اهمیت تدریس زبان انگلیسی و آلمانی در مدارس

حامد نیک‌پی، گروه تعاملی الف،   3990403120 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
اهمیت تدریس زبان انگلیسی و آلمانی در مدارس

ساختار آموزشی یک کشور نقش بسزایی در استقلال و موفقیت آن کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را دارا می‌باشد. هر اندازه ساختار آموزشی یک کشور از رویکردهای نوین و محتوای درسی و علمی غنی‌تر بهره‌مند باشد مردمان آن کشور از نظر علمی آموزشی و فرهنگی در جایگاه بالاتری در جهان قرار خواهند گرفت. بنابراین در سیستم آموزشی ایران به خصوص مدارس می باید تلاش کرد که درس هایی را به دانش آموزان آموزش داد تا سطح علمی فرهنگی و عملیاتی آنها افزایش یابد. در این راستا آموزش زبان‌های خارجی به دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است دانستن زبان‌های خارجی در مدارس ایران باعث گستردگی ارتباط افراد با دنیای بین الملل خواهد گردید.

تدریس زبان انگلیسی از  سوم  یا چهارم ابتدایی:

با توجه به اینکه زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج ارتباطی بین کشورهای دنیا از نظر علمی و اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد تدریس زبان انگلیسی در سیستم آموزشی ایران از کلاس هفتم تدریس گردد. اهمیت یادگیری زبان انگلیسی سبب گردیده است که بیشتر خانواده‌ها، بخصوص خانواده‌های ساکن در شهرها، با توجه به توان مالی و یا میزان دسترسی به موسسات زبان انگلیسی تلاش نمایند که از دوران ابتدایی و یا حتی پیش دبستانی فرزندان خود را جهت فراگیری زبان انگلیسی به موسسات آموزش زبان انگلیسی بفرستند. 

از جمله مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد عبارتنداز:

باعث صرف هزینه مالی بر خانواده ها می‌گردد حضور دانش اموزان در موسسات زبان در بعدازظهرها، باعث از دست دادن وقت آموزشی نسبت به انجام تکالیف مدرسه میگردد. همچنین عدم توانایی مالی و یا عدم دسترسی خانواده‌ها به موسسات آموزش زبان انگلیسی، بخصوص در روستاها، باعث برمی‌گردد که عده زیادی از دانش‌آموزان از رقابت در آموزش زبان انگلیسی  بی‌بهره گردد که در ادامه موجب می گردد که این دسته از دانش آموزان نسبت به دیگر دانش آموزان شرکت کننده در موسسات زبان، در تست زبان انگلیسی در کنکور سراسری درصد کمتری را کسب نمایند که یک نوع تبعیض آموزشی محسوب می‌گردد.

و با توجه به اینکه تدریس زبان در مدارس ایران از کلاس هفتم شروع می‌گردد، متاسفانه دانش‌آموزان ایرانی فرصت کافی برای تسلط به زبان انگلیسی را نخواهند داشت; که در صورت ادامه تحصیل دانش آموزان در سطوح بالاتر دانشگاهی، لزوم تسلط به زبان انگلیسی را بطور بارزتری برای آنان آشکار خواهد گردید. در این صورت دانشجویان و پژوهشگران برای ادامه ارتباطات علمی و پژوهشی خود مجبور به صرف وقت برای آموزش زبان انگلیسی می گردد که باعث هزینه‌های مالی و زمانی مضاعفی برای دانشجویان و پژوهشگران می گردد. به نوعی می‌توان گفت که با اختصاص دادن وقت این دسته از افراد برای یادگیری زبان انگلیسی، یک نوع دوباره کاری در آموزش زبان انگلیسی در سیستم اموزشی ایران میباشد که باعث ضررهای هنگفت مالی، زمانی و آموزشی به کشور میگردد.

از طرفی اندیشمندان در حوزه یادگیری زبان، نظریه دوره حیاتی Critical Period را مطرح مینمایند. این نظریه بیان می دارد که یک کودک با توجه به اینکه در سنین ٨-١٠سالگی به گرامر زبان مادری و همچنین در زمینه نوشتن تسلط پیدا می کند، این سنین بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم میباشد در بیشتر کشورهای اروپایی یادگیری زبان خارجی تا قبل از ١٠ سالگی صورت میگیرد. در کشورهایی از جمله آلمان، فنلاند، سوئیس، لهستان، پرتقال, ژاپن زبان انگلیسی بین حدو سنی ٨ تا ١٠ سالگی در مدارس این تدریس میگردد.

بنابرین با توجه به نظریه علمی “دوره حیاتی” و تاکید بر شروع تدریس زبان خارجی در سنین ٨-١٠ برای یادگیری زبان دوم، و همچنین حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد که در قسمی قبل بیان شده است  می باید زبان انگلیسی از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی بصورت مدرن و پیشرفته در نظام آموزشی ایران تدریس گردد تا در پایان کلاس نهم دانش آموزان بتوانند به فهم و بیان زبان انگلیسی مسلط گردند.   

تدریس زبان آلمانی در دبیرستان:

ایران تمایل دارد جایگاه خود را به عنوان یک کشور صلح آمیز در خاورمیانه حفظ کند نفوذ خود را در این منطقه تقویت باشد و همچنین سرمایه گذاری خارجی را در بخش اقتصادی جذب نماید. با توجه به اهمیت حوزه های اقتصادی در خودکفایی کشورها در سطح ملی و جهانی، ایران باید تلاش جدی و موثری در توسعه زیر ساختارهای اقتصادی و صنعتی انجام دهد. این تلاش ها باعث تقویت اقتصاد ملی و خودباوری در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و آموزشی در سطح منطقه ای و جهانی را برای ایران موجب خواهد گردید. 

ایران با استفاده از متخصصین علمی و دانشگاهی خود در حوزه های مختلف کشاورزی صنعتی ماشین سازی و انرژی و با همکاری کشورهای پیشرو در این زمینه ها از جمله آلمان، می‌تواند زیرساختارهای لازم برای تولید کالاهای اساسی و باکیفیت در حوزه‌های مختلف بازارهای داخلی و منطقه‌ای را توسعه بخشد. برای صورت بخشیدن به این امر مهم، ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی و تجاری، تعاملات گسترده‌ای با آلمان برقرار نماید تا زیر ساختارهای اقتصادی کشور را توسعه و گسترش دهد که این خود باعث تاثیر بسیار زیادی در خودکفایی ایران خواهد داشت. توسعه همکاری های گسترده با آلمان باعث به وجود آمدن اقتصاد امن و پویا در ایران خواهد شد که این موجب خواهد گردید که کشورهای دیگر دنیا و بخصوص کشورهای اروپایی ترغیب گردند در بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند که ادامه مستمر این همکاری تاثیر بسیار زیادی در نزدیکی سیاسی و اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا را در بر خواهد داشت.

آلمان به عنوان کشور مدرن صنعتی و برخوردار از زیرساخت های اقتصادی مطمئن، نقش بسیار تاثیرگذاری در سیاست های کلان اتحادیۀ اروپا دارد. تأثیرگذاری اقتصاد و صنعت آلمان بر اقتصاد اروپا و جهان، موجب بقدرت رسیدن آلمان به عنوان یک کشور تاثیر گذار در تصمیم گیری های جهانی گردیده است. آلمان از از کشورهای مؤسس اتحادیۀ اروپایی و امروزه گردانندۀ اصلی امور این اتحادیّه است، و اینکه مقر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، مجری به جریان افتادن یورو، در شهر فرانکفورت آلمان میباشد. تمامی این نکات بیان شده نشان دهنده قدرت عملیاتی آلمان در حیطه های سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه ی و جهانی میباشد. 

کشورهای آلمان، سوییس و اتریش اشتراکات زبانی و فرهنگی و نژادی بسیار زیادی بین آنها موجود میباشد که این موجب نزدیکی گرایش های سیاسی و اقتصادی کشورهای اتریش و سویس به آلمان می‌گردد. با توجه به جایگاه آلمان، اتریش و سویس در اروپا و از طرفی با توجه به رویکرد بیطرفی و یا عدم دخالت این کشورها در سیاست های کلان ایران، دولت ایران می باید تلاش جدی در جهت افزایش حجم معاملات تجاری، اقتصادی و روابط علمی و فرهنگی با کشورهای آلمان، اتریش و سوییس انجام دهد . یکی از راه های توسعه روابط ایران با کشورهای آلمان، اتریش و سویس در زمینه آموزشی میباشد. در این راستا، تدریس زبان آلمانی در مدارس ایران، تاثیر بسیار زیادی بر گسترش روابط ایران و آلمان، سوئیس و اتریش ایجاد خواهد گردید.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بر اینکه انحصار زبان انگلیسی از مدارس ایران میباید برداشته شود، می توان یکی دیگر از زبان های خارجی از جمله آلمانی، فرانسوی، روسی و چینی را بعنوان زبان سوم خارجی در نظام آموزشی ایران تدریس نمود. لازم بذکر است فرانسه به زبان روم باستان نزدیک است و زبان روسی و چینی از رسم الخط و قوانین گرامری متفاوت از زبان انگلیسی پیروی مینمایند که مشکل در فهم این زبان ها باعث زمانبر بودن یادگیری این زبانها می‌گردد که در دوران دبیرستان امکان پذیر نمی‌باشد. 

از نظر زبان شناسی، زبان های آلمانی و انگلیسی از نظر لغوی، گرامری و ساختاری هم خانوده می باشند 

که حدود 30% کلمات آلمانی و انگلیسی شبیه همدیگر می باشند و از یک ریشه نشات می‌گیرد.  بنابرین با توجه به هم خانواده بودن زبان های آلمانی و انگلیسی و همچنین با توجه به اینکه دانش اموزان ایرانی تا کلاس دهم به زبان انگلیسی آشناییت کافی خواهند داشت، سبب میگردد آموزش و فهم زبان آلمانی برای دانش آموزان ایران بسیار ساده تر و آسانتر از زبان های دیگر گردد. از طرفی، با توجه به نزدیکی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایران با آلمان و همچنین حجم بالای مراودات اقتصادی، تجاری و علمی با آلمان موجب میگردد تدریس زبان آلمانی در مدارس ایران از درجه اهمیت بالاتری برخوردار گردد. بنابرین این نتیجه گیری را میتوان داشت که زبان آلمانی بعنوان تنها کاندید برای تدریس زبان خارجی دیگردر مدارس ایران تلقی می‌گردد.

بنابرین با توجه به فرمایشات رهبری بر تدریس زبان های بین المللی در مدارس ایران و حذف انحصار زبان انگلیسی از سیستم آموزشی ایران، و همچنین با توجه به اهمیت ارتقای سطح سیستم آموزشی ایران در مقیاس جهانی، میتوان زبان انگلیسی را در در سیستم آموزشی ایران از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی تدریس نمود، و در ادامه از کلاس دهم زبان آلمانی را در مدارس ایران تدریس نمود.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۴۷۲۸۱۵:۴۰:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۳
اصلا یک کلمه آلمانی بلدید که گرامر زبان آلمانی و انگلیسی را هم خانواده می دانید؟چرا در زمینه ای که تخصص ندارید اظهار نظر تخصصی می کنید؟
ناشناس۱۴۹۴۷۷۹۱۶:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۳
یاد گیری این زبان ها بیشتر باعث نابود شدن فرهنگ و زبان مردم کشور می شود
ناشناس۱۴۹۴۸۸۱۱۷:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۳
مگر شما در دوره فتعلیشاه تشریف دارید؟ همین طرز فکر شما در این عصر نشان دهنده نابود شدن فرهنگ مردم کشور است شما خیلی غصه نخور.
تبریزی۱۴۹۴۹۷۱۱۸:۱۱:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۳
حرف شما مثل حرف آدم بی سوادی می مونه که الفبای فارسی بلد نیست و گوسفندچرانه و میگه سواد به چه درد من می خوره؟ من بدون سواد و بلد بودن خوندن و نوشتن (به فارسی) هم زندگیمون با گوسفندام می گذره! کسایی که به انگلیسی مسلط نیستن حتی روحشون هم خبر نداره که دنیاشون چقدر کوچیکه. یادگیری هر زبانی باعث رشد فکری آدم می شه و مخصوصا یادگیری و تسلط به انگلیسی باعث می شه بتونید با هر کسی از هر جای دنیا ارتباط برقرار کنید. من علاوه برسه زبان آذری و فارسی و ترکی استانبولی به انگلیسی هم مسلطم و سعی کردم چیزهایی از هر زبانی مثل آلمانی و روسی و ژاپنی و ... یاد بگیریم و به این کارم هم ادامه می دم. از این دانش زبانیم هم برای تبلیغ ایران سال ها استفاده کردم و نظر هزاران و شاید میلیون ها نفر رو نسبت به ایران کاملا عوض کردم. انتظار که نداشتید با فارسی نوشتن بتونم چنین کاری کنم؟ اتفاقا سطح فکری مسئولان کشور هم اندازه سطح فکری شماست برای همین با آموزش زبان دشمنی می کنن و تعداد ساعات آموزشش رو از 4 ساعت به 2 ساعت (بخونید 1.5 ساعت) در هفته تقلیل دادن تا یادگیری زبان عملا غیرممکن بشه مگر اینکه کسی پول کلاس رفتن داشته باشه در حالی که آموزش زبان باید حداقل 6 ساعت در هفته و در حالت ایده آل هر روز حدود نیم الی یک ساعت باشه تا یادگیری عمیق اتفاق بیفته.
ناشناس۱۴۹۴۹۷۶۱۸:۱۳:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۳
الان نگاه کن به حرف زدن های مردم عادی که انگار مسابقه گذاشتن که کلمات انگلیسی به کار ببرند و خنده دارش هم این است که یک جور از کلاس گذاشتن یاد می کنند اسمش را گذاشتم افراد بی سواد
..۱۴۹۵۳۵۴۰۰:۲۵:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۴
اگر یکم تامل کنید متوجه میشوید که یادگیری زبان هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد
ناشناس۱۴۹۵۶۹۱۱۰:۱۴:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۴
الان می ایند و می گویند زبان عربی خوب ان زمان ها سواد نداشتید الان که ادعای سواد دارید چرا اجازه می دهید این زبان های تازه وارد لغات ما بشوند و روزانه صحبت کنیم؟ امروزه خیلی ادعاتون می شود
ناشناس۱۴۹۴۹۵۱۱۸:۰۰:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۳
فقط عربی، روسی و چینی!!!!!
دینی۱۴۹۴۹۶۳۱۸:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۳
محدود کردن آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی و کاربردی در جهان یعنی محرومیت از علم و آگاهی فزاینده در جهان امروز و به تبع آن عقب ماندگی اقتصادی کشور در چرخه رقابت و حضور در بازارهای جهانی. سایر عرصه ها را خودتان قضاوت بفرمایید!
محمد حسین۱۴۹۵۱۲۷۱۹:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۳
از نظر «آشنائیت» بسیار مهم است.
ناشناس۱۴۹۵۱۷۱۲۰:۳۲:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۳
زبان های دوم و سوم ما چون عضو بلوک شرق هستیم باید چینی و روسی باشد.
ناشناس۱۴۹۵۴۰۵۰۱:۴۱:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۴
دانش آموخته زبان آلمانی به اندازه کافی دارید تا در مدارس تدریس کنند . منابع اعم از کتب و مجلات و کانال تلویزیونی ، برنامه رادیویی ، فیلم سینمایی و ... دارید ؟ تابلوی خیابانها، فروشگاهها و... به زبان آلمانی هستند تا به یادگیری زبان آموزان کمک کنند ؟ والدین دانش آموزان می توانند پاسخگوی سوالات ابتدایی آنان باشند؟ اگر شرایط برای این امور فراهم است بجای زبان انگلیسی ، آلمانی ،روسی و یا هر زبان دیگر را جایگزین کنید . قبل از پیشنهاد دادن باید فکر کرد .
ناشناس۱۴۹۵۴۴۷۰۴:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۴
شرط میبندم نویسنده این متن خودش معلم زبان آلمانیه!
ابوالقاسم رجبی۱۴۹۵۶۲۵۰۹:۱۴:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
نرم افزارهای گیمیفیکیشن کار را خیلی ساده کرده، این نرم افزارها در قالب بازی زبان یاد می‌دهند، مثل دولینگو و الویت. خوب است این کار را کنید: ۱. مسابقات سراسری با کتاب خودآموز کاغذی برگذار کنید، موبایل هوشمند بدهید به کسانی که در مرحله اول برنده شدند، ۲.مرحله بعدی لپ تاپ بدهید به چند نفر اول که نرم افزار گیمیفیکیشن آموزش زبان را تا انتها رفته اند. اینطوری با هزینه منطقی یک اتفاق جدی می افتد.
ن۱۴۹۵۷۰۶۱۰:۲۸:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۴
زبان فرانسوی از نظر گرامری و قواعد به زبان عربی نزدیک است. و حتی برحساب امار جهانی ( عربی ، انگلیسی ، فرانسوی) جز سه زبانهای مهم محسوب شده به نظرم یادگیری زبان فرانسوی بهتر از زبان المانی است.اگر چه من یادگیری همه زبانها را دوست دارم‌ اما برای یادگیریها زبانهای دیگر به غیر از انگلیسی و فارسی و عربی باید خود فرد تلاش بکند . چون زبان انگلیسی و عربی و فارسی را در مدرسه تدریس میدهدن.
ناشناس۱۴۹۵۷۷۱۱۱:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۴
در آلمانی هر کلمه می تواند ۳ جنسیت داشته باشد : مذکر و مونث و خنثی ! که باید همراه با کلمه حفظ شود و هیچ خاصیتی هم جز سخت کردن زبان ندارد . من هنوز نفهمیدم گذشتگان آلمانیها اینقدر عقل و هوش نداشتند که این مشکل را همانند زبان فارسی و انگلیسی حل کنند .
رضا۱۴۹۶۶۳۸۲۲:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۴
زبان انگلیسی زبان علم در دنیا و فرصت ساز است. کسانی که اطلاعی از زبان های بین المللی و توانمندی آنها ندارد برای مردم تصمیم نگیرند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. «کیا» جان روحت شاد !

  2. تردید یا قاطعیت؟! یک قانون و هزار حرف

  3. چهارنعل رفتن اسب تورم !

  4. تیر خوردن که چیزی نیست، تکه تکه هم شده اند! اما...

  5. سردار فدوی: عملیات وعده صادق ۳ ‌حتماً اجرایی خواهد شد

  6. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  7. توصیه‌های زیباکلام به پزشکیان/ تصور مردم از فساد مسئولان به روایت باهنر/ بانکی‌پور: فروکنندگان پونز، منتقد قانون حجاب شده‌اند!

  8. فواد ایزدی: سختگیری حجاب نشود، جوانان جلوی تیر نمی‌روند!

  9. وصله پینه کردن تا کی؟!

  10. واشنگتن پست: رفتار امریکا و اسرائیل ایران را به سمت سلاح هسته ای سوق می دهد

  11. توهین جنجالی حمید رسایی به پزشکیان بعد از بغض کردن برای همسر مرحومش

  12.  معامله بزرگ بر سر سوریه

  13. اظهارات بهزاد نبوی درباره مسئله مذاکره / روایت انفعال روحانی/ گلایه از گلایه‌های رئیس‌جمهور

  14. سرخوشی ترک‌ها در سوریه

  15. نظر روحانی نسبت به جلیلی/ اگر از دغدغه فیلترینگ فارغ شدید، برای ارزش پول ملی هم فکری کنید!/ پاسخ فواد ایزدی به حاشیه‌های یک مصاحبه

  16. دیگ جوشان و گربه دست آموز!

  17. تخریب قبور شهدای مدافع حرم در جنب حرم حضرت زینب(س)

  18. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  19. امان از این یاغی!..

  20. همسایه جدید اموی - صهیونی اردوغان!

  21. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: تیم اقتصادی آقای پزشکیان حتی الفبای اقتصاد را هم بلد نیست/ مسئله حجاب برجسته می‌‎شود تا مردم سراغ مطالبات مهم نروند

  22. رهبر انقلاب: ریاکاری روش همیشگی استعمارگران و سرمایه‌داران غربی است

  23. اسد در سوریه؛ نه دولت_ ملت سازی، نه رفاه!

  24. پزشکیان: اختلافات را کنار بگذاریم/«ما می‌توانیم» مملکت را درست کنیم

  25. میرسلیم از FATF و قانون حجاب می‌گوید/ یک توصیه برای بوسیدن دست پزشکیان!/ ارسال پیام‌های مرموز از تهران به آمریکا

آخرین عناوین