راحت‌ترین روش تشخیص عیار طلا

  4030216102 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عیار، میزان خلوص طلا است. طلای خالص فلزی بسیار نرم است و میزانی از فلزات دیگر را با طلای خالص ترکیب می‌کنند تا بتوانند زیورآلات و محصولات دیگری از طلا بسازند.

راحت‌ترین روش تشخیص عیار طلا

واقعیتی که باید در مورد طلا بدانیم این است که برخلاف تصوری که معمولا در مورد فلز طلا داریم و این‌طور به نظرمان می‌رسد که فلز طلا محکم است، باید گفت که طلا فلزی بسیار نرم است و با فشار بسیار کمی تغییر شکل می‌دهد. به همین خاطر است که میزانی از فلزات دیگر را با طلای خالص ترکیب می‌کنند تا بتوانند زیورآلات و محصولات دیگری از طلا بسازند. برای آشنایی با انواع روش تشخیص عیار طلا با این مطلب از الف همراه باشید.

عیار چیست؟

عیار، یک سیستم عددی است که برای سنجش میزان خلوص طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که در بعضی از زیورآلات، برای نمایش عیار طلا از حرف «K» مخفف کلمه کارات (KARAT) بهره گرفته می‌شود.

بالاترین و کمترین میزان عیار چقدر است؟

بالاترین میزان عیار، ۲۴ است که طلای خالص محسوب می‌شود. از عیار به عنوان ابزاری برای سنجش خلوص طلای خریداری شده استفاده می‌شود. کمترین میزان عیار نیز ۱۰ است.

زمانی که می‌شنویم که قطعه طلایی را ۲۴ عیار می‌دانند، به این معنی است که ۹۹.۹ درصد آن قطعه از طلای خالص تشکیل شده است. البته شیوه‌های دیگری هم برای سنجش طلا وجود دارد. 

طلای ۲۴ عیار با عدد ۹۹۹ ، طلای ۱۸ عیار با عدد ۷۵۰ و ۱۴ عیار را با عدد ۵۸۵ نشان داده می‌شود. 

وقتی عیار طلایی ۱۸ است، یعنی ۷۵۰ قسمت آن از طلای خالص و بقیه از فلزاتی مانند نقره، مس و نیكل تشکیل شده است. این مسئله درباره طلای ۱۸ عیار یا ۱۴ عیار و حتی طلای عیار پایین هم، صدق می‌کند.

در ادامه عیار طلا را با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم. تصور کنید که قطعه طلایی در اختیار داریم و می‌خواهیم عیار آن را بسنجیم یا بدانیم چقدر از آن طلای ناب است. اگر یک قطعه به وزن یک کیلوگرم، تمام و کمال از طلا باشد، عیار آن۲۴ است. این در حالی است که طلای ۱۸ عیار به معنای آن است که از این قطعه طلای یک کیلوگرمی، ۷۵۰ گرم طلای خالص است و مابقی آن یعنی ۲۵۰ گرم، با فلزات دیگر ترکیب شده است. در واقع در طلای ۱۸ عیار ۷۵۰ هزارم وزن از طلای ناب تشکیل شده است.

میزان عیار طلا در ایران

جالب است بدانیم که طلا در ایران – به طور معمول - ۷۵۰ یا همان ۱۸ عیار است. اگر به فاکتورهای طلافروشی‌ها بعد از خرید هر قطعه طلا دقت کنیم، می‌بینیم که ۱۸ عیار در آن نوشته شده است. گرچه در بیشتر‌ کشورهای جهان عیاری که برای زیورآلات استفاده می‌شود، پایین‎‌تر از کشورهای شرقی – به ویژه خاورمیانه – است.

کشورهای مختلف از طلا با عیارهای متفاوت برای ساخت زیورآلات خود بهره می برند. بطور مثال ایتالیا و ایران از طلای ۱۸ عیار برای ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند. اما عربستان و هندوستان طلای ۲۴ عیار را در ساخت مصنوعات خود به کار می‌برند.

دلیل تفاوت میزان عیار در کشورهای مختلف

تفاوت میزان عیار در کشورهای مختلف به نوع نگاه آنها به سرمایه گذاری نیز برمی‌گردد. از قدیم، طلا به عنوان زیورآلات و نوعی ابزار ثروت‌اندوزی در میان مردم شرق جایگاه ویژه‌ای داشته است. طلا به معنایی دیگر، پول واقعی هم به حساب می‌آید، چرا که طلا ارزش ذاتی دارد و مانند پول کاغذی که دولت‌ها به طور قراردادی ارزش‌گذاری می‌کنند، نیست. در واقع در قدیم طلا برای معاملات تجاری بسیار باارزش هم اعتبار داشته و اعتماد زیادی پشت آن قرار دارد. کافی است با نگاهی به کشفیات تاریخی خزانه‌های بزرگ و حجم عظیم طلا، به ارزش این فلز پی برد.

آیا طلای سفید و رزگلد هم عیار دارند؟

تمام سه نوع طلای سفید، صورتی و رزگلد مانند طلای زرد عیار دارند و بر اساس همان طلای زرد عیارشان را می‌سنجند.

اما طلای سفید چطور سفید است و آیا عیار متفاوتی دارد؟ باید گفت این اتفاق با یک دستکاری شیمیایی بر لایه بیرونی قطعه طلا انجام می‌شود. طلاسازها با استفاده از لایه نازکی از فلز رادیوم اقدام به سفید کردن لایه بیرونی طلا می‌کنند و آن را سفید می‌کنند. در مدت زمان طولانی این ماده از بین می‌رود و زردی طلا نمایان می‌شود.

در مورد طلای صورتی و رزگلد هم چنین اتفاقی می‌افتد. با این تفاوت که از یک لایه فلز نقره یا مس برای صورتی و رزگلد کردن آن استفاده می‌شود.

راه‌های تشخیص طلای اصل از تقلبی

  • یکی از روش ها استفاده از یخ است. طلا رسانای خوب گرما است. اگر یک قطعه طلا را روی یک قطعه یخ قرار دهید، یخ زودتر از حالت عادی ذوب خواهد شد.
  • البته می توانید از ترازو نیز برای این کار استفاده کنید. به این صورت که ابتدا طلا را وزن کنید. سپس یک ظرف آب را نیز بر روی ترازو قرار داده و ترازو را روی صفر تنظیم کنید. سپس طلا را در ظرف آب قرار داده و مجددا آن را وزن کنید. وزن اول را بر وزن دوم تقسیم کنید. عدد حاصل باید برابر ۱۹.۳۲ باشد.

راحت‌ترین روش تشخیص عیار طلا

معمولا عیار طلا را می توان به راحتی از اعداد حک شده روی پشت طلا تشخیص داد. عدد پشت طلا عیار طلا را برحسب درصد نشان می دهد. بطور مثال بر روی طلای ۲۴ عیار عدد ۹۹۹ حک شده که به معنای این است که ۹۹.۹ درصد از آن زیورآلات یا شمش از طلا است. همچنین روی مصنوعاتی که از طلای ۱۸ عیار ساخته شده باشند، عدد ۷۵۰ حک می شود.

عیار خلوص عدد حک شده روی طلا
۲۴ ۹۹.۹٪ ۹۹۹
۲۲ ۹۱.۷۰٪ ۹۱۶
۱۸ ۷۵٪ ۷۵۰
۱۴ ۵۸.۳۰٪ ۵۸۵
۱۰ ۴۱.۷۰٪ ۴۱۷

انواع روش تشخیص عیار طلا

می‌توانانواع  روش‌ تشخیص عیار طلا را به دسته‌های سنتی و مدرن تقسیم کرد. به این معنی که بعضی از این روش‌ها با دستگاه‌هایی که برای عیارسنجی ساخته شده‌اند، انجام می‌شوند. برخی دیگر از روش‌ها نیز با ابزار ساده‌تری که از قدیم مورد استفاده بوده است، عیار طلا را می‌سنجند.

روش تشخیص عیار طلا با سنگ محک

تشخیص عیار طلا با سنگ محک، روشی قدیمی محسوب می‌شود، که این روزها تنها در برخی خرده‌فروشی‌های طلا برای تشخیص بدل نبودن طلا استفاده می‌شود. سنگ محک، سنگی سیاه رنگ از جنس سیلیسیم و کوارتز است که در برابر اثر خورندگی اسید مقاوم است.

این روش، تنها برای تشخیص طلا بودن یا نبودن لایه نازک روی جواهر مناسب است. برای تشخیص عیار طلا با عیارهای مختلف، یعنی طلای عیار بالا یا عیار بالاتر از ۱۴، طلا را روی سنگ کوارتز یا سنگ محک می‌کشیم.

طلای عیار پایین یعنی عیار کمتر از ۱۴ را باید با اسید نیتریک خالص، در غلظت‌های متفاوت، و عیارهای بالاتر از 14 را توسط تیزاب سلطانی یا مخلوط اسید نیتریک و نمک طعام سنجید.

روش تشخیص عیار طلا با دستگاه اسپکتروفتومتر چگونه است؟

روشی دیگر برای تشخیص عیار طلا، دستگاه اسپکتروفتومتر یا طیف سنج نوری است، که شدت نور را به صورت تابعی از طول موج اندازه می‌گیرد. در این دستگاه، تابش الکترومغناطیسی در ناحیه مرئی و ماورابنفش جذب طلا می‌شود و از روی شدت جذب، مقدار طلا یا عیار طلا تعیین می‌شود. این دستگاه‌ها با استفاده از لامپ تنگستن و اسپکتروفتومتر ماوراء بنفش یا UV با به‌کار بردن لامپ دوتریم امکان اندازه گیری عیار طلا را فراهم می‌کند.

روش تشخیص عیار طلا با روش ریگیری لیزر یا XRF

 نحوه تشخیص عیار طلا به‌صورت تخصصی، به کمک  این نوع دستگاه‌ها در کمتر از ۳۰ ثانیه و با محاسبه تمامی فلزهای موجود در آلیاژ به بهترین روش و سریع‌ترین زمان، امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، لازم است طلای خود را در مخزن این دستگاه قرار دهید و چند ثانیه بعد، آمار دقیقی از میزان طلای موجود در آلیاژ و همچنین عدد عیار طلا برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد.

روش تشخیص عیار طلا با روش ریگیری

ریگیری طلا بهترین و دقیق‌ترین روش برای تشخیص عیار طلا است که معمولاً در آزمایشگاه‌های تعیین عیار طلا انجام می‌گیرد. در ادامه، مراحل مختلف این روش را توضیح خواهیم داد.

 

دیدگاه کاربران

روزبه۳۴۷۹۹۲۶۱۰:۵۸:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۱۷
سلام، خوب بود،ولی توضیحات فقط برای آشنایی بود،ولی شخص نمیتواند با این اطلاعات بطور عملی به تشخیص عیار پی ببرد.توضیح و تفسیر بیشتری لازم دارد.اگر برای دریافت اطلاعات کاملتر آدرس و کتابی معرفی شود بهتر بود.با تشکراز اطلاعات
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  12. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  13. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  14. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  15. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  16. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  17. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. مأمور خاطی بازداشت شد

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  25. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

پربحث‌های هفته

  1. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  2. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  3. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  4. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  5. مأمور خاطی بازداشت شد

  6. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  7. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  8. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  9. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  10. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  11. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  12. اطلاعیه پلیس درباره ویدیوی منتشر شده از درگیری ماموران طرح نور با زن جوان در تهران  

  13. جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ کدام ارگان‌ها مشمول تعطیلی شنبه‌ها نمی‌شوند؟

  14. کاهشی شدن «طلاق» در کشور پس از ۳ دهه

  15. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  16. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  17. یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

  18.  ۲۶ صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه "یاسین رامین"

  19. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

  20. مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح الزام به ثبت رسمی اسناد را تصویب کرد

  21. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  22. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  23. ورود دادستانی برای شناسایی مقصران سیلاب مشهد

  24. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  25. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

آخرین عناوین