چرا «سیصد» از آن سوی بام افتاد؟!

  4030422072

کنسرت نمایش «سیصد» از شنبه ـ ۹ تیرماه ـ تا جمعه ـ ۱۵ تیرماه ـ به مدت یک هفته در کاخ سعدآباد تهران روی صحنه رفت؛ درحالی که نسبت به دوره‌های گذشته سر و صدای رسانه‌ای چندانی نداشت و حتی تا مدت‌ها در معرفی عوامل اصلی خود امساک می‌کرد!

چرا «سیصد» از آن سوی بام افتاد؟!

به گزارش ایسنا، کنسرت نمایش «سیصد» که در هفته گذشته روی صحنه رفت با حاشیه‌های قابل توجهی همراه بود؛ به نحوی که تا لحظه اجرای پروژه، نه نام کارگردان برای علاقمندان به تئاتر مشخص بود و نه خواننده آن و مسئولیت تهیه‌کنندگی کار هم در دقیقه نود، از فردی به فردی دیگر منتقل شد.

در حقیقت این پروژه موسیقی ـ نمایش با وجود اینکه از چندین روز پیش از آغاز اجرا، بلیت فروشی را آغاز کرده بود، اطلاعات کافی درباره جزئیات کار در اختیار مخاطبان قرار نداد و صرفا به صورت قطره‌چکانی، عوامل بخش نمایش را معرفی کرد.

این در حالی است که کنسرت نمایش «سیصد» که پیشتر هم طی دو دوره برگزار شده بود، در گذشته اغلب با فوران ارسال در خبر همراه بود و در حقیقت این رسانه‌ها بودند که با تاکید بر اصل بی‌طرفی و همچنین حفظ ملاحظاتی در شیوه ارسال اخبار مربوط به پروژه‌هایی با قابلیت بالای اقتصادی، درخصوص منتشر کردن یا نکردن چنین خبرهایی تصمیم‌گیری می‌کردند. ولی در این دوره، گویی «سیصد» از آن‌طرف پشت بام افتاده و از انتشار بدوی‌ترین اطلاعات درباره پروژه خودداری می‌کردند. 

پرواضح است که متولیان برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری در نهایت در بحث ارتباط با رسانه‌ها مختارند؛ اما زمانی که پای پروژه‌ای مانند «سیصد» آن‌هم با این حجم هزینه در تولید و کستینگ به میان می‌آید، ارتباط درست با رسانه‌ها می‌تواند در «شفاف‌سازی» و همچنین «بهبود کلی جریان هنر در کشور» موثر باشد؛ چراکه به مدد نقدهای کارشناسان کاربلد و همچنین نقطه‌نظرات مخاطبان حرفه‌ای تئاتر، می‌توان نقاط قوت و ضعف کارها را شناسایی و در جهت بهبود کیفی آن‌ها قدم برداشت.

این در حالی است که دوری جستن از فضای رسانه ـ همان‌طور که برخی از روزنامه‌نگاران موسیقی درباره کیفیت این اجرا (سیصد) شرح داده‌اند ـ پروژه‌ها را به دوری جستن از ذره‌بین نقد و شفاف‌سازی متهم کرده و اینکه در این شرایط می‌توان در آرامش به بلیت‌فروشی‌ ادامه داد.

و این در شرایطی است که پروژه‌هایی همچون «سیصد» عمدتا در معرض اتهام‌هایی چون «تجاری بودن صرف» هستند و کمتر کارشناس موسیقی بر این باور است که این دست کارها به طور مشخص با اهداف فرهنگی و هنری تولید می‌شوند. درحقیقت پروژه‌های این چنینی با به‌کارگیری سلبریتی‌ها، قصد جذب حداکثری مخاطب را دارند؛ چهره‌هایی که البته گاه به دلیل نداشتن زمان کافی برای تمرین یا برخوردار نبودن از توانایی کافی برای حضور در یک پروژه ترکیب شده با موسیقی، در نهایت زمینه‌های شکست یک پروژه را هم فراهم می‌کنند.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. انتخاب دشوار غرب؛ ایران هسته ای با سلاح یا بدون سلاح؟!

  2. بدل کردن امر مقدس به امر مبتذل!

  3. قانون عفاف و حجاب/ ۱۵ میلیون تومان جریمه برای دو بار پیامک «بی حجابی» در فضای حقیقی و مجازی/ جریمه ۱۶۵ میلیون تومانی در چه شرایطی اعمال می‌شود؟

  4. توهین به قالیباف فقط به‌خاطر یادآوری قانون/ جنجال پسر پزشکیان/ دعوت مدام به چالش با رهبری نظام

  5. وزیر کشور:‌ دیگر توان پذیرایی از اتباع خارجی را نداریم‌

  6. جنگ در سوریه شعله‌ور شد / کنترل مناطق درگیر در سوریه با چه کسانی است؟

  7. سخنان علی جنتی علیه بشار اسد/ وفاق، اسم رمز باج‌گیری نیست/ فعال شدن گروه فشار رسانه‌ای برای تحمیل سازش

  8. پاسخ محکم ایران به اقدام اروپایی ها

  9. چند درصد دانشجویان علوم پزشکی‌ شاهد و ایثارگر هستند؟

  10. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

  11. وقتی نقاب از چهره می افتد...

  12. واکنش پزشکیان به قانون حجاب

  13. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

  14. مجوز برای بی‌مجوزها / دست پزشکیان را بگیرید/ مذاکره برای منافع ایران نه اروپا

  15. دروغی که خود صهیونیست ها هم باور ندارند

  16. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

  17. وقتی فردوسی پور هم مجوز دارد، هم ندارد !

  18. ظریف: به کسی که فرزندش خارج از کشور است، به چشم تهدید نگاه نکنیم

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: برجام نشان داد که منافع ملی ما با مذاکره تامین نمی‌شود/ اگر فردوسی‌پور استاد موقعیت‌شناسی است، صدا و سیما هم استاد موقعیت‌سوزی است

  20. چرا صحبت‌های قالیباف بر مذاق اصلاح‌طلبان رادیکال خوش نیامد؟

  21. تحلیل «ظریف» از دستاورد بی‌نظیر جمهوری اسلامی / یک اشتباه ۲۵ساله در مذاکره ایران و غرب/ توصیه رسانه ای کرباسچی به پزشکیان

  22. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

  23. سیمای صد روزه ۴ وزارتخانه کلیدی

  24. مخالفت آیت الله جوادی آملی با قانون عفاف و حجاب ؛ مساله حجاب با بگیر و ببند حل نمی شود

  25. جنگ در سوریه و معمای شانتاژ رسانه ای

آخرین عناوین