در گفتگو با الف مطرح شد؛ امروز همه به دنبال خرید سکه و ارز هستند/ سیاست‌گذاری‌ها باید تغییر کند؛ اقدام مُسکن‌وار جواب نمی‌دهد/ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در این چند وقت وارد بازار شد

گروه اقتصادی الف،   3970508138 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه دولت دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی برای وضعیت اقتصادی انجام نمی‌دهد، گفت: باید سیاست‌گذاری‌ها و سیاست‌های کلان تغییر کند و تغییرات بنیادی رخ دهد؛ قابلیت ساماندهی بازار وجود دارد، اما ابتدا باید اعتماد مردم جلب شود.

امروز همه به دنبال خرید سکه و ارز هستند/ سیاست‌گذاری‌ها باید تغییر کند؛ اقدام مُسکن‌وار جواب نمی‌دهد/ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در این چند وقت وارد بازار شد

به گزارش الف، قیمت سکه و ارز در یک ماه گذشته بازهم روند در پیش گرفت؛ به‌طوری‌که روز گذشته قیمت سکه از مرز 4 میلیون تومان عبور کرد و تا لحظه نوشتن این گزارش بالای 4 میلیون و 300 هزار تومان است و از سوی دیگر نرخ دلار البته در بازارهای غیررسمی به بالای 11 هزار تومان رسید؛ مسوولان دلیل این امروز در خارج از کشور می‌دانند.

چرا قیمت سکه دوباره اوج گرفت؟

سید حمید میرمعینی، کارشناس و تحلیلگران اقتصادی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اینکه چرا قیمت سکه امروز 4 میلیون تومان هم عبور کرد؛ گفت: قیمت سکه تابعی از قیمت دلار شده و بر اساس قیمت‌های آتی دلار تعیین می‌شود و از سوی دیگر جریان عرضه و تقاضا دچار اختلال شده و عرضه کم  و تقاضا برای سکه و دلار افزایش‌یافته است، زیرا مردم هرروز مشاهده می‌کنند که ارزش پول ملی در حال کاهش است و قدرت خرید خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مردم یکی از گزینه‌های جایگزین که برای حفظ دارایی و سرمایه و حفظ قدرت خریدشان را بازار سکه و ارز می‌دانند تا بابت ارزش پولی خیلی آسیب نبینند، افزود: امروز اقشار مختلف قصد خرید سکه دارند،  و به همین دلیل افزایش تقاضا در بازار سکه و ارز غیرمنطقی نیست؛ متأسفانه دولت هم در این مدت و این چند روز هیچ اقدام مناسبی برای رفع التهاب و مدیریت و تزریق آرامش روانی به بازار انجام نداد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت تاکنون راه‌های مختلفی مانند سامانه نیما، دستورات مختلف برای عرضه ارز صادرکننده، ایجاد بازار ثانویه و... انجام داد که هیچ‌کدام را به سرانجام نرساند تا مردم بدانند یک راهکاری داده‌شده و موفق بوده است تا بتواند عطش و تنش‌های بازار را مهار کند و باعث شود از هیجانی که در وضعیت کنونی که با واقعیت اقتصادی همخوانی ندارد را شاهد باشیم.

*امروز همه دنبال تبدیل پول نقد به سکه و ارز هستند

 

تغییرات قیمت سکه و دلار از ابتدای امسال

 

میرمعینی یکی از دلایل افزایش قیمت سکه و ارز را ناشی از محدودیت‌های تحریمی و ورود ارزهای آینده به کشور عنوان کرد و بیان کرد: این موضوع تا حدودی قابل‌تحمل و پیش‌بینی بود که اثرگذار باشد، ولی بیشتر از  آن قابل‌قبول نبود، البته با توجه به اینکه دولت راه‌حلی‌های مختلف را ارائه کرد که متأسفانه ناموفق بود و خود این موضوع باعث ایجاد بی‌اعتمادی و ناامنی روانی شد و حتی آن را تشدید کرد؛ امروز همه دنبال این هستند که پول نقد خود را  به یکی از کالاهای که ارزش آن نسبت به ریال افزایش پیدا می‌کند، تبدیل کنند و این باعث التهاب شد.

وی تصریح کرد: دولت به جر امنیتی کردن بازار، ابزارهای خوبی در اختیار دارد که می‌تواند بازار را کنترل کند و از التهابات آن بکاهد؛ اما واقعیت این است که دولت از ابتدا که محدودیت برای عرضه و تقاضا ارز و بستن صرافی‌ها و... تعیین کرد و از سوی دیگر تخصیص ارز به افراد رانت‌خوار و ویژه خوار انجام شد و همه این موارد باعث ملتهب‌تر شدن نقش داشت و وقتی یک راهکار نامناسب و اشتباه اجرا شد و آن اشتباه لازم بود که این وضعیت را متشنج‌تر کند  که نهایت ختم به اینجا شد.

*متأسفانه دولت دست روی دست گذاشته و هیچ اقدام و کاری انجام نمی‌دهد

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: متأسفانه دولت دست روی دست گذاشته و هیچ اقدام و کاری انجام نمی‌دهد، درحالی‌که هنوز هیچ اتفاقی به لحاظ اعمال تحریم‌ها رخ نداده است و ما با شدت به پیشواز تحریم‌ها رفتیم و حتی اثر آن بزرگ‌تر شد؛ یعنی بسیار بزرگ‌تر نمایی‌تر شده  از چیزی که قرار است اتفاق رخ دهد.

وی در مورد تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی و تأثیر آن بر بازارها، بیان کرد: تا زمانی که جابه‌جایی رخ دهد و برنامه‌ها و اولویت‌های آقای همتی اجرا شود، زمان‌بر است؛ ولی باید از ارائه راهکارهای مقطعی و  مُسکن‌وار جلوگیری شود زیرا جواب نمی‌دهد و باید چاره کار را  اندیشد و تغییرات بنیاد رخ دهد؛ آقای همتی با لحاظ کردن محدودیت‌ها و عرضه و تقاضا برای شش ماه و یک‌ساله برنامه و هدف‌گذاری داشته باشد.

*قابلیت ساماندهی بازار وجود دارد، اما ابتدا باید اعتماد مردم جلب شود

معینی در مورد اینکه عنوان می‌شود دلالان و غیره برای آسیب زدن  به اقتصاد ایران در بازار سکه و ارز دخالت می‌کنند، گفت: به این موضع اعتقاد ندارم و زیرا این التهاب‌های ایجادشده باعث شد، تمام اقشار به دنبال خرید سکه و ارز باشند و به دلیل چند شخص خاص نیست و این اشخاص خاص این میزان نقدینگی ندارند، ولی موضوعی این است که وضعیت هیجانی شده و این موضوع تمام مردم را در برگرفته و تمام اقشار مختلف این کار را می‌کنند که فراگیر شده و این موضوع است که «بدو جا نمونی که ارزش پولت» کاهش پیدا نکند.

*ارزش پول ملی نسبت به دلار 2.5 برابر کاهش یافت

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزش پول ملی نسبت به دلار 2.5 برابر کاهش پیدا کرده است، گفت: پولی که در این مدت در بازار سکه و طلا و ارز واردشده و جریان پیداکرده تقریباً بین 200 تا 300 هزار میلیارد تومان است. آقای همتی باید اقدام جدی انجام دهد و باید سیاست‌گذاری‌ها و سیاست‌های کلان تغییر کند و تغییرات بنیادی رخ دهد؛ قابلیت ساماندهی بازار وجود دارد و ابتدا باید اعتماد مردم جلب شود که روش‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی که ارائه و تعیین می‌شود تداوم دارد و موفق خواهد شد.

وی گفت: سیاست‌های باید به‌گونه‌ای باشد که مثلاً وقتی نرخ سود بانکی قرار است تغییر کند؛ آن را باید همه بانک‌ها رعایت کنند و یک یا دو بانک نتوانند با گرفتن تبصره و یا برخی داشتن روابط خاص نرخ سود را دور بزنند و باید سیاست پایدار باشد زیرا در غیر این صورت حمایت نمی‌شود، یا اینکه اگر نرخ‌گذاری می‌کنند به‌نوعی باشد که تمام ذی‌نفعان را در نظر گیرد نه اینکه با ایجاد رانت منافع برخی تأمین شود و سود به جیب دلال و ویژه خواران برود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۱۸۱۳۱۶:۰۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۸
مردم چاره ای ندارند برای بی ارزش شدن سرمایه خود انرا تبدیل میکنند تا بیشتر از این ضرر نکنند
ناشناس۴۶۲۰۴۴۱۷:۳۳:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۸
اقتصاد را آزاد کنید. بنزین را آزاد کنید. دلار و طلا را آزاد کنید. حقوقِ تمام حقوق بگیران را متناسب با تورم واقعی (نه نرخ دروغین اعلامی فعلی که حدود 10 درصد به دروغ اعلام می شود) افزایش دهید. چرخ اقتصاد خودش می چرد. با به زور ارزان نگه داشتن کالاها فقط و فقط اقتصاد منفجر می شود. از تجربه کشورهایی مثل چین و ژاپن استفاده کنید که ارزش پول ملی خود را از مقدار واقعی هم که هست پایین تر آوردند و از این طریق صادرات را توسعه دادند و البته در این مدت هیچ فشاری به قشر حقوق بگیرشان وارد نیامد و چرخ های اقتصادی شان هم بسیار هوب می چرخد.
ناشناس۴۶۲۰۹۴۱۷:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۸
واقعا مردم سکه می خرند؟ ما که با دو و نیم ملیون حقوق بزور امورات ماهانمان را می گذرانیم واقعا مرررررررردم دنبال سکه خریدن هستن؟ ما که از گرانی پنیر و تخم مرع و خیار و گوجه فرنگی در عذابیم ضمنا نانها هم کوچک شده اند در سبد خانوار ما سکه و دلار جایی ندارد الحمدلله غصه هامان هم مثل خودمان کوچک است
ناشناس۴۶۲۱۰۸۱۸:۰۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۸
علت بالا رفتن قیمت دلار چاپ 1000 هزار میلیارد تومان پول توسط دولت روحانی طی 5 سال است طبق قوانین علم اقتصاد هر چه نقدینگی بیشتر شود تورم هم به همان نسبت بالا می رود اگر نقدینگی 3 برابر شود قیمت دلار هم باید سه برابر شود حالا دولت با بالابردن قیمت دلار می خواهد بین دلار و این حجم عظیم از نقدینگی تعادل برقرار کنه از قبل از عید نوروز هم پروژه افزایش قیمت دلار کلید خورد این را خود دولتی ها بهتر از هر کسی می دانند
ناشناس۴۶۲۳۴۴۱۹:۴۵:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۸
اعتدال جزء منفورترین کلمات در تاریخ سیاست ایران شد
ناشناس۴۶۱۸۳۶۱۶:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۸
مردم دیگه به این جماعت اعتماد نمیکنند... با این قیمت دلار، قسم حضرت عباس رو قبول کنند یا دم خروس رو ؟!!!
ناشناس۴۶۱۹۰۸۱۶:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۸
مذاکره با امریکا تنها راه حل !!!!
هوشیار۴۶۱۹۷۰۱۷:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۸
تا الان هرچی مذاکره کردیم و جواب داد بسه دیگه
نادری۴۶۲۲۱۰۱۸:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۸
کدام مذاکره ؟ همان که 6 نفر بودند یکی آمریکا بود ؟
بهلول۴۶۱۹۷۴۱۷:۰۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۸
دلار 11 تومنی در دوره مذاکره اتفاق افتاد . انشاالله ی مذاکره دیگه بکنیم به 20 تومن میرسه
ناشناس۴۶۱۹۸۸۱۷:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۸
این افتضاح از برکات برجامه..
ناشناس۴۶۲۰۵۴۱۷:۳۷:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۸
بدون برجام داخلی مذاکره با آمریکا میشه برجام دوم و امتیاز دادن
ناشناس۴۶۱۹۳۰۱۶:۴۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۸
جنگ ارزی علیه ایران شروع شده...اما اعتدالی ها مرد جنگ نیستند.. اقتصاد را به مردان جنگی بدهید..
ناشناس۴۶۱۹۷۶۱۷:۰۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۸
این برایند سو مدیریت همشون هست. اصولا چرا باید کشور رو بجایی برسونن که نیاز به جنگ باشه.
ناشناس۴۶۱۹۵۰۱۶:۵۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۸
آنروزی که دلسوزان فریاد میزدند بی برنامه و بدون راهکار جذب نقدینگی سود بانکی را کاهش ندهید و برخی هم به آن ها تهمت رباخوار زدند این آشفته بازار را می دیدند
بیگی29۴۶۱۹۵۶۱۶:۵۸:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۸
با بگیر و ببند و جلسه و... مشکل حل نخواهد شد.توجه داشته باشید،راه حل مشکل در خود مشکل پیدا میشود.با یک برنامه حساب شده میتوان قیمت دلار و سکه را طی چند ماه به قیمت واقعی برگرداند از طرفی میلیارد هادلار و سکه را بدون بگیر و ببند و بخشنامه به خزانه اضافه کرد.اگر واقعا این مد نظر شما است راه دارد نه بخشنامه.تصور نکنید راه حل در چند تا کتاب وفرمول دانشگاهی پیدا میشود چون مشکل هم به اتکای آنها بوجود نیامده مردم از ترس آینده ایجادمشکل کرده ان.
ناشناس۴۶۲۰۵۶۱۷:۳۸:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۸
ممنوعیت خرید و فروش ارز و دلار رانتی 4200 تومنی یکی از مهمترین عوامل چنین آشوبی در بازار هستند.
ناصر۴۶۲۱۲۷۱۸:۰۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۸
تا زمانی که ارزش دارایی های دولت ( شامل ارز طلا املاک) در حال افزایش هست و بدهی های دولت به پیمانکاران کارمندان و...... که اکثراً بر حسب ریال می باشد در حال کاهش ارزش هستند دولت و دولتمردان قدم از قدم ور نمیدارند تا این مملکت را ساقط کنند
خسرو سلجوقي۴۶۲۱۷۲۱۸:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۸
سلام متن زیر را خیلی سریع با توجه به شرایط فعلی نوشتم، می‌خواستم نظر شما را هم بدانم. بنده خودم تخصصی در این حوزه ندارم، اما اگر بشود با چند نفر متخصص این نظر خام را تکمیل کرد شاید کارساز باشد. بجای اینکه بانک مرکزی بگوید افزایش دلار مطابق با واقعیت دولت توانایی ندارد باید راهکار عملی بدهد. با تشکر: دسته‌بندی مواردی که نیاز به ارز دارد: 1- ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی (كالايي اساسي وجود ندارد) 2- ارز برای کالاهای غیراساسی 3- ارز برای مسافران به خارج از کشور 4- ارز برای مردمی که نگران کاهش ارزش ریال هستند و قصد نگهداری در منزل را دارند. در حال حاضر دولت توانایی تأمین ارز موارد ۱ تا ۳ یا حتی موارد مشابه را دارد. (چرا دولت بايد ارز براي اين موارد تأمین كند؟) مشکل اساسی هجوم مردم برای تبدیل ریال‌های موجود خود و تبدیل کردن آن به دلار یا سکه است که با افزایش قیمت آن‌ها ثروتشان کم نشود. این ذهنیت در اثر فشار روانی حاصل از اعمال تحریم‌ها ایجاد شده است (اتفاقاً بنده با اين موضوع موافق نيستم كه مردم به خاطر فشار تحريم مبادرت به اين كار کرده‌اند بلكه مردم با رفتار غیرعلمی مسئولين كه براي چهارمين بار ارز دولتي را باب کرده‌اند و زوري می‌خواهند قيمت ارز پنج و شش هزار توماني را 4200 تومان نگهدارند و بايد مردم بالأخص مردم مستضعف چوب بی‌عقلی و رانت دهي مسئولين را بخورند!) باید برای موارد این‌چنینی راه‌حل مشابه پیدا کرد. مسلماً دولت توانایی تحویل ارز برای کلیه درخواست‌های حاصل از فضای روانی ایجاد شده را ندارد، ولی با تمهیداتی می‌توان به مردم اطمینان داد و جلوی فشار روانی را گرفت. ما باید با روشی برای درخواست‌های روانی ارز و سکه ایجاد کنیم: ۱- دولت برای تمامی موارد ۱ تا ۳ در بالا ارز را به قیمت بازار آزاد به قیمتی که هست مثلاً دلار یازده هزار تومان در اختیار شرکت‌های خصوصی و یا مسافران آن هم با شرایط قرار دهد تا حد امکان ریال اضافی در دست مردم و شرکت‌ها جمع می‌شود. (چرا دولت بايد ارز بدهد بلكه بازار آزاد تنظيم شد اين مردم هستند ارز می‌خرند و می‌فروشند و اتفاقاً دولت هم اگر ارزي دارد می‌تواند بفروشد و با درآمد براي مديريت دولت بالأخص تأمین هزينه براي مستضعفين و كارمندان دولت استفاده كند و ورود دولت براي فروش ارز به‌هیچ‌وجه توصيه نمی‌شود و مجدد بازار را به هم خواهد ريخت) ۲- برای مردم نگران که فقط می‌خواهند ریال را تبدیل به دلار کنند، حساب ارزی یا حساب سکه‌ای باز کنند و مطابق درخواست با دریافت ریال فقط حساب ارزی و یا سکه‌ای به قیمت آزاد (مثلاً دلار ۱۱ هزار تومان) مدت‌دار مثلاً ۱ یا ۲ یا ۳ ساله با سود کم (سود نیم درصد مانند بانک‌های خارجی) در اختیار مردم قرار دهند. (به نظر بخش اول باز كردن حساب ارزي خوب است ولي نه ريال بگيرد و دلار بدهد بلكه دلار بگيرد و دلار بدهد و از همين طريق دلارهاي بازار را جمع كند و قيمت را به تعادل می‌رساند) ۳- در موارد ضروری و مطابق قانون و با قیمت دلار آزاد با حواله ارزی، ارز مورد نیاز به شرکت‌ها و یا افراد مسافر در خارج از کشور، از منابع ارزی موجود در بانک‌های خارجی که دلار ایران را نگه می‌دارند و امکان انتقال به ایران نیست، تأمین شود. (عالي است به‌شرط دريافت ريال به قيمت بازار تا رانت ايجاد نشود)
ناشناس۴۶۲۲۰۹۱۸:۴۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۸
این همه به سیف گیر داده بودید . فکر می کردید اگر سیف بره مشکلات حل میشه . اقایون مشکل از سیف و ایکس و ایگرگ نیست .کمی عمیق بیاندیشید
ناشناس۴۶۲۲۱۴۱۸:۵۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۸
سازمان امور مالیاتی ، الان موقع رصد کردن گرفتن مالیات است زودتر بجنبید.
ناشناس۴۶۲۳۱۳۱۹:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۸
هیچ کس این اوضاع را تقصیر امریکا نمی داند ، زیرا از روز 15 فروردین که این بساط شروع شد نه تحریم جدیدی آمده بود و نه حتی امریکا از برجام خارج شده بود ، هرچه هست تقصیر خودمان است که هر بار ... به جوانی از دست رفته مان رحم کنید ، باور کنید مهم نیست کدامتان رئیس باشید و کدام مئروس ، دست از سر ما بردارید فقط
ناشناس۴۶۲۵۱۴۲۲:۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۸
حدود نیمی از قضیه مربوط به تحریمهاست و نیمی هم مربوط به مدیریت بد و فساد گسترده است.
ناشناس۴۶۲۵۵۵۲۲:۳۶:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۸
شما از طرف همه مردم حرف نزن لطفا این وضع کار امریکا هست
يك۴۶۲۵۹۶۲۳:۰۷:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۸
دلار ١٢ تومني ديگه ارز نيست، طوله
مهرداد۴۶۲۷۴۱۰۰:۲۸:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۹
ترامپ هم همینو می خواد (با ایجاد جنگ وبستن شدن تنگه هرمز توسط ایران) که در غیاب نفت خاورمیانه نفت شل آمریکا را با قیمت بالا به اروپا و چین صادر کند یا در اقتصاد آنها اخلال ایجاد کند دیگر برنده این سناریو روسها هستند که ترامپ را از طریق هک کردن ایمیلهای رقیب انتخاباتی ترامپ یعنی هیلاری کلینتون به قدرت رساندند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. دروغ‌های بزرگ!

  5. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  6. زاکانی انصراف داد

  7. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  8. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. بازنگری کنید

  12. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  15. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  16. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  17. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  18. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  19. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  20. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  21. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  22. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  23. قالیباف یا جلیلی؟

  24. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  25. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

آخرین عناوین