی همچون ارز و همین طور برخی داروها که خاص هستند ولی اکثر دارو ها مشکلی نیست و در دسترس هستند
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۳۰۳۹۳۹۱۵:۵۴:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۵
باید قانونی وضع شود و جاری و ساری باشد مبنی بر اینکه مسولان بعد از اتمام دوره مسولیت پاسخ گوی اعمال و کردار چند ساله و احیانا تخلفات و فساد های صورت داده باشند یعنی اینکه مدعی العموم باید به سراغ آنها برود
ناشناس۳۳۰۳۹۷۵۱۶:۱۳:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۵
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد و شاخص فلاکت رکورد زد این حاصل دیپلماسی التماسی ظریف بود.
ناشناس۳۳۰۴۱۱۳۱۷:۵۴:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۵
چرا یک بحث و مقاله را با نوشتن نظرات انحرافی پاسخ می دهید . مگر مقاله را رییسی نوشته . چرا سعی داریم به یکدیگر نیش بزنیم .
ناشناس۳۳۰۴۲۰۹۱۹:۳۰:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
مشفق نوشته ولی در خدمت رئیسی!
مهدی۳۳۰۳۸۰۵۱۴:۱۱:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۵
یوسف باز شروع کردی؟ نظراتمان را که منتشر نمی کنید که حرف بزنیم!
ناشناس۳۳۰۴۰۷۴۱۷:۱۰:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۵
نظر درست و منطقی بدهید حتما منتشر می شود الف بیطرف است و نظرات مخالف و موافق را منتشر می کند.
ناشناس۳۳۰۴۵۲۷۲۳:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۵
اینم نظر کارشناسی ومبتنی بر آمار : چرا دوران درخشان اقتصادی دولت اقای خاتمی را که برپایه تنشزدایی بود را مثال نمیزنید بهترین رشد اقتصادی بهترین رکورد در حفظ ارزش پول ملی بهترین اعتبار بین المللی بهترین آمار در کاهش بیکاری و…
ناشناس۳۳۰۴۹۸۳۰۹:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۶
در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و منافع ملی ما برباد رفت.
ناشناس۳۳۰۴۹۹۰۰۹:۱۳:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۶
دولت اصلاحات اگر عملکرد قابل قبولی داشت کاندیداهای این حزب در سال 84 شکست نمی خوردند قیمت سیم کارت در دولت خاتمی 3 میلیون تومان بود در دولت احمدی نژاد مردم با 5 هزار تومان سیم کارت اعتباری می خریدند.
ناشناس۳۳۰۵۶۸۲۱۷:۰۵:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۶
در دولت خاتمی سنگ بنای فاجعه قیمت دلار و بی‌ارزش شدن پول ملی گذاشته شد. در آن دوران ارزش پول ملی و دارایی‌های مردم تقریبا یک سوم شد در حالی که در دولت بعد از آن نیز همان اتفاق افتاد و بار دیگر دلار سه برابر شد اما در عوض صدهاهزار مسکن و ده‌هاهزار کیلومتر جاده و کارخانه‌های متعدد ساخته شد و تحولی بسیار بزرگی از نظر اقتصادی رخ داد. دولت روحانی هم که فاجعه‌ای بود که مردم هنوز فراموش نکرده‌اند هم دلار ۱۰برابر شد و هم سازندگی بسیار کم شد و هم زیرساخت‌ها به سمت نابودی رفت دولت آقای رییسی را هم باید پس از دوره ۸ساله بررسی کرد تا مانند آن سه رییس جمهور مقایسه شود و عادلانه باشد
مهدی۳۳۰۳۸۰۷۱۴:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۵
یوسف راه گفتگو را می‌بندید بسیار علاقه‌مند تک صدایی هستید.
ناشناس۳۳۰۳۸۵۴۱۴:۴۴:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۵
ذهن ساده همه چیز را ساده می بینید توان تحلیل پیچیده و بلند مدت ندارد درگیر داستانها و حتی خرافات می شود چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است مسلما محصولات فن آوری و همین موبایل و کامپیوتری که آقا یوسف باهاش تایپ میکنند محصول افکار اینچنینی نبوده هواپیمایی که سوار می شوند تا از کابل به تهران بیایند از اذهان اینگونه بیرون نیومده مشکل اینه که خیلی وقتها قصه ها و داستانها رو با واقعیت اشتباه گرفتیم
ناشناس۳۳۰۳۸۹۶۱۵:۲۱:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۵
در واقع مقایسه مبادله اسرا با برجام نشان از ناآگاهی نویسنده و قیاس مع الفارغ است.برجام یک توافقنامه برای کاهش تنش بود و مسئله ای دیپلماتیک بود.در حالی که ان چه در غزه اتفاق می‌افتد مبادله اسرا است که قابل مقایسه با مبادله اسرا بین ایران و عراق است.
ناشناس۳۳۰۴۰۰۶۱۶:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۵
توافق کاهش تنش دیپلماتیک را قبل از شما روسیه اوکراین عراق لیبی انجام داده بودن!!!
ناشناس۳۳۰۴۰۵۲۱۶:۵۶:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۵
شوروی سابق
ناشناس۳۳۰۴۰۷۷۱۷:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۵
هدف اصلی برجام لغو تحریمهای ظالمانه بود که محقق نشد اگر اجرای تعهدات ایران گام به گام با توجه لغو تحریمها صورت می گرفت برجام به خسارت محض تبدیل نمی شد.
ناشناس۳۳۰۵۹۹۶۲۲:۳۸:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۶
یک توافق دو بخش دارد یک بخش مذاکره کنندگان هستند که در این مثال ظریف و تیمش هستند.بنابراین اگر در اجرای توافق بدعهدی شده ربطی به مذاکره کنندگان ندارد بلکه نشانه ضعف اجراکنندگان ایران است.
ناشناس۳۳۰۳۹۰۵۱۵:۲۹:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۵
مگر انتقاد شود بستن هست؟!!
ناشناس۳۳۰۳۹۰۷۱۵:۳۰:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۵
معلومه کی علاقمند به تک صدایی است آقای ظریف که از مناظره می ترسه و فقط یک نفره سخنرانی ایراد می کنه
ناشناس۳۳۰۴۲۱۶۱۹:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۵
یا امثال مشفق که پاسخ معترضین خود که اندکی از آنها را الف منتشر میکنه را نمیده!
ناشناس۳۳۰۵۳۱۰۱۲:۲۳:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۶
مشفق کی به نظر مخالفین پاسخ داده؟!
ناشناس۳۳۰۳۹۵۰۱۵:۵۹:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۵
ظریف و عراقچی چرا هیچ وقت حاضر به گفتگو و مناظره با منتقدین برجام نشدند و همواره از مناظره فرار می کنند ؟!
ناشناس۳۳۰۳۸۰۸۱۴:۱۳:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۵
چقدر از برجام کینه دارید؟ به هر بهانه ای حمله می کنید. اصلا هم اینطور نبود. چیزهایی که ایران انجام داد همه به سرعت قابل برگشت بود جر چند سانتریفیوژ از رده خارج. هنوز دارید از مواهب برجام بهره مند می شوید
ناشناس۳۳۰۳۸۳۸۱۴:۳۷:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
همان طوری که از گذشته در قبال توافقات ناجور بد می گویید باید از هم از برجام بد بگویید اگر غیرت ایرانی داشته باشید در ضمن بتن ریزی و پلمپ و سد دانش از نظر شما چه معنی می‌دهد؟
ناشناس۳۳۰۳۸۴۲۱۴:۴۰:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
بتن ریخته شده در رآکتور اراک برگشت پذیر نیست - چند سال به دستان غربی ها نگاه کردن واقها ضربه بزرگیه که روحانی به ایران زد
ناشناس۳۳۰۳۹۲۵۱۵:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۵
نتانیاهو بعد از برجام گفت خیال ما تا 25 سال از بابت ایران راحت شد مقام معظم رهبری هم در پاسخ فرمودند رژیم صهیونیستی 25 سال اینده را نخواهد دید.
ناشناس۳۳۰۳۹۵۵۱۶:۰۱:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۵
فقط 447 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده که با برجام اکسید کردند در بازارهای جهانی 50 میلیارد دلار ارزش داشت و این خسارت به هیچ وجه قابل جبران نبوده و نیست.
ناشناس۳۳۰۳۹۵۷۱۶:۰۲:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۵
برجام یک تکه کاغذ پاره بی ارزش بود زیرا ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۳۰۳۹۵۸۱۶:۰۳:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۵
بله افزایش بیش از 2 برابری تحریم ها و افزایش 10 برابری نرخ دلار همه از مواهب برجام است !
ناشناس۳۳۰۳۹۹۱۱۶:۲۳:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۵
خود سیف و ظریف و عراقچی گفتن از برجام چیزی عاید ایران نشد. اونوقت میگی برجام واسه ملت منفعت داشته.!!
ناشناس۳۳۰۵۸۲۱۱۹:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۶
اگر شما متوجه بشوی افرادی با تصور نادرست نسبت به واقعیت‌های جهان کشورت و وطن عزیزت را دچار آسیب بزرگی کردند، به راحتی فراموش می‌کنی؟
ناشناس۳۳۰۳۸۱۰۱۴:۱۵:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۵
انواع و اقسام دلایل وتوجیهات رو میارید که بگید برجام بد بود،خب پس چرا هنوز دنبال احیای برجام هستید؟
ناشناس۳۳۰۳۹۲۸۱۵:۵۰:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۵
هیچ کس بدنبال احیای اون برجام خسارت بار نیست اگر توافقی هم صورت بگیرد به طور کل با برجام متفاوت است و تامین کننده منافع ملی و تضمین کننده لغو تحریمها خواهد بود.
ناشناس۳۳۰۳۹۶۰۱۶:۰۵:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۵
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث رفع تحریم نشد بلکه سبب تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۳۳۰۳۹۸۰۱۶:۱۵:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۵
با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد حالا با دیپلماسی فعال دولت بدون برجام و بتن ریزی هسته ای حدود 30 میلیارد دلار از اموال کشور ازاد شد کاری که ظریف با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۳۰۴۱۱۱۱۷:۵۲:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۵
فقط دنبال برجام نیستند. دارند دنبال می کنند که کشورهای اروپایی و آمریکا برجام را رعایت کنند.
ناشناس۳۳۰۳۸۱۲۱۴:۱۶:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۵
بفرمایید دقیقا کدوم زیر ساخت هسته ای از بین رفت ؟؟
ناشناس۳۳۰۳۸۴۱۱۴:۳۹:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۵
مگه گوش میدی ک بهت بگه کدومش دقیقا
عجایب شهر۳۳۰۳۸۶۹۱۴:۵۷:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۵
رآکتور اراک
ناشناس۳۳۰۳۹۳۲۱۵:۵۲:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۵
قلب راکتور اراک را بتن ریختن 13 هزار سانتریفیوژ را جمع اوری و تخریب کردند 447 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده را اکسید کردند غنی سازی 20 درصدی را تعلیق کردند.
ناشناس۳۳۰۵۸۲۵۱۹:۰۵:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۶
دانشمندانی مانند فخری‌زاده و همچنین دانشمندانی که پس از برجام اخراج شدند
ناشناس۳۳۰۳۸۱۸۱۴:۲۴:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۵
کار بلد تر از ظریف اگر دارید معرفی کنید خب !!
ناشناس۳۳۰۳۹۳۸۱۵:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۵
وزیر خارجه ای که حتی تفاوت واژه SUSPEND (تعلیق) با واژه TERMINATE (لغو) را نمیدانست واقعا نوبر بود !
ناشناس۳۳۰۵۸۲۸۱۹:۰۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۶
وقتی بهش فکر می‌کنم شرم می‌کنم که یه وقتی وزیر خارجه ما بوده
ناشناس۳۳۰۳۹۸۴۱۶:۱۸:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۵
ظریف کار بلد نبود زیرا نتوانست 20 میلیارد دلار اموال ایران در عراق و کره جنوبی را پس بگیرد اکنون اقایان امیرعبداللهیان و باقری اموال بلوکه شده ایران را ازاد کردند.
ناشناس۳۳۰۴۲۳۱۱۹:۴۲:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۵
لطفا این آزاد کردند را بیشتر توضیح بده. آیا پول وارد ایران شده و میتونیم هر چی بخریم؟
ناشناس۳۳۰۴۴۲۶۲۲:۰۶:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۵
پولها در شعب بانک های ایرانی در قطر و عمان و عراق در دسترس هستن و می توانیم برای خرید کالاهای اساسی و غیره استفاده کنیم.
ناشناس۳۳۰۴۷۹۴۰۵:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۶
خوب نگفتید چطور این پولها آزاد شد مگر نه اینکه به خاطر مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا و توافق بر اینکه ایران سطح اورانیوم خود را از شصت درصد بالا نخواهد برد این پولها آزاد شد البته به طور کامل در اختیار ایران قرار نگرفت
ناشناس۳۳۰۵۱۱۲۱۰:۲۴:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۶
ظریف غنی سازی 3/5 درصد را پذیرفت چرا نتوانست پولها را ازاد بکند ؟!
ناشناس۳۳۰۴۰۶۲۱۷:۰۴:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۵
یک بقالی یا بنگاه دار معمولی که معامله می کند و معامله سود نداشته باشد زیر بار آن نمی رود
ناشناس۳۳۰۵۶۸۹۱۷:۱۴:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۶
اگر تمام سود خود را اول گرفته باشد زیر بار تعهداتش نمی‌رود در برجام این اتفاق افتاد
ناشناس۳۳۰۳۸۱۹۱۴:۲۵:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۵
حالا که شما این همه کارت بازی دارین و حکومت هم که یکدست شده ببینیم چه گلی به سر برجامیون می زنید!هرچند که مطمینم بیست سال دیگه هم که قدرت را در دست داشته باشید(با همین اقلیت مطلقی که طرفدارتون هستند) در عین این که ما را به فقر مطلق می رسانید باز هم مطابق عادت تان همه کاسه کوزه ها را بر سر برجام می شکنید!
ناشناس۳۳۰۳۹۰۴۱۵:۲۸:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۵
بانیان وضع موجود را تطهیر می کنی؟!!
ناشناس۳۳۰۴۲۳۹۱۹:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۵
با جراحی اقتصادی .. اردیبهشت سال گذشته، گرانیهای شدید پدیدار شد.
ناشناس۳۳۰۳۹۴۲۱۵:۵۵:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۵
برجامیون قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره را 10 برابر کردند یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
ناشناس۳۳۰۴۱۱۶۱۸:۰۱:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۵
روحاني بد!ولي قبل از روحاني ودر زمان دولت احمدی نژاد اوضاع گل وبلبل بود؟اقلا درزمان كدام ريس جمهور اوضاع خوب بود؟
ناشناس۳۳۰۴۱۹۸۱۹:۲۳:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۵
قدرت خرید در آخر سال احمدی نژاد از آخر سال روحانی 30 درصد بیشتر بود
ناشناس۳۳۰۴۳۶۷۲۱:۲۷:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۵
در زمان احمدی نژاد 7 سال نرخ تورم تک رقمی بود صد رحمت به محمود.
ناشناس۳۳۰۳۸۲۰۱۴:۲۶:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۵
هر چه سعی کنید او را خراب کنید به خودتان بر میگردد !!!
ناشناس۳۳۰۳۹۰۲۱۵:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۵
از نگاه طایفه ای دور شوید بهتر افراد را می شناسید!
ناشناس۳۳۰۵۳۲۲۱۲:۲۸:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۶
اتفاقا هجمه شدید اخیر شما به دولت قبل، نشان از طایفه گری دارد!
ناشناس۳۳۰۳۹۴۸۱۵:۵۸:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۵
یکی از شروط 9 گانه رهبری این بود که تعهدات ایران باید گام به گام و با توجه به لغو تحریمها صورت بگیرد اما روحانی و ظریف تعهدات ایران را با عجله و یکطرفه اجرا کردند اون وقت برای لغو تحریمها به طرف مقابل التماس می کردند.
ناشناس۳۳۰۳۸۲۸۱۴:۳۱:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۵
حتی دو تا بچه هم که هر کدوم وسیله ای از دیگری برداشته وقتی به هم اعتماد ندارن هم زمان وسیله ها رو رد و بدل می کنن اون وقت دولتمردان ما، جلو جلو به تمام تعهداتشون عمل کردن یعنی یک عمر استعمارگری آمریکا، فرانسه و ... رو نمی دونستن؟؟؟
ناشناس۳۳۰۳۸۳۲۱۴:۳۲:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۵
برجام یک سند خیانتی هست که واگذاری منافع ملی بود آن هم یکجا و نه گام به گام و طرف مقابل نصف تعهدات خود را هم عمل نکردن اما مبادله اسرا یک توافقی برد برد بود بلکه کف ترازو به نفع فلسطین آن هم گام به گام
ناشناس۳۳۰۳۸۶۴۱۴:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۵
کدام خیانت را می فرمایید ؟ در این دو سال جگر مردم از شکم شان بخاطر تورم بیرون آمد واقعا چه حسی دارید ؟ شما ها اینقدر می خورید که نمی فهمید چه بلایی به سر مردم داره می آد
ناشناس۳۳۰۳۹۹۲۱۶:۲۵:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۵
هر وقت فهمیدی صنعت و دانش کشور مانند اب و خاک کشور ناموس یک کشور هست که دشمن بخواهد از شما بگیرد.. و بلایی که دنبال باج دادن باشید به دشمن همین هست اقتصاد این شکلی و حتی برخی موارد از عمد انجام می دهند برای عصبانی کردن مردم تا باج دادن را تکمیل کنند!!
ناشناس۳۳۰۳۹۹۴۱۶:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۵
تورم کنونی بدلیل چاپ پول بدون پشتوانه در دولت قبل است بعد از خروج ترامپ از برجام صادرات نفت صفر شد و 4 سال با چاپ پول مملکت را اداره کردند.
ناشناس۳۳۰۴۰۵۶۱۶:۵۸:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۵
کاشکی دنبال مالیات بر دلالی کاذب هم بودن تا این چاپ پول تورم های بالا درست نکند که در کمال تعجب آن را در مجلس با همدستی رئیس وقت کنار گذاشتند
ناشناس۳۳۰۴۱۲۲۱۸:۰۵:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
به قول خود ليلاز اقتصاد دان نقدينگي رو اگه از زمان قاجار تا الان به ٢قسمت تقسيم كنيم!نصفش مربوط به دوران قبل ريسي هست ونصف ديگش مربوط به ٢سال دولت ريسي!بعبارت ديگه ريسي به اندازه كل تاريخ ايران اززمان قاجار پول چاپ كرده
ناشناس۳۳۰۴۲۰۰۱۹:۲۴:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۵
آمار غلط به شما دادن
ناشناس۳۳۰۴۴۳۷۲۲:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
در دوران روحانی به اندازه کل تاریخ ایران پول چاپ کردند سال 92 حجم نقدینگی حدود 400 هزار میلیارد تومان بود تا مرداد سال 1400 به مبلغ بی سابقه 4000 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
امید یاوری دارانی۳۳۰۳۸۹۷۱۵:۲۴:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۵
بارها گفته ام و بار دیگر هم می گویم : برجام خواست و اراده حاکمیت بود و دلایل ان نیز عبارتند از : 1.اجازه مذاکره به دولت 2.تصویب 20 دقیقه ای در مجلس اصولگرا به ریاست لاریجانی 3. تصویب فوری در شورای نگهبان 4.تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام 6. تصویب در شواریعالی امنیت ملی (طبق قانون اساسی بدون تایید رهبری اجازه اجرا ندارد) منتهای مراتب پیش بینی ها درست از اب در نیامد و ترامپ رییس جمهور شد و با ادعای اینکه منافع امریکا را تامین نمی کند از برجام خارج شد. اینکه هر از گاهی سرداران دیپلماسی را بنوازید بدون انکه دستاورد بهتری ارائه کرده باشید اگر سیاسی کاری نباشد مطمئنا بی انصافی مطلق است. خوب است یکی از دستاوردهای ملموس برای ملت را نام ببرید .
ناشناس۳۳۰۳۹۸۸۱۶:۲۱:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۵
جهت اطلاع دولت وقت نمی امد برجامی شکل نمی گرفت و وقتی رای آورد و دنبال برجام بود رهبری شرط گذاشت که....!
ناشناس۳۳۰۴۰۰۰۱۶:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۵
زمان انعقاد برجام انرا حاصل دیپلماسی دولت و فتح الفتوح می نامیدند و به یکدیگر لقب امیرکبیر و مصدق می دادند حالا که برجام شکست خورده میگن اراده حاکمیت بود !
ناشناس۳۳۰۳۹۶۹۱۶:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۵
این سند را مجلس و شورای عالی امنیت ملی تصویب کردند یعنی متوجه نشدند و تو فهمیدی؟!
ناشناس۳۳۰۳۸۳۳۱۴:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۵
الان غرب گداها می آیند می گویند نگذاشتند و چوب لای چرخ گذاشتند!
ناشناس۳۳۰۳۸۶۵۱۴:۵۳:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۵
شرق گرا ها چه می گویند ؟ می گویند بهبه این نعمت بی کران دولت رئیسی که تورم رادر 2 سال 300 درصد کرد
ناشناس۳۳۰۳۹۹۶۱۶:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۵
عزیزم در ایران شرق گرا نداریم در عصر کنونی و جلوی آوار دوستان را گرفتند تا آماری که گفتی ایجاد نشود
ناشناس۳۳۰۴۰۰۵۱۶:۳۰:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۵
تورم کنونی نتیجه 10 برابر شدن حجم نقدینگی و بدهی های انباشته دولت روحانی است دولت هنوز ماهیانه 20 هزار میلیارد تومان بدهی های دولت قبل را پرداخت می کند.
ناشناس۳۳۰۴۲۴۵۱۹:۵۴:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۵
دویت عزیز! این نظر گاه و بیگاه میگذاری و من پاسخ میدم ... اینک برای آخرین بار پاسخ میدم: ارزهای آزاد شده در کره، بدهی های دولت روحانی را پوشش میده.
ناشناس۳۳۰۴۴۴۲۲۲:۱۴:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۵
عزیزم ارز ازاد شده کره جنوبی 6 میلیارد دلار بود که با احتساب نرخ دلار 50 هزار تومان می شود 300 هزار میلیارد تومان در حالیکه بدهی دولت روحانی 1500 هزار میلیارد تومان بود یعنی بدهی دولت قبل 5 برابر بیشتر بود.
ناشناس۳۳۰۴۴۴۸۲۲:۱۷:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۵
عزیزم بدهی دولت روحانی 1500 هزار میلیارد تومان است اما شش میلیارد دلار ازاد شده معادل 300 هزار میلیارد تومان است یعنی یک پنجم بدهی دولت قبل در ضمن خود جناب همتی اذعان کرد که معادل 6 میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی پول چاپ کرده بود یعنی این پولها در دولت قبل پیش خور شده بود.
ناشناس۳۳۰۴۷۹۷۰۵:۱۲:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۶
همین بیست و چند میلیارد دلار پول‌های زمان صادرات نفت دوران روحانی هست که آزاد شد چرا صحبت از بدهی های دولت روحانی می زنید ولی صحبت از طلب های دولت روحانی ندارید هر وقت دولت محترم کنونی برجام را پاره کرد آنوقت ادعا کنید که برجام خسارت محض بود نه اینکه دو سال به دنبال احیا برجام باشد
ناشناس۳۳۰۵۱۱۴۱۰:۲۷:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۶
برجام خسارت محض بود زیرا سبب تشدید تحریمها و فشار حداکثری دشمن شد اما سبب ازاد شدن پولهای مصادره شده ایران نشد.
ناشناس۳۳۰۴۱۴۹۱۸:۳۴:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۵
در٤سال برجام تورم تك رقمي بود!قبل ازبرجام ودرزمان محمود وبعداز برجام تورم ٥٠٪؜شد
ناشناس۳۳۰۴۴۵۰۲۲:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۵
در زمان محمود 7 سال نرخ تورم تک رقمی بود اما در دوران فریدون 4 سال نرخ تورم 65 درصد بود.
ناشناس۳۳۰۳۸۴۰۱۴:۳۹:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۵
چون آنان دل خوشی نسبت به دشمن خود ندارند و تفکر مقاومت دارند و باج نمی‌دهند
ناشناس۳۳۰۳۸۴۴۱۴:۴۰:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۵
خیلی ها اینقدر خوش خیالند ک نمیدونن ظریف چه خطایی کرده.
ناشناس۳۳۰۳۸۵۲۱۴:۴۳:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۵
ظریف خان فقط کمی زبان انگلیسی بلد بود وگرنه معنی تعلیق رو هم نمیدونست
ناشناس۳۳۰۳۸۵۹۱۴:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۵
اگر عرضه داشتند یک نفر بهتر از ظریف سرکار می آوردند، حالا که ندارند میخواهند او را خراب کنند. مردم ظریف را دوست دارند چون دوست و دشمن خود را میشناسند
ناشناس۳۳۰۴۰۱۰۱۶:۳۴:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۵
روحانی و ظریف اگر عرضه داشتن تحریم ها را لغو می کردند و ارزش پول ملی را حفظ می کردند و رتبه پاسپورت ایرانی را ارتقاء می دادند اما نتیجه برجام شون یک دهم شدن ارزش پول ملی و سقوط 15 پله ای پاسپورت ایرانی و افزایش تحریمها از 700 عنوان به 1500 عنوان تحریم شد.
سعید۳۳۰۳۸۶۷۱۴:۵۶:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
خیلی جالبه از بام تا شام تو بوق و کرنا درباره برجام بد میگید، بعد اسم مذاکراتی که دولت محبوب انجام میده رو میذارید احیای برجام! اگر بده چی رو میخواید احیا کنید؟!؟!؟!
ناشناس۳۳۰۴۰۵۷۱۶:۵۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۵
اگر ماشه نبود حق با سماست
ناشناس۳۳۰۴۰۶۴۱۷:۰۵:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۵
دولت انقلابی بدون تضمین لغو موثر تحریمها و تامین منافع ملی توافق خسارت بار نخواهد کرد.
ناشناس۳۳۰۳۸۶۸۱۴:۵۶:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۵
البته شما طرف دارهای شرق گرا و وابسته به چین سرتان را زیر برف کردید و گرانی را حس نمی کنید !! می گید کو گرانی ما که چیزی حس نمی کنیم
ناشناس۳۳۰۴۰۵۹۱۷:۰۱:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۵
به غرب جانت بگو دست از دشمنی با ایران بردارد تا مانند بقیه دنیا اعم از شرق و غرب(به غیر از بلوک غرب) و جنوب و شمال با ایران همکاری شود تا دنبال برف اب شده نگردی!
ناشناس۳۳۰۳۸۷۰۱۴:۵۷:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۵
درود بر دکتر ظریف قهرمان
ناشناس۳۳۰۴۰۲۶۱۶:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۵
قهرمان بتن ریزی !
ناشناس۳۳۰۵۸۳۳۱۹:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۶
قهرمان تعلیق، نه ببخشید لغو. نه همان تعلیق معنای suspend چیه؟ کسی میدونه؟ این وزیرمون بوده خدایاااااا
معلم تاریخ۳۳۰۳۹۰۳۱۵:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۵
دولت ها مجری سیاست های کلی نظام هستند. این درگیری ها بخاطر اختلاف سیاسی است.البته نقش کاسبان تحریم ،غرب زدها و شرق زده ها فراموش نشود. تاریخ نشان داده که در جنگ ها ان چیزی که ارزش ندارد جان و زندگی انسان های بی کناه است.
ناشناس۳۳۰۴۰۱۵۱۶:۳۵:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۵
سیاست کلی نظام دفاع از مردم مظلوم فلسطین است ظریف چرا اخیرا برخلاف سیاست کلی نظام و برخلاف منافع ملی و در جهت تامین منافع دشمن سخنرانی کرد ؟!
ناشناس۳۳۰۴۰۷۶۱۷:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۵
اطاعات خود را بیشتر کن دولت ها هم نقش بالایی در سیاست ها دارند و حتی برخلاف آن هم عمل می کنند
ناشناس۳۳۰۳۹۱۰۱۵:۳۱:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۵
برجام سراسر خیانت بود اما ما حاضریم دقیقا به همان خیانت برگردیم. آنقدر کم حافظه شده اید که دیروزتان را هم یادتان رفته . هر موقع صحبت از دلیل عم خروج از برجام بد صحبت می شود فرار می کنید. چرا هنوز از این برجام بد که در مجلس انقلابیتان آتشش زدید حاضر نیستید خارج شوید حتی وزیر خارجه تان در خواب هم تماس غربی ها برای احیاء همان برجام را می بیند. هر گاه توانستید 100 دلار بصورت رسمی و بدون مجوز امریکا به کشور وارد کنید آن وقت بیایید از برجام بد بگویید.
ناشناس۳۳۰۴۰۲۵۱۶:۴۰:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۵
سال گذشته 60 میلیارد دلار صادرات نفت و 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و ارز حاصله بدون اجازه امریکا به کشور اومد.
ناشناس۳۳۰۴۲۲۱۱۹:۳۷:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۵
جدی؟؟؟
ناشناس۳۳۰۴۴۵۳۲۲:۲۰:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۵
بحث جدی است شوخی نداریم.
ناشناس۳۳۰۴۴۱۳۲۱:۵۹:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۵
پول کجاست دقیقا؟
ناشناس۳۳۰۴۶۴۵۰۰:۱۹:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۶
دقیقا سر سفره هست
ناشناس۳۳۰۳۹۱۶۱۵:۳۷:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۵
نقد درستی است. اجرای توافق عجولانه و احساسی بود و ماهیتا هم توافق بدی بود.
ناشناس۳۳۰۳۹۱۷۱۵:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۵
اين فلاكت كه از سال97 مردم دچار شدند قبل از برجام قرار بود سرمون بياد
ناشناس۳۳۰۴۰۰۳۱۶:۲۹:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۵
برجام رخ نمی‌داد الان تورم زیر 15 بود آن هم بدون اصلاحات اقتصادی و اصلاحات اقتصادی انجام می شد تک رقمی
ناشناس۳۳۰۴۱۲۵۱۸:۰۸:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۵
احمدي نژاد مگه درپايان دولتش تورم ٥٦٪؜تحويل نداد؟قبل از برجام تورم چقدربود؟فقط تو٤سال برجام مردم ففير ايران طعم تورم تك رقمي رو چشيدن
ناشناس۳۳۰۴۲۰۶۱۹:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۵
تورم در ان زمان به 35 درصد رسید که دوبرابر شد اما تورم در دوره روحانی 4 برابر و در رقم 45 درصد بعد سرکوب اقتصادی شد
ناشناس۳۳۰۴۳۷۰۲۱:۲۹:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۵
در دولت احمدی نژاد نرخ دلار 3 برابر شد اما در دولت روحانی 10 برابر شد.
ناشناس۳۳۰۴۱۵۱۱۸:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۵
در٤سالي كه برجام معتبربود تورم تك رقمي ومردم نفس راحت كشيدن!قبل ازبرجام ودرزمان دولت اصولگرا وبعداز برجام تورم ٥٠٪؜شد
ناشناس۳۳۰۴۶۴۷۰۰:۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۶
سرکوب ارزی منظورت هست؟! حتی دولت نهم و دهم هم سرکوب ارزی کرد و به این تورم هم نرسید!
ناشناس۳۳۰۳۹۴۵۱۵:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۵
واقعا کی حرص شما خالی و تموم میشه و به عقلانیت برمیگردید؟!!!!!
ناشناس۳۳۰۴۱۰۵۱۷:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۵
باج دادن و تسلیم عقلانیت بود ؟!
ناشناس۳۳۰۳۹۵۲۱۶:۰۰:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۵
آقایان مگرنمی گویید که برجام فاجعه بود ومملکت راصدسال به عقب برداگراین چنین است چراحالاشمادنبال برجام هستید؟راست می گویید تمام مدعیان مخالف برجام رادعوت کنیددریک مناظره زنده تلویزیونی وآقایان ظریف وعراقچی راهم دعوت کنید بعدقضاوت رابه مردم بسپارید یکطرفه به قاضی نرید وذهن مردم رابا این نظرات بیهوده مشغول نکنیدمجرمان زنده اند وشما مدعیان هم حاضریکباربرای روشن شدن حقیقت این مناظره رابرگزارکنیدلطفا.
ناشناس۳۳۰۴۱۰۸۱۷:۴۱:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۵
مشکل اینجاست که ظریف و عراقچی همواره از مناظره با منتقدین برجام فرار کردند و هیچگاه حاضر به مناظره نشدند و نمی شوند.
ناشناس۳۳۰۳۹۶۷۱۶:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
اگر زیرساخت های هسته ای نابود شده پس غنی سازی ۶۰ درصد با کدام زیرساخت داره انجام می شه؟ یعنی یک شبه زیرساخت درست شده؟
ناشناس۳۳۰۴۰۶۸۱۷:۰۷:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۵
غنی سازی 60 درصد مصوبه مجلس بود در برجام غنی سازی ایران به 3/5 درصد محدود شده بود.
ناشناس۳۳۰۵۳۴۱۱۲:۳۹:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۶
و عجبا این زیر ساخت سازی در بهبود وضعیت بد معیشتی انجام نمیشود!!!
ناشناس۳۳۰۴۰۰۲۱۶:۲۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۵
از کسی که همه عمرش رو آمریکا درس خونده و زندگی کرده چه انتظاری میشه داشت؟ صرف قرارداد بستن با موجودی مثل آمریکا محل اشکال است که این جماعت نمیفهمند. و در نهایت دیدید که هزینه آن را ملت پرداخت کردند.
ناشناس۳۳۰۴۱۰۱۱۷:۳۵:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۵
پس چرا رهبر انقلاب کار او را نرمش قهرمانانه خطاب کرد؟
ناشناس۳۳۰۴۰۲۳۱۶:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۵
نویسنده از دیدگاه خود بخوبی سخن گفته است لیکن هیچ تحلیل مبتنی بر استدلال برای روش درست از دیدگاه خودش ارائه نداده است که بدانیم راهکار درست چه بوده است. ضمنا یادمان باشد که تحریم ها و تهدید هایی در آن زمان از سوی غرب مطرح بود که عواقبی شاید بدتر داشت.
ناشناس۳۳۰۴۰۸۳۱۷:۲۰:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۵
جالبه که طرفدارای وضع موجود هیچوقت نمیان بگن اگه برجام بد بود چرا الان که قدرت دست خودشونه و آقای ظریف هم کاره ای نیست دارن برای احیاش التماس میکنن؟
حسام۳۳۰۴۰۹۷۱۷:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۵
نویسنده دقیقا ماننده ان مربی است که کنار گود نشسته بود و هی میگفت لنگش کن برادر من وقتی هیچی نمیدونی و خودت جای مسئولین نیستی حرف نزن این دولت هم انچنان آش دهن سوزی نبود همین دولتی که هی پزش رو میدید قرا بود سالی یک میلیون خانه بسازه چی شد ؟؟؟؟ قرار بود بورس رو درست کنه چی شد ؟؟؟؟ قرار بود تورم رو کنترل کنه چی شد ؟؟؟ قرار بود وضعیت قیمت مسکن رو درست کنه چی شد ؟؟؟ 5 نفر کاندیدای انتخابات در مناظرات امدند که مصلا مملکت رو درست کنند جناب زاکانی که امروز شهردارند آیا هیچ میدانند امروز هوای تهران چه جهنمی بود ؟؟؟ جناب محسن رضایی کجاست ؟؟؟الان چکاره کشور است ؟؟؟ جناب میرسلیم الان کجای مملکتند؟؟ اصلا میفهمند مملکت چگونه است ؟؟؟ طبق امار رسمی و به نقل از ایسنا در آبان ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢١٠.٩ رسیده است که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٢ درصد افزایش و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٤.٩ درصد افزایش داشته است لطفا قبل از هر قضاوتی اول خودتون رو جای دولت قبل بگذارید !
ناشناس۳۳۰۴۳۷۴۲۱:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۵
تعلل دولت قبل در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای اتمی دلایل الودگی هواست در ضمن وعده ساخت مسکن اجتماعی چرا محقق نشد ؟!
ناشناس۳۳۰۵۳۵۳۱۲:۴۹:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۶
عزیزم! آیا میدونی که بیشتر آلودگیهای هوا از فعالیت نیروگاههای فسیلی برق است؟
علی۳۳۰۴۱۱۰۱۷:۴۷:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۵
اول توافق رهبری فرمودند مواظب نفوذیها باشید نفوذ برخی مثل علی واعظ و جیسون رضاییان در دستگاه دیپلماسی فراموش نمی شود
ناشناس۳۳۰۴۱۱۵۱۸:۰۱:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۵
شما هیچکس را قبول ندارید جز خودتان بیماری که شاه نیز به آن دچار بود
ناشناس۳۳۰۴۱۷۳۱۸:۵۶:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۵
هرسال میگیم دریغ از پارسال صد رحمت به ظریف وتیم روحانی حداقل مردم فقیر هرچند روز میتوانستند چند روز یک مرتبه گوشتی بخرند ولی الان ماهی یک مرتبه نمی‌توانند،ویا روحانی لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس فرستاد ولی رئیسی آن را پس گرفت ؛گویی دولت تصمیم به فشار بر قشر مستضعف گرفته است البته این حرفها برای نویسنده مقاله قابل درک نیست چون وابسته به دولت هستند وانشعابی از خزانه دارند
ناشناس۳۳۰۴۹۸۷۰۹:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۶
لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب شد و از سال اینده اجرایی می شود روحانی چرا طرح رتبه بندی معلمان را اجرایی نکرد ؟!
بازنشسته کشوری۳۳۰۵۳۴۷۱۲:۴۵:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۶
معلومه که شما لایحه رو نخوندی! عزیزم میدونی برای اجرای این لایحه چند سال در نظر گزفته اند؟ در دو سال گذشته نقدا افزایش حقوق بازنشستگان را کمتر از نصف تورم انجام دادند یعنی سوق دادن بازنشستگان بسوی فقیرتر شدن و برای سال آینده هم همین سناریو را پیش بینی کرده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. درباره توبه تتلو

  5. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  6. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. فردا دیر است...

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  23. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

پربحث‌های هفته

  1. چرا این همه بد اخلاقی؟

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  4. فردا دیر است...

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  6. تنوری که هنوز سرد است...

  7. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  8. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  9. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  10. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  11. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  12. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  13. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  14. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  15. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  16. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  17. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  18. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  21. واکنش آمریکا به اظهارات هسته ای کمال خرازی

  22. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  23. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  24. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  25. افشاگری رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی علیه «احمد علیرضابیگی»

آخرین عناوین