افزایش ۸۳۳ برابری هزینه ساخت جاده تهران-شمال

  4030914033 ۷ نظر، ۵ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس گزارش سازمان حسابرسی، هزینه ساخت آزادراه تهران-شمال به دلیل طولانی شدن از ۱۴۵۰ میلیارد ریال سال ۷۵ با رشد ۸۳۳ برابری به ۱۲۰۷۹۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

افزایش ۸۳۳ برابری هزینه ساخت جاده تهران-شمال

به گزارش تسنیم، در بخشی از گزارش سازمان حسابرسی کشور در خصوص صورت‌های مالی شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران-شمال آمده است؛

«با توجه به یادداشت توضیحی 1-1 و درصد پیشرفت مندرج در یادداشت توضیحی 1-15پروژه به دلایل متعدد از جمله نواقص مطالعاتی اولیه طرح، تغییر مسیر و آزادسازی اراضی، تغییر در سیاست اجرا فازبندی به‌جای اجرای همزمان،‌عدم تامین منابع مالی کافی و به‌موقع،‌تاخیر در تایید طراحی‌ها توسط وزارت راه،‌تاخیر در صدور مجوز ماده 62 و گشایش اعتبار اسنادی (فاینانس منطقه یک) و تاخیر در ابلاغ و اجرا تونل شرقی البرز منجر به تاخیر در اجرا پروژه و افزایش برآورد هزینه‌های احداث از مبلغ 1450 میلیارد ریال (سال 1375) به مبلغ 1207950 میلیارد ریال شده است.

به شرح یادداشت توضیحی ... 17.8 میلیون مترمربع زمین‌های واگذاری از طرف وزارت راه و شهرسازی بابت استهلاک سرمایه‌گذاری و سود موردانتظار طرف مشارکت،‌ فاقد سند مالکیت بوده و مقدار 16.7 میلیون مترمربع در تصرف شرکت نیست.»

به گزارش تسنیم،‌ درآمد عملیاتی شرکت آزادراه تهران-شمال در سال 1402 به 5328662 میلیون ریال رسید که در مقایسه با سال قبل از آن حدود 37 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین سال گذشته سود خالص شرکت آزادراه تهران-شمال در سال 1402 بالغ بر 8668044 میلیون ریال بوده که در مقایسه با 2204242 ریال حدود 293 درصد افزایش یافته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۸۳۵۲۰۱۱:۰۵:۲۰ ۱۴۰۳/۹/۱۴
یکی از موارد فسادو ناترازی پول همین شرکت های دولتی است که عمده آن ها زیانده و عامل فسادند فساد در پروژه های دولتی ... اولا برآورد اولیه صحت سنجی نمیشود و گاها پروژه ها چند برابر قیمت واقعی ارزیابی قیمت میشوند و تازه با همین ارزیابی هم با چهل و...درصد پیشرفت هم بودجه تمام میشود....و متعاقبا علاوه بر آن پس از اعلام فقدان و پایان رسیدن بودجه پروژه مطابق سیستمی هماهنگ از پیش تعیین شده پیمانکار پروژه بخصوص پروژه های EPCادعای مبلغ مازاد بیکار ماندن نیروهایی که اصلا در موقعیت کار نیستند و با ادعای کذب اینکه بیکار مانده آند را به مدیران دولتی ارایه و آنها هم آن را بعنوان بدهی دولتی منظور میکنند این فرایند فسادزا را در دوبخش ارزیابی درست برآورده پروژه و نظارت آنلاین پایش پروژه ها (هم با مدارک دریافت پیشرفت فیزیکی هفتگی و ماهیانه پروژه و هم دوربین های که نظارت بر فرایند احداث دارند و هم دریافت پرداخت ها و صورت وضعیت ها بر مبنای پیشرفت فیزیکی پروژه ) در مرکزی که به همین منظور در سروری قابل پایش در نهادهای نظارتی دایر میکنید با اصل پرداخت بر مبنای پیشرفت واقعی پروژه شفاف سازی نمایید
ناشناس۳۶۸۳۵۶۱۱۲:۰۰:۴۹ ۱۴۰۳/۹/۱۴
وضعیت شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در یک دهه گذشـته روند کاهشی گردش مالی آن تداوم داشته و از سال ۱۳۹۷ تاکنون هزینه‌های شرکت‌های دولتی بیشتر، عمدتا از درآمد‌ها بوده است. به گزارش هم‌میهن، برهمین اساس مقایسه عملکرد مالی پیش‌بینی و واقعی بیانگر این است که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ تعداد بالایی از شرکت‌های دولتی، بسیار فراتر از میزان قانونی پیش‌بینی شده، زیانده بوده‌اند..‌وجود شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی زیان‌ده که جز بودجه‌خواری و ضرر مالی چیزی نداشته‌اند از معضلات همیشگی دولت‌ها بوده...آقای رییس جمهور دولت بزرگ بودجه خوار است آنهم دولتی که متوسط کار مفید هر کارمند ۲۰ دقیقه است ...از خودت شروع کن ... وجود شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی زیان‌ده که جز بودجه‌خواری و ضرر مالی چیزی نداشته‌اند از معضلات همیشگی دولت‌ها بوده..
ناشناس۳۶۸۳۵۷۴۱۲:۰۹:۵۰ ۱۴۰۳/۹/۱۴
فساد مالی از مسائلی است که امروزه کشورهای مختلف جهان دست‌به‌گریبان آن هستند و این مسئله اقتصاد کشورها را تحت تأثیر خود قرار داده است. در این حوزه قراردادهای دولتی که حجم عظیمی از عملیات مالی دولت را تشکیل می‌دهند و عمدتاً از طریق تشریفات مناقصه منعقد می‌شوند، یکی از نقاط آسیب‌پذیر و جرم‌خیز در نظام اداری کشورها هستند که زمینه را برای بروز فساد مالی و ناترازی بودجه کشور فراهم کرده‌اند. به همین خاطر همه کشورها به‌دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند از بروز فساد در این‌گونه قراردادها جلوگیری و درصورت بروز با آن مبارزه کنند.یک ضرب المثل است دولت بزرگ =فساد بزرگ
ناشناس۳۶۸۳۵۸۸۱۲:۲۴:۳۹ ۱۴۰۳/۹/۱۴
بیشتر پروژه های مملکت همینطوری هست....
ناشناس۳۶۸۳۶۲۰۱۲:۵۲:۴۷ ۱۴۰۳/۹/۱۴
با توجه به مطالعات صورت گرفته، در کشور ما فرصت‌های بیشماری برای دستیابی به سودهای کلان و ثروت‌های بادآورده (رانت‌های مختلف) با توجه به نامناسب بودن ساختارها و چارچوب نهادی موجود در فرآیند برگزاری مناقصات دولتی ایجاد شده است. به این صورت که با توجه به مداخله‌ی دولت و سلطه‌ی بیش از حد آن بر اقتصاد، برقراری محدودیت‌ها و انحصارات دولتی، شفافیت پایین در نظام اقتصادی و به خصوص در فرآیند برگزاری مناقصه، اعمال نفوذ سیاست‌مداران و دولت‌مردان و عدم پاسخگویی آن‌ها به افکار عمومی، فقدان کنترل‌های مستمر، دقیق و کارا و همچنین نظام قضائی ضعیف و تحت نفوذ، زمینه‌های دستیابی به سودهای کلان و ثروت‌های بادآورده بر اثر سوء استفاده از قوانین و مقررات دولتی ایجاد شده (رانت‌جویی)، که این امر بستر بسیار مناسبی را برای رشد فساد اقتصادی فراهم آورده است این بخش از فساد در شرکت های عمدتا زیانده شرکت های دولتی بخش قابل توجهی از ناترازی بودجه دولت است ...
ناشناس۳۶۸۳۶۲۷۱۲:۵۹:۳۹ ۱۴۰۳/۹/۱۴
35 سال است محل نماز جمعه تهران تکمیل نشده است.
بهرام۳۶۸۳۶۶۳۱۳:۵۲:۱۹ ۱۴۰۳/۹/۱۴
تمام مشکلات ایران چه راه سازی وچه ......از نداشتن متخصص در تمام حوزه ها میباشد . کار را باید به کاردان سپرد

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. انتخاب دشوار غرب؛ ایران هسته ای با سلاح یا بدون سلاح؟!

  2. بدل کردن امر مقدس به امر مبتذل!

  3. قانون عفاف و حجاب/ ۱۵ میلیون تومان جریمه برای دو بار پیامک «بی حجابی» در فضای حقیقی و مجازی/ جریمه ۱۶۵ میلیون تومانی در چه شرایطی اعمال می‌شود؟

  4. توهین به قالیباف فقط به‌خاطر یادآوری قانون/ جنجال پسر پزشکیان/ دعوت مدام به چالش با رهبری نظام

  5. وزیر کشور:‌ دیگر توان پذیرایی از اتباع خارجی را نداریم‌

  6. پاسخ محکم ایران به اقدام اروپایی ها

  7. جنگ در سوریه شعله‌ور شد / کنترل مناطق درگیر در سوریه با چه کسانی است؟

  8. سخنان علی جنتی علیه بشار اسد/ وفاق، اسم رمز باج‌گیری نیست/ فعال شدن گروه فشار رسانه‌ای برای تحمیل سازش

  9. واکنش پزشکیان به قانون حجاب

  10. چند درصد دانشجویان علوم پزشکی‌ شاهد و ایثارگر هستند؟

  11. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

  12. وقتی نقاب از چهره می افتد...

  13. اظهار نظر عباس عبدی درباره قانون عفاف و حجاب

  14. سیمای صد روزه ۴ وزارتخانه کلیدی

  15. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

  16. مجوز برای بی‌مجوزها / دست پزشکیان را بگیرید/ مذاکره برای منافع ایران نه اروپا

  17. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

  18. دروغی که خود صهیونیست ها هم باور ندارند

  19. تحلیل «ظریف» از دستاورد بی‌نظیر جمهوری اسلامی / یک اشتباه ۲۵ساله در مذاکره ایران و غرب/ توصیه رسانه ای کرباسچی به پزشکیان

  20. رسایی: عارف به صراحت قانون دیگر معاون اول نیست!

  21. وقتی فردوسی پور هم مجوز دارد، هم ندارد !

  22. ظریف: به کسی که فرزندش خارج از کشور است، به چشم تهدید نگاه نکنیم

  23. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: برجام نشان داد که منافع ملی ما با مذاکره تامین نمی‌شود/ اگر فردوسی‌پور استاد موقعیت‌شناسی است، صدا و سیما هم استاد موقعیت‌سوزی است

  24. چرا صحبت‌های قالیباف بر مذاق اصلاح‌طلبان رادیکال خوش نیامد؟

  25. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

آخرین عناوین