۲ درس تاریخی از برجام که نباید فراموش شود

گروه اقتصادی الف،   4010605102 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

«بدون تردید توافق احتمالی جدید نیز همچون توافق قبلی، با مخالفت های جدی لابی های صهیونیستی، کشورهای رقیب ایران در منطقه، سیاستمداران و قانونگذاران جمهوریخواه و در نهایت یک رئیس جمهورِ جمهوریخواه آمریکایی و البته انفعال کشورهای اروپایی در حمایت از حقوق حقه ایران مواجه خواهد شد. بنابراین مهم آن است که ما درس های تاریخی خود را فرا گرفته باشیم»

۲ درس تاریخی از برجام که نباید فراموش شود

به گزارش الف؛ همزمان با اوج گیری امیدواری های بین‌المللی در رابطه با احتمال دستیابی به یک توافق جهت احیای برجام و تشدید رایزنی های دیپلماتیک در این رابطه (در چهارچوب ارائه پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا و متقابلا پاسخ دولت آمریکا به این مساله)، بار دیگر بحث و گمانه زنی های مختلفی در مورد چهارچوب های یک توافق جدید احتمالی و سناریوهای مطرح در مورد سرنوشت آن ارائه می شود. 

در این راستا هرکدام از ناظران و تحلیلگران ایرانی و بین المللی ضمن اشاره به بُعد مشخصی از توافق احتمالیِ جدید، به طور خاص سعی دارند مزایا و فرصت ها و در عین حال خلاها و نقاط ضعف یکچنین توافقی را مورد اشاره قرار دهند. 

مباحثی که عمدتا حول موضوعاتی نظیر ضرورت دریافت تضمین و تعیین غرامت از/برای طرف آمریکایی جهت حصول اطمینان از این مساله که توافق برجام بار دیگر از سوی آن ها نقض نخواهد شد و بحث در مورد ابعاد مختلف مسائل پادمانی و فنی و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و البته چهارچوب های مرتبط با لغو تحریم ها علیه کشورمان قرار دارند. با این همه، اینطور به نظر می رسد که توجه به دو نکته محوری به ویژه برای طرفِ ایرانی، از اهمیتی اساسی برخوردار است. 

1: مانع اصلی در مسیر احیای برجام، کنگره آمریکا است

یکی از نکات بسیار مهمی که چه مذاکره کنندگان اتمی و چه تحلیلگران کشورمان باید مد نظر داشته باشند این نکته است که مهمترین مانع در مسیر حصول توافق میان ایران و غرب(به طور خاص آمریکا) با محوریت احیای برجام که تا حد زیادی پایبندی دولت آمریکا به برجام را نیز تضعیف می کند، نوعِ برخورد کنگره آمریکا با توافق برجام است. 

در شرایط کنونی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عملا سرمایه سیاسی چندانی را در پسِ توافق با ایران قرار نداده و محبوبیت مردمی وی نیز در پایین ترین سطوح ممکن است و البته مساله اتمی ایران به یک موضوع به شدت قطبی شده در عرصه سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده، کاملا می توان انتظار داشت که برجام مسیر پُر پیچ و خمی را در کنگره آمریکا در پیش داشته باشد. 

نباید فراموش کرد که حتی قبل از حصول توافق برجام در سال 2015 نیز، 47 عضو حزب جمهوریخواه آمریکا که در نهادهای قانونگذاری اصلی این کشور حضور داشتند، در نامه ای به اوباما تاکید کردند که بی توجهی های وی به موقعیت کنگره در قالب معادله برجام، نتایج مضری را برای آینده این توافق به همراه خواهد داشت. در این راستا شاهد بودیم که بعدها و با روی کار آمدن ترامپ و تقویت موضع جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، این پیش‌بینی به واقعیت بدل شد و مخالفانِ برجام به نحو قابل توجهی دست به انجام تحرکات قانونی(در چهارچوب نهادهای قانونگذاری آمریکا) علیه این توافق زدند.  تحرکاتی که در نهایت همسو با مواضع ترامپ در قبال برجام، عملا روند خروج آمریکا از این توافق را تسهیل کردند و حتی موجب تحمیلِ برخی تحریم ها علیه کشورمان شدند(تحریم هایی که کاملا با روح برجام در تضاد بودند). از این رو در شرایط کنونی نیز باید توجه داشته باشیم که کنگره آمریکا بزرگترین مانع در مسیر ایجاد یک توافق پایدار اتمی است. مساله ای که به ویژه در آستانه انتخابات میاندره ای کنگره آمریکا که مشخص نیست آیا دموکرات‌ها همچنان قادر خواهند بود برتری خود را در مجالس سنا و نمایندگان حفظ کنند یا خیر؟ از ابعاد مهمتری نیز برخودار می شود. 

*پایگاه خبری آمریکایی "هیل" در گزارشی، کنگره آمریکا و نَه ایران را مهمترین مانع در مسیر احیای برجام معرفی می کند.

در واقع اگر این احتمال را در نظر داشته باشیم که با توجه به عملکردهای ضعیف بایدن و حزب دموکرات، جمهوریخواهان بتوانند در مجالس سنا و نمایندگان قدرت بگیرند، کاملا این احتمال وجود دارد که آن ها از همین حالا روند تحرکات خود با محوریت حمله به توافق احتمالی را آغاز کنند و حتی زمینه را جهت اقدامات و اِعمال تحرمی های بیشتر ضدایرانی نیز فراهم کنند. مساله ای که در میدان عمل آسیب های جدی را به هر گونه توافق احتمالی وارد خواهد کرد. 

از این منظر، این تئوری که برخی می گویند چشم انداز پیروزی یک رئیس جمهور جمهوریخواه در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، مهمترین تهدید علیه توافقی احتمالی با محوریت احیای برجام خواهد بود، تا حد زیادی رنگ می بازد و یکچنین توافقی از همین حال با فشارهای قانونگذاران جدید آمریکایی(در مجالس سنا و نمایندگان) که مخالف با دموکرات ها و بایدن هستند، رو به رو خواهد شد و احتمالا تضعیف می شود. 

2: فلسفه مذاکراتی آمریکا و غرب، نابودی توانمندی های ایران است

یکی دیگر از نکاتی که به طور کلی و در چهارچوب فلسفه مذاکراتی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در حوزه مسائل مرتبط با ایران باید درک شود این است که هدف و مُراد اصلی آن ها از مذاکره با کشومان، حل مشکلات با تهران و تنش زدایی از روابطشان با ایران نیست. بلکه برعکس، این قبیل کشورها مخصوصا آمریکا در سال های اخیر به صراحت ایران را به مثابه "دشمن" و نَه صرفا رقیب برای خود تعریف کرده اند و با توجه به اینکه این گزاره در اسناد بالادستی حکمروایی آن ها در عرصه سیاست خارجیشان نیز گنجانده شده، مذاکره را صرفا یک ابزار و حربه جهت پیشبرد اهدافشان علیه منافع ملی ایران ارزیابی می کنند. 

از این رو باید توجه داشت که توافق احتمالی آتی از همان ابتدا با تلاش های هدفمند کنشگرانِ غربی جهت نقض مفادش مواجه خواهد بود و آن ها هر آنچه در توان دارند انجام خواهند داد تا انتفاعِ ایران از مزایای یکچنین توافقی را به حداقل برسانند. 

از این رو هرگونه توافق جدید را بایستی صرفا در چهارچوب و قالب های مشخص آن دید و از ظرفیت های آن نهایت استفاده را داشت و انتظارات چندانی را بر آن بار نکرد. بدون تردید توافق احتمالی جدید نیز همچون توافق قبلی، با مخالفت های جدی لابی های صهیونیستی، کشورهای رقیب ایران در منطقه، سیاستمداران و قانونگذاران جمهوریخواه و در نهایت یک رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکایی و البته انفعال کشورهای اروپایی در حمایت از حقوق حقه ایران مواجه خواهد شد.  مهم آن است که ما باید درس های تاریخی خود را به خوبی مرور کنیم و غافلگیر نشویم. 

دیدگاه کاربران

هنر تحریمها۲۶۳۴۸۴۶۰۱:۲۷:۴۸ ۱۴۰۱/۶/۶
دموکراتها در امریکا نمی خواهند توسط اسرائیل به جنگ نظامی با ایران کشانیده شوند اکر برجام نباشد ایران باید خود را برای جنگ نهایی و سرنوشت ساز با جبهه اسرائیل - امریکا اماده کند.
ناشناس۲۶۳۴۹۶۵۰۹:۵۲:۰۳ ۱۴۰۱/۶/۶
اگر هوشیارتر عمل می کردیم اصلاً کار به تحریم و برجام کشیده نمی شد.
ناشناس۲۶۳۵۰۵۴۱۱:۴۳:۳۰ ۱۴۰۱/۶/۶
متاسفانه توهم تقلب در سال ۸۸ امیدهای زیادی رو به طرف غربی داد که هنوز هم نامید نشدن و مردم ایران هزینه اون رو پرداخت می‌کنن!
ناشناس۲۶۳۵۰۸۵۱۲:۰۹:۰۸ ۱۴۰۱/۶/۶
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۶۳۵۰۷۷۱۲:۰۵:۴۷ ۱۴۰۱/۶/۶
جایگزین عدم توافق جنگ نبوده و نخواهد بود اسرائیل در مقابل حزب الله لبنان مستاصل است در مقابل ایران که اصلا"عددی نیست.
ناشناس۲۶۳۵۲۰۲۱۳:۳۰:۳۵ ۱۴۰۱/۶/۶
امریکا به هیچ کس باج نمیدهد.
ناشناس۲۶۳۵۲۸۵۱۵:۰۰:۵۹ ۱۴۰۱/۶/۶
ترسوها رفتن ایران دیگه بدون لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۲۶۳۴۹۶۹۰۹:۵۴:۲۶ ۱۴۰۱/۶/۶
چرا کشوری مانند امارات بدون درگیری با غرب و شرق صاحب نیروگاه اتمی شد؟ چرا روسیه هم اکنون بدون مخالفت غرب در حال ساخت نیروگاه اتمی در مصر است؟ ترکیه هم همینطور؟ اما ما....
ناشناس۲۶۳۵۰۳۰۱۱:۱۲:۲۴ ۱۴۰۱/۶/۶
چون آنها مانند شما نرفتند در مورد آب و خاکشان مذاکره کنند
ناشناس۲۶۳۵۰۸۱۱۲:۰۸:۱۲ ۱۴۰۱/۶/۶
مشکل امریکا و غرب با ایران برنامه ای هسته ای نیست اونها ایران مقتدر را بر نمی تابند دیدیم وقتی با برجام برنامه هسته ای را تعطیل و تخریب کردیم دشمن برروی برنامه موشکی و پهپادی و اقتدار منطقه ای متمرکز شد و تحریم ها را تشدید کرد تا به برجام های 2 و 3 برسد.
ناشناس۲۶۳۵۱۲۰۱۲:۲۶:۳۹ ۱۴۰۱/۶/۶
بین داشتن نیروگاه اتمی و ساختن نیروگاه اتمی فرق بسیار است!!
ناشناس۲۶۳۵۲۷۸۱۴:۵۶:۲۸ ۱۴۰۱/۶/۶
چقدر تفاوت است، به اندازه آخرین ماهواره ای که پرتاب شد؟!
ناشناس۲۶۳۴۹۸۰۱۰:۰۱:۴۸ ۱۴۰۱/۶/۶
وقتی به اعتبار خدشه وارد شود، سخت دوباره بتوان آن را ترمیم کرد. هم غرب و هم ایران اعتبار یکدیگر را زیر سوال می برند. حتی اگر برجام هم امضا شود، دیری نخواهد انجامید که موضوع دیگری مسئله ساز خواهد شد.
ناشناس۲۶۳۵۰۸۸۱۲:۱۰:۱۶ ۱۴۰۱/۶/۶
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و توافق با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۶۳۴۹۹۶۱۰:۲۳:۲۲ ۱۴۰۱/۶/۶
این ادبیات ها تکراری شده و هیچ کس تا زمانی که قدرت نظامی هستید درگیر مستقیم ایجاد نمی کند
ناشناس۲۶۳۵۰۳۴۱۱:۱۵:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۶
حقیقت اینه که شرق در مقابل غرب هیچ قدرت نظامی و اقتصادی ندارد. سرنوشت روسیه را نگاه کنید چطور در اکراین مضحکه دنیا شده
ناشناس۲۶۳۵۰۶۷۱۲:۰۳:۰۰ ۱۴۰۱/۶/۶
مضحکه شده؟ اوکراین هم بخشی از آن تجزیه شد و هم از پیوستن به ناتو صرف نظر کرد و هم غرب در گرانی و بحران اقتصادی فرو برد
ناشناس۲۶۳۵۰۷۳۱۲:۰۴:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۶
بازنده اصلی جنگ اوکراین مردم این کشور و کشورهای اروپایی هستن.
ناشناس۲۶۳۵۰۹۰۱۲:۱۱:۰۸ ۱۴۰۱/۶/۶
شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان و سوریه نشان داد که امریکا دیگه ابرقدرت نیست.
ناشناس۲۶۳۵۱۸۸۱۳:۲۲:۲۶ ۱۴۰۱/۶/۶
شکست آمریکا در افغانستان و سوریه رو توضیح بدید. اینکه خارج شده به معنای اینه که منافعش جای دیگه بوده. نوبت چین و روسیه رسیده. همین امروز دو ناو آمریکا وارد خلیج تایوان در کنار خط ساحلی چین شدند
ناشناس۲۶۳۵۲۷۲۱۴:۵۰:۵۵ ۱۴۰۱/۶/۶
چون نتوانستید به اهداف که خاورمیانه بزرگ بود برسید
گلادیاتور۲۶۳۵۰۱۳۱۰:۴۹:۴۹ ۱۴۰۱/۶/۶
تا وقتی بمب اتمی ایران روی میز نباشه - اوضاع ما و نسل های بعد همینه - تحریم و قلدری قدرتمندان
ناشناس۲۶۳۵۰۵۸۱۱:۵۶:۳۴ ۱۴۰۱/۶/۶
جنگ اوکراین که یه جنگ محدود هست اقتصاد غرب رو متزلزل کرده، تورم بی‌سابقه، کمبود انرژی و مواد غذایی و کلی مشکل براشون ایجاد کرده، حالا به نظرت حاضرن مرکز انرژی جهان رو ناامن کنن!؟
ناشناس۲۶۳۵۲۴۴۱۴:۲۳:۳۲ ۱۴۰۱/۶/۶
کدوم تورم؟ یه چیزی تو دهن انداختن شماها هم هی تکرار میکنید. تورم تورمی که میگید زیز 10 درصده. ما داریم با دویست و سیصد درصدی زندگی میکنیم.
ناشناس۲۶۳۴۸۶۷۰۴:۲۱:۴۱ ۱۴۰۱/۶/۶
به عبارتی برجام برا آمریکا حکم تایم اوت در یک مسابقه‌‌ی نفس‌گیر والیبال را داره، درست زمانی که حریف پیش افتاده با وقفه در مبارزه میخواد تمرکز حریف را ه هم بزنه. البته این بار را کور خونده.
ناشناس۲۶۳۴۹۷۳۰۹:۵۵:۳۳ ۱۴۰۱/۶/۶
هسته ای کشور را دهه ها به عقب برد.
ناشناس۲۶۳۵۰۳۸۱۱:۱۸:۲۵ ۱۴۰۱/۶/۶
ای کاش حداقل غنی سازی یک فایده ای هم داشت. از سال 1391 که بوشهر راه افتاده تا امروز تمام سوختش از روسیه اومده و اورانیوم غنی شده در ایران توش بکار نرفته
ناشناس۲۶۳۵۰۷۲۱۲:۰۴:۰۷ ۱۴۰۱/۶/۶
غنی‌سازی فقط برای نیروگاه و بمب نیست
ناشناس۲۶۳۵۱۹۰۱۳:۲۳:۱۴ ۱۴۰۱/۶/۶
شما که سواد داری به من بی سواد بگو اورانیوم غنی شده در ایران در کجا استفاده میشه؟
ناشناس۲۶۳۵۲۷۳۱۴:۵۱:۴۵ ۱۴۰۱/۶/۶
بارها پاسخ داده شده شما دنبال چیز دیگری هستی
ناشناس۲۶۳۵۰۹۹۱۲:۱۶:۴۲ ۱۴۰۱/۶/۶
اراک میدانی سوختش چی بود؟!!!!
ناشناس۲۶۳۵۰۴۸۱۱:۳۵:۴۳ ۱۴۰۱/۶/۶
باج دادن ها عقب برد
ناشناس۲۶۳۵۰۸۹۱۲:۱۰:۴۳ ۱۴۰۱/۶/۶
من فکر می‌کردم نسل اینجور آدمها بعد از خروج آمریکا از برجام منقرض شده، اما ظاهرا ...
ناشناس۲۶۳۵۰۹۱۱۲:۱۲:۱۲ ۱۴۰۱/۶/۶
روحانی کشور را صد سال به عقب برد.
ناشناس۲۶۳۵۱۵۵۱۲:۵۷:۴۱ ۱۴۰۱/۶/۶
دولت روحانی و برجامش عایدی برای ملت نداشت.
ناشناس۲۶۳۵۰۰۳۱۰:۳۲:۲۱ ۱۴۰۱/۶/۶
نگران نباش با احیای دوباره برجام تحریم ها دوباره چند سال بعد اجرا می شود و با کارایی بیشتر نسبت به آن الان که کارایی دیگر زیادی ندارد
ناشناس۲۶۳۴۸۹۰۰۶:۴۹:۳۹ ۱۴۰۱/۶/۶
مذاکره جز درس عبرت شدن هیچ ندارد...بجنگید...
ناشناس۲۶۳۴۹۳۹۰۹:۰۹:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۶
شنا کردن در جهت خلاف آب هم خطرناک است، هم طاقت فرسا و هم زمان بر. پس بهتر است همیشه و در همه حال همراه با دیگر کشورهای دنیا و در جهت جریان آب حرکت کرد.
ناشناس۲۶۳۴۹۹۹۱۰:۲۷:۳۰ ۱۴۰۱/۶/۶
آفرین که تو دنبال شنا هستی پس قوانین بین المللی را فقط اجرا کنید و نه فرا قانونی که به واسطه آن بیشتر تحریم شدید!!!
ناشناس۲۶۳۵۰۹۴۱۲:۱۳:۵۲ ۱۴۰۱/۶/۶
آخه وقتی می‌بینم آب افغانستان و لیبی و عراق و سوریه و یمن و لبنان و فلسطین و ... کجا برده، ترجیح می‌دم تمام عمر خلاف جهت آب شنا کنم!!
ناشناس۲۶۳۵۱۹۲۱۳:۲۵:۰۰ ۱۴۰۱/۶/۶
آب کره جنوبی، ترکیه، امارات، قطر، برزیل، سنگاپور و چین رو کجا برده؟ برو بخون چین تا 30 سال پیش که متحد شوروی بود وضع اقتصادی مردمش چطور بود. بعد که با آمریکا دوست شد وضعش این شده
ناشناس۲۶۳۴۸۹۱۰۶:۵۳:۴۳ ۱۴۰۱/۶/۶
ممکن است که تاریخ هیچگاه تکرار نشود. پس باید از اولین فرصت بهترین استفاده را کرد. برجام اولین و آخرین فرصت است.
ناشناس۲۶۳۴۹۹۷۱۰:۲۴:۳۸ ۱۴۰۱/۶/۶
اولین و آخرین معنا ندارد و اتفاقا این برجام اولین بار هم نبود!
ناشناس۲۶۳۵۰۹۳۱۲:۱۳:۲۹ ۱۴۰۱/۶/۶
برجام فرصت سوزی بزرگی بود که 8 سال فرصت طلایی کشور از دست رفت و هیچ دستاوردی نداشت.
ناشناس۲۶۳۵۱۰۰۱۲:۱۶:۵۶ ۱۴۰۱/۶/۶
بدو بدو دیر شد، این آخرین فرصته، ما همش داریم فرصتها رو از دست می‌دیم، ... خسته نشدین از بس از این حرفها زدین!؟ اینقدر از این حرفها زدین که دکتر ظریف اینقدر عجله کرد که فرصت نکرد یه بار متن نهایی برجام رو کامل بخونه ببینه تحریمها لغو شده یا تعلیق!!
ناشناس۲۶۳۴۹۰۵۰۷:۵۹:۱۲ ۱۴۰۱/۶/۶
تا چند روز دیگه خواهند گفت چند آیه قران و هزاران حدیث در ضرورت مذاکره و تایید توافق وجود داره
ناشناس۲۶۳۴۹۴۳۰۹:۱۴:۴۲ ۱۴۰۱/۶/۶
عده ای در داخل بهانه های فراوان برای به نتیجه نرسیدن برجام در آستین دارند.
ناشناس۲۶۳۵۰۶۹۱۲:۰۳:۲۱ ۱۴۰۱/۶/۶
قبلا هم می‌گفتن، حتی روحانی یه بار گفت درس عاشورا مذاکره بود!!
ناشناس۲۶۳۵۱۰۴۱۲:۱۸:۴۷ ۱۴۰۱/۶/۶
اینا رو که باید قبل از مذاکره و توافق می‌گفتن نه بعدش!!! خواستی یه چیزی بگی که یه چیزی گفته باشی!!
ناشناس۲۶۳۵۱۰۶۱۲:۱۹:۴۳ ۱۴۰۱/۶/۶
چیه!؟ ترسیدی مذاکرات به نتیجه برسه نگران شدی کاسبی تحریمت به هم بخوره!؟
ناشناس۲۶۳۵۲۷۶۱۴:۵۴:۱۵ ۱۴۰۱/۶/۶
کاسب تحریم موافقان هستند که بعد توافق تحریم بیشتر شویم تا بیشتر فیض ببرند
ناشناس۲۶۳۴۹۲۸۰۸:۵۴:۴۶ ۱۴۰۱/۶/۶
درس برجام برای همه : دنیای امروز به هیچ کشوری باج نمی دهد.
ناشناس۲۶۳۵۰۷۶۱۲:۰۵:۲۹ ۱۴۰۱/۶/۶
باج دادن یعنی به یه نفر چیزی که حقش نیست رو بدی، حالا ما مگه چیزی بیشتر از حقمون خواستیم!؟
ناشناس۲۶۳۵۰۸۲۱۲:۰۸:۲۶ ۱۴۰۱/۶/۶
احسنت! آمریکا تمام تلاشش رو کرد که با تهدید نظامی و تحریم از ایران باج بگیره اما به دیوار سخت مقاومت مردم ایران خورد و همه نتیجه گرفتن که دنیای امروز به هیچ کشوری باج نمی‌ده، حتی آمریکا!!
ناشناس۲۶۳۵۰۹۶۱۲:۱۴:۴۷ ۱۴۰۱/۶/۶
درس عبرت برجام برای دنیا این بود که امریکا به هیچ وجهی قابل اعتماد نیست.
ناشناس۲۶۳۴۹۳۰۰۸:۵۶:۵۴ ۱۴۰۱/۶/۶
برجام نشان داد که می توان کشورها را بدون جنگ و خونریزی مهار اقتصادی، سیاسی و نظامی کرد.
ناشناس۲۶۳۵۰۰۰۱۰:۲۹:۴۵ ۱۴۰۱/۶/۶
برجام دقیقا نشان داد چگونه می توان سر کشورها کلاه گذاشت تا آن کشورها به خیال خودشان به بهشت بروند
ناشناس۲۶۳۵۰۹۷۱۲:۱۵:۵۴ ۱۴۰۱/۶/۶
برجام کلاه گشادی بود که امریکایی ها بر سر روحانی و ظریف گذاشتند.
ناشناس۲۶۳۴۹۳۲۰۸:۵۹:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۶
برجام نشان داد که اول باید سیاست را امتحان کرد. بعد باید به سراغ راه حل های دیگر رفت.
ناشناس۲۶۳۵۰۰۱۱۰:۳۰:۴۶ ۱۴۰۱/۶/۶
هیچ کشوری بر سر منافع ملی با دیگران صحبت نمی کند الا لیبی و عراق و اوکراین و نتیجه آن هم مشخص هست
ناشناس۲۶۳۵۱۰۱۱۲:۱۷:۱۵ ۱۴۰۱/۶/۶
برجام نشان داد که با دیپلماسی و مذاکره نمیتوان تحریم ها را لغو کرد تحریم ها را باید خنثی و بی اثر کرد.
ناشناس۲۶۳۵۰۰۵۱۰:۳۴:۳۰ ۱۴۰۱/۶/۶
شماها اگر درس عبرت می گرفتید از همان سعد اباد که با چند کشور بمب اتم دار نشستید و پلمپ کردید می گرفتید ولی درس نگرفتید و بازی 20 ساله بر کشور تحمیل کردید و به ظن خوتان راستی آزمایی مقابل بمب اتم داران!
محسن 1۲۶۳۵۰۱۶۱۰:۵۳:۰۵ ۱۴۰۱/۶/۶
برجام نشون داد که دنیا فقط زور رو میفهمه - اگر قدرت نداشته باشی کلاهت پس معرکه ست اون شعار های قشنگ دمکراسی و قانون و .... فقط برای خواب کردن ملت هاست
سعید۲۶۳۵۰۲۴۱۱:۰۶:۵۸ ۱۴۰۱/۶/۶
باید قید برجام را زد و با رویکرد اتحاد با شرق ساختاری بین بانکی و پول مستقل از دلار ایجاد کرد تا سیستم تحریم کلا رنگ ببازد
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  14. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  23. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

آخرین عناوین