درباره دشمنی همه مردم با جمهوری اسلامی!

محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، گروه سیاسی الف،   4021101011 ۱۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره دشمنی همه مردم با جمهوری اسلامی!

درباب مقبولیت و حمایت‌های مردمی از نظام جمهوری اسلامی ایران، باید جانب انصاف را رعایت کرد و با دید واقع‌بینانه به موضوع نگاه کرد. یعنی نه باید وضعیت را خیلی مطلوب و بر وفق مراد دید که همه آحاد مردم همسو و همراه با نظام جمهوری اسلامی هستند، و نه باید مثل اپوزیسیون به جامعه ایرانی نگریست که در آن کل مردم دشمنی و خصومت جدی با جمهوری اسلامی و انقلاب دارند. در نگاه به مردم و رابطه‌شان با نظام باید حد میانه را اختیار کرد، یعنی ضمن پذیرش برخی نقات قوت، سعی در رفع نقاط ضعف و مشکلات شود. 

1ـ نکته اول که باید بیان کرد، اشاره به چهار طیفِ مردم است که باید سعی کرد، آحاد جامعه را با توجه به آن‌ها طبقه‌بندی نمود. گروه اول حامیان نظام هستند، گروه دوم مخالفان نظام، گروه سوم ناراضیان و معترضین و گروه چهارم محافظه‌کاران. این تفکیک‌بندی از آن‌جا اهمیت دارد که موجب می‌شود ما هرشخص ناراضی را به مثابه یک عضو اپوزیسیون نبینیم، یا از آن سو اگر فردی بنا به منافعش وضع موجود و حفظ جمهوری اسلامی را مطلوب دید به عنوان یک موافق صددرصدی نگاه نکنیم. در جامعه ما بخشی حدوداً 10درصدی حامیان همیشگی جمهوری اسلامی هستند، یعنی در هرحالتی حمایت خود از نظام را حفظ می‌کنند. در مقابل دو یا سه درصدی هم هستند، که تحت هر شرایطی دشمنی خود با نظام را حفظ می‌کنند و  نبود جمهوری اسلامی را می‌خواهند، مابقی یا جزو محافظه‌کاران محسوب می‌شوند یا جزو ناراضیان. نکته قابل توجه هم این است که درصدهای بیان شده، حدودی هستند و باید آمار دقیق آن بررسی شود. 

2ـ این موضوع دائماً از سوی عده‌ای تکرار می‌شود که مردم ایران، مردم دهه 60 نیستند که طی هر اتفاقی از جمله جنگ، از جمهوری اسلامی حمایت کنند و پابه‌پای آن پیش بیایند، در دهه60 اگر امام خمینی(ره) فرمانی می‌داد بلافاصله مردم بدان امتثال امر می‌نمودند و به طور مثال کافی بود که رهبر فقید اشاره‌ای داشته باشند تا ملت ایران ره‌سپار به سمت جبهه‌ها شوند. با اینکه وضعیت ایران با وضعیت دهه 60 یکی نیست، اما اتفاقاتی مثل جنگ‌های منطقه و داعش، فتنه‌ها، بحران‌های سیاسی و اجتماعی و... نشان داد همچنان بدنه قابل توجهی از مردم، از قضا همان کسانی که امام خمینی، جنگ و انقلاب را ندیدند پای کار نظام بوده و از آن حمایت جدی به عمل خواهند آورد. به نظر من همچنان بدنه حامی انقلاب در دهه60، امروزه نیز وجود دارند و این بدنه دچار کاهش خاصی نشده است. 

3ـ  باید گفت ما یک تصور غیرحقیقی از دهه 60 داریم و یک برهه فانتزی از آن تاریخ را برای خود ساخته‌ایم. اگر دقت شود، درمی‌یابیم در آن کوران شورِ انقلابی و در وضعیت جنگی هم حدود دو میلیون نفر از مردم بودند که به شکل فعال در صحنه حاضر می‌شدند و خود را به جبهه‌ها می‌فرستادند. به طور مثال؛ رهبری در گفتارهای خود به این مسأله حتی اشاره داشتند که در دوران دفاع مقدس، برخی از رزمندگان وقتی به شهرها می‌آمدند احساس خفقان و غربت داشتند، چرا که می‌دیدند در بخش‌هایی از همین شهرها وضعیت به شکلی است که اصلا سنخیتی با انقلاب و وضعیت جهاد در جبهه‌ها ندارد. برای همین است که به خاطر یک پیش‌فرض غلط، وقتی به اوضاع کنونی نگاه می‌کنیم نتیجه‌گیری ما این است که وضعیت به کل تغییر کرده، در صورتیکه همین امور به اشکال و طرق مختلف در دهه‌های گذشته نیز وجود داشت. 

4ـ اما باید بیان کرد که ضعف ما در جای دیگری است. معمولاً در برهه‌ها و مواقع حساس انتظار این است که یک گفتمانی و تفکری شکل بگیرد که توانایی این را داشته باشد تا مردم را به صحنه بیاورد. موضوع امروز جمهوری اسلامی موافقت یا مخالفت مردم نیست، موضوع این است که ما دچار ضعف جریان‌سازی شده‌ایم و نمی‌توانیم در وهله‌های حساسی که پشتیبانی و حضور مردم را نیاز داریم، آنان را به میدان بیاوریم. ضعف گفتمانی و رسانه‌ای موجب شده در حوزه عمومی به گفته هابرماس نتوانیم آن نتیجه‌گیری و جمع‌بندی همگانی را به وجود بیاوریم و اگر یک جایی شاهد چنین خیزش‌های عظیمی هستیم، نه به جهت گفتمان بلکه به جهت شخصیت خاصی یا اتفاق قابل توجه بوده است، مانند آنچیزی که درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی رخ داد. یا در ماجرای حمله تروریستی کرمان که عمق فاجعه به قدری بود که حتی یک خواننده آنور آبی هم دلش به درد آمد و در قبال شهادت مردم ایران واکنش نشان داد.

 باید این ضعف را بپذیریم که نمی‌توانیم با ایجاد برخی گفتمان‌ها موافقان و حتی مخالفان را حول یک محور جمع نماییم. این دقیقاً چیزی که سایر کشورها از آن بهره می‌برند، مثلا پاکستان در اتفاقات موشک‌باران سپاه علیه مواضع جیش‌الظلم، توانست یک موج رسانه‌ای و ملی علیه ایران ایجاد کند و جواب متقابل را مستند به خواست و مطالبه ملی نماید. 

5ـ درکل ظرفیت برای ایجاد یک همبستگی اجتماعی در ایران وجود دارد و حتی می‌توان مدعی شد در مراتبی نسبت به ابتدای انقلاب وضع بهتر است، اما مشکل این است که در بسیاری از مواقع، ابزار و توانایی استخراج و بهره‌گیری از این ظرفیت وجود ندارد و این ضعف مهمی برای ماست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۳۵۷۵۰۸:۴۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
چرا یک رفراندوم برگزار نمی شه که آمار ها دقیق مشخص بشه به جای اینکه آمار های من درآوری از خودتون منتشر کنید؟
ناشناس۳۳۶۳۶۵۱۱۰:۰۲:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
لازم به رفراندوم نیست.
ناشناس۳۳۶۳۷۵۳۱۱:۲۳:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
چرا لازم به رفراندم نیست .
لا۳۳۶۴۱۶۳۱۸:۵۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
چون مطمئن هستند
H۳۳۶۴۰۷۹۱۷:۰۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
با برگزاری رفراندوم مشت محکمی بر دهان یاوه گويان زده‌ خواهد شد،
ناشناس۳۳۶۷۶۳۲۱۶:۱۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
که بعدش دبه ها بگویند تقلب شده وگرنه هدف دیگری ندارند
ناشناس۳۳۶۳۶۷۳۱۰:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
همه پرسی برگزار کنند که چی بشود مثلا؟ که کی طرفدار جمهوری اسلامی هست و کی طرفدار دلقک ها؟ اولا برای این چیزها همه پرسی برگزار نمی کنند دوم هم بارها دیدی چگونه تو دهنی از مردم خوردن این دلقک ها که خودشان را به در و دیوار زدن ولی نیم درصد هم همراهی نکردن
ناشناس۳۳۶۳۷۰۳۱۰:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
اگر كسى طرفدار جمهورى اسلامى نيست طرفدار دلقكهاست ؟
ناشناس۳۳۶۳۷۵۱۱۱:۲۲:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
شما از این نظر چه برداشتی کردی الان؟
ناشناس۳۳۶۳۷۸۱۱۱:۴۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
داره مردم را به دو دسته تقسیم می کنه 1- طرفدارن جمهوری اسلامی 2- طرفداران دلقک ها ! شما چی برداشت می کنی ؟
ناشناس۳۳۶۴۰۴۲۱۵:۵۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
وقتی جریان اپوزیسیون به رهبری این دلقک ها هست و صبح تا شب رسانه های آنان را می بینی و براساس مدار آنها حرکت می کنید بله
ناشناس۳۳۶۴۳۳۷۲۲:۴۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
اینقدر هم ضایغ منفی نده ما هم بلدیم ضربتی مثبت بدهیم
ناشناس۳۳۶۳۷۸۲۱۱:۴۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
جمهوری اسلامی نباید عبارت باشه از مرعشی‌ها و جهانگیری‌ها و نعمت‌زاده‌ها و نهاوندیان‌ها و فریدون‌ها و صفدرها
ناشناس۳۳۶۳۷۰۷۱۰:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
پس چرا سال 57 رفراندوم برگزار کردید ...
ناشناس۳۳۶۳۷۲۶۱۱:۰۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در بحث رفراندوم ایران 3 بر صفر از امریکا جلو هست در قانون اساسی امریکا اصلا چیزی بنام رفراندوم وجود ندارد.
ناشناس۳۳۶۳۸۴۹۱۲:۳۰:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
حکومتی که دموکراسی است هر انتخابش چه پارلمانی و غیره رفراندوم است چون کل نظام بر اساس رای مردم است.
ناشناس۳۳۶۳۸۵۸۱۲:۳۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در امریکا مردم خودشان نماینده انتخاب می کنند .
ناشناس۳۳۶۳۸۸۴۱۲:۴۴:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مثلا رفراندوم بگذارند که به جای 3 سنا و کنگره و رئیس جمهور که همه مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند و هر یک برای انجام خواستش در جایی به تائید دیگری نیاز دارد و طول عمر مجمع ها 5 سال است و صندلی رهبری هم حداکثر 8 سال در اخیار فرد قرار می گیرد،چه سیستمی بیاورند ؟!!
ناشناس۳۳۶۳۹۳۷۱۳:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
میشه بفرمائید درباره چه چیز حکمرانی در آمریکا میشه رفراندوم کرد؟
ناشناس۳۳۶۴۰۱۲۱۵:۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
امریکا فعلا رفراندوم بگذارد که مردمش سیستم فعلی را می خواهند یا نه!!! و انواع روش ها زیاد هست برای جایگزین
ناشناس۳۳۶۴۱۷۲۱۹:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
آمریکا رفراندوم بزاره که با وجود این همه چادرنشین و کارتن خواب در کشورش 14 میلیارد دلار به اسرائیل کمک بکنه یا نه رفراندوم بزاره که سربازانش رو برای دخالت در دیگر کشورها در نقاط مختلف جهان به کشتن بدهد یا نه
ناشناس۳۳۶۴۳۵۹۲۲:۵۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
آمریکا کشوری است که ... کشوری که قانون اساسی‌اش به تصویب مردمش نرسیده ۲۰۰ سال است به غیر از دو حزب موجود، هیچ حزب و شخصی خارج از این دو حزب به حاکمیت نرسیده کشوری که اعضای هیأت دولتش بدون رأی اعتماد از گنگره به وزارت می‌رسد. کشوری که وزرای دولتش وزیر مشاور هستند و رای مستقل در هیأت دولت ندارند. کشوری که مصوبات هیأت دولتش به تصویب کنگره نمی‌رسد. کشوری که مصوبات هیأت دولتش فقط تصمیم رئیس‌جمهور است و نه هیأت وزیران. کشوری که رئیس جمهور می‌تواند تصمیم کنگره را وتو کند. کشوری که رئیس قوه قضائیه کشور هم توسط رییس‌ جمهور تعیین می‌شود. اینها ساختار دیکتاتوری است که با کمک رسانه تبدیل به دیکتاتوری مدرن شده طوری که کسی او را دیکتاتور نداند.
ناشناس۳۳۶۳۷۵۰۱۱:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
چون حکومت سابق دیگر نبود و همه پرسی برگزار شد که چه حکومتی می خواهید
ناشناس۳۳۶۳۷۸۰۱۱:۴۵:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در آن سال شاه رفته بود و رژیم سلطنتی تغییر کرده بود و رفراندوم برای تعیین حکومت بود. اما با این پیشنهادات عجیب مثلا سوئیس باید هر ۶ ماه رفراندم شود که کنفدراسیون سوئیس را می خواهید! یا فرانسه هر سال و بعد هر آشوب خیابانی باید رفراندوم شود که جمهوری لائیک را می خواهید!
ناشناس۳۳۶۳۹۳۹۱۳:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مثلا در حکمرانی هایی مثل سوئیس فرانسه آمریکا انگلیس و... چه چیزهایی وجود داره که مردم اون رو نخوان و چیز دیگه ای بخوان؟
ناشناس۳۳۶۸۲۹۳۱۰:۱۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۵
در کل مرگ بر منافق وطن فروش خائن.ما دنبال یک کشور پیشرفته و ازاد و مستقل هستیم و با خیانتکاران داخلی یا خارجی در حال جنگ
ناشناس۳۳۶۳۶۹۰۱۰:۲۹:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
هر انتخابات خود یک رفراندوم است در سال 1400 در بدترین وضعیت حدود 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند.
ناشناس۳۳۶۳۷۶۱۱۱:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
بله همینطور است.
ناشناس۳۳۶۴۱۱۰۱۸:۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در انتخابات 1400 ، 48٪ مردم ایران شرکت کردند سال قبلتر هم برای انتخابات مجلس فقط 42٪ در انتخابات شرکت کردن
ناشناس۳۳۶۴۴۲۷۰۰:۱۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
انتخابات ۱۴۰۰ در اوج کرونا برگزار شد که بسیاری از افراد در قرنطینه زندگی می کردند.
ناشناس۳۳۶۳۸۶۳۱۲:۳۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
رفراندم قبلا برگزار شده داداش - خواب بودی -
ناشناس۳۳۶۳۹۱۸۱۳:۱۸:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
هر انتخابات در حکم یک رفراندومه و مردم هم تا حالا در همه انتخابات پرشور حضور داشتن
ناشناس۳۳۶۳۹۳۴۱۳:۴۱:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
هر انتخابات نوعی رفراندوم هست -
ناشناس۳۳۶۳۹۵۸۱۳:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
امام خمینی برای برگزاری رفراندوم خودش ، حداقل 16 سال تمام مبارزه کرد، میلیونها نفر حمایتش کردند و به خیابان ها ریختند و... صدها هزار نفر هم شهید دادند!
ناشناس۳۳۶۳۵۷۸۰۸:۴۷:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
برای اینکه مطمئن شوید چند درصد از جمهوری اسلامی راضی هستن توی همین سایت یه نظر سنجی بزارید بعد نتیجه رو هم آنلاین مردم ببینن.
ناشناس۳۳۶۳۷۱۰۱۰:۴۴:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
نارضایتی با نخواستن اولا فرق دارد و باید هم میدانی باشد و نه سایت
ناشناس۳۳۶۳۷۱۵۱۰:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
زرنگی؟ چرا این سایت؟ سایت هایی هست که اکثر نظرها بر خلاف شماست مثل مشرق و ...
ناشناس۳۳۶۳۸۵۲۱۲:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
سایتهایی هم هستن که همه مخالفند... تازه این سایت اصول گراست.
ناشناس۳۳۶۴۴۳۰۰۰:۱۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
منظورتان نظرات فیک و استفاده از هوش مصنوعی و نظرات تقلبی آلبانیها است؟
حسينقلى۳۳۶۳۵۷۹۰۸:۴۷:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
نارضایتی برخی از مردم در حال حاضر به دليل ناكارآمدى دولتهاى متوالى ازجمله دولت فعلى و علالخصوص احمدى نژاد است.
ناشناس۳۳۶۳۶۷۰۱۰:۱۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
طیف غرب گرا را تطهیر کردی که خیلی از این بحران ها بر می گردد به این جریان
ناشناس۳۳۶۴۰۲۰۱۵:۲۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
لج بازی با رای و اراده مردم عاقبت خوبی نداره .
ناشناس۳۳۶۳۶۸۵۱۰:۲۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
دولتهای هاشمی و روحانی که قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو را 10 برابر کردند باعث نارضایتی گسترده مردم شدند.
ناشناس۳۳۶۳۷۴۴۱۱:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
آره کابوس حسن روحانی خوب بود!!!
ناشناس۳۳۶۳۵۸۱۰۸:۴۹:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
من طرفدار جمهوری اسلامی هستم. این یک نظر سنجی است.
ناشناس۳۳۶۳۶۸۷۱۰:۲۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
وقتی ارتش سایبری دشمن از تیرانا و داخل هدفمند در سایت ها هستند آمار درست در نمی آید آمار راهپیمایی ۲۲ بهمن است
ناشناس۳۳۶۳۷۴۶۱۱:۱۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
تیرانا جمع شد که ؟
ناشناس۳۳۶۴۱۸۵۱۹:۳۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
جاهای دیگه هست اسرائیل، عربستان و ... همه مزدور رسانه ای دارن
ناشناس۳۳۶۳۷۶۳۱۱:۳۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
یادمه قدیم بچه بودیم راهپیمایی 22 بهمن با هلی کوپتر از روی جمعیت فیلم می گرفتن.
ناشناس۳۳۶۳۸۲۵۱۲:۲۰:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
چه جالب!
ناشناس۳۳۶۳۹۱۰۱۳:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
الان پهباد هست
ناشناس۳۳۶۳۸۵۷۱۲:۳۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
به جای این حرفا سعی کن واقعیت را ببینی.
ناشناس۳۳۶۴۰۴۵۱۵:۵۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
یک کمی از رسانه های دشمن خودت فاصله بگیر تا توهم نزنید که حکومت عوض دارد می شود با هربار یک اتفاق
سعادت۳۳۶۳۸۷۸۱۲:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
ارتش سایبری دشمن! چرا مردم رو متهم به خیانت میکنی؟
عمران۳۳۶۳۸۹۶۱۲:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
عزیزم عذر بدتر از گناه نیاورید لطفا. بر فرض اگر رای های منفی به نظر شما از تیرانا باشد (که نیست) رای های مثبت به شما چرا انقدر کم است؟
ناشناس۳۳۶۴۰۶۱۱۶:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
خطاب به عمران نمونه ای از غرض شما که کلا هرکس با غرب باشد مثبت می دهید، بالا گفته شد احمدی نژاد و دولت فعلی مقصر هستند مثبت را نگاه کن جواب داده شد .
ناشناس۳۳۶۳۵۹۰۰۸:۵۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
نارضایتی مردم ناشی از ناکارآمدی بعضی مسئولان است که باعث معضلاتی مانند گرانی و یا عدم افزایش حقوقها به میزان تورم است.
ناشناس۳۳۶۳۵۹۱۰۸:۵۸:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
سلام مشکل بزرک نویسنده مطلب این است که در معرفی علیرغم عضو هیئت علمی بودن،آن هم در یک پژوهشگاه درصدهاي من درآوردی ارائه می‌دهد و بلافاصله بدنبال آن می‌گوید این آمار دقیق نیست و باید آمار دقیقی درآورد!
ناشناس۳۳۶۳۹۷۶۱۴:۱۵:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
جالبتر اینکه برای بهتر جلوه دادن وضعیت فعلی، پشتیبانی کنندگان از جبهه جنگ در دهه ۶۰ را نادیده میگیرد.
ناشناس۳۳۶۳۶۰۵۰۹:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
شروع متن خوب، اما نتیجه گیری هیچ.
ناشناس۳۳۶۳۶۰۸۰۹:۱۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
بدترین ضربه ها را به نظام برخی خودی ها زده و می زنند، آنها باید با مردم صادق باشند.
ناشناس۳۳۶۳۶۱۱۰۹:۲۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
ما هم قبول داریم طرفداران حاکمیت بی شمارند . . . و مخالفان اندک هستند.
ناشناس۳۳۶۳۸۳۰۱۲:۲۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
ولی ما برعکس شما فکر می‌کنیم.
ناشناس۳۳۶۳۶۱۷۰۹:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
قدرتمندتر از ایدئولوژی شیعه پیدا کردید میتونید معرفی کنید. ضمن اینکه طبق دستورات خداوند در قرآن احکام اسلام و خداوند باید در جامعه جاری و ساری باشد و هر فقیه عالم شیعه ای که توانایی تشکیل حکومت دارد باید تشکیل حکومت بدهد.
ناشناس۳۳۶۳۶۱۸۰۹:۳۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
میتونید رای آزاد بذارید معلوم میشه
ناشناس۳۳۶۳۶۴۵۰۹:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
من از تنش و درگیری و به هم ریختگی اجتماع و تقابل مردم با یکدیگر بیزارم فشار معیشت و بیکاری و بخصوص اوضاع جوانان بیکار و مجرد و تحصیل کرده بالاست کاش می شد بدون تنش این اوضاع را سامان داد
ناشناس۳۳۶۳۸۳۳۱۲:۲۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مگه با تنش و درگیری و به هم ریختگی اجتماع و تقابل مردم با یکدیگر می‌شه اوضاع رو سامان داد!؟
عمران۳۳۶۳۸۹۹۱۲:۵۱:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
هموطنم تنش و درگیری نیاز نیست. این همه کشور در دنیا وجود دارند که احزاب موافق و مخالف فعالیت آزاد دارند مگر تنش و درگیری دارند. بالاخره کشور متعلق به همه ۸۵ میلیون مردم ایران است و نمیشود به یک عده گفت حکومت فقط متعلق به ماست و شما ها حق تعیین سرنوشت ندارید.
ناشناس۳۳۶۴۲۹۱۲۱:۴۶:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
یک عده فکر می کنند مملکت ارث پدری شان است و لقلقه زبانشان این است که هر که ناراضی است جمع کند برود.
ناشناس۳۳۶۳۶۴۶۰۹:۵۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
خود انتخابات ها رفراندوم است و انشاالله مردم با شرکت بالای خود در انتخابات پاسخ این دشمنان را خواهند داد
ناشناس۳۳۶۳۶۹۷۱۰:۳۴:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
انتخابات قبلی مشارکت کم بود.
کوروش۳۳۶۳۶۵۳۱۰:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
من منتقد جدی بسیاری از سیاست های حکومت هستم...این نظر سنجی است
ناشناس۳۳۶۳۶۶۷۱۰:۰۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
برخی مردم از گرانی و بیکاری جوانان ناراضی هستند.
ناشناس۳۳۶۳۶۶۸۱۰:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
دستشان اینقدر خالی هست که دلقک ها را با تبلیغات رسانه ای را می‌خواهند خیرخواه مردم جا بزنند
ناشناس۳۳۶۳۷۰۵۱۰:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
شما خیر خواه واقعی که راه کم کردن رنج و درد مردم را بداند نشان بده !
ناشناس۳۳۶۳۷۶۰۱۱:۳۱:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
قدم اول افراد نامحرم و ناکارآمد تایید صلاحیت نشوند و در قدم بعدی ترک فعلی از عمد صورت گرفت مجازات شود.
سعید۳۳۶۳۸۰۸۱۲:۰۹:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
پس این 40 سال شورای نگهبان چیکار می کرده؟ مگه کسی بدون تایید صلاحیت کاره ای شده؟
ناشناس۳۳۶۴۰۳۹۱۵:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
حرف ما هم همین هست
ناشناس۳۳۶۳۶۷۶۱۰:۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
صغری کبری نداره. یه رفراندوم همه چی رو معلوم میکنه
عمران۳۳۶۳۹۰۲۱۲:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
حتی بدون رفراندوم هم با نظرسنجی های تخصصی که خیلی نهادها برگزار میکنند شرایط معلوم است. بهترین حالت این است که خیرخواهان و عقلا از درون حکومت خودشان دست به اصلاح ساختاری از مسیر گذار دموکراتیک بزنند. دموکراسی در نهایت برای همه بهتر و کم هزینه تر است.
ناشناس۳۳۶۳۶۸۹۱۰:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
شما دلارو دست نزن، مشکلات معیشتی مردم را حل کن...ببینم کی دشمن شماست!
ناشناس۳۳۶۳۷۳۹۱۱:۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
ستون پنجم اینکارو میکنه
ناشناس۳۳۶۳۷۵۶۱۱:۲۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
شما تورم را درست کن که بالانس شود با تورم آمریکا دلار دست نمی خورد وگرنه باتوجه به تورم بالا دلار تکان نخورد یکجا پدر همه شما در می آورد و مانند قبلی ارز 4200 که درست کرد بیشتر هم بالا خواهد برد و همین الان ارز 28500 برای خیلی از کالاها که داده می شود نزدیک بازار آزاد به دست شما می رسد و خودش عامل تورم ها می شود چند نرخی
ناشناس۳۳۶۳۶۹۵۱۰:۳۲:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
نظر سنجی تو سایت های اینترنتی قابل استناد نیست زیرا هر سایت متعلق به یک طیف سیاسی است و شامل نظرات کل مردم نیست.
ناشناس۳۳۶۳۷۰۰۱۰:۳۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در مورد فاجعه کرمان هم مگر می شود انسان بی گناه را در خیابان کشت و کسی خوشحال شود؟ اگر کشور حالش خوب است چرا برخی جوانان از کشور فرار می کنند.
ایرج۳۳۶۳۷۳۳۱۱:۰۶:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
فقط ۲میلیون نفر در گیر جنگ بودن؟!مردم شهرها دغدغه جنگ نداشتند؟!
ناشناس۳۳۶۳۷۸۴۱۱:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
بمباران و موشک باران و تعطیلی مدارس و کوپن و صف و ... را یادش نیست
ناشناس۳۳۶۳۹۴۹۱۳:۴۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
منظور درگیری مستقیم است
عمران۳۳۶۴۲۴۷۲۰:۵۲:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
هر خانواده ای را که نگاه کنی بالاخره در کل خانواده بالا و پایین حداقل یک نفر مستقیم درگیر بوده یا رزمنده داشتند، یا شهید یا آزاده یا در تدارکات و غیره. من هیچ خانواده ای را ندیدم که سهم نداشته باشند. وقتی یک نفر از یک خانواده درگیر است تمام خانواده فشار را تحمل میکند همه ی ایران درگیر جنگ بودند اینکه نویسنده گفته «فقط ۲ میلیون» نفر از مردم درگیر جنگ بودند به نظرم بی انصافی است.
ناشناس۳۳۶۳۷۳۵۱۱:۰۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
حكومت بايد تحول اساسى در سياستهاى داخلى وخارجى خود داشته باشد قانون اساسى بايد به روز شود و حداقل مسئولان ناکارآمد بايد عِوَض شوند.
ناشناس۳۳۶۳۷۳۷۱۱:۱۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
نظام امن ترین پناهگاه از شر شیاطین است.
ناشناس۳۳۶۳۷۴۱۱۱:۱۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
سیاست‌ خارجی کشور متناسب با ظرفیتهای واقعی کشور نیست. ضرب‌المثلی داریم که میگوید حتی یک دشمن هم زیاد است .
ناشناس۳۳۶۳۷۹۶۱۱:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
بله یک دشمن هم زیاد است ولی وقتی بعضی ها می خواهند زورگویی کنند نمی شود بله قربان گو باشیم تا دشمن نداشته باشیم
ناشناس۳۳۶۳۷۷۸۱۱:۴۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
از پاکستان هم تروریست می آید برای خرابکاری و دولت آن کاری نمی کند و عده ای هم گویند چون آن مناطق دست حکومت مرکزی آنان نیست که عذری بدتر از گناه هست که آن مناطق دست حکومت نیست ولی چگونه حکومت آنان به مرز ایران حمله کرد .
ناشناس۳۳۶۳۸۳۲۱۲:۲۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
بعد حمله پاکستان آغوش باز شد به جای اینکه طلب کار باشیم .
ناشناس۳۳۶۳۸۴۸۱۲:۲۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مگه می شه یه منطقه رها باشه و بشه مرکز تجمع تروریست و وقتی همسایه ها اعتراض کنن صد تا صاحب پیدا کنه ؟!
علیجانی۳۳۶۳۹۲۹۱۳:۳۲:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
پاکستان یعنی امریکا ارتش پاکستان گوش به فرمان آمریکا هستند و سازمان آی اس آی پاکستان هم از سیا امریکا دستور میگیره .
ناشناس۳۳۶۴۰۰۶۱۵:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
پاکستان 11 سال بن لادن را مخفی کرد، زمانی هم که آمریکا بالاخره مخفی گاه را پیدا کرد بدون یک کلمه هماهنگی با ارتش پاکستان یا حتی یک سیاستمدار پاکستانی مستقیم با نیروی ویژه رفت وی را کشت و جسدش را با خود از پاکستان خارج کرد، حتی یک نفر در حکومت به قول شما دست نشانده پاکستان در جریان تحقیق چند ساله پیدا کردن بن لادن نبود!!
ناشناس۳۳۶۴۰۳۳۱۵:۴۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
بن لادن چوب خطش تمام شد و کشته شد گرنه قبل آن برای آمریکا کار می کرد
ناشناس۳۳۶۳۷۹۲۱۱:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
به نظر من رفراندوم این اسفند ماه برگزار خواهد شد نیازی به رفراندوم دیگر نیست
ناشناس۳۳۶۳۸۱۰۱۲:۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
نکته اول که باید بیان کرد، اشاره به چهار طیفِ مردم است که باید سعی کرد، آحاد جامعه را با توجه به آن‌ها طبقه‌بندی نمود. گروه اول حامیان نظام هستند، گروه دوم مخالفان نظام، گروه سوم ناراضیان و معترضین و گروه چهارم محافظه‌کاران. این حرف درست است و می توان آن را با درصد روشن و کاملتر کرد.
ناشناس۳۳۶۳۸۵۰۱۲:۳۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
همان هایی که جنگ 8 ساله کردن از همان ها هم در سوریه و عراق حضور پیدا کردن با اینکه دهه70 به بعد هم هستند شما نگران این چیزها نباش
ناشناس۳۳۶۳۸۹۸۱۲:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در اسلام رباخواری، دروغگویی، رانت و اختلاس حرامه!!!!!!!
علیجانی۳۳۶۳۹۳۱۱۳:۳۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
فساد متاسفانه ریشه دار شده و البته تبلیغات جهنمی غرب هم به آن دامن میزند ولی با تمام این مشکلات ، من جمهوری اسلامی را به هر سیستمی در ایران ترجیح میدهم و بهش رای میدهم . این یک نهالی است انشالله ایران را سر افراز خواهد کرد من نه دولتیم و نه از رانت استفاده کردم و نه سپاهیم ، یک ادم کاملا معمولی که دلش برای منافع ملی می تپد
ناشناس۳۳۶۴۰۱۶۱۵:۱۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
درود به شرفت که هنوز رو جبهه حقی. هر کجا که هستی صمیمانه بهت درود میفرستم و خوشحالم که یه انسان حق جو و پاک منش دیگه تو این دنیا هست.
ناشناس۳۳۶۳۹۵۹۱۳:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
این طبقه بندی برای هر جامعه‌ای بدیهی است اما معلوم نیست این درصد بندی‌ها از کدام منبع و روشی انجام شده است. نمیشود بی حساب همینطور درصد بیرون بدهیم و بر اساس آن نتیجه بگیریم.
ناشناس۳۳۶۳۹۶۷۱۴:۰۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
با نگاهي به راي مردم در خصوص همين مقاله ، متوجه نظر مردم شديد ؟
ناشناس۳۳۶۴۰۲۴۱۵:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
آن وقت در کف خیابان و به قول خودتان اعتراضات چرا برعکس هستید یا حکومت یک ندا بکند تا چند ده میلیون هم می روند؟!!! انتخابات هم همین طور؟!!
ناشناس۳۳۶۴۵۷۴۰۸:۴۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
مطمئنی تا چند ده میلیون؟؟
ناشناس۳۳۶۴۷۴۴۱۱:۵۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
کف خیابان هم اگه مجوز بدن معلوم میشه چند چنده.
دیبی۳۳۶۴۰۳۵۱۵:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
من طرفدار جمهوری اسلامی هستم .
ناشناس۳۳۶۴۰۴۸۱۶:۰۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
ما تابع امر ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مد‌ظله‌العالی) نائب برحق ولی عصر (عج) هستیم.
امید یاوری دارانی۳۳۶۴۰۵۹۱۶:۲۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
اصل مترقی 59 قانون اساسی برای برون رفت از بن بست طراحی شده است. چرا عده ای فکر می کنند رفراندوم یعنی همه پرسی برای ماندن یا رفتن جمهوری اسلامی ؟ رفراندوم برای مسائل مهم طراحی شده است. برای زمانی طراحی شده که عده زیادی ناراضی از وضع موجود وجود دارند . البته که هیچ حکومتی برای رفتن خود رفراندوم برگزار نمی کند. اما ایا برای نجات خود هم اقدامی نمی کند؟ من معتقدم که الان شرایط به گونه ای است که عده ای که قدرت دارند تصور می کنند که در اکثریت هستند و نظرشان صحیح است .در صورتیکه عده کثیری که فاقد قدرت (از هر نوعش ) هستند نظر قدرتمندان را اشتباه می دانند اما به هیچ طریقی نمی توانند نظر خود را اعمال کنند . اگر در انتخابات شرکت کنند می گویند چون در انتخابات شرکت کرده اید پس این روش را قبول دارید . اگر هم در انتخابات شرکت نکنند می گویند شما حق اظهار نظر ندارید چون در انتخابات شرکت نکرده اید. مردم باید بدانند که نظراتشان برای حاکمیت ارزش دارد وگرنه بازهم میزان مشارکت کمتر خواهد شد. من معتقد به برگزاری رفراندوم ذیل قانون اساسی هستم.
ناشناس۳۳۶۴۰۷۶۱۶:۵۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
اصلا بحث این چیزها نیست
ناشناس۳۳۶۴۶۵۰۱۰:۰۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
کاملا صحیح است
ناشناس۳۳۶۴۱۳۵۱۸:۳۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
از تعداد نظرات منتقد معلومه که رفراندوم لازمه یا نه!
افسانه۳۳۶۴۱۴۶۱۸:۴۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
دلار الان در دولت هم بالا است به قیمت ۵۳۹۷۸ هم رسیده است لطفانظرمن رابذارید
ناشناس۳۳۶۴۳۲۹۲۲:۳۴:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مامردم اگررای میدهیم به خاطرفقط امنیتمان وخون شهدامان پایمال نشودوهمچنین کشورمان به دست دشمنان نیافتد ..
ناشناس۳۳۶۴۲۳۳۲۰:۳۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مردم ایران حق دارند حکومت دانا و توانا داشته باشند
ناشناس۳۳۶۴۳۶۴۲۳:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مردم دیگه حکومتها رودیدن بدترازبدتربودمثل حکومت پهلوی مردم بدبخت مثل گداها بودن هرچه ازمردم بیگناه روکشت زد رفت ولی الان همین مردم باهمه شرایط حکومت رونگه میدارن به کوری وطن فروشان انشاالله روزانتخابات معلوم میشه
ناشناس۳۳۶۴۶۱۵۰۹:۲۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
عزیزان به نظر بنده مردم با اصل نظام مخالف نیستند. اما با حکمرانانی که به این ملت زور میگویند مخالفند.با بی عدالتی ها، اختلاسات، تورم ، مسکن،والا بغیر از اینها مشکلی نداریم.
ناشناس۳۳۶۴۷۲۷۱۱:۲۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
در آمریکا اگر کسی جزو دو حزب موجود نباشه احتمال رئیس جمهور شدنش صفره.اگر رئیس جمهور آمریکا خلاف منافع سرمایه داران صهیونیست حرفی بزند کارش تمام است. و.... عزیزان مرغ همسایه غاز نیست؛بیاید خودمان به فکر پرورش غاز باشیم تا مرغ همسایه را غاز نبینیم.
مختار۳۳۷۰۵۵۳۱۶:۲۹:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
افرین بر نویسنده حقگو وافرین به الف که نشر داد
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  5. وقتی آمریکا جا می ماند

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. قدردان پلیس هستیم اما...

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  17. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  18. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  19. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  20. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  21. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  22. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  23. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

  24. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  25. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  3. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  4. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  6. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  7. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  8. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  9. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  10. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  11. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

  12. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  13. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  14. وزیر علوم: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود

  15. لغوفیلترینگ اینستاگرام وواتساپ درکمیسیون امنیت ملی مطرح نیست

  16. رییس جمهور وارد مشهد مقدس شد

  17. واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به تعیین جانشین برای زاکانی در شهرداری

  18. تکذیب شایعه بازداشت فرزند سیدمحمد خاتمی

  19. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  20. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

  21. اقدام موهن سفیر استرالیا آگاهانه بود/ مسئولان قاطعانه برخورد کنند

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. پزشکیان: نگاه بسیجی به معنای واقعی می‌تواند کشور را نجات دهد

  24. افشاگری تکان‌دهنده درباره سازمان مجاهدین خلق/ سوء استفاده مسعود رجوی از زنان

  25. پزشکیان: افراد شایسته را منصوب می‌کنیم‌

آخرین عناوین