درسی برای اپوزیسیون

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4011224057 ۱۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
درسی برای اپوزیسیون

۱- اپوزیسیون ایران با فعلگی تعریف می‌شود؛ هم ظهور و نمو آن و هم ریشه‌های کنش آنان برگرفته از منویات دولت‌های خارجی است. هر چند واژه اپوزیسیون واجد مفهوم و معنایی است که در خصوص مخالفین نظام ایران صدق نمی‌کند. اپوزیسیون از پرنسیب برخوردار است، هدفمند است، قدرت بسیج‌کنندگی دارد، دارای تشکیلات و پشتوانه اجتماعی است و مهم‌تر از همه از استقلال نسبی برخوردار است. این خصیصه‌ها در هیچ کدام از کسانی که به عنوان سرکرده‌های مخالفین نظام برجسته شده‌اند و از آن‌ها یاد می‌شود وجود ندارد. 

۲- اگرچه در خصوص اپوزیسیون به قدر کافی نوشته شده و شاید پرداختن به آن، تکراری و کسالت‌آور تلقی شود اما از زاویه‌ دیگری باید موضوع را بررسی کرد.  زاویه‌ای که مغفول مانده، امکان عقیم‌شدن این افراد و جریانات معاند در آنی از واحد است؛ عروسک‌های خیمه شب‌بازی که نخ هدایت آن‌ها در دست دولت‌های متخاصم است و به محض تغییر شرایط و بر هم خوردن نسبی فضا راهی جز کناره‌گیری از صحنه ندارند. 

۳- هر چند کناره‌گیری، وجه خوشبینانه ماجراست؛ این داستان روی پنهانی دارد و آن احتمال وجه‌المصالحه قرار گرفتن آن‌ها در پی کم‌شدن سطح تنش بین دولت‌هاست. برای کشورهایی که هدایت‌گر این عروسک‌های خیمه شب‌بازی‌اند، تامین منافع‌شان بر هر امر دیگری ارجحیت دارد و چه بسا با کم کردن سطح تخاصم بین ایران و برخی کشورها که پذیرای سرکرده‌های مخالفین هستند، یکی از مسائلی که مورد صلح قرار می‌گیرد، همین افرادی باشند که در ماه‌های گذشته وعده نابودی و سقوط نظام را می‌دادند!

۴- توافق ایران و عربستان پیش روی ماست؛ توافقی که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، یکی از مواردی که روی آن تفاهم شده عدم حمایت سعودی از شبکه‌ای ماهواره‌ای است که به پایگاه اصلی و صدای واحد براندازان تبدیل شده بود. این اتفاق ظرف چه مدت روی داد و چه کسی تصور می‌کرد شبکه‌ای که در غائله و شورش پاییزی امسال، تا سر حد توان و عریان‌ترین شکل ممکن میان‌داری می‌کرد، در بازه زمانی بسیار کوتاهی به گوشه رینگ برده شود؟ 

۵- میدان سیاست بسیار پیچیده‌تر از آن است که چنین عروسک‌های خیمه شب‌بازی از قدرت تاثیر‌گذاری مستقل و امکان بسیج اجتماعی برخوردار باشند. این سر و صدای آنان ناشی از حمایت و پشتوانه دولت‌ها و قدرت‌های سیاسی است نه توان ایفای نقش واقعی، که پوشیدن لباس مخالفت و جلوس بر صندلی اپوزیسیون، نیازمند برخورداری از خصایص و ویژگی‌هایی است که هیچ کدام از این افراد ندارند.  آن‌ها باید از واقعیات جاری در دنیای سیاست درس بگیرند و بدانند که این عدم استقلال و بازی صرف در زمین کارفرمایان‌شان، می‌تواند به قیمت گزافی برای آنان تمام شود.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۵۱۷۸۲۱۴:۰۱:۵۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چرا شماها فقط به تدریس و درس دادن به دیگران علاقه دارید؟چرا هیچگاه خودتان درس نمی گیرید؟
ناشناس۲۹۵۱۸۱۹۱۴:۲۵:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
با اجبار و زور و فشار نمی توان حکم رانی کرد. نمی توان دائماً بر کوه مشکلات افزود و گناه آن را گردن دشمن انداخت.
ناشناس۲۹۵۱۸۴۵۱۴:۴۳:۳۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اقای ونکی مانند اقای میرسلیم هست. کامنتها و نظرات مردم حتی در سایت الف را می بیند ولی به نظر اکثریت مردم کاری ندارد. حرف خودش را تکرار و باز تکرار میکند
ناشناس۲۹۵۱۸۷۱۱۵:۰۳:۵۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
میرسلیم که نماینده مردم است و باید صدای موکلانش باشد با افتخار می گوید: نظر مردم برای من مهم نیست! کجای دنیا شما چنین نماینده ای می توانید پیدا کنید؟!
ناشناس۲۹۵۱۹۴۰۱۵:۵۹:۲۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
کاش می شد که شعار جای خود را به شعوری می داد. کاش می شد که به انگشت نخی می بستند تا فراموش نکنند که انسانند. کاش می شد که غم و دلتنگی راه خانه ما را گم می کرد.
ناشناس۲۹۵۲۰۲۸۱۶:۵۲:۰۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
و ای کاش به شعارهایی که می دادند، خودشان عمل می کردند: ساده زیستی نداشتن دلبستگی به امور دنیوی کوخ نشینی به جای کاخ نشینی جامعه بی طبقه توحیدی مردمی بودن و در میان مردم زندگی کردن .....
ناشناس۲۹۵۳۴۴۵۲۱:۵۱:۱۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
مگر قرار است همه یک صحبت و نظر را داشته باشند ؟؟؟ پس دیگر برای چه مطبوعات متفاوت ایجاد می شود . اگر مخالفتی دارید به موضوع ایراد بگیرد نه اینکه به صحرای کربلا بزنید
ناشناس۲۹۵۱۸۴۶۱۴:۴۵:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
وقتی گوش مسئولان برای شنیدن کوچکترین انتقادها هم باز نیست و برای آنان مرغ فقط یک پا دارد، آستانه تحمل منتقدان هم حدی دارد. به قول شاعر: می زنم فریاد، هر چه بادآباد!
ناشناس۲۹۵۱۸۵۰۱۴:۵۱:۲۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چرا باید یک فوتبالیست محبوب مردم به خارج مهاجرت کند؟چرا باید یک روزنامه نگار به خارج مهاجرت کند؟چرا باید که دندانپزشک و نویسنده به خارج مهاجرت کند؟ چرا 6 میلیون ایرانی باید به خارج مهاجرت کنند؟
ناشناس۲۹۵۱۸۶۵۱۵:۰۰:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چون برخی از این ها شست و شوی مغزی شدن توسط بیگانگان و به کشور پشت کردن
ناشناس۲۹۵۱۸۸۸۱۵:۱۸:۱۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
تا به حال با خودت حساب کردی برای شستشوی 6 میلیون مغز به چه قدر آب احتیاج است؟
ناشناس۲۹۵۱۹۰۴۱۵:۲۹:۳۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چرا اندیشدن بلد نیستید.
ناشناس۲۹۵۱۹۷۴۱۶:۲۲:۲۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
به اندازه یک خواب عمیق!!
ناشناس۲۹۵۳۴۴۷۲۱:۵۵:۲۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
چون عده ای با افتخار از تحریم شدن ناحق ایران حمایت می کنند و فشار آن به مردم ایران می رسد.
مهدی۲۹۵۱۸۶۰۱۴:۵۷:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
این دشمنی که هیچ غلطی نمیتونست بکنه الان سرچشمه مشکلات، پس شما چی هستین
ناشناس۲۹۵۲۲۶۰۲۰:۱۲:۴۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
۲۲ بهمن رو اگه ندیدی ببین
ناشناس۲۹۵۱۸۳۳۱۴:۳۴:۲۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
بر طاق ایوان فریدون نبشته بود: جهان ای برادر نماند به کس .....دل اندر جهان آفرین بند و بس مکن تکیه بر ملک دنیا و پشت.....که بسیار کس چون تو پرورد و کشت
ناشناس۲۹۵۱۸۶۶۱۵:۰۱:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اقای ونکی. می دانید چرا یوان چین هرکز نمی تواند پول بین المللی شود و جای دلار امریکا را بگیرد؟ چون دولت چین به شهروندان چینی فقط اجازه میدهد معادل سالی حداکثر ۵۰ هزار دلار از چین خارج کنند طبیعی است که مردم دنیا حاضر نباشند پول خود را به یوان چین تبدیل کنند.
ناشناس۲۹۵۱۸۷۸۱۵:۰۹:۱۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
ای بابا!‌ طرف شما مردم هستند. مثل اینکه دو تا قلدر که به مردم توجهی ندارند و فقط به همدیگر حمله می کنند. بد یا خوب بودن آنها دلیل بر خوب بودن شما نیست! ببینید مردم چی میخوان، با این حرفا دارید به مردم دهن کجی می کنید.
ناشناس۲۹۵۱۹۵۷۱۶:۱۰:۳۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
دقیقا !! چرا فکر می کنید مردم به این اپوزسیون دل خوش کرده اند ؟!! اتفاقا برعکس تکیه مردم بر خودشان است. اپوزسیون ها هرچه دوست دارند برای خودشان تبلیغ کنند مهم نیست گوش مردم ما از شعار پر است وبا وعده و وعید هیچ کس فریب نمی خورند !
ناشناس۲۹۵۲۰۱۸۱۶:۴۸:۱۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
آقاي نگارنده موضوع رو طوري ديگر هم ميتوان ديد وهمچين بي تاثير نبودن موضوع رو از هر زاويه اي ميشه ديد
ناشناس۲۹۵۲۲۷۹۲۰:۳۱:۲۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
درس عبرت آموزی است...کلا وطن فروشی و خیانت از هر طرف محکومه ... ولی من یک چیز را فهمیده ام که آن طرف خیلی گرانی و وضع اقتصادی بعضی این اپوزیسیون بده ...برای همین می خواهند برگردند ایران...فکرش را بکن یک نانی که تو ایران ۲تومان می گیری تو آنور پات ۱۰۰آب می خوره ...خو طبیعیه می خوان برگردن ولی راهش این نیست...سرتون را بندازید پایین یواشکی برگردین ...هیچ جای دنیا به آسایش و آبادانی ایران نیست....اینایی که خارج رفتن درک می کنند ولی یک سری خودخوار پندار لج می کنند
ناشناس۲۹۵۲۵۱۷۰۱:۵۴:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
جناب نويسنده محترم بله بايد درس گرفت و درس گرفت و درس گرفت !!!! در عالم سياست و سياست بازى داستانها است معلوم نيست بازيگردان سياسى دلش نخواهد كه شما اينطورى فكر كنيد و معلوم نيست كه انها نخواسته باشند اوضاع خاورميانه چنين باشد ، مسلمان كشي كه هر دو طرف بلكه سه طرف خود را حق ميپندارند و كشتگان خويش را شهيد ميشمارند ، سياست وقتي سياست است انگاه كه فكر نميكني كيش و مات ميشوي و يا كيش و مات ميكنى .....
ناشناس۲۹۵۳۹۹۱۱۳:۵۷:۱۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
ظاهرا دیروز نت مشکل داشت و غیور مردان خارج نشین نتوانستند حمله کنند ( البته مجازی ) بگونه ای که اواخر دیشب اثری از یورشهای خارج نشین نبود .
ناشناس۲۹۵۱۷۸۶۱۴:۰۳:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
سربازان خوشنام امام زمان بطریق مقتضی هر کدام از این افراد در تصویر راکه شد همانند ریگی با چشمان بسته در مهرآباد و یا فرودگاه امام پیاده کنند انشالله
ناشناس۲۹۵۱۸۴۷۱۴:۴۶:۴۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
هنر شما امنیتی کردن هر موضوعی است!
ناشناس۲۹۵۱۸۹۹۱۵:۲۳:۵۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
آخه این نخودی ها در حد ریگی هم نیستند و بیشتر نمایشی هستند .
ناشناس۲۹۵۱۸۵۲۱۴:۵۲:۲۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
۵ نفر از این شش نفر در همین کشور عضو صدا و سیما و عضو تیم ملی یا شهروند عادی بودند.
ناشناس۲۹۵۱۸۶۱۱۴:۵۷:۳۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
تا دیروز که گمنام بودن امروز شدن خوشنام
نیما۲۹۵۲۳۳۴۲۱:۴۰:۴۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
ان شاأالله
ناشناس۲۹۵۱۷۸۷۱۴:۰۳:۲۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
یک مشت آدم لمپن بیسواد
ناشناس۲۹۵۱۷۹۰۱۴:۰۳:۵۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
سعید ونکی، مهران رجبی الف است.هم اقتصاددان است، هم سیاستمدار، هم جامعه شناس، هم آموزگار،......
ناشناس۲۹۵۱۸۵۳۱۴:۵۲:۳۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
حالا چرا اینقدر عصبی هستی؟ درکت می کنم!
سخی۲۹۵۲۴۵۶۰۰:۰۱:۰۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
اگه درکش میکنی پس چرا سئوال میکنی؟
ناشناس۲۹۵۱۸۸۲۱۵:۱۲:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
فرض کن اپوزسیون قوی نباشه!‌ آیا این بدشانسی مردم است؟‌
ناشناس۲۹۵۱۸۹۴۱۵:۲۱:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
آقای ونکی درست گفتید. هیچ کشور خارجی دلش به یک ملت نسوخته و عربستان و آمریکا هم مستثنا نیستند. آنها هم ممکن است تحت شرایطی سازش کنند.
ناشناس۲۹۵۱۹۰۳۱۵:۲۸:۴۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
دست عربستان درد نکنه!!!‌ کمک بزرگی کردند! کی فکرش رو می کرد اونها کمک کنند؟!
ناشناس۲۹۵۱۷۹۳۱۴:۰۵:۵۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چرا باید نزدیک به 6 میلیون ایرانی به خارج از کشور مهاجرت کنند؟
ناشناس۲۹۵۱۸۳۱۱۴:۳۴:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
بروند همانجایی که فکر میکنند خوب است. بروند همان کشورهایی که با ریز نمرات شریف به آنها شغل ریاست اینتل و زیمنس و مایکروسافت و حقوق ماهی 100 هزار دلار برای نیم ساعت کار در روز -البته در صورت تمایل به کار کردن- میدهند و آنجا همه چیز ازاد است و دسته گل. بروند و خوش باشند. چشم حسودها هم کور. مقامات محترم دولت و وزارت محترم اطلاعات خواهش میکنیم، این نخبگان را به زور مهاجرت بدهید به خارج. به نظر من که باید تابعیت ایرانیشان هم لغو شود. چون نباید به این نخبگان اجازه داد تا به جایی برگردند که بد و اخ است.
ناشناس۲۹۵۱۹۶۴۱۶:۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چرا عصبانی هستید هجرت از توصیه های مهم قرآن است .
ناشناس۲۹۵۲۰۱۳۱۶:۴۳:۳۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اگه الان ان تازه مومنانی که رفتند حبشه بودند توسط این قلمهای اخلاق مدار به چه صفاتی مزین میشدند!
ناشناس۲۹۵۲۲۳۲۱۹:۴۹:۴۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
هجرت و مهاجرت
علی۲۹۵۲۳۵۲۲۲:۰۱:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
هجرت برای رضای در راه خدا
ناشناس۲۹۵۲۴۱۵۲۲:۵۷:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اینجا ایران وطن همه وطن دوستان است.
ناشناس۲۹۵۲۵۰۰۰۱:۱۲:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
چرا عصبانی هستین .اون نخبه شریف نمیتونه ببینه یک آقازاده بیسواد شده دکتر ومدیر اما اون بیکار باید باشه در نتیجه ول میکنه میره .
ناشناس۲۹۵۳۵۸۱۰۰:۴۱:۳۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
برای اشاعه دین باید هجرت کرد و تشیع را به جهان معرفی کرد
ناشناس۲۹۵۱۷۹۸۱۴:۰۹:۲۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اپوزیسیون ؟! اپوزیسیون به افرادی می گویند که زمانی جزو حاکمان بوده اند و خواسته یا ناخواسته از قدرت کنار مانده اند و در داخل یا خارج از کشورشان به بازپس گیری قدرت مشغولند . خب بفرمایید کدام یک از اینها سابقه ی حکومت داری دارند . تنها مورد قابل مانور اون شاه زاده است که باید گفت در زمان انقلاب نوجوانی بود سرگرم هوا و هوس و هنوز رسما پدر آن را پادشاه آینده ! اعلام نکرده بود . در ثانی اینها مهاجرهایی هستند که هیچکدام ایرانی نیستند و با انواع قسم و التماس شهروند کشور دیگری شده اند . بگونه ای که اگر در ایران می ماندند کسی تره هم برایشان خرد نمی کرد . دست استعمارگران خالیست که روی اینها سرمایه گذاری کرده اند . ایرانیان فرهیخته و صاحب قلم و متفکر که در خارج کشور زندگی می کنند ، هوشمندانه خودشان را از بازی استعمارگران دور نگه داشته اند هر چند به سیستم حکومتی فعلی ایران انتقاد جدی داشته باشند .
ناشناس۲۹۵۱۹۶۸۱۶:۱۶:۴۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
وچه بسا بعضی از آنها نفوذی هم باشند !!
ناشناس۲۹۵۲۰۸۳۱۷:۵۰:۲۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
بسيار زيبا و رسا و منطقي.
خسروخانی۲۹۵۲۴۶۱۰۰:۰۷:۳۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
کاش نام دو ایرانی فرهیخته، صاحب نظر و دانشمند خارج نشین را که از این موج اعتراض خود را دور نگه داشتند را میاوردی تا ماهم بشناسیم.
ناشناس۲۹۵۲۶۵۹۰۹:۰۸:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
همین که از بین چند میلیون ایرانی خارج نشین ، به زور دویست سیصدتاشون رو می تونند بک جا جمع کنند و بقیه صحنه رو با اجیر کردن مردمان سایر کشورها پر می کنند یعنی جوابت رو قبل سوالت گرفتی .
آرامی۲۹۵۳۶۰۵۰۱:۳۳:۳۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
خدا به شما سلامتی بده ... مخالف صد در درصدم با شما
ناشناس۲۹۵۱۸۰۳۱۴:۱۲:۵۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
با این که نسبت به سال قبل مصرف گاز خانه ام کمتر بود، اما امروز قبض گاز آمده به مبلغ 4 میلیون تومان برای دی و بهمن که 10 برابر پارسال است. این تازه یک نمونه است. صدها بلکه هزاران نمونه از این دست سوء مدیریت و کار نابلدی مسئولان، زندگی را برای بسیاری از مردم سخت و عذاب آور کرده است.
ناشناس۲۹۵۱۸۴۲۱۴:۴۱:۴۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
از نظر اقای ونکی و هم فکران شما مانند علی کریمی که از گرانی قبض برقش انتقاد کرد هستید. مرفه بی درد و بی هنر که اتفاقی توپی به پایش خورده و کمونه کرده و رفته تو گل! فقط ساده زیستان کسانی هستند که ولو در فرشته بنشینند و فرزندان دانش بنیان خود را به امریکا و گانادا بفرستند و مدرسه اختصاصی برای انها تاسیس کنند اما مانند ونکی ها در خط باشند قابل تایید هستند.
هادی۲۹۵۳۵۹۳۰۱:۰۸:۵۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
فک کنم فی سبیل الله همه ی همسایه ها از خونه ی شما گاز می گیرند. مثل اینکه برای ما هم قبض گاز میاد!! شایدم مثل علی کریمی فقید قصر داشته باشی
ناشناس۲۹۵۱۸۰۵۱۴:۱۳:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اقای ونکی تو رو نمیشه از خواب بیدار کرد.البته تو هم نمیتونی مردم رو خواب کنی.
ناشناس۲۹۵۱۸۸۵۱۵:۱۶:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
آقای ونکی شیخ نمر و کودک یمنی چی شد؟ آیا شما عربستان را دیگر یک دیکتاتوری نمی دانید؟
ناشناس۲۹۵۱۹۷۱۱۶:۱۹:۱۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
خاشقچی رو بگو که تیکه تیکه کردن وتو اسید حل نمودند !!
محمد۲۹۵۳۶۴۰۰۲:۱۵:۵۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
اختلاف ایران با عربستان بر سر خاشقچی نبود، چون خاشقچی هم از مخالفین ایران بود. ایران فقط نحوه قتل خاشقچی رو به سر بن سلمان یاداوری میکرد مرتبا
H۲۹۵۲۳۱۹۲۱:۲۲:۲۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
شهدای منا چی؟ چرا حتی درخواست غرامت هم نمی کنند؟
ناشناس۲۹۵۱۸۹۵۱۵:۲۱:۱۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
افرادی مانند شما هنوز دنبال بیگانگان هستید کاملا مشخص هست!!
ناشناس۲۹۵۱۸۱۰۱۴:۱۷:۱۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
دستور جدید طالبان به رستورانها: به زنان تنها غذا نفروشید! بیژن نوباوه، نماینده مجلس در مورد طرح هوشمند مبارزه با بی حجابی: اینترنت و تلفن بی حجابان قطع می شود!
یوسف۲۹۵۲۷۹۳۱۱:۱۴:۴۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
فکر کردی سه ماه اغتشاش میشه حجاب اجباری میپره؟ حکومت که سرجاشه وظیفش معلومه خود مردم نمیزارن نه تو مغازه نه تو رستوران نه تو اسنپ هیچ جا جاتون نیست
سبحان۲۹۵۱۸۲۷۱۴:۳۲:۱۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
خودت پرنسيب داري كه هم مطلب اقتصادي مينويسي هم سياسي هم فرهنگي هم ورزشي؟ چرا فكر ميكني فقط تو سياست را ميفهمي؟ چرا خودتو عقل كل ميدوني؟
ناشناس۲۹۵۱۸۵۱۱۴:۵۱:۴۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
احسنت
ناشناس۲۹۵۱۸۲۹۱۴:۳۳:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اقای ونکی دقیقا مانند اقای رجایی و شریعتمداری و رائقی پور و عباسی و مهاجرانی و ... و همگی مانند اقای میرسلیم و... هستند. کاری به نظر اکثریت مردم ندارند. این همه کامنت و نظر انتقادی پای نظرات و تحلیلهایشان را می بیننتد ولی باز می گویند باید بست و محکوم کرد . هزاران کامنت انتقادی پای یادداشتهای انها می اید ولی باز بی توجه به نظر اکثریت مردم و مخاطبان و فقط با در نظر گرفتن منافع اصحاب قدرت می نویسند.
ناشناس۲۹۵۱۸۸۱۱۵:۱۲:۲۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اسمش را هم میگذارند تکلیف و وظیفه دینی. همان دینی که گفت لا اکراه فی الدین. همان دینی که گفت شورا. همان دینی که در عرض چهل سال پیروانش را از بیابانگردان ناچیز به قدرت سیاسی و نظامی و رفاه اقتصادی رساند که امپراطورها و تمدنهای بزرگ را تسخیر کردند و پیشرو شدند. ان دین کجا و این یادداشت نویس ها کجا
ناشناس۲۹۵۱۹۲۰۱۵:۴۳:۲۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
خبر در مورد چی هست؟!! نکند با دشمنان ایران یکی هستی؟ اول شفاف سازی کن و خبر هم با دقت بخوان .
ناشناس۲۹۵۱۹۸۱۱۶:۲۵:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
لابد شما اکثریت مردم هستید و هرکه مدافع نظام است، بی سواد یا فریب خورده است و یا برای ساندیس، از نظام حمایت می‌کند! طرفدارانتان را دیدیم و شمردیم. شما مسلما اکثریت نیستید.
ناشناس۲۹۵۲۰۴۴۱۷:۰۸:۱۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
از عدم انجام قانون اساسی در مورد همه پرسی معلوم میشود که شما قطعا اکثریت هستید!
ناشناس۲۹۵۲۴۵۷۰۰:۰۱:۲۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
عزیزم قانون اساسی در موارد خود قانون و اجزای آن همه پرسی می گذارند و نه خود حکومت!!
قاسم۲۹۵۱۸۳۰۱۴:۳۴:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
وای به روزی که اینها بخواهند سرنوشت ایران را رقم بزنند
آرامی۲۹۵۳۶۳۹۰۲:۱۴:۵۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
واقعا وای ی ی ی به کسانی که به خرف اینا حتی گوش بدن وواقعا گله دارم از مسولین مملکت که تابعیت این زن شیطان نژاد رو هنوز باطل نکردن ....
ناشناس۲۹۵۱۸۴۹۱۴:۴۹:۴۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
این نخبگان عزیز که رفتن خارج-که معادل یا شاید هم بهتر از بهشته - چه کار به ایران دارن؟ آخه آدمهایی که اونجا میتونن با فروش چهار تا بطری پلاستیکی خالی، در عرض یک روز یا یک ماه معادل سی سال یک کارمند پول در بیارن، وقت گرانبهایشان را برای چندر غاز اینترنشنال یا بی بی سی تلف میکنن که چی بشه؟
ناشناس۲۹۵۱۸۵۹۱۴:۵۶:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
4 تا دلقک و مزدور را گذاشتند روی ویترین برای فشار بر ایران و الان همگی رو هوا رفت در به در دنبال ایران هستند
ناشناس۲۹۵۲۰۴۲۱۷:۰۵:۳۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
پس چرا هر روز در مورد اینها مینویسید؟!
ناشناس۲۹۵۲۴۵۸۰۰:۰۲:۳۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
چون تبلیغ رسانه ای برای آنها زیاد هست خوب طبیعی هست واکنش هم هست
ناشناس۲۹۵۱۸۶۴۱۴:۵۹:۲۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اين 6 نفر هم يه دردي دارن كه شماها هيچ وقت نميفهميد ولي مردم ميفهمن دردشون چيه
ناشناس۲۹۵۱۸۷۶۱۵:۰۶:۴۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
توافق ایران و عربستان بدجوری کارشناسان سیاسی شبکه ایران اینترنشنال رو فتیله پیچ کرد .
ناشناس۲۹۵۱۹۰۰۱۵:۲۴:۲۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
نمی دونستیم یه وقتی آل سعود می تونه منجی نظام بشه!!
ناشناس۲۹۵۱۹۴۱۱۵:۵۹:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
خوب ال سعود به غلط کردن افتاد و دست دوستی دراز کرد و باید هم انجام شود
ناشناس۲۹۵۲۴۶۸۰۰:۲۰:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
لااقل صبر کن ببین آل سعود بابت قربانیان منا و مکه غرامت میدهد.؟ آن دو پلیس متجاوز را حاضر است مجازات کند. از کشتن شیخ النمر ابراز تاسف کند؟
ناشناس۲۹۵۲۸۵۲۱۱:۵۹:۵۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
چه ربطی به رابطه دیپلماتیک داشتن و یا نداشتن داشت؟!
ناشناس۲۹۵۲۲۵۹۲۰:۱۱:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
نظام خودش ناجی جهان از دست غربی های فاسده یه تنه جهان تک قطبی فاسد غربی رو شکست
ناشناس۲۹۵۱۹۲۵۱۵:۴۵:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
در نظرات این دنباله روها هم نمایان هست و جالب این هست که مردم مردم هم می کنند .
محمودزاده۲۹۵۱۹۳۶۱۵:۵۶:۳۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
تجربه دهه شصت شمسی نشان از ان دارد که اگر جمهوری اسلامی نباشد همه اینان بدست مریم رجوی کشته خواهند شد و بلایی که سازمان مجاهدین خلق در دهه شصت با ترور بر سر مقامات جمهوری اسلامی اورد بر سر حضرات خواهد اورد.
ناشناس۲۹۵۲۴۹۰۰۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
کدام تجربه؟
h۲۹۵۱۹۳۸۱۵:۵۷:۰۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
در ایران بطور سیستماتیک تمام بسترهای لازم برای تشکیل اپوزیسیون را از بین برده اند. بنابراین در یک میدان خالی این عروسک ها برای نقش آفرینی شارژ شده و زود خاموش می شوند.
ناشناس۲۹۵۱۹۵۲۱۶:۰۵:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
بله جناب ونکی و به همین دلیل مردم به اپوزسیون تکیه نمی کنند و امیدشان به عزم خودشان است و این کاملا طبیعی است که وقتی صدای اعتراض مردم بلند می شود افراد یا گروههایی سعی در مصادره آن دارند اما مردم هشیارتر از آنند که سرنوشت خود را به آنها بسپارند جامعه خودش راهش را پیدا می کند.
صمصام۲۹۵۲۰۱۲۱۶:۴۱:۲۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
توافق ایران و عربستان پیش روی ماست؛ توافقی که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، یکی از مواردی که روی آن تفاهم شده عدم حمایت سعودی از شبکه‌ای ماهواره‌ای است که به پایگاه اصلی و صدای واحد براندازان تبدیل شده بود. ایشالله که امضای بن سلمان تضمین است !
ناشناس۲۹۵۲۰۲۴۱۶:۵۱:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
شاهنامه آخرش خوش است.
ناشناس۲۹۵۲۲۵۷۲۰:۰۹:۱۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چندتا زن خراب و مرد منحرف وطن فروش رو با شاهنامه مقایسه میکنی؟
ناشناس۲۹۵۳۶۴۳۰۲:۲۰:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
درود فراوان برشما هم وطن فهیم واقعا یکی مثل معصومه ....
ناشناس۲۹۵۲۸۸۰۱۲:۱۸:۳۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
این شاهنامه نیست که قصه ایران و توران باشه قصه قصه ی غرب و عرب است.
بابک۲۹۵۲۰۳۴۱۶:۵۹:۴۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
خوشحالی شما در مورد توافق ایران و عربستان مصنوعیه چون اون روزی که سفارت عربستان را هم خراب کردید و سوزاندید همین خوشحالی ها رو میکردید
ناشناس۲۹۵۲۲۵۵۲۰:۰۸:۲۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
افکار کودکان و فانتزی دارید شماها
ناشناس۲۹۵۲۰۷۳۱۷:۳۳:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
یک مشت منافق از البانی کامنت میزارن...یرید بابا
ناشناس۲۹۵۲۳۱۷۲۱:۲۱:۰۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
هركس مخالف شما باشه الباني نشينه؟ من از تهران هستم محله تهرانپارس منطقه ٨شهرداري ... منتقد برخی اقدامات ... همین
ناشناس۲۹۵۲۴۶۰۰۰:۰۶:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
وقتی افکارتان دست این ها می‌دهید و در اینجا بازگو می کنید طبیعی واکنش نشان دادن هرچند آلبانی نشین نباشید وگرنه از مشکلات بگویید کسی چیزی نمی گوید به شما منتهی اگر هم باشد داخلی هست بین خودمان ولی وقتی پای بیگانگان می آید وسط دیگر فضا عوض می شود
جیرفت۲۹۵۲۳۲۸۲۱:۳۰:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چرا هر کسی که مخالف دیدگاه شما بنويسه به‌ جانوران آلبانی نشين منسوب می کنید؟
بنده خدا اصل۲۹۵۲۱۷۲۱۸:۵۵:۲۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
علی کریمی سیاسی نیست . مطالبی هم که مینویسد بیشتر احساسی است تا سیاسی. بی جهت کاسه داغتر از آش شد. هنوز هم دیر نشده میتواند بگردد. جمهوری اسلامی آنقدر قدرتمند است که تحمل ایشان را داشته باشد. علی کریمی مانند قطعه سنگی است که به اقیانوس پرتاب کنید آب از آب تکان نمی خورد. بقیه این افراد هم ضعیف هستند. کدام انسان عاقلی است زیر پرچم اینها سینه بزند!!!
ناشناس۲۹۵۲۲۳۶۱۹:۵۴:۲۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اینو قبول دارم که مفهوم اپوزیسیون در خصوص اونور آبی ها صدق نمیکند.
علی۲۹۵۲۳۵۷۲۲:۰۷:۰۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
انشاالله که دشمنان اسلام به زودی خانه های عنکبوتیشان نابود می‌شود تا نتیجه دلخوشی به دنیای زودگذر و فریبنده را ببینند
حسن حمدی۲۹۵۲۴۲۳۲۳:۳۰:۰۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
شبکه ایران اینترنشنال که ۲۴ ساعته داره به فعالیتش و تبلیغات علیه ایران ادامه میده کجا تغییر رویه داده؟؟؟؟
رضا۲۹۵۲۵۰۲۰۱:۱۵:۲۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
یک مشت بدکاره شدن ضد انقلاب، این برای جمهوری اسلامی افتخاره، آدمهای فساد جاشون توبغل غربی هاست.
ناشناس۲۹۵۲۶۱۷۰۸:۲۴:۰۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
اگر من جاي جناب ونکي بودم و اين همه پست منفي در مقابل هر مقاله ام ميديدم ، ديگه مقاله و مطلب نمي نوشتم
ناشناس۲۹۵۲۶۷۰۰۹:۱۴:۳۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
یه سوال: خانم گلشیفته که قبلا لخت مادرزاد شده جلوی فرانسوی ها و عکس لخت روی مجله اش رو هم کل عالم دیدن چرا الان لخت نیست؟ چرا بلوز اجباری می پوشه؟ لخت شدن شرط اقامتش بود؟ یا جزئی از پروژه زن هرزگی بدنامی زنان ایران زمین
ناشناس۲۹۵۲۷۱۸۰۹:۵۲:۲۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
آقای ونکی درست است که دولت‌های دیگر دلش به حال مردم ایران نسوخته ولی شما ودولتتان هم دلتان برای مردم ایران نسوخته .
بزرگمهر۲۹۵۲۷۸۶۱۱:۰۸:۰۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
اینها زیادی خودشان را تحویل می گیرند عده ای خودتحقیرالبته متخصص وطنفروشی پروژه بگیراجنبی برای دلارهای دشمن حاضراست خانواده خودراهم بفروشد.
ناشناس۲۹۵۲۸۴۲۱۱:۵۱:۵۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
بشکند قلمی که حقوق اولیه مردم را فراموش میکند ودر مدح قدرت قلم فرسایی میکند
ناشناس۲۹۵۳۶۴۴۰۲:۲۷:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
بشکنددستی که تو دست دشمن ایران با بی حیایی کامل قرارمی گیره لال شود زبان مزدوری که فرق شیطنت آمریکا وامثالش. رو با استقلال هرچند به سختی رو نمی فهمه کرشود گوشی که اراجیف معصومه علی نژاد رو گوش می کنه کور شود چشمی که اداهای این زن علی نژاد رو با اون قیافه نگاه می کنه بترکه مغزی که درک نمی کنه مزدوری ۴ تا ادم رو واسه دشمن های قسم خورده تمدن ایران بزرگ کسی که درک نمی کنه حسادت آمریکا وانگلیس وامثال رو واسه داشتن قدرت ایران
راضیه۲۹۵۳۶۳۶۰۲:۱۳:۵۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
مقاله تون رو دوبار خوندم بسیار تاثیر گذار و عالی البته از کامنتها مشخصه اونوری ها هم به مقاله تون توجه داشتن
ناشناس۲۹۵۴۲۲۴۱۷:۴۲:۳۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
شش تاشون رو هم اندازه حسین فهمیده وجود ندارن . دقیقا عین جوک می مونن .
ناشناس۲۹۵۵۷۱۳۱۰:۲۳:۵۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
جناب آقای کریمی اپوزیسیون شما اگر واقعا ازمردم بودید چرا پا به فرار شدید؟ اگر واقعا شعور داشتید . همینجا می ماندید و مبارزه اتان را ادامه میدادید.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. وقاحت غربی!

  6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  18. زنگِ زور!

  19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  20. هنوز وقتش نرسیده؟!

  21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

پربحث‌های هفته

  1. پرخاش با چشمان بسته!

  2. وقاحت غربی!

  3. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  4. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  5. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  6. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  7. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  8. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  10. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  11. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  12. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  13. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  14. قمپوزسيون!

  15. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

  16. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

  17. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

  18. تذکر دو نماینده مجلس در مورد «حادثه تروریستی لبنان»: تجهیزات«موتورولا» را وارد نکنید

  19. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

  20. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

  21. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

  22.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

  23. مطهری: با پیشنهاد پزشکیان، اثری از اسراییل نخواهد بود

  24. ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

  25. پزشکیان یک‌شنبه عازم نیویورک می‌شود

آخرین عناوین