آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

سعیده اسکندری، گروه اقتصادی الف،   4030603042 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

بازار مسکن ایران در سال های اخیر، بالا و پایین های زیادی را تجربه کرده است. در این راستا، تشدید تحریم‌های قدرت های غربی علیه ایران و البته تداوم یافتن برخی مشکلات ساختاری و سومدیریت ها در عرصه اقتصاد ایران، سبب شده اند تا بازار مسکن کشورمان از نظر قیمتی، افزایش قابل توجهی را تجربه کند و در نتیجه آن شاهد هستیم که اکنون قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به عنوان پایتخت کشورمان، به بیش از 86 مییلون تومان رسیده است. 

در این چهارچوب، به تازگی شاهد استقرار کابینه دولت چهاردهم نیز بوده ایم و به همین دلیل، تحلیل و تفسیرهای مختلفی درباره نوع رویکرد و سیاست های دولت چهاردهم در حوزه مسکن، ارائه شده و می شود. در این میان، یکی از سوالاتی که البته طی سال های اخیر بارها و بارها از سوی افکار عمومی کشورمان پرسیده شده این است که آینده بازار مسکن ایران چگونه خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش توجه به چند نکته ضروری است. 

اول اینکه اخیرا شاهد بوده ایم که فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در موضع گیری گفته است که کف هزینه ساخت مسکن به ازای هر مترمربع در کشورمان به عدد 18 مییلون تومان رسیده است. البته این هزینه بدون در نظر گرفتن زمین و مجوز‌ها و فرآیند‌ها و هزینه‌های ریسک است.  او به این مساله هم اشاره کرد که در تهران به عنوان پایتخت کشورمان، دیگر زمینی پایین‌تر از هر قیمت مترمربع 50 میلیون تومان وجود ندارد. 

وقتی این اظهارات را در کنار انتشار آمارهای اخیر درباره کاهش صدور پروانه ساخت ساختمان در کلانشهری نظیر تهران در قیاس با سال گذشته قرار می دهیم، این نکته آشکار می شود که هزینه های ساخت برای انبوسازان و البته شهروندان کشورمان به شدت افزایش یافته است. 

این موضوعات، نشانه های خوبی برای بازار مسکن نیستند. زیرا عملا این نکته را تایید می کنند که بخش عرضه مسکن، علی رغم افزایشِ قابل توجه بخش تقاضا، همچنان با چالش ها و دست اندازهای جدی دست و پنجه نرم می کند و قادر به فائق آمدن بر آن ها و ثبت رشد نیست. 

در حقیقت، وقتی عدم توازن عرضه و تقاضا و سنگین شدن کفه تقاضا را شاهد باشیم، کاملا طبیعی است که قیمت مسکن افزایشی شود. در این میان، اهمیت این معادلات در تهران بیشتر از دیگر نقاط ایران است زیرا بازار مسکن دیگر مناطق ایران، تا حد زیادی از قیمت مسکن در پایتخت تاثیر می گیرد. 

نکته دوم اینکه بازار مسکن نیز همچون دیگر بازارهای کشورمان، تا حد زیادی متاثر از فضای کلی حاکم بر اقتصاد کشورمان است. از این رو، تا متغیرها و شاخص های کلیدی در اقتصاد ایران نظیر نرخ تورم، وضعیت بهتری در قیاس با وضعیت موجود پیدا نکنند، اینکه شاهد باشیم بازار مسکن از تورم کلی حاکم بر اقتصاد ایران اثر بگیرد، کاملا طبیعی است و چندان نباید از آن تعجب کرد. موضوعی که بروندادی جز تداوم افزایش قمیت مسکن را به ذهن متبادر نمی کند. از این رو، با تداوم روند فعلی، باید اذعان کنیم که باز هم شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن خواهیم بود مگر اینکه ریل و روندها در این بازار و فضای کلی اقتصاد ایران تغییر کنند و ایجاد کننده تغییرات مبارکی شوند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۲۸۳۵۰۱:۴۸:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۷
اقتصاد ایران به قبل و بعد سال 92 تقسیم شده به‌طوری که تا آن سال یک فرد معمولی 30 درصد حقوقش به خانه و اجاره می رفت اما با خلق ارز4200 که باعث شد نرخ ارز دوبرابر بیشتر بالاتر برود در سال 97 این سهم از 30 درصد به 60 درصد افزایش یافت!!
ناشناس۳۵۹۲۹۲۰۰۷:۵۹:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۷
قیمت دلار از سال 1390 تا کنون 60 برابر شده است. علت 60 برابر شدن قیمت دلار، تشدید تحریم های خارجی است که بر تمام امور اقتصادی کشور سایه افکنده است. این یک حقیقت غیر قابل انکار است.
ناشناس۳۵۹۲۹۹۸۰۹:۳۴:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۷
عزیزم دلار در ایران حداقل 100سال هست بالا می‌رود و هم تحریم هست و هم جنگ و تورم و... اما از سال 84 تا 90 سرکوب ارزی بود و با آمدن تحریم این سرکوب پایان یافت و در نرخ اصلی خودش که هم‌تراز با تورم بود رسید در سال 92 و از سال 92 تا شهریور 96 سرکوب ارزی بود ولی چون دستکاری شدید اقتصادی هم انجام داده بودن مانند نرخ بهره بود قبل تحریم شروع به بالا رفتن کرد و با آمدن تحریم همزمان شد اما با خلق 4200 دلار در آن سال 97 7 هزار تومان بیشتر ارزش نداشت رسید به 14 هزار تومان و اقتصاد را قفل کرد و معیشت را از بین برد
ناشناس۳۵۹۳۴۷۲۱۳:۳۰:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۷
عزیزم دلار و ملک و طلا در ایران بازار سرمایه هستند و همواره ترازشان را با هم حفظ می کنند، این بازار ها نیستند که چند برابر شده اند، پول ملی که روز به روز بی ارزش تر شد، لذا به نظر می آید بازار سرمایه چند برابر شده!! خیر! شما نگاه کن ببین ملک 10 سال پیش متوسط متری چند دلار بوده، 20 سال پیش چطور، تورم 2.5 درصد سالیانه خود دلار را هم در نظر بگیر، بعد متوجه می شوی ملک گران نشده !
ناشناس۳۵۹۳۰۶۵۱۰:۱۹:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۷
تا دولت های احمدی نژاد، روحانی، رئیسی و اکنون پزشکیان شروع به انجام اصلاحات اقتصادی از جمله تک نرخی کردن ارز، افزایش قیمت بنزین و برق و آب و یارانه و لغو سوبسیدها کردند، یک موج تحریمی جدید از سوی آمریکا و کشورهای غربی به کشور القا شده، که باعث بالا رفتن قیمت ارز و بر هم خوردن اصلاحات اقتصادی شده است. تا تحریم ها هست، اقتصاد سرو سامان نمی گیرد.
ناشناس۳۵۹۲۹۲۶۰۸:۰۱:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۷
قبل از دلار 4200 تومانی، دلار 1260 تومانی زمان احمدی نژاد در سال 1390 (معروف به دلار بهمنی) استارت افزایش نجومی قیمت دلار بود که تا کنون ادامه دارد.
ناشناس۳۵۹۳۰۰۱۰۹:۳۸:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۷
برای چند ماه آن ارز رانتی درست شد و سریعا حذف کردن
ناشناس۳۵۹۲۹۳۱۰۸:۰۸:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۷
مشکل اصلی کشور «ناترازی» در همه زمینه ها است. ناترازی در حاملهای انرژی، آب، آب زیر زمینی (فرونشست)، بانک ها،صادرات و واردات، دخل و خرج، تولید، سیاست خارجی (نگاه به شرق)، ساخت مسکن،..... تا ناترازی وجود دارد، مشکلات از جمله گرانی و کمبود مسکن هم ادامه خواهد داشت.
ناشناس۳۵۹۲۸۳۷۰۱:۵۱:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۷
هر جا دولت ورود کند و طرحی بدهد وضع به مراتب بدتر میشود این را تاریخ ثابت کرده است
ناشناس۳۵۹۲۸۵۵۰۴:۳۳:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۷
افغانی ها را بیرون کنيد تا قیمت مسکن و اجاره بها کاهش یابد.
ناشناس۳۵۹۲۸۷۶۰۶:۰۱:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۷
با همین قیمتهای فعلی هم با توجه به قدرت پایین خرید مردم و وضعیت اسفبار وام مسکن با اقساط سنگین آن ملک و آپارتمان در حالت رکود قرار گرفته و اکثر معاملات هم توسط یک مشت سفته باز و دلال انجام میشه، وای به اینکه قیمت‌ها بالاتر هم بره، امیدوارم که دولت جدید برای خروج از رکود بازار مسکن هزینه های تمام شده آنرا بتونه پایین بیاره و دست یک مشت دلال رو در این بازار با قوانین سختگیرانه کوتاه کنه
ناشناس۳۵۹۲۸۹۷۰۷:۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۷
ما سال ۸۴ وام ۱۸ میلیونی گرفتیم و ماشین و طلا فروختیم و یه اپارتمان ۸۵ متری خریدیم ۴۵ میلیون ! سال ۹۸ همون آپارتمان را فروختیم یک میلیارد و ششصد و یه اپارتمان ۱۱۰ متری توی همون منطقه خریدیم دو میلیارد و دویست ! الان آپارتمان ما را املاک ۱۳ میلیارد قیمت گذاشته ولی ما حدود ۶ میلیارد باید داشته باشیم که آپارتمان بزرگتر بخریم ! حالا خودتان قضاوت کنید که اوضاع بازار مسکن چطور خواهد بود ! یک جوان ایا با وام می تونه صاحب خانه بشه ؟!
ناشناس۳۵۹۲۹۱۷۰۷:۵۶:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۷
بچه چقدر باید درآمد داشته باشه که بتونه ازدواج کنه ! واقعا سر و سامان دادن بچه ها یک بحران روحی و یک کابوس دائمی برای والدین است
ناشناس۳۵۹۲۹۱۸۰۷:۵۶:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۷
تازمانی که دست دلالان بازار و دلالان خود بخشی از سازمانهای دولتی من الجمله خود وزارت مسکن و بانک ها قطع نشود روال بدتر از این هم خواهد شد.والسلام
ناشناس۳۵۹۳۴۱۳۱۲:۵۵:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۷
کشور کمبود مسگن داره مگر نه دلال بخره رو دستش می مونه
ناشناس۳۵۹۲۹۵۶۰۸:۴۵:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۷
یک فکری به حال تورم بکنید .
صمصام۳۵۹۲۹۸۶۰۹:۲۱:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۷
یکبار برای همیشه ارزش زمین باید از قیمت تمام شده مسکن حذف شود
ناشناس۳۵۹۲۹۹۷۰۹:۳۳:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۷
مگر می شود دلار از 3 هزار تومان بشود 60 هزار تومان بعد بقیه قیمت ها سر جایشان بمانند؟!!! اینها نتیجه تحریم هاست. عده ای اعلام می کنند باید دلار زدایی کنیم . مگر دلار فیزیکش مهم است؟ اعتبار مهم است. شما به جای دلار درهم امارات را برای خرید و فروش انتخاب کن چه فرقی می کند ارزش معادل پول ما با دلار سنجیده می شود.
حسین زاده۳۵۹۳۲۱۷۱۱:۳۰:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۷
علت گرانی همه اقلام از جمله مسکن تورم ناشی از خلق پول بدون پشتوانه توسط دولتها (مالیات تورمی)و ناترازی بانکها بوده و اگر دولتها بیشتر از دخلشان خرج نمیکردند ( بخاطر تحریمها درآمد دولتها پایین آمد ولی نتوانست هزینه هایش را کاهش دهد و پول چاپ کرد)و بانکها درست عمل میکردند (مثلا مثل روسیه بهره ها را بالا میبردند تا پولها بجای رفتن در سوداگری دلار و سکه و مسکن میرفتند در سپرده ها و...)تورم اینطوری نداشتیم الان ما در ترکیه و آرژانتین تورم60 و 100 درصدی داریم که تحریم نیستند ودر یمن و کوبا تورم تک رقمی داریم
ناشناس۳۵۹۳۲۹۳۱۲:۰۸:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۷
علت افزایش قیمت مسکن 1- گرانی دلار 2- پیک افزایش جمعیت ده های 60 . 70 نیاز به خانه برای مستقل شدن دارند 3- ساخت مسکن کند تر از پیک جمعیتی
ناشناس۳۵۹۳۵۵۸۱۴:۱۲:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۷
علت اصلی ناتوانی حکمرانی است
ناشناس۳۵۹۳۳۴۲۱۲:۲۶:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۷
قیمت دلار هر سال بخاطر اختلاف تورم ایران و امریکا سالی 30% تا 20% باید گران بشه حالا فکر کنید با عدم صادرات و تحریم ها تا چند سال دیگه قیمت مسکن و دلار و بنزین چند میشه ؟
مهدی۳۵۹۳۴۷۹۱۳:۳۴:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۷
تحریمهای خارجی و اقتصاد دستوری دولتی دو عامل بدبختی اقتصاد ایران هستند
ناشناس۳۵۹۳۶۱۸۱۴:۵۳:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۷
راه حل ساده هست: 1- عدم چاپ اسکناس برای کسری بودجه دولت و کوچک سازی دولت (برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار ) 2- واردات خودروهای دست دوم کم مصرف 3- رفع تحریم ها برای واردات تکنولوژی روز دنیا و صنعتی کردن کشور (برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار )
علی۳۵۹۴۱۸۴۰۰:۳۳:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۸
دلار تو همه چی تاثیر داره .
بهرنگی۳۵۹۴۲۲۱۰۱:۴۰:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۸
تمام مشکلات مسکن و ارز و تورم و ماشین و غیره همش باعث خود حکومت است و گرانی ارز همش بهانست
ناشناس۳۵۹۴۳۳۸۰۸:۱۰:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۸
امروز قیمت مسکن هیچ تناسبی با درآمد قشر متوسط جامعه ندارد و مسئولان هیچ برنامه ای برای خانه دار شدن اقشار زیر خط فقر و یا جوانان ندارند ....تنها با توسل به رسانه ها و دلایلی که به نفع خودشان هستش سعی در بالا بردن قیمت مسکن دارند
ناشناس۳۵۹۴۳۵۷۰۸:۴۰:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۸
قیمت متری بازار مسکن در آینده نه چندان دور به اوج افزایش قیمت خود خواهد رسید . دولت فعلی توان وقدرت ساخت مسکن ملی ومهر را نخواهد داشت....
شما۳۵۹۴۴۱۷۰۹:۴۲:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۸
یه بنده خدای میگفت دلار حذف بشه همه چی برمیگرده سرجای خودش ولی کاری کردن اب خوردن مردم رو بادلار حساب میکنن شما که امریکا را قبول ندارید باز این همه چسبیدن به دلار چه معنی میده فقط ما دشمن امریکا نیستم خیلی دیگه کشور ها هستند با امریکا دشمن شدن یادارن میشن امریکا کشوری هست که داره میپوکه چرا په چوب بید زده میچسبین جهان درحال عبور از امریکا انگلستان هست باکشورهای دیکه معامله بکنید بدونه دلار
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  8. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  9. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  10. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  11. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  12. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  13. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  14. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  17. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  18. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  19. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  20. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. فکرش را هم نمی کردند!

  23. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  24. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  25. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

آخرین عناوین