توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 207860
درمحضر زیارت عاشورا 3
بخش تعاملی الف - سعید اسدی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۰
۵-جنبه درونی و روانی تقابل: خداوند تبارک وتعالی در آیه ۸۴ازسوره اسراء می فرماید: [قُل کُلٌّ یَعمَلُ عَلَی شاکِلَتِهِ، بگو هرکس برحسب ساختار روحی و شخصیتی (= ذات و طبیعت) خود عملی انجام خواهد داد]

این بدان معناست که هر انسانی چه در اردوگاه لاهوت و چه در اردوگاه طاغوت عضویت داشته باشد و یا عضو هیچیک از دو اردوگاه نباشد، درهر صورت بر اساس سازمان روانیش عمل خواهد کرد. اما سوال اینجاست که ساختار شخصیتی انسان ها چگونه و بر اساس چه سازوکاری شکل می گیرد؟ چگونه است که عده ای لاهوتی و عده ای طاغوتی می شوند؟ وچگونه است که عده ای برای مدتی در یک اردوگاه اقامت دارند وبعد از آن به اردوگاه مقابل کوچ می کنند؟! چه عواملی موجب عضویت یک انسان در یک اردوگاه ویا کوچ رَوی او از اردوگاهی به اردوگاه دیگریا بی تفاوتی وی دربه عضویت درامدن دریکی از دو اردوگاه می شود؟

مساله این است که دو قطب لاهوت و طاغوت در ساختمان وجودی هر انسانی اردو زده اند: [فَاَلهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقوَیَهَا،آیه ۸ سوره ۹۱]. یعنی تقابل دو اردوگاه لاهوت و طاغوت قبل از این که جنبه بیرونی - اجتماعی داشته باشد، جنبه درونی – روانی داشته و دارد. کیفیت جدال و کشمکش این دو قطب در درون ادمی، وضعیت شاکله او را مشخص خواهد ساخت. با این توصیف، سرزمین وجودی هر انسانی، کربلا و هر روز وی، عاشورا است و خواهد بود. این نبرد به طور دایم در درون انسان وجود دارد و اگر هر اردوگاهی در مملکت وجودی انسانی به پیروزی برسد، آن انسان در اجتماع ،پرچم نمایندگی فکری – عقیدتی آن اردوگاه پیروز را بالای سر خواهد گرفت و به دوش خواهد کشید.

مهمترین کارکرد اردوگاه لاهوت در مملکت وجودی انسان، حفاظت از پیوند لایه روحانی انسان با ساحت مقدس باری تعالی است تا ندای الله همیشه دراین سرزمین طنین اندازباشد و بینش، روش و منش او صبغه الهی به خود بگیرد. در عوض مهمترین کارکرد اردوگاه طاغوت قطع کامل یا سست کردن این پیوند به هر طریق ممکن ازجمله: وسوسه، فریب، نیرنگ، توطئه، دسیسه، نفاق،ریا، تطمیع، تهدید و یا تهاجم مستقیم است.

لذا صرف گرایش به اردوگاه لاهوت وانجام ثبت نام اولیه و ورود به حریم اسلام پایان کار نیست بلکه آغازکار است. زیرا حریم اسلام به عنوان اولین پله و مرتبه از پلکان و مراتب اردوگاه لاهوت،حریمی بس سست بنیاد و متزلزل است وپایه های ان با اولین برنامه نَرم اردوگاه طاغوت فرو می ریزد [قَالَتِ الاَعرَابُ اَمَنّا،قُل لَم تُؤمِنُوا وَلکِن قُولُوا اَسلَمنَا وَ لَمّا یَدخُلِ الاِیمَانُ فِی قُلُوبِکُم؛ایه ۱۴از سوره ۴۹].

این مرحله آنچنان ناامن و زیرسلطه اردوگاه طاغوت است که اگراعضای آن به اسم عضویت در اردوگاه لاهوت و در پوشش جامه اسلام، اقدام به قتل امام و پیشوای وقت لاهوتیان کردند، نباید تعجب نمود. بنابراین برای رهایی از این حریم سست بنیاد چاره ای جز ارتقاء به حریم بالاتر و استوارتری چون ایمان که در برابر حملات طاغوتیان از ضریب امنیت بالاتری برخوردار است، نیست [وَلَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرِینَ عَلَی المُؤمِنِینَ سَبِیلاً، ایه ۱۴۱ سوره۴].

دریک جمع بندی می توان گفت که حسین علیه السلام ابتدا در کربلای درون تا رتبه ایقان تعالی یافت، آنگاه توانست در کربلای برون ضمن حماسه آفرینی و ترسیم خط مشی لاهوتیان، شهادت را نیز نصیب خود نماید.
 
کلمات کلیدی : سعید اسدی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.