به گزارش صبا، به تازگی شرکت پوشینه بزرگسال ایزی لایف از نام استاد محمدرضا شفیعی کدکنی پژوهشگر، شاعر و نویسنده معاصر ایرانی در تبلیغات خود استفاده کرده و به زعم خود به معرفی او پرداخته بود که این اتفاق واکنش صفحه مجازی این استاد را که به واسطه ادمین اداره میشود به همراه داشت.
در مطلبی که صفحه مجازی شفیعی کدکنی نسبت به این اتفاق منتشر کرده، آمده است: «ما بنا را بر این میگذاریم که شما شرکت محترم تولیدکننده پوشینه بزرگسال قصد داشتید که بگویید در سنین بالا و سالمندی هم میتوان تاثیرگذار بود و چه و چه…
اما عرض میکنم که این چند روز، سلسله تبلیغات شما که در لایه بعدی نشان دادن برند و محصولات شماست، بسیاری از علاقهمندان به استاد شفیعی کدکنی را ناراحت کرده است. ما در کانالهای طنز و زرد، تبلیغات شما را با چند جین طعنه و تمسخر دیدیم که دست به دست شد.
میدانیم که شما قصدتان این نبوده است.
اگر قصدتان کار فرهنگیست ما میتوانیم چندین اولویت کار فرهنگی در روستاها و مدرسهها به شما معرفی کنیم که تاثیر مقبت آن صدها برابر این تبلیغات است.
تازه اگر حوزه کاری و برندی شما ارتباطی به این امور داشته باشد. اگر قصدتان مباحث انگیزشیست این روش شما نهتنها مثبت نبوده است بلکه بسیاری از دانشجویان و علاقهمندان را ناراحت کرده است.
صمیمانه و از سر دغدغه چند سطری برای شما نوشتیم.
منتظر توضیح و جوابیه شما به علاقهمندان فرهنگ، دانشجویان و استادان هستیم و مبنای ما نیت اولیه مثبت شما بوده است.
در کدام کشور برند پوشک و پوشینهسازش استاد بزرگ فرهنگ و ادبیاتش را معرفی میکند؟»
و در پیامی دیگر ادمین این صفحه ضمن تاکید بر مستقل بودن فعالیت خود، صراحتا اعلام کرد که از حریم اهالی فرهنگ دفاع میکند: «بنده شخصا ایستادهام و کوتاه نخواهم آمد.
اگر دیگر در اینجا چیزی نمانده باشد، هنوز حریمِ اهالی فرهنگ ایران و بزرگانش سرباز دارد.
باید عذرخواهی کنید، حذف کنید و توضیح بنویسید.
ادمین رسانه شفیعی کدکنی [این رسانه مستقل است و استاد محمدرضا شفیعی کدکنی هیچ نظارتی ندارند.]
ایزی لایف عذرخواهی کرد
در پی این واکنش ادمین، شرکت ایزیلایف اطلاعیهای صادر کرد و ضمن عذرخواهی و حذف این محتوا گفت: «در پی دغدغه مهربانانه علاقهمندان به بزرگان و مفاخر این دیار، ایزی لایف ضمن عذرخواهی صمیمانه اعلام میدارد که در ذات محتوای «معرفی مفاخر» چیزی به جز احترام به بزرگان که ستونهای فرهنگی و ایجاد سرزندگی در سالمندان و ستونهای خانواده هستند، مفهومی وجود نداشته است.
حذف این فعالیت برای احترام به نظر کاربران و پیشگیری از سواستفاده غیرهمدلانه دیگری صورت پذیرفت.
استاد عالیقدر جناب آقای شفیعی کدکنی از بلندترین قلههای ادب این مرز و بوم هستند و خواهند بود، قلهای که احترام و عزتشان بیشک واجب قلبی تک تک ما در ایران، جامعه ادبی و فرهنگی و خانواده ایزیلایف بوده و خواهد بود.
سایهشان بر سر فرهنگ ایران مستدام …»
اما نه این اطلاعیه و نه عذرخواهی این برند، اشتباه مسلم آنها را رفع نمی کند و برخلاف توضیحی که در اطلاعیه آنها آمده است مسلم است که استفاده از شهرت استاد شفیعی کدکنی و همچنین نداشتن شناخت عمیق نسبت به جایگاه ایشان سبب چنین اتفاقی شده است.
این روزها با گسترده شدن شبکه های اجتماعی کاربرمحور بخش مهمی از نظارت و نقد و نظر مستقیما از سوی مردم انجام می گیرد و همین مساله می تواند باعث افت و خیزهای زیادی برای شرکت های مختلف شود؛ همانطور که حالا این شرکت با آن رو به رو شده است.