در نامه ای به رئیس جمهور مطرح شد: انتقاد احمد توکلی از ابلاغ مصوبه کنکوری توسط رئیس جمهور

گروه فرهنگی الف،   4010508139 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس جمهور نسبت به ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد و آنرا خلاف عدالت و مطلوب اقشار خاصی از جامعه و بستر مفسده های دیگر برشمرد.

انتقاد احمد توکلی از ابلاغ مصوبه کنکوری توسط رئیس جمهور

 

یه گزارش الف متن این نامه بدین شرح است

 

جناب آقای دکتر رئیسی

رئیس محترم جمهور

 

سلام علیکم

سرانجام مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست جنابعالی ابلاغ شد. این اقدام شما با وجود مخالفت گسترده ذینفعان، رسانه ها، شخصیتهای مستقل سیاسی، 271 نماینده مجلس و کمیسیون آموزش مجلس صورت گرفت. این کار، تعجب از دولتی را برانگیخت که دعوی عدالتخواهی و انقلابی بودن دارد و باید همه شاهد صدق این عناوین باشیم، انشاءالله. چون سابقه فردی شما با عدالت شناخته میشد، این تعجب شدت یافت. علت مخالفت هم آثار ستم برانگیز مفاد و احکام این مصوبه بود. ظالمانه بودن این مصوبه را دیده بان بارها در رسانه ها و نامه ها خطاب به مسولان از جمله جنابعالی یادآور شده بود. مجددا مواردی از این مشکلات بنیادی را تکرار میکنیم:

 

۱. نهادینه شدن شکاف طبقاتی توسط نظام آموزشی:

تنوع و تعدد مدارس در آموزش و پرورش فعلی ما به ۲۳ نوع رسیده است. هر کدام از این مدارس کیفیت آموزشی متفاوتی را به دانش آموزان ارائه می دهند. یکی در کپرهای سیستان و بلوچستان درس می خواند و یکی در مدرسه منطقه یک تهران. وضعیت آموزش مدارس دولتی و غیردولتی در یک منطقه نیز با هم تفاوت بسیار دارد. و حتی بین دو مدرسه دولتی در یک منطقه نیز تفاوتهای آموزشی هست.

با این مصوبه و کشاندن رقابت کنکور به امتحانات نهایی سال دهم، یازدهم و دوازدهم، دانش آموزان برای کسب آموزش عالی، از سنین پایین تر به کیفیت آموزشی بهتر نیازمند می شوند که لازمه آن ورود به مدارس پولی و آموزشگاه های خصوصی است که اکثریت خانواده ها توان پرداخت هزینه های آن را ندارند. از سوی دیگر، داوطلبان برای افزایش نمرات نهایی خود باید در امتحانات ترمیم معدل (ترمیم سوابق تحصیلی) شرکت کنند که این امتحانات نیز بار مالی بالایی به داوطلبان و خانواده های آنان تحمیل خواهد کرد. بنابراین با شیوع نمره گرایی و به تبع آن پرداخت هزینه از سوی خانواده های غنی و در مقابل آن، جاماندن خانواده های فقیر ، شاهد تعمیق بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی در جامعه خواهیم بود.

 

2. تناقض این مصوبه با سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش:

یکی از اهداف بزرگ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع فرهنگ و تربیت است.

سند تحول بنیادین تاکید دارد که رویکرد از آموزش به تربیت تغییر یابد و رویکرد فرهنگی و تربیتی را در مقابل رویکرد آموزشی میداند.

در مصوبه اخیر، امتحانات نهایی از یک پایه به سه پایه تحصیلی تسری پیدا کرده است یعنی آموزش و پرورش موظف است از تمامی دانش آموزان پایه دهم ، یازدهم و دوازدهم، امتحانات نهایی و سراسری بگیرد و دانش آموزان باید از پایه نهم به فکر کسب نمره عالی در امتحانات نهایی سه سال پایانی باشند.

اگر این مصوبه را بخواهید اجرا کنید، دانش آموزان باید خودشان را برای امتحانات سه پایه متوسطه دوم آماده کنند که موجب استمرار رویکرد "نمره‌گرایانه و صرفا آموزشی" می شود و رویکرد تربیتی که هدف اصلی سند تحول بنیادین است، نادیده گرفته می‌شود.

عجیب‌تر آنکه "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" و "سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" ، هر دو مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در تعارض با یکدیگرند و مصوبه کنکوری اخیر، اهداف سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش که مصوب همان شوراست را در عمل نقض می‌کند.

 

3. بی اهمیت شدن زبان و ادبیات فارسی، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجه:

درس های عمومی دروس فرهنگ‌ساز جامعه ما هستند که نام دروس عمومی بر روی آنها نشان دهنده آن است که هر فردی، فارغ از نوع رشته‌اش، نیازمند است که این درس ها را با جدیت مطالعه کند. اگر این دروس از آزمون سراسری حذف شوند ، حتما با کم توجهی داوطلبان، خانواده ها و مدارس روبه‌رو می شوند. آزموده را آزمودن خطاست، برای مثال به وضعیت فعلی درس زمین شناسی توجه شود که حتی در کنکور هم سوال از آن طراحی می‌شود اما به جهت این که ضریب کمی به این درس داده شده است، از سوی مدارس و دانش آموزان نادیده گرفته می شود و ساعات تدریسش را به درس های دیگر اختصاص می دهند. دروس هویت‌محوری نظیر تاریخ و جغرافیا که در کنکور سوالی از آن ها طراحی نمی‌شود نیز به همین شکل به فراموشی سپرده شده‌اند و اگر دروس عمومی را از کنکور حذف کنیم، عاقبت دروسی مانند تاریخ ، جغرافیا و زمین شناسی در انتظار زبان و ادبیات فارسی ، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجه است و فرزندانمان از تاثیر این دروس در جامعه و زندگی محروم خواهند شد و با فراموشی این دروس در جامعه روبرو خواهیم شد.

 

4. چندین برابر شدن منافع موسسات کنکوری و آموزشی که به مافیای کنکور معروف شدند:

از آن جا که با اجرای این مصوبه همچنان آزمون سراسری تاثیر قابل توجهی در پذیرش دانشجو دارد، با تاثیر قطعی معدل در کنار رتبه کنکور، تجارت جدیدی برای کسب نمره ۲۰ در دروس سه پایه امتحان نهایی (بیش از ۳۰ عنوان جدید) شکل می گیرد. در همین چند ماه اخیر شاهد چاپ هزاران جلد کتاب ارتقای نمرات نهایی از سوی ناشران خاص بوده‌ایم و آموزشگاه ها نیز در کنار کلاس های کنکور، اخیرا دانش آموزان را به سوی کلاس ‌های ارتقای معدل سوق می دهند. این علاوه بر اینکه موجب ظلم به تهیدستان مستعد است، توزیع درآمد را در بخش آموزش نابرابرتر می‌کند.

5. چندین برابر شدن منافع مدارس غیرانتفاعی که به مافیای معدل معروف شدند.

برای کسب نمره بیست در امتحانات نهایی و سبقت از داوطلبان، مدارس خاص و غیر انتفاعی با جذب دبیران مشهور و به تبع آن دریافت هزینه های بسیار سنگین، به دانش آموزان آموزش های خاص و فوق برنامه ارائه می دهند و به زودی در سطح شهرها شاهد نصب بنرهای مختلف خواهیم بود که این تعداد از دانش آموزان فلان مدرسه توانستند معدل ۲۰ کسب کنند و هر مدرسه که تعداد دانش آموز بیشتری در آن ۲۰نمره کسب کرده باشد، شهریه ها را افزایش می دهند و به تبع اینها، طبقه‌بندی فعلی مدارس شدیدتر خواهد شد و خانواده‌ها با توجه به وضع مالی به این مدارس مراجعه می‌کنند و با طبقاتی‌تر شدن مدارس می‌توان پیش‌بینی نمود که مدارس غیرانتفاعی، بیشترین شهریه و منافع را حاصل می‌کنند و بیشترین قبولی دانش‌آموزان هم مربوط به آنهاست و کمترین تعداد قبولی مربوط به مدارس دولتی و عادی است که درآمد مدارس غیر انتفاعی را افزون می‌سازد.

 

6. فعال شدن شبکه های فروش سوالات و پاسخ سوالات در امتحانات نهایی که منجر به التهاباتی در جامعه می‌شود:

متولی برگزاری کنکور سراسری، سازمان ملی و مستقل سنجش و آموزش کشور است. این آزمون تنها یک بار در سال برگزار می شود. قبل، حین و بعد از برگزاری کنکور تمام دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی درگیر این آزمون هستند که متاسفانه با وجود این ضرایب امنیتی، باز هم هر سال اخباری مبنی بر افشای سوالات یا پاسخ ‌های کنکور به گوش می رسد. تصور کنید امتحانات نهایی که متولی آن مرکزی در وزارت آموزش و پرورش است، با کدام زیرساخت و چگونه می تواند امنیت امتحانات نهایی را ۳۰ بار در سال تضمین کند؟ پیش از انتشار خبر تاثیر قطعی نمرات امتحان نهایی ، باند های فروش سوالات و پاسخ سوالات کارشان را آغاز کردند که در امتحانات دوره خردادماه سال جاری انتشار سوالات و پاسخ های امتحانات نهایی در کانال های مختلف در حین برگزاری امتحان حادث شد. درصورت اعمال تاثیر نمرات امتحانات نهایی به شکل قطعی، با سونامی تقلب در امتحانات نهایی رو به رو خواهیم شد.

 

7. بلاتکلیفی صدها هزار داوطلب که دیپلمه سالهای قبل هستند یا قصد تغییر رشته دارند:

با چهار دسته از داوطلبان پشت‌کنکوری مواجه هستیم که اتفاقا بیش از ۵۰ درصد داوطلبان کنکور از این دسته اند:

۱. داوطلبانی که سابقه تحصیلی دارند اما به جهت تاثیر نداشتن معدل در زمان فارغ التحصیلی‌شان، نمرات پایینی کسب کرده اند.

۲. داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند.

۳. داوطلبانی که اصلا سابقه تحصیلی معتبری ندارند.

۴. داوطلبانی که سابقه تحصیلی‌شان مرتبط با گروه آزمایشی شان نیست.

در صورت تاثیر قطعی معدل ، رقابت میان دانش آموزان سال دوازدهم و داوطلبان پشت کنکوری (از جمله نظام قدیمی‌ها) به شدت ناعادلانه خواهد بود و راه حلی برای این ستم وجود ندارد و بستر مفسده خواهد شد. اینجا فساد و جور و ستم با هم ظاهر می‌شوند.

 

8. اجرای این مصوبه باعث چندین برابر شدن استرس و اضطراب داوطلبان و خانواده ها می شود:

آزمون سراسری یک بار در سال برگزار می شود و داوطلب به سوالات آزمون در یک روز پاسخ می‌دهد اما قرار است با این مصوبه، امتحانات نهایی برای هر پایه در ۱۰ روز برگزار شود و با توجه به "چند هزار نمره بیست" که در سوابق تحصیلی داوطلبان فعلی وجود دارد، حتی بیست و پنج صدم خطا در هر امتحانی به منزله عقب افتادن از چند هزار نفر و محرومیت در این رقابت سنگین است. یعنی دانش‌آموز در طول سال یکبار در کنکور شرکت می‌کند اما با این مصوبه قرار است ۳۰ بار در امتحان نهایی شرکت کند، امتحاناتی که دانش آموز در عمل ملزم به گرفتن نمره بیست در آنهاست. در نتیجه استرس یک روز کنکور در سال پایانی، به استرس ۹۰ روز امتحان نهایی و یک کنکور تبدیل می شود. این استرس چندین امتحانات نهایی‌ به مراتب رنج آورتر و مهلک ‌تر از استرس یک‌روزه کنکور است و عواقب روحی و روانی شدیدی برای جوانان و خانواده‌ها خواهد داشت. البته چون این مصوبه در جهت منافع ثروتمندان تهیه شده است و احتمال پیروزی آنها را در کنکور افزایش میدهد و فشار کنکور برای داوطلبان و خانواده های متمکن کاهش می‌یابد، این فقرا هستند که باید ترس و لرزشان اضافه شود، که می‌شود.

 

جناب آقای رئیسی شما کدامیک از این ستمگری ها را می‌توانید پاسخ دهید؟لطفا به سخنگوی محترم دولت ماموریت دهید اگر پاسخی دارید به مردم اطلاع دهند تا همه این جور و ستم‌ها و مفسده‌ها را به پای دولت ننویسند.

جناب آقای رئیس جمهور! این وضعیت، تمام مبارزات ضد فقر را در کشور به باد میدهد. اقتصاد توسعه مهمترین ابزار برای حذف فقر و کاهش نابرابری را، بهبود تعلیم و یکسان سازی امکانات آموزشی برای همه مردم میداند. این مصوبه درست عکس این هدف را محقق میکند و چرخه پلید "افزایش فقر کاهش امکانات آموزشی افزایش فقر" را در پی دارد.

جناب آقای رئیس جمهور! با آثار پرورشی این فرایند چه می‌کنید؟ هر سال چندین بار اکثر دانش‌آموزان این کشور با شلاق مفسده‌ها و تبعیض‌های ناشی از فقر نواخته میشوند و حاکمیت پول از اول جوانی چهره کریه خود را به این دانش آموزان نشان میدهد. با این وصف انتظار دارید سرمایه اجتماعی و تفاهم ملی رشد کند؟ یا تهیدستان به سوی کینه‌ورزی و حسد اجتماعی سوق داده نشوند؟ حرمان ناشی از کارکرد پول و تقلب در فقرا و فخر فروشی اقلیت سرمست را چگونه درمان می‌کنید؟

جناب آقای رئیس جمهور! آن 134 نفری که به واسطه مفسده ضمیمه‌شده به رانت پدر و مادرشان به رشته های خاص امثال رشته پزشکی منتقل شدند و یا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به واسطه رانتی که لباس قانون بر تنش کرده‌اند دختر و پسرشان را به دانشگاه تهران منتقل می‌کند مصداقی از تفکرات پشت این مصوبه است. البته که تمامی حامیان این مصوبه منفعت طلب نیستند اما منفعت‌طلبان موثر برای اجرای این مصوبه نیز کم نیستند.

ما رفع این مظالم را از شما انتظار داریم و ماجرا را پایان یافته نمیدانیم و برای حمایت از مستضعفان این راه را ادامه می‌دهیم.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        با احترام

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           احمد توکلی

دیدگاه کاربران

جواد۲۶۰۳۶۹۴۱۸:۱۴:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۸
با چند دقیقه تفکر می توان به این نتیجه رسید که این طرح از بنیان غلط است و تیر خلاص به فرزندان مردم زده شد. نیاز به صدها یا هزاران ساعت کار کارشناسی نمی باشد.
هومن۲۶۰۳۷۹۷۲۰:۱۵:۴۶ ۱۴۰۱/۵/۸
باید لغو بشه، مایی که تو مناطق محرومیم میدونیم که کاملا به ضرر همه ماست
ناشناس۲۶۰۴۰۸۲۰۴:۲۰:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۹
واقعا جاي بسي تاسف داشت...بسی تاسف. امید است نمایندگان مجلس جلوی این شورا را بگیرد
سجاد۲۶۰۴۰۸۳۰۴:۲۲:۰۱ ۱۴۰۱/۵/۹
تاثیر معدل خیلی هم عالیه حداقل این 3 سال درسمون به دردمون بخوره امار نشون داده بچه پولدارا بیشترشون تو کنکور قبول میشن
زهرا۲۶۰۴۰۸۵۰۴:۲۷:۰۳ ۱۴۰۱/۵/۹
خدا حفظتون کنه،آقای توکلی،موفق باشید ،انشاالله این بی عدالتی با درایت شما ورییس جمهور محترم هر چه سریعتر لغو بشه
ناشناس۲۶۰۴۰۸۶۰۴:۳۱:۵۲ ۱۴۰۱/۵/۹
سلام واقعاگل گفتید منی که پشت کنکوریم ظلمه درحق من وهم نوعانم وبامصوبه جدیدمخالفم
ناشناس۲۶۰۴۱۱۰۰۷:۱۰:۵۴ ۱۴۰۱/۵/۹
خدا پدرتان را بیامرزد آقای توکلی با این حرفای حساب
ناشناس۲۶۰۴۱۱۴۰۷:۱۹:۴۴ ۱۴۰۱/۵/۹
تماما حقیقت هست مافیای مدارس به مافیای کنکور اضافه شد
اولیائی / کاشمر۲۶۰۴۱۳۶۰۸:۰۷:۲۶ ۱۴۰۱/۵/۹
حالا که مصوبه را رئیس جمهور ابلاغ کرده به فکر افتادید ؟؟؟
دانش آموز۲۶۰۴۱۳۹۰۸:۱۱:۳۸ ۱۴۰۱/۵/۹
اتفاقا به سود دانش آموزان هست دروس عمومی از کنکور حذف میشوند وتمرکز بچه ها روی دروس تخصصی میرود از اون طرف هم کتاب ها رو برای معدل بهتر وعمیق تر میخوانیم
محدثه۲۶۰۴۱۴۸۰۸:۲۳:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۹
خدا خیرتون بده آقای توکلی .باز خوبه شما حداقل به فکر ما هستید
ولی۲۶۰۴۱۹۳۰۹:۲۱:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۹
بهتر بود اقای توکلی مقایسه ای بین قبولی های کنکور و معدل انها میکردند بعد نامه می زدند تقریبا بجز سهمیه های خاص قبولی های کنکور همان معدل های بالا هستند و جای نگرانی نیست و مافیا در هر وضعیتی دنبال منافع خود هست اگر از کنکور شد که شد اگر نشد از امتحانات منافع می برد ...
ناشناس۲۶۰۴۲۰۲۰۹:۲۵:۱۴ ۱۴۰۱/۵/۹
بالاخره‌یکی به دادمون رسید اگه مثه همیشه بلوف نزنن
ناشناس۲۶۰۴۲۰۳۰۹:۲۵:۳۸ ۱۴۰۱/۵/۹
سلام،خداخیرتون بده جناب آقای توکلی،ان شاالله خیردنیاوآخرت ببینین ک ازمافقراومحروم دفاع میکنین،بحق آقااباعبدالله وماه محرم عزیزکه این مصوبه لغوبشه،واقعاازرییس جمهوری که دم ازعدالت میزنه بعیدهست ک چنین مصوبه ای روتصویب کنه،خداشاهده اززمانی ک این مصوبه روشنیدیم خواب نداریم.
روح اله۲۶۰۴۲۵۶۱۰:۰۳:۲۲ ۱۴۰۱/۵/۹
آقای توکلی راهکار خاصی هم ارائه ندادن و فقط گفتن این مصوبه بد هست!! یا باید فقط سال آخر معدلش تاثیر داده بشه یا هر سه سال، خب مشخص هست برای سنجش سطح علمی در طول دوره هر سه سال باشه بهتره دروس عمومی خوب هستن اما آقای توکلی بگن چند نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی که توی کنکور شون دروس عمومی هم بود الان چیزی یادشون هست؟؟ کسی که میره دانشگاه میخواد تو یه زمینه خاص متخصص بشه پس دروس تخصصی برای سنجش فرد بهتر هستن، ميشه وقت دروس عمومی رو هم به دروس اختصاصی داد که دانش آموزانی که کلاس کنکور نمیرن و روش تست زنی سرعتی رو نمیدونن اما درس رو بلد هستن و کمی کندتر به جواب میرسن هم شانس بیشتری داشته باشن
ناشناس۲۶۰۴۲۷۹۱۰:۲۱:۴۴ ۱۴۰۱/۵/۹
دست مریزاد ولی کو گوش شنوا واقعا تمام جوانب رو باید در نظر گرفت
معلم۲۶۰۴۳۳۴۱۰:۵۹:۲۶ ۱۴۰۱/۵/۹
کاش دیگه دست از سر بچه ها بردارن و هی شل کن سفت کن نکنند .بگذارن این بچه برنامه ریزی کنند و درس بخوانند به خدا این تغییر ثانیه به ثانیه و این پیام حمله گریز اشخاص به هم بیشتر از هر مافیای کنکوری درحال فرسایش روان بچه هاست .اول باید بین خوشون تصمیم میگرفتن بعد رسانه ای می کردن .حالا که رسانه ای کردند لطفا لطفا جهت سلامت روان فرزاندان این مرز و بود دیگه بحث رو ببندند
ناشناس۲۶۰۴۳۴۴۱۱:۰۶:۰۵ ۱۴۰۱/۵/۹
این مصوبه (حداقل امسال ) اجرا نخواهد شد و فقط برای منحرف کردن اذهان مردم از تقلب گسترده در کنکور امسال مطرح شده است.
مسعود۲۶۰۴۳۶۱۱۱:۲۱:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۹
آخه چه کسی با یادگیری معارف و ادبیات کنکوری این دروس را بعد کنکور به یاد داشته، فقط تکنیک یاد گرفته اند آقای توکلی ثانیا نظام آموزشی باید کمی گرا باشید یا کیفی گرا خروجی وضعیت قبلی چه بود؟ که آن را می ستاید
جواد۲۶۰۴۶۹۱۱۵:۳۱:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۹
اکثر ایرادات گفته شده بی مورد هست. اجرای این طرح به نفع دانش آموزان و جهت بهبود آموزش دروس عمومی خواهد شد.
ناشناس۲۶۰۴۷۴۸۱۶:۲۰:۰۶ ۱۴۰۱/۵/۹
طبق نظر دکتر توکلی ، اونایی که میخوان مهندسی بخونن باید فارسی و دینی و عربیشون خوب باشه !!!!
وطنخواه۲۶۰۴۷۵۴۱۶:۳۶:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۹
در تضاد بودن سند تحولی نظام آموزشی ۶_۳_۳ را کاملا درست گفته و این دو قانون کاملا مخالف هم هستند
امین۲۶۰۴۷۹۱۱۷:۱۹:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۹
سلام باتشکر ازمواضع اقای توکلی کاملا این حرفها به عنوان تحصیلکرده مملکت درست هست چرا دراین مملکت بامشکلات ریشه ای برخورد نمیشود چگونه ادعای ایران قوی داریم
ناشناس۲۶۰۴۸۰۹۱۷:۳۸:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۹
رویه جدید اگر چه توسط جمعی از بلندپایگان و مقامات بیشتر سیاسی و مذهبی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ غیراصولی و غیر کارشناسی و ناعادلانه است. آزمون هایی که به صورت غیر متمرکز داوری و تصحیح میشوند عملاً به سلیقه و روحیات و مزاج مصححین گره خورده و مقایسه نتایج آن عادلانه نخواهد بود لذا استفاده از نمرات حاصل برای رتبه بندی و انتخاب دانش آموزان برای ورود به دانشگاه، عین ظلم و جفا در حق ایشان است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  8. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  9. بدهکاران، طلبکار شدند!

  10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  12. درد بیمار و ناز طبیبان !

  13. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  14. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. یارانه‌ها واریز شد

  17. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  18. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  21. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  22. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  23. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

  24. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  25. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

آخرین عناوین