بهطورکلی محصولات جیپ در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند؛ زیرا پیشینه این خودروها به سالها پیش در دهه 40 بازمیگردد و از آن زمان تاکنون جوانان چندین نسل با این خودروها خاطره دارند. ازآنجهت که محصولات جیپ بهصورت دو دیفرانسیل ارائه میشود، گزینه بسیار مناسبی برای مسیرهای آفرود هستند. علاوه بر این به دلیل قدمت بسیار بالایی که دارند قیمت آنها نیز بسیار مناسب است. بااینکه سالها از توقف تولید محصولات جیپ در ایران میگذرد، اما دوام و ماندگاری آنها طوری است که اکنون نیز پس از سالها میتوان روی آنها بهعنوان یکی از گزینههای نسبتاً قدرتمند برای آفرود حساب باز کرد.
یکی از قویترین محصولات جیپ که بسیاری از آفرودبازان با آن خاطره دارند، جیپ صحراست. جیپ صحرا در بین تمام محصولات جیپ از عملکرد و قدرت موتور بالاتری برخوردار است. به همین دلیل در مسیرهای دشوار راننده خود را ناامید نمیکند. این ویژگیها باعث بالا رفتن میزان فروش جیپ صحرا و محبوبیت این خودرو در میان 4 نسل متفاوت شد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این خودرو آفرود پیر را بهتر بشناسیم.
مشخصات بدنه جیپ صحرا
جیپ صحرا درواقع نمونهای مونتاژ شده از خودروهای جیپ آمریکایی است. در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، خودروهای جیپ به دلیل کاربرد فراوان و قدرت موتور بالایی که داشتند بهطور انبوه و با موتورهای مختلف و انواع مختلف توزیع شدند. دو مدل CJ5 و CJ7 ازجمله مدلهای معروف جیپ آن زمان بودند. ازاینرو گروه صنعتی جیپ در ایران تصمیم گرفت این محصولات پرطرفدار را به ایران وارد و مونتاژ کند. جیپ صحرا نیز نمونه مونتاژ شده جیپ CJ میباشد و الگوی طراحی آن تا حد زیادی مشابه این خودرو است.
کابین جیپ صحرا از جنس فلز بود و در حالت استاندارد بهصورت 2 در تولید میشد. بهغیراز اتاق فلزی 2 نوع اتاق دیگر شامل کالسکهای و فایبرگلاس نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. این اتاقها هم بهصورت 2 در و هم بهصورت 3 در، در بازار موجود هستند. اتاق فلزی جیپ صحرا به دلیل سنگین بودن و ظاهر نهچندان دلچسب آن زیاد مورد استقبال قرار نمیگیرد. اکثر افرادی که به سراغ خرید جیپ صحرا میروند، این خودروها را شخصیسازی میکنند و آپشنهای موردعلاقه خود را بر روی آنها نصب میکنند.
بدنه این خودرو و لاستیکهای آن طوری قدرتمند تولیدشده که توانایی عبور از هر نوع مسیر بیراههای را دارد. به همین دلیل بسیاری از جوانان نسل جدید نیز برای سفرهای آفرود خود خرید جیپ صحرا را به آفرودهای گرانقیمت کنونی ترجیح میدهند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا این خودرو بانام جیپ صحرا شناخته میشود. همانطور که اشاره کردیم بدنه این خودرو از فلز ساخته شده است. به همین دلیل در محیطهای مرطوب و جنگلی در مدت بسیار کوتاهی زنگ میزند. به همین دلیل از این خودرو بیشتر برای صحراگردی و یا مسیرهای صخرهای استفاده میشد. ازاینرو این مدل از جیپ به نام جیپ صحرا نامگذاری شد.
مشخصات موتور جیپ صحرا
تا قبل از انقلاب این خودروها موتورهای بسیار پرقدرتی داشتند زیرا موتور نسخههای آمریکایی جیپ روی آنها نصب میشد؛ اما پس از انقلاب به دلیل تحریمها دیگر موتورهای سابق در ایران یافت نمیشد. به همین دلیل بهناچار از موتورهای کرهای و ژاپنی مانند میتسوبیشی و نیسان برای تولید این خودروها استفاده میشد. البته این موتورها نیز قدرت کافی برای سفرهای آفرود را به همراه داشتند. موتور میتسوبیشی استفادهشده در آن مربوط به میتسوبیشی پاجرو و موتور نیسان آن مربوط به نیسان Z24 میباشد. این موتورها از پس مسیرهایی با شیبهای 50 یا 40 درجه نیز برمیآید.
موتور جدید جیپ صحرا بهصورت 4 سیلندر و 16 سوپاپه با حجم 2.4 لیتر استفاده میشد. گیربکس این خودرو بهصورت 4 دنده جلو و 1 دندهعقب با 2 کمک سبک و سنگین ارائه میشد. قدرت موتور جیپ صحرا از جیپ شهباز کمتر بود اما به دلیل تعمیر آسانتر این خودروها و قطعات یدکی فراوان و قابلدسترس، خرید جیپ صحرا بهعنوان خودروی آفرودی گزینه منطقیتری محسوب میشود.
علاوه بر این استهلاک جیپ صحرا نسبت به مدلهای دیگر جیپ پایینتر است. به همین دلیل در استفادههای طولانیمدت کمتر به قطعات فنی آن آسیب وارد میشود و دوام بیشتری دارد.
منبع : ویرلن