چرا اقدامات ترافیکی کم اثر هستند؟ همیشه آسان‌ترین راه بهترین راه نیست!

احمدرضا هدایتی،   4030921140
همیشه آسان‌ترین راه بهترین راه نیست!

طی چند سال گذشته اقدامات ترافیکی متعددی توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله؛ شورای شهر، شهرداری، پلیس راهبر و دیگر اعضای شورای ترافیک برای ساماندهی وضعیت ترافیکی شهر تهران صورت گرفته است.

اما در بسیاری از موارد نه تنها این اقدامات باعث کاهش تخلفات رانندگی، کاهش بار ترافیکی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و یا کاهش آلودگی هوا نشده است، بلکه معضلات موجود در این رابطه را تشدید نموده است.

دلیل مضاعف شدن این ناهنجاری‌ها را باید در توسل دستگاه‌های ذیربط به استفاده از ساده‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها به جای بهترین، مؤثرترین و منطقی‌ترین روش‌ها جستجو نمود.

به‌عنوان مثال؛ چند سال قبل شهرداری برای کاهش بار ترافیکی منطقه، حدفاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع) را تبدیل به پیاده‌راه کرد که در دوره جدید با توجه به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان، مجدداً تردد خودروها در این مسیر جریان پیدا کرد.

همچنین چند سال قبل برای مدیریت ترافیک میدان شهدا، انتهای خیابان پیروزی یکطرفه شد و مسیری نسبتاً طولانی جایگزین آن گردید که همین مسئله سبب شد تا اکثر موتورسواران مسیر قبلی را بر خلاف جریان حرکت خودروها طی نمایند که سوانح و پیامدهای نامطلوبی به همراه داشته است. 

در سال جاری نیز شهرداری در برخی از خیابان‌ها از جمله خیابان 17 شهریور تلاش کرد تا با نصب موانع در بریدگی‌های وسط خیابان که برای عبور عابرین پیاده ایجاد شده و حذف تعدادی از گذرگاه‌ها از عبور موتورسوارها از این گذرگاه‌ها، جلوگیری نماید تا هم از میزان تصادفات بکاهد، هم ترافیک روان‌تری ایجاد نماید و هم به تبع آن به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا کمک کند.

این در حالی است که نه تنها این خواسته‌ها محقق نشد، بلکه اکنون موتورسوارها برای کاهش مسیر تردد، مسیرهای طولانی‌تری را در جهت خلاف مسیر خودروها طی می‌کنند که در نتیجه هم وضعیت ترافیکی مختل شده، هم احتمال تصادفات افزایش یافته، هم قانون‌گریزی در حال نهادینه شدن است و هم به علت کُند شدن تردد خودروها بر میزان آلودگی هوا افزوده شده است، البته این موارد در سایر نقاط شهر نیز مصداق دارد و در پاره‌ای از موارد شامل خودروها نیز می‌شود.

این در حالی است که دستگاه‌های ذیربط می‌بایست با اقداماتی نظیر؛ کار فرهنگی اثرگذار، اِعمال مستمر و بی‌وقفه قانون و یا اقداماتی مانند احداث زیرگذر، نصب پل‌های ویژه عبور موتور، احداث دوربرگردان‌ها ویژه موتور و یا احداث مسیرهای ویژه برای موتورسواران (مشابه مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری) اهداف موردنظر را دنبال نمایند.

نکته قابل ذکر دیگر در این رابطه این‌که افزایش تابلوهای راهنمای معابر نیز می‌تواند به جلوگیری از سردرگمی رانندگان در معابر شهری کمک و یافتن مسیرهای درست را برای آنها تسهیل نماید و بار ترافیکی در معابر را تعدیل نموده و در نتیجه به کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش تصادفات منجر شود.

به همین دلیل قبل از اجرای هر طرحی باید پیامدهای احتمالی منفی کار احصا و راه کارهای برون رفت از آنها مشخص شود.

 

.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

  2. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

  3. هیولای نئولیبرالیسم «اسد» را بلعید!

  4. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

  5. هشدار ربیعی درباره قانون حجاب: به سرنوشت قانون ماهواره دچار می‌شود

  6. تصاویر بازگشت آوارگان سوری از ترکیه

  7. سینمای ایران؛ کفگیری که به ته دیگ خورده است

  8. اتفاق عجیب در سلول‌های مخفی زندان «صیدنایا» در سوریه

  9. رهبر معارضان سوری: در مجازات افسران شکنجه کننده ملت سوریه کوتاهی نخواهیم کرد

  10. محسن رضایی: آماده فروش سلاح به کشورهای عربی برای ایجاد امنیت در منطقه‌ایم

  11. حملات اسرائیل به سوریه | تصاویری از استقرار تانک‌ها در دمشق

  12. فروپاشي سوريه از نظرگاه جنگ شناختي

  13. روزهای سیاه سوریه از غارت و ناامنی تا اشغال مناطق جنوبی

  14. وزیر نیرو: ۶۰ درصد انرژی در مسیر انتقال و مصرف تلف می‌شود

  15. به‌عنوان مجری قانون، ملاحظاتی درباره طرح عفاف و حجاب داریم/دوستان از سایه خارج شده تا گفت‌وگو کنیم

  16. دستگیری فردی با ۵۰ میلیون درآمد روزانه با ۵ کلاس سواد

پربحث‌های هفته

  1. چرا اسد رفت؟!

  2. ذوق زدگان وطنی در فردای سوریه !

  3. چرا ارتش سوریه نمی جنگد؟!

  4. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

  5. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

  6. کنایه‌های شمخانی به احمدی‌نژاد و جلیلی/ اظهارات عجیب فائزه هاشمی درباره حجاب/ زنگ خطر برای امنیت‌ ملی

  7. هیولای نئولیبرالیسم «اسد» را بلعید!

  8. آغاز «نمی‌گذارند»‌های پزشکیان/ کمی هم به اقتصاد بپردازید آقای همتی!/ توصیه زیدآبادی به افرادی که از سقوط بشار اسد شاد شده‌اند

  9. اجرای قانون حجاب به تاخیر افتاد/ جزئیات تصمیم شورای امنیت ملی کشور

  10. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

  11. دردسرهای اردوغان با سوریه جدید

  12. اتهام‌افکنی‌های عجیب علیه قالیباف/ انتقاد شرق از سخنان جواد لاریجانی/ یک ادعا درباره رویگردانی بشار اسد از ایران

  13. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: قبل از آنکه دیر شود، ایران را به سلاح هسته‌ای مجهز کنید/ نیمی از بی‌حجابی‌ها ناشی از اعتراض به وضع موجود است

  14. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

  15. سیمای صد روزه ۴ وزارتخانه کلیدی

  16. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

  17. قانونی حساس و بازتاب هایی حساس تر !

  18. بزک کردن تروریست ها !

  19. اردوغان:‌ رهبر واقعی یکی منم، یکی پوتین !

  20. جریمه‌ها در قانون حجاب بر چه اساسی تعیین شد؟

  21. راه پرپیچ و خم بنزینی به کجا ختم می‌شود؟

  22. نامه مجتبی ذوالنوری به ظریف: بدون هرگونه تعلل از سمت غیرقانونی خود کناره گیری کنید

  23. نظر «مهاجرانی» درباره اوضاع سوريه

  24. عوامل شهادت تکنیسین اورژانس ایرانشهر شناسایی شدند

  25. ظریف را آمریکا و اروپا تحریم کرده اند، ما هم در داخل تحریمش کنیم؟/گرانی ها بخاطر عملکرد دولت پزشکیان نیست

آخرین عناوین